Universumin luominen

Onko universumi luotu vai ikuinen? Vaikka se olisi ikuinen ja siis luomaton, ei se estäisi sitä, että sillä olisi Herra ja Jumala, eikä sitä etteikö maailma olisi luotu ja lukemattomia muitakin maailmoja meidän maailmamme lisäksi. Vasta kaikki maailmat yhdessä ja kaikki avaruus, aine ja energia yhdessä, kaiken kokonaisuus on universumi. Sille ei ole transkendenttia, ulkopuolista maailmaa, koska ulkopuolta ei ole. Sille ei ole muita universumeja.

Vasta kaikki universumit yhdessä on universumi. Ja vasta Jumala ja universumi yhdessä on universumi. Ulkopuolta ei ole, muuten on kyseessä vain jokin osa- universumi.

3

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän se estä mutta kaikki pitäisi voida todistaa oikeaksi tai vääräksi.

      Jos ei pysty, kyse on jostain mielikuvitusasiasta.

    • Ihmisen tietoisuus ja tiede pystyy vain vastaamaan miten tämä universumi on tullut n. yksi triljoonasosa sekunttia vielä tuntemattomasta syystä johtuvaa ns, universin sytytystä lukuunottamatta, Kysymys onko muita universumeja tai miksi tämä universumi on olemassa kuuluu uskonnollisten kysymysten sarjaan. Itse asiassa näissä kysymyksissä tieteen ensisijainen tehtävä on löytää vastauksia kysymykseen miten tämä universumi on tullut, ei miksi.

      Jos taas miksi kysymykseen löytyy vastaus niin uskovaisilta meni paitsi syy uskomiseen niin myös taivaspaikat. Siitä aina toivotusta ikuisesta elämästä puhumattakaan.

      Siinä menee jo ihan tavan kristityllekin paskat housuhin pelkästä ajatuksestä että ikuista elämää ei olekaan. Niin joo. Eikä enää olekaan voimassa olevaa tarjousta syntien anteeksiannosta. Eli jos elät kuoleman jälkeen et saakkaan syntejäsi anteeksi, tai jos ikuista elämää ei olekaan niin olisi todennäköisesti parempi ollut olla rehellinen eläessään eikä sokeasti luottaa siihen että saa kaikki mokansa anteeksi uskoessaan saattohoito-osastolla Jumalaan pitäen sairaalapastorin vakiopuheita kohta kuolevalle pelastuksenaan. Koska elämäsi loppui juuri maakuntahallinnon pyörittämällä toivottavasti eroikoissairaanhoitoon pystyvällä sukupuolitautien polikilinikalla pahanhajuiseen viimeiseen pieruun, jonka voi kuka tahansa kuolevien osastolla työskentelevä uskovainenkin vahvistaa että se oli se viimeinen Pyhän Hengen henkäys, sieluksi nimitetty joka erkani ihmisestä.

      Toisalta tämä sama sairaalapastori on vanha luokkakaveri ja hän on taas itsekin yllättynyt siitä kuinka moni hänen mielestään "syvästi uskovainen" viimeisillä hetkillään kiroaa Jumalaansa. Hän oikeasti ihmettelee että voiko oikeat kristityt ihan oikeasti uskoa ja kuvitella että Jumala jotenkin pelastaisi heidät, kuoleman sairaat ihmiset, saattohoidosta takaisin elämään. Minä en tiedä Jumalan tarkoitusperiä mutta Jukka alaan koulutettuna ihmisenä on sitä mieltä että oikea uskovainen itsekin tajuaa milloin on aika jättää tämä maailma ja päästä Jumalan ja Jeesuksen luokse. Itse en tietenkään tuohon loruun usko mutta pystyn sitä vakaumusta kunnioittamaan niin kauan kuin minua yritetä pakolla saada sitä uskomaan.Eikä Jukka alan ammattilaisena sitä ole koskaan tehnytkään.

      Universumin ja ihmiskunnan synnystä meillä on ollut mielenkiintoisia keskusteluita, vaikka useammman miljardin vuoden

      Vanhoillislestadiolaisena on hän on myös kreationisti, realistina hän ei ala riitelemään ja vääntämään kättä siitä. Hän kunnioittaa muiden vakaumusta ja vastineeksi odottaa että hänen vakaumustaan kunnioitetaan.

      Meillä on aikojen saatossa ollut useita mielenkiintoisia keskusteluja ja saunailtoja asian tiimoilta. Sovun nimissä asia on ratkaisematon mutta olen tuttavuuden nimissä joutunut opettamaan , tai paremminkin täydennyskouluttamaan ja kertaamaan, hänen pojalleen lukion matikkaa, kemmaa ja fyssaa. Poka ei ole tulossa isäänsä ja ilmassa on suuren urheilujuhlan tuntua mutta minä aion pysyä siitä ulkona.

    • Ei uskonasioita voi todistaa oikeiksi eikä vääriksi tieteellisesti. Tarkoitus tässä on osoittaa fundamentalistisen kreatonismin onttous rationaalisen filosofian kannalta. Ja kuinka luomistöihin voi uskoa, Jumalaan voi uskoa, vaikka kreationismia vastustaakin.

      Jos universumi on kaikki ja ikuinen, se on sekä kreationismia vastaan, sitä vastaan, että Jumala olisi luonut universumin, että nykyistä kosmologiaa vastaan, koska universumilla ei ikuisena ole alkua eikä loppua.

      Nykyisellä tieteellä on vain teoria, joka kieltää ikuisuuden kaavojensa johtopäätösten takia. Juuri tämän mahdollisuuden, universumin ikuisuuden takia, teoriassa saattaa olla joku vika. Tieteelliset teoriat muuttuvat ja kehittyvät, ne eivät ole tiede sinänsä, vaan sen nykyinen tila.

      Ikuinen elämä tosiaan on myös nykyistä kosmologiaa vastaan, koska kosmologian mukaan unviersumi loppuu katoamalla joka suuntaan tai loppurysäykseen. Ehkä siitä silti voidaan ennustaa yhtenä mahdollisuutena tasapainotilaankin päätyminen? Joka tapauksessa väitetään että on alku, alkupamaus. Sitä ei ikuisella universumilla voi olla. Vaiheita korkeintaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe