Ompelijalla teetetyn paitapuseron hinta ?

Iso

Onko kellään tietoa ompelijoiden hinnoittelusta ? Itsellä on tosi kiva paitapuseron kaava (helppo), mutta aikaa ompeluun ei aina tahdo löytyä.. eli mistä löytyisi ompelija joka tekisi puseroita halvalla (kankaan on itsellä), Varsinais-Suomesta??
Ja paljonko puseron teko tulisi maksamaan ????????

13

10691

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • . . .

Minä ompelen työkseni en kylläkään tuolla alueella otti vaan silmään että miksi pitäis halvalla ommella ompeleminen on minun työtä ja minun on pakko laskea hintaan kaikki kulut . . mutta ammattiompelijalta saat juuri oikean kokoisen vaatteen ja juuri sinulle . . . niinpä toinen vaihtoehto on ostaa kaupanhyllyltä

• tulee

Ompelen itse vain harrastuksekseni, mutta suvussa on monenlaisia harrastus- ja ammattikäsityöläisiä. Kaikilla näkyy olevan sama harminaihe: puolitutut ja tuikituntemattomat kyselemässä "paljollako tekisit". "Mä voisin vähän maksaakin" tuntuu olevan vakiofraasi.

Vastaus on aina sama: ateljeetyötä saa ateljeehinnoilla. Parempi siis mennä suosiolla Stockmannille - saa varmasti halvemmalla.

• Sumppi-Ruusa

että ihmiset luulee ammatti-ihmisen ompelevan puoli-ilmaiseksi.

Ne ajat on ohitse jolloin pukineita sai ompelutettua puoli-ilmaiseksi. Siitäköhän tuo ajatus ompeluttamisen edullisuudesta on jäänyt niin sitkeenä ihmisten mieliin ?

Minä myös olen koulutukseltani pukineidenvalmistaja-vaatturi ja tehnyt mittatilauspukineita elääkseni. Muutama asiakas päivitteli joskus hinnoitteluani ja silloin sanoin kauniisti, että sarjatöitä on kaupat pullollaan. Sinne vaan !

Onhan niitä sellaisia ryppyraatareitakin jotka harrastavat ompelua ja kutsuvat itseään ompelijoiksi, mutta kyllä ammattilaisen työnjäljen näkee sitten valmiissa pukineessa.

Eli ammattitaito kunniaan !

P.S.
        Tämä juttu meni kyllä ihan asian vierestä =).

• haluat paidan?

Kuinka halvalla haluat paidan? Kuinka monta tuntia arvelisit yhden paidan leikkaukseen, ompeluun ja viimeistelyyn menevän? Mikä on mielestäsi yrittäjälle riittävä tuntipalkka?

Ajankäyttö ja aikapula ovat täysin järjestelykysymyksiä. Kaikilla on samat 24 tuntia päivässä aikaa. Kuinka monta tuntia katsot vaikkapa televisiota viikossa?

Voihan sitä vaikka leikata yhtenä päivänä muutaman paidan valmiiksi ja prässätä liimaliinat paikalleen, ja vaikka seuraavalla viikolla kun on taas pari tuntia niin ommella jotkut tietyt kohdat joka paidasta valmiiksi ja viimeistellä sitten taas toisena päivänä kun on vähän aikaa.

• Sumppi-Ruusa

...ja oman paikkakunnan ompelimoja löytyy tietysti Keltaisilta Sivuilta ja vaikka Googlesta hakusanalla ompelimo.

http://www.noop.fi/hinnasto.htm

UUSIEN VAATTEIDEN SUUNNITTELU ja OMPELU

Naisten housut (vuoriton), hinnat alkaen 75,-
      Naisten housut (vuorillinen), hinnat alkaen 90,-
      Naisten paitapusero, hinnat alkaen 75,-
      Naisten hihaton toppi, hinnat alkaen 60,-
      Naisten hihallinen toppi, hinnat alkaen 68,-
      Mekko hihoilla (vuoriton), hinnat alkaen 160,-
      Mekko hihoilla (vuorillinen), hinnat alkaen 200,-
      Kotelomekko (vuoriton, lyhyt), hinnat alkaen 110,-
      Kotelomekko (vuorillinen, lyhyt), hinnat alkaen 150,-
      Pitkä kotelomekko (vuoriton), hinnat alkaen 160,-
      Pitkä kotelomekko (vuorillinen), hinnat alkaen 210,-
      Hame (vuoriton), hinnat alkaen 75,-
      Hame (vuorillinen), hinnat alkaen 95,-
      Pitkä hame (vuoriton), hinnat alkaen 110,-
      Pitkä hame (vuorillinen), hinnat alkaen 140,-
      Iltapuku (pitkä, vuoriton), hinnat alkaen 250,-
      Iltapuku (pitkä, vuorillinen), hinnat alkaen 280,-
      Naisten blazer (vuoriton), hinnat alkaen 160,-
      Naisten blazer (vuorillinen), hinnat alkaen 240,-
      Ulsteri (naiset ja miehet), hinnat alkaen 340,-

http://www.ateljeeiina.com/hinnasto.html
      Muut asusteet:

hame alk. 65 €
      housut alk. 65 €
      pusero alk. 60 €
      jakut alk. 125 €
      mekko alk. 125 €
      lasten mekot alk. 60 €

http://www.kartikki.net/mittahinnasto.htm

MITTATILAUSHINNASTO. NYT TARKISTETUT HINNAT!
      Hinnat ovat voimassa toistaiseksi.
      Hintoihin sisältyy työ.
      Käytettävät materiaalit laskutetaan erikseen.

Huom! Ei arvonlisäveroa.

euroa
      Hame 63,00
      Housut 85,00
      Blazer, kaulukseton 150,00
      Blazer, kauluksellinen 205,00
      Liivi, vuoritettu 80,00
      Iltapuku alk. 225,00
      Hääpuku alk. 275,00
      Päällystakki alk. 245,00
      Käsityö / tunti (paljettien tms. ompelu) 23,00

Hinnat ovat esimerkkejä. Lopullinen hinta määräytyy mallin ja materiaalin mukaan.

http://www.taruvaate.com/hinnat.html

TEETTÄMINEN
      Kotelomekko alk. 250 - 300 €
      Hame alk. 85 €
      Housut alk. 100 €

• vaatelinjojen

opiskelijoilta, tekevät yleensä halvemmalla... Soitto koululle/ilmoitus oppilaitoksen ilmoitustaululle...

Moni opiskelija voi tehdä halvalla "pimeästi"/oppilastyönä. Kannattaa ehkä tilata kerralla useampi, "sarjatuotanto" nopeampaa, kun voi tehdä kerralla montaa puseroa. Ammattilaisen pitää laskea mukaan verot, vuokrat ymv. mitä opiskelijan ei tarvitse. Monella opiskelijalla on myös tarvetta "exrta-rahalle"...

• Kissa-Helmi

oman paikkakunnan puhelinluettelostakin ja numerotiedustelustakin voi kysäistä.

• Riikka

Teetin viime talvena kauluksellisen, vuoritetun blazerin ja ompelija halusi tekemästään työstä 48 euroa. Itse ostin kankaan ja vuorikankaan, ompelija "tarjosi" liimakankaat ja päällysti napit. Ja lopputulos on täydellistä työtä ja ompelija asiansa osaava & työssään kokenut ammattilainen.

• Ottica
        Riikka kirjoitti:

Teetin viime talvena kauluksellisen, vuoritetun blazerin ja ompelija halusi tekemästään työstä 48 euroa. Itse ostin kankaan ja vuorikankaan, ompelija "tarjosi" liimakankaat ja päällysti napit. Ja lopputulos on täydellistä työtä ja ompelija asiansa osaava & työssään kokenut ammattilainen.

Laskeskelin tässä ammattikseni ompelevana paljonko tälle sinun ompelijallesi jäi työstään palkkaa:
        Jos hän tekee työkseen ompelua on alv-rekisterissä ja siten maksaa 22 % 48 jää 39,34 e, josta tukikankaat ja pääll. napit vievät noin 7,50 jää 31,84, josta hän maksaa ennakkoveroa sanotaan noin 30 % jää 22,29e, josta maksetaan yrittäjäeläke noin 5e jää 17,29e, josta maksetaan sähkö- ja työtilakulut noin 4e jää 13,29e, joka tekee noin 4 tunnin työstä mittojen ottoineen, kaavoituksineen, sovituksineen noin 3,32e/tunti. Miten on tekisitkö itse tällä tuntipalkalla jatkuvasti töitä? Ihmettelee mittatilausompelija.

• Molla

toimii Turun seudun työttömät -niminen yhdistys, jonka ompelimosta saa jäsenet edullisesti niin vatteiden korjaukset kuin ompelutkin. Luulis vastaavia olevan muillakin paikkakunnilla. Niin, työttömänä tietty saat halvemmalla, mut niillä on oma hinnasto muillekin asiakkaille. Ei huimaa päätä nekään hinnat. On ainakin halvemmat kuin ateljee-ompelijoilla.

• Muotoilija

Kyllä jokaisen vaatetusalan ammattilaisen täytyy arvostaa omaa työtään ja ammattitaitoaan. Niinhän tekevät muutkin eri alojen ammattilaiset.Käsityö kunniaan siinä missä joku muukin ammatti. Jos joku vielä euroaikana haluaa vaatteita halpaan hintaan(laadulla ei niin väliä)niin ostakoon siinä tapauksessa vaatteensa kiinasta tai jostain muusta halvan työvoiman maasta. Näissä maissa vaatteet tehdään usimmiten lapsityövoimalla halvalla ja suomalaiset alan ammattilaiset jäävät ilman työtä, jos alan arvostus ei muutu parempaan suuntaan. Kukas sen kissan hännän nostaa, jos ei kissa itse.

• hyväntekeväisyyttäkö

kyllä kaikki hinnat mitä täällä näin on aivan sikahalpoja. tän takia en viitti paljo tehä ateljeetöitä ku vievät ihan älyttömästi aikaa eikä niistä jää mitään käteen (just joku viis e/tunti). mutta ihmettelen kyllä että kuka superihminen tekee vuoritetun kauluksellisen jakun neljässä tunnissa? siihen menee ainaki 10h. noin halvoilta ompelijoilta vois kysyä et millä ne oikeesti elää (tuskin palkallaan). ja niille jotka valittaa ompelijoiden hinnoista: ootteko ikinä nähneet mitään muuta ku köyhää ompelijaa joka tekee sairaan pitkää päivää ilman lomia? niinpä.

• Sitä sun tätä
        hyväntekeväisyyttäkö kirjoitti:

kyllä kaikki hinnat mitä täällä näin on aivan sikahalpoja. tän takia en viitti paljo tehä ateljeetöitä ku vievät ihan älyttömästi aikaa eikä niistä jää mitään käteen (just joku viis e/tunti). mutta ihmettelen kyllä että kuka superihminen tekee vuoritetun kauluksellisen jakun neljässä tunnissa? siihen menee ainaki 10h. noin halvoilta ompelijoilta vois kysyä et millä ne oikeesti elää (tuskin palkallaan). ja niille jotka valittaa ompelijoiden hinnoista: ootteko ikinä nähneet mitään muuta ku köyhää ompelijaa joka tekee sairaan pitkää päivää ilman lomia? niinpä.

Olen usein ihmetellyt näillä palstoilla käytävää jatkuvaa marinaa hinnoista. Kaikki tuntuu olevan aina liian kallista ja sitten mututellaan, että Jenkeistä tai UK:sta voi tilata niin ja niin halvalla vaatteita. Tilaamalla rapakon takaa tai Jenkkilästä saadaan ainakin osa työpaikoista häviämään Suomesta. Tottahan valikoima on siellä moninkertainen, koska populaakin on huomattasvasti enemmän kuin täällä Suomessa joka on mittakaavassa kuin kärpäsen kakka.
        Useimmiten lienee tosiasia, että hinta ja laatu kulkevat käsikädessä ja nykyinen kertakulutusyhteiskunta luonut mielikuvan, että aina pitää saada uutta.
        Muistan jo kotoa sanonnan, että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Tämä pitänee edelleen paikkansa. Ostamisesta voisi tehdä suunnitelmallisempaa ja miettiä tarvitseeko todella sitä sun tätä. Kannattaa myös miettiä, voisiko vanhoja vaatteita tuunata/ asustaa uusiksi.
        Saatte pitää aivan tyhmänä, mutta itse olen pari viimeistä vuotta tehnyt joka kevät ja syksy listan tarvitsemistani vaatekappaleista, jotta välttäisin ns. hetken mielijohteet, joita on ollut aivan riittämiin kaapin pohjalla. Listan noudattaminen vaatii tiettyä itsekuria, mutta on hyvä ohjenuora ja ainakin minun on tullut mietittyä vaatekaapin sisältöä ja eri vaatteiden yhteensopivuutta. Ei se määrä, mutta laatu.
        Tämä taisi mennä asian vierestä, mutta...
        ...tulipahan sanottua.

Kannattaa ostaa/ teettää mieluinen vaate, vaikka siihen menisikin vähän enemmän rahaa ja tinkiä sitten jostakin muusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi jos se olisi mahdollista?
      Ikävä
      135
      2220
    2. Mies olet edelleen rakas ja tärkeä

Mutta nyt tuntuu, että se "terävin vaihe" on ohi. En millään tapaa halua tällä pahoittaa mieltä, halusin vain ilmoittaa.
      Ikävä
      87
      1819
    3. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      71
      1733
    4. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      109
      1597
    5. Milloin meistä tulee pari?

Vai tuleeko koskaan? :( Miehelle
      Ikävä
      56
      1312
    6. Millainen luonne sinä olet?

Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      180
      1164
    7. Kuvaile kaivattuasi ja tunteitasi

häntä kohtaan viidellä emojilla!!
      Ikävä
      57
      1137
    8. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      237
      1119
    9. Ihastuksen halaaminen

Oletko halannut mielitiettyäsi? Miltä ensimmäinen halaus tuntui, onko jäänyt mieleen? 🫂
      Ikävä
      49
      1102
    10. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1067
    Aihe