"Yksi_usko" 1 Pietari 5:10

Nunneli

Pohtisitko kanssani erikoisesti tätä Pietarin ajatusta?
Koko 5luku kannustaa kestävyyteen kärsimyksissä.
Joskus vain tuntuu saaneensa enemmän kuin kestää.
Luen Jobin, Jeremian ja Joosefin kokemuksia. sillä ne toistuvat.
Menen nyt kirjastoon yhdellä Raamatulla, jos sieltä saisi lainata koneen .

9

118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksi-usko

      >>Koko 5luku kannustaa kestävyyteen kärsimyksissä.
      Joskus vain tuntuu saaneensa enemmän kuin kestää.>>

      Pietari kirjoittaa omasta kokemuksestaan. Jeesus oli joutunut hänen luonnettaan kasvattamaan, nimenomaan olemaan kärsivällinen. Me voimme omissa kärsimyksissämme miettiä aina Jeesuksen kärsimyksiä - mitä Herramme ja Mestarimme on saanut synnittömänä kärsiä. Meidän kärsimyksemme ovat niin paljon pienemmät, vaikka ne välillä tuntuisivatkin ylipääsemättömiltä. Herramme Jeesus Kristus on luvannut antaa meille voimaa kestää. Uskotaan siihen ja vedotaan siihen.

      1 Piet. 5:10-11, jossa Pietari ylistää Jumalaa hänen uskollisuudestaan: "Mutta kaiken armon Jumala, joka on kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa Kristuksessa, vähän aikaa kärsittyänne, hän on teitä valmistava, teitä tukeva ja lujittava. Hänelle olkoon valta iankaikkisesti. Amen.". Jakeesta on viittauksia seuraaviin jakeisiin:

      2. Kor. 1:21; 4:17
      Mutta se, joka lujittaa meidät yhdessä teidän kanssanne Kristukseen ja joka on voidellut meidät, se on Jumala.
      Sillä tämä hetkisen kestävä ja kevyt ahdistuksemme tuottaa meille ylen runsain määrin iankaikkisen ja täydellisen kirkkauden.

      2. Tess. 3:3
      Mutta Herra on uskollinen, ja hän on vahvistava teitä ja varjeleva teidät pahasta.

      2. Tim. 1:9
      hän, joka on pelastanut meidät ja kutsunut pyhällä kutsumuksella, ei meidän tekojemme mukaan, vaan oman aivoituksensa ja armonsa mukaan, joka meille ennen ikuisia aikoja on annettu Kristuksessa Jeesuksessa

      Hebr. 13:21
      hän tehkööt teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtoansa, ja saakoon teissä aikaan sen, mikä on hänelle mieluista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle olkoon kunnia iankaikkisesti. Amen.

      1 Piet. 1:6
      Sen tähden te riemuitsette, vaikka te nyt, jos se on tarpeellista, vähän aikaa kärsittekin murhetta moninaisessa kiusauksissa

      Se kärsivällisyyden ja nöyryyden koulu, jonka Pietari joutui käymään läpi, olihan hän opetuslapsista ajattelemattomin, avomielisin, tulisin ja innokkain, aina valmis -tyyppi. Hän oli suulas, vastusti Jeesusta (et pese minun jalkojani), hän kerskui (vaikka kaikki loukkaantuisivat Sinuun, niin minä en koskaan loukkaannu). Hän puolusti Jeesusta (veti miekkansa kun Jeesus vangittiin). Kuitenkin hänen kaikki itsevarmuutensa romahti, kun hän kielsi Jeesuksen kolme kertaa vieläpä vannomalla, ennen kuin kukko lauloi. Hän näki tällöin Jeesuksen rakastavat ja ymmärtävät kasvot ja muisti, mitä Jeesus oli ennustanut. Tämä oli Pietarille ahdistuksen ja häpeän aikaa, joka kasvatti häntä siihen tehtävään, johon Jeesus oli hänet tarkoittanut. Myöhemmin Jeesus tivasi kolmeen kertaan, että rakastaako Pietari häntä. Myöhemmin Pietari joutui paljon kärsimään Jeesuksen nimen tähden. Hän tiesi myös kuolemansa, millainen se olisi, koska Jeesus oli sen hänelle kertonut edetä käsin.

      "Pietari ensimmäisessä kirjeessään monessa kohdassa erottaa tarkoin toisistaan kärsimykset, joita itselleen aiheuttaa, ja ne, joita kärsii syyttömästi. 'Sillä mitä kiitettävää siinä on, jos olette kärsivällisiä silloin, kun teitä syntienne tähden piestään, mutta jos olette kärsivällisiä, kun hyvien tekojenne tähden saatte kärsiä, niin se on armoa Jumalan edessä'. Hän tunsi omasta kokemuksestaan tuon eron paremmin kuin monet muut.

      C.Skovgaard-Petersenin kirja Raamatun ihmisiä II kertoo hyvin mm. Pietarista.

      • Nunneli

        Kiitos vastauksestasi! En ehdi kirjoittaa raamatunkohtia, mutta tiedät ne.
        Hetki aikaa kirjastossa.

        Moni terapeutti ja psykiatri väittää Pietarin olleen vakavasti mielisairas.
        Viktor E. Franklin totesi kijasarjassaan elämän tarkoituksesta, että
        hengellisyys ihmisessä on salatussa alueessa, johon lääkkeet ja kirurgin veitsi ei pääse sitä poistamaan. Tosin niillä voidaan rajoittaa hengellisyyden harjoitus.
        Mutta hengellinen ihminen on hengellinen omissa olosuhteissaan.
        Minua lohdutti Jeesuksen sanat, ettei Hän tullut kutsumaan terveitä, vaan sairaita.

        Pietarin elämää analysoidessa korostetaan usein, että Jeesus antoi Pietarille 3 kertaa tehtävän. Ruokkia Hyvän Paimenen lampaita Hänen Taivaaseen mennessään.
        Minulle tulee aina mieleen Pietarin katkera itku kieltäessään Mestarinsa 3 kertaa.
        Ajattelin Jeesuksen antaneen Pietarille mahdollisuuden päästä tasapainoon vakuuttamalla Jeesukselle yhtä monta kertaa rakkauttaan kuin mitä kielsi Mestarinsa.

        Kuuntelin erästä radio-ohjelmaa eutanasiasta. Lääkäri, joka oli työskennellyt viimehoidossa oli tavannut monta kuolevaa. Hän vastusti elämän katkaisua ennen aikaisesti.
        Hän sanoi kokeneensa viimeisenkin huokauksen kärsimyksissä olleen arvokas henkilölle.

        Psalmi 37 käsittelee pahan ja hyvän vaikutusta ja seurauksia.
        Jumala sanoo pahankin palvelevan hyvää tarkoitusta.
        Vanhurskas voi kärsiä pahan kiusatessa ja häiritessä rauhaa ja tyytyväisyyttä.
        Minä olen ollut kausia elämässäni vaikeissa olosuhteissa, mutta
        asenteeni on ollut väärä. Tuomitseva, vihainen, ärsyyntynyt, poisvetäytyvä....

        "Älä vihastu pahan tähden..." neuvotaan selvästi.
        Jätä oikeudenmukaisuuden jako Jumalalle, joka on ainoa oikeudenmukainen Tuomari!
        Katjera asenne ei ole oikea tapa suhtautua vääryyksien kohdatessa.
        No, en nyt kerta kaikkiaan ole kypsynyt siihen tilaan :-(
        On vielä piiiitkä matka edessä tässä Murheen Laaksossa.

        Kiitos sinulle, "V.aarille" ja kaipaan "Kereä"!
        Tällä foorumilla oli kiinnostavaa vierailla.


      • kerettiläinen-
        Nunneli kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! En ehdi kirjoittaa raamatunkohtia, mutta tiedät ne.
        Hetki aikaa kirjastossa.

        Moni terapeutti ja psykiatri väittää Pietarin olleen vakavasti mielisairas.
        Viktor E. Franklin totesi kijasarjassaan elämän tarkoituksesta, että
        hengellisyys ihmisessä on salatussa alueessa, johon lääkkeet ja kirurgin veitsi ei pääse sitä poistamaan. Tosin niillä voidaan rajoittaa hengellisyyden harjoitus.
        Mutta hengellinen ihminen on hengellinen omissa olosuhteissaan.
        Minua lohdutti Jeesuksen sanat, ettei Hän tullut kutsumaan terveitä, vaan sairaita.

        Pietarin elämää analysoidessa korostetaan usein, että Jeesus antoi Pietarille 3 kertaa tehtävän. Ruokkia Hyvän Paimenen lampaita Hänen Taivaaseen mennessään.
        Minulle tulee aina mieleen Pietarin katkera itku kieltäessään Mestarinsa 3 kertaa.
        Ajattelin Jeesuksen antaneen Pietarille mahdollisuuden päästä tasapainoon vakuuttamalla Jeesukselle yhtä monta kertaa rakkauttaan kuin mitä kielsi Mestarinsa.

        Kuuntelin erästä radio-ohjelmaa eutanasiasta. Lääkäri, joka oli työskennellyt viimehoidossa oli tavannut monta kuolevaa. Hän vastusti elämän katkaisua ennen aikaisesti.
        Hän sanoi kokeneensa viimeisenkin huokauksen kärsimyksissä olleen arvokas henkilölle.

        Psalmi 37 käsittelee pahan ja hyvän vaikutusta ja seurauksia.
        Jumala sanoo pahankin palvelevan hyvää tarkoitusta.
        Vanhurskas voi kärsiä pahan kiusatessa ja häiritessä rauhaa ja tyytyväisyyttä.
        Minä olen ollut kausia elämässäni vaikeissa olosuhteissa, mutta
        asenteeni on ollut väärä. Tuomitseva, vihainen, ärsyyntynyt, poisvetäytyvä....

        "Älä vihastu pahan tähden..." neuvotaan selvästi.
        Jätä oikeudenmukaisuuden jako Jumalalle, joka on ainoa oikeudenmukainen Tuomari!
        Katjera asenne ei ole oikea tapa suhtautua vääryyksien kohdatessa.
        No, en nyt kerta kaikkiaan ole kypsynyt siihen tilaan :-(
        On vielä piiiitkä matka edessä tässä Murheen Laaksossa.

        Kiitos sinulle, "V.aarille" ja kaipaan "Kereä"!
        Tällä foorumilla oli kiinnostavaa vierailla.

        >> Kiitos sinulle, "V.aarille" ja kaipaan "Kereä"!
        Tällä foorumilla oli kiinnostavaa vierailla. <<

        Olen kyllä vilkuillut näitä tämän palstan kirjoituksia ja myös sinun kirjoituksiasi, mutta tällä hetkellä on kova uskonkriisi päällä, eikä oikein ole mitään viisasta sanottavaa tai annettavaa. Oma elämäni on nyt taas jälleen kerran jonkinlaisessa murrosvaiheessa, enkä oikein tiedä, mitä huominen tuo tullessaan...

        Toivottavasti sinä olet selvinnyt omista kriiseistäsi!

        Terveisin " kere"


      • Nunneli
        kerettiläinen- kirjoitti:

        >> Kiitos sinulle, "V.aarille" ja kaipaan "Kereä"!
        Tällä foorumilla oli kiinnostavaa vierailla. <<

        Olen kyllä vilkuillut näitä tämän palstan kirjoituksia ja myös sinun kirjoituksiasi, mutta tällä hetkellä on kova uskonkriisi päällä, eikä oikein ole mitään viisasta sanottavaa tai annettavaa. Oma elämäni on nyt taas jälleen kerran jonkinlaisessa murrosvaiheessa, enkä oikein tiedä, mitä huominen tuo tullessaan...

        Toivottavasti sinä olet selvinnyt omista kriiseistäsi!

        Terveisin " kere"

        Voi, Kulta-Kere, miten olen sinua kaivannut!
        Luulin sinun olevan lomalla muilla mailla mantereilla ja
        toivoin sinun aurinkoisia lekotteluja kanrianlintuja kuunnellen.

        Mitä niihin uskonkriiseihin tulee, niin luin sellaisesta ilmiöstä kuin
        "Catfish". Kun sellaisen parracudan pistää sumppuun muiden kalojen kanssa, niin se kala näykkii ja pureskelee toisia pieneen liikkeeseen.
        Siten syötävien kalojen maku pysyy parempana, eikä puumaiselta.
        Sorry, "Bushmann", sinä olet vallan mainio "pikku-parracuda" tässä sumpussa.

        Koneeni menee mustaksi välillä, tai lukkiintuu. Meneeköhän tämä läpi?


      • Nunneli
        kerettiläinen- kirjoitti:

        >> Kiitos sinulle, "V.aarille" ja kaipaan "Kereä"!
        Tällä foorumilla oli kiinnostavaa vierailla. <<

        Olen kyllä vilkuillut näitä tämän palstan kirjoituksia ja myös sinun kirjoituksiasi, mutta tällä hetkellä on kova uskonkriisi päällä, eikä oikein ole mitään viisasta sanottavaa tai annettavaa. Oma elämäni on nyt taas jälleen kerran jonkinlaisessa murrosvaiheessa, enkä oikein tiedä, mitä huominen tuo tullessaan...

        Toivottavasti sinä olet selvinnyt omista kriiseistäsi!

        Terveisin " kere"

        "Kulta-Kere", joskus on hyvä vain "hakata puita ja kantaa vettä".
        Sitä sinulle on varmasti riittämiin. Mutta NAUTI siitä ajalla!
        Minulla on nyt puutarhan hoito ja hautajaiset itkuineen.
        On niin paljon herkkää puuntaimenta, mikä haluaa elää ja
        minä olen nyt kuin Herodes pikkulasten murhassa teräasein.
        Laitan vain polkuja ensin ja annan niittyni kasvaa täyteen mittaan.
        Kiva katsoa, kun harakat tulevat tarkastelemaan töitäni mietteliäästi.
        Ne tapaavat tepastella edestakaisin uusilla poluilla äitini tavoin. :-D
        Sitten on kitattava, maalattava, tarkistettava 13 ikkunaa.
        Maalattava potti, kellarinluukut ja puutarhajuttuja.
        Nyt on tuuletettava vaatteita ja karsittav poistoon.
        Karsittava kirjahyllyjä kaikista halleista, keittiöstä, huoneista.
        Mutta luen välillä erilaisia Raamattuja, muita kirjoja.
        Olet kai huomannut, että on varauduttava sähkökatkoihin ja muuhun?
        Sitten on karsittava muutakin mielessä sukulaiset ja mahdollinen äkillinenkin "näyttämöltä poistuminen".
        Voiko tätä kutsua "puitten hakkuuksi ja veden kannoksi"?
        Ihme, jos tämä loru menee läpi!


      • Nunneli

        Löysin kiinnostavan kirjan 100:sta raamatullisesta henkilöstä.
        Hyviä karttoja; näkee selvästi ketkä ovat eläneet ja toimineet samanaikaisesti.
        Professori Robin P. Nettelhorst opettaa raamatullisia kieliä ja teologiaa.
        Varsinainen faktakirja, joka tuo esiin tosiasioita, eikä mitään johtopäätöksiä.
        Mietiskelyt ja spekuloinnit kauas, sillä ne ovat itse Saatanasta lähtöisin!
        Nyt keskitytään tunnettuihin tosiasioihin, eikä huu-haa-han!
        Se kirja on kuin joisi hiukan härskiä kalanmaksaöljyä. Yäk!
        Mutta jos olisin alkanut päiväni juoksulla, niin älynystyräni olisivat kehittyneet.
        Moni tyhmä saivartelu olisi jäänyt ja aikaa säästynyt.


      • Yksi-usko
        Nunneli kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! En ehdi kirjoittaa raamatunkohtia, mutta tiedät ne.
        Hetki aikaa kirjastossa.

        Moni terapeutti ja psykiatri väittää Pietarin olleen vakavasti mielisairas.
        Viktor E. Franklin totesi kijasarjassaan elämän tarkoituksesta, että
        hengellisyys ihmisessä on salatussa alueessa, johon lääkkeet ja kirurgin veitsi ei pääse sitä poistamaan. Tosin niillä voidaan rajoittaa hengellisyyden harjoitus.
        Mutta hengellinen ihminen on hengellinen omissa olosuhteissaan.
        Minua lohdutti Jeesuksen sanat, ettei Hän tullut kutsumaan terveitä, vaan sairaita.

        Pietarin elämää analysoidessa korostetaan usein, että Jeesus antoi Pietarille 3 kertaa tehtävän. Ruokkia Hyvän Paimenen lampaita Hänen Taivaaseen mennessään.
        Minulle tulee aina mieleen Pietarin katkera itku kieltäessään Mestarinsa 3 kertaa.
        Ajattelin Jeesuksen antaneen Pietarille mahdollisuuden päästä tasapainoon vakuuttamalla Jeesukselle yhtä monta kertaa rakkauttaan kuin mitä kielsi Mestarinsa.

        Kuuntelin erästä radio-ohjelmaa eutanasiasta. Lääkäri, joka oli työskennellyt viimehoidossa oli tavannut monta kuolevaa. Hän vastusti elämän katkaisua ennen aikaisesti.
        Hän sanoi kokeneensa viimeisenkin huokauksen kärsimyksissä olleen arvokas henkilölle.

        Psalmi 37 käsittelee pahan ja hyvän vaikutusta ja seurauksia.
        Jumala sanoo pahankin palvelevan hyvää tarkoitusta.
        Vanhurskas voi kärsiä pahan kiusatessa ja häiritessä rauhaa ja tyytyväisyyttä.
        Minä olen ollut kausia elämässäni vaikeissa olosuhteissa, mutta
        asenteeni on ollut väärä. Tuomitseva, vihainen, ärsyyntynyt, poisvetäytyvä....

        "Älä vihastu pahan tähden..." neuvotaan selvästi.
        Jätä oikeudenmukaisuuden jako Jumalalle, joka on ainoa oikeudenmukainen Tuomari!
        Katjera asenne ei ole oikea tapa suhtautua vääryyksien kohdatessa.
        No, en nyt kerta kaikkiaan ole kypsynyt siihen tilaan :-(
        On vielä piiiitkä matka edessä tässä Murheen Laaksossa.

        Kiitos sinulle, "V.aarille" ja kaipaan "Kereä"!
        Tällä foorumilla oli kiinnostavaa vierailla.

        >>Moni terapeutti ja psykiatri väittää Pietarin olleen vakavasti mielisairas.>>

        Tällaista väitettä on ihan mahdoton uskoa. Olisiko Herramme Jeesus Kristus valinnut kaikista ihmisistä juuri vakavasti mielisairaan, jolle hän olisi perustanut seurakuntansa. Miksi Jeesus ei olisi parantanut häntä, jos hän olisi ollut vähääkään sairas? Tuollainen väite sotii koko Raamatun totuutta vastaan. Herramme Jeesus Kristus paransi niin paljon sairaita, ja kaikkia sairauksia, mitä ihmisillä maan päällä voi vain olla. Hän herätti kuolleista, jopa mätänemistilassa olevan ihmisen. Pietari oli etevin apostoleista ja Jeesus oli itse valinnut Pietarin, jolle kalliolle Hän perusti seurakunnan. Hänen luonteensa oli avoin ja toimiva. Mitä sairasta siinä on? Opetuslapsissa oli eri luonteisia ja erilaiset luonteet eivät ole sairauden merkkejä vaan luonteen eroja, joita ihmisillä on aina ollut ja tulee aina olemaan.


      • Yksi-usko
        Nunneli kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! En ehdi kirjoittaa raamatunkohtia, mutta tiedät ne.
        Hetki aikaa kirjastossa.

        Moni terapeutti ja psykiatri väittää Pietarin olleen vakavasti mielisairas.
        Viktor E. Franklin totesi kijasarjassaan elämän tarkoituksesta, että
        hengellisyys ihmisessä on salatussa alueessa, johon lääkkeet ja kirurgin veitsi ei pääse sitä poistamaan. Tosin niillä voidaan rajoittaa hengellisyyden harjoitus.
        Mutta hengellinen ihminen on hengellinen omissa olosuhteissaan.
        Minua lohdutti Jeesuksen sanat, ettei Hän tullut kutsumaan terveitä, vaan sairaita.

        Pietarin elämää analysoidessa korostetaan usein, että Jeesus antoi Pietarille 3 kertaa tehtävän. Ruokkia Hyvän Paimenen lampaita Hänen Taivaaseen mennessään.
        Minulle tulee aina mieleen Pietarin katkera itku kieltäessään Mestarinsa 3 kertaa.
        Ajattelin Jeesuksen antaneen Pietarille mahdollisuuden päästä tasapainoon vakuuttamalla Jeesukselle yhtä monta kertaa rakkauttaan kuin mitä kielsi Mestarinsa.

        Kuuntelin erästä radio-ohjelmaa eutanasiasta. Lääkäri, joka oli työskennellyt viimehoidossa oli tavannut monta kuolevaa. Hän vastusti elämän katkaisua ennen aikaisesti.
        Hän sanoi kokeneensa viimeisenkin huokauksen kärsimyksissä olleen arvokas henkilölle.

        Psalmi 37 käsittelee pahan ja hyvän vaikutusta ja seurauksia.
        Jumala sanoo pahankin palvelevan hyvää tarkoitusta.
        Vanhurskas voi kärsiä pahan kiusatessa ja häiritessä rauhaa ja tyytyväisyyttä.
        Minä olen ollut kausia elämässäni vaikeissa olosuhteissa, mutta
        asenteeni on ollut väärä. Tuomitseva, vihainen, ärsyyntynyt, poisvetäytyvä....

        "Älä vihastu pahan tähden..." neuvotaan selvästi.
        Jätä oikeudenmukaisuuden jako Jumalalle, joka on ainoa oikeudenmukainen Tuomari!
        Katjera asenne ei ole oikea tapa suhtautua vääryyksien kohdatessa.
        No, en nyt kerta kaikkiaan ole kypsynyt siihen tilaan :-(
        On vielä piiiitkä matka edessä tässä Murheen Laaksossa.

        Kiitos sinulle, "V.aarille" ja kaipaan "Kereä"!
        Tällä foorumilla oli kiinnostavaa vierailla.

        >>Moni terapeutti ja psykiatri väittää Pietarin olleen vakavasti mielisairas.>>

        Tällaista väitettä on ihan mahdoton uskoa. Olisiko Herramme Jeesus Kristus valinnut kaikista ihmisistä juuri vakavasti mielisairaan, jolle hän olisi perustanut seurakuntansa. Miksi Jeesus ei olisi parantanut häntä, jos hän olisi ollut vähääkään sairas? Tuollainen väite sotii koko Raamatun totuutta vastaan. Herramme Jeesus Kristus paransi niin paljon sairaita, ja kaikkia sairauksia, mitä ihmisillä maan päällä voi vain olla. Hän herätti kuolleista, jopa mätänemistilassa olevan ihmisen. Pietari oli etevin apostoleista ja Jeesus oli itse valinnut Pietarin, jolle kalliolle Hän perusti seurakunnan. Hänen luonteensa oli avoin ja toimiva. Mitä sairasta siinä on? Opetuslapsissa oli eri luonteisia ja erilaiset luonteet eivät ole sairauden merkkejä vaan luonteen eroja, joita ihmisillä on aina ollut ja tulee aina olemaan.


    • iloinen_naurajaa

      Kerettiläinen, jätä jo lapselliset uskontosekoilusi ja ala ateistiksi... :-)

      Se on REHELLISTÄ.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4915
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3106
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1807
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1760
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1611
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1481
    7. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1237
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1223
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1197
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1187
    Aihe