Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Niskasta kiinni?!

Paula

Jos pentu käyttäytyy rumasti,puree mattoa tai muuta kiellettyä,eikä usko sanaa "ei",niin onko oikein ottaa niskanahasta kiinni, ja nostaa.. Minun 8 viikkoiselle pennulle tämä on erittäin pelottavaa,ulvoo kuin tuskasta ainakin 20 sekunttii,istahtaa maahan,ja tulee sitten nuolemaan minua... Missä vika?!

11

6608

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keiko

      Oiken ja oikein, mitähän tuohonkin sanoisi. Koiraemon luontainen "komennustapa" on ärähtää ja ravistella niskanahasta, mutta emo tuntee voimansa. Tarkoitus ei ole pöllyttää koiravauvaa hengiltä, vaan monelle pienelle riittää pelkkä hellä tarttuminen. Asia on verrannollinen ihmislapsen tukkapöllyyn. Onko sekään oikein, sitä saa joku viisaampi pohtia. Koiran pelkäämisestä vielä hiukan... Tokihan kurituksen kuuluukin olla "pelottavaa" eihän siitä olisi muuten mitään hyötyä. Jos rangaistus tulee välittömästi teon jälkeen ja koko touhu päättyy koiran hellimiseen, kun se tulee luoksesi, ei siinä pitäisi olla mitään traumoja aiheuttavaa.

      • horoiininalle

        TEET AIVAN VÄÄRIN !!! PENTUA EI SAA OTTAA NISKASTA KIINNI IHAN SAMA SINÄ OLISIT PINI VAUVVA JA YRITTÄISIT SYÖDÄ HIEKKAA JA MINÄ TULISIN JA OTTAISIN SINUA NISKASTA KIINNI JA RAVISTAISIN!!!EI !!! SE ON ELÄIN RÄÄKKÄYSTÄ JOS KOIRA TEKEE NIIN VOISIT SANO EI JOS HEI TOTTELE NOSTA PENTU JA SANO HYI JA LAITA PENTU PETILLE JA VAHDI ETTÄ SE PYSYY SIINÄ...ISOILLE KOIRILLE VOI TEHDÄ MUTTA PIENILLE EI MISSÄÄN NIMESSÄ...


      • Jetsy
        horoiininalle kirjoitti:

        TEET AIVAN VÄÄRIN !!! PENTUA EI SAA OTTAA NISKASTA KIINNI IHAN SAMA SINÄ OLISIT PINI VAUVVA JA YRITTÄISIT SYÖDÄ HIEKKAA JA MINÄ TULISIN JA OTTAISIN SINUA NISKASTA KIINNI JA RAVISTAISIN!!!EI !!! SE ON ELÄIN RÄÄKKÄYSTÄ JOS KOIRA TEKEE NIIN VOISIT SANO EI JOS HEI TOTTELE NOSTA PENTU JA SANO HYI JA LAITA PENTU PETILLE JA VAHDI ETTÄ SE PYSYY SIINÄ...ISOILLE KOIRILLE VOI TEHDÄ MUTTA PIENILLE EI MISSÄÄN NIMESSÄ...

        Voi lapsi parka, etpä taida koiran kasvattamisesta tai kouluttamisesta paljon tietää!
        Luuletkos pieni Horoiininalle, että pentu tuntee EI-sanan jo valmiiksi syntymästään asti. Ei tunne ja siksi sen merkitys on pennulle opetettava.

        Pieni niskanahasta pölläytys on ihan oikea rangaistuskeino, kunhan sen voima ja pennun koko ovat oikeassa suhteessa toisiinsa. Siinä samalla saa opetettua koiralle, mitä EI-sana tarkoittaa.


      • Sä oot hullu...
        horoiininalle kirjoitti:

        TEET AIVAN VÄÄRIN !!! PENTUA EI SAA OTTAA NISKASTA KIINNI IHAN SAMA SINÄ OLISIT PINI VAUVVA JA YRITTÄISIT SYÖDÄ HIEKKAA JA MINÄ TULISIN JA OTTAISIN SINUA NISKASTA KIINNI JA RAVISTAISIN!!!EI !!! SE ON ELÄIN RÄÄKKÄYSTÄ JOS KOIRA TEKEE NIIN VOISIT SANO EI JOS HEI TOTTELE NOSTA PENTU JA SANO HYI JA LAITA PENTU PETILLE JA VAHDI ETTÄ SE PYSYY SIINÄ...ISOILLE KOIRILLE VOI TEHDÄ MUTTA PIENILLE EI MISSÄÄN NIMESSÄ...

        Tottakai koiraa voi ottaa niskasta kiinni, kunhan sitä nyt ei ilmaan heitä tai lattialle paiskaa! Koirien kieli ei ole yhtä kehittynyttä, kuin ihmisten. (Joillekin) lapsille voi opettaa ei-sanan merkityksen pelkästään puhumalla, mutta koiran on ymmärrettävä sanan merkitys toisella tavalla. Ei pentu tajua ollenkaan jos vain selität sille ei pure sitä ja tätä. Sen on koettava jotakin negatiivista esim. niskaantarttuminen ei.sanan yhteydessä ensimmäisillä kerroilla, niin se tajuaa myöhemminkin sanan merkityksen...


      • Homopekka69

        Toisia haukut sadistiks ja itte halluut leikellä jonku moottorsahala, anna mun kaikki kestää


    • mipe

      Jos pentu tekee jotain kiellettyä, niin nappaa sitä niskasta kiinni ja sano ei. Tai nyt jo varmasti kannattaa kokeilla sanoa pelkästään "ei", jos se ei tehoa, niin uusi "ei" ja niskasta kiinni. Mutta kannattaa aina aloittaa vaan pelkästä nopeasta tarttumisesta. Ei siis nosteta pentua ilmaan eikä ravisteta. Jos koira tekee nappaamisesta huolimatta uudelleen samaa kiellettyä, niin sitten taas ei ja vähän kovempi nappaus. Kyllä se pian oppii sanan "ei". Jos retuuttelen pentua aina kovaa (niin että se ulisee), niin se turtuu siihen ja myöhemmin, kun ehkä tarvittaisiin oikein kunnon otteita, niin koira ei noteeraakaan niitä enää mitenkään.

      Tuo tuskasta ulvomisen jälkeen seuraava nuoleminen on mielistelyä. Se ilmaisee sillä, että olet pomo.

    • neb

      Parempi kun annat pennulle remmiä, sen teho on varmempi.

      • pieni vinkki

        Ja samalla kun sanoo ei, voi vielä heittää vaikka avainnipun ym. lattiaan, että se pentu pelästyy, koska silloin se varmasti tietää tehneensä väärin, eikä tarvitse opettaa sitä kivulla. Ei mitään remmejä pikkupennulle. Niskasta ottaminen on just hyvä. On todellakin eri asia kouluttaa koiranpentua, (joka on petoeläimiin kuuluva otus) kuin pientä vauvaa, niinkuin tää yks opasti. Tai tee jostain rangaistuksesta sille todella epämieluinen, esim. pamauta sanomalehtirullalla vaikka seinään niin lujaa että se pelästyy sitä kovaa lätsähdystä, niin sun ei tartte muutaman kerran jälkeen kuin näyttää sitä sanomalehteä, niin sen pitäis jo lopettaa pahanteko. Mun aikuinen doggi-uros on pienenä oppinut noin, ja se on kuule kilttiä herraa nykyään. Jos se vaikka intoutuu riehumaan sisätiloissa, mun ei tartte kuin hapuilla sanomalehteä, niin jo äijä menee omalle paikalle nolona..


      • Rakkauttarajoilla

        Vai remmiä! Sen jälkeen onkin taattu ettei koirasi hyväksy sinua ikinä!
        Älä ikinä kurita lyömällä.


    • 56346523

      Teissä koiraihmisissä on kyllä säälittäviä tapauksia. Koira on kaltaisillinne tapauksille pelkkä egonjatke. Jokin, jota voi alistaa ja rääkätä, kotain joka on mielestänne vielä huonompi kuin te. Egonne ei kestä muuten. Teidän on pakko alistaa, koska olette paskimmassa asemassa suhteessa kaikkiin muihin ihmisiin eikä teillä ole ppokkaa roolileikkeihin, vaikka selvästi sellaisia tarvitsisitte. Oletettavasti myös raiskaatte koirianne, niin varmasti selviää, kuka määrää. Ehkä teille on tehty samoin?

    • minelan

      U PU4REVAT P
      sinussa. pentua ei pidä kohdella noin, sehän on vasta lapsi..kAIKKI PENNUT PUREVAT.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2227
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2053
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1658
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1490
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1476
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1377
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1344
    8. 52
      1248
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe