astianpesukoneen asennus

törö

Onnistuuko asennus normaalilta ihmiseltä omin voimin? Huoltoyhtiö ei enää tee hommia. Asutaan asumisoikeusasunnossa eli kannattaako jo vastuun vuoksi pyytää joku asiantuntija töihin? Eihän koneessa muuta, veden tulo- ja poisto sekä virtajohto? Täytyykö asennuksessa ottaa muuta huomioon?

40

62623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vastuunkantaja

      Asennushomma on sinänsä helppo ja simppeli. Mutta jos käy moka ja tulee vesivahinko niin saattaapi olla vakuutusyhtiön kanssa hankalaa jos ei ole näyttää kuittia siitä, että asennuksen on suorittanut ammattilainen. Asennus maksaa luokkaa 50-80 euroa. Ja se kaukalo pitää laittaa sinne tiskikoneen alle sen vuoksi että se ohjaa vuototilanteessa pikku hiljaa tihkuvan veden koneen eteen mistä sen huomaa heti eikä koneen taakse jolloin se huomaa vasta kun parketti korkkaa irti keskeltä olohuonetta.

      Pyykkikoneen suhteen tilanne on toinen, koska se sijaitsee kosteissa tiloissa, joissa on lattiakaivo ja lattiassa kaatoa oikeaan suuntaan.

      • Vaadi

        Ainakaan Pohjola ei vaadi mitään ammattiasennusta, tarkistin juuri. Tokkopa muutkaan, mutta kannattaa toki tarkistaa. Vakuutusehdoissa lukee vain tyyliin, että pitää olla valmistajan ohjeiden mukaan asennettu ja käytettävä vain hyväksyttyjä osia.


      • sammal

        Kyllä sen uuden asennuksen ja vanhan pois viennin tekee koneen tuoja, eli autokuski. Eikä niillä ole yleensä muuta tutkintoa/ammattia kuin C-ajokortti/autokuski.
        Ei se vakuutusyhtiö pääse mitenkään luikertelemaan pois korvauksista, jos on asennukseen käytetty tehdas osia. Käytännössä tarkoittaa kytkentävesijohtoa. Siitä nuo ovat tarkkoja, sillä pelle pelottomat kytkisivät noita muuten vaikka puutarhaletkun päähän.
        Totta oli tuo kaukaloasia, sen nykyohjeet vaativat.


      • asentajaan
        sammal kirjoitti:

        Kyllä sen uuden asennuksen ja vanhan pois viennin tekee koneen tuoja, eli autokuski. Eikä niillä ole yleensä muuta tutkintoa/ammattia kuin C-ajokortti/autokuski.
        Ei se vakuutusyhtiö pääse mitenkään luikertelemaan pois korvauksista, jos on asennukseen käytetty tehdas osia. Käytännössä tarkoittaa kytkentävesijohtoa. Siitä nuo ovat tarkkoja, sillä pelle pelottomat kytkisivät noita muuten vaikka puutarhaletkun päähän.
        Totta oli tuo kaukaloasia, sen nykyohjeet vaativat.

        Ainakaan joissain kodinkoneliikkeissä autokuski ei saa asentaa konetta, vaan käytetään putkimiestä=maksaa.


      • vastuunkantaja

        Me ostettiin tiskikone käytettynä pois muuttavilta naapureilta, joten ei ollut sitä kodinkoneliikettäkään. Taloyhtiön säännöissä kielletään erikseen tiskikoneen asennus muilta kuin valtuutetuilta LVI-asentajilta. Meidän tapauksessamme asentaja tuli ihan keltaisilta sivuilta bongatusta putkiliikkeestä ja toi sen kaukalon mukanaan.

        Ei muuten kannata sen kodinkoneliikkeen autokuskinkaan sitä konetta lähteä asentelemaan. Kaveri osti tiskikoneen kodinkoneliikkeestä ja myyjä/kuski ystävällisesti asensi koneen kuljetuksen yhteydessä. Kuukauden päästä parketti korkkasi koska asennus oli virheellisesti tai huolimattomasti tehty. Lattia remonttiin ja perhe 3 viikoksi hotellimajoitukseen. Kodinkoneliike maksoi sekä remontin että hotellin. Asentaja sai varmaan tässä tapauksessa kehuja ja palkankorotuksen.


      • 1007
        vastuunkantaja kirjoitti:

        Me ostettiin tiskikone käytettynä pois muuttavilta naapureilta, joten ei ollut sitä kodinkoneliikettäkään. Taloyhtiön säännöissä kielletään erikseen tiskikoneen asennus muilta kuin valtuutetuilta LVI-asentajilta. Meidän tapauksessamme asentaja tuli ihan keltaisilta sivuilta bongatusta putkiliikkeestä ja toi sen kaukalon mukanaan.

        Ei muuten kannata sen kodinkoneliikkeen autokuskinkaan sitä konetta lähteä asentelemaan. Kaveri osti tiskikoneen kodinkoneliikkeestä ja myyjä/kuski ystävällisesti asensi koneen kuljetuksen yhteydessä. Kuukauden päästä parketti korkkasi koska asennus oli virheellisesti tai huolimattomasti tehty. Lattia remonttiin ja perhe 3 viikoksi hotellimajoitukseen. Kodinkoneliike maksoi sekä remontin että hotellin. Asentaja sai varmaan tässä tapauksessa kehuja ja palkankorotuksen.

        Mikä siinä on niin hankalaa laita tulovesiletku sille tarkoitettuun vesihanasta lähtevään putkeen ja varmista,että tiiviste on välissä ja poistoletku vesilukkoon on ihan oma paikka sillekin ja klemmari kiinni niin toimii. ps.ei voi laittaa väärin mitenkään


      • Kuljetusliike
        sammal kirjoitti:

        Kyllä sen uuden asennuksen ja vanhan pois viennin tekee koneen tuoja, eli autokuski. Eikä niillä ole yleensä muuta tutkintoa/ammattia kuin C-ajokortti/autokuski.
        Ei se vakuutusyhtiö pääse mitenkään luikertelemaan pois korvauksista, jos on asennukseen käytetty tehdas osia. Käytännössä tarkoittaa kytkentävesijohtoa. Siitä nuo ovat tarkkoja, sillä pelle pelottomat kytkisivät noita muuten vaikka puutarhaletkun päähän.
        Totta oli tuo kaukaloasia, sen nykyohjeet vaativat.

        Yleisesti kun kuljetuksen hoitaa ammattikuljetusliike niin

        Jakeluautossa olevat (kuljetettavat)
        kodinkoneet ovat täsmäkujettavia, niiden oltava
        n. puolen tunnin tarkkuudella asikakohteessa. Kuljetusliike ei pysty hoitamaan kuljetusten lisäksi asennuksia.

        Jakeluauton kokonais tuntihintakustannukset ovat n. 140-200 €/h. ajoneuvon koosta ja paikkaunnasta ym riippuen!

        Ei kenenkään kuljetusliikeen kannata seisottaa autoaan asennuksen ajaksi.

        Lisäksi ajokin pysäköinti on usein mahdotontakin muun kuin nopean lastausin ja purkauksen ajaksi taajama-alueella.

        Saattaa jossain yrityksen oma pakettuautonkuljettaja hoitaa asiat.
        Kuljetusten ulkoistaminen on 90 % kodinkonekaupassa ja vuosituhannen alussa!!


      • vaan kyllä
        sammal kirjoitti:

        Kyllä sen uuden asennuksen ja vanhan pois viennin tekee koneen tuoja, eli autokuski. Eikä niillä ole yleensä muuta tutkintoa/ammattia kuin C-ajokortti/autokuski.
        Ei se vakuutusyhtiö pääse mitenkään luikertelemaan pois korvauksista, jos on asennukseen käytetty tehdas osia. Käytännössä tarkoittaa kytkentävesijohtoa. Siitä nuo ovat tarkkoja, sillä pelle pelottomat kytkisivät noita muuten vaikka puutarhaletkun päähän.
        Totta oli tuo kaukaloasia, sen nykyohjeet vaativat.

        astianpesukoneen asennuksessa käytetään ammattimiestä,pesukoneet asentaa sitte autokuski.


      • Mie vain
        vastuunkantaja kirjoitti:

        Me ostettiin tiskikone käytettynä pois muuttavilta naapureilta, joten ei ollut sitä kodinkoneliikettäkään. Taloyhtiön säännöissä kielletään erikseen tiskikoneen asennus muilta kuin valtuutetuilta LVI-asentajilta. Meidän tapauksessamme asentaja tuli ihan keltaisilta sivuilta bongatusta putkiliikkeestä ja toi sen kaukalon mukanaan.

        Ei muuten kannata sen kodinkoneliikkeen autokuskinkaan sitä konetta lähteä asentelemaan. Kaveri osti tiskikoneen kodinkoneliikkeestä ja myyjä/kuski ystävällisesti asensi koneen kuljetuksen yhteydessä. Kuukauden päästä parketti korkkasi koska asennus oli virheellisesti tai huolimattomasti tehty. Lattia remonttiin ja perhe 3 viikoksi hotellimajoitukseen. Kodinkoneliike maksoi sekä remontin että hotellin. Asentaja sai varmaan tässä tapauksessa kehuja ja palkankorotuksen.

        sitä kaukaloa tiskikoneen alla. Olemme itse asentaneet koneet eikä mitään ongelmia ole ollut. Taitaa olla niin, ettei sitä kaukaloa käytä juuri kukaan. Itse asennus on täsmälleen samanlainen kuin pyykkikoneessakin, eli turha maksaa itseään kipeäksi. Jos jotain sattuu, voi aina sanoa, että kuitti on kadonnut, tai väsätä kaverin kanssa sellaisen.


      • kkkkkkkkkkkk
        Mie vain kirjoitti:

        sitä kaukaloa tiskikoneen alla. Olemme itse asentaneet koneet eikä mitään ongelmia ole ollut. Taitaa olla niin, ettei sitä kaukaloa käytä juuri kukaan. Itse asennus on täsmälleen samanlainen kuin pyykkikoneessakin, eli turha maksaa itseään kipeäksi. Jos jotain sattuu, voi aina sanoa, että kuitti on kadonnut, tai väsätä kaverin kanssa sellaisen.

        Samaa mieltä olen. Kaukalon hinta on mitä parhain paikka säästää 20, jopa 30e.

        Olisinpa minäkin säästänyt aikoinani niin en olisi nähnyt koneeseen tullutta vuotoa. Aiheutti vain harmia ja koneen vaihtamisen uuteen. Kone olikin tiputtanut jo pitkän aikaa, mutta se ehti aina haihtua kaukalosta, kunnes tuli niin iso vuoto että kaukalo töräytti sen harmittavan lätäkön koneen eteen sen sijaan että olisi päästänyt sen siististi suoraan koneen alle. Ei varmaan olis huomattu sitä. Koneen vaihto olisi varmaan varmaan lykkääntynyt vielä ainakin pari kolme viikkoa, nyt meni joululahjarahoja hukkaan.

        Että pännii.


      • DF!"#"!#!#"
        Mie vain kirjoitti:

        sitä kaukaloa tiskikoneen alla. Olemme itse asentaneet koneet eikä mitään ongelmia ole ollut. Taitaa olla niin, ettei sitä kaukaloa käytä juuri kukaan. Itse asennus on täsmälleen samanlainen kuin pyykkikoneessakin, eli turha maksaa itseään kipeäksi. Jos jotain sattuu, voi aina sanoa, että kuitti on kadonnut, tai väsätä kaverin kanssa sellaisen.

        Käyttää tai ei niin kannattaa käyttää, omalla kohdalla väärin liikkeen asentama tiskikone alkoi vuotamaan ja lattia siitä "vähän" kärsi. Liike maksoi korjaukset yms. kulut.


      • jopa vähemmän
        kkkkkkkkkkkk kirjoitti:

        Samaa mieltä olen. Kaukalon hinta on mitä parhain paikka säästää 20, jopa 30e.

        Olisinpa minäkin säästänyt aikoinani niin en olisi nähnyt koneeseen tullutta vuotoa. Aiheutti vain harmia ja koneen vaihtamisen uuteen. Kone olikin tiputtanut jo pitkän aikaa, mutta se ehti aina haihtua kaukalosta, kunnes tuli niin iso vuoto että kaukalo töräytti sen harmittavan lätäkön koneen eteen sen sijaan että olisi päästänyt sen siististi suoraan koneen alle. Ei varmaan olis huomattu sitä. Koneen vaihto olisi varmaan varmaan lykkääntynyt vielä ainakin pari kolme viikkoa, nyt meni joululahjarahoja hukkaan.

        Että pännii.

        NYTTIG
        Vuotosuoja, läpikuultava
        6,99 / kpl


    • 2asentanut

      Riippuu merkistä. Kysy myyjältä. Ohjekirjaa lukemalla selviää nopeasti, onko miten vaikeaa. Esim. Ahman paketissa oli jos jonkinlaista osaa. Elektroluxin asentaminen oli sitten tosi helppoa.

      Huomioitavia asioita:
      -riittääkö letkuissa pituus
      -mahtuuko kone sille varattuun paikkaan
      -oltava tietysti liitännät kotona (sähkö, vesi, viemäri) ja reitit niille kalusteissa tarvittaessa
      -jos pitää paljon ruuvata takajalkoja, on akkuporakone hyvä niksi siihen
      -varaa ämpäri ja pyyhe kaiken varalta
      -kaukalo koneen alle
      -ota tavaksi vilkaista aina välillä ettei vesijohtoliitos vuoda
      -niin, ja konehan yleensä ruuvataan kalusteisiin kiinni (ruuvit ja mahdolliset kiinnikkeet mukana)

    • Osku.

      Jos osaa lukea asennusohjeet ja noudattaa niitä.

      Huomioitavaa:
      Pitää myös katsoa kumpaan kylmä/lämminvesi liitäntään ko kone pitää asentaa,
      jos ei ole ohjetta niin varmuuden vuoksi kylmään.
      Itselläni on Asea Scandia 1300 kytketty lämminvesiliitännällä 55° C veteen.
      Jossain koneessa suositus enintään 60-80° C
      Pesukalusteissa astianpesukoneen putkiyhde voi olla tulppattu, mikä pitää avata.
      Joka tapauksessa hajulukon yläpuolelle kiinnitettynä.
      Tyhjennysletkun vaadittu korkeus, astianpesukoneen pohjan yläpuolella 30-100 cm
      Arvokilvestä sulakekoko, pitää myös varmistaa että jännite ja liitäntäteho vastaa annettuja arvoja
      Kytke pistoke helposti irroitettavaan, maadoitettuun pistorasiaan
      Oma kone on 2200 W ja 10A

      http://194.14.129.136/brandsite/DocumentOpen.aspx?did=8330&mid=4&lid=1
      Ruotsissa valmistetun astianpesukoneen käyttö ja asennusohje.
      Ote asennsohjeesta:
      ASKO D5257Asennusohjeet
      TURVALLISUUSOHJEITA:
      1. On tärkeää, että noudatat tarkoin tässä annettuja ohjeita.
      2. Virheellinen tai puutteellinen asennus voi lisätä energian, veden ja pesuaineen kulutusta, mistä voi olla seurauksena korkeammat kustannukset ja huonom­mat pesutulokset.
      3. Putki- ja sähköliitännät pitää teettää val­tuutetuilla ammattilaisilla.
      4. Asennuksessa on noudatettava varovai­suutta! Käytä suojakäsineitä! Työskente­le aina yhdessä toisen henkilön kanssa!
      5. Pistorasia on asennettava astianpesuko­netilan ulkopuolelle, jotta se on helposti käsillä koneen asennuksen jälkeen.
      6. Noudata vesi-, viemäri- ja sähköliitän­nöissä aina voimassaolevia määräyksiä.
      7. Pistotulpalla varustettu astianpesukone on kytkettävä maadoitettuun pistorasi­aan.
      Muista!
      Sulje vedensyöttö, kun asennat astianpesukonetta!
      PUOLI-INTEGROIDUT MALLIT
      ENNEN ASENNUKSEN ALOITTAMISTA
      1. Vedensyöttöliitäntä:
      • Vedensyöttöputkessa on oltava sulku­venttiili. Sulkuventtiili on sijoitettava niin, että sen pääsee helposti sulkemaan, jos astianpesukone pitää siirtää.
      2. Asennusohjeita:
      • Läpivientiaukkojen reikien kooksi riittää 38 mm.
      • Kiinnitä itseliimautuva kosteussuojalevy
      • Aseta vesitiivis suojakaukalo lattialle pesukoneen alle vesivuotojen ehkäise­miseksi.
      Huom:
      Tarkista, että asennus- ja liitäntämitat ovat oikeat. Katso Asennus- ja liitäntätiedot.

      • ROSENLEW!!!

        Ei ole helppoa ainakaan Rosenlewin astianpesukoneen asennus. Ostin ihan uuden ja ajattelin asentaa sen itse. Olenhan ns. tee se itse miehiä ja kokemustakin löytyy alalta kuin alalta.

        Ongelmat:
        Ei käyttöohjeita mukana, ellei ne sitten ole koneen sisällä.
        Koneen sisälle ei pääse koska ovea ei saa normaalijärjellä varustettu ihminen auki. On siinä käyneet naapuritkin asiaa ihmettelemässä.
        Netin käyttöohjeistakaan ei ole tähän asiaan apua!

        Miksi ihmeessä ovi pitää kuljetusta varten lukita niin ovelasti, ettei sitä kukaan osaa avata!!!!!

        On siinä ROSENLEWin insinööreillä varmaan hauskaa kun asiakkaat ei keksi, mitä insinöörin päässä liikkuu.


      • enpä ole kuullut
        ROSENLEW!!! kirjoitti:

        Ei ole helppoa ainakaan Rosenlewin astianpesukoneen asennus. Ostin ihan uuden ja ajattelin asentaa sen itse. Olenhan ns. tee se itse miehiä ja kokemustakin löytyy alalta kuin alalta.

        Ongelmat:
        Ei käyttöohjeita mukana, ellei ne sitten ole koneen sisällä.
        Koneen sisälle ei pääse koska ovea ei saa normaalijärjellä varustettu ihminen auki. On siinä käyneet naapuritkin asiaa ihmettelemässä.
        Netin käyttöohjeistakaan ei ole tähän asiaan apua!

        Miksi ihmeessä ovi pitää kuljetusta varten lukita niin ovelasti, ettei sitä kukaan osaa avata!!!!!

        On siinä ROSENLEWin insinööreillä varmaan hauskaa kun asiakkaat ei keksi, mitä insinöörin päässä liikkuu.

        Olisiko lapsilukko päällä?


    • emt

      toimiiko se kunnolla

    • HONKIS TAAS

      Minulla on asennusliike ja asennan aina kaukalon jos se on vaan mahdollista,joskus kaapin korkeus ja esim kivipöytälevy ei anna periksi.Asennukseen kuuluu tietysti itse työ,läpiviennit ja lisäosat lisäävät tietty kustannuksia,Kaikkiin astianpesukoneisiin ei hyväksytä tarvike letkuja,takuut kaatuu.Jokainen joka osaa asentaa voi asentaa jos kotivakuutus ei vaadi,taloyhtiö ei vaadi,vaimo ei vaadi eikä terve järki.Muissa tapauksissa kannattaa jättää asia ammattimiehelle joka ei aina ole kuljetusvirman apupoika.Monta patenttia on tullut vastaan asiakkaan saennuksia purettaessa,myös letkut on olleet väärinpäin eli poistoletkun kautta täytetty konetta kellariin asti,Vuotavia letkuja on löytynyt jopa uusista koneista,ja kuljetusvaurioita useinkin.Millä todistat kun olet itse kotiin kuljettanut koneen ettei se ollut jo tehtaalta lähdössä vaurioitunut,tai jäätynyt?Mukavia asennustuokioita kälättävän siipan kanssa

    • ostaja

      Ei se kyllä mikään tavallinen autokuski ole joka asennuksen hoitaa.Jos kone tuodaan ilman asennusta sen voi tuoda vaihka Itella.Jos otat asennuksen se on asentaja.

    • fdsfsdfsfffff

      Ajattelin asentaa itse ja käyttää konetta ainoastaan kun olen kotona. Vesihana luonnollisesti kiinni heti pesun jälkeen niinkuin tekisin, vaikka olisi jeesuksen asentama. Ja kaukalo tietenkin alle ja liitoskohtien tarkkailu, jotta ei tule yllätyksiä.

      Toki voi kokeilla metsästää pesukoneita, joissa olisi asennus valmiina niin erittäin epätodennäköisen vahingon sattuessa ei olisi itse syyllinen. Taitaa vaan olla aika vähäistä tuo palvelu ilmaisena nykyään?

    • fdsfcxvxcvx

      Vuokranantaja vaatii astianpesukoneen asennukseen ammattilaista. Eihän tuo kuitenkaan tiedä mistään, että minulla on edes tiskikone jos en asiasta mitään puhu. Jos kuitenkin selviää esimerkiksi poismuuton yhteydessä, että minulla on tiskikone, joka ei ole asentajan asentama niin ei kai tuosta mitään sanktioita voi tulla kuin vuokrasopimuksen purku, joka on tuolloin tietenkin jo purettu?

      Mielestäni ihan järjetöntä, että vuokranantaja vaatii asentajan asentaman koneen. Voisin kyllä ihan hyvin ottaa vastuun koneesta jos sen itse asennan, koska ainoastaan typeryyttään saa vesivahingon aikaiseksi ja korvaakohan tuolloinkaan vakuutus mitään, vaikka olisikin asentajan asentama.

      • hohhoijakkaa...

        "Mielestäni ihan järjetöntä, että vuokranantaja vaatii asentajan asentaman koneen."

        Aliarvioit ihmisten typeryyden aika rankasti. Ei ole kovinkaan harvinaista että nukahdetaan suihkuunkin lattiakaivon päälle... Kuvitteletko että tällaiset ihmiset osaavat asentaa astianpesukoneen.. Ja yllätys yllätys. Juuri nämä ovat yleensä niitä ihmisiä joilla EI OLE kotivakuutusta. Arvaas kuka sen remontin sitten maksaa?

        Jos itse omistaisit osakkeen ja siellä olisi vuokralainen. Antaisitko itse jonkun pelle pelottoman asentaa sinne astianpesukoneen?


    • Tramppanen

      Astianpesukoneen vesiletkussa on näköjään eri kokoiset jengat mitä vesijohdossa!!? Onkohan niitä olemassa montaakin eri kokoa? ja mistä saan uuden osan vesiletkuun?

    • oseb

      Kokoja on tasan kaksi.
      Muunnosadapteri väliin. Eli kaupan kautta.

      Näitä eriasteisia vesivahinkoja nähneenä ei se asennus kotikeinoin ole aina niin itsestäänselvää.

      Kumitiiviste kiristetään hampaat irvessä työkaluilla kappaleiksi.

      Tai poistoletku jää puristuksiin jonnekin, kun kone työnnetään paikoilleen.
      Tai liian ahtaat reiät / väärissä paikoissa.

      Sitten se kaukalo työnnetään niin pitkälle kuin se menee. Eli vesi voi edelleen jäädä piiloon kaapiston sisälle.

    • Vahinko päällä !

      Moro ...... Vesivahinko päällä ...... tuosta turvakaukalosta....... SE ON TÄNÄPÄIVÄNÄ OLTAVA SIELLÄ ALLA...... SILLOIN VAKUUTUKSEN KANSSA EI ONGELMIA !!
      (minulla ei ollut ...kone 10 vuotta ja vähän yli tuolloin ei sitä asennettu ...nyt hmmmm pakollinen .....)

    • krisu3000

      Moikka!

      Astianpesukoneen kotiinkuljetus ja asennus tilattu, mutta kun katsoin ohjeista niin askarruttaa seuraavat:

      - Läpivieennit pitää olla valmiina, 10cm kokoiset reijät, mutta kysymys kuuluu mille korkeudelle ne pitäisi porata. Siemensin 45cm kone kyseessä.

      - Letkujen pituus ilmoitettu 120cm. Meillä tarve 170-200cm letkuille. Meneekö asentajalla sormi suuhun vai löytyykö tarvittaessa autosta pidempi letku vaikka erillista maksua vasten (tai pitääkö minun käydä rautakaupassa ostelemassa pidemmät vesi ja viemäriletkut valmiiksi?)

      - Vieressä olisi uunin sähköpistoke. Saisko siitä sähköä myös astianpesukoneelle vai joutuuko vetämään sille omat sähköt lähimmältä pistorasialta?

      Kiitos paljon jos tietäjät viittii neuvoa.
      Kristjan

      • Tietäjäinen

        Korkeudella ei yleensä ole väliä. Pääasia, että ovat siistit, eivät riko mahdollista kosteussulkua ja ovat siistit.

        Ammattilaisella on kyllä autossaan letkuja joka lähtöön. Ne eivät ole niin kalliita, etteikö kannattaisi pitää varastossa. Jossei sopivaa letkua löydy, kannattaa jo kyseenalaistaa asentajan pätevyys. Toki halvemmalla pääset, jos hankit letkut itse.

        Ei voi ottaa uunin pistokkeesta. Se olisi laitontakin. Uuni käyttää voimavirtaa eli 400V kolmivaihevirtaa. Lähes kaikki muut laitteen käyttävät 230V kaksivaihevirtaa. Poikkeuksena ammattikeittiölaitteet, mutta niitä tuskin kukaan kotiinsa asentaa. Voimavirtaan laitteen kytkeminen vaatii sähköasentajan pätevyyden.


      • höyryhöppä
        Tietäjäinen kirjoitti:

        Korkeudella ei yleensä ole väliä. Pääasia, että ovat siistit, eivät riko mahdollista kosteussulkua ja ovat siistit.

        Ammattilaisella on kyllä autossaan letkuja joka lähtöön. Ne eivät ole niin kalliita, etteikö kannattaisi pitää varastossa. Jossei sopivaa letkua löydy, kannattaa jo kyseenalaistaa asentajan pätevyys. Toki halvemmalla pääset, jos hankit letkut itse.

        Ei voi ottaa uunin pistokkeesta. Se olisi laitontakin. Uuni käyttää voimavirtaa eli 400V kolmivaihevirtaa. Lähes kaikki muut laitteen käyttävät 230V kaksivaihevirtaa. Poikkeuksena ammattikeittiölaitteet, mutta niitä tuskin kukaan kotiinsa asentaa. Voimavirtaan laitteen kytkeminen vaatii sähköasentajan pätevyyden.

        Yksi asia mikä unohtuu nykyään on astianpesukoneen aukon kohdalle pöytätason alapintaan asennettava kosteus-sulku eli liimattava muovikalvo, joka ennenmuinoin tuli joka koneen mukana, mutta jota ei enää nykykoneiden tilpehööri-pusseista löydy.

        On ikävää, jos pöytälevy ei olekaan kosteudenkestävä ja sitä se ei ole varsinkaan kiinnitysreikien kohdalta. Lastulevyhän ei oikein tykkää kosteudesta ja jokaisella pesunjälkeisellä avauksella koneesta hönkii kuumaa vesihöyryä, joka tiivistyy vedeksi kylmälle pinnalle.

        Itse kiinnitin ohuen muovilistan kaksipuolisella teipillä ja niittipistoolin pienillä rosteri-dykkertnauloilla aukon kohdalle tason alapintaan vain minimoidakseni kosteuden haitat.


      • tietäjätön

        Aika harvinaisia nuo kaksivaihevirtaiset 230V:n sähkölaitteet ... ;-) Taitaa "Tietäjäisellä" olla vähän omaa tietoa seassa...


      • tietäjätön

        Aika harvinaisia nuo kaksivaihevirtaiset 230V:n sähkölaitteet ... ;-) Taitaa "Tietäjäisellä" olla vähän omaa tietoa seassa...


    • Don Mega

      tuli pistettyä kone itse kiinni. olipahan taas niin helppo homma että huvittaa jos tästä olisi maksanut jotakin. tiskihanassa itsessään on vipu jolla saa vedentulon pois päältä altaan olevasta putkesta johon kone liitetään.

      taitaa lähes kaikissa suomalaisista kotitalouksista olla oikeanlaiset putket mihin noi letkut menee kiinni suoraan ilman erillisiä adaptereita tms säätöjä. jos kuitenkin huomaat jotain erikoista omissasi niin kannattaa perehtyä asiaan syvemmin esim. youtubesta löytyy kyllä miten homma hoidetaan, tai sit hanki ammattilainen... mutta tosiaan ainakaan minun ja varmaan 90% suomalaisista ei ois voinu mitenkään mokata tätä.

      koneen alla sen verran vähän tilaa että tota kaukaloa turha edes yrittää, vaihtoehtona ajattelin kokeilla vaikka jollakin pitkällä tikulla sieltä takaa ensimmäisillä pesukerroilla mahdollista vuotoa jos on valmistusvika tms. huomasin että electroluxin koneessa oli muutama vesipisara letkussa jo valmiiksi, joten nämä on testattu ennen myyntiin pistoa.

      • en ymmärrä en

        ^Miten koneen alla voi olla niin vähän tilaa, ettei 3-4 mm paksu vuotosuojakaukalo mahdu alle?


    • mummu1954

      Lueskelin noita kirjoituksia ja ihmettelin. Olen mummu 60-v ja minä kyllä asennan ja poistan koneen ihan omin voimin ja yksin..Ei minulla ole siihen koulutusta, ja laiskuuttani voisin teetättää jollain toisella..mutta en kyllä maksa joutavasta 80-100 euroa. Suojakaukalon laitto on ehdottoman tärkeä, siitä vakuutusyhtiöt antaa jopa bonusta. Siis sähköjohto omaan , poistoletku omaan ja tulovesi omaan liitäntään.Nuo kolme kun oikein laittaa, niin se on siinä.8 ei niitä voi laittaa väärin.) Jossain vaiheessa mielestäni suositeltiin vesiliitäntää kylmälle vedelle, mutta ihan varma en ole. Jokainen osaa kun vain luottaa itseensä!

      • Ramadés

        Tuloletku aina kylmään veteen. Ei lämpimään.


    • ei aina

      Uusissa koneissa näin, mutta aiemmin suositeltiin ja suosittiin liitäntää lämpimään veteen. Sähköä ja omaa lompakkoa siinä säästää, jos kytkee koneen lämpimään veteen kerrostalossa. Muut maksaa..

      Meillä on muuten kotona pyykinpesukoneena Mielen ammattilaismalli, joka on kytketty kylmään ja kuumaan veteen. Pesunopeudessa = ajansäästössä on mieletön ero tavalliseen koneeseen verrattuna. Maksoihan tuo mansikoita, mutta todennäköisesti siinä on konetta vuosikymmeniksi.

    • joo ja ei

      Normaalilta ihmiseltä onnistuu, mutta miten tuon sana sitten määritellään. Jostain syystä iskä on joutunut asentamaan kolmen tyttärensä koneet, vaikka on niillä ihan normaalit miehetkin..

    • cccccbbb

      Surkuhupaisaa että kerrostalossa ei saa itse asentaa tiskikonetta vaikka osaisi paremmin kuin joku tumpelo.Onhan olemassa putkimiehiä ja sitten mies ja putki.Kovat palkkiot ja täysin noloja äijiä ???

    • Mievaan1245

      Minä ainakin maksan sen 120 kun on vanha kone niin ei tuu ongelmia. Ei huvita paria tonnia maksaa kun on lattiat kosteusvauriossa . Ja mekin saatiin 20 euroa hintaa alas kun vertailtiin ja jos ostat iuden koneen ota asennuspalvelu makdaa 40-80 liwää mutta menee myyjän vakuutuksiin jos losahtaa. Mie vaan

    • Anonyymi

      Pitääkö selvittää astianpesukoneen asennuksen tarkemmat tiedot ja hinnat? www.kodinplaza.fi/ avulla vertaat alueesi yritykset jehdolla tarjouspyynnöllä.

      • Anonyymi

        Tuleeko sikanauta kaupan päälle?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1752
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1380
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1368
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      119
      1294
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1036
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      912
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      881
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      115
      870
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe