Missä Hydrospeed 25

Vieläkö Hyrdospeed 25:n kuvia saa? Onko kellään kokemusta ko. venetyypistä ja mahdollissesti sen rakentamisesta? Ajatus on rakentaa vaneri lasikuitu menetelmässä ja laminoida se moleminpuolisesti. Hytti vcai etuhytillä ja 1. ikkunan kohdalta hytti poikki ja loput itsetyhjentyvää avotilaa.

Jos jollakin olisi lisätietoja ko veneestä, niin kiitollisena ottaisin vastaan.
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta


Hydrospeedin suunnittelija on tehnyt karhunpalveluksen suomalaiselle veneenrakennukselle. Samoista materiaaleista voi tehdä ihan hyviäkin veneitä. Ja piirustuksia löytyy varmasti.
Vaneri ja laminointi on menetelmänä OK. Sillä tekniikalla tehdään suuria jahteja Amerikassa ihan teollisesti. Mutta pari neuvoa:
1. Käytä epoksia ei polyesterihartsia.
2. Käytä rovingia ei lasikuitumattoa.
3. Kata koko vene, kannet, hytit ja kaikki.
4. Hytiiä ei tarvitse sisältä kattaa vaan se voi olla valmista jalopuuvaneria esim.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
kiikkerä susi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Noin sen ajattelinkin. Mutta oikeastaan käyttäisin vinyyliesteriä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ksl.- kirjoitti:
Noin sen ajattelinkin. Mutta oikeastaan käyttäisin vinyyliesteriä.
Ei polyesterihartsissa eikä katkokuidussa ole mitään vikaa. Rowingkia voi käyttää vahvikkeena yhden ta kahdenkerroksen verran, mutta tuskinpa on syytä sen suurempaan määrään.
Miksi tavalliseen hupikäyttöön tulevaan veneeseen käyttää epoksia kun polyesterillä saa aikaan aivan yhtä toimivan tuotteen huomattavasti edullisemmin?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Vähän jäi epäselväksi se, että onko veneen konstruktio susi, vai onko rakennusmenetelmä susi?

Minulla on sellainen käsitys että Hydrospeed 25 olisi ihan kohtalainen ranniukkovesille soveltuva vene, vai olenko väärässä?

Onko kuvia vastaavia noin 7-8m kokoluokan puoliplaanareista veneistä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ksl.- kirjoitti:
Vähän jäi epäselväksi se, että onko veneen konstruktio susi, vai onko rakennusmenetelmä susi?

Minulla on sellainen käsitys että Hydrospeed 25 olisi ihan kohtalainen ranniukkovesille soveltuva vene, vai olenko väärässä?

Onko kuvia vastaavia noin 7-8m kokoluokan puoliplaanareista veneistä?
oli silloin tekstiä asiasta kun piirustusten myynti lopetettiin. Jotenkin jäi mieleen, että siinä olisi todettu veneen olevan nykymittapuun mukaan kelvoton ja muutenkin kaiken kaikkiaan aikansa elänyt. Ja tuostakin on varmaan yli 10 vuotta ainakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ksl.- kirjoitti:
Vähän jäi epäselväksi se, että onko veneen konstruktio susi, vai onko rakennusmenetelmä susi?

Minulla on sellainen käsitys että Hydrospeed 25 olisi ihan kohtalainen ranniukkovesille soveltuva vene, vai olenko väärässä?

Onko kuvia vastaavia noin 7-8m kokoluokan puoliplaanareista veneistä?
Hydrospeed oli suunniteltu materiaalin eli vanerin ehdoilla ja siten, että poropeukalokin osaisi sen tehdä. No sillä tavalla ei tule hyvää.
Jos vertaat Hydrospeedin runkoa esim. johonkin lasikuituveneeseen, niin huomaat eron.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
ainankin lappeenrannan kirjastossa on nuo piirustukset, varmasti löytyy lähempääkin mut jos ei niin kaukolainaamalla saa...

mulla on noilla piirustuksilla tehty mutta teräksestä ja pikkasen on muuteltu hyttirakennetta alkuperäisestä, hyvin toimii mutta ei mikään kiva vehje pahemmassa kelissä, rullaa ikävästi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Jotenkin tykkäänt usota veneestä ja sen rakentaminenkaan ei näytä kovin ylivoimaiselta.... Meinaan siis vaneri/vinyyliesteri menetelmällä (laminoidaan molemmat puolet).

Eli jos vene rullaa, niin trimmit auttanevat siihen? Entä kölipuuta kasvattamalla? Tai "nousulistoja" lisäämällä?

Tarkoitus siis saada kohtuuhinnalla toimiva ns. työvene, jossa on JOKO pieni keulakajuutta (keski- ja takaosa ruffista pois) TAI kokonaan avoin siten, että ohjauspiste noin keskellä venettä. Näin olisi myös painopiste kokolailla alhainen ja tuulipintaa ei juuti laisinkaan.

Koneena olisi hyvä ja vähän ajettu 309 pakumersun kone joka on ollut vain ja ainoastaan omassa käytössä - joka varmaan on riittävä tehoiltaan, mutta onko jo liikaakin (~90 heppaa)?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ksl.- kirjoitti:
Jotenkin tykkäänt usota veneestä ja sen rakentaminenkaan ei näytä kovin ylivoimaiselta.... Meinaan siis vaneri/vinyyliesteri menetelmällä (laminoidaan molemmat puolet).

Eli jos vene rullaa, niin trimmit auttanevat siihen? Entä kölipuuta kasvattamalla? Tai "nousulistoja" lisäämällä?

Tarkoitus siis saada kohtuuhinnalla toimiva ns. työvene, jossa on JOKO pieni keulakajuutta (keski- ja takaosa ruffista pois) TAI kokonaan avoin siten, että ohjauspiste noin keskellä venettä. Näin olisi myös painopiste kokolailla alhainen ja tuulipintaa ei juuti laisinkaan.

Koneena olisi hyvä ja vähän ajettu 309 pakumersun kone joka on ollut vain ja ainoastaan omassa käytössä - joka varmaan on riittävä tehoiltaan, mutta onko jo liikaakin (~90 heppaa)?
Unohda tuo. Jos tekemään alat, niin tee edes hyviksi todetuista piirrustuksista. Sinuna tutustuisin tähän sivustoon http://www.puuvene.net/ sieltä voisi löytyä jotain..
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
piirustukset on olemassa joista ei ole tehty yhtään venettä, Ostin ne noin 30-35v sitten.
Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Missä Hydrospeed 25

Vieläkö Hyrdospeed 25:n kuvia saa? Onko kellään kokemusta ko. venetyypistä ja mahdollissesti sen rakentamisesta? Ajatus on rakentaa vaneri lasikuitu menetelmässä ja laminoida se moleminpuolisesti. Hytti vcai etuhytillä ja 1. ikkunan kohdalta hytti poikki ja loput itsetyhjentyvää avotilaa.

Jos jollakin olisi lisätietoja ko veneestä, niin kiitollisena ottaisin vastaan.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta