"Jeesus pelastaa" -biisi hengellinen?

Kuuntelin tuossa Juicen tuotatoa, ja kuten kaikki ehkä muistaa, on hänellä mainio biisi "Jeesus pelastaa". Onko mielestänne kappale hengellinen tai hengelliseksi ymmärrettävä? Juice keksi biisin kun oli joidenkin tyyppien mukana, joilla näitä Jeesus-paitoja sun muuta materiaalia.

https://www.youtube.com/watch?v=V5CNjT3FT6g

Sanat:

Ei huumekauppiaat nyt enää hassiksella rahaa tee,
kun Jeesus nousi kuolleista ja kauppiaita suojelee.
Ja terveelliset elintavat pääsee kunniaan,
nyt juodaan jeesusviinaa tullaan jeesushumalaan,
ja tapellaan kun Jeesus silloin tällöin uhriin tarvitsee.

Jee jee jee Jeesus pelastaa "Jeesus pelastaa"
nyt Jeesuspaita ostakaa "pelastaa".
Jee jee jee Jeesus pelastaa "pelastaa",
hallelujaa "pelastaa".
Nyt Jeesuspaita ostakaa,
Jeesus kyllä pelastaa "pelastaa".

Nyt jeesuskuvat pannaan siistiin nippuun jeesuskansioon.
Ja jeesuspurkaa leukoihin ja jeesussuihke kainalooon.
Ja jeesushattu päähän ja jeesuspaita ylle,
ja sitten kaikki riviin mennään jeesuskävelylle,
meitä meidän oma paitakaupan jeesus kyllä ohjatkoon.

Jee jee jee Jeesus pelastaa "Jeesus pelastaa"
nyt Jeesuspaita ostakaa "pelastaa".
Jee jee jee Jeesus pelastaa "pelastaa",
hallelujaa "pelastaa".
Nyt Jeesuspaita ostakaa,
Jeesus kyllä pelastaa "pelastaa".

Nyt mennään jeesusorgioihin, Jeesus kyllä sallii sen,
on jeesuskaljaa mukanamme jeesuskorillinen,
ja jeesusrokkilevyt pannaan jeesuslevariin,
ja jeesuskalu peitellän me jeesuskondomiin,
ja monet synnit muut, saamme anteeksi nimeen Jeesuksen.

Jee jee jee Jeesus pelastaa "Jeesus pelastaa"
nyt Jeesuspaita ostakaa "pelastaa".
Jee jee jee Jeesus pelastaa "pelastaa",
hallelujaa "pelastaa".
Nyt Jeesuspaita ostakaa,
Jeesus kyllä pelastaa "pelastaa".
(Juice Leskinen)

22

1019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • no-ei

      Ei . Ilmeisesti oli vain ärsyttänyt liika jeesustelu.

      • no-ei

        Ei siihen aikaan varmaan vielä näkynyt paitoja joissa lukee jotain rumaa Jeesuksesta ja sen sellaista kuten nykyään.

        He ovat sitten taas tulleet vastakkaiseen uskoon. Aika aggressiivisen oloisia. Nuo sentään olivat vaarattomia, nuo jeesustelijat.


      • no-ei

        Hedelmätkin ovat vastakkaiseen uskoon tulleille oudot, saavat aikaan sikiömurhia ja vanhusten ja sairaiden listimistä ja varmaan vauvojenkin murhia tulevaisuudessa. Todennäköisesti saavat aikaan myös aikaan ihmisten tuottamisen ainoastaan laboratoriossa, jolloin tietenkin kaikki lahjakkaat ja älykkäät ja kauniit vain säilytetään. Tulee kunnon rodunjalostus.


      • no-ei kirjoitti:

        Hedelmätkin ovat vastakkaiseen uskoon tulleille oudot, saavat aikaan sikiömurhia ja vanhusten ja sairaiden listimistä ja varmaan vauvojenkin murhia tulevaisuudessa. Todennäköisesti saavat aikaan myös aikaan ihmisten tuottamisen ainoastaan laboratoriossa, jolloin tietenkin kaikki lahjakkaat ja älykkäät ja kauniit vain säilytetään. Tulee kunnon rodunjalostus.

        "Hedelmätkin ovat vastakkaiseen uskoon tulleille "

        Mikä on kristinuskolle "vastakkainen" usko? En ole koskaan kuullutkaan moisesta joten valotatko asiaa!


    • Juice vain irvaili sen aikuiselle Jeesus-liikkeelle. Se oli oman aikansa lapsi joskus 70 luvulla suomessa.

      ”Jeesus-liike oli kristillinen liike hippien vastakulttuurin sisällä 1960-luvun lopulla ja 1970-luvun alussa. Toisaalta voidaan sanoa, että samaan aikaan Jeesus-liike oli hippiliike kristinuskon sisällä.”

      ”Jeesus-liikkeen toiminnan katsotaan päättyneen alkuperäisessä muodossaan 1980-luvulla. Liikkeen on todettu vaikuttaneen maailmanlaajuisesti kristillisen oikeiston ja vasemmiston kehitykseen, sekä kristillisen musiikin kehitykseen.”

      Lisää löytyy YLEn elävästä arkistosta ”Jeesushipit tulivat myös Suomeen”, Julkaistu 04.09.2013

      • miten.liittyy.tänne

        Mitä sitten?


      • Kiitos Mummomuori, kiva saada lisäinfoa, pitää katsoa. Tuli sellainen muisto mieleen eräästä kristillisestä muusikosta ja rokkipapiksi tituleeratusta Tarvo Laaksosta joka on kai nykyäänkin pappina. Nykyään ei taida herättää erilaisen musiikin liittäminen uskonnonharjoittamiseen mitään kummastusta, kun on jo metallimessuja ja muuta. Mutta hän taisi olla ensimmäinen pahennusta musiikilla herättävä, en tiedä oliko juuri näitä hipiksi luettavia, mistä mainitset.

        Suomessa kun oltiin totuttu siihen, että ainoa sopiva uskonnollinen musiikki oli virrenveisuu, ja sekin hyvin laahavasti, että kuulostaa hartaamalta eikä ainakaan mikään ilo pääse vahingossakaan ilmoille. Gospel-musiikki oli jotain uutta ja amerikkalaista iloista, lähinnä mustien tanssilla säestettyä jumalanpalvelusta pidettiin outona. Nythän moinen kuuluu kai ihan perusjumalanpalvelukseen ainakin joillain (amerikkalaisperäisillä)helluntailaisilla liikkeillä ja lahkoilla. Ylistystanssia sun muuta on nähty ja muutakin iloista menoa. Taitaa Tarvo Laaksokin olla jo niitä vanhoillisimpiä näissä puuhissa? :)

        Niin se maailma muuttuu ja se, mikä herätti pahennusta aiemmassa sukupolvessa, on seuraavassa ihan normit täyttävää ja hyväksyttävää.


      • tieteilijä kirjoitti:

        Kiitos Mummomuori, kiva saada lisäinfoa, pitää katsoa. Tuli sellainen muisto mieleen eräästä kristillisestä muusikosta ja rokkipapiksi tituleeratusta Tarvo Laaksosta joka on kai nykyäänkin pappina. Nykyään ei taida herättää erilaisen musiikin liittäminen uskonnonharjoittamiseen mitään kummastusta, kun on jo metallimessuja ja muuta. Mutta hän taisi olla ensimmäinen pahennusta musiikilla herättävä, en tiedä oliko juuri näitä hipiksi luettavia, mistä mainitset.

        Suomessa kun oltiin totuttu siihen, että ainoa sopiva uskonnollinen musiikki oli virrenveisuu, ja sekin hyvin laahavasti, että kuulostaa hartaamalta eikä ainakaan mikään ilo pääse vahingossakaan ilmoille. Gospel-musiikki oli jotain uutta ja amerikkalaista iloista, lähinnä mustien tanssilla säestettyä jumalanpalvelusta pidettiin outona. Nythän moinen kuuluu kai ihan perusjumalanpalvelukseen ainakin joillain (amerikkalaisperäisillä)helluntailaisilla liikkeillä ja lahkoilla. Ylistystanssia sun muuta on nähty ja muutakin iloista menoa. Taitaa Tarvo Laaksokin olla jo niitä vanhoillisimpiä näissä puuhissa? :)

        Niin se maailma muuttuu ja se, mikä herätti pahennusta aiemmassa sukupolvessa, on seuraavassa ihan normit täyttävää ja hyväksyttävää.

        Ainakin konservattisemmat kauhisteli. Muuten liike oli lopulta aika kaupallinen. Musiikillisesti se kyllä toi hengellisiin piireihin uutta.

        Muistan kyllä nämä jutut, kun itse nuoruuttani tuolloin elin.


    • Sanoista voi vetää johtopäätöksin, millä mielellä sanat on kirjoitettu.
      Mitä tulee siihen, onko laulu hengellinen, se voi olla myös sitä. Jumalan voi puhua ja puhuu monien asioiden kautta, Hän voi pistää vaikka kivet huutamaan niin halutessaan.
      Juice oli sen ajan nuori, jolloin esim.Veikko Hursti teki evankeliumin työtään. Silloin oli telttakokouksia kesäisin ja ääni varmasti kantoi kujille ja aitovierille. Traktaatteja jaettiin ihan toiseen malliin kuin nykyisin. kaikki olemme ehkä törmänneet pylväissä olleisiin julisteisiin : "Missä vietät iäisyytesi". Ja ne Jeesus- merkit....oi sentään, minullakin oli takissasi sellainen ja muistan kun juttelin erään aölkoholistin kanssa ( tai alkoholin suusrkuluttajan, kuinka sen haluaa sanoa) ja hän sanoin:" Älä koskaan ota tuota merkkiä pois" Aika viisaasti sanottu.
      Ymmärrän hyvin sen, että uskon ja uskovaisten näkyminen joka paikassa sai Juankosken pojan kirjoittamaan tuollaisen tekstin. En kyllä tiedä, mihin aikaan tuo laulu ajoittuu.

      • Kiitos kommentista!

        Kappale on albumilta Per Vers, runoilija vuodelta 1974. Tietääkseni biisi oli Ylellä soittokiellossa, ja Hector eli Heikki Harma oli sen ekaa kertaa soittanut radiossa. Juice lauloi sen ajan ilmiöistä ja riimitteli nerokkaasti. Samalla levyllä on alkoholin suurkuluttajan elämästä ja häpeästä kappale "Hän sammuu". Muutenkin Juice peilasi niin terävästi ajan ilmiöitä, oli ne mitä tahansa. Sivalsi samalla myös itseään, alkoholi kun oli hänen ongelmansa, teoksen "Risainen elämä" aikalaiskommenttien mukaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=d7aWOe2EZVA

        Hän häpeissään on eessä viinakaupan tiskin
        Hän mumisee ja kravattia rullaa sormillaan
        Hän taskunpohjat tyhjentää, saa halvan viskin
        Hän sanoo: "Näkemiin" ja poistuu iltaan koleaan

        Hän huoneeseensa sulkeutuu ja lasin täyttää
        Ja hätäisesti siemaisee sen ettei kukaan nää
        Mut' seuraavaan hän enemmän jo aikaa käyttää
        Ja pullo kiireen täysin hälventää

        (Hän juo ja juo kunnes juopuu)
        Hän juo ja juo kunnes juopuu
        (Ja taakastaan hetkeksi luopuu)
        Ja taakastaan hetkeksi luopuu
        (Hän juo kunnes silmissä kangastaa)
        Hän juo kunnes silmissä kangastaa
        (Jo ystävyyden, toveruuden maa)
        Jo ystävyyden toveruuden maa

        Hän lähtee huoneestaan ja menee kaupungille
        Hän yksin on ja palelee ja vapisee ja käy
        Näin pitkin katuja hymyillen ihmisille
        Mut saa vain pilkkaa, töykeyttä ei mitään muuta näy

        Hän hankkii pullon pimeän ja taksin ottaa
        Hän ajaa kotiin takaisin, juo pullon, humaltuu
        Hän pahoin voi ja oksentaa ja paikat sottaa
        Hän väsyy, lattialle unohtuu

        (Hän Sammuu)
        Hän Sammuu
        (Hän sammuu hän on melkein taivaassa)
        Hän on melkein taivaassa
        (Hän sammuu eikä muista surujaan)
        Ei muista surujaan

        Kun aamu sarastaa hän herää, keittää kahvin
        Ja lähtee töihin toimistoon ja pariin ihmisten
        Hän joutuu maailmaan taas paperin ja pahvin
        Hän yksin on, vain koneen osanen
        (Juice Leskinen)


      • tieteilijä kirjoitti:

        Kiitos kommentista!

        Kappale on albumilta Per Vers, runoilija vuodelta 1974. Tietääkseni biisi oli Ylellä soittokiellossa, ja Hector eli Heikki Harma oli sen ekaa kertaa soittanut radiossa. Juice lauloi sen ajan ilmiöistä ja riimitteli nerokkaasti. Samalla levyllä on alkoholin suurkuluttajan elämästä ja häpeästä kappale "Hän sammuu". Muutenkin Juice peilasi niin terävästi ajan ilmiöitä, oli ne mitä tahansa. Sivalsi samalla myös itseään, alkoholi kun oli hänen ongelmansa, teoksen "Risainen elämä" aikalaiskommenttien mukaan.

        https://www.youtube.com/watch?v=d7aWOe2EZVA

        Hän häpeissään on eessä viinakaupan tiskin
        Hän mumisee ja kravattia rullaa sormillaan
        Hän taskunpohjat tyhjentää, saa halvan viskin
        Hän sanoo: "Näkemiin" ja poistuu iltaan koleaan

        Hän huoneeseensa sulkeutuu ja lasin täyttää
        Ja hätäisesti siemaisee sen ettei kukaan nää
        Mut' seuraavaan hän enemmän jo aikaa käyttää
        Ja pullo kiireen täysin hälventää

        (Hän juo ja juo kunnes juopuu)
        Hän juo ja juo kunnes juopuu
        (Ja taakastaan hetkeksi luopuu)
        Ja taakastaan hetkeksi luopuu
        (Hän juo kunnes silmissä kangastaa)
        Hän juo kunnes silmissä kangastaa
        (Jo ystävyyden, toveruuden maa)
        Jo ystävyyden toveruuden maa

        Hän lähtee huoneestaan ja menee kaupungille
        Hän yksin on ja palelee ja vapisee ja käy
        Näin pitkin katuja hymyillen ihmisille
        Mut saa vain pilkkaa, töykeyttä ei mitään muuta näy

        Hän hankkii pullon pimeän ja taksin ottaa
        Hän ajaa kotiin takaisin, juo pullon, humaltuu
        Hän pahoin voi ja oksentaa ja paikat sottaa
        Hän väsyy, lattialle unohtuu

        (Hän Sammuu)
        Hän Sammuu
        (Hän sammuu hän on melkein taivaassa)
        Hän on melkein taivaassa
        (Hän sammuu eikä muista surujaan)
        Ei muista surujaan

        Kun aamu sarastaa hän herää, keittää kahvin
        Ja lähtee töihin toimistoon ja pariin ihmisten
        Hän joutuu maailmaan taas paperin ja pahvin
        Hän yksin on, vain koneen osanen
        (Juice Leskinen)

        Ja sori taas, biisi ei ole Per Versillä vaan albumilla Juice Leskinen & Coitus Int. Joka on siis hänen eka albuminsa. :)


      • Muistanko oikein, kun mieleeni on jäänyt, että kappale, josta itse paljon pidän ( pidän monista Juicen kappaleista) kertoo krapula-aamusta, eli Viidestoista yö


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Muistanko oikein, kun mieleeni on jäänyt, että kappale, josta itse paljon pidän ( pidän monista Juicen kappaleista) kertoo krapula-aamusta, eli Viidestoista yö

        Kyllä, ryyppyputken jälkeinen herääminen todellisuuteen, kun masennus iskee ja hypoglykemia ja serotoniinitason romahtaminen iskee todenteolla päälle.


      • tieteilijä kirjoitti:

        Kyllä, ryyppyputken jälkeinen herääminen todellisuuteen, kun masennus iskee ja hypoglykemia ja serotoniinitason romahtaminen iskee todenteolla päälle.

        Vaikka en ole ryyppyputkien jälkeisiä tunnelmia kokenutkaan, on helppo ymmärtää, että silloin on aika säikky ja "maansa myynyt" . Taiteilijat näyttävät ammentavan hienoja juttuja silloin kun elämä on vähän vinksallaan.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Vaikka en ole ryyppyputkien jälkeisiä tunnelmia kokenutkaan, on helppo ymmärtää, että silloin on aika säikky ja "maansa myynyt" . Taiteilijat näyttävät ammentavan hienoja juttuja silloin kun elämä on vähän vinksallaan.

        Pyhä toimitus on myös kappale, jossa voi kuulla monenlaista ihan tästä uskonkin näkövinkkelistä


      • Juice-fani
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Pyhä toimitus on myös kappale, jossa voi kuulla monenlaista ihan tästä uskonkin näkövinkkelistä

        Hmm...se toimitus, josta tuossa kerrotaan taitaa olla seksi. En oo varma mutta symboliikka kyllä viittaa vahvasti siihen... :)) Elämän luomisesta siinä lauletaan


      • Juice-fani kirjoitti:

        Hmm...se toimitus, josta tuossa kerrotaan taitaa olla seksi. En oo varma mutta symboliikka kyllä viittaa vahvasti siihen... :)) Elämän luomisesta siinä lauletaan

        Näin ajattelen itsekin, että seksistä siinä varmaan lauletaan. Mukaan on otettu elementtejä Raamatusta, eikä se tietenkään tee kappaleesta hengellistä. Mutta kaikki voi olla myös hengellistä. Itselleni usein avautuu kaikenlaisia ajatuksia hengellisyyteen ja uskoon liittyen juuri vaikka laulujen kautta. Luonto puhuu paljon, mikä tahansa voi olla alkusysäys pohdinnalle, joka johtaa johonkin oivallukseen.


      • Ei todellakaan ollut hengellinen. Vaan kappaleessa irvailtiin tätä Jeesus-liikettä, joka oli ensimmäinen ns. markkinaliike - eli myytiin vaikka mitä tavaroita ym. sen "nimissä".


      • mummomuori kirjoitti:

        Ei todellakaan ollut hengellinen. Vaan kappaleessa irvailtiin tätä Jeesus-liikettä, joka oli ensimmäinen ns. markkinaliike - eli myytiin vaikka mitä tavaroita ym. sen "nimissä".

        Juice oli terävä sanan käyttäjä. Ja ajan hermolla


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näin ajattelen itsekin, että seksistä siinä varmaan lauletaan. Mukaan on otettu elementtejä Raamatusta, eikä se tietenkään tee kappaleesta hengellistä. Mutta kaikki voi olla myös hengellistä. Itselleni usein avautuu kaikenlaisia ajatuksia hengellisyyteen ja uskoon liittyen juuri vaikka laulujen kautta. Luonto puhuu paljon, mikä tahansa voi olla alkusysäys pohdinnalle, joka johtaa johonkin oivallukseen.

        Joo seksistä minunkin mielestä tuossa biisissä lauletaan. Mutta se kertoo Juicen omasta suhtautumisesta seksiin ja lapsensaamiseen. Se on pyhää. :)

        Ja mummomuorille: näin minunkin mielestäni. Vinkkaamassasi klipissä mieshenkilö puhui juuri siitä, että kaupallisuus ja Jeesus-paitojen käyttäminen ei tuntunut sopivan meille. Vaikka sittemmin sitä kuitenkin harrastettiin vähän maltillisemmin. Ajalle ja politiikalle tyypillistä oli myös vanhemman haastateltavan huoli Jeesus-liikkeen politiikasta, että tupattiinko sen varjolla jotain oikeistokonservativismia ja amerikkalaisuutta. Kun piti olla hieman itään päin rähmällään.


      • tieteilijä kirjoitti:

        Joo seksistä minunkin mielestä tuossa biisissä lauletaan. Mutta se kertoo Juicen omasta suhtautumisesta seksiin ja lapsensaamiseen. Se on pyhää. :)

        Ja mummomuorille: näin minunkin mielestäni. Vinkkaamassasi klipissä mieshenkilö puhui juuri siitä, että kaupallisuus ja Jeesus-paitojen käyttäminen ei tuntunut sopivan meille. Vaikka sittemmin sitä kuitenkin harrastettiin vähän maltillisemmin. Ajalle ja politiikalle tyypillistä oli myös vanhemman haastateltavan huoli Jeesus-liikkeen politiikasta, että tupattiinko sen varjolla jotain oikeistokonservativismia ja amerikkalaisuutta. Kun piti olla hieman itään päin rähmällään.

        Eivät kaikki olleet itäänpäin rähmällään. Tuolloin esim. hippiliike oli molemilla suunnilla paljon inhottu liike, siis konservatiivit ja kommunistit inhosivat yhtä paljon.

        Mutta hippiliikkeeseen kuului kaupallisuuden vastustaminen. Kun kaikki väännettiin sellaiseksi, että sillä haluttiin vain rahaa ja myyntiä lisää, niin tämä kipale Juicelta sai siksi tiukkaa kritiikkiä, kun uskovaisetkin alkoivat markkinamiehiksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3500
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2932
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2820
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2708
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2614
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2415
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      236
      2011
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1847
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      42
      1763
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      159
      1666
    Aihe