AMK pääsykoe tekniikan ala!

hakee sinne

Eli mitä pitää osata? Olen hakemassa tuohon ajoneuvotekniikan linjalle. Matematiikka kemia ja fysiikka luultavasti mutta kuinka pitkälle? Lukion tasoista? Neuvoja kaivataan kipeästi

36

80343

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdsfdsfashfsfds

      Matematiikasta riittää ihan lukiomatematiikan pari ensimmäistä kurssia. Lisäksi on valittavana joko fysiikka tai kemia. Ainakin fysiikasta pärjää ihan perustiedoilla, eli hieman mekaniikkaa, sähköä ja lämpöoppia. Sinä se. Jos lukion laajan matematiikan ja fysiikan oppimäärät ovat edes puoliksi hallussa, niin AMK-tekniikan alan pääsykokeet ovat lähinnä vitsi.

      Käy katsomassa jonkin AMK:N sivuilta tekniikan alan kokeita, ne löytyvät oppilaitosten sivuilta.

      • Canopus

        Itse käväisin noissa AMK-tekniikan alan pääsykokeissa viime vuonna ja ne todellakin olivat lähinnä vitsi. Jos osaa peruskoulussa opetetut asia hyvin, niin nuo kokeet eivät tuota ongelmia.


      • akkaghuahu
        Canopus kirjoitti:

        Itse käväisin noissa AMK-tekniikan alan pääsykokeissa viime vuonna ja ne todellakin olivat lähinnä vitsi. Jos osaa peruskoulussa opetetut asia hyvin, niin nuo kokeet eivät tuota ongelmia.

        Jaa että saa valita sen fysiikan tai kemian siihe pääsykokeesee?
        Itse olen amiksen käynyt ja laskeskelin että työkokemuksesta saan ehkä pisteen pari, koulukokemuksesta 11 pistettä ja eka hakutoiveesta 5 pistettä. Ja pääsykokoeen maksimi on 35.

        Niin tuleeko siihen toiseen asteen yhtälö, vailinnainen yhtälö, potenssit sun muut kaikenmoiset mitä löytyykin? Tuleeko fysiikkaan ohmin laki, lämpökertoimet miten aine kasvaa ja pienenee, tehon ja väännön kaavoja ???????? Olen ihan paniikissa ja tilasin vielä ton tammertekniikan pääsykoe oppaan!


      • Canopus
        akkaghuahu kirjoitti:

        Jaa että saa valita sen fysiikan tai kemian siihe pääsykokeesee?
        Itse olen amiksen käynyt ja laskeskelin että työkokemuksesta saan ehkä pisteen pari, koulukokemuksesta 11 pistettä ja eka hakutoiveesta 5 pistettä. Ja pääsykokoeen maksimi on 35.

        Niin tuleeko siihen toiseen asteen yhtälö, vailinnainen yhtälö, potenssit sun muut kaikenmoiset mitä löytyykin? Tuleeko fysiikkaan ohmin laki, lämpökertoimet miten aine kasvaa ja pienenee, tehon ja väännön kaavoja ???????? Olen ihan paniikissa ja tilasin vielä ton tammertekniikan pääsykoe oppaan!

        "Niin tuleeko siihen toiseen asteen yhtälö, vailinnainen yhtälö, potenssit sun muut kaikenmoiset mitä löytyykin? Tuleeko fysiikkaan ohmin laki, lämpökertoimet miten aine kasvaa ja pienenee, tehon ja väännön kaavoja ????????"

        Kokeessa oli viime vuonna tekniikkaan liittyvä luetunymmärtäminen, matikantehtäviä, "ongelmanratkaisukykyä" mittaava tehtävä ja joko fysiikan tai kemian tehtäviä. Fysiikan ja kemian tehtävät olivat sillä tavalla, että oli kohtia, joista pitää valita joko a tai b kysymys, joista toinen liittyy fysiikkaan ja toinen kemiaan.

        Kokeessa on matikasta lähinnä "ratkaise x" tehtäviä tyyliin 2x 6 = 4y 2. Toisen- tai korkeamman asteen yhtälöitä ei tarvinnut viime vuonna ratkoa, kuin korkeintaan tyyliin x^2 = 5y, elikkä toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa ei tarvittu. Mielestäni "vaikein" tehtävä matematiikasta oli e = t / ( t - T ), josta piti ratkaista t. Eli ei mitään vaikeita juttuja vaan perus pyöritystä, joka opetetaan jo peruskoulussa.

        Fysiikasta olisi hyvä osata PUImURI sähköstä, E=mgh E=0,5mv^2 F=ma W=Fs P=W/t mekaniikasta tasainen- ja tasaisesti muuttuva etenemisliike( s=vt, v=at... ), eikä oikeastaan muuta. Kemiasta ihan perusjuttuja eli atomin rakenne ( massaluku, järjestysluku, elektronien määrä), n=m/M, ρ=m/V. Näitä juttuja enempää( enkä kaikkia näistäkään ) en ainakaan minä tarvinnut tuossa kokeessa, mutta joka vuosi saattaa koe olla vähän erilainen. Kannattaa lukea ainakin perusjutut sekä fysiikasta, että kemiasta, eikä keskittyä vain toiseen.

        Koe ei tosiaankaan ole mikään vaikkea, joten turha hermoilla. Muista että amk-inssiksi pääsevät opiskelemaan lähes kaikki halukkaat, mutta itse koulutus saattaakin olla vaikeampaa kuin pääsykoe antaa ymmärtää.

        Tosin itse olen lukenut lukiossa fysiikasta, kemiasta ja matikasta pitkän oppimäärän, joten koe ei tuottanut mitään ongelmia, vaikka en siihen edes luenut. Sainkin tuosta pääsykokeesta 34/35. Kuitenkin kokeesta 25p:n saaminen ei voi tuottaa kenellekään ongelmia, koska kokeessa on paljon todella helppoja tehtäviä ja vain pari vaikeampaa.


      • ......
        Canopus kirjoitti:

        "Niin tuleeko siihen toiseen asteen yhtälö, vailinnainen yhtälö, potenssit sun muut kaikenmoiset mitä löytyykin? Tuleeko fysiikkaan ohmin laki, lämpökertoimet miten aine kasvaa ja pienenee, tehon ja väännön kaavoja ????????"

        Kokeessa oli viime vuonna tekniikkaan liittyvä luetunymmärtäminen, matikantehtäviä, "ongelmanratkaisukykyä" mittaava tehtävä ja joko fysiikan tai kemian tehtäviä. Fysiikan ja kemian tehtävät olivat sillä tavalla, että oli kohtia, joista pitää valita joko a tai b kysymys, joista toinen liittyy fysiikkaan ja toinen kemiaan.

        Kokeessa on matikasta lähinnä "ratkaise x" tehtäviä tyyliin 2x 6 = 4y 2. Toisen- tai korkeamman asteen yhtälöitä ei tarvinnut viime vuonna ratkoa, kuin korkeintaan tyyliin x^2 = 5y, elikkä toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa ei tarvittu. Mielestäni "vaikein" tehtävä matematiikasta oli e = t / ( t - T ), josta piti ratkaista t. Eli ei mitään vaikeita juttuja vaan perus pyöritystä, joka opetetaan jo peruskoulussa.

        Fysiikasta olisi hyvä osata PUImURI sähköstä, E=mgh E=0,5mv^2 F=ma W=Fs P=W/t mekaniikasta tasainen- ja tasaisesti muuttuva etenemisliike( s=vt, v=at... ), eikä oikeastaan muuta. Kemiasta ihan perusjuttuja eli atomin rakenne ( massaluku, järjestysluku, elektronien määrä), n=m/M, ρ=m/V. Näitä juttuja enempää( enkä kaikkia näistäkään ) en ainakaan minä tarvinnut tuossa kokeessa, mutta joka vuosi saattaa koe olla vähän erilainen. Kannattaa lukea ainakin perusjutut sekä fysiikasta, että kemiasta, eikä keskittyä vain toiseen.

        Koe ei tosiaankaan ole mikään vaikkea, joten turha hermoilla. Muista että amk-inssiksi pääsevät opiskelemaan lähes kaikki halukkaat, mutta itse koulutus saattaakin olla vaikeampaa kuin pääsykoe antaa ymmärtää.

        Tosin itse olen lukenut lukiossa fysiikasta, kemiasta ja matikasta pitkän oppimäärän, joten koe ei tuottanut mitään ongelmia, vaikka en siihen edes luenut. Sainkin tuosta pääsykokeesta 34/35. Kuitenkin kokeesta 25p:n saaminen ei voi tuottaa kenellekään ongelmia, koska kokeessa on paljon todella helppoja tehtäviä ja vain pari vaikeampaa.

        "Muista että amk-inssiksi pääsevät opiskelemaan lähes kaikki halukkaat"

        Onko todellakin näin?

        Itseäni tuo amk-inssin koulutus kiinnostaisi, mutta lukiossa tuli jätettyä noi fysiikan ja kemian opinnot kokonaan pakollisten kurssien jälkeen. Lyhyestä matikasta kirjotin ämmän joten ei kyllä kovin lupaavalta omat mahdollisuuteni kuulosta tekniikan ja liikenteen alalle pääsemiseksi..

        Kannattaisikohan kuitenkin yrittää?


      • Canopus
        ...... kirjoitti:

        "Muista että amk-inssiksi pääsevät opiskelemaan lähes kaikki halukkaat"

        Onko todellakin näin?

        Itseäni tuo amk-inssin koulutus kiinnostaisi, mutta lukiossa tuli jätettyä noi fysiikan ja kemian opinnot kokonaan pakollisten kurssien jälkeen. Lyhyestä matikasta kirjotin ämmän joten ei kyllä kovin lupaavalta omat mahdollisuuteni kuulosta tekniikan ja liikenteen alalle pääsemiseksi..

        Kannattaisikohan kuitenkin yrittää?

        Kyllä kannattaa. Jos olet opiskellut kemiaa ja fysiikkaa yhden kurssin ja lukenut lyhyen matematiikan, niin pääsykoealue on hallussa. Kun vielä kertaat asioita ennen pääsykoetta, niin varmasti opiskelupaikka irtoaa. Kuten jo sanoin: tuon kokeen selvittää, jos on perukoulun jutut hyvin hallussa.


      • dfglkdf
        Canopus kirjoitti:

        "Niin tuleeko siihen toiseen asteen yhtälö, vailinnainen yhtälö, potenssit sun muut kaikenmoiset mitä löytyykin? Tuleeko fysiikkaan ohmin laki, lämpökertoimet miten aine kasvaa ja pienenee, tehon ja väännön kaavoja ????????"

        Kokeessa oli viime vuonna tekniikkaan liittyvä luetunymmärtäminen, matikantehtäviä, "ongelmanratkaisukykyä" mittaava tehtävä ja joko fysiikan tai kemian tehtäviä. Fysiikan ja kemian tehtävät olivat sillä tavalla, että oli kohtia, joista pitää valita joko a tai b kysymys, joista toinen liittyy fysiikkaan ja toinen kemiaan.

        Kokeessa on matikasta lähinnä "ratkaise x" tehtäviä tyyliin 2x 6 = 4y 2. Toisen- tai korkeamman asteen yhtälöitä ei tarvinnut viime vuonna ratkoa, kuin korkeintaan tyyliin x^2 = 5y, elikkä toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa ei tarvittu. Mielestäni "vaikein" tehtävä matematiikasta oli e = t / ( t - T ), josta piti ratkaista t. Eli ei mitään vaikeita juttuja vaan perus pyöritystä, joka opetetaan jo peruskoulussa.

        Fysiikasta olisi hyvä osata PUImURI sähköstä, E=mgh E=0,5mv^2 F=ma W=Fs P=W/t mekaniikasta tasainen- ja tasaisesti muuttuva etenemisliike( s=vt, v=at... ), eikä oikeastaan muuta. Kemiasta ihan perusjuttuja eli atomin rakenne ( massaluku, järjestysluku, elektronien määrä), n=m/M, ρ=m/V. Näitä juttuja enempää( enkä kaikkia näistäkään ) en ainakaan minä tarvinnut tuossa kokeessa, mutta joka vuosi saattaa koe olla vähän erilainen. Kannattaa lukea ainakin perusjutut sekä fysiikasta, että kemiasta, eikä keskittyä vain toiseen.

        Koe ei tosiaankaan ole mikään vaikkea, joten turha hermoilla. Muista että amk-inssiksi pääsevät opiskelemaan lähes kaikki halukkaat, mutta itse koulutus saattaakin olla vaikeampaa kuin pääsykoe antaa ymmärtää.

        Tosin itse olen lukenut lukiossa fysiikasta, kemiasta ja matikasta pitkän oppimäärän, joten koe ei tuottanut mitään ongelmia, vaikka en siihen edes luenut. Sainkin tuosta pääsykokeesta 34/35. Kuitenkin kokeesta 25p:n saaminen ei voi tuottaa kenellekään ongelmia, koska kokeessa on paljon todella helppoja tehtäviä ja vain pari vaikeampaa.

        Minusta on perin hauskaa kun kirjoitat ettei 25p voi tuottaa kellekään vaikeuksia.
        Mua kiinnostaa teknikointi kovin, mutta enpä uskoisi saavani tusinaa enempää pisteitä ikinä. Lukioajasta on jo pari vuotta eikä kertauksesta enää tunnu olevan hyötyä.

        En valita etten läpi pääsisi jos koittaisin, mutta aivan turha on olettaa että kaikki vetäisivät 25p.


      • että, jos ei pääsykoe rajaa...
        ...... kirjoitti:

        "Muista että amk-inssiksi pääsevät opiskelemaan lähes kaikki halukkaat"

        Onko todellakin näin?

        Itseäni tuo amk-inssin koulutus kiinnostaisi, mutta lukiossa tuli jätettyä noi fysiikan ja kemian opinnot kokonaan pakollisten kurssien jälkeen. Lyhyestä matikasta kirjotin ämmän joten ei kyllä kovin lupaavalta omat mahdollisuuteni kuulosta tekniikan ja liikenteen alalle pääsemiseksi..

        Kannattaisikohan kuitenkin yrittää?

        "Muista että amk-inssiksi pääsevät opiskelemaan lähes kaikki halukkaat" Täytyy sen verran sanoa, että jos aloituspaikkoja esim TAMK:ssa on 830 kappaletta ja opiskelemaan ensisijaisesti hakee n. 4000 hakijaa -> pääsee sisään siis vain noin 20% halukkaista. Täytyy ottaa huomioon, että moni myös hakee yliopistoon tai menee asepalvelukseen, joten paikkojen hylkäämisiä / opintojen lykkäystä tulee tätä kautta.


      • foppis
        akkaghuahu kirjoitti:

        Jaa että saa valita sen fysiikan tai kemian siihe pääsykokeesee?
        Itse olen amiksen käynyt ja laskeskelin että työkokemuksesta saan ehkä pisteen pari, koulukokemuksesta 11 pistettä ja eka hakutoiveesta 5 pistettä. Ja pääsykokoeen maksimi on 35.

        Niin tuleeko siihen toiseen asteen yhtälö, vailinnainen yhtälö, potenssit sun muut kaikenmoiset mitä löytyykin? Tuleeko fysiikkaan ohmin laki, lämpökertoimet miten aine kasvaa ja pienenee, tehon ja väännön kaavoja ???????? Olen ihan paniikissa ja tilasin vielä ton tammertekniikan pääsykoe oppaan!

        Tarvitseeko noita fysiikan ja kemian kaavoja osata ulkoa vai annetaanko ne kokeessa?


      • gjpobkhg
        foppis kirjoitti:

        Tarvitseeko noita fysiikan ja kemian kaavoja osata ulkoa vai annetaanko ne kokeessa?

        Ainakaan vanhoissa valintakokeissa, joita olen harjoitellut, ei annettu mitään kaavoja valmiina. Että pitää muistaa itse, koska MAOLiakaan ei saa käyttää.


    • alkuprrrr

      Saako siellä olla Maol mukana??
      Täytyy varmaan opetella ulkoo noi Canonpusin kaavat ulkoa. Mun tuurilla siellä aletaan heti jotain bohrin malleja sun muuta hommaa :o :/

      • Canopus

        "Saako siellä olla Maol mukana?"

        Ei ainakaan viime vuonna saanut olla Maolia, eikä siellä annettu mitään kaavakokoelmaa. Eli kannattaa opetella ulkoa, koska ei tuota opettelamista tuossa niin hirveästi ole.

        "Mun tuurilla siellä aletaan heti jotain bohrin malleja sun muuta hommaa"

        lol. Niin aikadilataatio, lorentz-kontraktio ja suhteelisuusteoria yleensä kannattaa hallita hyvin. Tietenkin unohtamatta sätely- atomi- ja ydinfysiikkaa, josta erityisesti Comptonin ilmiö, Braggin laki ja mainitsemasi Bohrin vetyatomimalli voivat näytellä tärkeätä osaa pääsykokeessa. :-D


      • alkupytpre
        Canopus kirjoitti:

        "Saako siellä olla Maol mukana?"

        Ei ainakaan viime vuonna saanut olla Maolia, eikä siellä annettu mitään kaavakokoelmaa. Eli kannattaa opetella ulkoa, koska ei tuota opettelamista tuossa niin hirveästi ole.

        "Mun tuurilla siellä aletaan heti jotain bohrin malleja sun muuta hommaa"

        lol. Niin aikadilataatio, lorentz-kontraktio ja suhteelisuusteoria yleensä kannattaa hallita hyvin. Tietenkin unohtamatta sätely- atomi- ja ydinfysiikkaa, josta erityisesti Comptonin ilmiö, Braggin laki ja mainitsemasi Bohrin vetyatomimalli voivat näytellä tärkeätä osaa pääsykokeessa. :-D

        Jooh :D

        No joo kai tästä kun opiskelen noi perusasiat luulis sitte pärjäävän. Hirveen hidas vaan kun olen laskemaan mutta riittääkö 2 tunnin koeaika?


    • alkupere

      Juttelin tossa yhen kaverin kaa joka viimevuonna pääsi tonne turun amk konetekniikan puolelle ja sanoi että noin helppoja laskuja siinä kokeessa ei näy että fysiikka ja matikka on lukion pitkän puolen alaa että on integraalilaskentaa ja vaikka mitä koukeroita.. hän on lukion kirjottanut eikä saanu yhtään kuulemma sitä matikkaa eikä fysiikkaa laskettua mutta kemiassa taas sai aika hyvin..

      • Canopus

        Ööh tuo kyllä kuulostaa enemmänkin jonkin teknillisen yliopiston pääsykokeelta.


      • alkuprr
        Canopus kirjoitti:

        Ööh tuo kyllä kuulostaa enemmänkin jonkin teknillisen yliopiston pääsykokeelta.

        Nyt hän on ollut puolivuotta tuolla linjalla ja haukkuu että pelkkää matikkaa siellä ollut :)
        Mutta joo hän on turun amk:ssa ja todella luki niitä kirjoja paljon ennen pääsykoetta ja kuulemma matikan tehtävät oli niin isoja yhtälöitä että skippasi melkein kaikki (?) Fysiikka kuulemma samaa tasoa. Maol kuulemma sai olla mukana sekä graafinen laskin (?)


      • Canopus
        alkuprr kirjoitti:

        Nyt hän on ollut puolivuotta tuolla linjalla ja haukkuu että pelkkää matikkaa siellä ollut :)
        Mutta joo hän on turun amk:ssa ja todella luki niitä kirjoja paljon ennen pääsykoetta ja kuulemma matikan tehtävät oli niin isoja yhtälöitä että skippasi melkein kaikki (?) Fysiikka kuulemma samaa tasoa. Maol kuulemma sai olla mukana sekä graafinen laskin (?)

        Täällä olisi vanhoja AMK-tekniikanala pääsykokeita:

        http://www.teli.stadia.fi/Info/Valintakoeteht/

        Itse olin tuossa 2005 kevään kokeessa ja kyllä näyttää siltä, että ne olivat juurikin niin helpot kuin muistelin.

        "kuulemma matikan tehtävät oli niin isoja yhtälöitä että skippasi melkein kaikki (?) Fysiikka kuulemma samaa tasoa."

        lol


      • matikkaamatikkaa
        Canopus kirjoitti:

        Täällä olisi vanhoja AMK-tekniikanala pääsykokeita:

        http://www.teli.stadia.fi/Info/Valintakoeteht/

        Itse olin tuossa 2005 kevään kokeessa ja kyllä näyttää siltä, että ne olivat juurikin niin helpot kuin muistelin.

        "kuulemma matikan tehtävät oli niin isoja yhtälöitä että skippasi melkein kaikki (?) Fysiikka kuulemma samaa tasoa."

        lol

        Kuinka paljon pisteitä täytyy saada että koe on hyväksyttävästi suoritettu? Missään ei sitä ole mainittu...

        Viime vuonna siihen osallistuin ja sain vaivaiset 9.. Onko raja lähempänä kymmentä vai kahtakymmentä? Onko se ennalta määrätty vai vaikuttaako siihen kokeeseen osallistuneiden saamat pisteet? Peruspisteillä olisin mennyt kevyesti sisään kouluun, mutta koska koe ei mennyt läpi, en päässyt opiskelemaan.


      • Canopus
        matikkaamatikkaa kirjoitti:

        Kuinka paljon pisteitä täytyy saada että koe on hyväksyttävästi suoritettu? Missään ei sitä ole mainittu...

        Viime vuonna siihen osallistuin ja sain vaivaiset 9.. Onko raja lähempänä kymmentä vai kahtakymmentä? Onko se ennalta määrätty vai vaikuttaako siihen kokeeseen osallistuneiden saamat pisteet? Peruspisteillä olisin mennyt kevyesti sisään kouluun, mutta koska koe ei mennyt läpi, en päässyt opiskelemaan.

        Kokeesta on saatava vähintään 10 p.


    • pässinlihaa
    • lolzz

      Ois kehannu ees tunnin lukea nii ois saanu kaikki tehtävät oikein. Matikka on ihan käsittämättömän helppoa mutta kemia ja fysiikka oli vähän huonossa muistissa, mutta todella helppoja laskuja sinänsä.

    • MUSTA16

      MIKÄ KIRJOJA TARVE KATSO JOS HALUAN TIEDÄ MINKALAINEN KOET ON

    • Almination

      En sanoisi, että tämä on helppo nakki, mutta skarpilla lukemisella kyllä voi pojoja haalia joka tehtävästä vähintään sen yhden jos osaa kaavan ja muistaa yksiköt, vaikka tulos olisikin väärin. Itse juuri pidän taukoa lukemisesta - laskin äsken häviötehon ja jännitteen sähkövoimalinjan loppupäästä *huoh*. Fysiikassa ei ole mutkikkaita laskuja, kuten ei edellisessä tehtävässäkään, mutta jos haluaa menestyksekkäästi päästä läpi tehtävästä, tulee muistaa muuntaa yksikköjä, että laittaa oikeat yksiköt.

      Esim. paljonko turvetta tarvitaan, että siitä saatava energia vastaisi yhtä öljytonnia?
      1 toe=40.6 GJ Turpeen H eli hyötylämpöarvo on 14MJ/kg.
      Tässä oli jo monta yksikköä ja vielä olisi hyvä huomata niiden merkitys: MJ=Megajoule eli 10^6 ja Gigajoule 10^9.

      Eli eikun väsäämään: m=toe/H= 40.6x10^9/14x10^6 (ja kun muistaa potenssien jakolaskusäännön niin saa helposti suoraan oikean määrän eli 10^3, mikä kertoo luvun olevan tuhat)=(40.6/14)x10^3=2900t

    • indincaucbaj

      Sama täällä, pari kuukautta jo päntätty hullun lailla, saas nähdä kuinka käy

      • amish

        ei tule käymään hyvin.
        Luokion pitkällä mateikalla ja fysiikalla voi onnistua nuo tehtävät, mutta ammattikoulu matikka/fysiikalla ei tule yhtään mitään.


    • ammari

      Eihän se koe nyt niin kovin vaikee ollu

    • Josjosjos

      Mä sain kuparitehtävästä vastaukseksi a. Massaprosenteilla laskin. A) 30mol CuO b) 2.5kg CuO2 c) 7kg CuSO4 * 5H2O Kysymys oli siis tyyliin: missä näistä seoksista on kuparia eniten? A) 1095g? B) 1110...g? C) 1780...g? Korjatkaa jos olen tyhmä.

      • Josjosjos

        A) 1905g siis


    • Vvvvvv

      Sain samaa kuparitehtävista a) kohta laitoin

      • sdfsdfsdfsd

        itse sain vastauksesksi b


    • Amis.

      Miltä näytti tulokset? Oliko ollu oikeita vastauksia vai jäikö paikka saamatta?

    • asdgfs

      Jäi tuotantotalous parin varasijan päähän :/ mahtaakohan sillä päästä enää sisään?
      Täytyy varmaan toimistolta kysellä kuinka moni yleensä jättänyt ilmottautumatta tällä linjalla

    • Amis.

      millonhan noi varasijalla olevat saa tietää pääsystä kouluun :o

      • qwerttyug6

        Riippuu ihan monennelako varasijalle olet. Kannattaa myös soitella koulusi hakijapalveluun. Peruutuspaikkoja voi saada vielä senkin jälkeen kun koulut ovat alkaneet.


    • Amis.

      Ensimmäisellä :D mut haluisin varmistuksen ennen kun lähen muuttaa toiseen kaupunkiin :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      42
      3113
    2. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      182
      1781
    3. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      150
      1650
    4. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1595
    5. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      55
      1367
    6. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      349
      1204
    7. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      104
      1045
    8. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      1024
    9. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      94
      994
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      61
      964
    Aihe