Vasektomian saaminen

MutkunMäTahon

Kuinka helposti Suomessa mies saa vasektomian/pääsee siihen?
Olen 37v, lapseton ja terve mies, joka ei todellakaan enää halua isäksi.
Olen vain kuullut, että ainoat kriteerit ko toimenpiteelle Suomessa ovat vähintään 30v ikä ja 2-3 lasta.
Ja lapseton saa vasektomian käytännössä ainoastaan siinä tapauksessa, jos suvussa on joitain vakavia, periytyviä geenisairauksia tms.
Eli olen käsittänyt, että mulla ei ole mitään asiaa edes pyytää mahdollisuutta sterilisaatioon, vaikka kuinka sitä haluaisin.
Pitääkö kuinka paikkansa?
Vaikka ei se nyt niin pakkomielteinen asia ole, mutta haluaisin varmistaa asian tuolla tavoin, että pysyn jatkossakin lapsettomana jos vaikka esim ehkäisy nyt jostain syystä sattuisi pettämään siinä tietyssä tilanteessa.
Käynyt jonkun kerran niin, että kortsu on hajonnut, mutta on ollut kuitenkin tuuria(kin) matkassa, ettei siitä ole tullut mitään pysyvää seurausta.

3

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksitonnistuu

      30 vuoden ikä riittää sterilisaatioon, eikä siihen tarvita kuin yhden lääkärin päätös.
      Jos haluat toimenpiteen nopeasti, niin mene yksityiselle lääkäriasemalle. Jos sinulla on aikaa odottaa liki kaksi vuotta, niin voit hakeutua hoitoon julkisen terveydenhuollon kautta.

    • MutkunMäTahon

      Ok, täytyypi alkaa ottaa selvää asiasta lääkärissäkin.
      Siskonmies kävi joku aika sitten laitattamassa piuhat poikki ja hän vaan sanoi aika ykskantaan, että vaatii just tuon minimi-iän sekä vähintään pari muksua. Et sain siitä käsityksen, että on aika ehdoton juttu lainsäädännön mukaan.

    • sterilointioikeus

      Jos on 30-v tai kolme lasta on oikeus sterilointiin.
      Lääkäri voi olla vastaan, mutta pitää olla tiukkana oikeuksista.

      Steriloimisen yleinen ikäraja Suomessa, 30 vuotta, on korkein itsemääräämisoikeutta koskeva alaikäraja Suomessa.
      Myös Suomessa ikärajaksi pitäisi säätää enintään pohjoismainen 25 vuotta.
      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/2401

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1696
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      737
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe