täryklavo?

.........

tais puhjeta tärykalvo kun sain iskun korvaan, tai ainakin luulen niin kun esimerkiksi "tasaa paineen" (puhaltaa ilmaa niin että tukkii nenän ja suun) niin tulee korvasta ilmaa? wtf?
eli onko tää vaarallista?
onko muille käyny näin?
voiko mennä uimaan ku on tärykalvos reikä??

13

14656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sbcv
      • jgfgjgjgjf

        jotkut ovat sanoneet minulle että tärykalvon puhkeaminen sattuisi todella paljon ja tulisi verta, mutta minulle ei kyllä ollut näitä oireita, kuulin vain eritavalla seuraavan päivän, sitten ei ole ollut mitään ongelmia..
        voisiko mikään muu kuin tärykalvon puhkeaminen aihettaa tälläistä?


    • nimetön

      Itselläni on ollut tärykalvossa reikä. En voi kertoa puhkeamisesta,kun en muista sitä. Hakeudu kuitenkin kunnon korvalääkärille, tai varmistaaksesi reiän käy edes monella eri terveyskeskuslääkärillä, sillä reikää on vaikea havaita muun kuin korvalääkärin.
      Joka tapauksessa elämäsi muuttuu sen verran, että suihkussa ja uimassa täytyy käydä korva peitettynä (korvalääkäri tekee muovitulpan), eikä korvaan saa mennä vettä missään yhteydessä.Niistää ei saa kuin toisella sieraimella kerrallaan.
      Tärykalvon umpeutuminen kesti itseni kohdalla n.10 vuotta. Eli ei vaarallista, jos pidät korvan kuivana.Opettelu vie aikaa varmasti.

    • kreeta

      hei!

      itseltäni puhkesi tärykalvo korvatulehduksen yhteydessä olin menossa lääkäriin niin automatkalla paukahti rikki eli kuulin pienen
      paukahduksen. ilmeisesti siellä oli sen verran
      painetta minkä takia tärykalvo repesi. tämä tapahtu joskus vuonna 98 sitä sitten jouduttiin
      kolme kertaa paikkaamaan koska kaksi ensimmäistä
      leikkausta ei onnistunut. kolmas operaatio sitten auttoi nyt on kyllä pysynyt ehjänä jos tärykalvo puhkeaa niin ei sen pitäisi olla vaarallista. joskus ne itse umpeutuu mutta joskus pitää tehdä paikkaus leikkaus sinne tärykalvoon. niin kuin minun tapauksessa uimista ei oikeen suositella jos ei ole korvatulppia en ainakaan itse saanut käydä uimassa tai suihkussa ilman korvatulppia.

      • sama..

        kivahan se nyt on kuulla et ei sais käydä suihkus ilman korvatulppia, kun oon jo viikon käyny:D..
        kaippa se on pakko raahautua johonkin lääkärille


      • kreeta
        sama.. kirjoitti:

        kivahan se nyt on kuulla et ei sais käydä suihkus ilman korvatulppia, kun oon jo viikon käyny:D..
        kaippa se on pakko raahautua johonkin lääkärille

        moi

        se on ihan oma asia käytätkö korvatulppia
        suihkussa vai ei. mene sinne lääkkäriin
        siellä asian pitäisi selvitä. se voi olla ihan tapauskohtainenkin joutuuko käyttämään korvatulppia suihkussa tai uidessa.minulla nyt oli sellainen tapaus että jouduin käyttämään korvatulppia uidessa sekä suihkussa.koska korvaan ei saanut mennä vettä ollenkaan ettei tee enempää vauriota sinne korvaan.


    • kreetalle..

      Hei Kreeta!

      Itselläni on ollut nyt kolmisen kuukautta reikä tärykalvossa, kuulo heikkeni yli puolella kun se tuli siihen. Paikkausta odotellessa, kerroit ettei paikkaus ollut aina onnistunut, mikä paikkamateriaali toimi parhaiten kohdallasi? Paraniko kuulo?

      • kreeta

        hei kyselijä

        kysyit mikä paikka materiaali toimi
        itseasiassa minulle laitettiin joka kerta
        ihan sama paikkamateriaali. eli ne ottivat aina sen kahdeksan pulloa verta ja tekivät siitä
        sen paikka aineen jotenkin. en tiedä tarkalleen miten. ei se siitä paikkamateriaalista johtunut varmaankaan minulla sattui olemaan huono tuuri siinäkin asiassa. mutta nyt kun kolmannen kerran se tärykalvo operoitiin niin nyt on kyllä ihan hyvin toiminut eikä ole ollut mitään murheita sen osalta. joo kuulo parani jonkin verran mutta sanotaanko että kuulen vähän heikommin kuin taas tällä terveellä korvalla eli ilmeisesti sinne jäi vähän kuulonalenemaa kun eihän se ole hyvä että sitä korvaa montaa kertaa kuitenkaan ronkitaan.


    • eijaleija

      héi, mulla on ollut 3 kertaa reikä korvassa, ne paikataan keskussairaalassa paperipaikalla ja sillä siisti, sit kotiin, paikallispuudutuksella pieni juttu. mee terveyskeskukseen ne näkee siel et onko reikä ja ne tekee lähettteen keskussairaalaan paikattavaksi, suht pian,. oireena mullakin oli ett ilma kulki korvasta just ku sullakin- onnea

      • aseotijagsd

        itsellänikin juuri nyt ilma virtaa ulos korvasta ja koskee ihan pirusti ja tuntuu painetta korvassa.
        Tämän aiheutti kun tipuin noin 2metrin korkeudelta veteen suoraan korva edellä.
        Kannattaa vissiin lääkäriin mennä?


      • vexi4141
        aseotijagsd kirjoitti:

        itsellänikin juuri nyt ilma virtaa ulos korvasta ja koskee ihan pirusti ja tuntuu painetta korvassa.
        Tämän aiheutti kun tipuin noin 2metrin korkeudelta veteen suoraan korva edellä.
        Kannattaa vissiin lääkäriin mennä?

        Onko kellään tietoa, onko viisasta lentää puhjenneen/rikkoutuneen tärykalvon kanssa?


      • tjorven
        vexi4141 kirjoitti:

        Onko kellään tietoa, onko viisasta lentää puhjenneen/rikkoutuneen tärykalvon kanssa?

        se ei ole vaarallista lentää puhjennella korvalla.


    • tjorven

      minulla on ollut molemmissa tärykalvoissa reikä. Nyt parhaimmillaan minulla on oikeassa korvassa. Se leikattiin vuoden alussa, mutta ei kestänyt... Se on kurja juttu jos on reikä tärykalvossa ja jos se ei mene itsestään kiinni.
      Jos korvasi ei mene lukkoon, niin siellä on varmasti reikä. Tai jos sinne menee vettä, niin se tekee hyvin kipeää. Ja jos sinulla on ollut kauan reikä tärykalvossa niin kuulo voi huonontua. Minulla on nyt ollut puoli vuotta reikä taas. Minun kuuloni on huonontunut paljon! ja olen vasta 15 vuotias.. Mutta jos luulet että sinulla on reikä, niin vältä saunontaa ja uimista ja mene korvalääkäriin.

      paranemista! Janina

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3660
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2992
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2890
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2768
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      23
      2683
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2455
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      2159
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1907
    9. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      209
      1888
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      44
      1847
    Aihe