Voiko kiusatusta tulla narsistinen?

Elforssberg

Voiko koulukiusatusta tulla narsistisempi kuin muista jos hän 'paaduttaa' tunteensa häneen kohdistuvaan kiusaamiseen, mitä mieltä olette? Hän jähmettää itsensä niin ettei kiusaaminen satu. Hän luo kuin ylivahvan itsetunnon joka kestää mitä vain. Kun hänellä myöhemmin on omia lapsia ei hän kykene oikein tuntemaan mitään heitäkään kohtaan. Jos lapsi sanoo vanhemmalleen jostakin, se ei mene mitenkään perille, koska vanhemmalla on kova kuori. Onko tälläisestä vanhemmasta puolustajaksi, jos hänen lastaan kiusataan, hän ei välitä siitä lainkaan? Hänen kuorensa voi olla niin paksu ettei häntä satuta mikään, ei edes oman lapsen kiusaaminen. Hän ei vain välitä asioista. Voiko hän jopa kostaa omalle lapselleen sen että häntä syrjittiin?

13

1257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suhteesta

      Suhteesta omiin lapsiin ei oikein ole näkemystä. Epäilen että siinäkin suhteessa jotenkin näkyy...
      Sama koulukiusaamisaihe minullakin mielessä aivan näinä päivinä. En tiedä miksi. Minusta ainakin jotkut koulukiusatut alkavat näyttämään mistä kana pissii kun ovat vähän keränneet itseään aikuisuudessa. Eivät myöskään tunne omantunnontuskia, vaikka kosto menee täysin väärään osoitteeseen. Ehkä johtuu siitä omasta kokemuksesta, jos on kokenut sen niin laajaksi ja yleiseksi sen kiusaamisen.

      • Ja_tiet

        Ja tietenkin tuo kaikki riippuu kiusatun henkisestä kypsyydestä/kypsymättömyydestä...
        Uskoisin kuitenkin, että kiusattu ei usein malta olla loistamatta hyvin opituilla "taidoillaan", varsinkin jos näyttää että niillä vähänkään on kysyntää...


      • "Sama koulukiusaamisaihe minullakin mielessä aivan näinä päivinä. En tiedä miksi."

        No aihe on ollut paljon esillä nyt kun koulut ovat alkaneet.

        Itselleni ny tuohon aloittajan kysymykseen liittyyen tulee oitis mieleen, muinainen Tommi Läntisen biisi Syvälle sydämeen sattuu ja siitä tuohon kysymykseen liittyen , että tosiaan näinkin voi käyä, että "kohta pikkuprinssit, prinsessat aikusiksi kavavat, ne kostaa, ne kostaa..."

        Ilmeisesti noiden taannoisten suomalaisten koulampujienkin taustalla oli jonkinlaista koulukiusaamista ja siitä johtuen jonkinlaisia mielenterveysongelmia., masennuslääkkeitähän oli ilm. molemmat syöneet.

        Mitä omiin lapsiin tulee, niin en tiedä voiko niin käydä että vanhempi kostaisi koulukiusaamisen omille lapsilleen. Ehkä kyse kuitenkin ennemmin siitä välinpitämättömyydestä, asiaa ei nähdä niin tärkeäksi että siihen puututtaisiin.

        Toisaalta taas jos puhutaan narsistivanhemmista niin ajattelisin, että vanhempi kiusaa lasta enempi itsessään johtuvista syistä ja saattaa luoda sellaisia olosuhteita että lapsi tulisi kiusatuksi, esim. huonot vaatteet. Edelleen niin kamalalta kuin se kuullostaakin niin narsistivanhempi saattaa ehkä olla tyytyväinenkin jos lapsi tulee kiusatuksi muaallakin/jätetään syrjään, ei saa kavereita , kutsuta syntymäpäiville yms. mikä todistaa hänelle, että hän on oikeassa, että lapsi on viallinen/kukaan ei pidä hänestä. Narsistivanhempihan saattaa kadehtia jopa omaa lastaan.

        Mutta pääsääntöisesti kyllä yleensä vanhemmat ja koulu pyrkivät puuttumaan noihin asioihin, oma ongelmansa toki on jo lapsi ei kerro kotona että häntä kiusataan.


      • Kiusaamiset
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Sama koulukiusaamisaihe minullakin mielessä aivan näinä päivinä. En tiedä miksi."

        No aihe on ollut paljon esillä nyt kun koulut ovat alkaneet.

        Itselleni ny tuohon aloittajan kysymykseen liittyyen tulee oitis mieleen, muinainen Tommi Läntisen biisi Syvälle sydämeen sattuu ja siitä tuohon kysymykseen liittyen , että tosiaan näinkin voi käyä, että "kohta pikkuprinssit, prinsessat aikusiksi kavavat, ne kostaa, ne kostaa..."

        Ilmeisesti noiden taannoisten suomalaisten koulampujienkin taustalla oli jonkinlaista koulukiusaamista ja siitä johtuen jonkinlaisia mielenterveysongelmia., masennuslääkkeitähän oli ilm. molemmat syöneet.

        Mitä omiin lapsiin tulee, niin en tiedä voiko niin käydä että vanhempi kostaisi koulukiusaamisen omille lapsilleen. Ehkä kyse kuitenkin ennemmin siitä välinpitämättömyydestä, asiaa ei nähdä niin tärkeäksi että siihen puututtaisiin.

        Toisaalta taas jos puhutaan narsistivanhemmista niin ajattelisin, että vanhempi kiusaa lasta enempi itsessään johtuvista syistä ja saattaa luoda sellaisia olosuhteita että lapsi tulisi kiusatuksi, esim. huonot vaatteet. Edelleen niin kamalalta kuin se kuullostaakin niin narsistivanhempi saattaa ehkä olla tyytyväinenkin jos lapsi tulee kiusatuksi muaallakin/jätetään syrjään, ei saa kavereita , kutsuta syntymäpäiville yms. mikä todistaa hänelle, että hän on oikeassa, että lapsi on viallinen/kukaan ei pidä hänestä. Narsistivanhempihan saattaa kadehtia jopa omaa lastaan.

        Mutta pääsääntöisesti kyllä yleensä vanhemmat ja koulu pyrkivät puuttumaan noihin asioihin, oma ongelmansa toki on jo lapsi ei kerro kotona että häntä kiusataan.

        "Ilmeisesti noiden taannoisten suomalaisten koulampujienkin taustalla oli jonkinlaista koulukiusaamista ja siitä johtuen jonkinlaisia mielenterveysongelmia., "
        Kiusaamiset saattaa olla rypäs jonka tautalla on sekä pääkiusaajan että kiusatun molempien jo olemassaolevat mielenterveysongelmat. Sanomattakin on selvää että kummankaan mielenterveysongelmat ei tuolla kohene.
        " esim. huonot vaatteet"
        Huonojen vaatteiden en usko yksistään aiheuttavan minkäänlaista kiusaamista. Joihinkin mielenterveydelliin ongelmiin sensijaan saattaa liittyä outo pukeutuminen, joka ennemminkin pistää silmään.
        Mitä vanhemmat puhuvat lasten kiusaamisesta jos näille ei ole varaa ostaa merkkivaatteita on ennemminkin politiikkaa jolla pyritään vaikuttamaan siihen että rahat riittäisivät pieneen ökyilyyn jopa. Ikäänkuin vaatimuksia yhteiskunnalle...
        Nykyisellä jäätävän runsaalla ja edullisella vaatetarjonnalla pystyy pukemaan lapsensa loistavasti pienellä rahalla.
        Minulla ei tietoa narsistivanhempien yrityksistä vaikuttaa lasten kiusatuksi tulemiseen. Minun omaan narsisti-psykopaattiini liittyy hyvin passiivinen ja pinnallinen vanhemmuus joka laiskuudessaan saattaa myötäillä mitä vain tapahtumia mitä jälkikasvulla on.


      • olkaahyvä
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Sama koulukiusaamisaihe minullakin mielessä aivan näinä päivinä. En tiedä miksi."

        No aihe on ollut paljon esillä nyt kun koulut ovat alkaneet.

        Itselleni ny tuohon aloittajan kysymykseen liittyyen tulee oitis mieleen, muinainen Tommi Läntisen biisi Syvälle sydämeen sattuu ja siitä tuohon kysymykseen liittyen , että tosiaan näinkin voi käyä, että "kohta pikkuprinssit, prinsessat aikusiksi kavavat, ne kostaa, ne kostaa..."

        Ilmeisesti noiden taannoisten suomalaisten koulampujienkin taustalla oli jonkinlaista koulukiusaamista ja siitä johtuen jonkinlaisia mielenterveysongelmia., masennuslääkkeitähän oli ilm. molemmat syöneet.

        Mitä omiin lapsiin tulee, niin en tiedä voiko niin käydä että vanhempi kostaisi koulukiusaamisen omille lapsilleen. Ehkä kyse kuitenkin ennemmin siitä välinpitämättömyydestä, asiaa ei nähdä niin tärkeäksi että siihen puututtaisiin.

        Toisaalta taas jos puhutaan narsistivanhemmista niin ajattelisin, että vanhempi kiusaa lasta enempi itsessään johtuvista syistä ja saattaa luoda sellaisia olosuhteita että lapsi tulisi kiusatuksi, esim. huonot vaatteet. Edelleen niin kamalalta kuin se kuullostaakin niin narsistivanhempi saattaa ehkä olla tyytyväinenkin jos lapsi tulee kiusatuksi muaallakin/jätetään syrjään, ei saa kavereita , kutsuta syntymäpäiville yms. mikä todistaa hänelle, että hän on oikeassa, että lapsi on viallinen/kukaan ei pidä hänestä. Narsistivanhempihan saattaa kadehtia jopa omaa lastaan.

        Mutta pääsääntöisesti kyllä yleensä vanhemmat ja koulu pyrkivät puuttumaan noihin asioihin, oma ongelmansa toki on jo lapsi ei kerro kotona että häntä kiusataan.

        Tässä niistä masennuslääkkeistä ja niiden vaikutuksista häiriökäyttäytymiseen, johon viittaat:

        http://akukopakkala.fi/masennuslaakitys-ja-vakivalta/


      • Kiusaamiset kirjoitti:

        "Ilmeisesti noiden taannoisten suomalaisten koulampujienkin taustalla oli jonkinlaista koulukiusaamista ja siitä johtuen jonkinlaisia mielenterveysongelmia., "
        Kiusaamiset saattaa olla rypäs jonka tautalla on sekä pääkiusaajan että kiusatun molempien jo olemassaolevat mielenterveysongelmat. Sanomattakin on selvää että kummankaan mielenterveysongelmat ei tuolla kohene.
        " esim. huonot vaatteet"
        Huonojen vaatteiden en usko yksistään aiheuttavan minkäänlaista kiusaamista. Joihinkin mielenterveydelliin ongelmiin sensijaan saattaa liittyä outo pukeutuminen, joka ennemminkin pistää silmään.
        Mitä vanhemmat puhuvat lasten kiusaamisesta jos näille ei ole varaa ostaa merkkivaatteita on ennemminkin politiikkaa jolla pyritään vaikuttamaan siihen että rahat riittäisivät pieneen ökyilyyn jopa. Ikäänkuin vaatimuksia yhteiskunnalle...
        Nykyisellä jäätävän runsaalla ja edullisella vaatetarjonnalla pystyy pukemaan lapsensa loistavasti pienellä rahalla.
        Minulla ei tietoa narsistivanhempien yrityksistä vaikuttaa lasten kiusatuksi tulemiseen. Minun omaan narsisti-psykopaattiini liittyy hyvin passiivinen ja pinnallinen vanhemmuus joka laiskuudessaan saattaa myötäillä mitä vain tapahtumia mitä jälkikasvulla on.

        "Huonojen vaatteiden en usko yksistään aiheuttavan minkäänlaista kiusaamista."

        Jaa, ehkä tuo "huonot" sana oli jonkinverran virheellinen. Eihän niissä vaatteissa mitään vikaa tarvi olla, mutta silti niistä kiusataan hyvinkin yleisesti-. Ovat vääränväriset, väärän merkkiset, liian lapselliset jne.

        Alunperin tuo vaatejuttu ny tuli mieleeni jostain lukemastani narsistiäiti tarinasta jossa kerrottiin, että ns. syntipukki sai kulkea "ryysyissä" kun sisaruksettaas paremmissa vaatteissa. Ettei noissa tapauksissa ole aina kyse rahasta.

        Toki vaatteiden lisäksi kiusataan muillakin tavoilla, eikä koulukiusattu/uhri välttämättä ole alunperin mielenterveysongelmainen, kuten ei aikuinenkaan uhri, mutta toki jos kiusaaminen jatkuu ja jatkuu vuodesta toiseen niin koulussa kuin kotona niin toki se altistaa mielenterveysongelmille.

        Vielä tuosta, että narsistivanhempi saattaa olla tyytyväinen kun lasta kiustaan, niin kamalalta kuin se kuullostaakin. Niin sekin tieto on peräisin narsistien lapsilta itseltään. Vanhemman tyytyväisyys johtunee siitä, että hän oikeassa ja muiden kiusaaminen on todiste siitä, kun muutkin ovat huomanneet miten kelvoton ihminen se lapsi kaikin tavoin on


      • Vaikka_tääll
        yhteenlaskutoimitus kirjoitti:

        "Huonojen vaatteiden en usko yksistään aiheuttavan minkäänlaista kiusaamista."

        Jaa, ehkä tuo "huonot" sana oli jonkinverran virheellinen. Eihän niissä vaatteissa mitään vikaa tarvi olla, mutta silti niistä kiusataan hyvinkin yleisesti-. Ovat vääränväriset, väärän merkkiset, liian lapselliset jne.

        Alunperin tuo vaatejuttu ny tuli mieleeni jostain lukemastani narsistiäiti tarinasta jossa kerrottiin, että ns. syntipukki sai kulkea "ryysyissä" kun sisaruksettaas paremmissa vaatteissa. Ettei noissa tapauksissa ole aina kyse rahasta.

        Toki vaatteiden lisäksi kiusataan muillakin tavoilla, eikä koulukiusattu/uhri välttämättä ole alunperin mielenterveysongelmainen, kuten ei aikuinenkaan uhri, mutta toki jos kiusaaminen jatkuu ja jatkuu vuodesta toiseen niin koulussa kuin kotona niin toki se altistaa mielenterveysongelmille.

        Vielä tuosta, että narsistivanhempi saattaa olla tyytyväinen kun lasta kiustaan, niin kamalalta kuin se kuullostaakin. Niin sekin tieto on peräisin narsistien lapsilta itseltään. Vanhemman tyytyväisyys johtunee siitä, että hän oikeassa ja muiden kiusaaminen on todiste siitä, kun muutkin ovat huomanneet miten kelvoton ihminen se lapsi kaikin tavoin on

        "Vanhemman tyytyväisyys johtunee siitä, että hän oikeassa ja muiden kiusaaminen on todiste siitä, kun muutkin ovat huomanneet miten kelvoton ihminen se lapsi kaikin tavoin on "
        Vaikka täällä palstalla on arvosteltu minun tapaani verrata omaa "tervettä" taustaani niihin joilla narsistivanhempi, niin taas sen teen.
        Minun äidilläni oli tapana, kun minä olin noin murrosikäinen valittaa että minä olin vaikea...
        Kun sitten aikoinaan tuli sulho rinnalle, äitini yhtyi mielellään kiistatilanteissa sulhoni kanssa kimppaan ja toi esiin sen että minä olen aina ollut niin vaikea. Tämä kimppa on kuvaannollinen ja asia tuli esiin tilanteissa, joissa minä avauduin äidilleni... niin sain vastaani sen asenteen... Eli ei tullut tukea tälle tytölle parisuhdevaikeuksissa kotoa.
        Sama asenne eli vielä seuraavassakin pitkässä suhteessa, joka toki oli parempi ensimmäistä, mutta ihan ongelmitta ei sekään suhde sujunut koko aikaa.
        Narsismiasiaa ei äitini käsittänyt ollenkaan, mikä nyt onkin ihan luonnollista.
        Aika hänet jo vienyt ja rauha hänen muistolleen. Muistan äitiäni pelkästään hyvällä ja nämä tällaiset episodit ovat minun mielestäni olleet sellaisia, että äiti ei oman elämänsä kautta ollut koskaan edes voinutkaan oppia ihmisistä mitään niin pahaa kuin minä olen joutunut kokemaan. Isäni oli ihminen, joka ei kenellekään tahtonut pahaa eläissään. Että sillä tavoin äidin pespektiivi oli täysin eri.

        Näissä tilanteissa olin jo vanhempi, mutta mieleeni on tullut että äiti olisi halunnut omistaa minut ja pitää minut ohjauksessaan eikä pystynyt tajuamaan että elin omaa elämääni jossa parisuhteet eivät olleet ihan samanlaisia kuin hänen...


      • kjpiuynöh
        Ja_tiet kirjoitti:

        Ja tietenkin tuo kaikki riippuu kiusatun henkisestä kypsyydestä/kypsymättömyydestä...
        Uskoisin kuitenkin, että kiusattu ei usein malta olla loistamatta hyvin opituilla "taidoillaan", varsinkin jos näyttää että niillä vähänkään on kysyntää...

        Tiedän yhden koulukiusatun, josta varttui erittäin taitava työpaikkakiusaaja. Ikäänkuin hän olisi lapsuudessa ottanut esimerkkiä kiusaajistaan. Aikuistuttuaan hän osui ongelmaiseen työyhteisöön, jossa kiusaajat jyräsivät muita. Entinen kiusattu osasi heti valita kiusaajien puolen. Kaveri vaikutti päällisin puolin hyvin miellyttävältä ja kypsältä ihmiseltä, mutta tämä oli vain tarkoin harkittu julkisivu, jonka avulla hän teki vaikutuksen tiettyihin ihmisiin. Todellisuudessa hän oli kiusaajan perikuva. Tietenkin hän oli tuon yhteisön johtajien silmissä erittäin arvostettu ja hänen uransa oli nousujohteinen.


      • Auta_Herra
        kjpiuynöh kirjoitti:

        Tiedän yhden koulukiusatun, josta varttui erittäin taitava työpaikkakiusaaja. Ikäänkuin hän olisi lapsuudessa ottanut esimerkkiä kiusaajistaan. Aikuistuttuaan hän osui ongelmaiseen työyhteisöön, jossa kiusaajat jyräsivät muita. Entinen kiusattu osasi heti valita kiusaajien puolen. Kaveri vaikutti päällisin puolin hyvin miellyttävältä ja kypsältä ihmiseltä, mutta tämä oli vain tarkoin harkittu julkisivu, jonka avulla hän teki vaikutuksen tiettyihin ihmisiin. Todellisuudessa hän oli kiusaajan perikuva. Tietenkin hän oli tuon yhteisön johtajien silmissä erittäin arvostettu ja hänen uransa oli nousujohteinen.

        Joo.
        Auta Herra meitä meidän tiellämme niin
        ettemme joutuisi koulukiusatun koston
        maalitauluiksi.
        Sillä he tietävät mikä sattuu, syrjii ja loukkaa eniten,
        koska ovat sen itse kokeneet.
        Ja vaikka juuri me emme koskaan olisi kouluissamme keitään kiusanneet,
        vaan niinkuin minä omassa koulussani puolustanut kiusattua,
        eivät ne kostajat siitä ole kiinnostuneita.
        Suojele Herra meitä, että saisimme rauhan heiltä.


      • hyväkirjoitusoli
        Vaikka_tääll kirjoitti:

        "Vanhemman tyytyväisyys johtunee siitä, että hän oikeassa ja muiden kiusaaminen on todiste siitä, kun muutkin ovat huomanneet miten kelvoton ihminen se lapsi kaikin tavoin on "
        Vaikka täällä palstalla on arvosteltu minun tapaani verrata omaa "tervettä" taustaani niihin joilla narsistivanhempi, niin taas sen teen.
        Minun äidilläni oli tapana, kun minä olin noin murrosikäinen valittaa että minä olin vaikea...
        Kun sitten aikoinaan tuli sulho rinnalle, äitini yhtyi mielellään kiistatilanteissa sulhoni kanssa kimppaan ja toi esiin sen että minä olen aina ollut niin vaikea. Tämä kimppa on kuvaannollinen ja asia tuli esiin tilanteissa, joissa minä avauduin äidilleni... niin sain vastaani sen asenteen... Eli ei tullut tukea tälle tytölle parisuhdevaikeuksissa kotoa.
        Sama asenne eli vielä seuraavassakin pitkässä suhteessa, joka toki oli parempi ensimmäistä, mutta ihan ongelmitta ei sekään suhde sujunut koko aikaa.
        Narsismiasiaa ei äitini käsittänyt ollenkaan, mikä nyt onkin ihan luonnollista.
        Aika hänet jo vienyt ja rauha hänen muistolleen. Muistan äitiäni pelkästään hyvällä ja nämä tällaiset episodit ovat minun mielestäni olleet sellaisia, että äiti ei oman elämänsä kautta ollut koskaan edes voinutkaan oppia ihmisistä mitään niin pahaa kuin minä olen joutunut kokemaan. Isäni oli ihminen, joka ei kenellekään tahtonut pahaa eläissään. Että sillä tavoin äidin pespektiivi oli täysin eri.

        Näissä tilanteissa olin jo vanhempi, mutta mieleeni on tullut että äiti olisi halunnut omistaa minut ja pitää minut ohjauksessaan eikä pystynyt tajuamaan että elin omaa elämääni jossa parisuhteet eivät olleet ihan samanlaisia kuin hänen...

        Kirjoituksesi oli erittäin hyvä. Erityisesti viimeinen kappale tuntui ajatuksena osuvan nappiin. itsekin ajattelen aivan samoin. Tulee mieleeni eräs elämän ohjaaja, jonka vaikeudet johtuivat varmaankin tästä ihmisten ohjaus tarpeesta, mutta joka näki kaikki synnit ja vaikeudet juuri siinä toisessa.
        Kiitos kirjoituksestasi, turhaan murehdit arvostelua etukäteen. Olen sitä mieltä, että ajatuksissaan piintyneet johonkin tiettyyn uraan, eivät kestä asioiden monipuolista tarkastelua.


    • Olen kiusattu, mulla kova ulkokuori ja en sillai mene itseeni, en koe olevani väärässä sillä koen olevani loistava ihminen ja ei myöskään mikään satuta minua.
      Olen erakko, ei ole kavereita, en koe olevani ihmisläheinen oikein.
      En oikeastaan koskaan ole ollu ihmisläheinen ihminen, aina tosi vetäytyvä persoona.
      Mulla on todettu olevan asperger.
      Asperger ei itsestään tee ihmisestä kylmää tai kontrolloivaa, vaan yleensä vaikea lapsuus/nuoruus voi tehdä sen efektin.
      Kyllä myönnän rehellisesti, että mun vaikea menneisyys on myös osasyy siihen, miksen ole mukana työelämän rattaissa mukana.
      Sama juttu mun serkkuni kohdalla.
      Sitä kiusattiiin usein koulussa, jätti lopulta koulun kesken, vetäytyi omiin oloihinsa, suuttui ihmisille, lopetti tekemiset ihmisten kanssa, erakoitui ja syrjääntyi lopulta kaikesta.
      Sama yhtälö minulla, tosin itse pyrin silti liikkumaan hieman enemmän.
      Mut eipä munkaan sosiaalisuus oo kovin aktiivista ja perusongelma minulla on myös ihmisarkuus, sillä en meinaa mitenkään uskaltaa mennä ihmisten ilmoille.
      Kärsin valtavan paljon ihmisten ilmoilla arkuudesta ja ujoudesta vähäpuheisuudestani.
      All in all summa summarum, mulla ei mitään mahdollisuuksia työelämään.
      Oon myös sisimmiltäni tyhjä, sieluni on aika tyhjä ja pettynyt, ei se käytännössä aina näy minusta ulospäin, mut sen huomaa kyllä tietyissä tilanteissa hyvin.
      Välillä huomaa sen sielun valtavan tyhjyyden.
      Ei ole voimia myöskään tehdä töitä tarpeeksi.
      En ole myöskään kaikkein ahkerin luonne.
      Kiusaaminen passivoi minut myös.
      Monien summien summa minkä takia olen saanut eläkepaperit.
      En usko, että ikinä teen enää mitään töitä.
      Olen vähän eläkkeellä tehny ISÄNI kanssa hommia.
      Mutta vain isäni seurassa.
      MUTTA JOKA AAMU NOUSEN UUTEEN PÄIVÄÄN.
      Se on kuitenki hyvä asia, että jaksan nousta uuteen päivään.
      Toivoa en oo menettäny.

    • Totuus_mikä_on_totta

      En usko, että kiusatuista tulisi kokemuksiensa takia persoonallisuudeltaan, tai käytökseltään muita kohtaan narsistisia. Tunnekylmempiä ehkä. Mutta se ei aivan sama asia. Kiusattu joutuu pakostakin tavallaan "jäädyttämään" tunteitaan, suojellakseen itseään. Se on tapa suojella, ja selvitä, jottei mitkään itseä kohtaan kohdistetut sanat, teot tai käyttäytyminen satuttaisi. Joten kyllähän kiusaaminen tietysti voi jättää jäljet, pysyvätkin sellaiset. Mutta yleensä kiusatuille kehittyy tavallista parempi, tai vahvempi itsetunto. Esim. tunnepuolella he ovat yleensä muita empaattisempia, tai heillä on muita kehittyneempi elämänfilosofia. He ovat myös muita tunneälykkäämpiä.

    • useidentekijöidensumma

      Itse olen koulukiusattu, enkä ole narsistinen tai narsisti. Olen ihmisenä hyvin empaattinen ja kiltti, inhoan myös vääryyttä ja liiallista kovuutta todella paljon. paskoista kokemuksista ja vaikeasta menneisyydestä en ole suostunut katkeroitumaan ja kovettumaan. Saatika sitten paatumaan.

      Se kestä sitten tulee narsisti ja onko koulukiusattu alttiimpi sairaudelle? ja mikä prosentuaalinen tekijä kiusaamishistorialla on varmasti täysin yksilöllistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3660
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2890
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2683
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2159
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1907
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1888
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1847
    Aihe