Ken on mun lähimmäiseni...

Jeesukselta kysyttiin tätä asiaa. Luukas 10:27. Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
28. Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".
29. Mutta hän tahtoi näyttää olevansa vanhurskas ja sanoi Jeesukselle: "Kuka sitten on minun lähimmäiseni?"
30. Jeesus vastasi ja sanoi: "Eräs mies vaelsi Jerusalemista alas Jerikoon ja joutui ryövärien käsiin, jotka riisuivat hänet alasti ja löivät haavoille ja menivät pois jättäen hänet puolikuolleeksi.
31. Niin vaelsi sattumalta eräs pappi sitä tietä ja näki hänet ja meni ohitse.
32. Samoin leeviläinenkin: kun hän tuli sille paikalle ja näki hänet, meni hän ohitse.
33. Mutta kun eräs samarialainen, joka matkusti sitä tietä, tuli hänen kohdalleen ja näki hänet, niin hän armahti häntä.
34. Ja hän meni hänen luokseen ja sitoi hänen haavansa ja vuodatti niihin öljyä ja viiniä, pani hänet juhtansa selkään ja vei hänet majataloon ja hoiti häntä.
35. Ja seuraavana aamuna hän otti esiin kaksi denaria ja antoi majatalon isännälle ja sanoi: 'Hoida häntä, ja mitä sinulta lisää kuluu, sen minä palatessani sinulle maksan'.
36. Kuka näistä kolmesta sinun mielestäsi osoitti olevansa sen lähimmäinen, joka oli joutunut ryövärien käsiin?"
37. Hän sanoi: "Se, joka osoitti hänelle laupeutta". Niin Jeesus sanoi hänelle: "Mene ja tee sinä samoin".

---Lähimmäinen, lähellä oleva...kuka siis on lähimmäiseni? Ketä minun tulisi rakastaa kuin itseäni?---

Matt.5:38 "Teille on opetettu: 'Silmä silmästä, hammas hampaasta.' 39 Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa. Jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle vasenkin. 40 Jos joku yrittää oikeutta käymällä viedä sinulta paidan, anna hänelle viittasikin. 41 [i] Jos joku vaatii sinut mukaansa virstan* matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi. 42 Anna sille, joka sinulta pyytää, äläkä käännä selkääsi sille, joka haluaa lainata sinulta.
43 "Teille on opetettu: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihamiestäsi.' 44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihamiehiänne ja rukoilkaa vainoojienne puolesta, 45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille. 46 [i] Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin? 47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin? 48 Olkaa siis täydellisiä, niin kuin teidän taivaallinen Isänne on täydellinen.

”On vaikeata rakastaa, vaan oppivani soisin.

Suo, että mielen itsekkään pois panna, Jeesus, voisin.

Kas loukkaannun, kun joku ei mun tahtoani nouda.

Ja kun mun auttaa pitäisi, en viitsi, enkä jouda.

Oi Herra tätä rukoilen: mä muuttuako voisin?

On vaikeata rakastaa, vaan oppivani soisin.”

155

1016

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakkauden määritelmä.
      1Kor.13:1. Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkelien kielillä, mutta minulla ei olisi rakkautta, olisin minä vain helisevä vaski tai kilisevä kulkunen.
      2. Ja vaikka minulla olisi profetoimisen lahja ja minä tietäisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon, ja vaikka minulla olisi kaikki usko, niin että voisin vuoria siirtää, mutta minulla ei olisi rakkautta, en minä mitään olisi.
      3. Ja vaikka minä jakelisin kaiken omaisuuteni köyhäin ravinnoksi, ja vaikka antaisin ruumiini poltettavaksi, mutta minulla ei olisi rakkautta, ei se minua mitään hyödyttäisi.
      4. Rakkaus on pitkämielinen, rakkaus on lempeä; rakkaus ei kadehdi, ei kerskaa, ei pöyhkeile,
      5. ei käyttäydy sopimattomasti, ei etsi omaansa, ei katkeroidu, ei muistele kärsimäänsä pahaa,
      6. ei iloitse vääryydestä, vaan iloitsee yhdessä totuuden kanssa;
      7. kaikki se peittää, kaikki se uskoo, kaikki se toivoo, kaikki se kärsii.
      8. Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
      9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
      10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
      11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
      12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
      13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus.

      • grlwichs

        Löytämistäsi kohdista tällainen pieni ihminenkin saa woimia jaksaa eteenpäin. Kiitos!


      • grlwichs kirjoitti:

        Löytämistäsi kohdista tällainen pieni ihminenkin saa woimia jaksaa eteenpäin. Kiitos!

        Pieniä me olemme kaikki suuren Luojan kämmenellä. Minusta se on hyvin lohduttavaa ja voimia antavaa..


      • homottajalle
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Pieniä me olemme kaikki suuren Luojan kämmenellä. Minusta se on hyvin lohduttavaa ja voimia antavaa..

        Läpä-lässyn-lässyn-läää!


      • homottajalle kirjoitti:

        Läpä-lässyn-lässyn-läää!

        Lasten kaltaisten...olet ehkä ymmärtänyt sen kohdan väärin?


      • saanko.kysyä

        Mitä alla olevat Raamatun kohdat sanovat sinulle?

        1.Korinttolaiskirje:
        6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä MIEHIMYKSET,
        6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
        6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

        Roomalaiskirje:
        1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, HYLJÄNNYT saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        1:25 nuo, jotka ovat VAIHTANEET Jumalan totuuden VALHEESEEN ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        1:26 Sentähden Jumala on HYLJÄNNYT heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;
        1:27 samoin MIESPUOLETKIN, luopuen luonnollisesta yhteydestä NAISPUOLEN kanssa, ovat KIIMOISSAAN syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, RIETTAUTTA ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän KELVOTTOMAN mielensä valtaan, tekemään SOPIMATTOMIA.
        1:29 He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
        1:30 ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
        1:31 vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
        1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että NE, jotka senkaltaisia tekevät, OVAT KUOLEMAN ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

        1.Timoteuksen kirje
        1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu VANHURSKAALLE, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
        1:10 haureellisille, MIEHIMYKSILLE, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan

        Juudaan kirje :
        1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät LUONNOTTOMIIN lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.

        ____________________________________________________________
        HOMOUDESTA VANHASSA TESTAMENTISSA :

        3.Mooseksen kirja:
        20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        3.Mooseksen kirja:
        18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on KAUHISTUS.
        18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.


      • saanko.kysyä kirjoitti:

        Mitä alla olevat Raamatun kohdat sanovat sinulle?

        1.Korinttolaiskirje:
        6:9 Vai ettekö tiedä, etteivät väärät saa periä Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö. Eivät huorintekijät, ei epäjumalanpalvelijat, ei avionrikkojat, ei hekumoitsijat eikä MIEHIMYKSET,
        6:10 eivät varkaat, ei ahneet, ei juomarit, ei pilkkaajat eivätkä anastajat saa periä Jumalan valtakuntaa.
        6:11 Ja tuommoisia te olitte, jotkut teistä; mutta te olette vastaanottaneet peson, te olette pyhitetyt, te olette vanhurskautetut meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä ja meidän Jumalamme Hengessä.

        Roomalaiskirje:
        1:24 Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, HYLJÄNNYT saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,
        1:25 nuo, jotka ovat VAIHTANEET Jumalan totuuden VALHEESEEN ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.
        1:26 Sentähden Jumala on HYLJÄNNYT heidät häpeällisiin HIMOIHIN; sillä heidän NAISPUOLENSA ovat VAIHTANEET luonnollisen yhteyden LUONNONVASTAISEEN;
        1:27 samoin MIESPUOLETKIN, luopuen luonnollisesta yhteydestä NAISPUOLEN kanssa, ovat KIIMOISSAAN syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, RIETTAUTTA ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.
        1:28 Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala hylkäsi heidät heidän KELVOTTOMAN mielensä valtaan, tekemään SOPIMATTOMIA.
        1:29 He ovat täynnänsä kaikkea vääryyttä, pahuutta, ahneutta, häijyyttä, täynnä kateutta, murhaa, riitaa, petosta, pahanilkisyyttä;
        1:30 ovat korvaankuiskuttelijoita, panettelijoita, Jumalaa vihaavaisia, väkivaltaisia, ylpeitä, kerskailijoita, pahankeksijöitä, vanhemmilleen tottelemattomia,
        1:31 vailla ymmärrystä, luotettavuutta, rakkautta ja laupeutta;
        1:32 jotka, vaikka tuntevat Jumalan vanhurskaan säädöksen, että NE, jotka senkaltaisia tekevät, OVAT KUOLEMAN ansainneet, eivät ainoastaan itse niitä tee, vaan vieläpä osoittavat hyväksymistä niille, jotka niitä tekevät.

        1.Timoteuksen kirje
        1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu VANHURSKAALLE, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,
        1:10 haureellisille, MIEHIMYKSILLE, ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan

        Juudaan kirje :
        1:7 samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät LUONNOTTOMIIN lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.

        ____________________________________________________________
        HOMOUDESTA VANHASSA TESTAMENTISSA :

        3.Mooseksen kirja:
        20:13 Jos joku makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan, tekevät he molemmat kauhistuksen; heidät rangaistakoon kuolemalla, he ovat verivelan alaiset.

        3.Mooseksen kirja:
        18:22 Älä makaa miehenpuolen kanssa, niinkuin naisen kanssa maataan; se on KAUHISTUS.
        18:29 Sillä jokainen, joka tekee minkä tahansa näistä kauhistuksista, hävitettäköön kansastansa, kaikki, jotka semmoista tekevät.

        Ne kertovat siitä, että kaikki ovat pois poikennet, kaikki kelvottomiksi käyneet ja ilman ristin sovitusta emme kukaan ole kelvollisia, en minä, et sinä, eikä kukaan muukaan.


      • saanko.kysyä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ne kertovat siitä, että kaikki ovat pois poikennet, kaikki kelvottomiksi käyneet ja ilman ristin sovitusta emme kukaan ole kelvollisia, en minä, et sinä, eikä kukaan muukaan.

        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ne kertovat siitä, että kaikki ovat pois poikennet, kaikki kelvottomiksi käyneet ja ilman ristin sovitusta emme kukaan ole kelvollisia, en minä, et sinä, eikä kukaan muukaan.

        Jos olet koneella, voisit vaikka kopioida tähän tuon Raamatun paikan.


      • saanko.kysyä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jos olet koneella, voisit vaikka kopioida tähän tuon Raamatun paikan.

        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?


      • saanko.kysyä kirjoitti:

        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?

        Sinä toistelet, huomaatko?


      • saanko.kysyä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Sinä toistelet, huomaatko?

        Et vastannut.
        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?


      • saanko.kysyä kirjoitti:

        Et vastannut.
        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?

        Aika hassua, tuossa toisessa ketjussa joku toinen kyselee samalla tavalla.


      • saanko.kysyä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Aika hassua, tuossa toisessa ketjussa joku toinen kyselee samalla tavalla.

        Aika hassua ettet vastaa.
        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?


      • saanko.kysyä kirjoitti:

        Aika hassua ettet vastaa.
        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?

        Nämä mustat merkit tässä nikkini alla ovat vastauksiani..


      • saanko.kysyä
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Nämä mustat merkit tässä nikkini alla ovat vastauksiani..

        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?


      • grlwichs
        homottajalle kirjoitti:

        Läpä-lässyn-lässyn-läää!

        Voi pikkuista reppanaa, siitä se puhuminen sitten pikkuhiljaa alkaa.


      • grlwichs
        saanko.kysyä kirjoitti:

        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?

        Miksi et etsisi tuohon rakkaaseen probleemiisi wastausta joltain homoseksuaalilta, vaikkapa itseltäsi. Tunnen itse useita ja kellään heistä ei ole ilmennyt tuollaista ongelmaa itsensä kanssa kuin sinulla, voimia itsetutkiskeluusi.
        Oletko muuten samaa mieltä kuin Paavi, että kaikki ihmiset ovat Jumalan luomia?


      • saanko.kysyä kirjoitti:

        Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle?

        "Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle? "


        Olemme Jumalan armon varasaa. Mikää teko ei tässä auta, mutta se ei estä toteuttamasta hyviä tekoja, johon saamme voimaa uskon kautta.

        Joten oli ihminen sitten mitä seksuaalista suuntausta tahansa, kaikille on samat "säännöt".


      • mummomuori kirjoitti:

        "Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle? "


        Olemme Jumalan armon varasaa. Mikää teko ei tässä auta, mutta se ei estä toteuttamasta hyviä tekoja, johon saamme voimaa uskon kautta.

        Joten oli ihminen sitten mitä seksuaalista suuntausta tahansa, kaikille on samat "säännöt".

        Näinhän se juuri on ja jos yhtään lukee Raamattua, sen kyllä oppii aika nopeasti. Raamatun luku kannattaa aina. Jeesushan sanoi että me eksymme, jos emme tunne kirjoituksia.


      • kiiiskivastarannalta
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ne kertovat siitä, että kaikki ovat pois poikennet, kaikki kelvottomiksi käyneet ja ilman ristin sovitusta emme kukaan ole kelvollisia, en minä, et sinä, eikä kukaan muukaan.

        Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa.


      • J.Nasaretilainen käski rakastamaan myös vihollistakin joten aikamoisessa ristiriidassa uskovatkin varmaan elävät.


      • sage8 kirjoitti:

        J.Nasaretilainen käski rakastamaan myös vihollistakin joten aikamoisessa ristiriidassa uskovatkin varmaan elävät.

        Ei se ole ristiriita.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ei se ole ristiriita.

        No ainakin palstan ns. oikeauskoisten keskuudessa taitaa olla ristiriitaa lähinnä homojen ja muslimien suhteen. Eikös rakkaus ole kuitenkin muuta kuin käännytysyritystä.


      • sage8 kirjoitti:

        No ainakin palstan ns. oikeauskoisten keskuudessa taitaa olla ristiriitaa lähinnä homojen ja muslimien suhteen. Eikös rakkaus ole kuitenkin muuta kuin käännytysyritystä.

        Rakkaus on todellakin jotain muuta kuin käännytystä. Se on vaikka toisen edun etsimistä ja toteuttamista. Rakastamista kohti kannattaa pyrkiä 😊


      • kiiiskivastarannalta kirjoitti:

        Rakkaus iloitsee yhdessä totuuden kanssa.

        Juuri näin!


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Rakkaus on todellakin jotain muuta kuin käännytystä. Se on vaikka toisen edun etsimistä ja toteuttamista. Rakastamista kohti kannattaa pyrkiä 😊

        Missä Raamatussa puhutaan käännyttämisestä tai missä sitä ylipäätään muka tehdään ja kuinka?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Missä Raamatussa puhutaan käännyttämisestä tai missä sitä ylipäätään muka tehdään ja kuinka?

        Olen kyllä huuomannut komenttisi


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olen kyllä huuomannut komenttisi

        Voit sitten varmaan kertoa minulle kun kerran käännyttämisestä puhuit.


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Voit sitten varmaan kertoa minulle kun kerran käännyttämisestä puhuit.

        Mitäpä jos pähkäilet ihan itse asiaa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mitäpä jos pähkäilet ihan itse asiaa.

        Minä kysyn sinulta koska tämä on keskustelupalsta ja sinä otit asian esille. Vai etkö taaskaan edes itse ymmärrä mitä kirjoitata täällä?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Minä kysyn sinulta koska tämä on keskustelupalsta ja sinä otit asian esille. Vai etkö taaskaan edes itse ymmärrä mitä kirjoitata täällä?

        Olen huomannut kommenttisi..


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olen huomannut kommenttisi..

        Jos haluat enemmälti keskustella käännyttämisestä, voit varmaan tehdä siitä ihan oman aloituksen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olen huomannut kommenttisi..

        Tovottavasti sitten olet ymmärtänyt myös omat kirjoituksesi ja keskustelet niistä kanssaani.
        Missä Raamatussa puhutaan käännyttämisestä tai missä sitä ylipäätään muka tehdään ja kuinka?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Tovottavasti sitten olet ymmärtänyt myös omat kirjoituksesi ja keskustelet niistä kanssaani.
        Missä Raamatussa puhutaan käännyttämisestä tai missä sitä ylipäätään muka tehdään ja kuinka?

        Jospa luet ihan ajatuksen kanssa tämän keskustelun.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jospa luet ihan ajatuksen kanssa tämän keskustelun.

        Jospa nyt vain vastaisit kerrankin kun sinulta kysytään.
        Missä Raamatussa puhutaan käännyttämisestä tai missä sitä ylipäätään muka tehdään ja kuinka?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Jospa nyt vain vastaisit kerrankin kun sinulta kysytään.
        Missä Raamatussa puhutaan käännyttämisestä tai missä sitä ylipäätään muka tehdään ja kuinka?

        Olen nyt viihdyttänyt sinua tässä ihan riittävästi. Nyt minun pitää mennä tekemään jotain muuta. Voit sillä välin lukaista keskustelume uudelleen ja katsoa, mitä oukeasti olen sanonut. Mukavaa päivän jatkoa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olen nyt viihdyttänyt sinua tässä ihan riittävästi. Nyt minun pitää mennä tekemään jotain muuta. Voit sillä välin lukaista keskustelume uudelleen ja katsoa, mitä oukeasti olen sanonut. Mukavaa päivän jatkoa.

        Olet sinä raukkamainen 😂


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Olet sinä raukkamainen 😂

        Ja sinä kohtuuton, kun vaadit minua vastaamaan sinun käsityksiisi minun komenteistani. Jos et ymmärrä lukemaasi, ei voi mitään.


      • hyvä.alku
        mummomuori kirjoitti:

        "Mitä homoseksuaalin tulee tehdä, että olisi kelvollinen Jumalalle? "


        Olemme Jumalan armon varasaa. Mikää teko ei tässä auta, mutta se ei estä toteuttamasta hyviä tekoja, johon saamme voimaa uskon kautta.

        Joten oli ihminen sitten mitä seksuaalista suuntausta tahansa, kaikille on samat "säännöt".

        Oikein mummo. Homoseksuaalin tulee jättä homoseksin harjoittamisen synti. Jumalan valtakuntaan ei mene mitään epäpyhää.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ja sinä kohtuuton, kun vaadit minua vastaamaan sinun käsityksiisi minun komenteistani. Jos et ymmärrä lukemaasi, ei voi mitään.

        Sinä sanoit:
        "Rakkaus on todellakin jotain muuta kuin käännytystä. Se on vaikka toisen edun etsimistä ja toteuttamista. Rakastamista kohti kannattaa pyrkiä 😊"

        Minä kysyn:
        Missä Raamatussa puhutaan käännyttämisestä tai missä sitä ylipäätään muka tehdään ja kuinka?


      • hyvä.alku kirjoitti:

        Oikein mummo. Homoseksuaalin tulee jättä homoseksin harjoittamisen synti. Jumalan valtakuntaan ei mene mitään epäpyhää.

        Jos niin kokee, että tietynlaisen seksi harjoittaminen tekee kelvottomaksi, niin tällaisen henkilön tulee silloin pidättäytyä moisesta.


      • kui2

        Tämän palsta ns, oikeitten uskovien melestä rakkaus on juurikin Vain sitä toisen synnin tongintaa ja sitä että kaikkien pitäisi omaksua juuri heidän näkemyksensä uskonasiaoista, se on sitä käännyttämistä josta vissiin on heille nytkyään opetettu ettei se olekaan sitä. Jostain syystä siis ovat hyljänneet sanan "käännytys" se ei vissiin kuullosta hyvältä edes heistä.

        Nää tarttuvat aina johonkin yktyiskohtaan ja sen vänkäämisestä se ketju sitten syntyy niin ettei tarvitse varinaista asiaa miettiä, se on taktiikka ja väistöliikettä - aprikoin että onkohan sekin jossain opetettu - miten pääsee kiusallisista kysymyksistä sujahtamaan kätevästi tekemäällä nivaskan vastakysymyksiä.

        p.s Vieläkään ei Raamatun eroukaasit koske oikeita uskovia, niistä kohdista ei kertakaikkiaan puhuta yhtikäs mitään, syyn kyllä kaikki tietävät..Ei näillä ole tarkoituskaan lähentyä ja ymmärtää ketään kunhan saavat väittää, surullista mutta totta, tämä ei tästä kummemmaksi koskaan tule vaikka toisi miten lempeitä ja maailmaa(ihmisiä, niitä muitakin) syleileviä Raamatun kohtia esille - niin nämä palaavat aina vaan tuohon samaan ongelmaansa. Sorry mutta vähä väsyttää tämä loputon eipäs,juupas -ehkä nikit jotka pitävät sitä yllä, pitävät vain siitä ja viihtyvät.


      • Synnistä...Gal.5:17. Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18. Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19. Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20. epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21. kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

        Hengen hedelmistä...Gal.5:22. Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23. Sellaista vastaan ei ole laki.
        24. Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25. Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26. Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.


    • Mielenkiintoista ettei tähän ketjun nyt tultukaan selittämään sitä, miten lähimmäiset tarkoittavat vain sitä omaa perhettä ja ystäviä? Kun aiemmissa ketjuissa näitä väitteitä tulee aina. Jossain joku ilmiesesti opettaa näin - en vain ole hahmottanut, että missä ja kuka niin tekee?

      • Se on mielenkiintoista kyllä. Onhan se melko helppoa ajatella rakastavansa ja suojelevansa omaa perhettään. Kun puhutaan heistä, joita ei tunne ja joita arastelee tai ei ymmärrä heidän tapaansa elää, rakastaminen ja suojeleminen onkin jo paljon haastavampaa.


      • Mitä taas höpötät? Ketjussahan on selväti tullut esille, että lähimmäinen on lähellä oleva ihminen. Eikös se nimikin jo sen sano,ihan selvästi? Lähimmäinen/lähellä.

        Mihin tarvitaan sanaa lähimmäinen jos kuitenkin tarkoitetaan kaikki ihmisiä vai mitä nyt yrität selittää?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Mitä taas höpötät? Ketjussahan on selväti tullut esille, että lähimmäinen on lähellä oleva ihminen. Eikös se nimikin jo sen sano,ihan selvästi? Lähimmäinen/lähellä.

        Mihin tarvitaan sanaa lähimmäinen jos kuitenkin tarkoitetaan kaikki ihmisiä vai mitä nyt yrität selittää?

        Raamatun määrittelemä lähimmäinen on käsitykseni mukaan jokainen ihminen, varsinkin hän, joka on lähelläni. Ja hän voi olla sinä, koska saavutan sinut. Hän voi olla naapuri, kassajonossa seisova, kohtaamani maahanmuuttaja...


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Raamatun määrittelemä lähimmäinen on käsitykseni mukaan jokainen ihminen, varsinkin hän, joka on lähelläni. Ja hän voi olla sinä, koska saavutan sinut. Hän voi olla naapuri, kassajonossa seisova, kohtaamani maahanmuuttaja...

        Olet käsittänyt sitten ihan väärin. Maailman jokainen ihminen ei Raamatun mukaan ole lähimmäinen vaan ne jotka ovat sinua lähellä. Mutta nuo muuta kyllä täyttävät lähimmäisen määritelmän. Mikä ero muuten on suhtautumisellasi "varsinkin" lähimmäisiisi ja lähimmäisiisi välillä?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Olet käsittänyt sitten ihan väärin. Maailman jokainen ihminen ei Raamatun mukaan ole lähimmäinen vaan ne jotka ovat sinua lähellä. Mutta nuo muuta kyllä täyttävät lähimmäisen määritelmän. Mikä ero muuten on suhtautumisellasi "varsinkin" lähimmäisiisi ja lähimmäisiisi välillä?

        Voit itse lukea Raamatusta asiasta. Tai vaikka tästä aloituksesta, miten Jeesus vastasi kysymykseen. Minun käsitykseni on se, minkä jo kerroin ja sinulla on oikeus olla toista mieltä..


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Voit itse lukea Raamatusta asiasta. Tai vaikka tästä aloituksesta, miten Jeesus vastasi kysymykseen. Minun käsitykseni on se, minkä jo kerroin ja sinulla on oikeus olla toista mieltä..

        Kerro Raamatun kohdat mitä minun pitää lukea?
        Sinun käsityksesi on sinun käsityksesi mutta ei Raamatun käsitys.
        Mikä ero muuten on suhtautumisellasi "varsinkin" lähimmäisiisi ja lähimmäisiisi välillä?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Kerro Raamatun kohdat mitä minun pitää lukea?
        Sinun käsityksesi on sinun käsityksesi mutta ei Raamatun käsitys.
        Mikä ero muuten on suhtautumisellasi "varsinkin" lähimmäisiisi ja lähimmäisiisi välillä?

        Tuolla alussa on mainittu Raamatun paikat, ne on kopioitu myös tekstinä, joten se helpottaa kovasti lukemista.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Tuolla alussa on mainittu Raamatun paikat, ne on kopioitu myös tekstinä, joten se helpottaa kovasti lukemista.

        Ne eivät vastaa puheisiisi eikä kysymyksiini.


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Ne eivät vastaa puheisiisi eikä kysymyksiini.

        Selvä juttu.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Selvä juttu.

        Et siis pysty taaskaan muuhun kuin latteuksien latelemiseen 😂


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Et siis pysty taaskaan muuhun kuin latteuksien latelemiseen 😂

        On aika työlästä oikoa sinun väärin ymmärtämiäsi asioita. Ja vastaaminen siihen, jonka sinä olet tulkinnut omsta lähtökohdistasi on mahdotonta.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        On aika työlästä oikoa sinun väärin ymmärtämiäsi asioita. Ja vastaaminen siihen, jonka sinä olet tulkinnut omsta lähtökohdistasi on mahdotonta.

        Miksi sinusta on työlästä perustella sanomisiasi? Varmaan siksi, että sinulla ei ole niille mitään perusteita vaan latelet ulkoa oppimiasi latteuksia kuin automaatti.


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Miksi sinusta on työlästä perustella sanomisiasi? Varmaan siksi, että sinulla ei ole niille mitään perusteita vaan latelet ulkoa oppimiasi latteuksia kuin automaatti.

        Voin perustella omia sanomisiani. En voi perustella sellaista, jota luulet minun sanoneen.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Voin perustella omia sanomisiani. En voi perustella sellaista, jota luulet minun sanoneen.

        Minä,kysyn sinulta vain perusteluita siihen mitä sinä ITSE olet sanonut. Etkö edes tiedä mitä olet sanonut?


      • grlwichw
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Voin perustella omia sanomisiani. En voi perustella sellaista, jota luulet minun sanoneen.

        Woimia Sinulle vastailla rakentavaan ja ymmärtäväiseen tapaasi, tuo kommenttisi oli mainio ja pysäyttäwä monelle muulle kuin Naurawalle Ystävällesi.


      • Qsxgu
        grlwichw kirjoitti:

        Woimia Sinulle vastailla rakentavaan ja ymmärtäväiseen tapaasi, tuo kommenttisi oli mainio ja pysäyttäwä monelle muulle kuin Naurawalle Ystävällesi.

        Milloin kiemurtelusta ja väistelystä on tullut rakentavaa????


      • Näin ne uskovat taas tulkitsevat raamatun "totuutta". Olisko jo aika heidänkin myöntää, että he vain tulkitsevat raamattua. Eikä sieltä mitään totuutta löydy.


      • grlwichw kirjoitti:

        Woimia Sinulle vastailla rakentavaan ja ymmärtäväiseen tapaasi, tuo kommenttisi oli mainio ja pysäyttäwä monelle muulle kuin Naurawalle Ystävällesi.

        Kiitos sanoistasi. Ne lämmittävät sydäntäni.


      • älä.pelleile
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kiitos sanoistasi. Ne lämmittävät sydäntäni.

        Ihan turrhaan tuudittaudut väärään lämpöön!!!Olet käärme!


      • grlwichw
        Qsxgu kirjoitti:

        Milloin kiemurtelusta ja väistelystä on tullut rakentavaa????

        Jatka waan kiemurteluasi ja väistelyäsi, saat sinäkin ehkä rakennettua jotakin hyödyllistä itsellesi.


      • onkimadolle
        grlwichw kirjoitti:

        Jatka waan kiemurteluasi ja väistelyäsi, saat sinäkin ehkä rakennettua jotakin hyödyllistä itsellesi.

        Onko kiva olla matona koukussa :):):)


      • grlwichw
        älä.pelleile kirjoitti:

        Ihan turrhaan tuudittaudut väärään lämpöön!!!Olet käärme!

        Ai miten ihanasti ilmaistu turhamaisuutta, sinun vaihtolämpöisyytesi tuo lämpimän tuulahduksen koko keskusteluun.


      • grlwichw
        onkimadolle kirjoitti:

        Onko kiva olla matona koukussa :):):)

        Tuota en ole vielä päässyt kokeilemaankaan, kerrotko lisää kokemuksistasi miltä se tuntuu :)


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Ne eivät vastaa puheisiisi eikä kysymyksiini.

        Kyllä Raamatussa selvästi tulee esiin - kuten aloituksessa oli:

        45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.
        46 [i] Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin?
        47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?


      • mummomuori kirjoitti:

        Kyllä Raamatussa selvästi tulee esiin - kuten aloituksessa oli:

        45 jotta olisitte taivaallisen Isänne lapsia. Hän antaa aurinkonsa nousta niin hyville kuin pahoille ja lähettää sateen niin hurskaille kuin jumalattomille.
        46 [i] Jos te rakastatte niitä, jotka rakastavat teitä, minkä palkan te siitä ansaitsette? Eivätkö publikaanitkin* tee niin?
        47 Jos te tervehditte vain ystäviänne, mitä erinomaista siinä on? Eivätkö pakanatkin tee niin?

        Kerrotko mitä oikein yrität sanoa noilla Raamatun kohdilla liittyen aiheeseen.


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Kerrotko mitä oikein yrität sanoa noilla Raamatun kohdilla liittyen aiheeseen.

        Mitä nuo Raamatun paikat sinulle tarkoittavat? Itse ymmärrän siinä kerrottavan lähimmäisen rakastamisesta.
        Luukas sanoo asia kattavammin.--
        Luuk.6:27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
        28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
        29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
        30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
        31. Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
        32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
        33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
        34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
        35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
        36. Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
        37. Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
        38. Antakaa, niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, pudistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin."


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mitä nuo Raamatun paikat sinulle tarkoittavat? Itse ymmärrän siinä kerrottavan lähimmäisen rakastamisesta.
        Luukas sanoo asia kattavammin.--
        Luuk.6:27. Mutta teille, jotka kuulette, minä sanon: rakastakaa vihollisianne, tehkää hyvää niille, jotka teitä vihaavat,
        28. siunatkaa niitä, jotka teitä kiroavat, rukoilkaa niiden edestä, jotka teitä parjaavat.
        29. Jos joku lyö sinua poskelle, tarjoa hänelle toinenkin, ja jos joku ottaa sinulta vaipan, älä häneltä kiellä ihokastasikaan.
        30. Anna jokaiselle, joka sinulta anoo, äläkä vaadi takaisin siltä, joka sinun omaasi ottaa.
        31. Ja niinkuin te tahdotte ihmisten teille tekevän, niin tehkää tekin heille.
        32. Ja jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mitä kiitosta teille siitä tulee? Rakastavathan syntisetkin niitä, jotka heitä rakastavat.
        33. Ja jos teette hyvää niille, jotka teille hyvää tekevät, mitä kiitosta teille siitä tulee? Niinhän syntisetkin tekevät.
        34. Ja jos te lainaatte niille, joilta toivotte saavanne takaisin, mitä kiitosta teille siitä tulee? Syntisetkin lainaavat syntisille saadakseen saman verran takaisin.
        35. Vaan rakastakaa vihollisianne ja tehkää hyvää ja lainatkaa, toivomatta saavanne mitään takaisin; niin teidän palkkanne on oleva suuri, ja te tulette Korkeimman lapsiksi, sillä hän on hyvä kiittämättömille ja pahoille.
        36. Olkaa armahtavaiset, niinkuin teidän Isänne on armahtavainen.
        37. Älkääkä tuomitko, niin ei teitäkään tuomita; älkää kadotustuomiota lausuko, niin ei teillekään kadotustuomiota lausuta. Antakaa anteeksi, niin teillekin anteeksi annetaan.
        38. Antakaa, niin teille annetaan. Hyvä mitta, sullottu, pudistettu ja kukkurainen, annetaan teidän helmaanne; sillä millä mitalla te mittaatte, sillä mitataan teille takaisin."

        Kerro sinä mitä ne sinulle kertovat.


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Kerro sinä mitä ne sinulle kertovat.

        Minähän juuri kerroin, että ne kertovat mielestäni lähimmäisyydestä. Kerro sinä nyt oma tulkintasi, jos haluat.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minähän juuri kerroin, että ne kertovat mielestäni lähimmäisyydestä. Kerro sinä nyt oma tulkintasi, jos haluat.

        Niin, ja lähimmäinen on ihminen joka on meitä l ä h e l l ä .
        Mitä sitten?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Niin, ja lähimmäinen on ihminen joka on meitä l ä h e l l ä .
        Mitä sitten?

        Eipä mitään sitten.


      • se.on.se
        naurunpaikka kirjoitti:

        Niin, ja lähimmäinen on ihminen joka on meitä l ä h e l l ä .
        Mitä sitten?

        Nimimerkki "naurunpaikka" tunnettiin ennen nimillä "Daavidintähti", "OksastettuOksa" ja monilla tilapäisnikeillä. Hän esiintyi melleriläisenä, israelintoilijana ja uuden maan kreationistina.

        Perässä ei tahdo pysyä.


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Kerro sinä mitä ne sinulle kertovat.

        Sinä et siis ymmärrä edes selvää asiaa mikä Raamatussa on? Erikoista!!1


      • mummomuori kirjoitti:

        Sinä et siis ymmärrä edes selvää asiaa mikä Raamatussa on? Erikoista!!1

        Lähimmäinen on lähellä. Mikä siinä on sinulle epäselvää? Missään Raamatussa ei sanota, että tuntemattomat ihmiset olisvat lähimmäiisämme.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Lähimmäinen on lähellä. Mikä siinä on sinulle epäselvää? Missään Raamatussa ei sanota, että tuntemattomat ihmiset olisvat lähimmäiisämme.

        Nykyisin kaikki maailman ihmiset ovat lähimmäisiä koska tekniikka tuo heidät ja heidän elämänsä olohuoneisimme.


      • sage8 kirjoitti:

        Nykyisin kaikki maailman ihmiset ovat lähimmäisiä koska tekniikka tuo heidät ja heidän elämänsä olohuoneisimme.

        Sinulle voi olla mutta minulle ei. Sinulla onkin kova homma kaikken rakastamisessa 💌


      • usko.vainen kirjoitti:

        Sinulle voi olla mutta minulle ei. Sinulla onkin kova homma kaikken rakastamisessa 💌

        Se onkin kätevää ,kun selittää asian itselleen niin, että tämä ei koske minua.
        Siinä rakastamisessa ei ole kova homma, jos rakastaa. Rakkautta ei ole vain jokin pikkuinen määrä, jonka pitää riittää perheväelle.
        Oletko muuten kysynyt Haikosen Maijalta koskaan tuosta lähimmäisasiasta?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Se onkin kätevää ,kun selittää asian itselleen niin, että tämä ei koske minua.
        Siinä rakastamisessa ei ole kova homma, jos rakastaa. Rakkautta ei ole vain jokin pikkuinen määrä, jonka pitää riittää perheväelle.
        Oletko muuten kysynyt Haikosen Maijalta koskaan tuosta lähimmäisasiasta?

        Onko sinusta rakkautta taluttaa homot rakkaudella helvettiin ilman, että tietävät mitä Jumlan sana sanoo heidän touhuistaan?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Se onkin kätevää ,kun selittää asian itselleen niin, että tämä ei koske minua.
        Siinä rakastamisessa ei ole kova homma, jos rakastaa. Rakkautta ei ole vain jokin pikkuinen määrä, jonka pitää riittää perheväelle.
        Oletko muuten kysynyt Haikosen Maijalta koskaan tuosta lähimmäisasiasta?

        Sinä voisit kysyä Vapislaisilta sisarilyasi Penttilältä ja Haikoselta mitä Raamattu sanoo homo- ja transseksuaalisuudesta.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Onko sinusta rakkautta taluttaa homot rakkaudella helvettiin ilman, että tietävät mitä Jumlan sana sanoo heidän touhuistaan?

        Ajatteletko, että he eivät osaa lukea?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Ajatteletko, että he eivät osaa lukea?

        He osaavat lukea ja jopa ymmärtävät lukemansa. Siksi voisivat sinullekin selittää koska sinä et tunnu osaavan lukea, etkä halua ymmärtää,lukemaasi.


      • Raamattu puhuu synneistä, joihin me jokainen olemme vikapäitä, eivät vain seksuaalivähemmistöt. Minua ei yhtään auta tässä asiassa se, että joku toinen tekee syntiä, omista synneistäni minä vastuuseen joudun.
        Voin tietenkin käyttää elämäni tonkimalla toisten syntejä, mutta itse olen kokenut mielekkäänpänä keskittyä omaan vaellukseeni.
        Ilman sovitusta me emme kukaan ole kelvollisia, emme kukaan. Vaikka kuinka paljon vahtisin toisen vaellusta, en ole yhtään sen lähempänä taivasta kuin muutkaan. Ihan saman portin kautta sinne on mentävä.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Raamattu puhuu synneistä, joihin me jokainen olemme vikapäitä, eivät vain seksuaalivähemmistöt. Minua ei yhtään auta tässä asiassa se, että joku toinen tekee syntiä, omista synneistäni minä vastuuseen joudun.
        Voin tietenkin käyttää elämäni tonkimalla toisten syntejä, mutta itse olen kokenut mielekkäänpänä keskittyä omaan vaellukseeni.
        Ilman sovitusta me emme kukaan ole kelvollisia, emme kukaan. Vaikka kuinka paljon vahtisin toisen vaellusta, en ole yhtään sen lähempänä taivasta kuin muutkaan. Ihan saman portin kautta sinne on mentävä.

        Niin puhuu mutta homoseksi ja transselsuaalisuus ovat synnit jotka sinä kiellät.
        Voisitko perustella miksi


      • se.on.se
        usko.vainen kirjoitti:

        Niin puhuu mutta homoseksi ja transselsuaalisuus ovat synnit jotka sinä kiellät.
        Voisitko perustella miksi

        Nikillä "usko.vainen" ja "naurunpaikka" sama oma tyylinsä, mikä oli myös upealla Daavidintähdellä ja OksastetullaOksalla sun leegiolla ad hoc -nikkejä. Samahan se on. Silloin esiintyi melleriläisenä, israelintoilijana ja pesunkestävänä nuoren maan kreationistina. Nyt on jo ihan muut opit.

        Ei kai sitä kukaan tosissaan ota. On kerinnyt jo lyhyessä ajassa saamaan kirjavan historian.


      • se.on.se kirjoitti:

        Nikillä "usko.vainen" ja "naurunpaikka" sama oma tyylinsä, mikä oli myös upealla Daavidintähdellä ja OksastetullaOksalla sun leegiolla ad hoc -nikkejä. Samahan se on. Silloin esiintyi melleriläisenä, israelintoilijana ja pesunkestävänä nuoren maan kreationistina. Nyt on jo ihan muut opit.

        Ei kai sitä kukaan tosissaan ota. On kerinnyt jo lyhyessä ajassa saamaan kirjavan historian.

        No niin, sitten voitkin kirjoittaa uuden postauksen 🤗


      • usko.vainen kirjoitti:

        Niin puhuu mutta homoseksi ja transselsuaalisuus ovat synnit jotka sinä kiellät.
        Voisitko perustella miksi

        Ehkä siksi, että ne ovat tietyn ihmispiirin synniksi luomia?


      • mummomuori kirjoitti:

        Ehkä siksi, että ne ovat tietyn ihmispiirin synniksi luomia?

        Tarkoitatko näillä "luojilla" Raamatun kirjoittajia?


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tarkoitatko näillä "luojilla" Raamatun kirjoittajia?

        En vaan mm. sinua.


      • mummomuori kirjoitti:

        En vaan mm. sinua.

        Raamatussa määritellään synti joten lueppa sieltä.


      • grlwichf
        usko.vainen kirjoitti:

        Raamatussa määritellään synti joten lueppa sieltä.

        Voisitko kertoa omin sanoin miksi Raamatun mukaan tietyt asiat ovat syntiä sinun tulkintasi mukaan.
        Opastaisitko yksinkertaista, vaikka synti vaikuttaa yhdeltä uskomme tärkeimmistä perusasioista sen olemus ei näiden keskustelujen valossa awaudu ainakaan minulle selkeästi.


      • etkö.tiedä
        grlwichf kirjoitti:

        Voisitko kertoa omin sanoin miksi Raamatun mukaan tietyt asiat ovat syntiä sinun tulkintasi mukaan.
        Opastaisitko yksinkertaista, vaikka synti vaikuttaa yhdeltä uskomme tärkeimmistä perusasioista sen olemus ei näiden keskustelujen valossa awaudu ainakaan minulle selkeästi.

        Kaikki poikkeaminen Jumalan käskyistä on syntiä.

        1 Joh. 3:4: Synti on laittomuus.
        Raamatussa sanotaan syntiä myös tottelemattomuudeksi (Room. 5:19), pahaksi teoksi ja rikokseksi (2 Moos. 34:7), rikkomukseksi (2 Kor. 5:19) ja vääryydeksi (Room. 6:13).
        133.


        Synti tuli maailmaan perkeleen kautta, joka ensiksi lankesi pois Jumalan yhteydestä. Synti tuli sitten myös ihmisen kautta, joka perkeleen viettelemänä vapaaehtoisesti suostui syntiin.

        Joh. 8:44: Perkele on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei ole totuutta. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valehtelija ja sen isä.
        1 Joh. 3:8: Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.

        Room. 5:12: Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema.

        Perisynti on ihmisluonnon täydellinen hengellinen turmelus, jonka olemme perineet Aadamilta vanhempiemme kautta. Perisynnin vaikutuksesta ihminen on menettänyt sen vanhurskauden, jonka Jumala antoi hänelle luomisessa. Perisynnin turmelema ihminen ei todellisuudessa pelkää eikä rakasta Jumalaa eikä turvaa yksin häneen, vaan on hengellisesti kuollut ja sokea, vihamielinen Jumalaa kohtaan ja täynnä kaikkea pahaa ja siihen halukas.

        Joh. 3:6: Mikä lihasta on syntynyt, on liha.
        Room. 7:18: Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.
        Room. 8:7: Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan.
        Sanalla "liha" Raamattu tarkoittaa tällaisissa yhteyksissä ihmistä sellaisena, jollaisena hän luonnostaan sikiää ja syntyy, joka siis on perisynnin turmelema ja vailla Pyhää Henkeä (vanha ihminen eli "vanha Aadam").

        Ps. 51:7: Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
        1 Moos. 8:21: Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.
        1 Moos. 6:5: Kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat.
        1 Kor. 2:14: Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus.
        Ef. 2:1: Te olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne.

        Ihminen on luonnostaan perisynnin tähden Jumalan edessä kelvoton ja tuomion- ja kadotuksenalainen. Jotta hän voisi pelastua, hänen täytyy syntyä uudesti kasteen ja uskon kautta.

        Ef. 2:3: Me olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin.
        Joh. 3:5-6: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

        Luterilaiset tunnustuskirjat: "Kaikki ihmiset, jotka Aadamin lankeemuksen jälkeen luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. Toisin sanoen he ovat äidin kohdusta asti täynnä pahaa himoa ja viettymystä. Heillä ei voi luonnostaan olla mitään todellista jumalanpelkoa, mitään todellista uskoa Jumalaan. Tämä synnynnäinen tauti on todellista syntiä ja se myös kiroaa Jumalan iankaikkisen vihan alaisuuteen kaikki ne, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen kautta synny uudestaan ylhäältä." (Augsburgin tunnustus, 2).


        Perisynnin turmelema ihminen rikkoo Jumalan käskyjä ajatuksin, sanoin ja teoin. Näitä syntejä sanotaan tekosynneiksi. Niihin kuuluvat myös laiminlyönnit eli teot, jotka jätetään tekemättä, vaikka Jumalan Sana käskee ne tehdä.
        Matt. 7:17: Huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        Jaak. 4:17: Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.

        Tekosynnit voidaan taas luokitella eri ryhmiin. Esimerkiksi: tietoisesti tehdyt synnit ja tietämättömyydestä tehdyt synnit, tahalliset synnit ja heikkoudesta tehdyt synnit, osallistuminen toisten synteihin (1 Tim. 5:22, 2 Joh. 11), törkeät julkisynnit ja vääryydet, jotka huutavat Jumalan rangaistusta taivaasta. Näitä ovat mm. julkijumalattomuus 1 Moos. 18:20, murha 1 Moos. 4:10, Ilm. 6:9-10 sekä muukalaisten, leskien, orpojen, köyhien ja yleensä turvattomien sortaminen 2 Moos. 3:7-9; 22:21-24; Mal. 3:5; Jaak. 5:4; myös vielä äidin kohdussa olevien tuhoaminen, Aam. 1:13.


      • grlwichf
        etkö.tiedä kirjoitti:

        Kaikki poikkeaminen Jumalan käskyistä on syntiä.

        1 Joh. 3:4: Synti on laittomuus.
        Raamatussa sanotaan syntiä myös tottelemattomuudeksi (Room. 5:19), pahaksi teoksi ja rikokseksi (2 Moos. 34:7), rikkomukseksi (2 Kor. 5:19) ja vääryydeksi (Room. 6:13).
        133.


        Synti tuli maailmaan perkeleen kautta, joka ensiksi lankesi pois Jumalan yhteydestä. Synti tuli sitten myös ihmisen kautta, joka perkeleen viettelemänä vapaaehtoisesti suostui syntiin.

        Joh. 8:44: Perkele on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei ole totuutta. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valehtelija ja sen isä.
        1 Joh. 3:8: Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.

        Room. 5:12: Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema.

        Perisynti on ihmisluonnon täydellinen hengellinen turmelus, jonka olemme perineet Aadamilta vanhempiemme kautta. Perisynnin vaikutuksesta ihminen on menettänyt sen vanhurskauden, jonka Jumala antoi hänelle luomisessa. Perisynnin turmelema ihminen ei todellisuudessa pelkää eikä rakasta Jumalaa eikä turvaa yksin häneen, vaan on hengellisesti kuollut ja sokea, vihamielinen Jumalaa kohtaan ja täynnä kaikkea pahaa ja siihen halukas.

        Joh. 3:6: Mikä lihasta on syntynyt, on liha.
        Room. 7:18: Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.
        Room. 8:7: Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan.
        Sanalla "liha" Raamattu tarkoittaa tällaisissa yhteyksissä ihmistä sellaisena, jollaisena hän luonnostaan sikiää ja syntyy, joka siis on perisynnin turmelema ja vailla Pyhää Henkeä (vanha ihminen eli "vanha Aadam").

        Ps. 51:7: Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
        1 Moos. 8:21: Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.
        1 Moos. 6:5: Kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat.
        1 Kor. 2:14: Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus.
        Ef. 2:1: Te olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne.

        Ihminen on luonnostaan perisynnin tähden Jumalan edessä kelvoton ja tuomion- ja kadotuksenalainen. Jotta hän voisi pelastua, hänen täytyy syntyä uudesti kasteen ja uskon kautta.

        Ef. 2:3: Me olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin.
        Joh. 3:5-6: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

        Luterilaiset tunnustuskirjat: "Kaikki ihmiset, jotka Aadamin lankeemuksen jälkeen luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. Toisin sanoen he ovat äidin kohdusta asti täynnä pahaa himoa ja viettymystä. Heillä ei voi luonnostaan olla mitään todellista jumalanpelkoa, mitään todellista uskoa Jumalaan. Tämä synnynnäinen tauti on todellista syntiä ja se myös kiroaa Jumalan iankaikkisen vihan alaisuuteen kaikki ne, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen kautta synny uudestaan ylhäältä." (Augsburgin tunnustus, 2).


        Perisynnin turmelema ihminen rikkoo Jumalan käskyjä ajatuksin, sanoin ja teoin. Näitä syntejä sanotaan tekosynneiksi. Niihin kuuluvat myös laiminlyönnit eli teot, jotka jätetään tekemättä, vaikka Jumalan Sana käskee ne tehdä.
        Matt. 7:17: Huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        Jaak. 4:17: Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.

        Tekosynnit voidaan taas luokitella eri ryhmiin. Esimerkiksi: tietoisesti tehdyt synnit ja tietämättömyydestä tehdyt synnit, tahalliset synnit ja heikkoudesta tehdyt synnit, osallistuminen toisten synteihin (1 Tim. 5:22, 2 Joh. 11), törkeät julkisynnit ja vääryydet, jotka huutavat Jumalan rangaistusta taivaasta. Näitä ovat mm. julkijumalattomuus 1 Moos. 18:20, murha 1 Moos. 4:10, Ilm. 6:9-10 sekä muukalaisten, leskien, orpojen, köyhien ja yleensä turvattomien sortaminen 2 Moos. 3:7-9; 22:21-24; Mal. 3:5; Jaak. 5:4; myös vielä äidin kohdussa olevien tuhoaminen, Aam. 1:13.

        Kiitos, auttaisitko wielä. Miksi Raamatussa osoitetut synnin teot ovat meille ihmisille syntiä ja miksi me ihmiset teemme syntiä?
        Ystäväni sanoi joskus kaiken tekemisemme ja ajattelumme uskoa lukuunottamatta olevan syntiä.
        Kommentistasi herää kysymys, miten Jumalan antamia käskyjä pystytään toteuttamaan ilman syntiä?


      • etkö.tiedä kirjoitti:

        Kaikki poikkeaminen Jumalan käskyistä on syntiä.

        1 Joh. 3:4: Synti on laittomuus.
        Raamatussa sanotaan syntiä myös tottelemattomuudeksi (Room. 5:19), pahaksi teoksi ja rikokseksi (2 Moos. 34:7), rikkomukseksi (2 Kor. 5:19) ja vääryydeksi (Room. 6:13).
        133.


        Synti tuli maailmaan perkeleen kautta, joka ensiksi lankesi pois Jumalan yhteydestä. Synti tuli sitten myös ihmisen kautta, joka perkeleen viettelemänä vapaaehtoisesti suostui syntiin.

        Joh. 8:44: Perkele on ollut murhaaja alusta asti, ja totuudessa hän ei pysy, koska hänessä ei ole totuutta. Kun hän puhuu valhetta, niin hän puhuu omaansa, sillä hän on valehtelija ja sen isä.
        1 Joh. 3:8: Joka syntiä tekee, se on perkeleestä, sillä perkele on tehnyt syntiä alusta asti.

        Room. 5:12: Yhden ihmisen kautta synti tuli maailmaan ja synnin kautta kuolema.

        Perisynti on ihmisluonnon täydellinen hengellinen turmelus, jonka olemme perineet Aadamilta vanhempiemme kautta. Perisynnin vaikutuksesta ihminen on menettänyt sen vanhurskauden, jonka Jumala antoi hänelle luomisessa. Perisynnin turmelema ihminen ei todellisuudessa pelkää eikä rakasta Jumalaa eikä turvaa yksin häneen, vaan on hengellisesti kuollut ja sokea, vihamielinen Jumalaa kohtaan ja täynnä kaikkea pahaa ja siihen halukas.

        Joh. 3:6: Mikä lihasta on syntynyt, on liha.
        Room. 7:18: Minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää.
        Room. 8:7: Lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan.
        Sanalla "liha" Raamattu tarkoittaa tällaisissa yhteyksissä ihmistä sellaisena, jollaisena hän luonnostaan sikiää ja syntyy, joka siis on perisynnin turmelema ja vailla Pyhää Henkeä (vanha ihminen eli "vanha Aadam").

        Ps. 51:7: Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
        1 Moos. 8:21: Ihmisen sydämen aivoitukset ovat pahat nuoruudesta saakka.
        1 Moos. 6:5: Kaikki heidän sydämensä aivoitukset ja ajatukset olivat kaiken aikaa ainoastaan pahat.
        1 Kor. 2:14: Luonnollinen ihminen ei ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on hänelle hullutus.
        Ef. 2:1: Te olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne.

        Ihminen on luonnostaan perisynnin tähden Jumalan edessä kelvoton ja tuomion- ja kadotuksenalainen. Jotta hän voisi pelastua, hänen täytyy syntyä uudesti kasteen ja uskon kautta.

        Ef. 2:3: Me olimme luonnostamme vihan lapsia niin kuin muutkin.
        Joh. 3:5-6: Jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

        Luterilaiset tunnustuskirjat: "Kaikki ihmiset, jotka Aadamin lankeemuksen jälkeen luonnollisella tavalla syntyvät, sikiävät ja syntyvät synnissä. Toisin sanoen he ovat äidin kohdusta asti täynnä pahaa himoa ja viettymystä. Heillä ei voi luonnostaan olla mitään todellista jumalanpelkoa, mitään todellista uskoa Jumalaan. Tämä synnynnäinen tauti on todellista syntiä ja se myös kiroaa Jumalan iankaikkisen vihan alaisuuteen kaikki ne, jotka eivät kasteen ja Pyhän Hengen kautta synny uudestaan ylhäältä." (Augsburgin tunnustus, 2).


        Perisynnin turmelema ihminen rikkoo Jumalan käskyjä ajatuksin, sanoin ja teoin. Näitä syntejä sanotaan tekosynneiksi. Niihin kuuluvat myös laiminlyönnit eli teot, jotka jätetään tekemättä, vaikka Jumalan Sana käskee ne tehdä.
        Matt. 7:17: Huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        Jaak. 4:17: Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.

        Tekosynnit voidaan taas luokitella eri ryhmiin. Esimerkiksi: tietoisesti tehdyt synnit ja tietämättömyydestä tehdyt synnit, tahalliset synnit ja heikkoudesta tehdyt synnit, osallistuminen toisten synteihin (1 Tim. 5:22, 2 Joh. 11), törkeät julkisynnit ja vääryydet, jotka huutavat Jumalan rangaistusta taivaasta. Näitä ovat mm. julkijumalattomuus 1 Moos. 18:20, murha 1 Moos. 4:10, Ilm. 6:9-10 sekä muukalaisten, leskien, orpojen, köyhien ja yleensä turvattomien sortaminen 2 Moos. 3:7-9; 22:21-24; Mal. 3:5; Jaak. 5:4; myös vielä äidin kohdussa olevien tuhoaminen, Aam. 1:13.

        Tulihan syntisaarnaa ihan perusteellisesti.


      • Näissä syntikysymyksissä on syytä muistaa, että ne koskevat uskovia.


      • grlwichs
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näissä syntikysymyksissä on syytä muistaa, että ne koskevat uskovia.

        Niin, toiwoisin kyllä koskettavan ihan jokaista.
        Tälläkin palstalla kun tuntuu rehottawan ajattelu, jossa kaivataan ymmärrystä asioille jotka meillä itsekullakin pitäisi olla tiedossamme elämän arjen kohtaamiseen.
        Esitetään väheksyen ja halveksuvasti asioita, joihin ei itse osata löytää älyllistä ratkaisua.
        Synnistäkin jaksetaan kirjoittaa ja tuomioita jaellaan mennen tullen, kysymyksiin synnin olemuksesta waan ei tahdo löytyä tällaisen taviksen ymmärtämää vastausta.
        Raamatunkohdilla kiwittäminen ilman asiallisia selityksiä ei helpota asiaa. Tekee vaan lähinnä asiasta vaikeammin ymmärrettävän, siis ainakin itselleni.
        Toisaalta tämä palsta waikuttaa vielä siistiltä versus jotkin toiset uskontoon liittyvät sivut, joihin näköjään oksennetaan miltei kaikki tietämättömyys ja ennakkoluulot mitä meistä tämän päivän ihmisistä löytyy.
        Mielestäni tolkun ihmisilläkin waikuttaa olevan ihan liian monta kiistaa asiasta, joka on kuitenkin uskon peruskysymyksiä. Toisaalta hyvä asioiden tutkiskelun kannalta, toisaalta taas vaikeaselkoisuuden lisääminen etäännyttää itse pääasiasta tällaisen sivusta seuraajan liian helposti.
        Olette sinun lisäksesi, mummomuorin, totuus.sattuu ja muutamien muiden kanssa ajattelultanne ja vuorovaikutuskyvyiltänne harvinaisia keskustelijoita täällä, hienoa miten jaksatte kaikista noista puskista heitetyistä järjettömyyksistä huolimatta jatkaa asialinjalla keskustelujen siistimistä ja yhteisen ymmärryksemme kasvattamista.


      • grlwichs kirjoitti:

        Niin, toiwoisin kyllä koskettavan ihan jokaista.
        Tälläkin palstalla kun tuntuu rehottawan ajattelu, jossa kaivataan ymmärrystä asioille jotka meillä itsekullakin pitäisi olla tiedossamme elämän arjen kohtaamiseen.
        Esitetään väheksyen ja halveksuvasti asioita, joihin ei itse osata löytää älyllistä ratkaisua.
        Synnistäkin jaksetaan kirjoittaa ja tuomioita jaellaan mennen tullen, kysymyksiin synnin olemuksesta waan ei tahdo löytyä tällaisen taviksen ymmärtämää vastausta.
        Raamatunkohdilla kiwittäminen ilman asiallisia selityksiä ei helpota asiaa. Tekee vaan lähinnä asiasta vaikeammin ymmärrettävän, siis ainakin itselleni.
        Toisaalta tämä palsta waikuttaa vielä siistiltä versus jotkin toiset uskontoon liittyvät sivut, joihin näköjään oksennetaan miltei kaikki tietämättömyys ja ennakkoluulot mitä meistä tämän päivän ihmisistä löytyy.
        Mielestäni tolkun ihmisilläkin waikuttaa olevan ihan liian monta kiistaa asiasta, joka on kuitenkin uskon peruskysymyksiä. Toisaalta hyvä asioiden tutkiskelun kannalta, toisaalta taas vaikeaselkoisuuden lisääminen etäännyttää itse pääasiasta tällaisen sivusta seuraajan liian helposti.
        Olette sinun lisäksesi, mummomuorin, totuus.sattuu ja muutamien muiden kanssa ajattelultanne ja vuorovaikutuskyvyiltänne harvinaisia keskustelijoita täällä, hienoa miten jaksatte kaikista noista puskista heitetyistä järjettömyyksistä huolimatta jatkaa asialinjalla keskustelujen siistimistä ja yhteisen ymmärryksemme kasvattamista.

        Kiitos sanoistasi.
        Kyllähän syntisyys koskettaa kaikkia sikäli, että Raamattu sanoo kaikkien poikenneen pois.Ja kaikkien ihmisten kaikki synnit Jeesus sovitti.
        Uskova on lähtenyt seuraamaan Jeesusta ja silloin tietysti hiukan eri asemasta katselee syntikysymystä.
        Moraali meillä on kaikilla ja sen mukaan toimimme valinnoissamme ja kohdatessamme toinen toisiamme.
        Uskoon tulon myötä moraaliin tulee uusi vivahde. Uskossa kasvaminen kohti Kristusta saa aikaan monenlaista.
        Tietysti ihmisen oma historia vaikuttaa myös siihen kasvuun. Jumala näkee ja tuntee meidät ja ohjaa kasvuakin sen suuntaisesti kuin hyväksi näkee.
        Tällaisillea palstoilla on vaikea tietää kuka on uskossa ja kuka ei, eikä sillä sinänsä ole merkitystä. Kovuus ja kylmyys ja "oikeassa" oleminen kukoistaa kaikkialla.
        Toisen ihmisen ymmärtäminen ja empaattinen suhtautuminen toiseen on välillä hakusessa näillä palstoilla ja kuten sanoit, pahempaakin kyllä löytyy. Yhteiskunnassamme yleisestikin käydään nyt valtavan latautunutta keskustelua tietyistä asioista, joita täälläkin käsitellään. Välillä kyllä on niin uskomatonta julmuutta kommentoinnissa, että väkisin jää ihmettelemään vaikka ihmisyyden nurja puoli ei ole mikään yllätys.
        Myös tämä nimettömyys antaa mahdollisuuden kiusaamiseen ja omien turhautumien kaatamisen toisten kannettavaksi "ylevyyteen" puettuna.
        Kun oma maailamn katsomus on kovin kapea, siinä käy väistämättä niin, että kaikki muu on uhkaa, joka pitää poistaa omasta elämän piiristä tavalla tai toisella.
        Se ihmiskäsitys minkä itse Raamatusta löydän, eli siis se, että Jeesus kumartuu syntisen puoleen ja tarjoaa kätensä ja apunsa, saa minut miettimään omaa suhtautumistani lähimmäisiin, joiksi itse miellän kaikki ihmiset. Kertomus velallisista on aika puhutteleva, kuten Raamatun kertomukset ovat. Jos on itse saanut anteeksi, mutta kieltää anteeksiannon toiselta, ei taida olla kovin kantava tapa suhtautua lähimmäiseen. Vain "hyvien" rakastaminen ei myöskään mielestäni sovi Jeesuksen opetuksiin. Vaikka sen vihollisen ja "haastavan " ihmisen rakastaminen ei kovin helppoa olekaan, suunta on kuitenkin se, itselläni ainakin, koska niin Raamattu sanoo. Ja ymmärrän sen niin, että minun parhaani on lähimmäiseni paras. Olen sen kyllä ihan kokemuksenikin kautta valmis allekirjoittamaan.
        Kosto ja kaiken itselle tapahtuneen pahan kaataminen toisten niskaan ei tuo itselle helpotusta. Se katkeroittaa ja saa ihmiset kaikkoamaan ympäriltä ja varvassa ovat ne ihmiset, jotka kykenevät tasapainoiseen elämään ilman ihmissuhteita.
        Tommy Taberman on sanonut hyvin :
        Pieni laulu ihmisestä

        Ihminen tarvitsee ihmistä

        ollakseen ihminen ihmiselle,

        ollakseen itse ihminen.

        Lämpimin peitto on toisen iho,

        toisen ilo on parasta ruokaa.

        Emme ole tähtiä, taivaan lintuja,

        olemme ihmisiä, osa pitkää haavaa.

        Ihminen tarvitsee ihmistä.

        Ihminen ilman ihmistä

        on vähemmän ihminen ihmisille,

        vähemmän kuin ihminen voi olla.

        Ihminen tarvitsee ihmistä.


      • grlwichs kirjoitti:

        Niin, toiwoisin kyllä koskettavan ihan jokaista.
        Tälläkin palstalla kun tuntuu rehottawan ajattelu, jossa kaivataan ymmärrystä asioille jotka meillä itsekullakin pitäisi olla tiedossamme elämän arjen kohtaamiseen.
        Esitetään väheksyen ja halveksuvasti asioita, joihin ei itse osata löytää älyllistä ratkaisua.
        Synnistäkin jaksetaan kirjoittaa ja tuomioita jaellaan mennen tullen, kysymyksiin synnin olemuksesta waan ei tahdo löytyä tällaisen taviksen ymmärtämää vastausta.
        Raamatunkohdilla kiwittäminen ilman asiallisia selityksiä ei helpota asiaa. Tekee vaan lähinnä asiasta vaikeammin ymmärrettävän, siis ainakin itselleni.
        Toisaalta tämä palsta waikuttaa vielä siistiltä versus jotkin toiset uskontoon liittyvät sivut, joihin näköjään oksennetaan miltei kaikki tietämättömyys ja ennakkoluulot mitä meistä tämän päivän ihmisistä löytyy.
        Mielestäni tolkun ihmisilläkin waikuttaa olevan ihan liian monta kiistaa asiasta, joka on kuitenkin uskon peruskysymyksiä. Toisaalta hyvä asioiden tutkiskelun kannalta, toisaalta taas vaikeaselkoisuuden lisääminen etäännyttää itse pääasiasta tällaisen sivusta seuraajan liian helposti.
        Olette sinun lisäksesi, mummomuorin, totuus.sattuu ja muutamien muiden kanssa ajattelultanne ja vuorovaikutuskyvyiltänne harvinaisia keskustelijoita täällä, hienoa miten jaksatte kaikista noista puskista heitetyistä järjettömyyksistä huolimatta jatkaa asialinjalla keskustelujen siistimistä ja yhteisen ymmärryksemme kasvattamista.

        "...hienoa miten jaksatte kaikista noista puskista heitetyistä järjettömyyksistä huolimatta jatkaa asialinjalla keskustelujen siistimistä ja yhteisen ymmärryksemme kasvattamista. "

        Kiitos kommentista. Kannattaa omata sen verran optimismia, että aina väliin tulee hienoja keskusteluja ja täällä käydään todella mielenkiintoisia keskusteluja, jotta jaksaa odottaa niitä helmiä. Vaikka täälläkin on tuo oma trollinsa, silti väliin mahtuu asiaakin.

        Uskonnolliset palstat on vallanneet vain tietyn suunnan kristityt, niin vastapainoksi on täällä yritettävä olla mukana. Tosin olemassa on muutama muukin areena, mutta siellä on hiljaista jostain syystä.


        Kyllä jokaisessa ihmisessa on jotain hyvää, kun jaksaa vain odottaa sen esiin tuloa.


      • epä.usko.vainen
        usko.vainen kirjoitti:

        Raamatussa määritellään synti joten lueppa sieltä.

        Mutta kuka on lähimmäisesi?


      • yksinkertaista
        epä.usko.vainen kirjoitti:

        Mutta kuka on lähimmäisesi?

        Lähimmäinen on lähellä olev ihminen.
        Kauimmainen on kaukana oleva ihminen.


      • yksinkertaista kirjoitti:

        Lähimmäinen on lähellä olev ihminen.
        Kauimmainen on kaukana oleva ihminen.

        Myös vihamies on lähimmäinen. Kaukana oleva tämän päivän maailmassa ei ole kovin kaukana, muutaman klikkauksen päässä.
        Raamatusta ei kyllä löydä sellaista kohtaa ,joka puoltaisi vain lähipiirin rakastamista. Tai se, että sanotaan--- Matt.7:12. Sentähden, kaikki, mitä te tahdotte ihmisten teille tekevän, tehkää myös te samoin heille; sillä tämä on laki ja profeetat.
        Kuinka tuon mukaan voi kohdella ihmisiä eri tavoin?


      • Jaakob 3:5. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
        6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
        7. Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
        8. mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
        9. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
        10. samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
        11. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
        12. Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
        13. Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
        14. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
        15. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
        16. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
        17. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
        18. Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

        --On merkitystä sillä, millaisia sanoja käytämme toinen toisestamme, siitä lähellä olevasta ja siitä kauempana olevasta.


      • yksinkertaista
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jaakob 3:5. Samoin myös kieli on pieni jäsen ja voi kuitenkin kerskata suurista asioista. Katso, kuinka pieni tuli, ja kuinka suuren metsän se sytyttää!
        6. Myös kieli on tuli, on vääryyden maailma; kieli on se meidän jäsenistämme, joka tahraa koko ruumiin, sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.
        7. Sillä kaiken luonnon, sekä petojen että lintujen, sekä matelijain että merieläinten luonnon, voi ihmisluonto kesyttää ja onkin kesyttänyt;
        8. mutta kieltä ei kukaan ihminen voi kesyttää; se on levoton ja paha, täynnä kuolettavaa myrkkyä.
        9. Kielellä me kiitämme Herraa ja Isää, ja sillä me kiroamme ihmisiä, Jumalan kaltaisiksi luotuja;
        10. samasta suusta lähtee kiitos ja kirous. Näin ei saa olla, veljeni.
        11. Uhkuuko lähde samasta silmästä makeaa ja karvasta vettä?
        12. Eihän, veljeni, viikunapuu voi tuottaa öljymarjoja eikä viinipuu viikunoita? Eikä myöskään suolainen lähde voi antaa makeata vettä.
        13. Kuka on viisas ja ymmärtäväinen teidän joukossanne? Tuokoon hän näkyviin tekonsa hyvällä vaelluksellaan viisauden sävyisyydessä.
        14. Mutta jos teillä on katkera kiivaus ja riitaisuus sydämessänne, niin älkää kerskatko älkääkä valhetelko totuutta vastaan.
        15. Tämä ei ole se viisaus, joka ylhäältä tulee, vaan se on maallista, sielullista, riivaajien viisautta.
        16. Sillä missä kiivaus ja riitaisuus on, siellä on epäjärjestys ja kaikkinainen paha meno.
        17. Mutta ylhäältä tuleva viisaus on ensiksikin puhdas, sitten rauhaisa, lempeä, taipuisa, täynnä laupeutta ja hyviä hedelmiä, se ei epäile, ei teeskentele.
        18. Vanhurskauden hedelmä kylvetään rauhassa rauhan tekijöille.

        --On merkitystä sillä, millaisia sanoja käytämme toinen toisestamme, siitä lähellä olevasta ja siitä kauempana olevasta.

        Mitä postailet asian vierestä????
        Sinä voit pitää vaikk Allahia lähimmäisenäsi mutta minulle lähimmäinen on minua lähellä oleva ihminen.


      • anna.olla
        yksinkertaista kirjoitti:

        Mitä postailet asian vierestä????
        Sinä voit pitää vaikk Allahia lähimmäisenäsi mutta minulle lähimmäinen on minua lähellä oleva ihminen.

        Se on sekaisn kuin seinäkello. Lähimmäiset ja veljetkin jo sekaisin....


      • yksinkertaista kirjoitti:

        Mitä postailet asian vierestä????
        Sinä voit pitää vaikk Allahia lähimmäisenäsi mutta minulle lähimmäinen on minua lähellä oleva ihminen.

        Totta kai voit pitää lähimmäisenä ketä haluat.
        Olenko minä sinun lähimmäisesi?


      • mummomuori kirjoitti:

        Sinä et siis ymmärrä edes selvää asiaa mikä Raamatussa on? Erikoista!!1

        Ei Raamatussa ole sinun ajatuksiasi joten ne sinun on ihan itse kerrottava.


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Ei Raamatussa ole sinun ajatuksiasi joten ne sinun on ihan itse kerrottava.

        Osuva nimimerkki sinulla "oikeauskoisella", räkänen ivanauru jokaiseen kommenttiin ja ylimielinen herja päälle. Ja välillä herjat ja ivat kertakäyttöisellä nimimerkillä siihen sekaan.


      • sage8 kirjoitti:

        Osuva nimimerkki sinulla "oikeauskoisella", räkänen ivanauru jokaiseen kommenttiin ja ylimielinen herja päälle. Ja välillä herjat ja ivat kertakäyttöisellä nimimerkillä siihen sekaan.

        Kykysi ilmaista itseäsi keskusteltavasta aiheesta on onneton mutta henkillön käyvät herjauksesi ovat heikon ihmisen merkki.


      • epä.usko.vainen kirjoitti:

        Mutta kuka on lähimmäisesi?

        Tottakai ihminen joka on minua lähellä joko fuysisesti tai sydämessäni.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Tottakai ihminen joka on minua lähellä joko fuysisesti tai sydämessäni.

        Keitä on sydämessäsi? Mahtuuko sinne koko ihmiskunta?


      • naurunpaikka kirjoitti:

        Kykysi ilmaista itseäsi keskusteltavasta aiheesta on onneton mutta henkillön käyvät herjauksesi ovat heikon ihmisen merkki.

        Samat sanat voi sanoa myös sinulle.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Keitä on sydämessäsi? Mahtuuko sinne koko ihmiskunta?

        Jos Jeesus olisi tarkoittanut lähimmäisellä kaikkia ihmisiä Hän olisi sanonut kaikki ihmiset.
        Minun sydämessäni ovat ihmiset joihin minulla on joku kontakti. Tekopyhää väittää, että kaikki maailman ihmiset olisivat kenenkään lähimmäsiiä.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jos Jeesus olisi tarkoittanut lähimmäisellä kaikkia ihmisiä Hän olisi sanonut kaikki ihmiset.
        Minun sydämessäni ovat ihmiset joihin minulla on joku kontakti. Tekopyhää väittää, että kaikki maailman ihmiset olisivat kenenkään lähimmäsiiä.

        Olenko siis lähimmäisesi?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Olenko siis lähimmäisesi?

        En tunne sinua lähimmäisekseni.


      • usko.vainen kirjoitti:

        En tunne sinua lähimmäisekseni.

        Eikö meillä ole joku kontakti? Etkö halua tehdä minulle laupeutta?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Eikö meillä ole joku kontakti? Etkö halua tehdä minulle laupeutta?

        Jos ihan rehellisesti sanon, niin olet ihminen jonka kiertäisin elävässä elämässä kaukaa.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jos ihan rehellisesti sanon, niin olet ihminen jonka kiertäisin elävässä elämässä kaukaa.

        Kiitos rehellisestä vastauksesta.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Kiitos rehellisestä vastauksesta.

        Ole hyvä!


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jos Jeesus olisi tarkoittanut lähimmäisellä kaikkia ihmisiä Hän olisi sanonut kaikki ihmiset.
        Minun sydämessäni ovat ihmiset joihin minulla on joku kontakti. Tekopyhää väittää, että kaikki maailman ihmiset olisivat kenenkään lähimmäsiiä.

        Lähimmäisesi voi olla kuka tahansa - jopa sellainen jota sinä halveksit.


      • mummomuori kirjoitti:

        Lähimmäisesi voi olla kuka tahansa - jopa sellainen jota sinä halveksit.

        Lähimmäiseni ei todellakaan ole kuka tahansa kuten edellä olen sanonut.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Lähimmäiseni ei todellakaan ole kuka tahansa kuten edellä olen sanonut.

        Silloin onkin helppo olla töykeä toisille, kun häntä ei tarvitse rakastaa, eikö?
        Tosin miten siihen sopii se, etyä tehkää toisille se, mitä toivotte itsellenne tehtävän?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Silloin onkin helppo olla töykeä toisille, kun häntä ei tarvitse rakastaa, eikö?
        Tosin miten siihen sopii se, etyä tehkää toisille se, mitä toivotte itsellenne tehtävän?

        Onko sinulle usko.vainen ihan ok että sinun läheisiäsi kohdellaan huonosti?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Onko sinulle usko.vainen ihan ok että sinun läheisiäsi kohdellaan huonosti?

        Jaahas, ja nytkö väität minun kohtelevan läheisiäni huonosti 😂


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaahas, ja nytkö väität minun kohtelevan läheisiäni huonosti 😂

        En tietenkään väitä. Kysyn kuinka suhtaudut siihen, että läheistäsi kohtelee huonosti joku, joka ajattelee, ettei läheisesi ole hänen lähimmäisensä?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        En tietenkään väitä. Kysyn kuinka suhtaudut siihen, että läheistäsi kohtelee huonosti joku, joka ajattelee, ettei läheisesi ole hänen lähimmäisensä?

        Minusta on ihan sama pitävätkö he läheisiäni lähimmäisinään tai eivät kunhan kohtelevat heitä hyvin.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Minusta on ihan sama pitävätkö he läheisiäni lähimmäisinään tai eivät kunhan kohtelevat heitä hyvin.

        Siitä juuri oli kyse. Sinun läheisiäsi pitää kohdella hyvin, sinun ei tarvitse kohdella toisia hyvin. Siinä on ristiriita, eikö?


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Siitä juuri oli kyse. Sinun läheisiäsi pitää kohdella hyvin, sinun ei tarvitse kohdella toisia hyvin. Siinä on ristiriita, eikö?

        Miksi minun ei tarviste kohdella toisia hyvin???


      • usko.vainen kirjoitti:

        Miksi minun ei tarviste kohdella toisia hyvin???

        Minun mielestäni ja näin olen Raamatusta ymmärtänyt, sinun pitää kohdella toisia hyvin. Et kuitenkaan tee niin.
        No en minäkään synnitön ole.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minun mielestäni ja näin olen Raamatusta ymmärtänyt, sinun pitää kohdella toisia hyvin. Et kuitenkaan tee niin.
        No en minäkään synnitön ole.

        Jaahas, janhalut varmaan kertoa miten minä olen kohdellut läheisäni huonosti.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Jaahas, janhalut varmaan kertoa miten minä olen kohdellut läheisäni huonosti.

        En halua, en ole sanonut, että kohtelet läheisiäsi huonosti. Miten voisin sanoa, kun en tunne sinua tai läheisiäsi. En ole nähnyt kuinka heitä kohtelet. Luulen että hyvin, koska sanoit että kykenet rakastamaan ja ottamaan vastaan rakkautta. En epäile sinun sanaasi.
        En siis sano, että kohtelet läheisiäsi huonosti.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        En halua, en ole sanonut, että kohtelet läheisiäsi huonosti. Miten voisin sanoa, kun en tunne sinua tai läheisiäsi. En ole nähnyt kuinka heitä kohtelet. Luulen että hyvin, koska sanoit että kykenet rakastamaan ja ottamaan vastaan rakkautta. En epäile sinun sanaasi.
        En siis sano, että kohtelet läheisiäsi huonosti.

        Älä sitten höpötä joutavia.


      • usko.vainen kirjoitti:

        Älä sitten höpötä joutavia.

        Juu huomaan sen olevan täysin turhaa touhua.


    • Virsi 431

      1.
      Ken on mun lähimmäiseni
      ja ketä eläissäni
      myös minun tulee rakastaa
      kuin omaa itseäni?
      Vain isäni
      tai äitini
      tai veljeni,
      sisareni
      tai parhain ystäväni?

      2.
      Oi Herra, kaikki päällä maan
      loit lähimmäisiksemme,
      myös kieleltään ja uskoltaan
      niin vieraat toisillemme.
      Kun sinulta
      saa hoivansa
      myös kaukainen
      maa, kansa sen,
      niin ketään torju emme.

      3.
      Kun kuolit kaikkein puolesta,
      oi Jeesus, ristin päällä,
      suo meidän nähdä rakkaina
      myös vihamiehet täällä.
      Ja alttiina
      suo palvella
      niin omia
      kuin vieraita
      mielellä lämpimällä. 4.
      On suurin voima rakkaus,
      se toimii, kestää, voittaa,
      ja niin kuin päivän kirkkaus
      se sydämiimme koittaa.
      Vaan tuomion
      se alla on,
      ken vastuutaan
      ei tunnekaan,
      vaan itseään vain hoitaa.

      5.
      Suo kovuuteni anteeksi,
      oi rakas Jeesukseni,
      ja armollasi uudeksi
      luo kylmä sydämeni.
      Se lämmitä
      ja pehmitä,
      niin avoin se
      taas kaikille
      on lähimmäisilleni.



      Säk. 1–4 Johan Ludvig Runeberg 1857. Suom. 1857. Uud. Carl Gustaf von Essen 1867. Virsikirjaan 1886. Säk. 5 komitea 1937. Virsikirjaan 1938. Uud. komitea 1984.

      • Kiitos, hieno virsi. En tuota ole tainnut aiemmin kuullakaan?


      • mummomuori kirjoitti:

        Kiitos, hieno virsi. En tuota ole tainnut aiemmin kuullakaan?

        Minulle se on tuttu kyllä, mutta makustelin, olisiko sanoja hiukan muutettu. Minun aikaani koulussa opeteltiin virsiä ulkoa, saattaa muistua sieltä mieleeni 😊


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Minulle se on tuttu kyllä, mutta makustelin, olisiko sanoja hiukan muutettu. Minun aikaani koulussa opeteltiin virsiä ulkoa, saattaa muistua sieltä mieleeni 😊

        Kyllä minunkin aikaa, mutta tuo ei ole sitten sattunut niihin.


    • Taisit ottaa niin vaikean aiheen, ettei "jotkut" uskovat uskalla siitä keskustella...

      • Näinhän se taitaa olla. Lähimmäisyyden pohtiminen tulee aika lähelle itseä. On helpompi pohtia sukupuolivähemmistöjä , jos itse on hetero ja maahanmuuttaneita islaminuskoisia. Nämä ryhmät eivät taida olla kaikkien lähimmäisiä, vaikka asuisivat naapurissa.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Näinhän se taitaa olla. Lähimmäisyyden pohtiminen tulee aika lähelle itseä. On helpompi pohtia sukupuolivähemmistöjä , jos itse on hetero ja maahanmuuttaneita islaminuskoisia. Nämä ryhmät eivät taida olla kaikkien lähimmäisiä, vaikka asuisivat naapurissa.

        Ikävä kyllä tällä vääntelyllä siitä, keitä ovat lähimmäiset, on saatu aikaan tilanne, jossa voidaankin jakaa ihmiset siten, että se mahdollistaa niin vihaamisen kuin vainoamisen.


      • mummomuori kirjoitti:

        Ikävä kyllä tällä vääntelyllä siitä, keitä ovat lähimmäiset, on saatu aikaan tilanne, jossa voidaankin jakaa ihmiset siten, että se mahdollistaa niin vihaamisen kuin vainoamisen.

        Mielenkiintoista on kuitenkin se, kuinka vaino ja vihaaminen oikeutetaan Raamatulla. Onhan se uljasta kun vihaa "pyhällä vihalla" ....


      • grlwichw
        Eerikatässämoi kirjoitti:

        Mielenkiintoista on kuitenkin se, kuinka vaino ja vihaaminen oikeutetaan Raamatulla. Onhan se uljasta kun vihaa "pyhällä vihalla" ....

        Niin, onnistuneita selityksiä ja todisteita meistä jokainen warmaan kaipaa elämäämme ja Raamatun käyttäminen negatiivisten woimien ravitsemiseen meissä itsekussakin tuntuu välillä todella epäoikeudenmukaiselta.
        Voidaan kuitenkin varmaan luottaa siihen, että kaikella on tarkoituksensa ja hyvään johtopäätökseenkin pääsemiseksi tarvitaan paljon eri näkemyksiä.


      • grlwichw kirjoitti:

        Niin, onnistuneita selityksiä ja todisteita meistä jokainen warmaan kaipaa elämäämme ja Raamatun käyttäminen negatiivisten woimien ravitsemiseen meissä itsekussakin tuntuu välillä todella epäoikeudenmukaiselta.
        Voidaan kuitenkin varmaan luottaa siihen, että kaikella on tarkoituksensa ja hyvään johtopäätökseenkin pääsemiseksi tarvitaan paljon eri näkemyksiä.

        Noin olen ainakin itse kokenut. En usko sattumiin ja siksi ajattelen, että kaikella on tarkoituksensa ymmärrän minä sitä tai en. Ja toisaalta Jumalan voi käyttää vaikka millaisia asioita ja kääntää pahankin palvelemaan hyvää


      • grlwichw kirjoitti:

        Niin, onnistuneita selityksiä ja todisteita meistä jokainen warmaan kaipaa elämäämme ja Raamatun käyttäminen negatiivisten woimien ravitsemiseen meissä itsekussakin tuntuu välillä todella epäoikeudenmukaiselta.
        Voidaan kuitenkin varmaan luottaa siihen, että kaikella on tarkoituksensa ja hyvään johtopäätökseenkin pääsemiseksi tarvitaan paljon eri näkemyksiä.

        "Voidaan kuitenkin varmaan luottaa siihen, että kaikella on tarkoituksensa ja hyvään johtopäätökseenkin pääsemiseksi tarvitaan paljon eri näkemyksiä. "

        Juuri näin.


    • sage8.ei.kirj

      Nykyisin kaikki maailman ihmiset ovat lähimmäisiämme. Ennen oli lähimmäispiiri suppeampi luonnollisista syistä.

      • Jokaista kohtaamaansa ihmistä tulisi kohdella kuin Jumalan kuvakseen luomaa ihmistä. Me täällä netissäkin kohtaamme koko ajan.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jokaista kohtaamaansa ihmistä tulisi kohdella kuin Jumalan kuvakseen luomaa ihmistä. Me täällä netissäkin kohtaamme koko ajan.

        Agnostikkona en tiedä onko Jumalaa olemassa joten vähän vaikea on Raamatusta ja Jumalasta sanoa mitään omakohtaista muuta kuin mitä Raamattuun on kirjoitettu, mutta en sano vastaankaan.


      • Eerikatässämoi kirjoitti:

        Jokaista kohtaamaansa ihmistä tulisi kohdella kuin Jumalan kuvakseen luomaa ihmistä. Me täällä netissäkin kohtaamme koko ajan.

        Aivan samalla tavalla tästä ajattelen.


      • Mielenkiintoista olisi lukea miten voi kohdella toisia tavalla jota tuskin hyväksyisi omalle kohdalleen tai pitäisi sitä hyvänä käytöksenä?


    • KenOnSe

      Miten päästä lampaiden joukkoon? ...käytännössä

      Pertsa kirjoittaa toisaalla:

      "Kirkko on jo jakaantunut , mutta seurakunnan jako on se mikä ennenkin -->vuohet ja lampaat. "

      Miten päästä lampaiden joukkoon? Mistä tietää jos on hyvistä ja vilpittömistä aikomuksistaan huolimatta joutumassa vuohien joukkoon?

      --

      Kysymys suurimmasta käskystä

      34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon. 35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle: 36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?" 37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi. 38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein. 39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. 40 Näiden kahden käskyn varassa ovat laki ja profeetat."

      • Luuk.10:
        25. Ja katso, eräs lainoppinut nousi ja kysyi kiusaten häntä: "Opettaja, mitä minun pitää tekemän, että minä iankaikkisen elämän perisin?" 27. Hän vastasi ja sanoi: "Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kaikesta sydämestäsi ja kaikesta sielustasi ja kaikesta voimastasi ja kaikesta mielestäsi, ja lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        28. Hän sanoi hänelle: "Oikein vastasit; tee se, niin sinä saat elää".


      • "Mistä tietää jos on hyvistä ja vilpittömistä aikomuksistaan huolimatta joutumassa vuohien joukkoon?"

        Siinäpä kysymys. Ehkä ei mistään.


      • mummomuori kirjoitti:

        "Mistä tietää jos on hyvistä ja vilpittömistä aikomuksistaan huolimatta joutumassa vuohien joukkoon?"

        Siinäpä kysymys. Ehkä ei mistään.

        En usko, että vahinhossa voi joutua vuohien joukkoon. Eihän uskon vaellus tai perille pääsy ole omasta viisaudesta tai taidosta kiinni.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1572
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1339
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1159
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      31
      1001
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      808
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      676
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      657
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe