Hyvää juhannusta uskonnottomille!!!

iloinen_naurajaa

Juhannus on kohta täällä taas. Olen matkalla mökille pohjoiseen ja käytän junanettiä nyt. Toivottavasti toimii.

Me uskonnottomat nautimme pian tiukasta viinasta, makkarasta ja porsaanfileestä unohtamatta maukkaita sinappeja. Siis hyvää juhannusta uskonnottomille!!!

Adventistit ja muut lahkolaiset voitte järsiä kuivia soijanakkoja, juoda kitkerää yrttiteetä ja tankata Raamattua! Hajotkaa hulluuteenne kun me pidämme hauskaa HEHEHHEHEHEHHEHEHEEE :-))))

42

468

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vuoden valoisin aika on menossa kaikin puolin kovaa vauhtia. Grillaaminen, savustaminen ja muu ruuanlaittoon liittyvä toiminta ulkona on parhaimmillaan juuri keskikesän aikaan, kun on valoisat yöt.

      Itse savustettua merilohta, porsaan ulko- ja sisäfileetä sekä naudan grillikylkeä on meidän perheessä tarjolla. Makkaroita ei nyt kovin paljoa laiteta meillä grilliin. Sen sijaan lihan ja kalan kyytipojaksi sopii hyvin esim. foliossa grillikastikkeessa sipulin kanssa haudutetut herkkusienet.

      Juomana on 25 vuotta vanhaa viskiä, ja snapsina Vana Tallinn Tumma Lakritsi likööriä. Alkuryyppynä toimii pakkasessa ollut Viru Valge 80 %. Se mukavasti lämmittää ruokatorvea ja avaa makunystyrät ateriaa varten.

      Luonnollisesti rantasauna on lämpimänä koko juhannuksen yötä päivää. Puita tietysti menee, mutta vetoa säätämällä palamista voi säädellä ja puun kulutusta rajoittaa. Pesän voi jättää myös hiillokselle pitempään ja lisätä puita sitten juuri, kun ne syttyvät vielä hiilloksissa.

      Uimaan ei mennä tietystikään yksin ilman valvontaa ja liian humalassa. Humalatilaa voi säädellä syömällä hyvin ja pitämällä hivenen taukoa juomisten välissä.

      Krapulaa ei ole mökillä koskaan ollut, koska suurin osa ajasta vietetään terassilla ulkoilmassa takkatulen loimussa. Takka on suunniteltu siten, että sekä sisällä, että terassin puolella on tulipesä vastakkain. Sisällä ei tarvitse polttaa takkaa, kun muuri lämpenee hyvin terassin puolen takkatulen ansiosta. Lämpiminä kesäpäivinä ovet ovat auki ja vain kärpäs-/ hyttysverkko on ovena.

      Iloista ja antoisaa juhannusta kaikille!

      • iloinen_naurajaa

        Pystytkö juomaan 80% Viru Valge Vägeviä RAAKANA snapsina? Minä en ole koskaan uskaltanut juoda kasikymppistä raakana, en edes Stroh-rommia. Olen aina lantrannut niitä.

        60% Stroh on väkevin viina, jota olen juonut raakana.


      • Juuri äsken herättyäni ja muiden vielä nukkuessa sikeästi otin ennen kahvia pakkasesta 80 % Viru Valgeeta yhden "ison korkillisen" verran kristallisesta snapsilasista snapsina ja kyllä se lämmitti näin raikkaassa aamusäässä terassilla. Kahvikin maistuu aivan eri tavalla sen jälkeen.
        On muuten rauhallinen ja tyyni tuo järven pinta ja pari joutsenta uiskentelee vastarannalla.


    • kiteenkirkas

      Oletko koskaan maistanut pontikkaa? Tarkoitan Kiteen kirkasta?

      • iloinen_naurajaa

        En ole maistanut pontikkaa. Taitaa olla väkevää tavaraa???


      • iloinen_naurajaa

      • Sahtia kyllä on juotu muutamana juhannuksena. Kerran oli vähän isompi porukka ja käytiin Lusista hakemassa 2x100L saavia sahtia. Sitä sitten tissuteltiin 3 päivää aamusta aamuun. Ei paljon jäänyt saaveihin sahtia juhannuksen jälkeen, joten oli näköjään maistunut.


      • kerettiläinen-

        Minulla on jopa kokemus nuoruudesta pontikankeittoon liittyen, kun isäni keitti sitä kerrostaloasuntomme kylpyhuoneessa.

        Ei mikään mukava muisto.


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        Minulla on jopa kokemus nuoruudesta pontikankeittoon liittyen, kun isäni keitti sitä kerrostaloasuntomme kylpyhuoneessa.

        Ei mikään mukava muisto.

        Hyvin vaarallista on keittää pontikkaa sisätiloissa. Ponupannu kun voi yllättäen sanoa keittäjän kanssa tekemänsä sopimuksen irti ja silloin saattaa jälki olla rumaa.

        Suosittelen siis ponun keittoa ulkona metsässä mahdollisimman kaukana muusta asutuksesta.
        Mielellään vielä sellaisessa notkelma kohdassa ja tietysti jonkun pienen järven tai lammen rannalla missä ei ole rantamökkejä.

        Itse olen kyllä keittänyt/tislannut "Kiteen kirkasta" omiksi tarpeiksi ihan harrastuksen vuoksi ja siksi, että se lopputulos on sitten sellaista hyvän olon tunnetta antavaa. Tislaan kuitenkin aina "mäskin" kahteen kertaan. Eräs tuttava teki oikein rosteripellistä pannun ja saumat on juotettu messingillä. On muuten helvetin hyvä ja toimiva laite.

        Täytyy muistaa myös se, että ensimmäisiin tippoihin ei kannata panna hätäpäissään maistimukiaan alle. Saattaa meinaan näkö mennä, enkä tarkoita ulkonäköä.

        Naisväki tuossa tekee juuri aamupalaa ja itse lähden tässä kalaan. Olin jo klo 6 ylhäällä ja silloin paistoi aurinko ja oli tyyntä. Nyt näyttäisi siltä, että voisi vaikka sataa vettä. Paras kalakeli siis.


      • kerettiläinen-
        Adventtiairut kirjoitti:

        Hyvin vaarallista on keittää pontikkaa sisätiloissa. Ponupannu kun voi yllättäen sanoa keittäjän kanssa tekemänsä sopimuksen irti ja silloin saattaa jälki olla rumaa.

        Suosittelen siis ponun keittoa ulkona metsässä mahdollisimman kaukana muusta asutuksesta.
        Mielellään vielä sellaisessa notkelma kohdassa ja tietysti jonkun pienen järven tai lammen rannalla missä ei ole rantamökkejä.

        Itse olen kyllä keittänyt/tislannut "Kiteen kirkasta" omiksi tarpeiksi ihan harrastuksen vuoksi ja siksi, että se lopputulos on sitten sellaista hyvän olon tunnetta antavaa. Tislaan kuitenkin aina "mäskin" kahteen kertaan. Eräs tuttava teki oikein rosteripellistä pannun ja saumat on juotettu messingillä. On muuten helvetin hyvä ja toimiva laite.

        Täytyy muistaa myös se, että ensimmäisiin tippoihin ei kannata panna hätäpäissään maistimukiaan alle. Saattaa meinaan näkö mennä, enkä tarkoita ulkonäköä.

        Naisväki tuossa tekee juuri aamupalaa ja itse lähden tässä kalaan. Olin jo klo 6 ylhäällä ja silloin paistoi aurinko ja oli tyyntä. Nyt näyttäisi siltä, että voisi vaikka sataa vettä. Paras kalakeli siis.

        >> Naisväki tuossa tekee juuri aamupalaa <<

        Aamupalaa huomisaamuksi...vai iltapäiväpalaa? :-))


      • kerettiläinen-
        Adventtiairut kirjoitti:

        Hyvin vaarallista on keittää pontikkaa sisätiloissa. Ponupannu kun voi yllättäen sanoa keittäjän kanssa tekemänsä sopimuksen irti ja silloin saattaa jälki olla rumaa.

        Suosittelen siis ponun keittoa ulkona metsässä mahdollisimman kaukana muusta asutuksesta.
        Mielellään vielä sellaisessa notkelma kohdassa ja tietysti jonkun pienen järven tai lammen rannalla missä ei ole rantamökkejä.

        Itse olen kyllä keittänyt/tislannut "Kiteen kirkasta" omiksi tarpeiksi ihan harrastuksen vuoksi ja siksi, että se lopputulos on sitten sellaista hyvän olon tunnetta antavaa. Tislaan kuitenkin aina "mäskin" kahteen kertaan. Eräs tuttava teki oikein rosteripellistä pannun ja saumat on juotettu messingillä. On muuten helvetin hyvä ja toimiva laite.

        Täytyy muistaa myös se, että ensimmäisiin tippoihin ei kannata panna hätäpäissään maistimukiaan alle. Saattaa meinaan näkö mennä, enkä tarkoita ulkonäköä.

        Naisväki tuossa tekee juuri aamupalaa ja itse lähden tässä kalaan. Olin jo klo 6 ylhäällä ja silloin paistoi aurinko ja oli tyyntä. Nyt näyttäisi siltä, että voisi vaikka sataa vettä. Paras kalakeli siis.

        >>Hyvin vaarallista on keittää pontikkaa sisätiloissa. Ponupannu kun voi yllättäen sanoa keittäjän kanssa tekemänsä sopimuksen irti ja silloin saattaa jälki olla rumaa. <<

        Se "jano" oli niin kova ja rahat vähissä, joten mitä pienistä vaaratekijöistä...kunnon "survivalekstreemiä" vaan...:-D


      • kerettiläinen- kirjoitti:

        >> Naisväki tuossa tekee juuri aamupalaa <<

        Aamupalaa huomisaamuksi...vai iltapäiväpalaa? :-))

        "Aamupalaa huomisaamuksi...vai iltapäiväpalaa? :-))"

        Toisilla ilta meni pitkäksi, joten heille aamu on myös silloin liukuva käsite. Iltapäiväkin voi olla silloin vasta aamua.


      • kerettiläinen-
        Adventtiairut kirjoitti:

        Hyvin vaarallista on keittää pontikkaa sisätiloissa. Ponupannu kun voi yllättäen sanoa keittäjän kanssa tekemänsä sopimuksen irti ja silloin saattaa jälki olla rumaa.

        Suosittelen siis ponun keittoa ulkona metsässä mahdollisimman kaukana muusta asutuksesta.
        Mielellään vielä sellaisessa notkelma kohdassa ja tietysti jonkun pienen järven tai lammen rannalla missä ei ole rantamökkejä.

        Itse olen kyllä keittänyt/tislannut "Kiteen kirkasta" omiksi tarpeiksi ihan harrastuksen vuoksi ja siksi, että se lopputulos on sitten sellaista hyvän olon tunnetta antavaa. Tislaan kuitenkin aina "mäskin" kahteen kertaan. Eräs tuttava teki oikein rosteripellistä pannun ja saumat on juotettu messingillä. On muuten helvetin hyvä ja toimiva laite.

        Täytyy muistaa myös se, että ensimmäisiin tippoihin ei kannata panna hätäpäissään maistimukiaan alle. Saattaa meinaan näkö mennä, enkä tarkoita ulkonäköä.

        Naisväki tuossa tekee juuri aamupalaa ja itse lähden tässä kalaan. Olin jo klo 6 ylhäällä ja silloin paistoi aurinko ja oli tyyntä. Nyt näyttäisi siltä, että voisi vaikka sataa vettä. Paras kalakeli siis.

        Jäi muuten mainitsematta, että tuo viisas isäni oli ateisti ja vihasi uskontoja ja uskovaisia varmaan yhtä paljon kuin iloinen naurajakin. Meidän perhe ei kuulunut edes muodon vuoksi kirkkoon, eikä meitä lapsia myöskään kastettu vauvana. Rippikouluista tai muistakaan kirkon perinteistä ei ole mitään kokemusta, paitsi tietenkin on käyty joidenkin muiden hautajaisissa ja häissä.


    • pyhpyhjapyh5616

      Teillä jumalattomilla ei ole elämää.

    • Valintaedessä

      lieneekö tarpeeksi vastausta tässä



      Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin, ja hän huvitteli joka päivä loisteliaasti. Ja eräs köyhä nimeltään Lasarus oli jätetty hänen porttinsa luo täynnä haavoja, ja hän halusi ravita itseään rikkaan pöydältä putoavilla muruilla, mutta koiratkin tulivat hänen tykönsä ja nuolivat hänen haavojaan. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa tuskissa ollessaan, näki hän kaukaa Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan, ja hän huusi ja sanoi:

      "Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minä kärsin tuskaa tässä liekissä."

      Mutta Aabraham sanoi:

      "Lapseni, muista että sinä sait hyväsi eläessäsi, ja Lasarus samoin sai pahaa, mutta nyt hän saa täällä lohdutusta, ja sinä kärsit tuskaa. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän ja teidän väliin vahvistettu suuri kuilu, niin että ne, jotka tahtovat kulkea täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääse ylitse meidän tykömme."

      Niin hän sanoi
      :

      "Isä, minä pyydän sinua, että lähettäisit hänet minun isäni taloon, sillä minulla on viisi veljeä, jotta hän todistaisi heille, että he eivät tulisi tähän vaivan paikkaan."

      Mutta Aabraham sanoi hänelle:

      "Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot heitä!"

      Ja hän sanoi:

      "Ei niin, isä Aabraham, vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he kääntyisivät!"

      Mutta Aabraham sanoi:

      "Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he tule vakuutetuiksi, vaikka joku kuolleista nousisi ylös."

      • iloinen_naurajaa

        Mooses ja profeetat ovat naurettavan lapsellisia satuhahmoja. Mooses???? HAHAHAAHHAHAHAAA :-)))



      • kerettiläinen-

    • yks_ade

      Kyllä minä näin adventistina ajattelin syödä lihaa juhannuksena(kin). Ajattelin tehdä välipalaksi grillivoileipiä kananpaistista eli luuttomasta kanankoivesta. Kunnon haudutus marinoituina uunissa ja sen päälle pikainen ruskistava grillaus. Rasvaisempaa kuin kananfile. Kevyempää kuin kanansiivet. Sekaan kasviksia ja itse tehtyä sopivasti maustettua majoneesia. Päivällinen syödään merenrantaravintolassa...todennäköisesti paistettua ahventa ja uusia perunoita. Ja kyytipojaksi sen verran olutta, ettei ruoka tartu kurkkuun ;)

      Hyvää Juhannusta myös niille, jotka kokevat olevansa uskonnollisia!

      • Cycl0ne

        Jos olutta juot, ei sinusta saa adventistia tekemälläkään (ehkä ex-adventistin). Sori, näin sanoo säännöt. Pastorisi tulisi antaa sinulle puhuttelu, ja jos et sen jälkeen lakkaa oluen juomista, sinut tulee laittaa kirkon pannaan, öhöm, siis kuriin ja mikäli rikkomus jatkuu on seurakunnasta erottaminen tien päässä odottamassa.

        Senkin rontti!


      • yks_ade
        Cycl0ne kirjoitti:

        Jos olutta juot, ei sinusta saa adventistia tekemälläkään (ehkä ex-adventistin). Sori, näin sanoo säännöt. Pastorisi tulisi antaa sinulle puhuttelu, ja jos et sen jälkeen lakkaa oluen juomista, sinut tulee laittaa kirkon pannaan, öhöm, siis kuriin ja mikäli rikkomus jatkuu on seurakunnasta erottaminen tien päässä odottamassa.

        Senkin rontti!

        Adventismia parhaimmillaan! Tuomitsemisineen, arvostelemisineen, haukkumisineen päivineen, sitä itseään. En oikein tiedä oliko tuo kirjoituksesi sarkasmia vai jonkin sortin huumoria. Jos olit tosissasi, niin se kuvastaa kyllä hyvin ahdasmielistä katsantokantaa adventismissa.

        Ei ole olemassa mitään sääntöjä, minkä mukaan joku on adventisti ja joku ei! On vain ihmisten omia perinnäissääntöjä, joilla he pönkittävät omaatuntoaan kun muut tekevät heidän omasta mielestään väärin. Heidän omia syntejäänhän ei ole tarvis tuoda esiin. Tämä tosin on vähän farisealaista mutta minkäs teet kun Jeesus ei ole syvällä sydämessä, niin tuomitseminen kuuluu silloin elämään.

        Jos viittaat opinkohtiin, niin nehän eivät ole sääntöjä muualla kuin niiden päissä, jotka tarvitsevat niiden olevan sääntöjä. Muut adventistit sitten ymmärtävät niiden olevan ihanteita, joiden mukaan moni haluaisi elää.

        Raamattuhan ei kiellä oluen juomista. Vanhasta testamentista löytyy esimerkiksi Raamatunpaikka, jossa suorastaan neuvotaan juomaan olutta temppelissä. Adventtikirkko väittää olevansa kirkkokunta, joka ottaa kaiken suoraan Raamatusta ja vain Raamatusta mutta alkoholin arvostelu on kuitenkin adventtikirkossa Ellen Whiten peruja. Ei siis aivan Raamatusta kuitenkaan.

        Mutta mitä se sinulle kuuluu juoko joku olutta vai ei. Älköön kukaan teitä tuomitko siitä, mitä syötte tai juotte... Ei koske vissiin Cycl0nea...

        Oluen juominen ruokajuomana ei vahingoita kenenkään sielua. Ja oli muuten ahvenfileet ja uudet perunat hyviä! Ihan tuoretta kalaa ei joka paikasta saakaan mutta eilen sitä oli tarjolla.

        Niille, jotka joitte enemmän kuin minä....mukavaa krapulapäivää. Itse olen valmistautumassa saarnan kuuntelemiseen. Ja niille, jotka vietätte sapattia, siunattua sapattia!

        Ai niin, tunnen useita adventisteja, jotka voivat juoda sen oluensa ruokajuomana tai saunan jälkeen. Niihin kuuluu myös sinunkin kunnioittamiasi kirkon arvostettuja henkilöitä.


      • entinen_oppilas
        Cycl0ne kirjoitti:

        Jos olutta juot, ei sinusta saa adventistia tekemälläkään (ehkä ex-adventistin). Sori, näin sanoo säännöt. Pastorisi tulisi antaa sinulle puhuttelu, ja jos et sen jälkeen lakkaa oluen juomista, sinut tulee laittaa kirkon pannaan, öhöm, siis kuriin ja mikäli rikkomus jatkuu on seurakunnasta erottaminen tien päässä odottamassa.

        Senkin rontti!

        Tuota... kyllä Toivonlinnassa ja Kallioniemessä molemmissa on tarjoiltu kaljaa. Miten Cycl0ne selittää tämän? Varmaan kaikissa adventistien laitoksissa on tarjolla kotikaljaa sitä haluaville. Valmistin kerran sitä vieraillessani ulkomailla adventistien collegen kampuksella. Ihmettelivät kovin sitä, että Suomessa adventistit juovat kaljaa.


      • Kotikaljakin.laulattaa

        Ainakin sokeria oli siinä kotikaljassa riittävästi.
        Hiivan määrästä en tiedä, mutta muistan lämpimänä kevätpäivänä talkoissa ollessamme Toivonlinnassa, että se kotikalja meni kyllä päähän. Juotiin sitä janoon reilusti, kun mukana oli sellainen maitotonkka, josta sitä kaljaa sitten kauhan kanssa mukeihimme ammensimme.
        Olisiko kyseessä ollut ihme? Nimittäin, että siinä kotikaljassa oli nähtävästi kunnolla prosentteja? Vai olisiko se ollut niiden keittiössä työskentelevien sisarien omaa juomaa, joka sitten vahingossa tuli meidän juotavaksi?
        Joskus tuntui siltä, että ne keittiötyössä Toivonlinnassa olivat hivenen maistissa, kun sellaista käkätystä ja naurua sieltä keittiöstä välillä kuului?


      • Cycl0ne
        yks_ade kirjoitti:

        Adventismia parhaimmillaan! Tuomitsemisineen, arvostelemisineen, haukkumisineen päivineen, sitä itseään. En oikein tiedä oliko tuo kirjoituksesi sarkasmia vai jonkin sortin huumoria. Jos olit tosissasi, niin se kuvastaa kyllä hyvin ahdasmielistä katsantokantaa adventismissa.

        Ei ole olemassa mitään sääntöjä, minkä mukaan joku on adventisti ja joku ei! On vain ihmisten omia perinnäissääntöjä, joilla he pönkittävät omaatuntoaan kun muut tekevät heidän omasta mielestään väärin. Heidän omia syntejäänhän ei ole tarvis tuoda esiin. Tämä tosin on vähän farisealaista mutta minkäs teet kun Jeesus ei ole syvällä sydämessä, niin tuomitseminen kuuluu silloin elämään.

        Jos viittaat opinkohtiin, niin nehän eivät ole sääntöjä muualla kuin niiden päissä, jotka tarvitsevat niiden olevan sääntöjä. Muut adventistit sitten ymmärtävät niiden olevan ihanteita, joiden mukaan moni haluaisi elää.

        Raamattuhan ei kiellä oluen juomista. Vanhasta testamentista löytyy esimerkiksi Raamatunpaikka, jossa suorastaan neuvotaan juomaan olutta temppelissä. Adventtikirkko väittää olevansa kirkkokunta, joka ottaa kaiken suoraan Raamatusta ja vain Raamatusta mutta alkoholin arvostelu on kuitenkin adventtikirkossa Ellen Whiten peruja. Ei siis aivan Raamatusta kuitenkaan.

        Mutta mitä se sinulle kuuluu juoko joku olutta vai ei. Älköön kukaan teitä tuomitko siitä, mitä syötte tai juotte... Ei koske vissiin Cycl0nea...

        Oluen juominen ruokajuomana ei vahingoita kenenkään sielua. Ja oli muuten ahvenfileet ja uudet perunat hyviä! Ihan tuoretta kalaa ei joka paikasta saakaan mutta eilen sitä oli tarjolla.

        Niille, jotka joitte enemmän kuin minä....mukavaa krapulapäivää. Itse olen valmistautumassa saarnan kuuntelemiseen. Ja niille, jotka vietätte sapattia, siunattua sapattia!

        Ai niin, tunnen useita adventisteja, jotka voivat juoda sen oluensa ruokajuomana tai saunan jälkeen. Niihin kuuluu myös sinunkin kunnioittamiasi kirkon arvostettuja henkilöitä.

        Sanoit että "Ei ole olemassa mitään sääntöjä, minkä mukaan joku on adventisti ja joku ei! On vain ihmisten omia perinnäissääntöjä, joilla he pönkittävät omaatuntoaan kun muut tekevät heidän omasta mielestään väärin. "

        Adventtikirkko on laatinut säännöt, olivat ne perinnäissääntöjä tai ei, jotka määrittelevät sen ketä voidaan ottaa jäseneksi. Opinkohta 21 sanoo että vähimmäiskriteerinä jäsenyydelle on että henkilö kieltäytyy alkoholin ja tupakan käytöstä.

        Se ei olisi niin paha synti jos kotona, siten että muut eivät sitä näe, otat sen olusen ruoan kanssa. Mutta jos juot oluen siten että toinen (uskollinen) adventisti näkee sen, silloin et harjoita lähimmäisenrakkautta.

        Anna kun selitän. Moni jäsenistä ovat tulleet hankalista lähtökohdista, usein alkoholin repimistä, osaksi seurakuntayhteyttä. Heille alkoholi edustaa tuota riippuvuuden kierrettä, josta he ovat päässeet vapaaksi Jumalan tekemän ihmeen kautta. Liittymällä adventtikirkkoon he ovat löytäneet yhteisön, jossa alkoholin vaarat tunnistetaan ja sitä vältetään. Tämä henkilö voi siis kulkea toisten adventistien kanssa vailla pelkoa siitä että tie johtaisi kapakkaan, tuohon lätäkköön josta hän on päässyt vapaaksi.

        Mutta eräänä kauniina päivänä, hän näkeekin kuinka sinä, arvostettu seurakuntaveli, otatkin ison laagerin ravintolan terassilla. Kiusaus herää: ehkä minäkin voisin ottaa oluen, eihän yksi olut haittaa mitään. Kaksi kuukautta myöhemmin hän on takaisin kapakassa, rypemässä lätäköstä josta hänet ihmeen kautta oli aiemmin pelastettu.

        Haluatko ottaa hänen kohtalonsa omalletunnollesi? Viisasta siis olisi noudattaa Paavalin linjaa tässä eli "jos ruoka tai juoma on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, en juo olutta, etten olisi viettelykseksi veljelleni." (1 Kor 8). Tämä on lähimmäisenrakkautta sekä rakkautta Kristukseen (1 Kor 8:12). Mieti tätä ensi kerran kun kirjoittelet 'vapaudestasi' sillä sillä on suuri vaikutus heikompiin veljiin jotka kenties arvostavat sinua, ehkä pitävät sinua esikuvana.


      • Cycl0ne
        entinen_oppilas kirjoitti:

        Tuota... kyllä Toivonlinnassa ja Kallioniemessä molemmissa on tarjoiltu kaljaa. Miten Cycl0ne selittää tämän? Varmaan kaikissa adventistien laitoksissa on tarjolla kotikaljaa sitä haluaville. Valmistin kerran sitä vieraillessani ulkomailla adventistien collegen kampuksella. Ihmettelivät kovin sitä, että Suomessa adventistit juovat kaljaa.

        Moni Suomessa vieraileva adventisti on huolissaan Suomen unionin tilasta. Me elämme kriisin ytimessä: ei meillä ole mitään sanottavaa kenellekään, emme usko omiin arvoihimme. Kuten vanhan testamentin Israel, mekin olemme imitoineet Filistelaisten tapoja.

        Jos ei usko adventismiin, olisi reilua lähettää eronpyyntö joko sähköisesti tai paperilla pastorille, josta se menee eteenpäin rekisterinhoitajalle. Siinä ei ole mitään väärää jos eroaa yhteisöstä - se on täysin hyväksyttävää. Epäreilua on se että ihmiset sanovat olevansa adventisteja mutta eivät sitä ole. Tämä koskee myös pastoreita, Toivonlinnan ja Kallioniemen henkilöstöä. Näyttäisin ovea jokaiselle joka haluaa palata tuohon lätäkköön josta Jumala heidät kerran nosti - se on äärettömän typerä valinta - mutta vapaan tahdon vallitessa näin on tehtävä.

        Ei me voida kastaa entisiä alkoholisteja osaksi yhteisöä, joka kerskuu raittiilla elämäntavoilla ja samanaikaisesti tarjoilee kaljaa jäsenilleen. Silloin on parasta laittaa lappu luukulle, tai varoittaa kastettavia että kyllä me oikeasti alkoholia käytämme joten ole varuillasi. Itse en ainakaan näin skitsofrenisessa yhteisössä halua olla.

        Mutta mikäli voin vaikuttaa asioihin, pidän huolen siitä että minun aikanani oikeus palaa käytäntöön, rikkojat tuomitaan, heikkoja vahvistetaan, elämä saa suunnan ja merkityksen. Hyvä elämä näyttäytyy uutena, raikkaana ja mielekkäänä siunauksena ihmisten arjessa, jälleen kerran.


      • yks-ade
        Cycl0ne kirjoitti:

        Sanoit että "Ei ole olemassa mitään sääntöjä, minkä mukaan joku on adventisti ja joku ei! On vain ihmisten omia perinnäissääntöjä, joilla he pönkittävät omaatuntoaan kun muut tekevät heidän omasta mielestään väärin. "

        Adventtikirkko on laatinut säännöt, olivat ne perinnäissääntöjä tai ei, jotka määrittelevät sen ketä voidaan ottaa jäseneksi. Opinkohta 21 sanoo että vähimmäiskriteerinä jäsenyydelle on että henkilö kieltäytyy alkoholin ja tupakan käytöstä.

        Se ei olisi niin paha synti jos kotona, siten että muut eivät sitä näe, otat sen olusen ruoan kanssa. Mutta jos juot oluen siten että toinen (uskollinen) adventisti näkee sen, silloin et harjoita lähimmäisenrakkautta.

        Anna kun selitän. Moni jäsenistä ovat tulleet hankalista lähtökohdista, usein alkoholin repimistä, osaksi seurakuntayhteyttä. Heille alkoholi edustaa tuota riippuvuuden kierrettä, josta he ovat päässeet vapaaksi Jumalan tekemän ihmeen kautta. Liittymällä adventtikirkkoon he ovat löytäneet yhteisön, jossa alkoholin vaarat tunnistetaan ja sitä vältetään. Tämä henkilö voi siis kulkea toisten adventistien kanssa vailla pelkoa siitä että tie johtaisi kapakkaan, tuohon lätäkköön josta hän on päässyt vapaaksi.

        Mutta eräänä kauniina päivänä, hän näkeekin kuinka sinä, arvostettu seurakuntaveli, otatkin ison laagerin ravintolan terassilla. Kiusaus herää: ehkä minäkin voisin ottaa oluen, eihän yksi olut haittaa mitään. Kaksi kuukautta myöhemmin hän on takaisin kapakassa, rypemässä lätäköstä josta hänet ihmeen kautta oli aiemmin pelastettu.

        Haluatko ottaa hänen kohtalonsa omalletunnollesi? Viisasta siis olisi noudattaa Paavalin linjaa tässä eli "jos ruoka tai juoma on viettelykseksi veljelleni, en minä ikinä enää syö lihaa, en juo olutta, etten olisi viettelykseksi veljelleni." (1 Kor 8). Tämä on lähimmäisenrakkautta sekä rakkautta Kristukseen (1 Kor 8:12). Mieti tätä ensi kerran kun kirjoittelet 'vapaudestasi' sillä sillä on suuri vaikutus heikompiin veljiin jotka kenties arvostavat sinua, ehkä pitävät sinua esikuvana.

        Nyt olet väärässä. Opinkohdat eivät ole sääntöjä. Tässä se ongelma sinun kohdallasi paljastuikin.

        Olet varmasti lukenut, mitä Kai_A on tällä palstalla opinkohdista kertonut. Ne on alunperin tarkoitettu kertomaan kirkon ulkopuolisille ihmisille siitä, mitä adventistit pitävät tärkeinä asioina. Ne eivät ole laki eivätkä edes sääntöjä. Olen Kai-A:n kanssa tästä samaa mieltä ja niin on hyvin moni muukin adventisti. Edelleen on todettu kirkkomme Suomen johtajan suulla, että liian moni adventisti keskittyy kirkossamme opinkohtiin, kun pitäisi keskittyä ihan johonkin muuhun.

        Mitä tulee oluen juomiseen ruoan kanssa, kyllä Cycl0ne laittaa tässä nyt vastuuta sellaisten ihmisten päälle, joiden päälle se ei kuulu. Ensinnäkin, mitä tuo helposti hairahtuva adventisti tekee edes kapakan terassilla jos hänellä on kerran moisia ongelmia. Terassia ympäröivän aidan takaa ei edes näe, mitä tuopissa on, jos edes näkee tuoppiakaan. Jos hän tulee omavalintaisesti terassille syömään, niin mistä hän tietää, mitä minun lasissani on. Pommac ja hiilihapotettu omenamehu lasissani saisivat hänet siis sinun ajattelumallillasi ratkeamaan juomaan kun kerran näyttävät oluelta.... tai kivennäisvesilasillinen, joka näyttää tuon entisen juopon silmissä esim kossuvissyltä tai Gin&Tonicilta. Saman logiikan mukaan entinen huumeiden käyttäjä ei saisi mennä sillan alle morjestamaan nistikavereitaan tai pornoaddikti strippiklubille käymään. Ja muuten ilmeisesti saisikin mutta sitten kun niellä olisikin joku adventistiveli puuhissa, niin totta kai se olisi puuhastelevan adventistiveljen vika, etttä tuo raukkakin sitten sortuisi omaan syntiinsä. Miksi mennä terassille, jossa muut juovat, jos oma luonne ei kestä ilman. Sitäpaitsi tuo adventisti tekisi väärin kyylätessään sitä, mitä muut adventistit juovat ruokajuomikseen.

        Entäpä sitten juuston, voin ja sokerin ostaminen kaupasta, jotka nekin ovat Ellen Whiten mukaan syntiä adventistin ruokapöydässä....mitäpä jos joku adventisti näkee kun ostan niitä...

        Kyllä se vastuu on katsojan silmässä. Jos minun alkoholiton olueni tai vaikka alkoholillinen versioni vaikuttaa jonkun muun juomatottumuksiin, niin kyllä se on hänen oma asiansa. Siitä ei voi mitenkään laittaa vastuuta minun päälleni. Moni juomistani olusista ovat joko alkoholittomia tai 0,4% alkoholia sisältäviä, jotka suomen lainsäädännön mukaan ovat vielä alkoholittomia oluita. Kotikaljassakin on prosentteja enemmän.

        Niinpä tuon alkoholisti-adventistin ratkeaminen ei todellakaan olisi minun omallatunnollani. Kyllä täällä itse kukin päättää itse omista juomisistaan ja siitä, millaisiin paikkoihin menee ja tulee kiusatuksi.

        Asia olisi eri, jos joisin itseni humalaan ja pyytäisin hänetkin mukaan juomaan. Näinhän minä en toimi.


      • entinen_oppilas
        Cycl0ne kirjoitti:

        Moni Suomessa vieraileva adventisti on huolissaan Suomen unionin tilasta. Me elämme kriisin ytimessä: ei meillä ole mitään sanottavaa kenellekään, emme usko omiin arvoihimme. Kuten vanhan testamentin Israel, mekin olemme imitoineet Filistelaisten tapoja.

        Jos ei usko adventismiin, olisi reilua lähettää eronpyyntö joko sähköisesti tai paperilla pastorille, josta se menee eteenpäin rekisterinhoitajalle. Siinä ei ole mitään väärää jos eroaa yhteisöstä - se on täysin hyväksyttävää. Epäreilua on se että ihmiset sanovat olevansa adventisteja mutta eivät sitä ole. Tämä koskee myös pastoreita, Toivonlinnan ja Kallioniemen henkilöstöä. Näyttäisin ovea jokaiselle joka haluaa palata tuohon lätäkköön josta Jumala heidät kerran nosti - se on äärettömän typerä valinta - mutta vapaan tahdon vallitessa näin on tehtävä.

        Ei me voida kastaa entisiä alkoholisteja osaksi yhteisöä, joka kerskuu raittiilla elämäntavoilla ja samanaikaisesti tarjoilee kaljaa jäsenilleen. Silloin on parasta laittaa lappu luukulle, tai varoittaa kastettavia että kyllä me oikeasti alkoholia käytämme joten ole varuillasi. Itse en ainakaan näin skitsofrenisessa yhteisössä halua olla.

        Mutta mikäli voin vaikuttaa asioihin, pidän huolen siitä että minun aikanani oikeus palaa käytäntöön, rikkojat tuomitaan, heikkoja vahvistetaan, elämä saa suunnan ja merkityksen. Hyvä elämä näyttäytyy uutena, raikkaana ja mielekkäänä siunauksena ihmisten arjessa, jälleen kerran.

        Tuo irtisanoutuminen toimii kyllä puolin ja toisin, jos et kestä kirkkosi nykytilaa Suomessa. Onnea vaan yrityksellesi muokata kirkkoamme. Nostan hattua, jos löydät kirkostamme sellaisia ihmisiä, jotka vapaaehtoisesti myöntävät, että he eivät välitä sinun elämäntavastasi. He ovat nimittäin itse muutenkin sen verran liberaaleja, että sinäkin heidän mielestänsä kelpaat kirkkoon vaikka poikkeatkin heidän ajatusmaailmastaan. Ja meitähän on jäsenistössä monia.

        Minusta kuulostaa yhä enemmän ja enemmän siltä, että sinun adventismisi on todella sääntöjen kerho, jonka jäsenten on parasta keskittyä siihen, että säännöt pidetään tai muuten ollaan liian saastuneita Kristuksen luo. Tätä ajattelumallia Jeesus ei itse kyllä puheissaan tue. Se on varma se. Mutta eihän adventtikirkkoa rakkaudestaan tunnetakaan vaan ns totuudesta ja viisaudestaan. Ja monilla jäsenillä nuo kaksi asiaa poissulkevat toisensa. Minun adventtikirkkooni ovat tervetulkeita alkoholistit, prostituoidut ja huumeiden käyttäjät. Sinne mahtuu sellaisetkin, jotka ovat saaneet linnatuomion vaikkei kaikki adventistit heitä enää linnasta palattuaan seurakuntaansa hyväksyisikään...hetkellä, jolloin he eniten tarvitsisivat seurakunnan tukea ja Jeesusta Kristusta. Tiedän pari tällaista tapausta, joita seurakunta karttaa.

        Minun adventtikirkossani nuo uudet jäsenet toivotetaan tervetulleeksi seurakuntayhteisöön ennen kastetta. Ja jos Jumala on niin valinnut, muuttuvat he Pyhän Hengen vaikutuksesta, ei toistensa kaltaisiksi adventistiklooneiksi, vaan uusiksi omiksi itsekseen, syntisiksi pelastuneiksi toisten syntisten joukkoon, joka toivottaisi heidät tervetulleiksi sellaisina kuin he ovat juuri niin kuin Jeesus teki.

        Sinä et ole sääntöinesi sen synnittömämpi kuin yksikään näistä edellämainituista syntisistä pelastetuista. Et pyhempi etkä parempi.

        Joidenkin, kuten ilmeisestikin myös sinun mielestäsi adventtikirkko on parempien ihmisten kerho, joka ylenkatsoo toiminnallaan epäonnistuvia syntisiä ihmisiä; niitä, jotka eivät pysty kirkon korkeisiin ihanteisiin, joita sinä tunnut pitävän sääntöinä. Tässä olisi kyllä monella adventistilla nöyrtymisen paikka.


      • Cycl0ne
        yks-ade kirjoitti:

        Nyt olet väärässä. Opinkohdat eivät ole sääntöjä. Tässä se ongelma sinun kohdallasi paljastuikin.

        Olet varmasti lukenut, mitä Kai_A on tällä palstalla opinkohdista kertonut. Ne on alunperin tarkoitettu kertomaan kirkon ulkopuolisille ihmisille siitä, mitä adventistit pitävät tärkeinä asioina. Ne eivät ole laki eivätkä edes sääntöjä. Olen Kai-A:n kanssa tästä samaa mieltä ja niin on hyvin moni muukin adventisti. Edelleen on todettu kirkkomme Suomen johtajan suulla, että liian moni adventisti keskittyy kirkossamme opinkohtiin, kun pitäisi keskittyä ihan johonkin muuhun.

        Mitä tulee oluen juomiseen ruoan kanssa, kyllä Cycl0ne laittaa tässä nyt vastuuta sellaisten ihmisten päälle, joiden päälle se ei kuulu. Ensinnäkin, mitä tuo helposti hairahtuva adventisti tekee edes kapakan terassilla jos hänellä on kerran moisia ongelmia. Terassia ympäröivän aidan takaa ei edes näe, mitä tuopissa on, jos edes näkee tuoppiakaan. Jos hän tulee omavalintaisesti terassille syömään, niin mistä hän tietää, mitä minun lasissani on. Pommac ja hiilihapotettu omenamehu lasissani saisivat hänet siis sinun ajattelumallillasi ratkeamaan juomaan kun kerran näyttävät oluelta.... tai kivennäisvesilasillinen, joka näyttää tuon entisen juopon silmissä esim kossuvissyltä tai Gin&Tonicilta. Saman logiikan mukaan entinen huumeiden käyttäjä ei saisi mennä sillan alle morjestamaan nistikavereitaan tai pornoaddikti strippiklubille käymään. Ja muuten ilmeisesti saisikin mutta sitten kun niellä olisikin joku adventistiveli puuhissa, niin totta kai se olisi puuhastelevan adventistiveljen vika, etttä tuo raukkakin sitten sortuisi omaan syntiinsä. Miksi mennä terassille, jossa muut juovat, jos oma luonne ei kestä ilman. Sitäpaitsi tuo adventisti tekisi väärin kyylätessään sitä, mitä muut adventistit juovat ruokajuomikseen.

        Entäpä sitten juuston, voin ja sokerin ostaminen kaupasta, jotka nekin ovat Ellen Whiten mukaan syntiä adventistin ruokapöydässä....mitäpä jos joku adventisti näkee kun ostan niitä...

        Kyllä se vastuu on katsojan silmässä. Jos minun alkoholiton olueni tai vaikka alkoholillinen versioni vaikuttaa jonkun muun juomatottumuksiin, niin kyllä se on hänen oma asiansa. Siitä ei voi mitenkään laittaa vastuuta minun päälleni. Moni juomistani olusista ovat joko alkoholittomia tai 0,4% alkoholia sisältäviä, jotka suomen lainsäädännön mukaan ovat vielä alkoholittomia oluita. Kotikaljassakin on prosentteja enemmän.

        Niinpä tuon alkoholisti-adventistin ratkeaminen ei todellakaan olisi minun omallatunnollani. Kyllä täällä itse kukin päättää itse omista juomisistaan ja siitä, millaisiin paikkoihin menee ja tulee kiusatuksi.

        Asia olisi eri, jos joisin itseni humalaan ja pyytäisin hänetkin mukaan juomaan. Näinhän minä en toimi.

        Olen samaa mieltä että opinkohtien alkuperäinen funktio on kuvailla adventismia ulkopuolisille. Henkilökohtaisesti, en halua käyttää näitä kuvauksia vipuvartena 'pakottaen' ihmisiä hyvään elämään.

        Samoin yhdyn siihen ajatukseen että johdonmukaisen terveyden nimissä pitäisi myös alkaa rohkaisemaan ihmisiä pohtimaan uudelleen juuston ja sokerin vaikutusta. Syy siihen miksi alkoholi on pannassa, eikä juusto, on kulttuurihistoriallinen: tarinoita alkoholin väärinkäytöstä löytyy satojen vuosien ajalta, vaikka jatkossa saamme kenties kuulla vastaavia myös juuston kohdalla. :) 'Siksi olen iloinen että alkoholi on pannassa adventtikirkossa, ja odotan sitä päivää jolloin 55 g sokeria sisältävät suklaapatukat ostoskassissa tulkitaan trippihakuisuudeksi.

        Me adventistit olemme olleet niin paljon keskenämme että olemme menettäneet ymmärryksen siitä, miten muu yhteiskunta kipuilee huonon elämän kanssa. AA-kerhot ja huumeista vapaa elämä ei useinkaan ole adventistien saarnojen päätepiste, sillä useat jäsenemme tulevat hyvistä oloista. Siinä missä AA-kerhon säännöt, jotka kehottavat (käskevät?) ryhmän jäseniä pysymään poissa kapakoista, ymmärretään elämää rakentaviksi asioiksi niin meillä adventtikirkossa purnataan että "tämä meidän sääntöjen kerho on tosi ikävää ja masentavaa, ei Jeesus tälläistä kuraa kannattanut vaan rakkautta ja rock&rollia!"

        Minulla on yhdentekevää tuo huolenaihe (joka jollain fundisadventisteilla vaikuttaa) olenko minä tai sinä pyhempi toisiimme tai noihin pellolla lojuviin kiviin nähden. Tämä on oire liiallisesta erakoitumisesta yhteiskuntaan nähden. Minunkin adventtikirkkoon ovat tervetulleita ihmiset, jotka ovat tulleet kuoleman varjon laaksosta takaisin elämään. Tätä varten kirkko on olemassa. Mutta yhteisö tarvitsee suuntaa, ohjeita jonka mukaan elää. Tietysti en minäkään ole keppiä antamassa sille joka hairahtuu tai kompastuu; näinhän meistä jokainen tekee. Mutta keppi kuuluu sille, joka sanoo että olen niin vahva etten tarvitse ohjeita, pärjään omillani. Rules, regulations & boundaries pitää lauman koossa ja terveenä, kuten Cesar Millan toteaa.


      • kokki3
        Cycl0ne kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että opinkohtien alkuperäinen funktio on kuvailla adventismia ulkopuolisille. Henkilökohtaisesti, en halua käyttää näitä kuvauksia vipuvartena 'pakottaen' ihmisiä hyvään elämään.

        Samoin yhdyn siihen ajatukseen että johdonmukaisen terveyden nimissä pitäisi myös alkaa rohkaisemaan ihmisiä pohtimaan uudelleen juuston ja sokerin vaikutusta. Syy siihen miksi alkoholi on pannassa, eikä juusto, on kulttuurihistoriallinen: tarinoita alkoholin väärinkäytöstä löytyy satojen vuosien ajalta, vaikka jatkossa saamme kenties kuulla vastaavia myös juuston kohdalla. :) 'Siksi olen iloinen että alkoholi on pannassa adventtikirkossa, ja odotan sitä päivää jolloin 55 g sokeria sisältävät suklaapatukat ostoskassissa tulkitaan trippihakuisuudeksi.

        Me adventistit olemme olleet niin paljon keskenämme että olemme menettäneet ymmärryksen siitä, miten muu yhteiskunta kipuilee huonon elämän kanssa. AA-kerhot ja huumeista vapaa elämä ei useinkaan ole adventistien saarnojen päätepiste, sillä useat jäsenemme tulevat hyvistä oloista. Siinä missä AA-kerhon säännöt, jotka kehottavat (käskevät?) ryhmän jäseniä pysymään poissa kapakoista, ymmärretään elämää rakentaviksi asioiksi niin meillä adventtikirkossa purnataan että "tämä meidän sääntöjen kerho on tosi ikävää ja masentavaa, ei Jeesus tälläistä kuraa kannattanut vaan rakkautta ja rock&rollia!"

        Minulla on yhdentekevää tuo huolenaihe (joka jollain fundisadventisteilla vaikuttaa) olenko minä tai sinä pyhempi toisiimme tai noihin pellolla lojuviin kiviin nähden. Tämä on oire liiallisesta erakoitumisesta yhteiskuntaan nähden. Minunkin adventtikirkkoon ovat tervetulleita ihmiset, jotka ovat tulleet kuoleman varjon laaksosta takaisin elämään. Tätä varten kirkko on olemassa. Mutta yhteisö tarvitsee suuntaa, ohjeita jonka mukaan elää. Tietysti en minäkään ole keppiä antamassa sille joka hairahtuu tai kompastuu; näinhän meistä jokainen tekee. Mutta keppi kuuluu sille, joka sanoo että olen niin vahva etten tarvitse ohjeita, pärjään omillani. Rules, regulations & boundaries pitää lauman koossa ja terveenä, kuten Cesar Millan toteaa.

        Olin alan insinöörinä kysynyt, että millä perusteella juuri esimerkiksi olut on adventistien sääntöjen mukaan kielletty. Onko muutkin käymisellä tuotetut elintarvikkeet adventisteille kiellettyjä, kuten sima, kotikalja, hapankaali, venäläiset suolakurkut, meetwurstit, viinit, piimät, viilit, jogurtit yms. Vai onko se niin, että vain hiivalla käytetyt elintarvikeet kuuluvat tuohon listaan, kuten hiivaleipä ja pullat. Vai onko vain oluthiivalla käytetyt, koska silloin pois jäisivät esim. sima ja kotikalja? Ilmeisesti oluthiiva olisi hyvänä B-vitamiinin lähteenä parasta jättää terveyskauppaan. Ehkäpä villihiivoja tai maitohappokäymistä ei lasketa, jolloin tietyt viinit, viinietikka ja hapankaali olisivat sallittuja? Vai onko se se alkoholi sitten, jonka perusteella jokin elintarvike kielletään, kuten piimä, kotikalja, sima ja eräät tietyt maitohappokäymisellä tuotetut elintarvikkeet. Vai onko se nimitys? Ovatko silloin alkoholittomat oluet, viinit ja siiderit kiellettyjen listalla?

        Vai onko se kenties alkoholipitoisuus eli onko ykkösoluet sallittuja vai lasketaanko myös alle 2,7 paino-% alkoholia sisältävät elintarvikkeet kielletyiksi? Entäpä alkoholiaromilla maustetut kuivakakut? Saako sitä syödä rommiesanssilla maustettua jälkiruokaa lainkaan? Sako syödä Runebergin torttuakaan, jossa on arrakkia ja/tai punssia valmistuaineena? Entä saako syödä sellaisia ruokalajeja, joiden valmistukseen käytetään oikeaa alkoholia, kuten burgundinpataa (punaviiniä) ja bearnaisekastiketta (valkoviini tai viinietikka)?

        Tai ehkäpä se raja menee päihtymisessä? Vai onko kyse enemmän asenteesta kuin itse tuotteesta?

        Minusta parasta olisi sanoa, että päihtyminen ei kuulu adventistien ihanteisiin, joten oluen tai kotikaljankin juominen olisi mahdollista kohtuuden rajoissa? Vaikka tosin Joosef joi veljiensä ja isänsä kanssa ja he humaltuivat, olivat he silti Jumalan mielen mukaisia ihmisiä hekin mutta hehän eivät olleetkaan adventisteja.

        En kyllä käyttäisi Cesar Milania esimerkkinä mistään. Häntä vastaan eläinsuojelujärjestöt ovat nostaneet protesteja eläinten rääkkäämisestä. Myös suomalaiset järjestöt paheksuvat hänen toimintaansa. Hän käyttää eläinten koulutuksessa keinoina positiivista rankaisua ja negatiivisen vahvistamisen keinoja. Suomalainen televisio ei näytä näitä eläimien kaltoinkohteluja vaan ne leikataan pois mutta netistä löytyy leikkaamattomia versioita hänen sadistisista ohjelmistaan ja niistä näkee, miten hän kohtelee eläimiä. Sellaisella menetelmällä saadaan aikaan vain epävarmoja pelokkaita eläimiä, jotka tottelevat ainoastaan kouluttajansa silmän alla kun tiedossa on taas uusi rankaisu. Minusta tuollainen kuri ei sovellu seurakuntaan.


      • Cycl0ne
        kokki3 kirjoitti:

        Olin alan insinöörinä kysynyt, että millä perusteella juuri esimerkiksi olut on adventistien sääntöjen mukaan kielletty. Onko muutkin käymisellä tuotetut elintarvikkeet adventisteille kiellettyjä, kuten sima, kotikalja, hapankaali, venäläiset suolakurkut, meetwurstit, viinit, piimät, viilit, jogurtit yms. Vai onko se niin, että vain hiivalla käytetyt elintarvikeet kuuluvat tuohon listaan, kuten hiivaleipä ja pullat. Vai onko vain oluthiivalla käytetyt, koska silloin pois jäisivät esim. sima ja kotikalja? Ilmeisesti oluthiiva olisi hyvänä B-vitamiinin lähteenä parasta jättää terveyskauppaan. Ehkäpä villihiivoja tai maitohappokäymistä ei lasketa, jolloin tietyt viinit, viinietikka ja hapankaali olisivat sallittuja? Vai onko se se alkoholi sitten, jonka perusteella jokin elintarvike kielletään, kuten piimä, kotikalja, sima ja eräät tietyt maitohappokäymisellä tuotetut elintarvikkeet. Vai onko se nimitys? Ovatko silloin alkoholittomat oluet, viinit ja siiderit kiellettyjen listalla?

        Vai onko se kenties alkoholipitoisuus eli onko ykkösoluet sallittuja vai lasketaanko myös alle 2,7 paino-% alkoholia sisältävät elintarvikkeet kielletyiksi? Entäpä alkoholiaromilla maustetut kuivakakut? Saako sitä syödä rommiesanssilla maustettua jälkiruokaa lainkaan? Sako syödä Runebergin torttuakaan, jossa on arrakkia ja/tai punssia valmistuaineena? Entä saako syödä sellaisia ruokalajeja, joiden valmistukseen käytetään oikeaa alkoholia, kuten burgundinpataa (punaviiniä) ja bearnaisekastiketta (valkoviini tai viinietikka)?

        Tai ehkäpä se raja menee päihtymisessä? Vai onko kyse enemmän asenteesta kuin itse tuotteesta?

        Minusta parasta olisi sanoa, että päihtyminen ei kuulu adventistien ihanteisiin, joten oluen tai kotikaljankin juominen olisi mahdollista kohtuuden rajoissa? Vaikka tosin Joosef joi veljiensä ja isänsä kanssa ja he humaltuivat, olivat he silti Jumalan mielen mukaisia ihmisiä hekin mutta hehän eivät olleetkaan adventisteja.

        En kyllä käyttäisi Cesar Milania esimerkkinä mistään. Häntä vastaan eläinsuojelujärjestöt ovat nostaneet protesteja eläinten rääkkäämisestä. Myös suomalaiset järjestöt paheksuvat hänen toimintaansa. Hän käyttää eläinten koulutuksessa keinoina positiivista rankaisua ja negatiivisen vahvistamisen keinoja. Suomalainen televisio ei näytä näitä eläimien kaltoinkohteluja vaan ne leikataan pois mutta netistä löytyy leikkaamattomia versioita hänen sadistisista ohjelmistaan ja niistä näkee, miten hän kohtelee eläimiä. Sellaisella menetelmällä saadaan aikaan vain epävarmoja pelokkaita eläimiä, jotka tottelevat ainoastaan kouluttajansa silmän alla kun tiedossa on taas uusi rankaisu. Minusta tuollainen kuri ei sovellu seurakuntaan.

        Jokainen saa olla omaa mieltään Cesar Millanin tyylistä (sähköpantaa hän hyvin harvoin käyttää, ja jotkut tulkitsevat hänen 'sormikosketuksena' aggression osoitukseksi mitä se ei tietysti ole), itse katson hänet päteväksi koirien kasvattajaksi: rules & limitations & boundaries on hyvää sosiologia ja tuo turvaa lauman jäsenille.

        Pointtini joka tapauksessa on se, että säännöt antavat jotain mitä ajatella ja pohtia. Egyptistä pelastettu kansa ei ollut järin varttunut hyvän elämän alkeissa. Jumala antoi sapatin, 10 käskyt, pyhäkön sun muuta kansalle ohjeiksi jota kautta kansa harjaantuisi hyvien asioiden äärelle. Tämä malli on tänäänkin tarpeellinen.


      • koirankoulutusohjaaja
        Cycl0ne kirjoitti:

        Jokainen saa olla omaa mieltään Cesar Millanin tyylistä (sähköpantaa hän hyvin harvoin käyttää, ja jotkut tulkitsevat hänen 'sormikosketuksena' aggression osoitukseksi mitä se ei tietysti ole), itse katson hänet päteväksi koirien kasvattajaksi: rules & limitations & boundaries on hyvää sosiologia ja tuo turvaa lauman jäsenille.

        Pointtini joka tapauksessa on se, että säännöt antavat jotain mitä ajatella ja pohtia. Egyptistä pelastettu kansa ei ollut järin varttunut hyvän elämän alkeissa. Jumala antoi sapatin, 10 käskyt, pyhäkön sun muuta kansalle ohjeiksi jota kautta kansa harjaantuisi hyvien asioiden äärelle. Tämä malli on tänäänkin tarpeellinen.

        Sinulla ei ole Milanista oikeaa tietoa. Hänen menetelmänsä on kaukana siitä, mitä nykyään yliopistoissa opetetaan eläimen käytöksestä ja kouluttamisesta. Milan pitäisi hirttää sähköpannoistaan munista puuhun. Jos sinusta Milanin tyyli on hyvä, niin pidän sinuakin eläinrääkkääjänä! Ei uskoisi uskovan puheeksi eläimen kohtelusta! Sanoisin, että HÄPEÄ mutta kun et näköjään ymmärrä, mistä puhut, niin ei siitä voikein voi muuta sanoa kuin että opiskele hyvä ihminen eläinpsykologiaa ja eläimen kasvatusta!


      • adventisti

        Siitä on ihan turha kinastella juoko adventistit alkoholia vai ei. On ihan varmaa, että yhtä lailla kuin jotkut adventistit juovat kahvia, toiset juovat alkoholia. Jos jotakuta loukkaa se, että joku ei elä adventistina niin kuin sinä olet tottunut elämään, niin onhan sitä nyt hyvänen aika muutakin mietittävää maailmassa kuin kanssasisaren tai veljen elämäntavat.


      • neljäs_koira_tulossa
        koirankoulutusohjaaja kirjoitti:

        Sinulla ei ole Milanista oikeaa tietoa. Hänen menetelmänsä on kaukana siitä, mitä nykyään yliopistoissa opetetaan eläimen käytöksestä ja kouluttamisesta. Milan pitäisi hirttää sähköpannoistaan munista puuhun. Jos sinusta Milanin tyyli on hyvä, niin pidän sinuakin eläinrääkkääjänä! Ei uskoisi uskovan puheeksi eläimen kohtelusta! Sanoisin, että HÄPEÄ mutta kun et näköjään ymmärrä, mistä puhut, niin ei siitä voikein voi muuta sanoa kuin että opiskele hyvä ihminen eläinpsykologiaa ja eläimen kasvatusta!

        Olen samaa mieltä. Cesar Milanin koulutusmenetelmät ovat kyseenalaisia. Hänen oppejaan ei opeteta oikeiden koirankouluttajien koulutuksessa. Tässä muutama esimerkki hänen metodeistaan: koirien potmimista, kuristamista, uhkailua, alistamista. Enemmänkin esimerkkejä löytyisi. Nämä ovat vielä kesyjä tapauksia hänen videoiltaan. Jumala on antanut meille eläimet hallintaamme ja niitä pitäisi kohdella hyvin. Milan ei toimi niin kuin eläimiä rakastava ihminen toimisi.

        https://youtu.be/ieD4vz8NSv4
        Koira pelkää, irtipäästessä kova stressireaktio. Pakoilee kuristajansa ja hakeutuu omistajan luo turvaan. Jäykistyy kauhusta kun Milan uudelleen kuristaa koiraa niskasta. Tätähän sinä kehut hyväksi tavaksi kouluttaa pelkokäyttäytyjää!!


        https://youtu.be/ZY-_vpo-Ayc 
        Koira on koko ajan pelon alaisena. Hyvä kouluttaja saisi koiran rauhoittumaan. Milan jatkaa koiran kaltoinkohtelua käyttäen kuristuspantaa niin kauan, että koiralla ei henki enää kulje. Tätähän sinä kehut hyväksi tavaksi kouluttaa.

        https://youtu.be/T3CM2abCpZo
        Milan antaa purijakoiran juozta vapaana ja sallii sen osaamattomuuttaan purra muita eläimiä.

        https://youtu.be/ppLnTlF8s0k
        Milan ei osaa lukea edes koiran perusilmeitä eikä eleitä.

        https://youtu.be/TDVYhJKMRHc
        Milan ei osaa lukea koirien eleitä, potkii koiria, kuristaa koiria, altistaa ne voimakkaalle ja täysin turhalle stressille. Hän ei osaa ennakoida, milloin koira on agressiivinen ja puree vaikka koirannilmeet ja eleet selkeösti kertovat milloin olisi parempi huomioida sen tarpeet Milanin omien tarpeiden ja TV-shown tekemisen sijaan. Kun koira tappelee toisen koiran kanssa, väliin meneminen kiihdyttää tilannetta. Jos koirat saisivat olla vapaasti irti, ne lopettaisivat tappelun nopeasti mutta Milan käytöksellään pahentaa ja pitkittää tilannetta.

        https://youtu.be/2mpuybf1pYY
        Milan potkii koiria. Koulutusta Cycl0nen tyyliin.


      • Cycl0ne
        koirankoulutusohjaaja kirjoitti:

        Sinulla ei ole Milanista oikeaa tietoa. Hänen menetelmänsä on kaukana siitä, mitä nykyään yliopistoissa opetetaan eläimen käytöksestä ja kouluttamisesta. Milan pitäisi hirttää sähköpannoistaan munista puuhun. Jos sinusta Milanin tyyli on hyvä, niin pidän sinuakin eläinrääkkääjänä! Ei uskoisi uskovan puheeksi eläimen kohtelusta! Sanoisin, että HÄPEÄ mutta kun et näköjään ymmärrä, mistä puhut, niin ei siitä voikein voi muuta sanoa kuin että opiskele hyvä ihminen eläinpsykologiaa ja eläimen kasvatusta!

        "Tässä muutama esimerkki hänen metodeistaan: koirien potmimista, kuristamista, uhkailua, alistamista. Enemmänkin esimerkkejä löytyisi. Nämä ovat vielä kesyjä tapauksia hänen videoiltaan. Jumala on antanut meille eläimet hallintaamme ja niitä pitäisi kohdella hyvin. Milan ei toimi niin kuin eläimiä rakastava ihminen toimisi."

        Luonnossa sudet alistavat toisiaan; se on ihan normaalia laumakäyttäytymistä. Jos viittaat Cesarin 'potkuun', mikä on siis näpäytys kylkeen huomion toisaalle kiinnitämiseksi, en näe siinä mitään ongelmaa.

        Cesar jos joku rakastaa eläimiä, etenkin koiria. Amerikkalaiset koirat ovat usein psykologisesti yhtä neuroottisia kuin heidän omistajansa. Koirat vain iloitsevat kun paikalle tulee tasapainoinen henkilö (=Cesar) joka huokuu calm, assertive energiaa.

        "Jos koirat saisivat olla vapaasti irti, ne lopettaisivat tappelun nopeasti". Oletko nähnyt kun isot koirat ottavat yhteen? Tappelu päättyisi kyllä nopeasti, mutta toinen vain niistä jäisi henkiin, ellei joku niitä erottaisi. Siitä on leikki kaukana.


      • koirankoulutusohjaaja
        Cycl0ne kirjoitti:

        "Tässä muutama esimerkki hänen metodeistaan: koirien potmimista, kuristamista, uhkailua, alistamista. Enemmänkin esimerkkejä löytyisi. Nämä ovat vielä kesyjä tapauksia hänen videoiltaan. Jumala on antanut meille eläimet hallintaamme ja niitä pitäisi kohdella hyvin. Milan ei toimi niin kuin eläimiä rakastava ihminen toimisi."

        Luonnossa sudet alistavat toisiaan; se on ihan normaalia laumakäyttäytymistä. Jos viittaat Cesarin 'potkuun', mikä on siis näpäytys kylkeen huomion toisaalle kiinnitämiseksi, en näe siinä mitään ongelmaa.

        Cesar jos joku rakastaa eläimiä, etenkin koiria. Amerikkalaiset koirat ovat usein psykologisesti yhtä neuroottisia kuin heidän omistajansa. Koirat vain iloitsevat kun paikalle tulee tasapainoinen henkilö (=Cesar) joka huokuu calm, assertive energiaa.

        "Jos koirat saisivat olla vapaasti irti, ne lopettaisivat tappelun nopeasti". Oletko nähnyt kun isot koirat ottavat yhteen? Tappelu päättyisi kyllä nopeasti, mutta toinen vain niistä jäisi henkiin, ellei joku niitä erottaisi. Siitä on leikki kaukana.

        Hyvin on joku sinutkin aivopessyt. Tällä palstalla puhutaan adventismiaivopesusta mutta sinun aivopesusi on huonojen koirankouluttajien aikaansaamaa.

        Koira ei muuten ole suteen verrattavissa. Ei sitten mitenkään. Kettukin on koiraa lähempänä kuin susi. Koira on kesyeläin, joka on sekä ravintonsa, että käyttäytymisensä puolesta jotakin aivan muuta kuin susi. Monet ns susieläinopit on jo aikaa sitten osoitettu vääriksi. Koiralaumassa ei ole alfa-johtajia ja dominanssiteoria on aikoja sitten vedetty vessasta alas. Näistähän sinä et tiedä kun elät menneisyydessä.

        Olet kuitenkin oikeassa siinä, että ihmisessä se vika on, jos koira käyttäytyy huonosti. Ihmisessä ei ole vikaa vain silloin kun kyseessä on sairas eläin.

        Huomaan, että tätä keskustelua on turha jatkaa kun haluat kouluttaa koiria rankaisemalla ja potkiminen, kuristaminen ja sähköpannan käyttö ovat sinusta ihan OK. Kunpa joku joskus tekisi sinulle samoin kuin sinä teet koirillesi.


      • iloinen_naurajaa
        koirankoulutusohjaaja kirjoitti:

        Hyvin on joku sinutkin aivopessyt. Tällä palstalla puhutaan adventismiaivopesusta mutta sinun aivopesusi on huonojen koirankouluttajien aikaansaamaa.

        Koira ei muuten ole suteen verrattavissa. Ei sitten mitenkään. Kettukin on koiraa lähempänä kuin susi. Koira on kesyeläin, joka on sekä ravintonsa, että käyttäytymisensä puolesta jotakin aivan muuta kuin susi. Monet ns susieläinopit on jo aikaa sitten osoitettu vääriksi. Koiralaumassa ei ole alfa-johtajia ja dominanssiteoria on aikoja sitten vedetty vessasta alas. Näistähän sinä et tiedä kun elät menneisyydessä.

        Olet kuitenkin oikeassa siinä, että ihmisessä se vika on, jos koira käyttäytyy huonosti. Ihmisessä ei ole vikaa vain silloin kun kyseessä on sairas eläin.

        Huomaan, että tätä keskustelua on turha jatkaa kun haluat kouluttaa koiria rankaisemalla ja potkiminen, kuristaminen ja sähköpannan käyttö ovat sinusta ihan OK. Kunpa joku joskus tekisi sinulle samoin kuin sinä teet koirillesi.

        Vittu, Koirakuiskaaja Cesar Milan pitäisi laittaa sähköpantaan ja monottaa kuoliaaksi. Se äijä on koirakiduttaja.


    • suo.kuokka.ja.jussi

      Jotkut pöytälaulunaan rallattelevat sen pöydän toisenlaidan seuruetavoille, nostelevat kolpakkojaan ja näin saa sanat siipensä.

      Onko kukaan ajatellut sitä, että elämän pelisäännöt antavat elämän. Loppukädessä onkin niin, että kukin rakentavat yhteisönsä, sekä niittävät satonsa ja se on siinä se.

      Naurajan pöytäpuheet katson humaltuneen ajatusmaailman harhaksi, ettei hän huomaa elämää, joka kannattaa hänen jalkansa - hautaansa asti. Nyt hän iloisena matkaa toisten passattavaksi, ehkä vanhuksien harmaitten hiusten lisäämiseksi. Siellä luulee, että hänen olemuksensa tärkeys on syy, että häntä hyysätään ja näin harhassa sitten poistuu paluumatkaan.

      Jos todellisen juhannuksen hän haluaa - hän menee - avaa oven - halaa vanhukset ja katsoo heille hyvät paikat juhannukseksi. Lakaisee lattian, pyyhkii pöydän, valmistaa ruoan sekä kattaa aterian heille. Syövät yhdessä, keittää jälkruokakahvit, . Pistää vaarille tohvelit ja mummolle tyynyn pään alle ja sanoo - levätkää tänään. Olen tullut teidän tähden.
      Tiskaa - siistii paikat ja katsoo, että jääkaapissa riittää tavaraa senkin jälkeen kun lähtee kohti Helsinkiä.

      Siinä on oikea junannus.

      ....
      Tuossa kun on auttanut - naapureita, ei niin tuttuja - heidän arkeaan ja pyhäänsä, siellä vanhamies kiittää. Sitten toteaa kaikken päälle, ettei ne "lähellä asuvat" lapset ja lapsenlapset kerkiä käymään ja auttamaan. Heillä on omat menonsa.

      "lähellä" on oma lisäys- koska ko. 5 km. matkasta.

      Eivät kerenneet vuosien varrella. Kuolema vei.

      Tämä aika on viihteen aikakausi. Se ei elä tätä aikaa - joka huomioisi elämää.
      Kun oma isäni - sotia palvelleena, joutui vielä ottamaan pistoolin takataskuun ja valtion nimissä valvomaan omia, hän ei niin sitä enää kokenut omakseen. Ase omia vastaan. Hänestä tosin pitivät työkaverit sekä ne vahdittavat. Hän oli tasapuolinen ihminen.

      Hän sitten sai paikan - pieni metsä ja maa - johon raivattiin elämä. Ei ollut tupaa - olisi kuollut varmasti talvellla kuin russakka 42 asteen pakkasessa - mutta mies kaivoi 3m x 5.2 syvyydestä sisomakorkean montun (ajattele kellaria). Pisti kolme hirsikertaa montunreunalle teki katon.
      Yhden leivän paistava peltiuuni lämmittämään tuopa paikkaa ja kaksi vuotta elivät siinä, kuunes uusi tupa oli valmis - navetta - jne. Veljeni asui ko. montussa. Olemme paljon puhuneet elämässä. Siinä elettiin "terveesti" eikä siitä ole kovin kauaa aikaa, tämä on hyvä muistaa, viihteen ihmisten.
      Elämälle tarpeellinen rakennettiin. Katselen näitä tämänpäivän viihdehömppäukkoja hieman eri silmin. Toivoisin hieman paluuta arkeen, sillä tämä viihdeteollisuus pilaa ihmiset, nuoret elämän ja elämäntavalla luonnonkin - kiteyttäisin sanaan markkinatalousharha.
      Sitä narua hyppää moni.

      He ovat niitä, jotka eivät kerkiä katsomaan ja palvelemaan vanhuksiaan, vaan menevät passattavaksi - ja vievät matkassaan viinat, että heidän "viisautensa" mukamas ajan hengen mukaan loistaisi tämänpäivän arjessa ja sitten he kehua retostelevat toisilleen tästäkin juhannuksesta. Juhannuksesta, miten he kattoivat pöydän ITSELLEEN, että he viihtyisivät.

      Tällä viihteen elämällä ei ole elämänkanssa mitään tekemistä.

      • Mistä.te.sikiätte

        Sinulla näyttää sen Jussin ja kuokan kanssa olevan helvetin tylsää? Sen verran on älyvapaata tuo kirjallinen tuotantosi. Oletko mahtanut kansakouluakaan käydä edes loppuun, epäilen. Tai sitten olit apukoulussa ja jätit senkin kesken niiden muiden Jussiesi ja kuokkasi kanssa?

        Mistähän tähän maailmaan sinunlaisiasi paukapäitä on siinnyt?

        Hanki nyt itsellesi edes joku profiili, ettei tarvitse aina kirjoitella eri nimimerkillä, vaikka sinun höpinäsi tunnistaa kyllä, koska ne ovat niin päättömiä.

        Ota vaikka nimimerkiksesi "Jussi Kuokkanen"?


      • kuokka.jussinen

        Niin, päätöntähän se on naurajan käydä vanhuksillaan, että palvelisi heitä. Siksi se viihdeateismiin kuuluukin passauttaa ihmisillä itseään ottaa vain kaljaa tai hasista ja maata. Jättää törpöt pihalle, tai pöytään ja lähteä takaisin.
        Tavallaan esimerkit on todellisista ateistista menoista - kesästä ja varsinkin juhannuksesta. Kun sen kertoo - se muuttuu päättömäksi


      • Kiva.juhannus
        kuokka.jussinen kirjoitti:

        Niin, päätöntähän se on naurajan käydä vanhuksillaan, että palvelisi heitä. Siksi se viihdeateismiin kuuluukin passauttaa ihmisillä itseään ottaa vain kaljaa tai hasista ja maata. Jättää törpöt pihalle, tai pöytään ja lähteä takaisin.
        Tavallaan esimerkit on todellisista ateistista menoista - kesästä ja varsinkin juhannuksesta. Kun sen kertoo - se muuttuu päättömäksi

        On sulla kuokka jussinen oudot tavat?
        Vetelet kaljaa ja hassista samaan hengen vetoon?
        Oletko ateisti?

        Minulla oli ihan mukava juhannus hyvien grillilihojen, oluen ja hyvän seuran kanssa.
        Hyvää ruokaa mahan täydeltä ja hyvä mieli ystävien kesken.
        Nyt vain ajellaan kohti etelää tyytyväisellä mielellä. Hyvin jaksaa taas tehdä töitä kesälomaan asti.

        Uskovaisilla tuntuu aina olevan synkkä ja ahdas mieli? Sitten he tyrkyttävät vielä sitä omaa synkkyyttään muille. Ainakin kun lukee kuokka jussisen tekstiä, niin se synkkyys paistaa ihan hänen otsaluustaan läpi.


      • kuokkajussin.sikiäminen
        Mistä.te.sikiätte kirjoitti:

        Sinulla näyttää sen Jussin ja kuokan kanssa olevan helvetin tylsää? Sen verran on älyvapaata tuo kirjallinen tuotantosi. Oletko mahtanut kansakouluakaan käydä edes loppuun, epäilen. Tai sitten olit apukoulussa ja jätit senkin kesken niiden muiden Jussiesi ja kuokkasi kanssa?

        Mistähän tähän maailmaan sinunlaisiasi paukapäitä on siinnyt?

        Hanki nyt itsellesi edes joku profiili, ettei tarvitse aina kirjoitella eri nimimerkillä, vaikka sinun höpinäsi tunnistaa kyllä, koska ne ovat niin päättömiä.

        Ota vaikka nimimerkiksesi "Jussi Kuokkanen"?

        Vielä tuosta koulusta. Valitettavasti en ole päässyt/saanut käydä Toivonlinnan koulua. Kiertokoulu vastapäivään ja kaivellut pommikuopista maailman ihmetystä. Senjälkeen on ateismin saattamia teitä katsellut sitä autuutta, mitä se on [ihanasti] siis heidän ihanuus.
        on näyttäytynyt elämässä. Siis on kadunmiehen koulunpenkki.
        "Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan, se sellainen - se työmiehen lauantai" monen virsikirjan värsylaulut tuolla koulussa oli esissä. Rentun ruusu jne.
        Oletteko te niin akateemisesti hapatettettu, ettei elämä ole muutoin läsnä, kuin Pohjanmaan - tyylihuonekalujen keskellä vain kukintoja ja wiski - lausunto jubileeraa väittelytaito - ja Toivonlinnan koulukäytävät, muotoateismin jumaluusoppinuus.
        No, siten ymmärrän meidän kulttuuri eron. Te ette ymmärrä paskanhajua - mikä ateismin kentällä haisee, kun jätkä tuulettaa punkaansa. Ette tunne, kun joku jätkän selässä on puukontekemät ristinmerkit, mutta henki on jollain tallessa. Tai ne pahojen ukkojen saama itsemurha-aalto - kun akat hyppii kerrostaloista.

        Wiisauttataha se on tuo akateemisuus. Ei tahdo jätkän sana tavoittaa sitä suodatusta, mikä koulun äidinkielken tunnilla on saatu. Ehkä myös jollain on turvana myös kotonaan harppitaulu - pienen miekan kanssa - kun eräs edustettu ateismi puhuu wiisaasti muoto- uskonnollisin sanoin.
        Siksi teidän kaali ei ymmärrä, kun jätkä sanoo, että hulluutta on tuo teitin elämä ja katoavaisuutta. Sitä kaikkea voi katsella monelta suunnalta - niin kadulta kuin jollain on se kirkon lehteri.

        Sanokaa vain halleluja, kun jätkä puhuu. Se puhuu ilman kouluja - on nähnyt teidän ja meidän mädännäisyyden ja siksi yrittää sanoa, että se on vain lihan rakkautta itseensä, joka ei ruoki elämää. Paska haisee siten kaikessa, akateeminenkin sonta.

        Siksi se maatuu ja kaatuu. Toisilla voi olla, että hienosti kukinnot vie miehen. Lievästi wiskillä kauputeltuna ja alaikäsille limuviinalla siunattuna, että poloset löytäisi oman kolonsa tästä maailman saastuneista majoista.

        Niin, tätä se koulujakäymättömyys on. Olisiko teillä jokin kääntö- ohjelma koneelle, että voisi asentaa sen ja saisitte selvää, missä se teitinkin elämä mättää. Se saattaisi saada avaruutta ja viimekädessä ehkä teillekin pelastuksen, teille entisille Toivonlinnalaisille. Teidänhän sydämen maaperä on senverran kovaa ollut, ettei se siemen ole itänyt ja kuihtunut tuulten tuiverruksessa.


      • uskonlahkon-sekopäät
        kuokkajussin.sikiäminen kirjoitti:

        Vielä tuosta koulusta. Valitettavasti en ole päässyt/saanut käydä Toivonlinnan koulua. Kiertokoulu vastapäivään ja kaivellut pommikuopista maailman ihmetystä. Senjälkeen on ateismin saattamia teitä katsellut sitä autuutta, mitä se on [ihanasti] siis heidän ihanuus.
        on näyttäytynyt elämässä. Siis on kadunmiehen koulunpenkki.
        "Viideltä saunaan ja kuudelta putkaan, se sellainen - se työmiehen lauantai" monen virsikirjan värsylaulut tuolla koulussa oli esissä. Rentun ruusu jne.
        Oletteko te niin akateemisesti hapatettettu, ettei elämä ole muutoin läsnä, kuin Pohjanmaan - tyylihuonekalujen keskellä vain kukintoja ja wiski - lausunto jubileeraa väittelytaito - ja Toivonlinnan koulukäytävät, muotoateismin jumaluusoppinuus.
        No, siten ymmärrän meidän kulttuuri eron. Te ette ymmärrä paskanhajua - mikä ateismin kentällä haisee, kun jätkä tuulettaa punkaansa. Ette tunne, kun joku jätkän selässä on puukontekemät ristinmerkit, mutta henki on jollain tallessa. Tai ne pahojen ukkojen saama itsemurha-aalto - kun akat hyppii kerrostaloista.

        Wiisauttataha se on tuo akateemisuus. Ei tahdo jätkän sana tavoittaa sitä suodatusta, mikä koulun äidinkielken tunnilla on saatu. Ehkä myös jollain on turvana myös kotonaan harppitaulu - pienen miekan kanssa - kun eräs edustettu ateismi puhuu wiisaasti muoto- uskonnollisin sanoin.
        Siksi teidän kaali ei ymmärrä, kun jätkä sanoo, että hulluutta on tuo teitin elämä ja katoavaisuutta. Sitä kaikkea voi katsella monelta suunnalta - niin kadulta kuin jollain on se kirkon lehteri.

        Sanokaa vain halleluja, kun jätkä puhuu. Se puhuu ilman kouluja - on nähnyt teidän ja meidän mädännäisyyden ja siksi yrittää sanoa, että se on vain lihan rakkautta itseensä, joka ei ruoki elämää. Paska haisee siten kaikessa, akateeminenkin sonta.

        Siksi se maatuu ja kaatuu. Toisilla voi olla, että hienosti kukinnot vie miehen. Lievästi wiskillä kauputeltuna ja alaikäsille limuviinalla siunattuna, että poloset löytäisi oman kolonsa tästä maailman saastuneista majoista.

        Niin, tätä se koulujakäymättömyys on. Olisiko teillä jokin kääntö- ohjelma koneelle, että voisi asentaa sen ja saisitte selvää, missä se teitinkin elämä mättää. Se saattaisi saada avaruutta ja viimekädessä ehkä teillekin pelastuksen, teille entisille Toivonlinnalaisille. Teidänhän sydämen maaperä on senverran kovaa ollut, ettei se siemen ole itänyt ja kuihtunut tuulten tuiverruksessa.

        Wittu että sä oot sekaisin! Käytät sä jotain torvisieniä?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5245
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3277
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1857
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1395
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1297
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe