Sillalle litkaamaan

LitkataanJaLitkutetaan

Lauttasaari-lehdessä kerrotaan, että "litkaamiseen eli onkimiseen eivät 18 - 64-vuotiaat kalastajat tarvitse yleensä erillistä lupaa eikä kalastonhoitomaksua tarvitse suorittaa." Mitä mahtaa ko. tieto käytännössä merkitä? Pitääkö lasten ja eläkeikäisten maksaa onkimisesta?

Ämpärillinen silakoita muutamassa tunnissa aurinkoina päivänä ei kuulosta yhtään hassummalta. Lähdetäänkö yhdessä litkaamaan?

Voiko lohiakin litkata? Entä makeiden vesien kaloja?

9

212

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ö-Öö

      Litkaaminen lasketaan onkimiseksi.

      Elikkäs jokamiehenoikeus, ei erillistä lupaa. Kandee hokata, kaikkialla ei onkiminenkaan sallittua, pääsääntöisesti koskipaikoissa, tai muista syistä.

      Lohilla ja monilla muillakin kalalajeilla on luvat, silakka, ahven, siis nimenoman nämä onkikalat eri asia. Lohi tuskin litkaan tarttuu, jos tarttuu, taitaapi sitten olla kalastusrikos.

      Sellainenkin. Rokastus kiellettyä. Tarkoittaa, kalaa ei saa koukuttaa kuin suusta. Jos tarttuu kylkeen, se sitten kehnonpi homma. Onhan noita kaloja ongessa ja virvelissäkin joskus kyljestä kiinni, ei saisi olla. Mutta kai sillä tarkoitetaan lähinnä koukuilla veden haravointia, mitä litkaaminen sinällään on.

      Onkiessa saa käyttää kelaa, kaikki riippuu vieheestä, elikkäs syötistä. Mato, litkaamisen kohdalla pelkkä koukku, tai sitten pilkkiminen, se onkimista, Muut tavat vaatii ainakin valtionluvan ja yleensä lisäksi muita lupia. Hox. perhokalastusta ei lasketa onkimiseksi, vaikka se itseassa hyvin samankaltaista. Johtuu saaliskaloista, perholla pyydetään lähinnä jalokalaa, joskus haukea, ei silakoita tms.

      Ei, en ole koskaan kalastanut litkalla. Jotenkin ryöstökalastuksen tuntuista. Sitäpaitsi, vaikka tuore silakka hyvää onkin, sen perkaaminen tylsää, paljon helpompi ostaa kaupasta, jos aikoo suutarinlohta tai silakkapihvejä tehdä.

      Päätän kalastuskommenttini tähän. Oletan, kaikki nuo tiedot löytyy kyllä parissa minuutissa netistä.

      =DW=

      • "teevee"

        Luvaton onkiminen kelalla tarkoittaa että kela ei saa olla heitto-kela.
        Heitto-kela vaatii luvan.
        Lupa-tarkastajien tiukkuus vaihtelee asiassa todella paljon.
        -
        Minä vihaan Perho-litkaajia.
        Samoin kun Norjassa sallittua sisä-vesi-kalastusta madoilla.
        Vihaan myös pulleita Saimaan-Norppia.
        Minä kun olen OIKEA Urheilu-kalastaja.
        En mikään kesä-mökkiläinen verkon-repijä.
        Savon-Kieltä en halua oppia koskaan kunnolla.
        -
        Aito urheilu-kalastaja rakastaa myös Suomuja.
        Löytää hän niitä sitten vaatteittensa sisä- tai ulko-puolelta.
        Urheilu-kalastaja on kuin Kokki-Karttanon tyttö.
        Ruokaa ei prosessoida, se laitetaan.

        H.


      • SillallekoMentäs

        Voisin mielelläni perata ihan tuoreita silakoita. Pitäisiköhän mennä kysymään litkaajilta, jos joku haluaisi pestata minut silakkapalkalla perkaajaksi.


      • ö-Öö
        hunksz kirjoitti:

        "teevee"

        Luvaton onkiminen kelalla tarkoittaa että kela ei saa olla heitto-kela.
        Heitto-kela vaatii luvan.
        Lupa-tarkastajien tiukkuus vaihtelee asiassa todella paljon.
        -
        Minä vihaan Perho-litkaajia.
        Samoin kun Norjassa sallittua sisä-vesi-kalastusta madoilla.
        Vihaan myös pulleita Saimaan-Norppia.
        Minä kun olen OIKEA Urheilu-kalastaja.
        En mikään kesä-mökkiläinen verkon-repijä.
        Savon-Kieltä en halua oppia koskaan kunnolla.
        -
        Aito urheilu-kalastaja rakastaa myös Suomuja.
        Löytää hän niitä sitten vaatteittensa sisä- tai ulko-puolelta.
        Urheilu-kalastaja on kuin Kokki-Karttanon tyttö.
        Ruokaa ei prosessoida, se laitetaan.

        H.

        Keloista

        Asia juu vähän kiinni valvojasta, tulkinnat vaihtelee. Monet käyttää haspelikeloja onkimisessa, ei koukkua nyt kovin paljoa voi heittää. Olemassa onkikeloja, ei ne mun mielestä eroa perhokeloista oikein mitenkään, paitsi simppelimpiä. Ja pilkkiessä ei paljoa heitellä, oli kela mikä tahansa.

        Toi perhokalastus siitä kohti hupaisa asia. Ihan onkivehkeet periaatteessa, mutta heitto tehdään siimalla ja vavalla, kela enenpi siimavarasto ja voi jarrutella, jos tärppää. Mun mielestä onkiminen ja pilkkiminen erittäinkin samanlaista hommaakin, toinen vaatii luvat, toinen ei. Ja siitä sais joku hienon oikeusjutun, jos menee onkimaan perhovehkeillä, tahi heittelemään onkivehkeillä :D

        =DW=


      • ö-Öö kirjoitti:

        Keloista

        Asia juu vähän kiinni valvojasta, tulkinnat vaihtelee. Monet käyttää haspelikeloja onkimisessa, ei koukkua nyt kovin paljoa voi heittää. Olemassa onkikeloja, ei ne mun mielestä eroa perhokeloista oikein mitenkään, paitsi simppelimpiä. Ja pilkkiessä ei paljoa heitellä, oli kela mikä tahansa.

        Toi perhokalastus siitä kohti hupaisa asia. Ihan onkivehkeet periaatteessa, mutta heitto tehdään siimalla ja vavalla, kela enenpi siimavarasto ja voi jarrutella, jos tärppää. Mun mielestä onkiminen ja pilkkiminen erittäinkin samanlaista hommaakin, toinen vaatii luvat, toinen ei. Ja siitä sais joku hienon oikeusjutun, jos menee onkimaan perhovehkeillä, tahi heittelemään onkivehkeillä :D

        =DW=

        "teevee"

        Kutes hyvin tiedät.
        Perho-kalastus vaatii hienostuneisuutta.
        Etenkin vartalon-hallinnassa.
        Joten ehkä se ei sovi kaltaisellesi maan-matoselle :)
        -
        Isaac Waltonin ajoista hommasta tuli jotenkin ylimyksellistä.
        Siis väärin-käytöksille luotiin vakavat sanktiot.
        Luultavasti samasta syystä turve-nuijat laittoivat perho-kalastuksen myös maassamme lupien taakse.
        Alkoivat samalla paskoa Jalo-Kala vesiä ja jokia.
        Karjalassa kuitenkin paljon vähemmän.

        H.


    • eppu2

      Yli 65-vuotiaat voivat käyttää yhtä heittouistinta kerrallaan, ei tarvitse lupaa ja tietysti myös onkia.

      • ö-Öö

        Paitsi kalastuskieltoalueilla.

        Ja lupamksuttomuut kokee vain valtionlupaa, yksittäisillä kalastuspaikoilla omat lupansa. Noita aika hankala selvittää etukäteen, jos menee kalastelemaan jonnekin outoon paikkaan.

        Hauskis juttu luvista, omakohtainen. Mulla lohojoenrantaa pohjoisessa, mökki jne. Noo, mun pitää ostaa siihen valtionkortti ja joen lupa. Ja ulkopaikkakuntalaisen lupa, koska kirjoilla tsadissa. Mikäpä siinä.

        Hauskis tulee siinä, siinä kalastellaan kaikilla mahdollisilla välineillä, katiskalla, verkoilla, ongella, virvelillä. Paikalla edes saa pitää verkkoja, katiskaa, edes onkia. Vaan, ketkä kalastaa, paikkakuntalaisia, kuin minäkin Ainoa kai joka ikinä maksanut luvat jokeen olen ilmeisimmin sitten minä :DDDD

        Ei mun mielestä satunnainen salakalastaja oikein mitään vaikuta, usein kyseessä järjestelmällinen toiminta. Salakalastus harvoin aiheuttaa poliisin puuttumista asiaan.

        Siis, pääsääntöisesti eläkelinen saa kalstaa iman lupaa. Siellä, missä saa, kaikkialla ei saa kalastaa, koska kalastus kokonaan tai osittain kielletty kokonaan.

        Tosta aloituksen sillalta saa kalastaa litkalla ilman lupia. Ei pidä olettaa, että sama koskisi kaikkia siltoja. Ihan paikkakohtaista. Ja kielto koskee sitten myös loispummieläkeläisiäkin.

        =DW=


      • eppu2
        ö-Öö kirjoitti:

        Paitsi kalastuskieltoalueilla.

        Ja lupamksuttomuut kokee vain valtionlupaa, yksittäisillä kalastuspaikoilla omat lupansa. Noita aika hankala selvittää etukäteen, jos menee kalastelemaan jonnekin outoon paikkaan.

        Hauskis juttu luvista, omakohtainen. Mulla lohojoenrantaa pohjoisessa, mökki jne. Noo, mun pitää ostaa siihen valtionkortti ja joen lupa. Ja ulkopaikkakuntalaisen lupa, koska kirjoilla tsadissa. Mikäpä siinä.

        Hauskis tulee siinä, siinä kalastellaan kaikilla mahdollisilla välineillä, katiskalla, verkoilla, ongella, virvelillä. Paikalla edes saa pitää verkkoja, katiskaa, edes onkia. Vaan, ketkä kalastaa, paikkakuntalaisia, kuin minäkin Ainoa kai joka ikinä maksanut luvat jokeen olen ilmeisimmin sitten minä :DDDD

        Ei mun mielestä satunnainen salakalastaja oikein mitään vaikuta, usein kyseessä järjestelmällinen toiminta. Salakalastus harvoin aiheuttaa poliisin puuttumista asiaan.

        Siis, pääsääntöisesti eläkelinen saa kalstaa iman lupaa. Siellä, missä saa, kaikkialla ei saa kalastaa, koska kalastus kokonaan tai osittain kielletty kokonaan.

        Tosta aloituksen sillalta saa kalastaa litkalla ilman lupia. Ei pidä olettaa, että sama koskisi kaikkia siltoja. Ihan paikkakohtaista. Ja kielto koskee sitten myös loispummieläkeläisiäkin.

        =DW=

        Joo tiedän kyllä, tuossa on lähellä yksi koski, jossa pojat joskus käy.
        Siellä pitää oataa paikkalupa.
        No umpikieltoalueille nyt tuskin tavallinen turisti meneekään. Voihan niitä olla salakalstajiakin.


    • Mielestäni Stadin viher-pipertäjät voisivat ostaa muutaman sata miljoonaa kiloa Piikkiön kirkastetta.
      Upottaa kirkasteen Leningradin Prospekti Nevskeille.
      Potemkin-kopion kera.
      -
      Saisimme tosi-kirkkaan Suomen-Lahden.

      H.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3189
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2801
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2618
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2588
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2305
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1560
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe