mistä kani?

kunhan vaan pohdin...

Lueskeltuani mm pupula nettiä,ja tätäkin palstaa on herännyt ihmetystä ainakin yhdestä asiasta...moni hehkuttaa että ostakaa kani kasvattajalta ja sillä pitää olla korvat tatuoitu ja paperit jne...entäpäs jos haluaa vain ihan tavallisen ihmisrakkaan lemmikin eikä mitään näyttely pupua jolle ressulle on korviinkin kivuliaasti painettu neuloilla numeroita? Mä väitän että ne kasvattajat joilla on ulkona jossain navetassa ne kanit eivät ole ainakaan lemmikeiksi sopivia! Niiden kanssa ei puuhata,ne ovat vain jalostustuote!Ja sitten kaivetaan ja puunataan ne esiin kun on joku näyttely!Itse en ostaisi kasvattajalta kania jolla niitä on yli 4! Jos jollakin on kotona kaneja ja ne saavat elää perheessä,ne tottuvatkin ihmisiin ja tulevat paljon kilteimmiksi.Mielipiteitä?

9

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • onhan se noinkin..

      mutta sitten mietis taas eläinkauppoja jossa eläimiä vasta huonosti kohdellaan ei niitäkään siellä paljon käsitellä ne ovat siellä pienissä häkeissä rääkyvien lintujen juokossa.. ja sitten ne 10 vuotiaat "kasvattajat" jotka ovat teettäneet pupuilleen poikasia tietämättä asiasta hevon .... ja minusta suurin osa kasvattajista kuitenkin käsittelee kanejaan jo pienestä pitäen ja tietävät niistä PALJON enemmän kun eläinkauppiaat ja 10 vuotiaat "kasvattajat" mutta en minäkään sitä kani ja jyrsijä näyttely harrastusta ymmärrä mutta kaikilla on huvinsa ja eihän se kani siitä nyt mitenkään kärsi mutta ei se kyllä siitä mitään ymmärräkkään.. ja olen myös siinä asiassa samaa mieltä että ei kannata hankkia 4 enempää koska aikaa ei kuitenkaan riitä niille tarpeeksi!!=)

      • Minä taas..

        Jos aikoo alkaa kasvattamaan kaneja ihan nimellisesti, niin täytyy olla vähintää 2 kania/per laji. Ja toisen täytyy ainakin olla rekisteröity.
        Itse tunnen erään kasvattajan jolla on kaneja todella paljon, mutta silti tämän ihmisen kanit ovat kaikki huippukuntoisia.
        Että kyllä noita 4 kania löytyy ihan pelkästään lemmikkeinä, esim. minulla on itselläni 3 kania, ja siskollani on 1, ja pystyisin ihan helposti hoitamaan senkin.
        Ja kyllä osa kaneista ihan tajuaa näyttelyiden jujun. Olen monet kerrat nähnyt kaneja jotka heti tuomarin eteenpäästyään alkavat poseeraamaan, ilman että niitä täytyisi asetella.
        No, oletteko ajatelleet, että tykkäävätkö vaikka koirat ja kissat näyttelyistä, jos olette sitä mieltä että tykkäävät, miksi kani ei voisi tykätä??


      • Tyttö

        Ei ole kumpikaa kasvattajalta ostettuja, molemmat on risteytyksiä, vahinkolapsia ja mulle silti rakkaita. Koskaan en ostais näyttelykania. Tää on sitte vaa mun mielipide :)


    • -jopikani-

      olen ostanut kaikki kanini nimellisiltä kasvattajilta, ja ovat mitä mainioimpia lemmikkeja, sekä myös hyviä näyttelykaneja.
      Kyllä kasvattajien kanitkin asuvat ihan perheissä, niiden kanssa seurustellaan ja niitä ulkoilutetaan. Kasvattajat eivät myöskään myy kaneja, jotka eivät olisi käsittelyyn tottuneet.
      Näyttelyitä varten kanit yleensä täytyy vain harjata ja kynnet leikata, eikä viedä näyttelyleikattaviksi, niin kuin vaikka koirat.
      Ja vaikka kasvattajilla olisi kanit navetassa, se ei todellakaan tarkoita sitä, että niistä ei pidettäisi yhtä hyvää huolta kuin mitä sisällä olevista lemmikeistä. Ja kun ostaa kasvattajalta kanin, niin ainakin tietää että sitä ei ole sukurutsattu.
      Kannattaisi ensin tietää millaiset olot ja hoidot kasvattajilla on, ennen kuin alkaa sanomaan että kasvattjat eivät muka pitäisi kaneistaan yhtä hyvää huolta kuin perheet jotka haluavat kaneilleen pentuja tehdä.

      • kierrätyskeskus

        minä en ainakaan ostaisi kasvattajalta kania, vaan ensisijaisesti antaisin kodin jollekkin kodittomalle! netissä monia palstoja, joilla on ainakin joka viikko uusi kani myytävänä "ajanpuutteen" tai "allergian" vuoksi. sellaisille kaneille täytyisi antaa ensin koti, ja sitten vasta alkaa miettiä, pitääkö vielä kaneja hommata lisää.

        minulla on pupu, jonka sain ajanpuutteen vuoksi. pupu on elänyt ilmeisesti koko elämänsä häkissä, ja vanhalla omistajalla oli monta muutakin kania. pupu ei ole tottunut kauheasti sylissä olemiseen, ja sillä kesti kaksi viikkoa, kunnes se edes uskalsi tulla häkistään ulos huoneessani!
        nykyään se on kuitenkin vapaana kokoajan, yötkin, ja siitä on tullut varsin hellä ja kesy. se tulee joskus itse syliin, mutta se ei kyllä ole vielä tottunut kokonaan ihan sylissä kantamiseen, tai harjaamiseen.


    • Sipsu

      Kania hankkiessa on syytä miettiä minkälaisen ja millaiseen käyttöön kanin haluaa. Kasvattajalta , ja huom. puhun nyt virallisista oikeista kasvattajista, en teinipentutehtailijoista, ostettaessa tietää mitä saa, toisin kuin eläinkaupasta. Eläinkauppojen kanit tulevat mistä lie (mm. 13-vuotiailta pennuttajilta, joilla motiivina on teettää sekarotuisia sukurutsaisia kaneja vain sen tähden että ne ovat söpöjä) ja niitä pidetään miten sattuu (mm. ahtaissa terraarioissa!), sen voi käydä ihan itse toteamassa missä tahansa eläinkaupassa.

      Hyvillä kasvattajilla suurin motiivi on antaa oma panoksensa rotuun ja harrastaa kanien kanssa, pentutehtailijoilla ja eläinkaupoilla motiivina on raha eläinten terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Tietenkin kasvattajan kelpoisuus tulee tarkastaa ennenkuin kanin ostaa, mm. katsomalla tilat, jututtamalla ja valitsemalla virallisen kasvattajanimen omaavan kaniyhdistyksen listoilta. Jos kasvattaja ehdottaa, että lähettää paperit postissa jälkikäteen, voi tällaisen pentutehtailijan unohtaa samantien, mutta siitä on kuitenkin syytä tehdä ilmoitus!

      Kolmas vaihtoehto on antaa koti hylätylle, joko suoraan ilmoituksien perusteella ("allergiat", "pitovaikeudet"), tai sitten vielä enemmän kotia tarvitsevalle löytöeläinkodista. Itselläni suurin motiivi kanin hankintaan oli juuri antaa koti sitä tarvitsevalle, ja nyt kotonani sählää 4 paperitonta upeaa risteytystä.

    • gegs

      aika lailla samaa mieltä asiasta.
      Ja tosiaan, kasvattajat, joilla on kaneja noin 50kpl, eivät voi väittää pystyvänsä käsittelemään joka päivä kanejaan ja pitävänsä jokaiselle kanille tunnin seuraa, jos niin sanovat, se on paskaa. Ellei ne ole sitten palkanneet jotain apua, ja se on jotenkin epäuskottavaa. O__o

      Totta siis on, että kasvattajalta, joilla ei ole hirveää laumaa kaneja, saa yleensä paremman lemmikkikanin. Koska niiden kanssa on ehkä jopa ehditty olemaan. Noh, tietenkään ei pidä yleistää ettei kasvattajalta jolla on monta kania, voi saada hyvää lemmikkikania, kun ei näin aina ole.. mutta..

      En myöskään kannata ostamaan eläinkaupasta. Et tiedä mitä saat. Voit saada alle luovutusikäisen kanin, et tiedä sen suvusta (esim onko sukurutsattu), et tiedä onko se edes terve. Et tiedä mitä se on joutunut kokemaan. Onko se esim tuotu ulkomaalta jostain kasvattamosta, joissa eläimiä "tuotetaan" liukuhihna tuotannolla. Kani on voinut tulla kauppaan 6-viikkoisena ja matkustanut pienessä boksissa ahdettuna monen muun kanin kanssa samaan boksiin, kantaen sairauksia. Eikä tätäkään pidä yleistää toki. Löytyy myös eläinkauppoja jotka välittävät mistä eläimensä hankkivat.

      • Pihliaana

        Tietääkö kukaan kääpiöluppa kasvattajia kun mä sellasen kovasti kaikpaan oon halunnu sitä jo 6vuotta mutta kääpiö luppa kasvattajia ei oikein löydy?😊


      • puputteja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe