Suomalaisia novellisteja

Suositelkaa joitain lukemisen arvoisia suomalaisia novellisteja. Mistää entisaikojen Suomesta en halua lukea, eli jotain muuta kuin "Päätaloa" tyyliltään.
Ilmianna
Jaa

14 Vastausta

Westö, Skiftesvik, Liksom. Aluksi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Joenpolvi.Lukea kannattaa Tuurin: Maailman kivisin paikka.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
on suomalaisista novellisteista ylittämätön. Itse aloitin novellikokoelmalla "Jutut".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
muistuu mieleen Päntän äijjän vajoaminen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lue ja tutki Hannu Salamaa. Häneltä löytyy hyviä ja jopa mestarillisia novelleja. Etsi kirja: Novellit, ja nauti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Esim. H. Salaman kokoelma "Tienviitta ja muita novelleja" on voimallista, järeän sarjan lyhytproosaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Niitti kirjoitti:
Esim. H. Salaman kokoelma "Tienviitta ja muita novelleja" on voimallista, järeän sarjan lyhytproosaa.
Salamaa lisää: novellikokoelma Kolme sukupolvea
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Maria Jotuni on lyhyen novellin mestari, kestävät aikaa. Samoin Teuvo Pakkala toimii yhä ja Juhani Aho tietyin varauksin (jos pitää luontokuvauksista).

Hieman uudemmista Haanpäätä jo suositeltiin ja nykykirjailijoista Salamaa, yhdyn suosituksiin. Leena Krohn on ehdottoman kestävä omassa lajissaan.
Ilmianna
Jaa
Markku Turunen, Raija Siekkinen..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Olen pitänyt Juha Seppälän kielestä ja nykyajassa tapahtuvista tapahtumista, niiden sommittelusta.

Ne jotka tykkää, tykköää Antti Tuurista tosi paljon. Itse olen yrittänyt opetella, mutta vielä ei nappaa.
Niin, mutta Timo. K. Mukka kyllä nappaa, toimii.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sukija kirjoitti:
Olen pitänyt Juha Seppälän kielestä ja nykyajassa tapahtuvista tapahtumista, niiden sommittelusta.

Ne jotka tykkää, tykköää Antti Tuurista tosi paljon. Itse olen yrittänyt opetella, mutta vielä ei nappaa.
Niin, mutta Timo. K. Mukka kyllä nappaa, toimii.
Joo, unohdin ihan!! Hyvä tyyppi.
Ja miehen häpeä..alati kiinnostava teema.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Maarit Verronen, Raija Siekkinen, Ulla Vaarnamo.
Ilmianna
Jaa
Eeva Tikan novellit ovat todella puhuttelevia ja täynnä mielenkiintoisia henkilöitä, paras kokoelma mielestäni on Kuningaskalastaja
Ilmianna
Jaa
Loistavia suomalaisia novellisteja ovat mm. Raija Siekkinen, Leena Krohn, Maarit Verronen, Rosa Liksom, Tove Jansson, Helmi Kellokumpu ja Sinikka Nopola. Muistatteko vielä bändin nimeltä Noitalinna Huraa! (mm. "Pikkuveli")? Siinä vaikuttanut Sari Peltoniemi on kirjoittanut myös lukemisen väärtejä novelleja.

Jos nyt vielä yksi miesnimikin pitäisi mainita, niin olkoon se Veikko Huovinen. "Lyhyet erikoiset" on sieltä riemastuttavimmasta päästä. Mielestäni paras = pöhköin on "Jutta Grahnin mies".
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Suomalaisia novellisteja

Suositelkaa joitain lukemisen arvoisia suomalaisia novellisteja. Mistää entisaikojen Suomesta en halua lukea, eli jotain muuta kuin "Päätaloa" tyyliltään.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta