äänet suolistossa

salla

mulla kuuluu jostain suolistosta kauheita ääniä, koko ajan mourii ja kuuluu outoja ääniä.. en voi olla hiljaisissa paikoissa, koska saan hävetä silmät päästä.. aamulla herätessäni nämä äänet ei kuulu, mutta kun kello lyö kolme alkaa äänet tulla ja illalla se on aivan mahottomista..
mistä se johtuu.. voiko se johtua että on ilmaa niin paljon suolistossa tai mahassa, kun röyhtäsyttää aika paljon tai voiko se johtua ruoka valiosta.. kun olin kesä lomalla kotona en huomannut ollenkaan näitä ääniä, mutta kun koulut alkoi ja menin eri paikka kunnalle, nämä äänet alkoivat taas.. suur kiitos sinulle pelastuksen enkelille, jos osaat auttaa ja kertoa mikä auttaa tai mistä se johtuu.. kertokaa omia kokemuksi jos on ollu ja miten ootte saanut loppumaan...
kiitos paljon..

39

25429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minähäääään

      Voih. Minulla on ollut sama ongelma. Ja myös parilla ystävällä. Koulussa on kamalaa hiljaisella tunnilla kun mourii maha. Nolottaa. Kokeile apteekin Minifom tai Cuplaton pillereitä!Auttavat jonkin verran hajottamalla ilmakuplia.

      • kokeillut oon

        Eikö nuo pillerit tule aika kalliiksi pidemmän päälle jos niitä joutuu joka arkipäivä käyttämään? Itse aloitan opinnot yliopistolla ja kärsin myös ihmeellisestä suoliston murinasta. Kiusallista ja todella noloa, ainakin minusta. Opiskelijabudjetilla ei kyllä kamalasti noita ilmavaiva-lääkkeitä ostella :( Minifomia olen kyllä kokeillut ja ovat auttaneet. Selvisin jopa kolmetuntisista pääsykokeista vaivatta.

        Kannattaisi ehkä välttää arkisin sellaisia pierettäviä ruokalajeja ja pistää pakkaseen mustikoita talveksi. Lukiossa pärjäsin mahan murinani kanssa kohtuullisen hyvin kun joka aamu söin aamiaiseksi kaurapuuroa ja mahdollisimman vähäsokerista mustikkakeittoa. Mustikkakeitto on myös kokeilun arvoinen välipalajuoma kun sen voi pakata pulloonkin reppuun. En tiedä auttaako kaikilla. Mustikoita saa tietääkseni myös kuivattuna ostaa kaupasta, niitä en ole kokeillut mutta samaa tavaraa kai nekin on.

        Oikeastaan tiedän, että omat vaivani ovat jollain tavoin psyykkisiä, stressi, verenpaine tai jokin vastaava heijastuu suoraan ruuansulatuselimistöön. Maha ei mourua jos on oikein rauhallinen tai sitten jokin asia on järkyttänyt oikein kunnolla. Tavallisena koulupäivänä ei siis ole näistä kumpaakaan (eli maha mouruaa), mutta tuota jälkimmäistä en ainakaan suosittele kokeilemaan :D


      • kaasukone
        kokeillut oon kirjoitti:

        Eikö nuo pillerit tule aika kalliiksi pidemmän päälle jos niitä joutuu joka arkipäivä käyttämään? Itse aloitan opinnot yliopistolla ja kärsin myös ihmeellisestä suoliston murinasta. Kiusallista ja todella noloa, ainakin minusta. Opiskelijabudjetilla ei kyllä kamalasti noita ilmavaiva-lääkkeitä ostella :( Minifomia olen kyllä kokeillut ja ovat auttaneet. Selvisin jopa kolmetuntisista pääsykokeista vaivatta.

        Kannattaisi ehkä välttää arkisin sellaisia pierettäviä ruokalajeja ja pistää pakkaseen mustikoita talveksi. Lukiossa pärjäsin mahan murinani kanssa kohtuullisen hyvin kun joka aamu söin aamiaiseksi kaurapuuroa ja mahdollisimman vähäsokerista mustikkakeittoa. Mustikkakeitto on myös kokeilun arvoinen välipalajuoma kun sen voi pakata pulloonkin reppuun. En tiedä auttaako kaikilla. Mustikoita saa tietääkseni myös kuivattuna ostaa kaupasta, niitä en ole kokeillut mutta samaa tavaraa kai nekin on.

        Oikeastaan tiedän, että omat vaivani ovat jollain tavoin psyykkisiä, stressi, verenpaine tai jokin vastaava heijastuu suoraan ruuansulatuselimistöön. Maha ei mourua jos on oikein rauhallinen tai sitten jokin asia on järkyttänyt oikein kunnolla. Tavallisena koulupäivänä ei siis ole näistä kumpaakaan (eli maha mouruaa), mutta tuota jälkimmäistä en ainakaan suosittele kokeilemaan :D

        Peukku sulle.
        Asiaa joka pitää paikkansa.
        Stressi on yksi iso tekijä joka vaikuttaa aineenvaihduntaan.
        Minusta tuntuu, että minulla on myös ruisleipä. Syön miellläni sitä.
        Joku sanoi, että se pierettää paljon.


    • Jonne

      Kannattaa käydä laktoosi-intoleranssi testissä..

      • lana

        tiedän että se on psyykkistä osaksi..jos en jännitä mitään niin oireita ei tule(esim.kotona) joskus aamuisin maha on täynnä ilmaa,mutta muullon ei ongelmia...mutta sitten heti kun koulussa joku koe tai vastaava hiljainen tilanne niin alkaa heti jännittämään ihan kauheasti vain se että alkaako maha kurisemaan..eikä mene kauankaan aikaa kun niin tapahtuu. Imodiumia otin pääsykokeisiin mennessä ja se auttoi..todella tympeä ongelma on tämä.


      • salla
        lana kirjoitti:

        tiedän että se on psyykkistä osaksi..jos en jännitä mitään niin oireita ei tule(esim.kotona) joskus aamuisin maha on täynnä ilmaa,mutta muullon ei ongelmia...mutta sitten heti kun koulussa joku koe tai vastaava hiljainen tilanne niin alkaa heti jännittämään ihan kauheasti vain se että alkaako maha kurisemaan..eikä mene kauankaan aikaa kun niin tapahtuu. Imodiumia otin pääsykokeisiin mennessä ja se auttoi..todella tympeä ongelma on tämä.

        tämä on aivan kauhea.. mula ei ole ennen ollut tälläistä vaivaa.. mistäkähän se on voinut tulla ja mistä johtuu että joillakin on ja joillakin ei.. olin ennen puhelias, mutta nyt kun vaiva on alkanut,olen aika ujo, koska pelkään kuollakseni että ne äänet kohta tulevat.. on sattunut niin monia noloja tilanteita, että se on tehnyt minusta hiljaisen tytön joka välttelee hiljaisia paikkoja...


      • lana
        salla kirjoitti:

        tämä on aivan kauhea.. mula ei ole ennen ollut tälläistä vaivaa.. mistäkähän se on voinut tulla ja mistä johtuu että joillakin on ja joillakin ei.. olin ennen puhelias, mutta nyt kun vaiva on alkanut,olen aika ujo, koska pelkään kuollakseni että ne äänet kohta tulevat.. on sattunut niin monia noloja tilanteita, että se on tehnyt minusta hiljaisen tytön joka välttelee hiljaisia paikkoja...

        yläasteella ja lukion ekalla ei ollut mitään ongelmia,mutta joskus 1.luokan loppupuolella se alkoi kun oli saksan koe ja mahani piti siellä pienessä hiljaisessa luokassa aivan kamalan suurta mouruavaa ääntä ja kaikki vilkuilivat..siitä lähtien olen mahaani jännittänyt.yo-kirjoitukset olivat tuskaa,mutta niistäkin selvittiin..tosin ei kauhein hyvin tuloksin,samati pääsykoe ei tuottanut tulosta kun ei voinut kunnolla keskittyä,vaikka olinkin ottanut imodiumin(en vielä tiennyt että miten se vaikuttaa)
        Nyt olen kouluavustajana yläasteella että hiljaisia tilanteita ei voi välttää koko aikaa..


      • salla
        lana kirjoitti:

        yläasteella ja lukion ekalla ei ollut mitään ongelmia,mutta joskus 1.luokan loppupuolella se alkoi kun oli saksan koe ja mahani piti siellä pienessä hiljaisessa luokassa aivan kamalan suurta mouruavaa ääntä ja kaikki vilkuilivat..siitä lähtien olen mahaani jännittänyt.yo-kirjoitukset olivat tuskaa,mutta niistäkin selvittiin..tosin ei kauhein hyvin tuloksin,samati pääsykoe ei tuottanut tulosta kun ei voinut kunnolla keskittyä,vaikka olinkin ottanut imodiumin(en vielä tiennyt että miten se vaikuttaa)
        Nyt olen kouluavustajana yläasteella että hiljaisia tilanteita ei voi välttää koko aikaa..

        auttaisko jos ostais apteekista sitä minifomia, saako sitä itse hyllyltä vai pitääkö mennä sanomaan luukulle.. paljon se suunnilleen maksaa??
        kertokaa kaikkia hyvijä keinoja näiden äänten välttämiseksi, mitä ikinä tiedätte. minulla on kahden päivän päästä autokoululla teoria tunnit, miten voin sinne mennä, niin että ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä..
        kiitos teille jotka ovat auttaneet minua, olen saanut teiltä paljon rohkaisuja ja neuvoja ja tiedän että en ole ainoa ihminen joka kärsii tästä vaivasta...
        sydämmelliset kiitokset


      • lana
        salla kirjoitti:

        auttaisko jos ostais apteekista sitä minifomia, saako sitä itse hyllyltä vai pitääkö mennä sanomaan luukulle.. paljon se suunnilleen maksaa??
        kertokaa kaikkia hyvijä keinoja näiden äänten välttämiseksi, mitä ikinä tiedätte. minulla on kahden päivän päästä autokoululla teoria tunnit, miten voin sinne mennä, niin että ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä..
        kiitos teille jotka ovat auttaneet minua, olen saanut teiltä paljon rohkaisuja ja neuvoja ja tiedän että en ole ainoa ihminen joka kärsii tästä vaivasta...
        sydämmelliset kiitokset

        ilman reseptiä..itse en pysty kapseleita ottamaan nielemisvaikeuksieni takia,mutta ne varmasti helpottavat oireita..toinen vaihtoehto on cuplaton. Mulla ei yleensä maha kurise jos en jännitä.Paitsi joskus saattaa syönnin jälkeen,vaikken edes mitään jännittäisi..mutta tälle kun ei voi paljon mitään.


      • mul myös
        salla kirjoitti:

        auttaisko jos ostais apteekista sitä minifomia, saako sitä itse hyllyltä vai pitääkö mennä sanomaan luukulle.. paljon se suunnilleen maksaa??
        kertokaa kaikkia hyvijä keinoja näiden äänten välttämiseksi, mitä ikinä tiedätte. minulla on kahden päivän päästä autokoululla teoria tunnit, miten voin sinne mennä, niin että ei kuulu mitään ylimääräisiä ääniä..
        kiitos teille jotka ovat auttaneet minua, olen saanut teiltä paljon rohkaisuja ja neuvoja ja tiedän että en ole ainoa ihminen joka kärsii tästä vaivasta...
        sydämmelliset kiitokset

        Kirjoitin jo terveys-sivuille sinulle, mutta kirjoitan tähän viel jotain. Todellakin noi äänet alkoivat minullakin yhtäkkiä, yläasteella ei ollut mitään ongelmia suolistoäänien kaa, ainoastaan joskus nälkä kurisi :) Sitten lukiossa alkoivat äänet, vaik en nyt niin kauheasti pelännyt enempää siel koulussa, paheni vuosi vuodelta ja nyt korkeakoulussa pahana, kun hiljaisemmat tunnit ja pienet luokat. Hiljaisuus saa siis suoliston entistä kovemmin ääntelemään. Laitoin toiseen viestiin sinne terveysosastolle hieman vinkkejä, miten äänet sain hellittämään (ruokavalio).

        Ja sitten toinen apu itselleni oli, että laitoin kellon aikaisemmin aamusta soimaan, jotta maha ehtisi toimimaan. (Ei tosin mukavaa herätä tämän takia tuntia tavallista aikaisemmin).Itselläni on ainakin usein ummetusta, jonka takia aamulla ei "ehtinyt" vatsa toimimaan ja sitten koulussa alkoi tuntumaan, että maha alkaa toimimaan. Tästä syystä alkoi mahaa kiertää. En itse pysty yleisissä vessoissa käymään kakkoshädällä :(
        Vaikka minulla tuntui usein aamulla, että taitaa tulla hyvä päivä, ettei tunnu aamulla ääntelevän. Sitten kuitenkin viimeistään puolen päivän aikaan äänet alkoivat. Silloin harmitti etten tarpeeksi yrittänyt aamulla rauhoittaa mahaani tai yrittänyt ravata vessassa yrittämässä. Psyykkistä osaksi minulla nämä vaivat.Kun tiesin koulussa, että maha on tyhjentynyt aamulla ja siellä ei periaatteessa voi olla mitään, mikä kiertää, niin pystyin rauhoittumaan ja maha pysyikin hiljempää. Mutta ei joka aamulla oo saatava mahaa tyhjentymään :)Kyllä suolisto oli minulla muutenkin joskus hiljaa.

        Lohdutukseksi voin sanoa, että monet luulevat äänien johtuvan nälästä. Siis semmoiset ihmiset, jotka eivät näistä kärsi, eivät niitä tunnista suolistoääniksi. Ja ne, jotka tunnistavat äänet suolistoääniksi, niin itsekin todennäköisesti kärsivät niistä ja ymmärtävät kyllä häpeäsi/ongelmasi. Eikä sitä aina ees huomaa, kenen maha se ääntelehtii. Itse yritin olla ihan "normaalina", etten paljastanut itseäni. Toisinaan aiheutin itse muuta älämölyä, jotta mahan äänet eivät kuuluisi, esim. yskin,aivastin, rapistelin paperia, availin repun vetoketjua, tutkin reppuani, liikautin tuoliani, puhelin kohtalotoverilleni...

        En itse anna tämän lannistaa minua, vaan menen esim. treffeille näidenkin vaivojen kanssa, sanon sitten vain, jos suolisto ääntelee, että "maha nyt vaan ääntelee". En halua suolistovaivoistani vieraille selittää heti aluksi, onneksi he luulevat sitä usein näläksi.

        Kyllä niitä hyviäkin päiviä väliin mahtuu :)Tsemppiä sinulle! Älä eristäydy muista tämän vaivan takia, vaan ystävysty reippaasti uusien ihmisten kanssa.

        PS: katso terveys-terveys-sivuille.


      • emma
        mul myös kirjoitti:

        Kirjoitin jo terveys-sivuille sinulle, mutta kirjoitan tähän viel jotain. Todellakin noi äänet alkoivat minullakin yhtäkkiä, yläasteella ei ollut mitään ongelmia suolistoäänien kaa, ainoastaan joskus nälkä kurisi :) Sitten lukiossa alkoivat äänet, vaik en nyt niin kauheasti pelännyt enempää siel koulussa, paheni vuosi vuodelta ja nyt korkeakoulussa pahana, kun hiljaisemmat tunnit ja pienet luokat. Hiljaisuus saa siis suoliston entistä kovemmin ääntelemään. Laitoin toiseen viestiin sinne terveysosastolle hieman vinkkejä, miten äänet sain hellittämään (ruokavalio).

        Ja sitten toinen apu itselleni oli, että laitoin kellon aikaisemmin aamusta soimaan, jotta maha ehtisi toimimaan. (Ei tosin mukavaa herätä tämän takia tuntia tavallista aikaisemmin).Itselläni on ainakin usein ummetusta, jonka takia aamulla ei "ehtinyt" vatsa toimimaan ja sitten koulussa alkoi tuntumaan, että maha alkaa toimimaan. Tästä syystä alkoi mahaa kiertää. En itse pysty yleisissä vessoissa käymään kakkoshädällä :(
        Vaikka minulla tuntui usein aamulla, että taitaa tulla hyvä päivä, ettei tunnu aamulla ääntelevän. Sitten kuitenkin viimeistään puolen päivän aikaan äänet alkoivat. Silloin harmitti etten tarpeeksi yrittänyt aamulla rauhoittaa mahaani tai yrittänyt ravata vessassa yrittämässä. Psyykkistä osaksi minulla nämä vaivat.Kun tiesin koulussa, että maha on tyhjentynyt aamulla ja siellä ei periaatteessa voi olla mitään, mikä kiertää, niin pystyin rauhoittumaan ja maha pysyikin hiljempää. Mutta ei joka aamulla oo saatava mahaa tyhjentymään :)Kyllä suolisto oli minulla muutenkin joskus hiljaa.

        Lohdutukseksi voin sanoa, että monet luulevat äänien johtuvan nälästä. Siis semmoiset ihmiset, jotka eivät näistä kärsi, eivät niitä tunnista suolistoääniksi. Ja ne, jotka tunnistavat äänet suolistoääniksi, niin itsekin todennäköisesti kärsivät niistä ja ymmärtävät kyllä häpeäsi/ongelmasi. Eikä sitä aina ees huomaa, kenen maha se ääntelehtii. Itse yritin olla ihan "normaalina", etten paljastanut itseäni. Toisinaan aiheutin itse muuta älämölyä, jotta mahan äänet eivät kuuluisi, esim. yskin,aivastin, rapistelin paperia, availin repun vetoketjua, tutkin reppuani, liikautin tuoliani, puhelin kohtalotoverilleni...

        En itse anna tämän lannistaa minua, vaan menen esim. treffeille näidenkin vaivojen kanssa, sanon sitten vain, jos suolisto ääntelee, että "maha nyt vaan ääntelee". En halua suolistovaivoistani vieraille selittää heti aluksi, onneksi he luulevat sitä usein näläksi.

        Kyllä niitä hyviäkin päiviä väliin mahtuu :)Tsemppiä sinulle! Älä eristäydy muista tämän vaivan takia, vaan ystävysty reippaasti uusien ihmisten kanssa.

        PS: katso terveys-terveys-sivuille.

        Minulla on ollut samat ongelmat muutaman kuukauden mutta nyt kulun alettua taas ne pahenivat huomattavsti! Häiritsi niin plajon että viikon jälkeen lukion tokalla päätin vaihtaa etälukioon...


      • osuit naulan kantaan
        mul myös kirjoitti:

        Kirjoitin jo terveys-sivuille sinulle, mutta kirjoitan tähän viel jotain. Todellakin noi äänet alkoivat minullakin yhtäkkiä, yläasteella ei ollut mitään ongelmia suolistoäänien kaa, ainoastaan joskus nälkä kurisi :) Sitten lukiossa alkoivat äänet, vaik en nyt niin kauheasti pelännyt enempää siel koulussa, paheni vuosi vuodelta ja nyt korkeakoulussa pahana, kun hiljaisemmat tunnit ja pienet luokat. Hiljaisuus saa siis suoliston entistä kovemmin ääntelemään. Laitoin toiseen viestiin sinne terveysosastolle hieman vinkkejä, miten äänet sain hellittämään (ruokavalio).

        Ja sitten toinen apu itselleni oli, että laitoin kellon aikaisemmin aamusta soimaan, jotta maha ehtisi toimimaan. (Ei tosin mukavaa herätä tämän takia tuntia tavallista aikaisemmin).Itselläni on ainakin usein ummetusta, jonka takia aamulla ei "ehtinyt" vatsa toimimaan ja sitten koulussa alkoi tuntumaan, että maha alkaa toimimaan. Tästä syystä alkoi mahaa kiertää. En itse pysty yleisissä vessoissa käymään kakkoshädällä :(
        Vaikka minulla tuntui usein aamulla, että taitaa tulla hyvä päivä, ettei tunnu aamulla ääntelevän. Sitten kuitenkin viimeistään puolen päivän aikaan äänet alkoivat. Silloin harmitti etten tarpeeksi yrittänyt aamulla rauhoittaa mahaani tai yrittänyt ravata vessassa yrittämässä. Psyykkistä osaksi minulla nämä vaivat.Kun tiesin koulussa, että maha on tyhjentynyt aamulla ja siellä ei periaatteessa voi olla mitään, mikä kiertää, niin pystyin rauhoittumaan ja maha pysyikin hiljempää. Mutta ei joka aamulla oo saatava mahaa tyhjentymään :)Kyllä suolisto oli minulla muutenkin joskus hiljaa.

        Lohdutukseksi voin sanoa, että monet luulevat äänien johtuvan nälästä. Siis semmoiset ihmiset, jotka eivät näistä kärsi, eivät niitä tunnista suolistoääniksi. Ja ne, jotka tunnistavat äänet suolistoääniksi, niin itsekin todennäköisesti kärsivät niistä ja ymmärtävät kyllä häpeäsi/ongelmasi. Eikä sitä aina ees huomaa, kenen maha se ääntelehtii. Itse yritin olla ihan "normaalina", etten paljastanut itseäni. Toisinaan aiheutin itse muuta älämölyä, jotta mahan äänet eivät kuuluisi, esim. yskin,aivastin, rapistelin paperia, availin repun vetoketjua, tutkin reppuani, liikautin tuoliani, puhelin kohtalotoverilleni...

        En itse anna tämän lannistaa minua, vaan menen esim. treffeille näidenkin vaivojen kanssa, sanon sitten vain, jos suolisto ääntelee, että "maha nyt vaan ääntelee". En halua suolistovaivoistani vieraille selittää heti aluksi, onneksi he luulevat sitä usein näläksi.

        Kyllä niitä hyviäkin päiviä väliin mahtuu :)Tsemppiä sinulle! Älä eristäydy muista tämän vaivan takia, vaan ystävysty reippaasti uusien ihmisten kanssa.

        PS: katso terveys-terveys-sivuille.

        mahassa kun möyrii ja sitten muut ihmiset luulee että johtuu justiinsa nälästä niin tarjoavat lisää ruokaa mikä aiheuttaisi vielä enemmän oireita.

        Ehkä pahin tunne: NälkäIlmaVatsa. Voi sitä kurnutusta :(


    • ......

      mulla on ihan sama juttu. oon aatellu ett ei kenelläkään voi olla sama ongelma ku mulla, mutt on kuitenki. ainaki, pelottaa ku aattelen jos mun maha alkaa äänetä koulussa tunneilla, ja muissa hiljaisissa tilanteissa. yhesti ku olin yhessä leirissä, niin mää nukuin monen ihmisen kans samassa huoneessa, niin sillon mä olin ihan stressaantunu ett jos mun maha alkaa taas murista, niin sitt se alko, ja olin ihan nolona, niin sitt mää vaan yritin rentoutua ja aattelin vaan ett en aattelis enää mun mahaa, nii sitt se vaan lakkas. nyt mää tiiän sen ett jos aattelee ja jännittää sitä ett jos maha alkaa murista, nii sitt se just alkaa, mut jos ei aattele koko asiaa, nii sitt se ei murise :) (ehkä jos on nälkä mut..) vaikka on se vaikeeta olla aattelematta sitä. ja kyllähän sitä on lääkkeitä jotka myös auttaa.

    • jokuefpejwpe

      Itellä täysin sama juttu. Ennen ei ollu mitään ongelmaa mut lukion tokalla tuli asia ikävällä tavalla ilmi. Kokeessa sain hävetä silmät päästäni, hikoilin ja koe meni päin helvettiä mahan takia. Yksinkertaisesti ilma kiersi mahassa -> koitin olla ns. "päästelemättä ilmoja ulos" ni se pahensi asiaa.

      Kuten Emma -> minäkin aloitin etälukiota. En voi koskaan kirjoittaa ja ongelma vainoaa minua jo ns. vähän mölyisemmissäkin paikoissa kuin lukion hiljaisilla tunneilla. Viimeksi esim. leffoissa maha piti showtaan.

      Tietenkin asiaan auttaa jos ei syö mitään roskaruokaa eikä juo limuja tai syö mitään sokerisia ruokia. Mutta uskon, että tämä tauti on enimmäkseen henkistä. Ja johtuu myöskin stressistä.

      Itse kävin kokeissa -> keliakia/ laktoosirasitus. Ei ilmennyt mitään. Mutta lääkäri siellä sanoi, että ne voi silti olla vaikkei näy testeissä. Mut tosiaan, on hirmusen vaikeeta pitää vhh-ruokavalioo kun kaikkialla on perunaa, riisiä yms.

      Olen kuullut, että lääkäritkin vaan antaa masennuslääkkeitä/ei pidä merkittävänä vaivana. Mutta ei kukaan tosissaan tiedä kuinka hirveetä tää on, paitti me.

      Tsemppiä kaikille!

      • Lääke auttaa

        minulla auttaa Cuplaton vähän. Sen avulla parin tunnin koesessionkin saa vedettyä läpi ilman suurempia oireita. Ja antaa vielä mielenrauhaa kun tietää että on ottanut tabletin. Kalliiksi tulee vaan pidemmän päälle kun niitä pari-kolme pitäis päivässä syödä...


    • FinFoXD

      no mää keksin kivan jutn siitä! vaikka itelläni on sama ongelma mutta se voisi olla niin että maha eihalua olla hiljaa ja suolet haluaavat sanoa sulle jotaki :-D

      • Anonyymi

        Tavallaan joo, ja itsellä on joskus tätä samaa. Nimeenomaan ilman näläntunnetta - syöminen voi auttaa. Telkkarissa joskus oli tästä. Suolistossa on semmosia poimuja, kuin mäntiä jotka lyö kokoajan, ja näin ruokaa siirtyy eteenpäin. Jos suoli on tyhjä männät lyö tyhjää eli tuntemukset tulee ilman liikkumisesta. Sitä en tiedä/muista miksi tätä ei esiinny aina samoissa tilanteissa eikä kaikilla. Tietysti nykyään varmaan aika harvalla maha ja suolisto edes tyhjenee, kun aina pitää olla syömässä jotain, kun olevinaan nälkä tai tekee vain mieli.

        Monisairas


    • Kokeilkaa

      Minua ainakin auttaa jos jännitän vatsalihakset ja sitten rentoutan ne ja sama uudestaan muutamia kertoja. Minulla hieman hiljentää ja usein myös lopettaa kokonaan kaikki äänet. :) Ilmainen vaihtoehto. Kannattaa kokeilla.

    • asdfghas

      Kannattaa selvittää onko mahassa esimerkiksi lapamato tmv.. tunnen henkilön, joka juuri valitti todella kovia ääniä suolesta/mahasta ja syyksi löytyi lapamato.

    • Ainasama11

      Mun illat
      Meen vessaan yleensä pissalle
      Sitten menen sänkyyn
      Sitten alkaa vatsakipu ja äänet vatsassa sitten uudestaan vessahätä ja ripuli.
      Siihen se sitten loppuu😯 Koulussa varsinkin välillä alkaa vatsassa kuuluu outoa ääntä ja varsinkin kun on koe nii se on tosi noloo😐
      Vastaan aika myöhään ja en jaksa kattoo kirjoitusvirheitä/käyttää lopetus merkkejä

    • apuja

      sama täällä, mahasta kuuluu outoja ääniä koko ajan pahaolo ripulia onko teillä mitään niksejä mikä auttaisi nopeasti ( voisiko tämä liittyä siihen että yskin ja on pientä flunssaa kuumetta ) vai olisikohan tämä vaan pelkkää stressiä kun en kumminkaan oksenna ainakaan vielä

    • yon

      kokeile päivän juoda vettä ja kuuntele kuuluko

    • Terve27182

      Mulla on sama ongelma. Koe tilanteet on ihan hirveitä, pelottaa kun alkaa kuulua ääniä, että mitähän muut ajattelee "hyi pieraisiko toi". Ei minulla ollut kesällä tätä ongelmaa, alkoi kun koulut alkoi. Mietin että johtuisiko stressistä ja siitä että miettii ettei kuulu ääntä. Miettii sit et ei kellään muulla ole tälläista ongelmaa ja miten helppoa muille on koe tilanteet

      • Anonyymi

        Joo täö on näköjään vähän vanhempi keskustelu, mut aattelin että ehkä jotakuta kiinnostais: itellä oon siis huomannu että vatsa ääntelee sit kun olis päästävä paskalle ja sit kun oon käyny, ei kuulu enää mitää. Voi myös olla vaan et mulla murisee vatsa vähän eri tavalla kun muilla täällä


    • Anonyymi

      Lapamadot eli leveät heisimadot sekä muut madot pitävät murinaa ja kurinaa äännellessään. Jos ne haluavat ulos eivätkä tajua mennä suoleen vaan loisivat mahassa tai päässä niin heidän ääntelynsä voi tarkoittaa että heidät pitää päästää mahasta ulos veteen.

    • Anonyymi

      En tajuu mitä teen ku niinku jos oon luokas ja on hiljasta nii mun maha jotenki murisee yms, mut hetiku joku puhuu nii sit ei et ehkä mua sit jännittää olla hiljaisesta luokas. Eli mitä mun pitäisi tehdä/ottaa jotai lääkettä. Ja seki et jos istun jossai hyväs tuolis nii sillon ei kuulu mitää ja ku oon semi kaukana muista mut jos istun jossai kovas tuolis nii sit ei kuulu

    • Anonyymi

      Voiko joku kertoa mitä teen... harrastan yleisurheilua ja päälajina 800m ja mulla hölskyy maha niin siellä on varmaankin nestettä tai jotain sisällä, en ymmärrä:DDD. Kun alan juoksemaan lenkillä niin hetken päästä alkaa pistämään ja tämä on kestänyt jo viikon, jotta voisiko joku kertoa miten tämän saisi loppumaan tai mistä tämä johtuu. Kiitos

      • Anonyymi

        Mulla alkaa myös iltaisinkin hölskymään maha en ymmärrä mistä johtuuu...


      • Anonyymi

        Tuo on kai aika yleistä juoksijoilla. Muistaakseni tyypillisin syy on palleakramppi. Ei kannata urheilla liian pian syömisen jälkeen, juoda liikaa kerralla ja pelkkää vettä, aloittaa juoksu tms. pikkuhiljaa. Kysy muilta harrastajilta tai fysioterapeutilta neuvoja.

        Mä oon huomannut samaa tehdessäni vatsalihasten harjoituksia. Pistämisen ja krampin lisäksi on usein myös selittämätöntä suoliston ärtymistä. Siltikin vaikka syö ja juo niitä mitkä tietää itselle parhaiten sopivan eikä ole pilaantuneita. Syyksi sopisi ns. psoas-syndrooma ja, kun mietin myös muita kremppoja, niin olenpa melko varma tästä.

        Monisairas


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo on kai aika yleistä juoksijoilla. Muistaakseni tyypillisin syy on palleakramppi. Ei kannata urheilla liian pian syömisen jälkeen, juoda liikaa kerralla ja pelkkää vettä, aloittaa juoksu tms. pikkuhiljaa. Kysy muilta harrastajilta tai fysioterapeutilta neuvoja.

        Mä oon huomannut samaa tehdessäni vatsalihasten harjoituksia. Pistämisen ja krampin lisäksi on usein myös selittämätöntä suoliston ärtymistä. Siltikin vaikka syö ja juo niitä mitkä tietää itselle parhaiten sopivan eikä ole pilaantuneita. Syyksi sopisi ns. psoas-syndrooma ja, kun mietin myös muita kremppoja, niin olenpa melko varma tästä.

        Monisairas

        tietenkin siis juoksu ym. kannattaa aloittaa pikkuhiljaa

        Monisairas


    • Anonyymi

      alat vaan laulamaan ja piereskelet muiden seassa, sanot rennosti että mun hanuri soi ja laulan samalla, otat repertuaariin vaikka Esa Pakarista!

    • Anonyymi

      Käyn ylä-asteen 8 luokkaa ja äänet alkoivat 8 luokan alussa. Ei mikään helpota ja stressaan sitä joka viikonloppu että en pysty menemään kouluun. Päivisin on monta hipi hiljaista tuntia ja kun äänet alkaa ne ei lopu millään. Yritän pitää ääntä esim rapistelen paperia ja reppua mutta ei ne mitään kovaa ääntä pidä. Muut luokkalaiset ovat välillä alkaneet nauraa ja vilkuilemaan. Istun aina luokan oven vieressä mahdollisimman kaukana muista. Oon lopettanut ruisleivän syönnin ja on muitakin ruokia mitä en enää syö. Ei auta mikään. Olen jäänyt parilta tunnilta pois tämän takia. Äänet ei ole murinaa vaan ihmeellistä paukutusta, jylläämistä ja möyrintää. Myös jännää kuplintaa. Yritän pitää paksuja huppareita äänen vaimentamiseksi mutta en usko että auttaa. Kohta alkaa olemaan liian kuuma huppareille en tiedä mitä teen. Äänet eivät lakkaa vaan kuuluu koko oppitunnin lakkaamatta. Koulusta lähden joka päivä itkien. Kukaan ei ota vaivaani tosissaan. En pysty menemään kouluun

    • Anonyymi

      tässä yksi kanssasisko myös. käyn tällä hetkellä vitosluokkaa ja kohta alkaa kesäloma joten oon helpottunu mut viel 2vko kouluu jälel. me ei saada ite paikkoja päättää ja mut siirrettii just ihan takaata KESKELLE😭 oon selvinny siel takan iha hyvin näitte mu vaivojen kaa mut nyt sit.. mulla oikeestaa auttaa se et juon vettä iha sika paljon ja jännitän mu vatsalihaksia. ja muutenki mun luokka on sellanen et se on välil nii hiljanen et tuun hulluks ja sit stressaan ja ahistun nii paljo et maha alkaa pitää ääntä. mut sit välillä hirvee huuto ja kaikki puhuu ja legit tykkään siitä. mut onneks koht alkaa kesä ja aina voi mennö vessaa piileskelee 15 minuutiks.

      • Anonyymi

        Moi oon toi 8 luokkalainen meen 9 luokalle siis ja sä vissii 6 luokalle? Mulla on vaan pahentunu ja koulutkin alkaa kohta oon koko kesän ahdistunut koulun takia koska en vaan pysty mennä kouluun tunneille tai saatikka kokeisiin.:/ alotin terapian mut ei oo paljoo auttanu muutaku psyykkisesti tietty. Mut en tiiä miten mut uskon siihen et tuun millä tahansa keinolla selviämään tästä seuraavasta vuodesta! Me ei luovuteta! Muista et oo yksin ja oon aina sun tukena!


    • Anonyymi

      Sama tällä vatsa tekee ääni ja on kertanyt kuukausi joka päivää kuulen eniten kun makaan en tiedä miksi vaikka ei ole nälkkä tuntuu on ilma ja tuntuu niinku vauva potkii
      Enka ole raskana ei ole kipeä muta vessan käyminen kiin on hankala tosi kova
      En tiedä ihmeen tässä kun on kertanyt kuukausi pelotaa mitä oikeasti vaivaa

      • Anonyymi

        Suomen kieli on vähän vaikea muta tarkoitin on kestänyt kuukausi edellen sama ongelma 😭


      • Anonyymi

        Tarkoitatko, että uloste on kovaa, ei meinaa tulla ulos ?
        Apteekissa on erilaisia jauheita tai nesteitä, jotka pehmentävät suolen sisältöä.
        Oletko koskaan kokeillut?
        Apteekissa voi kysyä henkilökunnalta, kerrot, että on ummetusta, he osaavat neuvoa.


      • Anonyymi

        Kokeile vi-sibliniä. Itse olen hyötynyt siitä paljon. Voi olla että vatsa pitää ensin saada toimimaan laxoberonilla mutta sitä ei kannata käyttää säännöllisesti koska vatsa tottuu siihen ajan mittaan.


      • Anonyymi

        Moikka! Oon toi 9 luokkalainen. Ja mun vatsan äänet ei ole hävinneet minnekkään alku vuodesta. Lääkärit ei löydä mitään ja kaikkea on kokeiltu. Tällä hetkellä kokeilussa visiplin mutta äänin ei ole vaikuttanut millään tavalla. Mutta suurin ongelma on se että ruokailun jälkeen noin 1-2 h tai vähän tyhjällä vatsalla en pysty hengittää normaalisti koska jos hengitän normaalisti niin vasemman puolen suolesta kuuluu ääni hengittäessä ja en puhu hiljaisesta äänestä vaan sellaisesta minkä pystyy kuulemaan selkeästi vähän matkankin päästä. Lääkärit puhuvat vaan ”ominaisuudesta” mutta tämä alkoi yht äkkiä ja on vain pahentunut ajan myötä. Joudun siis nykyään syömään 2h välein. Olen kokeillut ns normi ruokavälejä jos ajan myötä ääni lähtisi pois mutta ei ole toiminut. Siis mut on kirottu kaikilla vatsa ongelmilla. Olis kiva löytää joku jolla ois sama ”ominaisuus” koska ketään ei ole tullut vielä läydettyä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe