Speaking Out kokemuksia

Mites meni

Kuis monet ovat olleet Speaking Outilla opettamassa englantia kesällä? Mites bisnes luisti? Oliko ongelmia?

175

15657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yxi lastenohjaaja

      Hei, Onko kenelläkään kokemusta Speaking Out -firmasta ? Joku keskustelu oli poistettu, jäi kysymys miksi ?

      • beltsa

        Heips. Muakin ihmetyttää miksi lähes kaikki Speaking Out firmaa koskevat viestit on poistettu. Kaikki tuntuvat puhuvan negatiiviseen sävyyn firman johtajasta, ja muutenkin firmasta yleensä. Olisiko kellään mitään faktatietoa,meinaan mullakin tää ko. työpaikka on harkinnassa. Ilmeisesti kurssien alkujärjestelyistä (kurssipaikan lapsien hankkiminen(minimimäärä 50 lasta) kurssien suunnittelusta ei saa lainkaan palkkaa,todella suuri määrä työtä pitäisi aivan ilmaiseksi tehdä... Korjatkaa,jos oon väärässä : )


      • kesätöitä?
        beltsa kirjoitti:

        Heips. Muakin ihmetyttää miksi lähes kaikki Speaking Out firmaa koskevat viestit on poistettu. Kaikki tuntuvat puhuvan negatiiviseen sävyyn firman johtajasta, ja muutenkin firmasta yleensä. Olisiko kellään mitään faktatietoa,meinaan mullakin tää ko. työpaikka on harkinnassa. Ilmeisesti kurssien alkujärjestelyistä (kurssipaikan lapsien hankkiminen(minimimäärä 50 lasta) kurssien suunnittelusta ei saa lainkaan palkkaa,todella suuri määrä työtä pitäisi aivan ilmaiseksi tehdä... Korjatkaa,jos oon väärässä : )

        Miten kävi tuontyön kanssa? otitko homman vastaan? itse vielä mietin, olisi kiva kun voisi kuulla muilta kokemuksi jotka nyt 2009 ovat mukana.


      • beltsa
        kesätöitä? kirjoitti:

        Miten kävi tuontyön kanssa? otitko homman vastaan? itse vielä mietin, olisi kiva kun voisi kuulla muilta kokemuksi jotka nyt 2009 ovat mukana.

        Itsekkin samaa vielä pähkäilen.Luulenpa et parempi on olla vaikka ilman töitä,kuin sotkeutua tuohon pyöritykseen. : )


      • justine
        beltsa kirjoitti:

        Itsekkin samaa vielä pähkäilen.Luulenpa et parempi on olla vaikka ilman töitä,kuin sotkeutua tuohon pyöritykseen. : )

        no hohhoijaa. tosiaan pitäs ite hankkia paikka ja oppilaat. eli siis soittoja, neuvotteluja, lappusten jakamista yms. omalla ajalla ilman palkkaa. kurssien suunnittelustakaan ei makseta. muutenkin aivan liian vähän tietoa annetaan itse hakijalle. kysymys kuuluu, mikä on itse firman rooli koko touhussa??? kääriä rahat???


      • Ymmälläni
        beltsa kirjoitti:

        Heips. Muakin ihmetyttää miksi lähes kaikki Speaking Out firmaa koskevat viestit on poistettu. Kaikki tuntuvat puhuvan negatiiviseen sävyyn firman johtajasta, ja muutenkin firmasta yleensä. Olisiko kellään mitään faktatietoa,meinaan mullakin tää ko. työpaikka on harkinnassa. Ilmeisesti kurssien alkujärjestelyistä (kurssipaikan lapsien hankkiminen(minimimäärä 50 lasta) kurssien suunnittelusta ei saa lainkaan palkkaa,todella suuri määrä työtä pitäisi aivan ilmaiseksi tehdä... Korjatkaa,jos oon väärässä : )

        Tämä työpaikka todella kiinnosti, ja allekirjoitin työsopimuksen ihan äskettäin (siis 2014). Työhaastattelussa Michael oli tosi sympaattinen ja vakuutti, ettei myyntityötä tarvitsisi tehdä, vaan että firma hoitaisi sen, ja voisin mennä kouluttamaan paikallisiin päiväkoteihin ja kouluihin todellla kelvollista tuntitaksaa vastaan.
        Nyt saan meiliä, jonka perusteella minun pitäisi hoitaa myyntityö: ensin etsiä mahdolliset koulut/päiväkodit, joissa olisi kiinnostusta, ja sen jälkeen hoitaa alkukontaktit. Tämä on aivan muuta kuin haastattelussa sovimme.


      • Allekirjoitanko
        Ymmälläni kirjoitti:

        Tämä työpaikka todella kiinnosti, ja allekirjoitin työsopimuksen ihan äskettäin (siis 2014). Työhaastattelussa Michael oli tosi sympaattinen ja vakuutti, ettei myyntityötä tarvitsisi tehdä, vaan että firma hoitaisi sen, ja voisin mennä kouluttamaan paikallisiin päiväkoteihin ja kouluihin todellla kelvollista tuntitaksaa vastaan.
        Nyt saan meiliä, jonka perusteella minun pitäisi hoitaa myyntityö: ensin etsiä mahdolliset koulut/päiväkodit, joissa olisi kiinnostusta, ja sen jälkeen hoitaa alkukontaktit. Tämä on aivan muuta kuin haastattelussa sovimme.

        Minulle on juuri tarjottu työpaikkaa ko. firmasta. Puhelun perusteella sain saman kuvan, että he markkinoivat ja hoitavat kurssin järjestelyn. Korkeintaan olen koulujen jne. kanssa tekemisissä koskien kurssin tarkasta ajankohdasta, eli tyyliin onko keskiviikkoisin klo 14-15 vai torstaisin klo 12-13. Mutta muuten itse vain saavun paikalle ja hoidan opetuksen. Miten sinulla on homma lähtenyt sujumaan? Oletko joutunut itse markkinoimaan kurssisi vai mikä on tilanne? Kannattaako siis allekirjoittaa sopparia?!


    • yxi lastenohjaaja

      Moikka, Minä ainakin jäin hommasta pois, kulut ovat varmat, mutta tulo ei ! Lisätietoja ei saa kuin vähän ja askel askeleelta, ja jos sopimuksen allekirjoittaa siitä on pidettävä kiinni.

      • maksettava-speaking-ko

        Tarkoitatko että opettajan on itse maksettava kaikissa tapauksissa ?


    • *Zena*

      Ei tosiaan kannata edes harkita ryhtyvänsä siihen pyöritykseen. Ilmaiseksi saa hommia tehdä ja oon kuullu semmostakin että hyvä jos sieltä edes palkkoja maksetaan. Se on hyväksikäyttöä vaan. Kun itse sain sopimuksen päätin heti että en kyllä ota työtä, sen näköinen oli se sopimus...

    • mkrant

      Onko ketään töissä tällä firmalla? Millaisia kokemuksia teillä on? Olin jo innoissani kun sain töitä, mutta en enää luettuani nämä viestit. kaipaan ihan käytännön kokemuksia.

      • ?

        Sama! Käytännön kokemukset olisi kivat ja kuinka paljon noin prosentuaalisesti menee aikaa järjestelyihin verrattuna sitten itse opetukseen?


      • siltä vaikuttaa
        ? kirjoitti:

        Sama! Käytännön kokemukset olisi kivat ja kuinka paljon noin prosentuaalisesti menee aikaa järjestelyihin verrattuna sitten itse opetukseen?

        Vaikuttaa koko homma olevna huijausta, samassa tilanteessa olen edellisten kirjoittajien kanssa, mutta kun hommasta puuttuu ns. kunnon työnantajan piirteet kokonaan, eikä asioita esitetä selkeästi, niin en ainakaan itse missään nimessä ole ryhtymässä työhön! muistakaa ihmiset vaalia oikeuksianne, älkääkä suostuko mihin tahansa!


      • kesätyö mielessä
        siltä vaikuttaa kirjoitti:

        Vaikuttaa koko homma olevna huijausta, samassa tilanteessa olen edellisten kirjoittajien kanssa, mutta kun hommasta puuttuu ns. kunnon työnantajan piirteet kokonaan, eikä asioita esitetä selkeästi, niin en ainakaan itse missään nimessä ole ryhtymässä työhön! muistakaa ihmiset vaalia oikeuksianne, älkääkä suostuko mihin tahansa!

        Hei vaan teille kaikille!

        Haluan kiittää teitä näistä viesteistä. Asia on nyt niin, että minulle on tarjottu töitä kyseisestä työpaikasta, ja mulle ainakin sanottiin, että tuntipalkka on 9-22,50 euroa/tunti, riippuen lasten määrästä. Tää kuulostaa tietysti hyvältä, varsinkin opiskelijalle, mutta luettuani tämän keskustelun en ole enää yhtä varma asiasta. Sain myös kuulla heiltä, että minun pitää itse järjestää kurssipaikan yms... Nyt olen kyllä vähän epäileväinen tätä hommaa kohtaan... sääli, sillä pitäisin todella tällaisesta kesätyöstä :/ pistäkää mielellään enemmän kommentteja, luen ne mielelläni! Kiitos! :)


      • z
        kesätyö mielessä kirjoitti:

        Hei vaan teille kaikille!

        Haluan kiittää teitä näistä viesteistä. Asia on nyt niin, että minulle on tarjottu töitä kyseisestä työpaikasta, ja mulle ainakin sanottiin, että tuntipalkka on 9-22,50 euroa/tunti, riippuen lasten määrästä. Tää kuulostaa tietysti hyvältä, varsinkin opiskelijalle, mutta luettuani tämän keskustelun en ole enää yhtä varma asiasta. Sain myös kuulla heiltä, että minun pitää itse järjestää kurssipaikan yms... Nyt olen kyllä vähän epäileväinen tätä hommaa kohtaan... sääli, sillä pitäisin todella tällaisesta kesätyöstä :/ pistäkää mielellään enemmän kommentteja, luen ne mielelläni! Kiitos! :)

        olin kans menossa sinne, mutta aloin vähän ihmetellä toimintaa kun haastatellaan vain puhelimessa, ja itseasiassa multa ei edes kysytty mitään. Sitten tuli postia, et sut on valittu ja pistäppä tilinumeroa ja muuta tulemaan. Ei nyt ihan heti tullu mieleen laittaa tietoja ihmiselle, jota en oo ikinä edes nähny.
        Olin kans eka innolla mukana, mut...nyt kyllä epäilyttää!


    • eurfat

      minua kiinnostaisi myös kokemukset tästä firmasta. puhelinhaastettelu olis tällä viikolla ja musta noi nettisivut vaikutti ihan asiallisilta.. onko kenelläkään tietoa esim siitä että kuinka monta ohjaajaa on yhdellä kurssilla (?) tms, että miten suuri vastuu tässä nyt sitten olisi? vai onko koko firma ihan huijausta? mollin sivuilta kuitenkin itse löysin ilmoituksen tästä. niin ja minkä ikäisiä muuten olette te jotka ovat töitä saaneet?

      • epäilys

        Minäkin tahtoisin lisää kokemuksia. Kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta. Kesätöitä siis hain ja puhelinhaastattelu on ollut. Vähän vaikuttaisi tällä hetkellä siltä, että ovat mua sinne ottamassa. Nyt kun luin näitä juttuja netistä alkoi epäilyttämään. Oletin ilman muuta, että puhelinhaastattelun jälkeen tapaan vielä jonkun firmasta, mikäli valinta osuisi kohdalle. Tosin eihän minuakaan oikein edes haastateltu... Joka tapauksessa hälytyskellot rupesi soimaan jo siinä vaiheessa, kun totesin että eivät edes halua nähdä ennen kuin pistävät lasten kanssa työskentelemään. Aika edesvastuuttoman kuvan antaa. Joten onko entisiä opettajia kuulolla, miten on ihan oikeasti asiat mennyt?


      • hmm?!
        epäilys kirjoitti:

        Minäkin tahtoisin lisää kokemuksia. Kuulostaa vähän liian hyvältä ollakseen totta. Kesätöitä siis hain ja puhelinhaastattelu on ollut. Vähän vaikuttaisi tällä hetkellä siltä, että ovat mua sinne ottamassa. Nyt kun luin näitä juttuja netistä alkoi epäilyttämään. Oletin ilman muuta, että puhelinhaastattelun jälkeen tapaan vielä jonkun firmasta, mikäli valinta osuisi kohdalle. Tosin eihän minuakaan oikein edes haastateltu... Joka tapauksessa hälytyskellot rupesi soimaan jo siinä vaiheessa, kun totesin että eivät edes halua nähdä ennen kuin pistävät lasten kanssa työskentelemään. Aika edesvastuuttoman kuvan antaa. Joten onko entisiä opettajia kuulolla, miten on ihan oikeasti asiat mennyt?

        Innostuin myös tästä, (olen parikymppinen) mutta sitten luin keskusteluja netissä ja tänään oli haastattelu. herää kysymys että jos näin moni ihmettelee täällä netissä kurssin luotettavuutta ei tämä tunnu lainkaan hyvältä. Mulle vähän niinku lupailivat myös jo työpaikkaa, mutta laskeskelin että jos tällä haluaa oikeasti tienata pitäisi saada ainakin 20 eri ryhmää kasaan kesälle (jos yksi kurssikerta on 2h ja yhdelle kursille on 10h kokonaisuus). Jos ne lapset pitää löytää ite tuntuu mahdottomalta tehtävältä. pitäis saada vähintään 140 lasta jos haluais tienata kurssilla (huom.vähintään). En ihan tajunnut että pitääkö ne lapset ite hommata mut vähän niin ymmärsin. tietääkö joku? Herää kysymys että kielletäänkö sopimuksessa kommentoimasta firmasta, koska ketään joka on siellä opettanut ei tunnu kommentoivan??? Syy siihen mikseivät he halua nähdä on ehkä se että jos ne näinkin monille lupaavat työtä, he ei kertakaikkiaan varmaan ehdi tavavata kaikkia..eli yrittävät saada mahd. monta vetäjää ja lyödä rahoiksi. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä epäilysten suhteen, epäilyttää kun yleensä ei työpaikkojen luotettavuutta mielestäni näin kiivaasti pohdiskella netissä.


      • eurfat
        hmm?! kirjoitti:

        Innostuin myös tästä, (olen parikymppinen) mutta sitten luin keskusteluja netissä ja tänään oli haastattelu. herää kysymys että jos näin moni ihmettelee täällä netissä kurssin luotettavuutta ei tämä tunnu lainkaan hyvältä. Mulle vähän niinku lupailivat myös jo työpaikkaa, mutta laskeskelin että jos tällä haluaa oikeasti tienata pitäisi saada ainakin 20 eri ryhmää kasaan kesälle (jos yksi kurssikerta on 2h ja yhdelle kursille on 10h kokonaisuus). Jos ne lapset pitää löytää ite tuntuu mahdottomalta tehtävältä. pitäis saada vähintään 140 lasta jos haluais tienata kurssilla (huom.vähintään). En ihan tajunnut että pitääkö ne lapset ite hommata mut vähän niin ymmärsin. tietääkö joku? Herää kysymys että kielletäänkö sopimuksessa kommentoimasta firmasta, koska ketään joka on siellä opettanut ei tunnu kommentoivan??? Syy siihen mikseivät he halua nähdä on ehkä se että jos ne näinkin monille lupaavat työtä, he ei kertakaikkiaan varmaan ehdi tavavata kaikkia..eli yrittävät saada mahd. monta vetäjää ja lyödä rahoiksi. Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä epäilysten suhteen, epäilyttää kun yleensä ei työpaikkojen luotettavuutta mielestäni näin kiivaasti pohdiskella netissä.

        hei te joita on jo haastateltu, oliko se haastattelu enkuksi? ja pitääkö siinä haastattelussa jo sitoutua johonkin vai lähettääkö ne teille nyt työsopimusta allekirjoitettavaksi vai kuinka? ja onko se oikeesti niin että koko kurssi vedetään käytännössä yhden ohjaajan avulla?


      • KrisseHKI
        eurfat kirjoitti:

        hei te joita on jo haastateltu, oliko se haastattelu enkuksi? ja pitääkö siinä haastattelussa jo sitoutua johonkin vai lähettääkö ne teille nyt työsopimusta allekirjoitettavaksi vai kuinka? ja onko se oikeesti niin että koko kurssi vedetään käytännössä yhden ohjaajan avulla?

        Pääsin itse haastatteluun vuonna x, ja haastattelu itsessään oli ihan ok (järjestettiin englanniksi) vaikkakin minusta ei juurikaan kyselty tietoja, myytiin vaan firman ajatusta. Haastattelussa puhuttiin idea hienosti läpi, niin että vasta kotiin päästessä tajusin että tosiasiassa minunhan pitää itse tehdä palkattomana töitä vaikka kuinka paljon, että he voivat sitten maksaa pienestä osasta.

        Tässä firman toimintaperiaate : kurssiohjaaja soittelee ja jakaa lappuja palkattomana ilman esim. matkakorvauksia, ja yrittää hankkia omille kursseilleen näin oppilaita. Myös itse kurssipaikan hankkiminen on sinun vastuullasi, palkatonta hommaa. Mistään tekemistäsi puhelinsoitoistakaan ei makseta sinulle, vaikka soittelet paljon paikkojen vuokrasta ym. Jos kurssi järjestyy, oppilaita siis tulee ja löydät kurssipaikan, suunnittelet ja järjestät itse tunnit. Tässävaiheessa firma sitten ottaa osansa siitä mitä oppilaat maksavat, ja saat pienen osan itsellesi palkan muodossa. Jos et itse järjestä oppilaita kurssillesi, ei sinulle makseta mitään vaikka olisit juossut ympäri kaupunkia jakamassa lappuja ja soittelemassa jne. Kiinnostaisi tietää maksavatko esim. kurssipaikan varauksen perumista jos sellainen pyydetään kun kurssi peruuntuu. Sinä siis käytännössä järjestät itsellesi töitä, firma ei sitä tee, ottaa vain rahat. Olen itse kasvatusalalla, ja tämä on ensimmäinen kerta kun törmään tällaiseen työnantajaan. Tarkoitukseni ei suinkaan ole lietsoa turhaa negatiivisuutta tai mollata kenenkään yritystä ilman syytä, mutta tästä firmasta pysyisin ihan oikeasti kaukana.


      • KrisseHKI
        eurfat kirjoitti:

        hei te joita on jo haastateltu, oliko se haastattelu enkuksi? ja pitääkö siinä haastattelussa jo sitoutua johonkin vai lähettääkö ne teille nyt työsopimusta allekirjoitettavaksi vai kuinka? ja onko se oikeesti niin että koko kurssi vedetään käytännössä yhden ohjaajan avulla?

        Pohdit viestissäsi kielletäänkö opettajia kommentoimasta firmaa. Uskoisin että kuka tahansa välttää kommentoimasta omaa työnantajaansa negatiivisesti, mutta uulisin että tässä suurempi syy on se ettei kovinkaan moni ole päässyt lopulta järjestämään kurssia koska on tod.näk. irtisanoutunut jo ennen kun kurssi on alkanut, tai kurssille ei ole saatu oppilaita. Tämä on vain oma päätelmäni.


      • epäilys
        eurfat kirjoitti:

        hei te joita on jo haastateltu, oliko se haastattelu enkuksi? ja pitääkö siinä haastattelussa jo sitoutua johonkin vai lähettääkö ne teille nyt työsopimusta allekirjoitettavaksi vai kuinka? ja onko se oikeesti niin että koko kurssi vedetään käytännössä yhden ohjaajan avulla?

        Haastattelu on englanniksi, vaikka pääsiassa mies vain puhui - ei kysynyt mitäään. Sanoin hänelle kaksi kokonaista lausetta ja alku- ja lopputervehdykset. Mihinkään ei puhelimessa vielä sitoudu. Haastattelun jälkeen sain sähköpostin, jossa oli lisää kysymyksiä, joihin pitää sähköpostilla vastata.


      • smells fishy
        eurfat kirjoitti:

        hei te joita on jo haastateltu, oliko se haastattelu enkuksi? ja pitääkö siinä haastattelussa jo sitoutua johonkin vai lähettääkö ne teille nyt työsopimusta allekirjoitettavaksi vai kuinka? ja onko se oikeesti niin että koko kurssi vedetään käytännössä yhden ohjaajan avulla?

        haastattelu on alusta loppuun englanniksi, eikä siinä oikeastaan edes minulta kyselty mitään kovin olennaista mitä yleensä kysytään. työsopimus pamahtaa postiin parin päivän kuluttua haastattelusta ja kyllä, yksin vedät.


    • opettajako?

      Hei. Minullekin tarjottiin kyseisestä firmasta töitä ja tosiaan hälytyskellot alkoivat soida kun sähköpostilla tilinumeroa ja sotu-tunnusta kyseltiin, vaikka en ole ketään henkilökohtaisesti tavannut... Vastasin suoraan, että tietoja en netin kautta anna ja minulle sen jälkeen ehdotettiin, että välittäisin tiedot tekstiviestinä. Haastattelu oli englanniksi, mutta minulle ainakin luvattiin, että matkakorvaukset ja puhelinkulut maksetaan ("Paid travel and phone expenses when organizing the groups" sanottiin sähköpostiviestissä). Minulle ei kuitenkaan ollut selvinnyt haastattelusta, että minun täytyisi itse hankkia kurssilaiset, mutta jos näin on, taitaa sopimus jäädä allekirjoittamatta...

      Halusin varmistaa, että yritys todellakin on olemassa ja nettisivuilta löytämäni y-tunnuksen perusteella tarkistin että näin on, huomenna tarkistan yrityksen luottotiedot lakimiestuttavani kautta sillä tämän viestiketjun perusteella olen entistä epäluuloisempi yritystä kohtaan. Eikö nykypäivänä kaikilta lasten kanssa työskenteleviltä tulisi vaatia rikosrekisteriotetta?

      • ölask

        Ainaki netissä lukee että nämäkin tarkistavat rekisteriotteen. En tiedä onko totta. Itselle tarjottiin paikkaa ja nyt mietin että mitä teen ajattelin laittaa mailia jossa kysyn vähän faktoja niin on sitten mustaa valkoisella jos ei palkkaa kuulu.


      • peoas
        ölask kirjoitti:

        Ainaki netissä lukee että nämäkin tarkistavat rekisteriotteen. En tiedä onko totta. Itselle tarjottiin paikkaa ja nyt mietin että mitä teen ajattelin laittaa mailia jossa kysyn vähän faktoja niin on sitten mustaa valkoisella jos ei palkkaa kuulu.

        Tänään tuli työsopimus.. Kolme sivua pientä pränttiä pukeutumisohjeista kurssin järjestämiseen. Vaativat kyllä rikosrekisteri otetta. Tässä hommassa on kyllä jotain epäilyttävää.


      • eurfat
        peoas kirjoitti:

        Tänään tuli työsopimus.. Kolme sivua pientä pränttiä pukeutumisohjeista kurssin järjestämiseen. Vaativat kyllä rikosrekisteri otetta. Tässä hommassa on kyllä jotain epäilyttävää.

        hienostihan tuo mies osasi puhelimessa selittää miten fun and easy the job is - only fun games and playing with the kids jne.. sivulauseessa mainittiin että joo aika itsenäistä on. jos en olisi osannut epäillä niin olisin varmaan nielly kaiken ja ajatellu että onpas kiva duuni ja hyvä palkkakin. kiinnostais tietää onko joku saanut jotakin selville luottotiedoista tms..


      • firman uhri
        eurfat kirjoitti:

        hienostihan tuo mies osasi puhelimessa selittää miten fun and easy the job is - only fun games and playing with the kids jne.. sivulauseessa mainittiin että joo aika itsenäistä on. jos en olisi osannut epäillä niin olisin varmaan nielly kaiken ja ajatellu että onpas kiva duuni ja hyvä palkkakin. kiinnostais tietää onko joku saanut jotakin selville luottotiedoista tms..

        Hei, ÄLKÄÄ VAAN KUKAAN SUOSTUKO KYSEISEN FIRMAN LEIPIIN, LOPETTAKAA YHTEYDENPITO VÄLITTÖMÄSTI!! Tässä liikutaan laittomuuksien puolella ilmeisesti. Selitän paremmin kun olen itse varmasti kuivilla tästä hommasta. En todellakaan ymmärrä mitä kyseinen mies ja firma hommaa ja miten joku työnantaja voisi raivostua siitä että käyn sopimusta läpi poliisin kanssa jos miehellä olisi puhtaat jauhot pussissaan..

        Tästä lähtien muistamme olla kriittisiä myös työnantajia kohtaan, sillä maailma on täynnä huijausta ja rikollisia. Kaikki mikä vaikuttaa liian hyvältä lienee olevan valhetta. Muistakaa ettette anna sähköpostissa mitään henkilökohtaisia tietojanne verkkourkinnan yms. takia. Sosiaaliturvatunnusta voidaan käyttää monessa merkityksessä väärin.

        Voimia kaikille kohtalotovereille!


      • eurfat
        firman uhri kirjoitti:

        Hei, ÄLKÄÄ VAAN KUKAAN SUOSTUKO KYSEISEN FIRMAN LEIPIIN, LOPETTAKAA YHTEYDENPITO VÄLITTÖMÄSTI!! Tässä liikutaan laittomuuksien puolella ilmeisesti. Selitän paremmin kun olen itse varmasti kuivilla tästä hommasta. En todellakaan ymmärrä mitä kyseinen mies ja firma hommaa ja miten joku työnantaja voisi raivostua siitä että käyn sopimusta läpi poliisin kanssa jos miehellä olisi puhtaat jauhot pussissaan..

        Tästä lähtien muistamme olla kriittisiä myös työnantajia kohtaan, sillä maailma on täynnä huijausta ja rikollisia. Kaikki mikä vaikuttaa liian hyvältä lienee olevan valhetta. Muistakaa ettette anna sähköpostissa mitään henkilökohtaisia tietojanne verkkourkinnan yms. takia. Sosiaaliturvatunnusta voidaan käyttää monessa merkityksessä väärin.

        Voimia kaikille kohtalotovereille!

        jep alkoi vaikuttaa niin epäilyttävää jättäydyin pois hommasta. kiinnostais kyllä tietää mitä tuo työnantaja oikein puuhaa. ja hyvä että tää keskustelu on nyt herännyt henkiin.


      • HUH HUH MICHAEL
        eurfat kirjoitti:

        jep alkoi vaikuttaa niin epäilyttävää jättäydyin pois hommasta. kiinnostais kyllä tietää mitä tuo työnantaja oikein puuhaa. ja hyvä että tää keskustelu on nyt herännyt henkiin.

        KOKO HOMMA TÄYTTÄ HUIJAUSTA, JUURI SIKSI KAIKKI EDELLISET KESKUSTELUPALSTOJEN KESKUSTELUT AIHEESTA POISTETTU. ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET KUKAAN VAHINGOSSAKAAN ALLEKIRJOITTAKO SOPIMUSTA, VAIK OLIS KUINKA HUONO TYÖTILANNE, TÄÄ EI NIMITTÄIN OO MITÄÄN TYÖTÄ VAAN RYÖSTÖÄ. Itse aattelin ihan oikeesti lähtee selvittään, et onko tollanen työsopimus edes laillinen, koska parempi olis et äijän leikit loppuis lyhyeen. Joka vuosi joku varmaan kuitenkin aina tähänkin tarttuu..


      • speaking out - not
        HUH HUH MICHAEL kirjoitti:

        KOKO HOMMA TÄYTTÄ HUIJAUSTA, JUURI SIKSI KAIKKI EDELLISET KESKUSTELUPALSTOJEN KESKUSTELUT AIHEESTA POISTETTU. ÄLKÄÄ HYVÄT IHMISET KUKAAN VAHINGOSSAKAAN ALLEKIRJOITTAKO SOPIMUSTA, VAIK OLIS KUINKA HUONO TYÖTILANNE, TÄÄ EI NIMITTÄIN OO MITÄÄN TYÖTÄ VAAN RYÖSTÖÄ. Itse aattelin ihan oikeesti lähtee selvittään, et onko tollanen työsopimus edes laillinen, koska parempi olis et äijän leikit loppuis lyhyeen. Joka vuosi joku varmaan kuitenkin aina tähänkin tarttuu..

        jeps, kuulosti liian hyvältä tuo tarjous ollakseen totta. epäilykset heräsivät puhelinhaastattelun myötä: ei se mikään haastattelu ollut vaan firman mainospuhe. sen jälkeen saamani s-posti vain lisäsi epäilyjä: opetettavat lapset täytyy itse rekrytoida, tilat hankkia jne, eikä tästä makseta mitään. sitten aloin etsiä netistä aiheesta lisää infoa: törmäsin uusiin ja vanhoihin foorumeihin, joissa varoitetaan kyseisestä puljusta.
        enpä taida siihen s-postiin vastata. harmi vain että cv jo piti olla mukana työhakemuksessa.


      • annabanannaa
        speaking out - not kirjoitti:

        jeps, kuulosti liian hyvältä tuo tarjous ollakseen totta. epäilykset heräsivät puhelinhaastattelun myötä: ei se mikään haastattelu ollut vaan firman mainospuhe. sen jälkeen saamani s-posti vain lisäsi epäilyjä: opetettavat lapset täytyy itse rekrytoida, tilat hankkia jne, eikä tästä makseta mitään. sitten aloin etsiä netistä aiheesta lisää infoa: törmäsin uusiin ja vanhoihin foorumeihin, joissa varoitetaan kyseisestä puljusta.
        enpä taida siihen s-postiin vastata. harmi vain että cv jo piti olla mukana työhakemuksessa.

        jeah got the same feeling about this :) vaikka siis haastattelu on sovittuna jne. katsoo nyt


      • tuleva uhri?
        speaking out - not kirjoitti:

        jeps, kuulosti liian hyvältä tuo tarjous ollakseen totta. epäilykset heräsivät puhelinhaastattelun myötä: ei se mikään haastattelu ollut vaan firman mainospuhe. sen jälkeen saamani s-posti vain lisäsi epäilyjä: opetettavat lapset täytyy itse rekrytoida, tilat hankkia jne, eikä tästä makseta mitään. sitten aloin etsiä netistä aiheesta lisää infoa: törmäsin uusiin ja vanhoihin foorumeihin, joissa varoitetaan kyseisestä puljusta.
        enpä taida siihen s-postiin vastata. harmi vain että cv jo piti olla mukana työhakemuksessa.

        Hei, Sain itse juuri soiton kyseiseltä fimalta ja mieheltä, jonka kanssa kaikki tuntuvat olleen puhelimessa. Onko firmassa edes muita työntekijöitä, kun heistä ei missään lue? Sain myös lupauksen työstä ja palkka, työnkuva ja kaikki kuulostivat todella ihanteellisilta. Haastattelussa ei kyllä sanottu, että lapset pitäisi itse rekrytoida tai, että kurssipaikkaa pitäisi järjestää. Onko todella näin? Minulle kerrottiinkin jo paikka johon luultavasti menisin pitämään kurssia. Mies sanoi kyllä, että minun ehkä pitäisi jutella vielä koulun rehtorin kanssa. Puhelinlaskut sekä kaiken muun mies lupasi firman korvaavan. Hän myös sanoi, että kaikki alkujärjestelyt tekisi yritys ja minulle lähetetään vain materiaalit teemapäivistä joiden avulla pidän kurssin. Kurssia kai pidetään yksin, ja siksi mietinkin miten ryhmäkoko voi olla 15 lasta? 15 kappaletta 6-vuotiaita lapsia taitaa lainkin mukaan tarvita ainakin kaksi hoitajaa.
        Yritys kuulostaa mielestäni periaatteessa aivan hyvältä liikeidealta. Mutta puhelinhaastattelu, jossa mies mainosti vain firmaa eikä kysynyt minulta mitään, sai minut miettimään. Ja täällä keskustelupalstalla on tullut todella huono kuva firmasta.
        Onko siis todellakin näin? Onko kukaan ollut töissä firmalla? Miten kävi? Onko mies luvannut kaikille töitä, vaikka kertoi että työhön on hakenut 1200 ihmistä ja paikkoja on vain joku alle 100. Mitä siinä sopimuksessa oikein sitten lukee, jos poliisin kanssa pitää käydä läpi? Jääkö tässä firmassa palkat maksamatta? Ja missä sopimus solmitaan, tapaako siinäkään vaiheessa ketään henkilökohtaisesti? KAIKKI TIETO TERVETULLUTTA!! Olen itse 23-vuotias opiskelija, minkä ikäisiä te muut olette?


      • JOJO2010
        tuleva uhri? kirjoitti:

        Hei, Sain itse juuri soiton kyseiseltä fimalta ja mieheltä, jonka kanssa kaikki tuntuvat olleen puhelimessa. Onko firmassa edes muita työntekijöitä, kun heistä ei missään lue? Sain myös lupauksen työstä ja palkka, työnkuva ja kaikki kuulostivat todella ihanteellisilta. Haastattelussa ei kyllä sanottu, että lapset pitäisi itse rekrytoida tai, että kurssipaikkaa pitäisi järjestää. Onko todella näin? Minulle kerrottiinkin jo paikka johon luultavasti menisin pitämään kurssia. Mies sanoi kyllä, että minun ehkä pitäisi jutella vielä koulun rehtorin kanssa. Puhelinlaskut sekä kaiken muun mies lupasi firman korvaavan. Hän myös sanoi, että kaikki alkujärjestelyt tekisi yritys ja minulle lähetetään vain materiaalit teemapäivistä joiden avulla pidän kurssin. Kurssia kai pidetään yksin, ja siksi mietinkin miten ryhmäkoko voi olla 15 lasta? 15 kappaletta 6-vuotiaita lapsia taitaa lainkin mukaan tarvita ainakin kaksi hoitajaa.
        Yritys kuulostaa mielestäni periaatteessa aivan hyvältä liikeidealta. Mutta puhelinhaastattelu, jossa mies mainosti vain firmaa eikä kysynyt minulta mitään, sai minut miettimään. Ja täällä keskustelupalstalla on tullut todella huono kuva firmasta.
        Onko siis todellakin näin? Onko kukaan ollut töissä firmalla? Miten kävi? Onko mies luvannut kaikille töitä, vaikka kertoi että työhön on hakenut 1200 ihmistä ja paikkoja on vain joku alle 100. Mitä siinä sopimuksessa oikein sitten lukee, jos poliisin kanssa pitää käydä läpi? Jääkö tässä firmassa palkat maksamatta? Ja missä sopimus solmitaan, tapaako siinäkään vaiheessa ketään henkilökohtaisesti? KAIKKI TIETO TERVETULLUTTA!! Olen itse 23-vuotias opiskelija, minkä ikäisiä te muut olette?

        Hei vaan!

        Täällä taas yksi samanlainen tapaus. Aivan identtinen tilanne itseasiassa. Puhelinhaastattelu, jossa en saanut suun vuoroa mitä ihmettelin suuresti, sähköpostilla lisäkysymyksiä, seuraavana päivänä onnittelut työpaikan saamisesta ja pyyntö lähettää tilinumero ja sosiaaliturvatunnus. En todellakaan aio lähettää henkilökohtaisia tietojani kenellekkään sähköpostitse.

        Pitänee siis katsoa, kuinka tämä homma etenee. Lapset lupasi hankkia firma, heillä olikin niitä jo useampi hakemalleni paikkakunnalle. Jos kiintiö ei tule täyteen kurssi voidaan siirtää muulle paikkakunnalle. Matkakustannukset luvattii korvata. Paikan hankinnassa lupasi auttaa firma.

        Oma ratkaisuni on, että lähetän asiallisen viestin, että en mielelläni lähetä yhteystietojani kenellekkään sähköpostitse. Sopimuksen tultua voimme jutella uudelleen. Tosin luen sen kyllä suurennuslasin kanssa. Ennen sen allekirjoittamistahan ei ole sitoutunut mihinkään, joten ei paniikkia. Harmittaa todella, koska työ kuullosti unelmieni kesäduunilta.


      • minäkinkö??
        JOJO2010 kirjoitti:

        Hei vaan!

        Täällä taas yksi samanlainen tapaus. Aivan identtinen tilanne itseasiassa. Puhelinhaastattelu, jossa en saanut suun vuoroa mitä ihmettelin suuresti, sähköpostilla lisäkysymyksiä, seuraavana päivänä onnittelut työpaikan saamisesta ja pyyntö lähettää tilinumero ja sosiaaliturvatunnus. En todellakaan aio lähettää henkilökohtaisia tietojani kenellekkään sähköpostitse.

        Pitänee siis katsoa, kuinka tämä homma etenee. Lapset lupasi hankkia firma, heillä olikin niitä jo useampi hakemalleni paikkakunnalle. Jos kiintiö ei tule täyteen kurssi voidaan siirtää muulle paikkakunnalle. Matkakustannukset luvattii korvata. Paikan hankinnassa lupasi auttaa firma.

        Oma ratkaisuni on, että lähetän asiallisen viestin, että en mielelläni lähetä yhteystietojani kenellekkään sähköpostitse. Sopimuksen tultua voimme jutella uudelleen. Tosin luen sen kyllä suurennuslasin kanssa. Ennen sen allekirjoittamistahan ei ole sitoutunut mihinkään, joten ei paniikkia. Harmittaa todella, koska työ kuullosti unelmieni kesäduunilta.

        haastattelu oli puhelimessa - yhden kysymyksen esitti: vieläkö olet töitä hakemassa vai oletko jo muualta saanut.

        ja puhui järkyttävän nopeasti vaikka pyysin puhumaan hitaammin - varmaan oli tarkoitus sekin että jos sanoisin etten ole tällaista ymmärtänyt puhelussa niin sanoisi vain että sanottu on vaikkei sitä olisikaan puhelimessa sanonut

        itseäni alkoi tuon palkan takia ihmetyttämään - ensin oli ihan jes, hyvä palkka -olo, mutta hetken päästä aloin miettiä että ilman alan koulutusta tuo on kyllä liian hyvää palkkaa - eihän yliopiston käyneet opettajatkaan tienaa 22,5 € tunnilta - en ainakaan usko että tienaisivat, muutoi olisi 40h viikossa opettavat kotona tunnit suunnittelevat opettajat muutamassa vuodessa suht rikkaita

        ajattelinkin nyt vastata tuohon sähköpostiin asiallisesti ja kysyä että mitä tuolla kakkoskohdalla siinä viestissä tarkoitetaan


      • tietoa?
        JOJO2010 kirjoitti:

        Hei vaan!

        Täällä taas yksi samanlainen tapaus. Aivan identtinen tilanne itseasiassa. Puhelinhaastattelu, jossa en saanut suun vuoroa mitä ihmettelin suuresti, sähköpostilla lisäkysymyksiä, seuraavana päivänä onnittelut työpaikan saamisesta ja pyyntö lähettää tilinumero ja sosiaaliturvatunnus. En todellakaan aio lähettää henkilökohtaisia tietojani kenellekkään sähköpostitse.

        Pitänee siis katsoa, kuinka tämä homma etenee. Lapset lupasi hankkia firma, heillä olikin niitä jo useampi hakemalleni paikkakunnalle. Jos kiintiö ei tule täyteen kurssi voidaan siirtää muulle paikkakunnalle. Matkakustannukset luvattii korvata. Paikan hankinnassa lupasi auttaa firma.

        Oma ratkaisuni on, että lähetän asiallisen viestin, että en mielelläni lähetä yhteystietojani kenellekkään sähköpostitse. Sopimuksen tultua voimme jutella uudelleen. Tosin luen sen kyllä suurennuslasin kanssa. Ennen sen allekirjoittamistahan ei ole sitoutunut mihinkään, joten ei paniikkia. Harmittaa todella, koska työ kuullosti unelmieni kesäduunilta.

        Hei,

        Sellainen tieto, että asiaa hieman tutkittuani, tällä Michael Boulterillä on ollut ainakin vuonna 2005 samanlainen yritys kuin "speaking out" nimellä "fun english". Yritin mennä yrityksen nettisivuille www.funenglish.fi, mutta sivua ei kuulemma ole olemassa.Speaking out tuntuu olevan Pirjo Boulterin ja hänen miehensä yhteinen yritys, josta on mainintoja vaikka missä. Varmaan siis ihan laillista, mutta työkorvauksista en tiedä. Miten lähettikö joku kyselyn itse herra Boulterille? Tai onko kukaan saanut itse yritykseltä/poliisilta yms. faktoja, että mistä on kyse.


      • SP
        tietoa? kirjoitti:

        Hei,

        Sellainen tieto, että asiaa hieman tutkittuani, tällä Michael Boulterillä on ollut ainakin vuonna 2005 samanlainen yritys kuin "speaking out" nimellä "fun english". Yritin mennä yrityksen nettisivuille www.funenglish.fi, mutta sivua ei kuulemma ole olemassa.Speaking out tuntuu olevan Pirjo Boulterin ja hänen miehensä yhteinen yritys, josta on mainintoja vaikka missä. Varmaan siis ihan laillista, mutta työkorvauksista en tiedä. Miten lähettikö joku kyselyn itse herra Boulterille? Tai onko kukaan saanut itse yritykseltä/poliisilta yms. faktoja, että mistä on kyse.

        Tein oman päätökseni kieltäytyä tarjotusta työpaikasta.
        Tulin erinäisten lähteiden seurauksena siihen tulokseen, että kyse on puhtaasta verkostomarkkinoinnista ovelasti naamioituna. Saippuanpalojen sijaan myydään vaan koulutuspalveluita. Työntekijän on ilmeisesti itse hommattava asiakaskuntansa ilmaiseksi ja hoidettava "tuotteen" markkinointi. Sitäkin pohdin, että paikkojen sopimuksethan kirjoittaa väkisinkin kurssiohjaaja itse, koska "pomo" on jossain hevonkuusessa, niin onhan siinäkin aika suuret riskit mikäli jotain menee mäkeen. Sinälläänhän verkostomarkkinointikin on ihan laillista puuhaa kuten tämänkin, mutta tappiolle siinä jää aina ja kaikki riskit ovat työntekijällä, ei työnantajalla.

        Lisäksi päätökseeni vaikutti se tekijä, että kyseisellä yrittäjällä on ollut useita firmoja viime vuosien aikana, kuten edelläkin mainittiin. Jos paletti pyörii niin kuin epäilen, niin firma menee konkkaan aina tietyin väliajoin, varattomana konkurssi raukeaa ja työntekijät eivät saa ikinä palkkojaan. Kuitenkin hyvällä tuurilla firma kuittaa kesästä jonkun kymppitonnin, niin kannattaahan se aina vetää sama uusiksi.

        Ihmettelin myös sitä, kuinka pelkästään netin keskustelupalstoille on löytänyt näin moni yrityksen palkkaama henkilö, saati kuinka moni on vielä pimennossa. Työntekijöitä ilmeisesti palkataan niin paljon, että on varaa sitten laittaa uusi tilalle kun homma selviää. Muutama kurssi luultavasti toteutuu joka kesä, mikä tietysti riittää yrtitykselle. Meistäkään kovin moni olisi tuskin loppupeleissä saanut oikeasti töitä...tai niin, riippuu aivan omasta markkinoinnista, jota teet ilmeisesti ilmaiseksi!!!

        Olen niin pettynyt ja kiukkuinen tästä asiasta, että sanat eivät riitä kertomaan. En voi ymmärtää, että joku tahallisesti yrittää johtaa harhaan ihmisiä, jotka haluaisivat kunnollisen kesätyön lasten ja kielten opettamisen parissa. Sitähän juuri nämä puhelinhaastattelujen myyntipuheet ovat, myydään oma idea hakijalle epäluulojen välttämiseksi. Harmittaa, koska kurssin ja yrityksen idea sinällään voisi olla toimiva, jos asiat vain järjestäisi hyvin, mutta ahneus se vaan vie voiton. Olin jo todella innoissani kivasta kesäduunista. Viimeinen naula Speak Outin arkkuun oli kohdallani se, että kollegani varoitti minua firman toiminnasta. Myös hän oli tehnyt oman ratkaisunsa viime vuonna ja kieltäytynyt työstä. Jokaisen on siis harkittava asia omalla kohdallaan...voihan olla, että yritys on viisastunut aikaisemmasta ja muuttanut toimintatapojaan, kuka tietää. Omalta osaltani homma oli kuitenkin tässä. Toivottavasti joku saa apua päätöksiinsä näistä omista selvityksistä ja pohdinnoistani.
        I rest my case!


      • sj
        SP kirjoitti:

        Tein oman päätökseni kieltäytyä tarjotusta työpaikasta.
        Tulin erinäisten lähteiden seurauksena siihen tulokseen, että kyse on puhtaasta verkostomarkkinoinnista ovelasti naamioituna. Saippuanpalojen sijaan myydään vaan koulutuspalveluita. Työntekijän on ilmeisesti itse hommattava asiakaskuntansa ilmaiseksi ja hoidettava "tuotteen" markkinointi. Sitäkin pohdin, että paikkojen sopimuksethan kirjoittaa väkisinkin kurssiohjaaja itse, koska "pomo" on jossain hevonkuusessa, niin onhan siinäkin aika suuret riskit mikäli jotain menee mäkeen. Sinälläänhän verkostomarkkinointikin on ihan laillista puuhaa kuten tämänkin, mutta tappiolle siinä jää aina ja kaikki riskit ovat työntekijällä, ei työnantajalla.

        Lisäksi päätökseeni vaikutti se tekijä, että kyseisellä yrittäjällä on ollut useita firmoja viime vuosien aikana, kuten edelläkin mainittiin. Jos paletti pyörii niin kuin epäilen, niin firma menee konkkaan aina tietyin väliajoin, varattomana konkurssi raukeaa ja työntekijät eivät saa ikinä palkkojaan. Kuitenkin hyvällä tuurilla firma kuittaa kesästä jonkun kymppitonnin, niin kannattaahan se aina vetää sama uusiksi.

        Ihmettelin myös sitä, kuinka pelkästään netin keskustelupalstoille on löytänyt näin moni yrityksen palkkaama henkilö, saati kuinka moni on vielä pimennossa. Työntekijöitä ilmeisesti palkataan niin paljon, että on varaa sitten laittaa uusi tilalle kun homma selviää. Muutama kurssi luultavasti toteutuu joka kesä, mikä tietysti riittää yrtitykselle. Meistäkään kovin moni olisi tuskin loppupeleissä saanut oikeasti töitä...tai niin, riippuu aivan omasta markkinoinnista, jota teet ilmeisesti ilmaiseksi!!!

        Olen niin pettynyt ja kiukkuinen tästä asiasta, että sanat eivät riitä kertomaan. En voi ymmärtää, että joku tahallisesti yrittää johtaa harhaan ihmisiä, jotka haluaisivat kunnollisen kesätyön lasten ja kielten opettamisen parissa. Sitähän juuri nämä puhelinhaastattelujen myyntipuheet ovat, myydään oma idea hakijalle epäluulojen välttämiseksi. Harmittaa, koska kurssin ja yrityksen idea sinällään voisi olla toimiva, jos asiat vain järjestäisi hyvin, mutta ahneus se vaan vie voiton. Olin jo todella innoissani kivasta kesäduunista. Viimeinen naula Speak Outin arkkuun oli kohdallani se, että kollegani varoitti minua firman toiminnasta. Myös hän oli tehnyt oman ratkaisunsa viime vuonna ja kieltäytynyt työstä. Jokaisen on siis harkittava asia omalla kohdallaan...voihan olla, että yritys on viisastunut aikaisemmasta ja muuttanut toimintatapojaan, kuka tietää. Omalta osaltani homma oli kuitenkin tässä. Toivottavasti joku saa apua päätöksiinsä näistä omista selvityksistä ja pohdinnoistani.
        I rest my case!

        kiitos SP, tiivistit hyvin omat epäilykseni tekstissäsi. olen kanssasi samaa mieltä ja myös hyvin pettynyt tällaisiin ihmisiin: tulee turvaton olo kun löytyy työpaikkatarjous mollin sivuilta ja sitten se osoittautuukin huijaukseksi ja hyväksikäytöksi.


      • ole viisas
        sj kirjoitti:

        kiitos SP, tiivistit hyvin omat epäilykseni tekstissäsi. olen kanssasi samaa mieltä ja myös hyvin pettynyt tällaisiin ihmisiin: tulee turvaton olo kun löytyy työpaikkatarjous mollin sivuilta ja sitten se osoittautuukin huijaukseksi ja hyväksikäytöksi.

        sanon toiseen kertaan, älkää täyttäkö.

        Mikäli veri vie lasten kanssa toimimiseen ja englannin opettamiseen, vetäkää omia kurssejanne vaikka yksityishenkilöinä naapurin lapsille, mutta tähän hommaan ei kannata lähteä.

        Sopimus on kolme sivua pitkä, joka on jo sinänsä epäilyttävää, ja mies on laatinut jotain ihan omia kohtia jostain tekijänoikeuksista ja muusta lässynlässynläästä, joten jos pistät nimen alle tulet varmasti katumaan.

        hae mielummin työttömyyskorvausta tai muita töitä. ei kannata olla tyhmä.

        TEITÄ ON NYT VAROITETTU! turha sitten on tulla tänne itkemään heinäkuun viides päivä kun tilillä ei näy pennin hyrrää kesäkuun opetuksista, jos edes olet saanut ne lapset kokooon.


      • J
        ole viisas kirjoitti:

        sanon toiseen kertaan, älkää täyttäkö.

        Mikäli veri vie lasten kanssa toimimiseen ja englannin opettamiseen, vetäkää omia kurssejanne vaikka yksityishenkilöinä naapurin lapsille, mutta tähän hommaan ei kannata lähteä.

        Sopimus on kolme sivua pitkä, joka on jo sinänsä epäilyttävää, ja mies on laatinut jotain ihan omia kohtia jostain tekijänoikeuksista ja muusta lässynlässynläästä, joten jos pistät nimen alle tulet varmasti katumaan.

        hae mielummin työttömyyskorvausta tai muita töitä. ei kannata olla tyhmä.

        TEITÄ ON NYT VAROITETTU! turha sitten on tulla tänne itkemään heinäkuun viides päivä kun tilillä ei näy pennin hyrrää kesäkuun opetuksista, jos edes olet saanut ne lapset kokooon.

        Se siitä kivasta kesätyöpaikasta... Onneks kaveri kerto tästä viestiketjusta ennen kun ehdin allekirjottaa sopimusta!

        Ehdin kyllä sen verran innostua että otan selvää pystyykö tota tehdä ihan omin päin. Täytyy käydä työkkäristä kysymässä ensinnäkin siitä työpaikkailmotuksesta ja sit toiseks että miten tällasta pystyis ite järjestään. Sain kuitenkin sähköpostilla ihan hyviä perusohjeita, niitähän voi sit soveltaa miten haluaa.

        Tosi hyvä että asia tuli tietoon ennen kun ehdin allekirjottaa mitään, kiitos mun puolesta kaikille tiedon jakamisesta!


      • ronnnn
        J kirjoitti:

        Se siitä kivasta kesätyöpaikasta... Onneks kaveri kerto tästä viestiketjusta ennen kun ehdin allekirjottaa sopimusta!

        Ehdin kyllä sen verran innostua että otan selvää pystyykö tota tehdä ihan omin päin. Täytyy käydä työkkäristä kysymässä ensinnäkin siitä työpaikkailmotuksesta ja sit toiseks että miten tällasta pystyis ite järjestään. Sain kuitenkin sähköpostilla ihan hyviä perusohjeita, niitähän voi sit soveltaa miten haluaa.

        Tosi hyvä että asia tuli tietoon ennen kun ehdin allekirjottaa mitään, kiitos mun puolesta kaikille tiedon jakamisesta!

        Hei!
        Ehdin jo tilata parental lettersit ja tänään sitten irtisanouduin kun luin nämä keskustelut (oli kyllä ennenkin jo epäilyttävä olo). Nyt se väittää, että irtisanomisaika on 30 päivää, ja mun pitää jakaa niitä esitteitä kouluille anyway, ILMAN PALKKAA. Suomen lain mukaan irtisanoutuminen on 14 päivää. Ja voiko se ees vaatia mua tekemään tollasta, kun en ole allekirjoittanut työsopimusta?


      • PULLA987
        ronnnn kirjoitti:

        Hei!
        Ehdin jo tilata parental lettersit ja tänään sitten irtisanouduin kun luin nämä keskustelut (oli kyllä ennenkin jo epäilyttävä olo). Nyt se väittää, että irtisanomisaika on 30 päivää, ja mun pitää jakaa niitä esitteitä kouluille anyway, ILMAN PALKKAA. Suomen lain mukaan irtisanoutuminen on 14 päivää. Ja voiko se ees vaatia mua tekemään tollasta, kun en ole allekirjoittanut työsopimusta?

        Onpas kinkkinen tilanne!

        Onko työsopimukseen merkitty mitään koeaikaa? Jos sopimuksessa on (yleensä onkin n. 1kk mittainen) koeaika, niin sopimuksen voi purkaa heti eikä työntekijällä ole mitään velvollisuuksia tämän jälkeen. Koeajan aikana irtisanoutumisajat eivät päde. Korjatkaa joku jos olen väärässä :) Mutta jos sinulla ei ole koeaikaa, niin tietysti varmaan sitten tuo irtisanoutumisaika on 14 pv..paitsi sitten jos mitään palkkaa ei ole tulossa niin tilanne voi olla erilainen, asiantuntija osaa ehkä neuvoa paremmin :P


      • tuo laillinen
        ronnnn kirjoitti:

        Hei!
        Ehdin jo tilata parental lettersit ja tänään sitten irtisanouduin kun luin nämä keskustelut (oli kyllä ennenkin jo epäilyttävä olo). Nyt se väittää, että irtisanomisaika on 30 päivää, ja mun pitää jakaa niitä esitteitä kouluille anyway, ILMAN PALKKAA. Suomen lain mukaan irtisanoutuminen on 14 päivää. Ja voiko se ees vaatia mua tekemään tollasta, kun en ole allekirjoittanut työsopimusta?

        En ole kyseiseen lafkaan hakeutunut enkä hakeutumassa. Keskustelujen pohjalta heräsi ajatus, onko ko. lafkan kanssa tehty ns. työsopimus tehty lakien mukaan? Viitettä tj:n lain huonosta tuntemuksesta antaa se, että irtisanomisaika olisi 30 päivää. Oli miten oli, kannattaa nyt saman tien laittaa irtisanominen menemään todisteellisesti. Jos laitat jotain keskeisiä työsopimuksen kohtia tänne, voidaan varmaan porukalla arvioida sen sopimuksen laillisuutta.


      • ronnnn
        tuo laillinen kirjoitti:

        En ole kyseiseen lafkaan hakeutunut enkä hakeutumassa. Keskustelujen pohjalta heräsi ajatus, onko ko. lafkan kanssa tehty ns. työsopimus tehty lakien mukaan? Viitettä tj:n lain huonosta tuntemuksesta antaa se, että irtisanomisaika olisi 30 päivää. Oli miten oli, kannattaa nyt saman tien laittaa irtisanominen menemään todisteellisesti. Jos laitat jotain keskeisiä työsopimuksen kohtia tänne, voidaan varmaan porukalla arvioida sen sopimuksen laillisuutta.

        minä hölmö menin kertomaa tosta isälleni, ni nyt se sit laitto sille michaelille jotai sähköpostii, et ei näin voi tehä etc. ei oo toistaseks ainakaa kuulunu viel mitää :D
        joo no ei siinä sopimuksessa ylläriylläri mainita mitään koeajasta, ja ne ehot on muutenki kaikki tyylii sellasii et "all money must be given to the employer".
        mut mul on onneks yks tuttu lääkäri, et jos ei muute tää homma selvii, nii meen silt sit pyytämää sairaslomaa :D ...mikä tosin olis ihan aiheellista, viime yönäki valvoin ja stressasin tätä koko kuvioo...äshhhh


      • DeeDee_
        ronnnn kirjoitti:

        minä hölmö menin kertomaa tosta isälleni, ni nyt se sit laitto sille michaelille jotai sähköpostii, et ei näin voi tehä etc. ei oo toistaseks ainakaa kuulunu viel mitää :D
        joo no ei siinä sopimuksessa ylläriylläri mainita mitään koeajasta, ja ne ehot on muutenki kaikki tyylii sellasii et "all money must be given to the employer".
        mut mul on onneks yks tuttu lääkäri, et jos ei muute tää homma selvii, nii meen silt sit pyytämää sairaslomaa :D ...mikä tosin olis ihan aiheellista, viime yönäki valvoin ja stressasin tätä koko kuvioo...äshhhh

        Moi!

        Itse sain kans ton työsopimuksen ja katoin nää irtisanomisjutut tosi tarkkaan läpi. Työsopimuslain mukaan koeaika saa olla alle 8kk mittaisissa määräaikaisissa työsuhteissa enintään puolet työsuhteen kestosta, ja työsopimuksen saa koeaikana puolin ja toisin purkaa. Toi sopimusehto tossa työsopimuksessa on siis mun käsittääkseni lainvastainen. Lisäks, jos et oo sitä sopimusta allekirjoittanut, se ei mun mielestä voi velvoittaa sua noudattamaan sitä. Itse en oo ainakaan sitä allekirjoittanu enkä oo allekirjoittamassa enkä aio todellakaan mennä ilmaiseksi jakamaan mitään kirjeitä minnekään, vaikka kuinka vaatisi. :D


      • hjojkaksi
        minäkinkö?? kirjoitti:

        haastattelu oli puhelimessa - yhden kysymyksen esitti: vieläkö olet töitä hakemassa vai oletko jo muualta saanut.

        ja puhui järkyttävän nopeasti vaikka pyysin puhumaan hitaammin - varmaan oli tarkoitus sekin että jos sanoisin etten ole tällaista ymmärtänyt puhelussa niin sanoisi vain että sanottu on vaikkei sitä olisikaan puhelimessa sanonut

        itseäni alkoi tuon palkan takia ihmetyttämään - ensin oli ihan jes, hyvä palkka -olo, mutta hetken päästä aloin miettiä että ilman alan koulutusta tuo on kyllä liian hyvää palkkaa - eihän yliopiston käyneet opettajatkaan tienaa 22,5 € tunnilta - en ainakaan usko että tienaisivat, muutoi olisi 40h viikossa opettavat kotona tunnit suunnittelevat opettajat muutamassa vuodessa suht rikkaita

        ajattelinkin nyt vastata tuohon sähköpostiin asiallisesti ja kysyä että mitä tuolla kakkoskohdalla siinä viestissä tarkoitetaan

        Kyllä pätevät opettajat saavat enemmänkin tunnilta. 22 e on aika vähän. Tosin niitä tunteja ei pidetä 40 viikossa, vaan n. 22 (riippuu alasta ja oppiaineesta). Useimmiten opettaja ovat tetenkin kuukausipalkkalaisia, sijaiselle maksetaan tunneittain (oikean open "tunti"palkan mukaan)

        Itse olen pätevä opettaja ja päätin heti tätä keskustelua ja "haastattelun" jälkeen saamaani sähköpostia tutkailtuani, etten moiseen leikkiin ryhdy. Jo ihan siksi, että kyllä lasten kanssa työskentelemään tulevat pitäisi itse haastatella. Ja näin kuvittellin tapahtuvankin, mutta eipä siis tapahdukaan.


    • Jupetsu

      Täsmälleen sama myyntipuhe kuultu, täsmälleen samat asiat, paikankin sain mutta näitä viestejä luettua ja laskelmia tehtyä jätän sen ottamatta. Sopimusvaiheeseen ei onneksi ehditty, luojan kiitos. Asiat meni sitä hämärämmäksi mitä enemmän kyselee ja laskelmieni mukaan yksityishenkilönä pidetty vastaavanlainen toiminta tulee rutkasti tuottoisammaksi vaikka kerhohinta olisi lapsillekin alhaisempi. Ei ollenkaan hyvä kuva jääny, voihan se olla että onnistuneita kursseja on mutta oma intuitio sanoo että antaapa olla.

    • Huijattu

      ÄLKÄÄ IKINÄ MENKÖ TUOLLE FIRMALLE TÖIHIN!!!!!!!!! Speaking Out, Fun languages ja oliko niitä muitakin nimiä vielä... Aivan pelkkää työntekijän riistoa koko hoito. Palkanmaksun kanssa saa tapella jos näkee rahaa lainkaan. Sopimus on käytännössä orjasopimus johon haksahtaa yrityksen äärimmäisen myyvän ja luotettavan tuntuisen omistajan vuoksi. Työ osataan myydä työntekijälle loistavana tienestinä huipulla taustatuella varustettuna. Muiden työntekijöiden yhteystietoja ei saa, heidän nimiään ei kuule yms. Jos vaikka haluaisi "vanhoilta konkareilta" kysellä fiiliksiä. Itse olen tavannut työsuhteeni jälkeen muitakin saman firman silmäänpissimiä... En ole itseasiassa kuullut tai lukenut ainoatakaan positiivista kommenttia koko yrityksestä. Surullisinta on että firma fuulaa lasten vanhempia, kouluja joilta tiloja vuokrataan, kuntia jotka saadaan hommaan mukaan mainostamaan yms. Kuvittelen äkkiseltään että verottajallakin voisi olla jotain kyseltävää yrityksen taustoista. Uskomatonta sontaa.

    • smells fishy

      Itse innostuin muutama vuosi takaperin hakemaan ko. firmaan ja haastattelu hoidettiin puhelimitse. Sain paikan ja odottelin alkavaa kurssia. Tämä kurssi oli sitten muutaman rivin pituinen sähköposti jossa todettiin että etsi paikka ja lapset ja ala opettamaan. Palkkaa saisi ainoastaan oppitunneista, ja sekin riippuisi opetettavien lasten määrästä. No, kuinkas ollakaan sairastuin ennenkuin ehdin edes aloittaa mitään ja ilmoitin joutuvani sairaalaan enkä voisi työtä aloittaa. Sain vastaukseksi erittäin törkeitä sähköposteja joissa vaadittiin vaikka millaisia todisteita sairastumisestani ja sairaalaanmenosta. Katsoin olevan parasta jättää kokonaan vastaamatta, enhän ollut edes ehtinyt allekirjoittaa työsopimusta. En voi suositella tämän oman kokemukseni perusteella kenellekään.

    • vanhaope

      ja kovin kielteinen kokemus oli. Materiaalit ovat vain täysin tyhjää, niiden sisältö ei vastaa mitenkään eri-ikäisten lasten tarpeisiin eikä pyynnöistä huolimatta saa muuta. Lisäksi kaikki työ teetetään ilmaiseksi kurssinvetäjällä; hänen pitää huolehtia mm. vuokrasopimukset kurssipaikoista jne. OMALLA AJALLAAN eli palkkaa saa vain opetustyöstä, sen mukaan, kuinka monta oppilasta on ollut paikalla. Kaiken valmistelutyön joutuu tekemään kokonaan ilmaiseksi eli mitään ei saa jos kurssia ei tule, vaikka kuinka yrittäisi.
      Opetusmateriaalin pedagoginen sisältö on olematon. Sen lisäksi joutuu tekemään valtavasti omalla ajalla materiaalia ja harjoitteita.
      Materiaalia ei saa nähdäkseen ennen kurssia kuin vasta sitten kun ilmoittautumiset on hoidettu ja jostakin syystä materiaalia varjellaan kopioinnilta mustasukkaisesti. Saadessani paketin kauhistuin kertakaikkisesti, kun näin, millainen sen sisältö on.
      Ei kannata ruveta tuohon hommaan, oli siinä niin paljo muutakin kielteistä....

      • dippaduu

        Yllämainitut kokemukset kaikki täälläkin. Vähän heräs hälytyskellot ku kysyin et voinko kysellä ennen opettajina toimivilta kokemuksia. Ei kuulemma sopinut. Sähköposti herralta meni suoraan roskapostiin, kertonee kai jotain sekin.. En aio ottaa työtarjousta vastaan. Toivottavasti kukaan ei tähän haksahda.


      • voi harmi..
        dippaduu kirjoitti:

        Yllämainitut kokemukset kaikki täälläkin. Vähän heräs hälytyskellot ku kysyin et voinko kysellä ennen opettajina toimivilta kokemuksia. Ei kuulemma sopinut. Sähköposti herralta meni suoraan roskapostiin, kertonee kai jotain sekin.. En aio ottaa työtarjousta vastaan. Toivottavasti kukaan ei tähän haksahda.

        Mulla olisi parin tunnin päästä se puhelinhaastattelu, mutta onneksi tajusin tulla ottamaan vähän enemmän selvää firmasta ennen kun vastaan puhelimeen! Enpä taida vastata..


      • fanta
        voi harmi.. kirjoitti:

        Mulla olisi parin tunnin päästä se puhelinhaastattelu, mutta onneksi tajusin tulla ottamaan vähän enemmän selvää firmasta ennen kun vastaan puhelimeen! Enpä taida vastata..

        Täällä yksi paikan saanut. Hain tosiaan tonne töihin, sain kivan sähköpostiviestin ja ajan puhelinhaastatteluun. Lähetin siitä kuitenkin viestiä, ettei aika oikein sovi, kun olen silloin Englannissa lomalla. No, tähän ei vastattu mitään, mutta puhelu tuli tonne Englantiin. Olin bussissa silloin ja ajattelin, että siksi mies ei niin kysellyt mitään, lähinnä vaan kertoi, että tulisi lähettämään sähköpostilla lisäkysymyksiä ym. Lisäkysymyksissä kysyttiin mm. suosittelijaa, mutten tiedä, ottivatko oikeasti yhteyttä vanhaan pomooni eräässä päiväkodissa.

        Nyt työsoppari on tullut postitse, enkä oikein tiedä, mitä tehdä. Ehkä lähetän tonne vielä sähköpostia ja pyydän nähdä opetusmateriaalia jne. Tosin puhelimessa sai sen kuvan, että firma hankkii lapset paikat, mutta ne pitääkin itse hankkia. Puhelin- ja matkakulut luvattiin maksaa, joten se olisi ihan ok. Taidanpa huomenna lähettää sähköpostia ja kysellä vielä opetusmateriaalista, lasten ja paikkojen hankinnasta (sekä siitä, saako tuosta mitään palkkaa..) jne. Olisi kiva kuulla vielä muita kokemuksia.


      • MH
        fanta kirjoitti:

        Täällä yksi paikan saanut. Hain tosiaan tonne töihin, sain kivan sähköpostiviestin ja ajan puhelinhaastatteluun. Lähetin siitä kuitenkin viestiä, ettei aika oikein sovi, kun olen silloin Englannissa lomalla. No, tähän ei vastattu mitään, mutta puhelu tuli tonne Englantiin. Olin bussissa silloin ja ajattelin, että siksi mies ei niin kysellyt mitään, lähinnä vaan kertoi, että tulisi lähettämään sähköpostilla lisäkysymyksiä ym. Lisäkysymyksissä kysyttiin mm. suosittelijaa, mutten tiedä, ottivatko oikeasti yhteyttä vanhaan pomooni eräässä päiväkodissa.

        Nyt työsoppari on tullut postitse, enkä oikein tiedä, mitä tehdä. Ehkä lähetän tonne vielä sähköpostia ja pyydän nähdä opetusmateriaalia jne. Tosin puhelimessa sai sen kuvan, että firma hankkii lapset paikat, mutta ne pitääkin itse hankkia. Puhelin- ja matkakulut luvattiin maksaa, joten se olisi ihan ok. Taidanpa huomenna lähettää sähköpostia ja kysellä vielä opetusmateriaalista, lasten ja paikkojen hankinnasta (sekä siitä, saako tuosta mitään palkkaa..) jne. Olisi kiva kuulla vielä muita kokemuksia.

        Hei

        Pistä ehdottomasti työsopimus skanneriin ja jakoon internettiin. Itse en ole törmännyt kyseiseen firmaan aikaisemmin, ja soppari olisi kiinnostavaa luettavaa.


    • Almost an idiot

      Heipä hei

      Ite oon kans käyny puhelinhaastattelut, sähköpostit ym tilpehöörit läpi ja tyyppi on ihan tollanen mitä kaikki on kertonu. Puhelinhaastattelussa en ehtinyt sanoa kuin kyllä ja ei ja silti mies kehuu ääntämistä yms. Hälytyskellot alkoi soida kun huomattiin kaverin kanssa että meidät on valittu samaan työhön, samalle paikkakunnalle, ilman mitään ilmoitusta toisesta työntekijästä. Sopimuksen pitäisi tulla huomenna ja koko homma haiskahtaa...
      En usko että otan työtä vastaan, sinänsä harmittaa koska lasten kanssa työskentely ois houkutellu, mutta tossa työssä on liikaa hämäriä piirteitä

    • Pheeb

      Itse myös mietin samalle firmalle töihin hakemista, en enää huonojen kokemustenne takia!
      Olisi hyvä jos ilmoittaisitte MOL:lle lyhyellä viestillä kokemuksistanne, että firma ei pääsisi mainostamaan siellä enää ja tulhaamaan meidän kaikkien aikaa.

      • poronpaisti

        eli silmiin pissaava oman edun tavoittelija! Ilmoittakaa karpolle tai johonkin!! Saadaan kunnon naurut.


    • an englishman

      Tämä on kiinnostava ketju, ja kommentoin sivullisena. En siis ole hakenut ikinä töihin Speakin Outiin, joskin olen sitä joskus aikoinaan vuosia sitten harkinnut.

      Ensinnäkään tuollaisen firman pyörittäminenhän ei vaadi juuri mitään. Se sujuu näppärästi kotisohvalta kännykän ja tietokoneen kanssa. Perustamiskulut ovat mitättömät, eikä oikeastaan mitään investointejakaan tarvitse tehdä. Opetustilojen vuokrista tulee tietysti sitten muuttuvia kuluja, mutta siinäkin on turvana se, että mikäli opetusryhmä ei ole tarpeeksi iso, kurssia ei järjestetä, eikä näin ollen tietysti kulujakaan synny. Viestien perusteella olen ymmärtänyt, että palkkakulujakaan ei tule, ellei kurssia järjestetä. Palkan sijaan voisikin kai puhua palkkiosta tai tarkemmin provisiosta. Näin työnantaja siirtää näppärästi yritysriskin työntekijöilleen. Markkinoinninkin hoitavat kai pääasiassa työntekijät, joten ei taida markkinointikulujakaan pahemmin firmalle kertyä.

      Periaatteessa kuka tahansa - kuten täällä on joissain viesteissä ehdotettukin - voisi tehdä tuota työtä varsin hyvin itse ilman kyseistä yritystä. Tosin tässä tapauksessa pitää käytännössä olla toiminimi, jonka kautta voi laskuttaa. Oman toiminimen perustaminen on erittäin helppo juttu, mutta ei kenenkään tietysti ihan heppoisesti kannata elinkeinoharjoittakasi lähteä, ei nyt missään nimessä ainakaan vain kesätöiden takia. Siinä on kuitenkin omat velvoitteensa.

      Joissain viesteissä on puhuttu tuntipalkasta 9 ja 22 euron väliltä. Joku kirjoittaja mainitsi, että opiskelijana moinen houkuttaa. Huom! 9 euroa on surkea tuntipalkka opetustyöstä siitäkin huolimatta, että itse olisi opiskelija ja opettaminen olisi lähinnä "fun and games". Tuo 22 euroakaan ei vielä mitenkään huimaa. Itse toimin epäpätevänä englannin tuntiopettajana amk:ssa ja tuntipalkkani on päälle 30 euroa.
      Täytyy tietysti vielä lisätä, että eivät kunnat tai kuntayhtymät tai niiden konsernitkaan mitään unelmatyönantajia välttämättä ole, mutta kyllä niiltä varmasti ainakin palkan työstään saa.

      Riistosopimukset ja työntekijöiden kyykyttäminen on tuttua, koska toimin opetustyön ohella myös kääntäjänä. Isot monikansalliset käännösfirmat nimittäin vetävät yksittäisiä freelancereita kuin pässiä narussa ja melkolailla ihan miten huvittaa. Tietysti omalla toiminimellä toimiva kääntäjä voi aina kieltäytyä tarjotuista sopimuksista ja työehdoista - mutta sitten ei myöskään ole töitä.

      Lopuksi: liittykää hyvät ihmiset liittoon. Opiskelijaksi opiskelijan nyt ainakin pitää kuulua SOOLiin, muut akateemiset sitten johonkin toiseen Akavalaiseen opiskelijaliittoon. Mikäli sotkeutuu kyseisiin firmaan tai johonkin vastaavaan, niin onpahan sitten ainakin liitto apuna.

      • Jemmari89

        Lähetin eilen (myöhään illalla) tuonne Speaking out oy:n hakemukseni. Löysin Mol.fi kautta tiedon, että tämä yritys hakee työntekijöitä. Tänään huomasin, että oli sieltä tullut sähköpostia ja siinä oli, että on puhelinhaastattelu ensi viikolla. Jotenkin rupesi hälytyskellot soimaan, kun luin yhä uudelleen ja uudelleen tuota sähköpostia ja tutkailin niitä sivustoja. Sitten mietin, että kyllähän nyt mollin kautta pitäisi löytyä ihan okei paikka.
        Kumminkin laitoin googleen haun Speaking out ja sieltäpä löytyikin tämä keskustelu...

        Onko kukaan kysellyt Työ- ja elinkeinotoimistolta tästä yrityksestä ja tietääkö kukaan tutkiiko Työ- ja elinkeinotoimisto nämä yritykset, jotka heidän kautta työntekijöitä etsivät?

        Mutta minä ainakin pistän tuonne molliin palautetta ja koetan vähän kysellä miten he toimivat.

        Tämä olisi ollut aivan unelmatyöpaikka, saisi opettaa englantia hauskalla tavalla lapsille ja saisi kauan kaivattua työkokemusta... :(


      • an englishman
        Jemmari89 kirjoitti:

        Lähetin eilen (myöhään illalla) tuonne Speaking out oy:n hakemukseni. Löysin Mol.fi kautta tiedon, että tämä yritys hakee työntekijöitä. Tänään huomasin, että oli sieltä tullut sähköpostia ja siinä oli, että on puhelinhaastattelu ensi viikolla. Jotenkin rupesi hälytyskellot soimaan, kun luin yhä uudelleen ja uudelleen tuota sähköpostia ja tutkailin niitä sivustoja. Sitten mietin, että kyllähän nyt mollin kautta pitäisi löytyä ihan okei paikka.
        Kumminkin laitoin googleen haun Speaking out ja sieltäpä löytyikin tämä keskustelu...

        Onko kukaan kysellyt Työ- ja elinkeinotoimistolta tästä yrityksestä ja tietääkö kukaan tutkiiko Työ- ja elinkeinotoimisto nämä yritykset, jotka heidän kautta työntekijöitä etsivät?

        Mutta minä ainakin pistän tuonne molliin palautetta ja koetan vähän kysellä miten he toimivat.

        Tämä olisi ollut aivan unelmatyöpaikka, saisi opettaa englantia hauskalla tavalla lapsille ja saisi kauan kaivattua työkokemusta... :(

        Käsitykseni on, että Molin sivuilla voivat työnantajat itse ilmoittaa noita työpaikkoja. Jos näin on, niin ei niitä varmasti kukaan mitenkään valvo. Siellähän on joskus ilmoituksia, joissa haetaan esim. tietyn ikäisiä tai jopa tiettyä sukupuolta olevia henkilöitä. Tällainen ei lain mukaan tietenkään ole sallittua.


    • beFooled

      joo,kävi samalla tavalla,sain haastattelut läpi ja tulin valituksi. Mutta onneksi alko hälytykellot soimaan ja tunnin päästä lähetin sähkärii uudelleen että peruutan paikan koska sain muita töitä.. Kamalaa,tollanen vedätys! Oikeesti mitä mol oikeen pelleilee!! Ois kyl ollu kiva työpaikka,opettaa englantia lapsille mutta luojan kiitos,tässä saa taas kiittää vaistojaan! Rupesin epäilemään ku vastaus tuli niin nopeesti että sain paikan,yleensä siinä kestää parikin viikkoa että vastausta valituksi tulemisesta ees tulee ja ei ees nähny työnantajaa. Onneks en paljon mitään tietoja lähettäny vaik nytte se harmittaaki..Elkää menkö tänne,kamalaa narraamista on,juu.

      • qmino

        Mäkin olen käynyt kyseisen firman kanssa läpi nyt puhelinhaastattelut ja parit sähköpostit ja ovat tähän asti kyselleet vaan et missä ja millon voin aloittaa, kuka voi suositella ja mihin osoitteeseen voidaan lähettää sopimus allekirjotettavaks. Ja kaikki tää viimesen parin päivän sisään, puhelinhaastis oli 7. päivä kuluvaa kuukautta.
        Heräsi pieni epäilys jo tosta sähköpostien tulovauhdista, ensin kysyvät suosittelijaa ja hyvä jos ehtii päivä kulua niin ovat jo toivottamassa avosylin tervetulleeks töihin. Eivät taatusti kyselleet suosituksia keneltäkään siinä ajassa. Suosittelijaksikin kelpas miekkosen mukaan perheenjäsen, mikä ei mun käsittääkseni oo ihan yleinen käytäntö tän laatuisissa hommissa.
        Sopimuksen pitäs kolahtaa postiluukusta tällä viikolla, ajattelin lueskella läpyskän läpi jos sieltä vaikka löytys jotain kieroja koukkuja mut jätän ihan itsesuojelusta allekirjoittamatta. Näitä viestejä lueskellessa ei tullut se paras mahdollinen olo tästä lafkasta.
        En onneks ole mitään sitovaa allekirjoittanut tai luvannut joten eipähän pitäs tulla suurempia seurauksia kuin korkeintaan vihaiset meilit.


    • justjoooo

      Huhhuh.........sain just haastattelun ajan ensviikon perjantaille,taidan jättää suosiolla näitä tekstejä luettuani väliin. Olen siis 17 v lukiolainen

      • SuchAFool

        Miullakin olisi ollut haastis ens pe.:D


    • SuchAFool

      Samat kävi miullekin. Onneksi löysin tämän sivun ja saman tien lähetin sinne sähköpostia että sain toisen työn. ÄLKÄÄ SORTUKO! Harmi, olisin niiin halunnut lasten kanssa kommunikoida englanniksi.

    • Peppaa

      Sama täällä.Ajan puhelinhaastatteluun sain tänään, ja päätin googletella kyseista firmaa.Ihme ku en tehny jo paikan löytäessä...En aio vastata puhelimeen, ihan humpuukkiahan koko juttu taitaa olla.

    • Sama tarina

      Itellekin tuli juuri sähköposti, jossa ehdotettiin puhelinhaastattelua torstaille. Taidan ihan mielenkiinnosta vastata ja hiillostaa kaveria noista täälläkin mainituista asioista. En tosiaankaan ole ottamassa paikkaa, mutta katsotaan kilahtaako kaverilla kun joutuu vähän selittelemään :-D

      • 358358

        Kerrohan miten kävi, kun kyselit lisää. Itsellä oli jo puhelinhaastattelu ja odottelen nyt sitten vastausta siitä saisinko paikan. Harktisen edelleen että tuntuuko järkevältä lähteä mukaan. Että kerrohan sitten kilahtiko kaveri ja mitä sait selville.


    • Cheating out

      Mulla ois myös haastattelu tulossa. Olin ihan innoissani ensin kun vaikutti niin hauskalta duunilta. Tosin ihmettelin hiukan jo hakemusvaiheessa vähäisiä kysymyksiä ja kun vastasin melko ympäripyöreesti (kokemuksen puutteen takia) .Olin melkosen ihmeissäni kun tuli s.postia että oon valittu :D
      En uskalla kyl lähtee mukaan näitten viestien perusteella..

    • selda2212

      Mä sain kanssa tänä aamuna ilmoituksen, että puhelinhaastattelua olis tiedossa. Mun ihmetys heräs siinä, kun kotisivut vaikutti vähän tyhjiltä. Vaikka siellä oli ihan asiaakin, mutta kysymykseen "mitä oikein ovat Speaking out ja Stepping stones?" on vastattu muutamalla sanalla: pelejä, leikkejä, lauluja tarinoita? Siis usein jos jotain "patentoituja" opetusohjelmia käytetään, niin niistä annetaan kyllä varmana enemmän tietoa kuin tuo. Onneks google ohjaa suoraan tänne keskustelupalstalle, ja näin nää kirjoitukset. En usko hetkeäkään, että joku saisi tästä hyviä opetuskokemuksia, saati työn vaatimaa korvausta. En lähde mukaan touhuun!

    • waawaa

      Itse sain tiistaiaamuna viestin Boulterilta, minut on valittu! JES! :)

      Luin tämän ketjun ja tulin siihen tulokseen, että koska en tosiasiassa tarvitse kesätöitä, jätän tämän loistavan tilaisuuden käyttämättä. En edes jaksa mitään puhelinhaastatteluja. Ja aivan sama vaikka kaikki täällä huijaisivat myös, olisin muutenkin ottanut duunin vain kesäloman ratoksi.

      Laitoin erittäin virallisen ja napakan viestin herralla, että sain paremman työn mielenkiintoisemmalta alalta, ei tarvitse soitella tai vastata viestiin.

    • Hmmmmh

      Muualta Suomeen muuttanut tuttavani valittiin juuri eilen tuohon firmaan opettamaan;-o. Hänkin ihmetteli jo puhelinhaastattelun jälkeen, voiko tuo olla totta - kaikki kuulosti aivan liian hyvältä!? Hän käytännössä sai paikan heti, saman tien. Tänään hän halusi vielä varmistaa, onko outoa, että spostissa kysytään sosiaaliturvatunnusta ja tilinumeroa...TE-toimistossa muistettiin yrityksen aiemminkin hakeneen työntekijöitä, mitään negatiivista siellä ei oltu kuultu. Lähetän työn kautta tutulle TE-toimiston virkailijalle vaikkapa tämän keskustelun linkin. Tuttuani neuvoin nyt ainakin odottamaan, ettei mene mitään varmasti lupaamaan, ennen kuin asia selvitetään. Kiitoksia teille kaikille, että olette täällä kokemuksistanne kertoneet!

    • Epäilyttävää

      No voihan hittolainen, sain juuri tänä aamuna sähköpostin, että minut on valittu. Jipii? Öö. Mutta mua alkoi todella ihmetyttää, kun se posti vaikutti just siltä, että se lähettää sen saman kaikille ja että se ei olis ees lukenut mun viestiä ajatuksella. Puhelinhaastattelu oli viime perjantaina, sitäkin todella ihmettelin, kun olin etukäteen miettinyt tarkkaan mitä kaikkea kerron itsestäni, enkä sitten päässyt sanomaan yhtään mitään. Mies vaan kehui mun ääntämystä, vaikka olin just saanut sanoa sen "Hello".

      No nyt ainakaan en todellakaan ole lähettämässä mun tietoja sille, täytyy sulatella tätä. Mä kyllä oikeasti tarvitsen kesätöitä, rahat alkaa olla aika finaalissa. Itse olen vielä opetusalalla, että tää duuni olis vastannut aika hyvin mun koulutusta...

      Tuntien suunnittelusta ei millään opetusalalla saa palkkaa. Mutta kurssilaisten kokoon haaliminen ja paikkojen järjestely - eihän tuollaisesta ollut mitään puhetta. Taidanpa laittaa herralle perusteellisen sähköpostin ja kysyä kaiken mikä askarruttaa. Mutta kyllä nyt alkoi todella epäilyttää tämä toiminta, kun täällä ei ole yhtäkään positiivista kommenttia.

    • säikähtänyt

      Voi ei!
      Olen myös ollut innoissani tästä jutusta, mutta kun se ns.haastis ole viime torstaina ja jo eilen maanantaina toivotettiin tervetulleeksi töihin...wtf? Olisin tarvinnut todella jotain opetusalaan liittyvää työtä, kuulun SOOL:iin ja Turaukseen ja tiedän paljon, mutta silti en osannut epäillä ennen kuin luettuani nämä!!! Tänään jo tuli ensimmäinen kurssijärjestäjälle tarkoitettu opetusviesti ja ilmoitus, että soppari on postissa matkalla kotiini. Taidan laittaa sähköpostia, että kiitos, sain töitä muualta ja lähettää sopparin tyhjänä takaisin. Alkoi pelottaa. Varsinkin nyt kun luin nämä viestit täällä. Olen 27-v. graduvaiheen opiskelija, äikkä oikeastaan aineeni eli ei se ehkä olisi minun työtäni siksikään.

    • Ei kiitos

      Mäkin olisin saanut paikan ko. firmasta...On aika outoa, että yhden puhelinkeskustelun perusteella ovat valmiita päästämään töihin lasten kanssa. Luulisi, että haluaisivat ainakin kasvotusten keskustella tai pyytäisivät rikosrekisteriotteen niinkuin koulut tekevät.

      Kun minulle kerrottiin, että olen saanut paikan, pyysin että sopimuksessa lukisi tarkkaan tuntimäärä, jonka ovat minulle luvanneet. Mutta eivätpä sopimukseen suostuneet sellaista kirjoittamaan! Eli periaatteessa jos haluaa tuonne töihin, niin sopimus pitää allekirjoittaa, ennen kuin tiedetään paljonko työtä on tarjolla, eikä sopparissa ole mitään takuita työmäärästä jne. Eli jos ei ole tarpeeksi ilmoittautuneita kursseille niin voi olla, että töitä onkin vain muutama tunti viikossa vaikka aluksi luvattaisiin muuta.

      Mä itse ainakin haluan tietää, onko mulla kesällä töitä 5 tuntia viikossa vai 30! Joten en viitti tollaiseen hommaan sitoutua. Jos hoitaisivat asiansa paremmin, olisin todella mielelläni mennyt niille töihin!

    • Harmi.

      Onneksi luin tämän keskustelun ennen kuin mies soitti. En tosiaan aionnut ottaa vastaan tämän työpaikan, mutta ajattelin että vastaisin kuitenkin puheluun. Noniin, seuraavana aamuna puhelu tuli. Kysyin suoraan miksi netissä lukee kaikenlaisia kamalia juttuja hänesta, mutta mies vaan nauroi ja kutsui niitä "nonsense"iks. Kysyin myös miksi minun pitäisi itse mainostaa kurssia ja etsiä paikkaa missä se pidettäis, koska jos minun on tehtävä kaiken itse voisin hyvinkin perustaa ihan oman kielikurssin. Mies hiljensi. Kysyin taas, että mitä Teidän yhtyenne tarjoaa minulle, joka olisi parempi kuin jos itse tekisin kaiken. Se myönsi että kyllä, jotkuthan lähtee perustamaan omia kursseja...mutta useimmat tykkäävät kurssimateriaaleista.. ja "course structure"han on valmiiksi tehty...

      Ärsyyntynyt mies sitten kysyi voisinko please olla hiljaa että hän saisi puhua loppuun. Ja ajattele, se tarjosi kuitenkin työpaikan mulle! Myöhemmin samana päivänä sain sähköpostiviestin jossa luki englanniksi "oli kiva keskustella sinun kanssa, vaikka olitkin skeptinen!".

      Harmi kyllä, työ kuulosti hyvältä mol.fi:ssä.

    • Epäilyttävää

      Törkeää on myös se, että Michael Boulter ilmoitti jokaisella kurssilla olevan 6-15 lasta.

      Lain mukaan 10 lasta / ohjaaja on maksimi!

      Kysyin tästä häneltä ja vastaus oli: "totta kai voit tehdä kursseja, joilla on 10 lasta, no problem!"

      Ihme hyypiö! Kysehän ei ollut siitä että MINÄ haluan tehdä töitä 10 lapsen kanssa, vaan siitä, että suuremmat määrät ovat laittomia jos ohjaajia on vain yksi. Ja suurin osa vanhemmistakin tietää tämän.

      En myöskään saanut nähdäkseni kurssisuunnitelmia tai mitään tietoja aktiviteeteista vaikka pyysin.

      Ihmettelen, että kenen lapsen vanhemmat laittavat lapsen Speaking Outin kurssille, jos yhtään käyvät googlaamassa firmaa ja löytävät tämän keskustelun???

      • kokenut ope

        Minä myös ihmettelen, että täälläpäin firma aloittaa kurssinsa seurakunnan kerhohuoneella. No jaa, sama kai missä on. Mutta näkyypä olevan aikamoiset hinnatkin lapsosille.
        Tuli esite postilaatikkoon juuri äskettäin. Tiedä sitten moniko menee. Ehkä kuulen työssäni eglanninopettajana, jos lapsoset siellä käyvät ja mitä oppivat. Luvataan jopa joka kerralta tehtäväarkki ja tarra. Ohoh mikä panostus.


    • Huijarifirma

      Samanlaiset kokemukset myös täällä, älkää todellakaan ruetko millekkään tämän firman kanssa! Herätyskellot soi siinä vaiheessa kun sähköpostissa kyseltiin tilinumeroita ja sosiaaliturvatunnuksia, ja kun ilman työkokemusta sain heti paikan "niin monien hakijoiden joukosta". Todella epämääräistä touhua ja kuten muutkin ovat sanoneet, todella paljon työtä josta ei makseta mitään!

    • kesätyötön jälleen

      Minäkin sain työtarjouksen, olin jo todella innoissani hommista. Kun tuli kyselyt sotusta ja pankkitiedoista, päätin vielä varmuuden vuoksi googlata kyseisen firman - ja päädyin tänne. Kuinkas ollakaan, koko homma olikin aika kusetusta ja lähetin ärtyneen sähköpostin Boulterille. Sanoin mm. että mielestäni yrityksen tapa hyödyntää nimenomaan köyhiä ja työttömiä opiskelijoita, opettajia ja muita laman takia heikoiksi jääneitä on törkeää. Laitoin myös linkin tälle sivustolle, vaikka olivatkin varmasti jo tietoisia tämän olemassaolosta.

      Hän laittoi minulle seuraavana päivänä kohteliaan v-tuilevan viestin, jossa sanoi, että ymmärtää että olen "nuori ja kokematon" ja siksi "helposti nettikeskusteluiden vaikutettavana". Ja että "onneksi suurin osa työntekijöistä on kypsiä ja vastuullisia". Syytti myös tyytymättömiä työntekijöitä laiskuudesta, että ne jotka tuntevat tulleensa huijauksen kohteeksi ovat vain itse syyllisiä koska eivät jaksa tehdä työtä, eikä se olisi firman vika.

      Tänä vuonna kerhonpitokerraksi luvattiin 150€ per kerta. Se tuntuu paremmalta diililtä kuin tuo 9-22,5€/tunti aikaisemmilta vuosilta, mutta jos yrityksellä on näin hämäräperäinen ja negatiivinen menneisyys, on vaikea uskoa että he olisivat yhtäkkiä muuttuneet puhtoisiksi ja laillisiksi.

      Muistakaa, että huijarit/con-artistit yrittävät jokaisella viestillään manipuloida teitä ja saada teitä puolelleen olemalla ystävällisiä ja houkuttelevia.

    • jatkoa edelliseen
    • sinne meni kesätyö

      Itsekin menin tuon firman koukkuun tänä keväänä. Työn kuva ja palkka houkutti opettajaopiskelijaa, mutta kirjoitettuani työsopimuksen aloin vasta epäillä työn haastavuutta ja luotettavuutta.. ihan täyttä paskaa koko juttu. Aivan sairaasti hommaa tehtävänä palkatta, markkinointihommia ym ym ym... ja kokoajan tehtävien määrä lisääntyy. Eikä se Maikkeli ees vastaa mihinkään kysymyksiini eikä kerro edellisten työntekijöiden kokemuksia tai yhteystietoja ja on kyl aika vittumainen viesteissään.. iritisanoin itteni, saa nähä mitä tästä seuraa. miten se mies edes kehtaa...ÄLKÄÄ USKOKO SITÄ MIESTÄ!!! ÄLKÄÄ IKINÄ MENKÖ SINNE TÖIHIN!!!

    • kittymiau

      Miulla oli ihan sama juttu kuin edellisellä, harmi että vasta sopimuksen kirjoittamisen jälkeen löysin nämä keskustelut. Mietin pääsiäisen yli millaisen sähköpostin laitan herralle ja kirjoitin siihen loppuun, että älä kiitos ota yhteyttä minuun ikinä enää yhtään missään muodossa ellet halua, että tuon lisää negatiivista huomiota toiminnallesi, ja luulin sen jo uponneen kun ei kuulunut sähköpostitse tai puhelimitse mitään, mutta tänään tulikin kirje postissa... Siinä oli samanlainen postimerkki kuin työsopimuksen kirjekuoressa, joten osasin jo varautua siihen vaikka kirjekuoressa ei lähettäjää lukenut, en ole vielä lukenut koko kirjettä kun en halua heti koulupäivän jälkeen energiaani kuluttaa tuollaiseen sontaan. Jotain siinä lopussa käskettiin hävittää kaikki Speaking Outiin liittyvät sähköpostit (Ihan kuin muka säilöisin niitä muistoksi! Ihq Maikkeli!) ja lähettää työsopimuksen toinen kopio takaisin. Onko tuollainen ihan normaalia? Olin sähköpostissa huomauttanut siitä, miten sopimus ei taida ihan työsopimuslakien mukainen olla, ja kirjeen alussa vittuiltiin vain, että onpa hassua miten kaikista tulee yhtäkkiä työlakien asiantuntijoita. Sen enempää en viitsinyt lukea, kun koko kirjeen sävy välittyi jo tuosta ensimmäisestä lauseesta.

      Muuten kokemukseni on ollut tasan samanlainen kuin muilla: puhelinhaastattelussa sain tuskin sanottua sanaakaan ja silti kehuttiin aksenttiani (En osannut sitä pitää mitenkään epäilyttävänä, koska olen entinen englannin opiskelija ja mieheni on britti, ajattelin vain että totta mooses on loistava aksentti, kiitos kun huomasit :P ) ja seuraavana päivänä heti tarjottiin töitä. Nyt on niiiiin tyhmä olo, että tuli haksahdettua tuollaiseen. Onhan se siis niin, että koeaika ei voi olla sitä kolmea kuukautta kun työsuhde on vain huhtikuun alusta elokuun loppuun eli vajaa viisi kuukautta, ja että koeajalla ei voi olla jotain 30 päivän irtisanomisaikaa? Eihän joku sopimus voi muuttaa asiaa, jos nimenomaan laissa sanotaan tietyllä tavalla?

      Finland Forumilta löytyi mielenkiintoisia juttuja vuodelta 2005 kun yhtiö oli vielä nimellä Fun Languages ja sinne palkattiin vain natiiveja englannin puhujia, kuulemma materiaaleista oli pitänyt maksaa ihan älyttömästi ennen kuin oli edes päässyt työtä tekemään!

    • Yhteistyötä?

      Voihan Venäjä, ottaa pannuun. Olin niin innoissani työpaikan saamisesta, mutta nyt en sitä kyllä ota vastaan :( Onko täällä muita ihmisiä Turun alueelta? Sopparissa mun alueiksi oli sovittu Turku ja Naantali ja yritin kysellä saisinko muiden työntekijöiden yhteystietoja uusien tai vanhojen, että voitais yhdistää voimia, niin sain vastaukseksi "Happy Easter" , ja sen jälkee en ole kuullut mitään.

      Mut siis jos on muita työpaikkatarjouksen saaneita Turusta, ni olis kiva vaihtaa kuulumisia ja ehkä miettiä, jos sais mainostettuu halvalla, et kokeeks vetäis pari kurssia. Ite meinaan nostaa opintotukee kesäkuulta,niin sillon voisin vetää ne 3 kurssia, jotka soppari velvoittaa, pienellä riskillä. Tietystikään en allekirjoita tota sopimusta, vaan vaadin sitten mustaavalkosella, että olen sopinut järjestäväni ainoastaan 3 kurssia.

    • kittymiau

      Ai siis teilläkö lukee sopparissa, että kolme kurssia pitää vähintään vetää? Aika jännää, miulla ei ainakaan ollut tuollaista. En kyllä suosittele edes kokeilemaan.

    • Yhteistyötä?

      Laitoin Maikkelille nyt viestiä, että jos hän järjestää kurssi paikat ja lapset sinne ja hoitaa asiat vanhempien kanssa, niin voin tulla opettamaan kolmena viikkona kesäkuussa, jos vielä saan materiaalit hyvissä ajoin, jotta voin suunnitella opetuksen. Katotaan mikä on vastaus :) Laitoin loppuun myös ehdotuksia miten hommat vois hoitaa paremmin. Onneks en nyt oo vielä allekirjottanu mitään.

    • Yhteistyötä?

      Ja tässä on vastaus:

      Sorry and surprised to read about your non-commitment at this late stage.

      You had earlier expressed an interest in the Team Leader role - that
      again requires the employee to be able to work unsupervised. The
      company operates its courses commercially meaning their is no
      justificatino to hire additional, local staff to supervise local
      employees. We take responsibility seriously.

      As the company already pays compensation for travel and phone costs
      incurred when setting up the courses, the minimal amount of course set
      up involved doesn't really justify seperate payments as it is already
      calculated and included as a percentage within the salary payments
      received / group.

      This is one reason why the company issues countdown e-mails and text
      messages to seperate the genuine employees from those who are not really being active enough.

      Please kindly return the two copies of your contract.

      For security reasons please also confirm by e-mail when you have
      removed all company related training and employment support messages
      from your computer.

      We will then update our employment records and remove your details from
      our databases.

      Hitto, kun sais ton nilkin jotenkin vastuuseen kaikesta vääristellystä markkinoinnista ja nuorten ihan suorasta hyväksikäytöstä! Miten epäluotettava yhtiö= maikkeli voikaan olla ja kiero! Enkä todellakaan oo lähettämässä mitään takasin. Taidan näyttää viestit ja sopimuksen poliisille :)

      • MM

        Hyvä, tee juuri niin! Inhoan näitä hämäräheikkejä, jotka yrttiävät huijata työläisparkoja...


    • Kypsänä!

      Minäkään en onneksi allekirjoittanut tuota sopimusta joka tuli, ja lähetin pari päivää sitten Maikkelille oikeen ripittävän viestin siitä, että tää on törkeetä hyväksi käyttöä jne. Muakin pyydettiin lähettämään sopparit takasin, poistamaan sähköpostit jne. En ole tätä tehny, koska aion ehottomasti soittaa ammattiliittooni ensin, että mitä kannattas tehdä, ja tutkiiko joku tämän firman hommat. Juttuvinkkiä oon kanssa miettiny, johonki MOTtiin. Minut myös leimattiin laiskaksi. :D Eikä kukaan ole maininnut, että paikkakunnalla on joku muukin järkkäämässä kursseja, koska tiloja soitellessani sain selville itse että joku muukin oli kysellyt. Järki, missä?

      Soppari on ihan laiton, just noitten koeaikojen ja irtisanomisaikojen takia. Yhtiö myös ottaa kaiken kunnian kurssien järjestämisestä (koska tää kurssimateriaali on niiltä.. Just.) 15e/lapsi palkkaa, johon on mukaan laskettu tää kurssin järjestäminen ja lomakorvaukset (vai mikä se oikee sana on?) Hirveetä riistoa.

      Tosi hienostihan tää myytiin tää työpaikka mulle. "Joojoo, teet töitä vaan neljä tuntia päivässä viikon ajan nii tilille napsahtaa vähintään 350e!" Sitte ku mää alan soitteleen paikkoja lävitte niitten pyynnöstä ja kysyn että miten vuokrakustannukset hoituu, niin vastaus kuuluu että "Vuokra-asiat käsitellään seuraavassa koulutuksessa." Pyysin sen kun paikat oli alustavasti saatu, niin ilmoitetaan ettei vuokra saa missään tapauksessa ylittää kymmentä euroa tunnissa (tietenkin vieden useamman paikan alta) ja mielellään pitäisi saada ilmaiseksi, onhan tää sentään opetustoimintaa.

      Harmittaa että kulutin näinkin paljon aikaa tähän paskaan.

    • Chagie

      Samat kokemukset oli tästä puljusta keväällä 2010, mutta onneksi huomasin tämän ketjun ajoissa. Tuli mieleen palata tänne, koska MOLin sivuilla oli hyvin samantyyppinen ilmoitus, firmalta "Finland Sport Academy". En voi tietenkään tietää varmaksi, mutta kun katsotte ilmoitusta (ohessa alla) ja tutkitte nettisivuja, niin vaikuttaa aika yhtäläiseltä?


      MOLin ilmoitus:



      Vastuuohjaaja, Finland Sport Academy, Helsinki, Helsinki
      Finland Sport Academy järjestää liikuntakouluja 5-10 -vuotiaille lapsille. Liikuntakouluissa lapset pääsevät kokeilemaan monipuolisesti eri liikuntamuotoja. Toiminnan tavoitteena on tarjota lapsille mahdollisuus löytää mieluisa laji, jonka parissa jatkaa liikuntaharrastusta akatemian jälkeen. Toimimme laajasti ympäri Suomen. Voit tutustua toimintaamme verkkosivuillamme osoitteessa www.finlandsportacademy.com

      Syksyn 2011 liikuntakoulut alkavat viikolla 37. Etsimme nyt syksyn liikuntakouluun

      Vastuuohjaajaa


      Tehtäviisi kuuluu:
      - Liikuntakoulun lukukauden suunnittelu
      - Mahdollisesti liikunnanohjaus
      - Ohjaajien rekrytointi ja heidän tukenaan toimiminen
      - Yhteydenpito urheiluseuroihin ja vanhempiin

      Tehtävässä menestyminen edellyttää:
      - Intoa ja osaamista työskennellä lasten liikunnan parissa
      - Motivoivaa työotetta sekä yhteistyökykyä
      - Sitoutumista ja vastuullisuutta

      Tarjoamme:
      - Työn iloisessa ympäristössä lasten liikunnan ja seuratyön parissa
      - Mahdollisuuden vaikuttaa ja kehittää toimintaa omalla paikkakunnalla
      - Tilaisuuden luoda kontakteja ja verkostoitua sekä kerätä työkokemusta liikunta-alalta

      Tehtävä on osa-aikainen ja tehdystä työstä maksetaan korvaus. Tehtävä sopii hyvin opiskelijalle, lisätyöksi muun työn ohelle tai esim. työharjoittelun suorittamiseen.

      Mikäli olet kiinnostunut lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi osoitteeseen:
      [email protected]. Paikka täytetään heti sopivan henkilön löydyttyä.

      Lisätietoja tehtävästä saat toimistoltamme sähköpostilla [email protected] tai p. 045 322 7121

      Finland Sport Academy - Ilolla lasten ja nuorten liikunnan puolesta
      http://www.finlandsportacademy.com

      • Malla90

        Hei. Tää kyseinen firma on pyöriny Ruotsissa vuosikausia, on sieltä tuttu. Ja ihan turvallinen :) Kasvaa kai Suomessa koko ajan ja tekee vissiin Unicefinkin kaa yhteistyötä.


    • filosofiankurjuu

      Speaking Out ja muut vastaavat ovat esimakua sille, mitä tulee tapahtumaan ensi vuodesta lähtien opetusalalla. Kunnat lakkauttavat kouluja, lomauttavat ja irtisanovat opettajia, ja toimintaa siirretään ja laajennetaan firmoille, joihin opettajat ovat "tervetulleita", tosin uusin ehdoin ja entistä heikommilla palkoilla. Kasvatussektori Suomessa polarisoituu entisestään tyyliin: paras a-ryhmä ja karu b-ryhmä suhdeluvulla 1:99. Onnea vaan niille fiksuille eliittiopettajille, joiden taidot ovat pääsääntöisin perua bisnesmaailmasta. Sen sijaan oikeat opettajat tunnollisuudessaan alentavat ja orjuuttavat itseään entistä enemmän.

    • mynameisme

      Hi, everyone!

      I will write in English, as it is easier for me.
      I found this thread after googleing this company, I have applied for a job with them, and recieved an invitation to a phone interview next week.

      After reading your comments I have now withdrawn my application, because it seems very dodgy to me.

      I live in a Swedish speaking part of Finland, and this company have LOTS of jobs going in these areas, so I am glad that I found this thread.
      I will let people know about this company and this discussion, as it seems they are trying to get the Swedish speaking finns now, if their reputation in the rest of Finland is getting bad.

      I hope no one has been fooled by this company already.

      thank you! Kiitos kaikille!

      • tyyppi877

        Huh huh! mitä juttua täällä on. En tiie mikä sai miut ettimään tietoa yrityksestä mutta onneksi etin. Ensi viikolle on varattuna puhelinhaastattelu. En tiedä pitäisikö vastata ja kysellä vähän vai ilmottaa etten ota paikkaa vastaan. Sinänsä olis ollut kiva kun työttömänä oon ollut koko kesän ajan ja syksyllä sama jatkuu. Olisi ollut edes jotain työtä. Mutta mielummin ei mitään kuin jotain huijaritoimintaa.

        Sain käsityksen että tuohon hommaan olisi kurssimateriaali mistä sitten opettaa. Onko kellään kokemusta siitä, mitä se sitten oikeasti tarkoittaa?


    • fooled?

      Joo itsellekki tuli tuolta puhelinhaastattelu aika ensi viikolle. Voipi olla että ei kiitos!!

    • mööökkl

      Aaaahhahahahahha, näitä on niin hauska lukea.

      Itelläni kokemukset vuodela 2009. Kun sain ne sopimukset käteeni ni en tienny pitäiskö olla pöyristyny vai vaan nauraa.
      Kaikki noi "meillä on sitten copyrightit, jos sä keksit jotain mullistavaa" jne.
      Pimee tyyppi. Yritin soittaa sille, mut se ei vastannu. Lähetin vaan sähköpostin et joo ei kiitos, en haluu lähtee yksityisyrittäjäks ja sieltä tuli taas tää sama "I'm surprised and disappointed"-viesti ja käsky lähettää ne sopparit takasin Ylöjärvelle ja poistaa sähköpostit. Vastasin siihen vaan et "I will maíl them if you provide the stamps" ja et mun hlökohtanen sähköposti on none of his concern.

      Eipä vastaillu enää Michael...

    • nominäminä

      Huh, mulla oli just puhelinhaastattelu ja aloin sitten vähän miettimään että hmm, kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, joten googlasin. Ja sitähän se just oli.

      Kiva ku se näköjään lupaa eri palkkoja eri ihmisille, mulle sano et course leaderina saisin 30 e tunti. Sit joilleki sanonu 15 e lapsi, ja joilleki 150 e per kerta??

      Vitsi että pistää vihaksi tollaset tyypit. Näistä viestilainauksista päätellen myös erinomainen kommunikointikyky ja loistava pomo. Hah.

    • fool me once...

      Haluan kiittää kaikkia, jotka ovat tähän ketjuun laittaneet tietoa tästä yriyksestä!
      Ymmärsin mistä on kyse pari tuntia ennen "haastattelua", kun rupesin valmistautumaan siihen ja vahingossa törmäsin tähän ketjuun. Ilmoitin työkkäriin (sukulaiselle, joka on työssä siellä) tästä huijarista, en tiedä auttaako yhtään, mutta ainakin on sanaa levitetty eteenpäin.

    • opepoepope

      Sama juttu täällä. Vastasin puhelimaan mutta jälkeenpäin aloin miettiä koko juttua ja googletin tän. Ja idiootti meinasin antaa tolle tyypille mun entisen pomon yhteystiedot.
      Not for me, thanks Michael.

    • karhulalla

      Miulle luvattiin tällasia palkkoja:

      "Part-time trainers, operating 4-5 groups/hours / week can expect 300-400 Euros / month in additional income.

      Full-time Course Leaders, operating 20-25 groups/hours / week an income of 1600-2000 Euros can be enjoyed plus travel and phone expenses. Even more income is possible if operating as an area Team Leader."

      Puhelimessa selitettiin että joo se trainer homma on vaan että meet pitämään ne tunnit ja saat tosi hyvän palkan, periaatteessa ei tarvii tehdä mitään. Sit kysyin et no miks se palkka on niin hyvä jos miun ei sit tarvii mitään oikeen tehdä ku leikkiä vaan lasten kanssa ni se kävi selittämään että no kun oot vastuussa niistä lapsista ja että kun ne vanhemmat maksaa (kiertelee ja kaartelee vastauksensa kanssa)

      Nyt haastattelun jälkeen sähköpostissa sanottiin kuitenkin näin:

      "a) Trainer
      Low responsibility - just does the lessons
      b) Course Leader
      Medium responsibility - liaises with local nursery managers and school principals to schedule the lessons - does own lessons
      c) Team Leader
      High responsibilty - works and manages a team of trainers and liaises with local nursery managers and school principals to schedule the lessons."

      Eli jokainen miun käsityksen mukaan does the lessons eli suunnittelee omat tuntinsa. Phah!

      "Haastattelussa" kysyttiin että miksi haen toiselta paikkakunnalta töitä (koska muutan) ja miksi muutan. Sitten ainut "oikea" kysymys oli (sen jälkeen kun olin kysellyt tehtäväkuvaa yms) että minkä verran oot halukas tekemään töitä, ootko negatiivinen ja kaiken valmiiksi haluava vai positiivinen ja tekemisestä tykkäävä, ja oonko valmis itsenäiseen työhön. Sinänsä jo paljon enemmän oli kysymyksiä mitä ootin eli plussat siitä!

      Puhelu päättyi siihen että mies pahoitteli ettei ehdi 10-15 minuuttia kauempaa puhumaan kun hänen täytyy jo soittaa seuraavalle hakijalle, mutta että laittaa sähköpostia ja siinä mukana kolme kysymystä. (milloin voit aloittaa, haluutko olla trainer, course leader vai team leader) ja jonkun entisen työnantajan tiedot.

      Ei anna kovin hyvää kuvaa työnantajasta joka hakemuksen, lyhyen puhelun ja sähköpostin jälkeen on valmis palkkaamaan.

    • Cheating Loud

      Olen myös ilmoittanut työkkäriin tästä ukosta jo 2 vuotta sitten. Mitään ei auttanut, hakee tälläkin hetkellä "työntekijöitä" ainakin Uudessakaupngissa. Ei kannata hakea, eikä millään tavalla olla tekemisissä tämän urpon kanssa. Huijausta koko homma! Ja kun "haastattelun" ja "oppimateriaalien" saamisen jälkeen olin tämän tajunnut ja ilmoitin tälle urpolle etten aio alkaa hänelle "töihin", hän sanoi pitävänsä henkilötietojani ylhäällä kunnes palautan "opetusmateriaalit" ja sanoi myös että ei haluaisikaan töihin tuollaista joka on heti negatiivisella asenteella. Huhhuh. En ymmärrä miten saa Suomessa jatkaa toimintaa vuodesta toiseen!
      Jos jotakuta vienyt kunnolla eli joku ollut työsuhteessa tässä "firmassa", ja jos ja kun tullut huijatuksi ilmoittakaa please työsuojeluun, että saadaan tuo touhu joskus loppumaan. Meitä aikaisemmin huijarin haistaneita ei kuunnella kun konkreettista huijausta ei vielä ole tapahtunut.

    • A sceptic

      A few weeks ago I was interviewed on the phone to a job at Speaking Out. The "interview" was actually not an interview but just an advertising talk. I have major concerns on the operations of this company:
      - they advertise a job but actually one stays a job seeker as work has to be created
      - "paid travel and phone expenses": Well, if you have to visit different places or work during a day I see this more as a compensation rather than a benefit
      - to be able to have some salary one should teach 22-25 hrs a week. And then there is the travel in between. A school teacher gets a 1000€ more and can walk through the same building. One has to secure these hours by themselves. No pay in the meanwhile.
      - hiring people to work with small children after one phone conversation seems very odd
      - asking questions is apparently not done. Agitated replies. I still don't have a clear view on certain payments. Answers are vague.

    • Mr Jones

      Onpa ketju.

      En tiedä onko tähän viisasta (niin kuin ei yleensäkään suomi 24:n kohdalla) vastailla mitään, mutta jospa mä nyt tällaisen toisen näkökulman heittäisin.

      Kun aloitin aikanaan (2009) kurssien vetäjänä se kyllä yllätti, kuten moni kovin katkerasti on täällä kirjoitellut, että kovasti piti töitä tehdä juuri täällä organisointipuolella. Ns palkatta. Mutta ei se sinänsä epäselvää ollut mitä töihin kuului, ja kykenin kyllä hahmottamaan heti alusta, että aikaa kurssien valmisteluvaiheessa takuulla kuluu paljon.

      Tämä nyt vain sopi hyvin elämäntilanteeseen. Loppupelissä palkkaus vastasi musta lopputulosta välttävästi, sillä kun oman alueensa oli saanut organisoitua, niin seuraavalla kaudella oli varsin helppo jatkaa tuttujen yhteistyökoulujen kanssa hommaa. Ei se sen kummempaa ollut. Tosin itsellä oli varsin pitkä työkokemus ja tällaiset järjestelyt olivat lapsellisen yksinkertaisia ja helposti hoidettavissa.

      On kuitenkin ilmeistä, että kaikki eivät osaa/ pysty/ jaksa/ viitsi tms esim keskusteluun koulujen johdon tai hallinnon kanssa tai pitkiin jorinoihin vanhempien kanssa. Tästä syystä minä ainakin ymmärsin edeltäjäni lopettaneen...

      Vetelin kuitenkin pari vuotta systeemeitä noin, sanotaan että korkeintaan puolittain joskus kypsyneenä, kuten helppoon hommaan joskus väsyy. Pointti oli vain siinä, että minulla oli niin paljon muutakin tehtävää, että en olisi enempää kyennyt tekemäänkään. Tunti- pari iltapäivisin. Siinä kaikki.

      Se ihmetyttää kovasti, että jotkut ovat tätä sisältöpuolta mananneet. Mun alueella lapset kuitenkin ovat jo kolmatta vuotta mukana kerhoissa (samat siis) joten kai siinä jotain on tehty oikein...Ja siksi toisekseen: Materiaali on erittäin perinpohjaista ja opetustyötä ja pedagogiikkaa hallitsemattomallekin annetaan aika hyvät eväät, jos viitsii aineistoon perehtyä. Se on eri asia jos on ylimielinen eikä ymmärrä pienten lasten opettamisesta mitään. Eikä haluakaan.

      Tämä harmittaa erityisesti:
      Aika väärää kuvaa kerrotaan kansalle täällä myös siinä mielessä, että nykyään homma ei ole enää tuon vanhan systeemin mukaista. Kesästä 2011 alkaen työ jaettiin (ainakin suuremmilla alueilla) kahtia. Eli nyt kerhon vetäjä on nimikkeeltään trainer. Trainerin tehtävä on vain ja ainoastaan mennä vetämään hänelle osoitetut kerhotunnit. Ei muuta. Ja palkkaus on kiinteä. 15 € / 45 minuutin kerhotunti. Kouluissa siis.

      Alueellisesti kerhojen organisoinnista vastaavat Team Leaderit. He siis esittävät keitä palkataan trainereiksi heitä alustavasti haastateltuaan ja ohjaavat sitten näiden työtä. TL hoitaa myös keskustelut koulujen kanssa, neuvottelee vuokrasopimukset, huolehtii tiedotteiden jaosta, suunnittelee kerhotunnit paikalleen, keskustelee vanhempien kanssa ja luo kerhoryhmät. TL myös ylläpitää näitä kerhorakenteita, eli huolehtii jatkotiedottamisesta, tilaa materiaalit trainerille ja ohjaa materiaalin käytössä tarvittaessa jne.

      Joku tuossa ihmetteli sitä, että trainerit palkataan puhelinhaastattelun perusteella. Se on kyllä huono juttu, sen myönnän. Olen nyt itse TL ja joudun tämän kauheuden kanssa elämään. Kun alueeseen kuuluu kaupunkeja yli 50 km:n säteellä, niin on käytännössä mahdotonta kiitää ihmisten perässä 200x200 km alueella. Eihän se onnistu millään. Ja valitettavasti tulos on nähtävissä...

      Mun politiikka on ollut, että kerron nämä faktat aina alkuun. Eli perusteet ovat nämä:
      - Tämä on sivutyö, ei kokopäivätyö
      - Palkka yhdeltä tunnilta on 15€
      - Kerhoja voi olla (paikkakunnasta riippuen) 2-10/ viikko, aluksi on hyvä aloittaa parilla kerholla viikossa
      - Trainerin työsopimus on tasan 1 sivun mittainen.
      - EI KANNATA RYHTYÄ TYÖHÖN JOS HALUAA KOKOPÄIVÄTYÖN ANSIOT!

      Tässä vaiheessa karsiutuu kivasti sellaiset 70% hakijoista.

      Nyt alkaa ikävä vaihe. Moni nimittäin lähtee ensin mukaan juttuun, mutta tajuaa vasta siinä vaiheessa, kun ollaan jo aloittamassa toimintaa, että ei, en mä haluukkaan. Näitä on mulla tänä syksynä ollut 4 (neljä) kappaletta. 1 hävisi, 2 sai kokopäivätyötä, 1 laski kuitenkin uudestaan korvaukset. Ja mulla on 10 paikkakuntaa (= 40% karkulaisia). Normihommaahan tämä, mutta about viikon järjestelytyön jälkeen ei oo kivaa soittaa uuudestaan kaikkia tahoja läpi, että sori vaan....koitetaan kohta uudestaan....

      Mun on mahdoton yhtyä sellaisiin mielipiteisiin, että yritys olisi kohdellut jotenkin 'huonosti' työntekijöitään. Jotenkin noista mielipiteistä kalskahtaa usein sellainen ylenpalttinen omanarvontunto, että itse on jotenkin kaiken vastuun ulko- tai yläpuolella. Että rahaa pitäisi tulla, mutta työ ei kyllä kiinnosta...

      Tämä firma on kuitenkin Suomessa toiminut jo 17 vuotta. Sen kaikki tiedot ovat kunnossa. Että aika lailla turhaa on huudella asiattomuuksia tuossa mielessä.

      Se on kuitenkin nyt näin, että Speaking Out on työpaikkana juuri tuollainen kuin kerroin. Ainakin täällä mun suunnalla. Pilkulleen. Sovittu työ tehdään ja siitä maksetaan just mitä sovittiin. Eikä siihen kuulu trainerille mitään muuta kuin mitä tuossa kerroin.

      S 24...heh.

      J

      • vanhaope

        Tällä firmalla on ollut erityisen paljon sotkuja edellisten yritystensä kanssa. Ja ilmeisesti nyt on käynyt niin, että tuo ilmaiseksi teetetty työ on pakottanut yrityksen muuttamaan toimintaansa tuohon suuntaan el vasta vuoden 2011 alusta se on toiminut niinkuin pitää. Pitkään ja runsaasti opettaneena(yli 30 v)voin sanoa, että opetusmateriaali on sisällöltään aivan muuta kuin mitä esim. nettisivut lupaavat. Millään lailla ei esim. oteta huomioon ryhmässä olevia eri-ikäisiä lapsia. Opiskelujeni välissä tein yhtenä kesänä näitä kursseja enkä voi suositella tätä työnantajaa kyllä kenellekään.


    • OpePope

      Mr Jones, sinulle ehkä tulee yllätyksenä, että firman puheluista maksaa firma itse ja lappujen jakaminen on myös sitä työaikaa.

      Opettajan työ on omien tuntien valmistelu ja pitäminen.Voi se olla jotain muutakin, palkallista sellaista. Ja jos joku joskus vie tämän oikeuteen, tulette kiltisti maksamaan hujatuille opiskelijoille kaikista työtunneista. :)

      • Mr Smith

        Kovin on näköjään vaikeaa ymmärtää open työtä.

        'Ope' ei saa koulussakaan valmisteluistaan palkkaa.

        Ja aika lailla paskaa puhetta on väittää, että eri ikäisiä lapsia ei otettaisi huomioon. Mä tein sitä vuosia ja sain pelkästään kiittävää palautetta. Samaa opetan ja ohjaan nyt trainereille.

        Se on vaikeeta, ja vaatii trainerilta paljon. Totta. Mutta pätevä, innostunut ja ennakkoluuloton osaa käyttää materiaalia ja opettaa moniulotteisesti lapsia.

        Onko teille joku kilpailija maksamassa tällaisesta paskasta jotain? Ihan vapaasti on voinut kuka tahansa 'viedä oikeuteen' 20 v. Eikä ilmeisesti ole vienyt? Vai?

        Enkö mä jo selittänyt? Firman puhelut maksaa firma. Laput menevät postitse kouluihin ja rehtori jakaa opettajille, jotka jakavat lapsille. Kukaan trainer ei tee mitään muuta kuin menee kerhoon ja vetää tunnin.

        Opepope ja vanhaope ovat joko kadottaneet todellisuudentajunsa tai ottavat riskin ja lähtevät itse oikeuteen valheistaan.

        Mä en siitä välitä. Mutta jos olisin firman omistaja te olisitte tyypit kusessa. Mun alueella siis. Ehkä ison firman johtajaa ei kiinnosta sekopäitä haastaa oikeuteen. Ajan hukkaa.

        Mutta ootte te aika paskanpuhujia. Kerta kaikkiaan.

        Mr Smith


      • ATAA
        Mr Smith kirjoitti:

        Kovin on näköjään vaikeaa ymmärtää open työtä.

        'Ope' ei saa koulussakaan valmisteluistaan palkkaa.

        Ja aika lailla paskaa puhetta on väittää, että eri ikäisiä lapsia ei otettaisi huomioon. Mä tein sitä vuosia ja sain pelkästään kiittävää palautetta. Samaa opetan ja ohjaan nyt trainereille.

        Se on vaikeeta, ja vaatii trainerilta paljon. Totta. Mutta pätevä, innostunut ja ennakkoluuloton osaa käyttää materiaalia ja opettaa moniulotteisesti lapsia.

        Onko teille joku kilpailija maksamassa tällaisesta paskasta jotain? Ihan vapaasti on voinut kuka tahansa 'viedä oikeuteen' 20 v. Eikä ilmeisesti ole vienyt? Vai?

        Enkö mä jo selittänyt? Firman puhelut maksaa firma. Laput menevät postitse kouluihin ja rehtori jakaa opettajille, jotka jakavat lapsille. Kukaan trainer ei tee mitään muuta kuin menee kerhoon ja vetää tunnin.

        Opepope ja vanhaope ovat joko kadottaneet todellisuudentajunsa tai ottavat riskin ja lähtevät itse oikeuteen valheistaan.

        Mä en siitä välitä. Mutta jos olisin firman omistaja te olisitte tyypit kusessa. Mun alueella siis. Ehkä ison firman johtajaa ei kiinnosta sekopäitä haastaa oikeuteen. Ajan hukkaa.

        Mutta ootte te aika paskanpuhujia. Kerta kaikkiaan.

        Mr Smith

        Opettajalle on varattu muistaakseni muutama tunti viikossa palkallista valmisteluaikaa...

        Minulle ei ainakaan sanallakaan sanottu, että he toimittavat mitään lappuja minnekään, vaan itse on ohjaajan kierrettävä kurssilaiset etsimässä... Ei kai sopparissa muuten lue, että rekrytointobonus lapsesta kurssille 10€. Eli omilla jaloilla tehtävä.

        Jos kerran on kaikki kunnossa niin miksi ohjeet ovat selkeässä ristiriidassa toistensa kanssa? Tässä on lapset nyt kyseessä ja aikamoinen vastuu sälytettu ohjaajalle


    • Hehheh

      Taitaa Mr. Smith olla Mikkelin vaimo... tai joku kaveri joka haluaa kiillottaa firman nimeä, kun on "yllättäen" ollut niin paljon vaikeuksia saada uusia opettajia...

    • english spoken

      huhhuh... just olin maikkelin kanssa puhelimessa, ja samat läpinät tuli. piti olla haastattelu mut lehtimyynniltä se enemmän kuulosti. sitte kun kysyin että jos tulee kustannuksia matkustelusta jne, kuka ne hoitaa. ei vastannu kysymykseen. kysyin toisen kerran, sanoi että ymmärtää että ihmiset joutuu matkustamaan. siis häh. en sit kolmatta kertaa kysyny samaa asiaa. sain vissii kolme lausetta sanottua, ite puhun toisena kielenäni englantia joten ymmärsin hänet hyvin vaikka nopeasti puhuikin. kehui aksenttia (pohjoispuolen englantia) vaikka en juurikaan päässyt ääneen. sanoi että 10minsan sisään tulee sänköpostia, pari tuntia menny ny. nojaa, en mä sitä hommaa ota, ei noin vastuuttomasti palkkaavan firman leipiin kannata mennä, vaikka muut asiat hoituiski.

    • english spoken

      .....ja nyt tuli se s.posti sitte. copypastella on taidettu vetästä. tajua miks noita kysymyksiä ei voinu siinä puhelimessa kysyä. ja ku mullaki on cv:ssä suosittelijat valmiina, mitä se ny taas niitä kyselee. ei ol tainnu koko cv:tä ees lukee. kyl taas ketuttaa ku tuhlannu aikaa tommosen hakemiseen. työkkärillekkää uskalla kertoo, karenssiin pistävät kuitenki ku kieltäydyn hommasta. ei ol helppoo idiootin elämä.

    • tyytyväinen

      Olen itse ollut viime vuonna töissä Speaking Outilla ja en löydä moitittavaa.
      Sain paikan kyllä yhtä helposti kuin muutkin ja se vähän ihmetytti, mutta muuten kaikki oli ihan kunnossa.
      Työsopimuksessa ei ollut mitään epäselvää ja sain helposti sovittua siihen tarvittavat muutokset.
      Kaikki paikat, materiaalit ja lapset oli hankittu minulle valmiiksi, ainoa mitä täytyi tehdä oli ilmestyä paikalle tuntisuunnitelman kanssa. Suunnittelustahan ei toki saa palkkaa, mutta se nyt on aivan selvää.
      Palkka oli 15e/45 minuuttia, mikä opiskelijalle on aika hyvä tuntipalkka ilman mitään koulutusta. Kaikki ongelmat joita kohtasin hoidettiin puolestani, kun vain ilmoitin siitä eteenpäin. Hoidin kaikki asiat suomeksi pomoni kanssa, joka välitti niitä eteenpäin firman johdolle.
      Palkka maksettiin ajallaan ja aina oikeana summana.
      Kun yksi kerho sitten kaatui ennen kuin ehti kunnolla alkaakaan ja ilmoitin siitä eteenpäin (aika nolostuneena ja harmissani), ei kukaan syyttänyt minua laiskuudesta tai huonosta työnteosta kuten etukäteen pelkäsin. Sen sijaan minua kannustettiin jatkamaan ja sain toisen kerhon vedettäväkseni.
      Ennen kuin otin työn vastaan kysäisin näistä nettikeskusteluista, ja sain järkevän selityksen. Firma on aivan vasta muuttanut toimintatapojaan, juurikin sen vuoksi että moni koki edellisen toimintatavan epämiellyttäväksi. Siihen en ota sen kummemmin kantaa.
      Itselläni kokemus on ollut vain positiivinen, ja tienasin ihan mukavat rahat lyhyessä ajassa.

      • eargt

        "Palkka oli 15e/45 minuuttia, mikä opiskelijalle on aika hyvä tuntipalkka ilman mitään koulutusta."

        Tuossa kiteytyy aika paljon. "Ilman mitään koulutusta". Niinpä niin. Ja opiskelijat totta kai kelpaavat, koska osaavat harvoin pitää kiinni oikeuksistaan. Itse asiassa omien oikeuksien ajaminenhan on vaikeaa jo työelämää tuntevillekin.

        Taustalla on mitä luultavimmin seuraavanlainen ajattelu: A) kuka tahansa englantia A-kielenä opiskellut voi kieltä opettaa ja B), kun kerran lapsille opetetaan, niin homma on oikeastaan eräänlaista leikkiä vain. Minkäänlaista pätevyyttä ei sen enempää tarvitse olla.

        Speaking Outin työpaikkailmoituksia on tasaisin väliajoin mol.fi:ssä. Syynä on mitä luultavimmin "työntekijöiden" suuri vaihtuvuus.


    • Huijausta vaan

      Sain juuri itse sähköpostin että haluavat puhua kanssani. Luin tämän keskustelun ja muita myös, JA KOKO HOMMA ON HUIJAS. Niin sanottu "pyramid scheme". Älkää ottako paikkaa, on se yritys lailista ,mutta vain yleiset pomot savat yriksestä rahaa. Vähän harmitta koska näytti ihan huippu duunilta, on toisiaan vain koko juttu huijausta.

    • speaking shit

      Mulla on haastettelu ens viikolla : s voi olla että jää paikka ottamatta näiden tarinoiden jälkeen.

    • HUIJAUSTA

      Olin juuri puhelinhaastattelussa, vaikka se ei kyllä ollut mikään haastattelu vaan myyntipuhe jossa vaan mainostetaan omaa firmaa. Koko homma on haiskahtanut jo jonkin aikaa, ja nyt kun löysin tämän keskustelun niin sain todisteita epäilyksiini. En todellakaan aio ottaa työpaikkaa vastaan eikä kenenkään muun tulisi tehdä sitä. Kaikki tämä on silkkaa huijausta.

    • puulla päähän

      No voi apua sentään.

      Haiskahtaa joo, mutta ihmettelen vaan, että miten nuo muutamat positiiviset kommentit on tänne eksyneet? Mikä nyt on totuus sitten? Homma todella kiinnostaa, mutta samalla kauhistuttaa aika lailla, eikä tässä oo enää mitään tolkkua mitä asioista pitäis ajatella... Odottelen kai sitä s-postia ja vilkasen mistä kuusesta se on revitty.

      Puhelinhaastattelun kaava ei näköjään ainakaan oo muuttunut, riitti kun heitti muutamat jeesnout sekaan. Oma järki kyllä huutelee ihan kovaäänisesti. Huoh.

      Nyt jos joku on tälle vuodelle jo kirjottanut sopparin lähiaikoina (ja ottanut jo asioista selvää enemmän) niin kertokaa vielä kokemuksia.

    • sairasta

      laitoinpa viestiä ja peruin koko haastattelun, muutenki vähän epäilytti ja tämä keskustelu riitti varmistamaan etten todellakaan halua tähän sotkeutua.

    • guan

      Kiva että on uusia tapauksia tältäkin vuodelta, samassa jamassa nimitttäin olen! Eiköhän se ukko kohta soittele. Kiitän varoituksista..

    • speaking in

      Minulla on puhelinhaastattelu huomenna, haluan kyllä mielenkiinnosta vastata mutta en taida ottaa työtä vastaan. Onneksi hoksasin ajoissa googlettaa yrityksen...

    • Not speaking

      Kerrotteko millaista puhetta sieltä luurin toisesta päästä tuli?? Sama juttu, en ota vastaan.

    • Not speaking

      Myös oli se haastattelu, papupata oli, jotain kyseli mutta ei se muuten mun korvaan puhelimessa edes kuulostanut mitenkään omituiselta/epäluotettavalta... Se sähköposti olikin sitten taas tosi ympäripyöreä. odotin että siinä olisi tarkkoja tietoja mutta kaikki oli tosi suurpiirteisesti ilmaistu eli ei siitä saanut mitään oikeaa tietoa työstä.. Ja puhelimessa sanoi ihan selkeästi jotain, mistä ei sitten sähköpostissa lukenutkaan yhtään mitään. En ota riskiä :( silti työskennelleiden kokemukset kiinnostais?

    • Not speaking

      Toivottavasti käy vielä tätä katsomassa, tipitapi!
      Täysin sama viesti :) Puhelimessa sanoi, että ne hommaa lapset ja itse pitää vain käydä paikan päällä (missä kurssit järjestetään) etukäteen vain `moikkaamassa`. Sposti antaa vähän erilaisen kuvan kohdassa 2..
      Muutenkin annetaan tollainen kuva, että haluat oikein jahdata tätä paikkaa, "The company will then evaluate your responses and at its sole discretion determine whether to proceed with an offer of contract."

    • ATAA

      Minä sovin kanssa tämän Boulterin kanssa asiat ja itsehän olen viittävaille valmis luokanopettaja ja palkoissa on niin paljon heittoa, soppareissa lukee 90 - 200€ sähköpostissa minkä sain, joka oli eksakti kopio vuoden 2009 versiosta, rahamäärä ilmoitettiin 350-450€/ viikko... Tämä kyllä pisti hälyt päälle. Sitten kävi selväksi, että itse on palkattomana etsittävä paikka, ja vielä halpa. Sitten kerättävä lapset lappusilla, mistä ne tulee, niin en tiedä. Per jokainen lapsi oli joku rekrytointibonus tjs. Sitten kurssin pidosta sai jonkun rahamäärän, joka oli todella epämääräisesti ilmoitettu ihmeellisellä laskurilla. Eli on tehtävä hirvittävä uskonloikka ja persnahasta antaa aika paljon, ennenkuin tietää, että saako edes yhtä ryhmää kasaan... Miniminä 6 lasta. Ehkä isommilla kunnilla tämä toimii ja kurssi itsessään varmasti mukava, jos tykkää tehdä lasten kanssa töitä. Mutta kyllä tämä pikkuisen haiskahtaa. Tosiaan haastattelutilanne oli monologi ja en päässyt sanomaan mitään, siinä toinen hälytyskello. Kolmas häly oli tämä keskustelu. Kyllä tämä alkaa pikkuisen haiskahtamaan, että kun ei kohdetta pääse edes kasvotusten näkemään, se luo jo epäluottamuksen ilmapiiriä koko yritykseen. Millainen bisnes palkkaa näkemättä etenkin näin vastuulliseen hommaan. Pikkuisen olen varpaillani tämän kanssa. Todennäköisesti kirjoitan herralle litanian kysyttävistä asioista ja teen sen jälkeen lopullisen päätöksen, että otanko vastaan. Nyt ei kyllä houkuttele yhtään.

      Jos hän vastaa, niin voin tähänkin jotain laittaa, ikäänkuin neuvoksi.

    • Umpikuja

      Hei! Kiitos kaikille kokemuksista ja varoituksista. Itse sain täsmälleen saman viestin kuin tipitapi. Ottaa kyllä niin pahasti pannuun miten nuoria pystytään panemaan halvalla. Miut juuri hyväksyttiin töihin. Pistinpä sitten takasin viestiä että olen pahoillani, en voikaan aloittaa työtä kun minulla todettiin juuri vakava psyykkinen sairaus. Katsotaanpa mitä Maikkeli vastaa. Epäilyttävä työpaikka oli kyllä alusta lähtien.

    • Tipitapi

      Moikka vaan, kiitos joo todellakin kaikille kirjoittaneille!

      Tanaan oon nyt kaynyt taalla sitten viime kirjoitukseni. Kirjoitin takaisin Speaking Outiin lisakysymyksia (puhelinhaastattelua seuranneeseen postiin), mutta muutama paiva sitten sainkin sielta vastaukseksi, ettei minulle olekaan toita. Eli kysymyksiini ei koskaan vastattu. Se, ettei mulla ole toita ei haittaa yhtaan, koska olen jutellut tasta muutaman tahon kanssa paikkakunnallani (koulussa, lastentarhassa, sivistystoimessa ja poliisilaitoksella) ja suurin osa kehoittaa minua tulemaan toimeen jollain muulla keinolla kesan kuin niilla tuloilla mita olisin saanut Speaking Outista. Kylla ma parjaan ja helpottuneelta tuntuu, etta en lahtenyt mukaan mihinkaan nain epaselvaan toimintaan. Ehka tasta olisi muodostunut ok-juttu, mutta alusta alkaen ei vakuuttanut.

      ATAA: Viitaten sun "Kyllä tämä alkaa pikkuisen haiskahtamaan, että kun ei kohdetta pääse edes kasvotusten näkemään, se luo jo epäluottamuksen ilmapiiriä koko yritykseen. Millainen bisnes palkkaa näkemättä etenkin näin vastuulliseen hommaan." olen tismalleen samaa mielta!

    • SpeakingTheFffOut

      No vittuunko tarvitsette sen paskafirman? Jaa lappuset, vuokraa tilaa jostain vaikka 5ksi illaksi ja pidä se kurssi. Netis on niin monta ketjua tästä 'firmasta' etten ikinä lähtis tällaiseen mukaan.

    • ceciliaaaaaaa

      hei!

      Ketään menossa kyseiselle firmalle nyt kesällä töihin? Millä fiiliksillä olette? Olis kyllä hienoa saada jo firmassa työskenneiltä kuulla kokemuksia, jotta sais vähän ratkasua omaan pulmaan eli mennäkkö nyt sinne töihin vai ei..

    • George354

      ...se ei tule haastatteluun, koska se pelkää että joku vanha tuttu tulee tapaamaan ja vetää nyrkillä lättyyn!

    • timja82

      Sama kaava täälläkin. Puhui hyvin nopeasti, kysyi ehkä kaksi asiaa, kehui minultakin aksenttia (tai siis sen puutetta), vaikka mielestäni en saanut mitään sanottua. Haastattelun lopuksi sanoi että oli hyvä haastattelu. Mietin vaan siinä vaiheessa, että ehdinkö sanoa yhtään lausettakaan.

      Hän soitti parin päivän päästä ja sanoi että tahtoo minut töihin. Hoputti, että homma pitää tehdä nopeasti, että jos suostun työhön niin sopimus on palautettava parissa päivässä allekirjoitettuna.. Olin ollut pitkään työttömänä ja innostuin duunista niin, että en tajunnut että joku Suomessa huijaisi. Olin jo hakiessani tilannut otteen rikosrekisteristä ja postitin sen allekirjoitetun sopparin kanssa. Tilinumeroani en muista lähettäneeni, mutta hetu meni sinne. No, vasta pari päivää myöhemmin käydessäni sopimusta läpi tajusin mihin olin suostunut.

      Hän kyllä sanoi että firma sopii opetuspaikat, mutta minun täytyy niitä mainostaa, eli tehdä esimerkiksi julisteita ja kiinnittää niitä kouluille. Piti myös sopia aikoja ja tavata esim. rehtoreita koulutusten järjestämistä varten. Minulle puhelimessa siis antoi ymmärtää, että firma hankkii tilat ja lapset - ja vasta sopimuksesta käy ilmi miten oikeasti mennään.

      Sinä, kielikurssin vetäjä todellakin teet kaiken työn, eli hankit tilat, opetettavat ja teet työn. Firma tekee paperityöt. Korvaukseksi saat todennäköisesti aika pienen palkan, koska kursseja on todella vaikea saada täyteen. Firma tarjoaa sentään opetusmateriaalin, jota en onnekseni ehtinyt edes nähdä, liekö olisin päässyt omasta sopimuksestani irti niin helposti.

      Eli minun olisi pitänyt omaan laskuuni soitella, juosta kouluissa, tehdä mainoksia kursseista - ja rahaa olisi tullut vain järjestetyistä kursseista ja niiden lapsimäärästä riippuen. Sanottiin, että operaattorin kanssa tulisi sopia siitä soittopalvelusta, jonka mukaan sitten eriteltäisiin "työpuhelut". Väitti, että firma korvaa soittelut, mutta sopimuksessa ei sitten ollutkaan sitä.

      Sopimuksesta irtautuminen oli vaikeaa ja olin jo varautunut lähtemään oikeusaputoimistoon ja edelleen oikeuteen, mutta sen mainittuani kanssani asioinut henkilö antoi armeliaasti minulle "lähtöpassit", kun en "ollut ehtinyt vielä työtä aloittaa".

      No, virheistään oppii vain tyhmä, joten omaan laskuun tämä on laitettava. Toivottavasti ei pure perseeseen myöhemmin.

    • Opena toiminut

      Hei!
      Nyt olisi tulossa ihan käytännössä toimineen opettajan kokemusta ja jännä että lähdetään arvostelemaan firman toimintaa ennen kuin siellä on edes aloitettu töitä. Ensinnäkin, tällaisen homman työnkuvaa on hankala kyllä puhelimessa antaa, ja toisekseen, alkuhäslinkiä on varmasti kun ei mikään firma tarjoa tällaista työtä. Minä oon nyt vetänyt päiväkodeissa kyseisen firman "enkkukerhoa" ja hyvin on menny. Materiaali on hyvä, mutta vaatii myös omaa kekseliäisyyttä. Palkka on myös hyvä ja työ on kyllä rehellistä niin firman kuin itseni puolesta myös, palkka tulee kans ajallaan. Joten oikeaa kokemusta keskusteluun lisää eikä pelkkää spekulointia kiitos!

    • Imp70

      No aikoinaan asia oli niin että ei ollut lupa ottaa yhteyttä muihin firman työntekijöihin. Tällaisen asian pitäisi herättää hälytyskellot.

    • HyttynenHa

      Kaikki vaan puhuu, että firma on tehnyt jotain laitonta tai epämääräistä, mutta kertokaapas mitä. Ei se ole jättänyt palkkoja maksamatta tai kiertänyt veroja. Jos ette edes ole olleet kunnolla töissä vaan vasta puhelinhaastattelussa, niin miten voitte mistään tietää.

      Ihmiset olette liian skeptisiä.
      Olen itsekin keskellä hakuprosessia firman kurssiliideriksi. Selvitin, että yrityksellä ei ole rikosrekisteriä, ja se on toimittanut kaikki tilitiedot ja asiaankuuluvat verotus ym. asiat niinkuin kuuluukin, ja kirjanpito on luotettavaa. Yritys on maksanut palkat työntekijöilleen. Firma on pieni kotiyritys, jonka omistaa juuri tuo paljon puhuttu Michael ja vaimonsa Pirjo. Tietysti he varmaan haluaisivat, että nuoret itsekin tekisivät kerhojensa eteen asioita, mutta ei tietystikään ilman palkkaa tarvitse mtn tehdä. Aika hankala sieltä Ylöjärveltä on kaikki asiat hoitaa paikan päällä kun kursseja järjestetään ympäri Suomea.
      Ja ei, en ole itse herra Michael tai kukaan muu firman puolesta puhuja. Omapahan on ongelmanne, jos ette halua tehdä kohtuullisella palkalla töitä. Työkokemus se on joka tapauksessa, eikä Suomessa laiton toiminta olisi pysynyt vuodesta 1994 pystyssä.

    • iidadii

      onko kukaan koskaan nähnyt herra Maikkelia? kuvaa tai luonnossa? vaikuttaa hämärältä tyypiltä. itsekin hain töihin heille muttä jätin leikin kesken

      • Vuonna sx

        Vuonna 2007 Michael hoiti haastattelut naamatusten ainakin Tampereella. Ilveksen alakertaan piti mennä tapaamaan. Sama kaava kuin kaikilla muillakin, eli myyntipuhe ja aksentin ylistys. Haastattelussa sanoi, että firma hoitaa kaiken. Sain paikan ja soppari tuli postissa. Se oli silloin sen 3 sivua pitkä, aivan järkyttävää pikkupränttiä ja tankerolakitekstiä.

        Kyselin, milloin ensimmäinen kurssi alkaa ja mitä minun tulee hoitaa asian eteen. Sain vastauksen missä kyseltiin, enkö ole muka jo aloittanut rekrytoimista ja että tulee pian kiire koska pitäisi ensimmäisen kurssin alkaa jo pian. Irtisanouduin koeajalla. Samanlainen "olen niin pettynyt sinuun" viesti tuli, mutta ei sen ihmeempiä.

        Hyvä, jos ovat muuttaneet toimintatapojaan, mutta omat kokemukset jättivät kyllä erittäin huonon kuvan kyseisestä firmasta.


    • ennakkoluuloton88

      Hirveää tekstiä ihmisiltä jotka ei ees tiedä työstä yhtikäs mitään tai ovat hakeneet mutta jättäneet leikin kesken näitten kaikkien paskanpuhujien vuoksi! Ihme touhua. Itse olen siis OIKEASTI aloittamassa työt tässä paikassa ja ainut mistä olen samaa mieltä on että on toki hassua että vaan puhelimitse tulee puhuttua tuossa "haastattelussa". Ymmärrän silti että kun firma toimii ympäri Suomea että näin asia vaan täytyy tehdä.

      Muuten kaikki on ollut hyvin asiallista: Työsopimus on selkeä ja yhden sivun pituinen, kertoo selkeästi palkan ja muun olennaisen. Rikosrekisteriotteet ja verokortit pyydettiin asiallisesti lähettämään postissa. Course leader -tittelillä aloitan työt ja juttu toimii niin että minulle ilmoitetaan koulut joissa on kiinnostuneita, tilat on valmiina ja minä menen sinne koululle vaan sopimaan rehtorin kanssa aikataulut millon kurssit alkais. Kaikki puhelut ja matkakulut maksetaan minulle mitä töistä tulee ja tähänkin annettiin selkeät ohjeet. Minulle on kerrottu myös selkeästi että työ on aika itsenäistä ja se ei minua kuitenkaan haittaa. Vähän jännittää tässä vaiheessa ainoastaan se paljon kiinnostuneita kurssilaisia tulee ja paljon tunteja oikeasti on mahdollista tehdä, koska minulla loppuu opintotuet maaliskuun jälkeen. Minimimäärähän on 5h/vk mutta tästä ei vielä paljon rahaa saa.

      Jos joku on kiinnostunut kuulemaan ihan oikeita kokemuksia ihan oikealta työntekijältä niin voin tänne päivittää tuleviakin kokemuksiani.

      • TyttöTuollainen

        Onks sulle nyt tullu niitä oikeita kokemuksia?
        Itse olen kirjoittanut työsopparin, saanut rikosrekisteriotteen ja seuraavaksi aion soittaa lähellä olevaan päiväkotiin tilan käytöstä.


    • ennakkoluuloinen

      Mulla tilanne on se, että sain työpaikan, allekirjoitin sopimuksen ja lähetin herra Michaelille. Sen jälkeen tuleekin tiedote, että mun pitää soittaa ympäri kylää ja etsiä tilat kurssille. Tämän jälkeen oletan, että mun täytyy myös hommata oppilaat. Tämän ketjun lukemisen jälkeen ilmoitin, että irtisanon itseni työstä.

      Luvattu palkka mulle on 25€ paikkeilla/oppitunti, eli tosi hyvä. Tunteja viikossa minimissään 5. Kertokaas nyt kaikki ne hyvät kokemukset, jos tätä jatkaisi tai ei jatkaisi.

      Kiitos.

      • Ymmälläni

        Olen juuri samassa tilanteessa kuin säkin! Haastiksessa vakuutettiin, ettei tarvitse tehdä myyntityötä, senkun menee ja ottaa kontaktin niihin kouluihin/päiväkoteihin, joihin Michael&Pirjo ovat petanneet jobin.

        Hyvät liksat luvattiin, koulutus työhön online (joka näköjään tarkoittaa tuhruisia kirjallisia yhteenvetoja vaadittavista opetussisällöistä) ja monta muuta hauskaa. Onneksi työsopparissa on myös pykälä, jonka mukaan se raukeaa kuukauden kuluttua, mikäli sopija ei ole saanut aktiviteettia aikaan.

        Molliin pitäisi ottaa yhteys, aion itse tehdä sen pikimmiten. Huijaustahan tämä on!


    • ensuosittele

      Hei ennakkoluuloinen! Onnistuiko irtisanominen helposti? Minäkin menin allekirjoittamaan sopparin ja nyt selvisi kaikennäköistä mitä ei olla kerrottu:

      - Ihan ekaksi: Minun odotetaan soittavan itse valitsemilleni kouluille mainostaakseni firmaa ja menevän paikan päälle kertomaan lisää jos rehtori sen sallii (vaikka tässä vaiheessa olen saanut tosi vähän infoa toiminnasta ja Michael ei vastaa sähköpostikysymyksiini vaan sanoo että saan infon myöhemmin kun se on ajankohtaista. Kai työnantaja on lain mukaan velvollinen kertomaan jo työn alkaessa kaiken työntekijän vaatiman infon?)

      - Koulujen tilojen vuokraaminen maksaa koska kyseessä ei ole koulun oma toiminta. Siksi vaaditaan neuvottelua koulun ja kaupungin kanssa tilojen vuokrauksesta. Tästä ei ole puhuttu mitään (olettavat saavan tilat ilmaiseksi?) mutta kysyttäessä Michael väittää hoitavan tilojen vuokrauksen. Silti ei kerro sen enempää miten se käytännössä tapahtuu.

      - Ja koska kyseessä ei ole koulun oma toiminta niin aika monet koulut eivät ole yhteistyöhön suostuvaisia. Vuokraavat kyllä tilat usein mielellään, mutta kaikki muu - lapsien hankkiminen, mainostaminen... kaikki omalla vastuulla. Pitää lähteä jakamaan flyereita feissarien tapaan. Niin ja Speaking outilta ei saa muuta apua kun sen että ne laittaa postissa haluamasi mainoslappuset. Ja vastaa hyvin tylysti sähköposteihin jos yrittää kysyä jotain lisäinfoa.

      Minun päätös on nyt lopettaa tämä homma tähän kun mikään ei toimi. Kuinkahan helposti ne antaa mun mennä? :)

    • ensuosittele

      Pitää vielä lisätä että minähän pääsin tässä tosiaan siihen vaiheeseen vasta että soittelin eri kouluihin ja yritin saada kiinnostusta toimintaan. Monet koulut kieltäytyivät koska heillä on omia maksuttomia kielikerhoja koulun toiminnassa, yksi sanoi että firmasta oli soitettu jo aiemmin aamulla (eli samalla alueella on muitakin kurssinvetäjiä, pitää kilpailla paikoista!), jotkut sanoivat vuokraavansa tilansa mielellään mutta kaikki muu on yksityisen yrityksen vastuulla. (Eli toisin sanoen minun vastuulla koska Speaking Outilta saan vaan flyerit kun ilmotan valmiin paikan ja ajan missä kerho olisi.)

      Vain yksi rehtori noin kymmenestä oli valmis yhteistyöhön ja olisi suostunut jakamaan lappusia opeille, niiden kautta oppilaille ja sitten vanhemmille. Hänkin kyllä toivoi että koululle tulisi mahdollisimman vähän työtä tästä koska se ei heihin liity... Ja tämän kyllä ymmärrän täysin.

      Varmasti kiva työ jos löytää kiinnostuneita kouluja/rehtoreita ja saa ryhmiä kasaan. Tämä vaatii kuitenkin ensin paljon soittoja, mainospuhetta firmasta ym. paskahommaa. Minulle tämä kaikki alkurumba oli jo liikaa ja päätin että lopetan... Ei kiinnosta toimia puhelinmyyjänä ja flyerin jakajana ennen kun saa edes yhden muutaman tunnin kestävän kurssin kasaan (jos edes saa).

    • ennakkoluuloinen

      Jees, juuri samoista syistä lopetin työt kuin säkin. En jaksanut lähteä mainostamisrumbaan. Irtisanominen onnistui kun ilmoitin, että sopimuksessa ei lukenut mainostamista ynm.

    • eikiitosmichael

      No voi v.. ensimmäinen viesti oli vuonna 2006 ja nyt on jo 2014 ja VIELÄKIN toi tyyppi on olemassa hakemassa orjii. Mul oli samanlainen kokemus ku kaikki muutki pari vuotta sitten, mut en allekirjoittanu mitään.. onneks.. oon kirjoittanu mol.fi:lle mut mitään ei oo näköjään auttanut ku noi helvetin "SPEAKING OUT OY SUMMER TRAINEE" hakemukset ovat siel vielä....

      Pysy vaa poissa!

      • Dalle Bröd

        Esimerkki julkiseen sektoriin pesiytyneestä korruptioyrityssektorista, mutta eihän täällä muutenkaan ole avoimia markkinoita vaan hyvävelimarkkinat. Ja se nyt on vaan tyhmää maksaa veroja...


    • -melkein huijattu-

      Ilmoittakaa heti kaikista väärinkäytöksistä Pirkanmaan TE-keskukseen, älkääkä vinkuko täällä. Kiitos!

    • Wondering about this

      Minä sain just myös sopimuksen, mutta en ole allekirjoittanut sitä. Kuulema tehtäviini kuuluu koulujen kanssa sopiminen tiloista. Outoa että ei yritys 20vuoden kokemuksella voi tehdä diilejä koulun kanssa vaan että mun pitäisi juoksennella ympäri kouluja löytämässä tiloja. Työnantaja kyllä varmisti etä ne sit hoitaa markinnoinin ja löytää lapset... Tämä kaikki kuulostaa varsinkin oudolta, minä en ainakaan haluaisi lähettää lapsiani kerhoon joka vetää joku ketä ollaan palkattu työhön kyselemällä yhden kysymyksen työhastattelussa: mitä luulet että työssä tehdään

    • emmaliina

      Tänään pitäisi olla puhelinhaastettelu, mutta luettuani näitä ja kuultuani myös kahdelta ystävältäni samankaltaisia kokemuksia, taidan vain laittaa viestiä, ettei tartte soittaa.

      Harmi, olin jo innoissani! Mutta kuulostaa ainakin siltä, että firman työ on ottaa vaan rahat välistä. Jos lapset kerhoon pitää hankkia itse ja hankkia tilatkin, niin miksi en ottaisi samantien kaikkia rahoja sitten itselleni...

    • n@nna

      Itse myöskin kävin tuon puhelinhaastattelun joka on tosiaan vain mainostusta. Soppari on tuolla sähköpostissa ja nyt kopion siitä otin, ihan vaan näyttääkseni teille nämä sopimusehdot. mielestäni niissä ei ole mitään, mistä voisi joutua niin sanotusti kuseen. Mihinköhän voisin nuo kuvat laittaa niin että kaikki ne näkisivät? :)

      • Kuvia

        esimerkiksi aijaa.com

        ja sitten vaan linkkiä tänne!


    • Mitätehdä?

      Hei!

      Itse allekirjoitin sopimuksen hyväuskoisena vaikka epäilyttikin (eniten tuon tyohaastattelun takia). Nyt en oikein tiedä mitä tehdä kun yhtäkkiä pitääkin mainostaa kurssia ja hankkia asiakkaita. Itse ymmärsin puhelimessa aikaisemmin että mainostaminen olisi vapaaehtoista ja siitä saisi jotain palkkaa? Nyt kuitenkin tulin siihen ymmärrykseen ettei mainostuksesta saakkaan palkkaa. Niimpä kirjoitin herra Michaelille sähköpostiviestin, jossa pyysin palkkaa mainostustyöstä.

      Ymmärrän kyllä että ei saisi olla niin epäileväinen, mutta minulla ei oikeasti edes ole aikaa mainostaa ja kulkea ympäri kyliä! Minulla on toinen työ ja pääsykokeet edessä joten ei tässä oikein ehdi "turhaa" juosta kaupungilla.. Nyt on ikävä tilanne edessä ja toivottavasti selviäisi parhaiten päin. Jotenkin ei yhtään nappaa stressata tällaisesta asiasta kun olisi paljon muutakin..

      Haluaisin vielä kuulla onko jolla kulla positiiviisia kokemuksia? Itse en halua soitella koulujen rehtoreille koska täällä päin ei ainakaan rehtoreilla ole aikaa tuollaisiin mainosteluihin.. Että parempi olisi vaikka jaella niitä flyereita mutta sitä en kyllä tee ilmaiseksi!

    • sijainen1

      Ei tavallisessa opettajantyössäkään tuntien suunnittelusta mitään palkkaa saa. Teet sen omalla ajallasi. Jos olet aloitteleva ope, niin aloitat materiaalin tekemisen ja suunnittelun a:sta. Hiukan siinä on illat kiinni. Itse olen tehnyt koulupäivien jälkeen joka päivä väh. 3 tuntia töitä. Kokeita olen korjannut vielä yöllä lähellä kahtatoista. Sijaistin todella lyhyellä varoitusajalla muitakin opettajia: esim. tyyliin "Minulle tuli tärkeä puhelu, sinun pitää mennä valvomaan luokkaani". Siitä nyt sentään sai palkkaa. Opetin kolmea eri ainetta kolmelle eri ikäryhmälle yläasteella. Kesätyö, pah! Piis of keik!

    • sussakka

      Lueskelin tätä ketjua aika sekavin fiiliksin.. Toisilla ihan asiallisia kokemuksia, mutta suurimmalla osalla kokemukset "pelkkää riistoa".

      Työpaikkailmoituksessa (mol) lukee nykyisin seuraavaa:

      "The basic role of the Course Leader is to help localise and organise language courses within his/her own local area. Duties include agreeing local lesson timetables, simple reporting and administration tasks. All course marketing is carried out by the company at both new and existing course locations. Course Leaders are not required to carry out sales or marketing work."

      Tarkoittaakohan tuo "to help localise and organise courses" nyt sitä, että kurssia pitää itse omalla ajalla ilmaiseksi mainostaa paikkakunnan kouluille ja yrittää saada niitä yhteistyöhön? Lopussa kuitenkin sanotaan ettei kurssiliidereiden tarvitse myydä tai mainostaa.. Jokuhan tässä nyt on ristiriidassa, vai onko?

      Onko kellään nyt vaikkapa viime kesältä kokemusta firman toiminnasta? Joutuuko "Course Leader" juoksemaan kouluilla omalla ajalla, vai onko mahdollista sopia työt niin, että luonnollisesti hoitaa itse tuntien suunnittelun ja vetämisen, mutta kaikki muu mainostaminen ja järkkääminen on jonkun toisen vastuulla?

      En viitsisi taas johonkin pelleilyyn ruveta. Jos päätän paikkaa hakea ja saan sen aion syynätä työsopimuksen tarkkaan. Tarvitsisin nyt asiallisia ja oikeita viime aikaisia kokemuksia tästä firmasta ja Course Leaderin hommasta (jos niillä nimikkeillä jotakin eroa on).

      • Leader, ei Trainer

        Sussakka: Course Leader on organisoija, joka ei opeta kuten Course Trainer. Course Leaderin tehtävinä ovat siis hallinnolliset tehtävät, Course Trainer opettaa kursseja. Hallinnolliset tehtävät kuten kurssiaikataulujen organisointi ei ole myynti- tai markkinointityötä, sen siis firma sanoo itse hoitavansa. Harkitsen itsekin hakevani tuota Leaderin paikkaa ja otin asioista selvää, siksi ajattelin tarkentaa asiaa sinullekin :)


    • Englantia oppimaan

      Kannattaisi kysyä ensin kokemuksia henkilöiltä, jotka ovat aikaisemmin olleet ko. yrityksessä töissä.

      • Ihme homme

        Ilmeisesti on nyt niin, ettei Michaelin kautta saa muiden opettajien tai leadereiden tietoja.

        Muutenkin täytyy sanoa, että vähän ihmetyttää firman nettisivut. Luulisi löytyvän eri paikkakuntien kurssit, jotta esim vanhemmat voisivat etukäteen tutustua oman paikkakuntansa ohjaajaan tms? Edes ne leaderit jos löytyisi.


    • lisaakokemuksia

      Olin firmalla töissä nuorempana ja itselläni jäi siitä ihan hyvä kokemus mieleen. Tilat ja lapset piti itse hoitaa mutta se ei vaivannut minua. Sain kaksi kurssia kasaan ja lasten kanssa oli hauskaa. Parhaiten jäi mieleen kun yhden lapsen vanhemmat tulivat kertomaan miten paljon heidän lapsensa oli viihtynyt kurssilla ja tahtoivat tietää järjestetäänkö kursseja lisää. Palkan sain silloin kuin pitikin ja se oli sopimusten mukainen. Omasta mielestäni se oli ihan ok. Huonompaa palkkaa suhteessa työpäivien pituuteen sain kunnan kesätöissä..
      En tiedä sitten olinko vain nuori ja naivi. Pidin siitä miten omatoimisesti ja itsenäisesti työtä sai tehdä. Mutta jos lähtisin järjestämään jotakin kurssia lapsille aivan omatoimisesti, ilman speaking outtia, niin pitäisihän minun silloinkin hoitaa kurssin mainostaminen, rekrytointi jne. itse. Eikä siitä mitään palkkaa saisi. Joutuisin silloin myös suunnittelemaan kurssimateriaalin itse ja luomaan materiaalin itse jolloin siihenkin menisi kuluja.
      Noh en sitten tiedä tulinko silloin huijatuksi tietämättäni. Jonkinlaista kurssitoimintaa olisi tosin kiva vetää lapsille joskus jatkossakin niin aloin harkita tätä yritystä taas. Täällä ei näy paljoa olevan niitä jotka olisivat kursseja oikeasti vetäneet vaan suurin osa näkyy lopettaneen ennen sopimuksen kirjoittamista. Muidenkin kokemuksia olisi kiva lukea lisää!

    • Mävaantässä

      Mulla tuttu haki tänne töihin ja pääsi. Haastattelu oli mainospuhe, työsopimus tuli allekirjoitettuna mutta sen jälkeen loppui yhteydenpito firman puolelta. Outoa touhua.

    • 2727

      Onko tietoa firman nykyisestä menosta?

      • Pettynyt21

        Edelleen vaativat, että itse markkinoit, järjestät ja hankit asiakkaasi. Tämä on asia, josta he ovat todella hyshys, kunnes on nimi työsopparissa ja alkaa nk. "online-kurssi" siitä miten saat homman alkuun.

        Firman panostus tässä on toimittaa sinulle mainoslehtinen, jonka voit tilata heiltä postitse ja sen jälkeen jakaa itse mahdollisille oppilaille. Eli kaiken teet itsenäisesti. Jos jollain ilveellä onnistut saamaan montakin ryhmää kokoon, niin kai tuolla voi elantonsa ansaita. Mutta valtavasti se vaatii omaa työtä ja panostusta, maksutta, etkä saa juurikaan tukea firmalta.

        Ei suoranaisesti laiton diili, joten en ihmettele, että kyseinen firma on vieläkin pystyssä. Mutta huono diili se on vaikka miltä kantilta katsoisi.


    • PirjonSalarakas

      Sama paska jatkuu, hetkeksi kerkesin innostua. turhaan innostuin. mulle lupailtiin 750e viikko jos otan 3 kurssia kerralla. oli puhelinhaastattelu ja äijä puhu aivan hirveetä kyytiä ja itellä meni puolet ohi niin mussutin vaan jotaki takasin, yhen kysymyksen se kysy edelliseen työhön liittyen koska mainitsin olleeni päiväkodissa töissä. sitten tulee s-posti kysely johon vastaan ja seuraavana päivänä olikin töitä. (olin vieläkin vähän innoissani) sitten kaverini näyttää tämän langan, (kyllä itteäkin vähän epäillytti). naurut sain kun katsoin sopimusta :D kaksi sivuinen lappu jossa lukee aivan ihme juttuja ja missään ei mainita siitä että firma hommaa lapset/paikat, ei mitään aktiviteeteistä jotka rotta aikoi kustantaa, ei mitään oleennaista koko sopimuksessa. ei ollut edes allekirjoituksen viereen aikaa eikä paikkaa. KUN MICHAEL SOITTAA HAISTATTAKAA VITTU, SILTÄ MITÄÄN TÖITÄ SAA. ps. pirjo on aika tiukka tyttö

    • Lekaa

      Jooo, ittekki sain tänään ton työsopparin.... Vosin lähettää sen tänne niin muutkin näkisivät minkälaista kuraa se on :DDD

    • seitsemäntoistakesäinen

      Joo, mäkin olin sen verran naiivi, että menin tähän lankaan. Laitoin hakemuksen mol.fi:n kautta, sain keskustelussa kuvatunlaisen mainospuhesoiton Michaelilta. Kovasti kehui aksenttiani, vaikken saanut melkein ollenkaan suunvuoroa. Puhelimessa tämä henkilö kuulosti tosi symppikseltä ja mainosti hirveästi, kuinka joustavaa työ on, ja palkka oli muistaakseni 250€-750€ viikossa riippuen kurssien määrästä.

      En ymmärrä, miksi en tullut tarkemmin ajatelleeksi vaan vastasin soittoa seuranneeseen sähköpostiin ja sain takaisin printattavat sopimukset, jotka tietysti tulostin ja allekirjoitin. Nyt odotellaan, että Michael laittaa jotain viestiä jatkosta. Sopparissa luki koeajan olevan kuukauden (sentään), ja irtisanomisaika on 14 päivää, kuten Suomen laissakin sanotaan.

      Olen kuitenkin päättänyt, etten tässä työssä jatka, koska ohjeet ovat tulleet juuri niin epäselvästi kuin tässä keskustelussakin on kuvailtu, vain vähän kerrallaan. Ja jos tosiaan on niin, että mun pitäisi itse hankkia kurssille tilat ja lapset, en todellakaan ole valmistautunut sellaiseen, koska kaikkialla on nimenomaan sanottu, että "course leaderien ei tarvitse hoitaa mitään markkinointihommia, vaan firma hoitaa kaiken, vastuutehtävänä on huolehtia kurssiohjelmista". Muutenkin työsopimuksen ehdot ovat tosi epäselvät. Ainakin antavat irtisanoutumisajan, jota aion käyttää. Kaduttaa, että tuli edes lähetettyä allekirjoitettuna se soppari. Näköjään kaikki pitää aina oppia kantapään kautta.

    • Samanthajj

      I also just had this and signed it but it look like i will no longer continue with it because its such a scam.

    • uhrivuosimallia2017

      Itsellä oli tänään haastattelu puhelimessa. Yhteys oli huono ja kuulin todella heikosti äijän läpät. Kerkesin muutaman kerran sanomaan ''yeah'' ja muuten Michael puhui koko ajan. Nopea selostus, joka jäi todella rangaksi. Ei puhettakaan siitä, että näkisimme sopimuksen allekirjoittamisen yhteydessä. Sanoi vain, että viikko aikaa allekirjoittaa sopimus, kunnes he alkavat etisä toista henkilöä tilalleni.

      Puhelun jälkeen oli innoissani. Aksenttiani oli kehuttu, hauskat läpät heitetty ja Michael vaikutti todella tyytyväiseltä minuun. Sitten googlasin Speaking Out Oy:n ja löysin tämän langan. Meni heti maku ja ärsyttää, kun tuhlasin aikaani moiseen. Työnantajaankaan ei sovi luottaa vaikka olisi löytynyt mol.fi tai duunitori.fi sivustolta. Surullista. Sama tietysti näkyy puhelinmyyntifirmojen kohdalla, jotka keksivät jatkuvasti mitä hienompia kiertonimityksiä puhelinmyynnille. Väärän kuvan tahallinen antaminen sylettää suunattomasti.

      Note to self. Muista aina googlailla työnantajia ennen kuin haet töitä. Siinä säästyy useita työtunteja, eikä tarvitse ärsyyntyä suotta. Omaa typeryyttähän tämä on, eikä se ole tyhmä, joka pyytää ja niin edelleen.

      Olkaa varovaisia työtä hakiessanne ja pysykää erossa pienestä yrityksestä nimeltä Speaking Out Oy.

    • Nenithel88

      jaaha, tuli luettua tämäkin keskustelu. Eli kaikki on samaa mieltä, Speaking out on paska paikka, eikä kenenkään kannata mennä sinne töihin. mutta ei kerrota miksi ?

      puolet sanoo että aikoi hakea sinne, ja "sai puhelun jossa sai sanoyyua 2 sanaa. googlas paikan, löysi suomi24 kirjotukset ja päätti ettei hae"

      mutta miksi ei hae ? "suomi 24ssä on aika karmivaa kirjotusta" mutta ei ole, kaikki sanoo ettei hakenutkaan.

      Onko joku oikeasti ollut palkkalistoilla ? vai onko kaikki muuttanut mielensä nähtyään kuinka moni on muuttanut mielensä ?

    • Finnn

      He is a proper scammer. Using some voip number and not in Finland. Do not know a single word of finnish. Address some where in small town maybe some farm house. Just bulging people with the name of the job and trying to use them to get some school contacts, so technically he is using people free to do some business, and everything on the phone, well nothing exists in reality. I told him, just one teacher of the company if it exists, let me talk with him, and he dis connected call.
      At some point he could be dangerous as he was hiring people to work with kids, without checking any record of them, and some person might get in trouble

    • Finnn

      And adding more, how come every body thinks that in Finnish school they are not teaching English language to kids, or some courses like this, and why they need people like Micheal etc. How come school administration is so dumb and they dont know about English. No body thought in this way even once.
      So, its all scamming but with a legal start and English accent and nice tone. Finns lets grow up now. Its just a sweet bulsh....t way of using people, like in old days u received an email , of winning some lottery.

    • Finnn

      So, he asks bank account number and Social security no, while name, home address and phone number he already knew from job application,, simple is fast loan from some fast loan companies, if he cant use our bank account in Finland, still possibility of other big scams. He tried so many people, and trying more than 13 years may be, so i am sure he has busted many people in one way or other.
      I know its not NIGERIA, its Finland, a civilized country, But a civilized way of scamming too.

    • Scammed

      Vielä vuonna 2018 sama homma jatkuu. Puhelinhaastattelu, jonka aikana ei saa suunvuoroa, mutta kuitenkin Michael kehuu aksenttiani puhelun lopuksi. :) Seuraavana päivänä jo sopimus sähköpostiin.

    • Nokiva

      Itellä tuli ensin sähköposti rekrytointi tapaamisesta mutta kun etin paikkaa nii ei koko osotetta löytäny sano että korvataan puheluhaastattelulla olin vähän ihmeissäni sitten soitti 2tuntia sovitun ajan jälkeen ja sano että unohti puheluunhan en ite mitään muuta kun moi ok ja moikka sanonut ja puhelussa unohti koulun englanninkielisen sanan kun kysy ”where do you go to koulu” sitten tuli sähköpostia missä oli palkat selitettynä yms ja työsopimus pdf tiedostona joka piti ite tulostaa palkathan kuulosti ihan mahtavilta ku 250€-750€ viikko kelpais kelle vaan mutta sitten aloin näitä lukemaan ja pistin kyllä tosi vihasta viestiä takasin eioo vastausta kuulunu

    • Do_not_be_a_fool

      Puhuin työkaverin kanssa huonoista työkokemuksista, niin muistin tän ja näköjään vielä 12 vuotta (!!) myöhemmin sama homma jatkuu. Eli itsekin mol.fin kautta menin Tampereelle hotelli Ilveksen aulaan tätä Boulteria tapaan ja se puhui ummet ja lammet ja näytti läppäriltä kuinka paljon voin tienata tällä hommalla.

      Sitten totuushan oli silloinkin se, että itse piti järkätä tilat ja lapset sinne. En allekirjoittanut sopimusta koskaan koska jo siinä vaiheessa kun kyselin tiloja, kaikki koulut sanoi että ei sovi. Sitten ois pitänyt alkaa jakamaan lappusia ympäri kaupunkia ja toivoa, että jotkut vanhemmat tarttuu syöttiin. Kaikki tämä ilmaiseksi. En muista kurssin hintaa, mutta itse sai käytännössä 10-20% kun Boulter veisi loput vaikka ei mitään tehnytkään. PYSYKÄÄ EROSSA! Sillä jo vuonna 06 firmasta netissä varoiteltiin.

    • TyöntekijälleOikeaPalkka

      Löysin myös tänä keväänä mol.fi:stä kyseisen firman ja hain Summer course leaderiksi. Kävin tapaamassa Mr. Boulteria ja se oli todellinen yhden miehen monologi. Asiat esitettiin ällistyttävän hyvässä valossa, it´s easy, it´s fun. Hän kehui kielitaitoani vaikka todellista keskustelua emme käyneet, ehdin vain sanoa yeah yeah.
      Sen verran mullekin on kertynyt kokemusta huijareista, pyramidi-bisneksistä, kusettavista puhelinmyyntifirmoista, että hoksottimet nousi välittömästi..
      Törkeää välinpitämättömyyttä lapsia kohtaan! Näin kevyin perustein ei tulisi ketään palkata lasten ohjaajaksi.
      Yritys vyöryttää kaiken vastuun työntekijälle "bisneksen" onnistumisesta: "How much you earn, it depends on you"
      PITÄKÄÄ OIKEUKSISTANI KIINNI, KAIKESTA TYÖSTÄ KUULUU SAADA
      KORVAUS!
      Poistin sähköpostin ja "sopimuksen" koneeltani. Tämä oli jälleen kerran opetus siitä, että jos joku asia tuntuu liian hyvältä, se todennäköisesti on sitä.

      • itsestaan

        Kyllä työtä saa tehdä monilla ehdoilla. Ihan ok tämä on jos se kerran avoimesti kerrotaan. Ettet vain olisi itse tulkinnut saavasi rahaa ihan itsestään?


    • HeidiM

      Juurikin kuin Do_not_be_a_fool. Kaikki markkinointi pitää tehdä itse, olla ikään kun pienyrittäjä. Sopimuksessa puhutaan vain kurssin organisoimisesta, ei siitä pitää itse hankkia koulut asiakkaaksi ja sen jälkeen hankkia lapsukaiset kurssille markkinoimalla sitä vanhemmille. "I recommend you go to the school and conduct a survey." Tosiaan, kaikki tämä ilmaiseksi (tais siitä bussirahat saada).

      Ilmoituksessa luvataan, että firma tekee kaiken markkinoinnin. Ei, vaan sinä teet kaiken myynnin ja markkinoinnin jos haluat kurssin kasaan.

    • Anonyymi

      Kurssi jäi puoleksi pitämättä (kevät 2019) ilman mitään kontaktia firmasta. Rahoja ei ole vielä palautettu. Laitan perintään 2.5.2019
      Terveisin,Anu Keränen Oulusta

    • Anonyymi

      Hei!

      Olen itse Course Leaderina Speaking Outissa. Ymmärrän kumpaakin näkökulmaa. Meno on muuttunut aikaisemmasta ainakin seuraavien seikkojen osalta:

      - Rikosrekisteriote kysytään.
      - Sopimus on yhden sivun mittainen ja jokainen siinä oleva ehto on numeroitu, luettavalla fontilla kirjoitettu ja asiallinen. Sopimus tulee sähköpostilla.
      - Minimimäärää pidettäville ryhmille ei ole, mutta mitä enemmän ryhmiä pitää, sitä enemmän bonuksia saa per lapsi.
      - Ryhmässä oleville lapsille ei ole minimimäärää, mutta kuusi lasta on minimi siihen, että kyseisestä ryhmästä saisi bonukset.
      - Sopimuksessa luki "No marketing, that's our job", jonka ymmärsin niin, että minulta suorastaan kiellettiin kerhojeni markkinointi. Muuten olisin kirjoittanut kerhoista esim. Facebook-ryhmiin, joissa on kerhojen pitopaikoissa opiskelevien lasten vanhempia.

      Alussa oli säätöä, kun kurssipaikat piti hankkia. Sain Speaking Outilta sellaisten paikkojen yhteystietoja, joissa oli ollut aikaisemmin kurssi. Osaan paikoista otin yhteyttä itse. Tästä työstä en saanut palkkaa, mutta ei siihen paljoa aikaa mennyt. On aika paljon tuurista kiinni, järjestyvätkö tilat ja tuleeko kurssille lapsia. Järjestelypalkkio näyttäytyy leaderille maksettavina bonuksina. Pahaa mieltä tuotti se, että joissakin kouluissa minulle sanottiin tyyliin: "Kouluissa ei saa järjestää maksullista toimintaa, tämä on yleinen käytäntö, kyllä sinun pitäisi se tietää." Asuinpaikkakuntani kouluista osa on kuitenkin sähköisessä varausjärjestelmässä, josta voi varata tiloja ja maksullisesta toiminnasta peritään vuokraa. Jotkut alussa saamani ohjeet olivat melko lyhyitä ja epäselviä, mutta kysymällä sain aina lisätietoa.

      Nyt pyöritän neljää kerhoa eri iltapäivinä. Kun alkusäädöstä on päästy, on työ ihan mukiinmenevää. Palkka maksetaan sovitusti ja ajallaan. Työ on hauskaa. Materiaalit tulevat firmalta, mutta kurssinvetäjällä on vapaat kädet suunnitella mitä ohjelmaa vedetään milläkin kerralla. Materiaali ovat tosin melko suppeat. Olen keksinyt paljon myös omaa ohjelmaa. Omat ryhmäni ovat melko pieniä, joten niistä ei Speaking Outille paljoa jää oman palkkani, palkan sivukulujen, tilavuokrien, vakuutusten ja verojen jälkeen.

      Eniten tästä työstä saavat varmasti irti sellaiset, jotka ovat tehneet sitä pitkään. Kun yhden kauden on saanut käyntiin, on helppoa jatkaa yhteistyötä samojen koulujen kanssa. Moni sanoo, että tätähän voisi tehdä itsekin ilman ulkoista firmaa, niin siitä vain tekemään ;)

      Tiivistettynä työn hyvät ja huonot puolet:
      Työ on hauskaa.
      Kun ryhmät on kerran saanut pyörimään, työ kulkee omalla painollaan.
      Palkka on ihan OK ja maksetaan aina ajallaan.
      Ryhmät ovat pysyneet sen verran pieninä, että ehdin tutustua henkilökohtaisesti niissä oleviin lapsiin.
      /- Vapaat kädet toteuttaa kerhokerrat saatujen materiaalien tuella, toisaalta antaa mahdollisuuksia toteuttaa ideoita mutta toisaalta vaatii omaa suunnittelua.
      - Alkujärjestelyistä ei saanut palkkaa. (järjestelypalkkio näkyy oppilaista maksettavina bonuksina)
      - Työrupeamat ovat lyhyitä ja matkat vievät aikaa, jos on vain yksi ryhmä samassa paikassa.
      - Parissa ryhmässäni on hyvin levottomia lapsia, jotka tekevät ryhmän ohjaamisesta haasteellista.
      - Työ on siinä mielessä joustamatonta, että joka viikko ryhmät täytyy pitää samaan aikaan samassa paikassa, jolloin niille ajoille ei oikein voi sopia menoja. Tätä voi tosin sanoa monesta muustakin työstä.

      Omat ryhmäni pyörivät kolmessa koulussa ja yhdessä päiväkodissa. Ne ovat loppumassa kevätlukukauden lopussa, enkä aio jatkaa työtä. Minulla on oma eri alan yritys, jonka kautta olen alkanut saada paremmin tuottavaa työtä. Tänä lukuvuonna tämä on ollut mukava sivutyö ja lisätienestin lähde. Firma ei takaa Course Leaderille mitään tiettyä tuntimäärää, mutta on mahdollista hakea myös Course Trainerin rooliin, joka ei tee järjestelyjä. Course leader ei siis ole sellainen työ, jonka varaan kannattaisi laskea ainoana työpaikkana, vaan ainakin minulle enemmän kuin harrastus, josta saa palkkaa.

    Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      63
      2121
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      178
      1678
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1302
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1218
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      158
      1182
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      889
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      41
      877
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      58
      730
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      702
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      658
    Aihe