Optimaalinen bittivirta 128 kBps?

Anne K

On kaiketi selvää että yli 128 kBps pakkausta ei kannata käyttää. Mutta onko tarpeen ylittääkää tätä bittivirtaa? Eli huomaako eron 128 ja matalampien (192 tai 256 kBps)pakkaustehojen välillä?

En ole hifisti, mutta mielelläni kuuntelen (ja nautin) musiikista Greative MuVo:llani.

Anne

7

1060

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AM Tiainen

      En ole minäkään mikään hifisti mutta kyllä tuon eron (128kbps & 192kbps) kuuleen jo ihan perus tietokonekaittimilla. Tasapaksussa poppimusiikissa sitä ei ehkä huomaakkaan mutta sellaisessa musiikissa missä on paljon diskanttia sen huomaa.

      MP3 formaatti pienellä bittivirrallaleikkaa ensimmäisenä juuri korkeista taajuuksista (diskanteista). Sitten kun mennään alle 128kbps se alkaa leikata ääniä jo kuuluvimmasta keskialueelta jolloin musiikki menee pikkuisen puuroiseksi.

      Suuremmissa kuin 192kbps pakkauksissa eroa ei enää huomaa. Joten luonnollinen valinta on juuri tuo 192kbps. Ei ole kovin mielekästä pakata biisejä 128kbps jos jo tietää ettei se ole CD tasoista laatua. Jos tila loppuu kesken soittimesta tai koneesta niin sitä saa aina ostettua lisää.

      Yleisimmät formaatit ovatkin:
      - 128kbps (Alle CD laatuinen ääni)
      - 192kbps (CD laatuinen ääni)
      - 320kbps (Hifistin CD laatu)

      • henrythegreat

        Wma 128 ja Mp.3 192 vastaavat toisiaan..


    • jack

      Olen kuunnellut musiikkia MP3-soittimestani WMA 64 kBps laadulla ja verrannut sitä 128 kBps MP3 musiikkiin samasta laitteesta samoilla kuulokkeilla. Ja vaikka kuinka olen tarkkaan yrittänyt kuunnella niin eroa en ole saanut. Ilmeisesti en ole ns. kultakorva.

    • Urpo

      on minkä itse koet tarpeelliseksi (musiikin määrä ja sen henkilökohtaisesti toteama laatu). MP3-soittimet eivät luonnollisesti pysty tuottamaan niin laadukasta ääntä, kuin kunnolliset HIFI-laitteet CD-toistolla. Kuulokkeet (hyvätkin) saavuttavat parhaimman potentiaalinsa kuulokevahvistimella, puhumattakaan korvanappien äänenlaadusta.
      Hyvälläkin hifisysteemillä CD:n ja MP3-laatuerot menevät (ainakin harjaantuneella kuuntelijalla) CD:n hyväksi. Tähän yleensä syynä on keskinkertaiset äänikortit, jotka värittävät ääntä huonompaan suuntaan.

      Kuulokkeilla äänekkäissä tiloissa/ulkona ym. kuuntelu vähentää täydellistä äänen erottelukykyä, ellet nyt sitten innostu huudattamaan kuulokkeitasi :)
      Suljetut kuulokkeet toimivat tällaisissa tiloissa paremmin.

      MP3-koodauksen laatu on parantunut ajan kuluessa.
      Jos joudut enkoodaamaan musiikkisi itse MP3-muotoon, suosittelisin kokeilemaan EAC-kopiointiohjelmaa ja LAME-MP3-enkooderia.
      Nykyisimmät tehokkaimmat (paras äänenlaatu suhteessa tiedoston kokoon) asetukset käyttävät VBR-asetusta, eli bittivirtaa käytetään sen mukaan mitä sitä tarvitaan. Ei siis koodata MP3-tiedostoa käyttämään yhtä kiinteää bittivirtaa. Tämä saattaa kuulostaa asiasta tietämättömän korvaan tyhmältä, mutta sama menetelmä on käytössä myös DVD-levyillä olevissa videomateriaaleissa.

      Paljon informaatiota sisältävään kohtaan tarvitaan enemmän bittivirtaa kuin hiljaisuuteen.

      Eli käytännössä suosittelisin kokeilemaan uusinta LAME-mp3 encoderia asetuksella "-V 5 --vbr-new".
      Tämä asetus tekee MP3-tiedoston noin 130kbps keskiarvolla.

      Ohjeet englanniksi löytyy seuraavasta osoitteesta:
      http://users.pandora.be/satcp/eac-qs-en.htm#quickstart

      Lisää tietoa LAME-MP3 koodaajan asetuksista:
      http://www.hydrogenaudio.org/forums/index.php?showtopic=28124

      Nämä asetukset saattaa vaikuttaa aluksi hankalilta säätää kuntoon, mutta kun sen kerran tekee, niin ei tarvitse säätää enempää.
      Tai jos tarvii, niin varmaan muistaa jo ensimmäisestä kerrasta mitenkä asia meni :)

      Uusin LAME löytyy osoitteesta:
      http://audio.ciara.us/rarewares/lame3.97b2.zip

      Loppukaneettina voisin lyhyesti todeta, että oikein koodattu 128kbps keskiarvobittivirta (voi kuulostaa laitteillasi korvaasti yhtä hyvältä kuin yli 200kbps koodattu.
      Kokeile ja löydä omat optimaaliset asetuksesi

      • tuon säätäminen

        Kuulostaa tarpeettoman hankalalta. Mä olen vaan cdex-ohjelmalla tyrkännyt levyn sisään, valinnut asetuksista 192kbps kiinteän bitraten, kirjoittanut levyn ja esittäjän nimen ja painanut nappia mikä muuttaa cd:n pakatuksi.

        En ole kokenut tarvetta lähteä säätämään sen enempiä, kun toimii oikein näppärästi tuollakin. Eikä sitä bitratea tarvitse mistään komentoriviltä säätää vaan ihan normaalista windowsin pudotusvalikosta missä on valmiit vaihtoehdot.

        Mutta todelliset nörtithän haluaa tehdä kaikki aina vaikeimmalla mahdollisella tavalla?


      • Urpo
        tuon säätäminen kirjoitti:

        Kuulostaa tarpeettoman hankalalta. Mä olen vaan cdex-ohjelmalla tyrkännyt levyn sisään, valinnut asetuksista 192kbps kiinteän bitraten, kirjoittanut levyn ja esittäjän nimen ja painanut nappia mikä muuttaa cd:n pakatuksi.

        En ole kokenut tarvetta lähteä säätämään sen enempiä, kun toimii oikein näppärästi tuollakin. Eikä sitä bitratea tarvitse mistään komentoriviltä säätää vaan ihan normaalista windowsin pudotusvalikosta missä on valmiit vaihtoehdot.

        Mutta todelliset nörtithän haluaa tehdä kaikki aina vaikeimmalla mahdollisella tavalla?

        tulee kyllä tuolla ylläolevalla menetelmälläkin. Aiemmassa viestissäni on sitten ne (viho?)viimeiset twiikkailut, joilla haetaan täydellisyyttä joihinkin tarvittaviin tilanteisiin. Kysehän ei suinkaan ole siitä, että asiat pitäisi saada tehtyä mahdollisimman hankalasti ;)


      • Anne K
        Urpo kirjoitti:

        tulee kyllä tuolla ylläolevalla menetelmälläkin. Aiemmassa viestissäni on sitten ne (viho?)viimeiset twiikkailut, joilla haetaan täydellisyyttä joihinkin tarvittaviin tilanteisiin. Kysehän ei suinkaan ole siitä, että asiat pitäisi saada tehtyä mahdollisimman hankalasti ;)

        Joo. Kiitän vain perusteellisestä viestistäsi. Kiva että joku oikeasti viitsii vastata näin perusteellisesti. Ehkä kuitenkin liian teknistä minun taidoilleni, vaikka eihän sitä tiedä vaikka vielä innostuisin asiasta kovastikin. kiitos kuitenkin.

        Anne


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      194
      1947
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      62
      1330
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      58
      1083
    4. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      152
      986
    5. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      53
      984
    6. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      82
      942
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      808
    8. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      82
      800
    9. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      739
    10. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      62
      714
    Aihe