vauvan oksennustauti

Kati

Hei!>Mitä voi antaa vauvalle, joka on oksennustaudissa,ja maito tulee ulos? Lapsi on 2 kk vanha ja syö ainoastaan rintaa, eikä ole tottunut pulloon? Olen antanut lusikalla ja hörppymukilla sokerivettä, mutta millä muulla voisi turvata energiansaannin, kun kerralla ei voi antaa paljoa, ettei oksenna? Kuinka paljon nestettä tulisi mennä, jotta ei kuiva? Kiire vastatkaa joku?????!!!!!

9

20571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • isä

      ...millään. Jos ruoka tai neste ei pysy sisällä, on ainoa oikea tapa ottaa heti yhteyttä (=mennä) terveyskeskukseen tai sairaalan polille, koska tiputus voi olla ainoa vaihtoehto.

    • äiti myös

      hei käy ostamassa apteekista sellaista veteen sekoitettavaa jauhetta, en nyt ikävä kyllä muista sitä kauppanimeä...kerrot siellä että lapsellasi on oksennustauti, sitä pitää muistaakseni juottaa ainakin 200ml vähintään kaiken muun nesteen lisäksi... älä anna nyt sitä maitoa, vaan koita mehua trip-mehut ja kotitekoiset ( älä laita hirveästi sokeria)ja ( älä anna punaista mehua, koska et voi tietää oksentaako lapsesi silloin verta vai sitä mehua).
      Itse olen terveydenhoitaja ammatiltani ja jos kyseinen apteekista saatava aine ei auta, on sinun kiireen vilkkaa vietävä lapsesí terveyskeskukseen, koska kuivuminen on pahempi asia. vauvan pitäisi juoda ainakin litra päivässä.
      Yritä vaan juottaa mehuja ja käy apteekista hakemassa sitä pahoinvointijuoma jauhetta.
      Jos ei noilla tokene, niin sitten lääkäriin... ai niin kannattaa muuten mitata päivittäin lapselta paino ja kuume. kirjaa ne myös ylös, jos viet sairaalaan hoitoon... on hyvää tietoa jo valmiiksi.

      • please

        Kuulepas terveydenhoitaja! Lue kysymys huolellisemmin tai päivitä tietosi. Mistä alkaen kahden (2) KUUKAUDEN ikäisen vauvan on pitänyt juoda ainakin litra nestettä päivässä? Eikä mitään trip-mehuja yms sellaisia saa antaa noin pienelle. Jos melkein vastasyntynyt vauva oksentaa ja ripuloi, on heti otettava yhteys neuvolaan.


      • terveydenhoitaja
        please kirjoitti:

        Kuulepas terveydenhoitaja! Lue kysymys huolellisemmin tai päivitä tietosi. Mistä alkaen kahden (2) KUUKAUDEN ikäisen vauvan on pitänyt juoda ainakin litra nestettä päivässä? Eikä mitään trip-mehuja yms sellaisia saa antaa noin pienelle. Jos melkein vastasyntynyt vauva oksentaa ja ripuloi, on heti otettava yhteys neuvolaan.

        tarkistin tiedot ja kyllä minulle sanottiin sairaalan lastenosastolta, että myös trip mehua voi vähän koittaa(todella vähän)....siis kaikki neste mikä menee sisään on perempi kuin ei mikään. niin ja tuo määrä on se määrä, mitä yritetään ainakin kyseisellä lastenosastolla juottaa kaikkineen vuorokauden aikana....kyllähän minä sen tiedän ettei noin pieni lapsi pysty juomaan litraa päivässä nestettä. Osmosal novum on se apteekista saatava aine, mitä kannattaa koittaa. Mutta terveydenhoitajaan yhteys tai suoraan sairaalaan hoitoon.


      • uj56ijk45r6

        No ehkä ei ihan 2kk vanhalle kuitenkaan edellä mainittuja!!!


      • tthaewrhar
        terveydenhoitaja kirjoitti:

        tarkistin tiedot ja kyllä minulle sanottiin sairaalan lastenosastolta, että myös trip mehua voi vähän koittaa(todella vähän)....siis kaikki neste mikä menee sisään on perempi kuin ei mikään. niin ja tuo määrä on se määrä, mitä yritetään ainakin kyseisellä lastenosastolla juottaa kaikkineen vuorokauden aikana....kyllähän minä sen tiedän ettei noin pieni lapsi pysty juomaan litraa päivässä nestettä. Osmosal novum on se apteekista saatava aine, mitä kannattaa koittaa. Mutta terveydenhoitajaan yhteys tai suoraan sairaalaan hoitoon.

        ja kyllä noin pieni lapsi pytyy joumaan litran päivässä, meillä menee 1,3 litraa korviketta päivässä ja lapsi juuri 2kk vanha.


    • apua?

      niin se on osmosal novum....mutta kannattaa kysyä sitä määrää. niin ja koita vaan juottaa lasta ja vie lääkäriin. en osaa muuten neuvoa.

    • 3 lasta itsellä

      Olen jo 58, ja itsellä on ollut kolme tyttöä.Lapset sairastelivat aina joskus, vatsatautiin ja oksennustautiin,suositeltiin silloin jo sokerivettä keitettynä,ja suuremmille mustikka- soppaa tai banani-mossöä.Sairaana ruoka ei maistu kenellekkään, joten vettä ja runsaasti, jotta elimistö ei pääse kuivumaan.Suosittelen että olette yhteudessä terveyskeskukseen tai neuvolaan,ja seuraatte lasta tarkemmin yönkin aikana.Toivon pikaista paranemista!t.lapsirakas

    • htrfwe3r

      Muistathan kuitenkin, että pieni vauva voi kuivua tosi nopeasti. Meille neuvolasta sanoivat, että jo neljässä tunnissa voi tapahtua muutoksia, jotka vaativat lääkäriä. Eli heti, jos vauva menee veltoksi ja väsyneeksi, iho ei palaudu kimmoisasti heti jos esim. vatsanahkaa venytät tai jos aukile menee kovasti kuopalle --> yhteys lääkäriin vaikka varmuuden vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5015
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3167
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1780
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    10. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1235
    Aihe