Vulvodyn

--------

Onko muita saman kokeneita? Kun seksi sattuu. Olen alkanut epäillä että mulla on vulvodynia tai mikä se nyt olikaan sitten. Joskus lukenut. Kipupisteet vaan on kohdunnapukassa tai sielläpäin. Sattuu vain tietyissä asennoissa esimerkiksi takaapäin ja kun mies työntää syvälle. Olen alkanut pelkäämään seksiä. Kosteudenpuutetta ei ole. Liiankin kostea olen välillä. Silti sattuu. En ole myöskään enää kokematon ensikertalainen. Onko mitään lääkettä mikä auttaisi tähän? myös luonnonlääkkeet otan huomioon.

8

1154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tytti

      Sieltä luulis saavan tietoa ja oikean lääkkeen reseptin..

    • sama vaiva

      Sama vaiva täälläkin. Paitsi että kipu on alempana. Olen kokeillut pillerin vaihtoa ja nyt on rengas käytössä. Mitään näkyvää vikaa ei löydy eikä kokeissa ole ollut tulehduksia tms. Taas kohta olen menossa gynelle, aika turhauttavaa kun vikaa ei löydy. Ehkä se on korvien välissä...
      Kivut vaikuttaa haluihin ja sitä kautta parisuhteeseen. Alkavat halut kaatuu siihen kun muistaa että kohta sattuu ja sittenhän se sattuu vielä enemmän. Noidankehä. Mies on ollut kauan (2v.) ymmärtäväinen, mutta pakkohan sen on kohta jo häntäkin alkaa rassata... Pelottaa mitä sitten tapahtuu. Kaikki alkoi stressaavasta elämäntilanteesta.

      Kertokaa toki jos jostain olette apua saaneet!

      • -------------

        ei mulla ole kyllä korvien välissä vikaa. Ei mulla ole myöskään löytynyt mitään gynekologisessa tutkimuksessa. joskus oireet vähän lievenivät kun käytin vähemmän viljatuotteita. ei mulla silti ole hiivaa nyt tai tulehdusta edes. Vaikea sanoa mistä tämä johtuisi.


    • Vulvodyynikko

      En usko, että alkuperäisen henkilön kyseessä on vulvodynia. Siinähän kipu on emättimen suuaukolla. Kohdun suuhan on aika arka paikka, eli siihen koskeminen saattaa tuntua epämiellyttävälle naisesta kuin naisesta. Ehkä hieman hellempi yhdyntä tuo ratkaisun?

      SEn sijaan jos sisääntyöntymisvaihe sattuu, ja hiivat yms. on poissuljettu, kyse saattaa olla vulvodyniasta. Siinä emättimen suulta löytyy yksi tai useampi kipupiste (itselläni 4). Kipu on terävää ja voi olla erittäin voimakasta.

      • SamaVaiva

        Nou oireet mitä luettelit on just samat kuin mulla! Eli kipu tuntuu "kiristävänä" ja todella voimakkaana siinä emättimen suulla juuri sisäänmeno vaiheessa. Tuntuu ettei lääkärit oikein ota tosissaan asiaa, siis että se todellakin sattuu!! Moneen kertaan on tutkittu jo hiivat ja tulehdukset vaikkei sellasista mitään oireita ole. Vain tuo kipu ja sen mukanaan tuoma haluttomuus. Täytyy varmaan seuraavalla kerralla itse ottaa tämä vulvodynia-asia esille.

        Oletko löytänyt jonkin hyvän hoidon vaivaan? Mitään yhtä lääkettä siihen ei liene olemassa vaikka joku tuolla niin toiveikkaasti ehdottikin.


      • vulvodyynikko
        SamaVaiva kirjoitti:

        Nou oireet mitä luettelit on just samat kuin mulla! Eli kipu tuntuu "kiristävänä" ja todella voimakkaana siinä emättimen suulla juuri sisäänmeno vaiheessa. Tuntuu ettei lääkärit oikein ota tosissaan asiaa, siis että se todellakin sattuu!! Moneen kertaan on tutkittu jo hiivat ja tulehdukset vaikkei sellasista mitään oireita ole. Vain tuo kipu ja sen mukanaan tuoma haluttomuus. Täytyy varmaan seuraavalla kerralla itse ottaa tämä vulvodynia-asia esille.

        Oletko löytänyt jonkin hyvän hoidon vaivaan? Mitään yhtä lääkettä siihen ei liene olemassa vaikka joku tuolla niin toiveikkaasti ehdottikin.

        Lääkärit eivät osaa tätä aina diagnosoida. Riippuu aivan missä päin suomea asut miten valveutuneita he ovat. Vaadi pääsyä erikoislääkärille jos muuten ei diagnoosi onnistu. Kuulostaisi kyllä vulvodynialle. Valitettavasti yhtä ainoaa kaikille tehoavaa hoitoa ei ole, ja aina sitä ei pystytä kunnolla hoitamaan.


      • toinen vulvodyynikko
        vulvodyynikko kirjoitti:

        Lääkärit eivät osaa tätä aina diagnosoida. Riippuu aivan missä päin suomea asut miten valveutuneita he ovat. Vaadi pääsyä erikoislääkärille jos muuten ei diagnoosi onnistu. Kuulostaisi kyllä vulvodynialle. Valitettavasti yhtä ainoaa kaikille tehoavaa hoitoa ei ole, ja aina sitä ei pystytä kunnolla hoitamaan.

        Mulla kanssa kipu oli neljässä kipupisteessä, enemmän ylemmissä, vähemmän alimmissa. Sain pistoshoitoa vuoden ajan yhteensä 4 kertaa eli kolmen kk välein. Tehosi aika hyvin!!

        Mulla oli lisäongelmana myös ärtynyt virtsarakko ja sitä on hoidettu useampaan otteeseen fysioterapialla (biopalaute).

        Mun gyne on Jorma Paavonen (Suomen Terveystalolla Helsingissä) ja fysioterapeutti Vuokko Jernfors (Mehiläinen Helsingissä). He ovat kirjoittaneet aiheesta yhdessäkin artikkeleja, löytyy googlettamalla.

        En siis ole ainoa, jolla on virtsaongelmat liittyneet vulvodyniaan, vaikkakin on kyllä ihan liikaa vaadittu yhdeltä ihmiseltä joutua kärsimään molemmista!! Onneks toi vulvodynia vaikuttaa parantuneen ja viimeksi Paavonen sanoi, ettei se yleensä palaa takas jos on hoito kerran tehonnut (vaikka muistaakseni vanhemmissa artikkeleissa on nimenomaan sanottu, että välillä on pahempi, välillä parempi). Virtsaamisvaiva tulee välillä takas, mut fysioterapia (rakkoa rauhoittava sähkö) on auttanu siihen melko hyvin.

        Viimeks Paavosella käydessä olin suorastaan helpottunut kun se löysi multa jonkun bakteeritulehduksen kun mä luulin, et vulvodynia pahenee taas kun sattuu niin perkeleesti. Tulehdus tuntuu nyt talttuneen Dalacin-emätinvoiteella ja yhdyntä oli eilen aivan taivaallista kaikkien kipuilujen jälkeen. ;) Ei siis kannata heittää toivoa hukkaan vaikka mikä olis, aika paljon osataan erilaisia ongelmia onneks nykyään hoitaa.


    • Jeesaaja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      233
      1800
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1403
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1085
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      940
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      811
    Aihe