Äkillinen kuulonmenetys

Nainen sateessa

Sain eilen tietää et oikean korvan kuulo melkein täysin kadonnut.Ihan yhtäkkiä meni,kun heräsin yhtenä aamuna korvan suhinaan.Kohisi ja paineen tunne,nyt lähete korvapolille tarkempiin tutkimuksiin.Onko tääl ketään joka olis kokenut saman.Olis helpottavaa kuulla miten olet selvinnyt.Diagnoosi äkillinen kuulon menetys toisesta korvasta.Syytä ei viel tiedetä...

61

32313

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yksikorvainen

      Moi!
      Mulle tapahtui sama juttu runsaat neljä kuukautta sitten. Olin juuri sairastanut rajun flunssan. Paras selitys jonka olen saanut on että flunssan jälkiseurauksena sain virusinfektion joka meni sisäkorvaan ja vei kuulon lähes täysin toisesta korvasta.
      Alussa oli rankkaa, jouduin käyttämään unilääkkeitä. Nyt menee jo paremmin. Olen sopeutunut elämään yksikorvaisena ja odottelen kuulolaitetta huonoon korvaani.
      Toivotaan että sinun kohdallasi kyse olisi tilapaäisestä kuulonmenetyksestä. Tsemppiä!

    • hilkkaliisa

      Mitä nopeammin menet hoitoon, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada kuulosi takaisin.

      Äkillinen kuulonmenetys voi johtua verenkiertohäiriöstä tai tietenkin myös virustulehduksesta tai myös kuulohermon vaarattomista kasvaimista tai Menierin taudista.

      Äkillinen kuulonmenetys hoidetaan aina osastohoidossa ja se on kiireellinen "tapaus".

      Jos et saa jo tänään aikaa, soita korvapoliklinikalle ja sano, että tulet heti.
      Verenkiertohäiriän hoito on aloittettava nopeasti.

      Muistan varmaan koko elämäni tuon nuoren miehen, joka menetti kuulonsa. Hän pääsi kylläkin vasta kahden viikon kuluttua hoitoon, kun paikkakunnalla kävi korvalääkäri yksityisvastaanottoaan pitämässä. Terveyskeskuslääkäri ei osannut häntä hoitaa ja kuulonmenetys pysyvästi oli vaarassa.

      Tuo nuori mies pääsi kiireellisellä korvalääkärin lähetteellä hoitoon ja tutkin hänen kuulonsa joka päivä. Ihan kuuroon korvaan tuli viikon kuluessa kuulo takaisin. Kyllä minullekin tuli kyyneleet silmiin ja nuorimies oli itsekin liikuttunut kun hän alkoi kuulla jälleen. Hän parani.

      Terveyskeskuslääkäreiden koulutuksessa kyllä opetetaan, että äkilliset kuulonmenetykset on saatava pian hoitoon. Tuo nuorta miestä hoitanut lääkäri oli ilmeisesti ollut siltä luennolta pois.

      Onneksi korvalääkäri "vieraili" kerren viikossa tuolla paikkakunnalla ja nuorimies sai asianmukaisen hoidon.

      Mene siis kiireellisenä "tapauksena" jo tänään hoitoon!!!

      Terveisin kuulontutkija/terveydenhoitaja Hilkka

      • Nainen sateessa

        Menin päivystävälle lääkärille terv.kesk. joka kirjoitti minulle vain antibioottikuurin joka kesti viikon.Sitten sain toiselta paikkakunnalta erik.lääkärin ajan joka totesi et kuulo mennyt.Eli kun oireet alkoivat meni lähes 10 päivää kun sain selville et kävi niinkuin kävi.Nyt odottelen aikaa korvapolille.....


      • carillo7

        kuullu että otsoniterapia vois auttaa kuulon menetykseen jos se johtuu esim.verenkiertohäiriöstä nimittäin suonen sisäinen hoito, niin että että otetaan pussillinen verta otsonoidaan se ja pruutataan takas,parantaa kuulemma verenkiertoo ja voi hyvinkin auttaa...


    • Pihlajatar

      Hei!

      Täällä yksi sudden deafness -tapaus lisää. Flunssan jälkiseurauksena se kai itsellenikin tuli, muutakaan selitystä ei löytynyt (kävin pään magneettikuvauksessa ym). Minulle tuo tuli aika rajuna, meni yhden päivän aikana vasemmasta korvasta kuulon lisäksi myös tasapainoaisti, eli kovan kiertohuimauksen ja kuuroutuneen korvan kera minut kärrättiin ambulanssilla Meilahden korvapolille. Olin vuodeosastolla sitten 5 päivää toipumassa ja opettelemassa taas pystyssä pysymistä.

      Tuosta on nyt aikaa n. 5,5 vuotta ja olen täysin toipunut huimauksesta. Vasemman korvan kuulo meni pysyvästi, kuulen vain todella matalia taajuuksia (kuten keikoilla bassot), onneksi oikea korva kuulee normaalisti. Tinnitus ja suhinakin ovat vuosien varrella hiljenneet, lähinnä vähänkin kovempi melu ympäristössä saa kuuroon korvaan aikaiseksi ihmeellistä kilinää ja "kurlutusta".

      Itse olen siis varmaan tämän vaivan suhteen melko ääritapaus, mutta silti elämä jatkuu toisen korvan kuuroutumisesta huolimatta. Ainoa hankaluus on äänien tulosuunnan paikantamisessa (kun ei kuulu enää stereona). Isommassa ihmisporukassa on joskus myös vaikea saada selvää muiden puheesta. Aika pieniä hankaluuksia loppujen lopuksi kuitenkin. :)

      Sinulle toivon kovasti tsemppiä ja paranemista, kuulo tosiaan voi myös palautua täysin ennalleen vaikkei omani niin tehnytkään. Ja vaikkei palautuisikaan, sen kanssa oppii kyllä elämään!

      • joneturku

        Moi
        Olen ollut puolikuuro tasan viikon.
        Pääsin heti hoitoon ,mutta happi hengittelystä ei ollut minulle apua vaan kuulo heikkeni jokaisen sairaalassa olo päivän ajan. Tänään pääsin sairaalasta.
        Kontrolli 4 viikon päästä jollon katotaan jatko, mutta pahaa pelkään.

        Oliko oireina myös kauhea suhina, paineentunto ja tunnottonuus korvassa/korvan ympäristössä tän valtavan huimauksen lisäksi.


      • Pihlajatar
        joneturku kirjoitti:

        Moi
        Olen ollut puolikuuro tasan viikon.
        Pääsin heti hoitoon ,mutta happi hengittelystä ei ollut minulle apua vaan kuulo heikkeni jokaisen sairaalassa olo päivän ajan. Tänään pääsin sairaalasta.
        Kontrolli 4 viikon päästä jollon katotaan jatko, mutta pahaa pelkään.

        Oliko oireina myös kauhea suhina, paineentunto ja tunnottonuus korvassa/korvan ympäristössä tän valtavan huimauksen lisäksi.

        Hei!

        Tutulta kuulostaa, tosin omasta sisäkorvarytinästäni on jo niin pitkä aika, etten ihan tarkkaan enää edes muista, mitä kaikkea siihen liittyi - muistan vain sen kamalan huimauksen ja kuuroutuneen korvan pitämän "metelin" (tinnitusta, "kurlutusta", kilinää ym. omituista), mihin kuului kyllä myös tuo mainitsemasi suhina. Joskus se suhisee vieläkin ja muutenkin saattaa elämöidä, mutta ei se enää elämää häiritse (eikä ole jatkuvaa kuten silloin alussa).

        Onko sulla huimaus vielä miten pahaa? Eka viikko taisi itselläni olla se kamalin, ja ekat päivät tietysti varsinkin. Sairaalassa kampesivat mut väkisin pystyasentoon ja kävelemään, vaikka teki tosi häijyä - kuulemma mitä nopeammin kömpii pystyyn ja rupeaa taas liikkumaan, sitä nopeammin aivot ryhtyy "kytkemään piuhoja uudestaan" ja korvaamaan menetettyä aistia. Sulle ovat varmaan neuvoneet saman?

        Mutta usko pois, kyllä sieltä tunnelin päästä valo alkaa hiljalleen häämöttää, ensimmäiset pari viikkoa ovat rankkoja mutta sitten kun huimaus hiljalleen alkaa heiketä ja lopulta katoaa kokonaan ja korvan tinnitus ym. rauhoittuu, alkaa elämä jälleen hymyillä vaikkei kuulo palautuisikaan. Ihminen on sopeutuvainen otus. :)

        Mutta tietysti toivomme että kuulosi palaisi, edes osittain! Tsemppiä ja pikaista toipumista. :)


      • Anonyymi

        mulls ihan sama homma..


    • Saman kokenut

      Onko kuulosi palautunut? Itselläni kuulo katosi samoin yön aikana toisesta korvasta kesäkuussa, mutta on palautunut puhekuulon alueella melkein normaaliksi, tinnitus valitettavasti jäi. Magneettikuvauksessa ei mitään poikkeavaa, mutta borrelioosimahdollisuutta vielä tutkitaan.

      • jepulis

        Minulla on ollut jo 2-3 vuotta kuulonalenema.
        Ensiksi tuli yht´äkkiä vasempaan korvaan kuulon alenema ja kesti noin ½ vuotta, jonka jälkeen palautui kuulo takaisin. Sitten lähti samantien oikeasta korvasta kuulo ja alkoi mieletön tinnitus. Joitain ääniä kylläkin vielä kuulen korvalla.
        Magneettikuvaukset, herätevastekoe, selkäydinnestekoe sekä kaikki mahdolliset muut tutkimukset tehtiin. Ei mitään syytä osattu sanoa. Ääni on enää onneksi pientä vinkumista. Ainoastaan ääni kovenee, jos fyysisesti rasittuu. Ja välillä jotkin äänet
        "sattuu" korvaan (esim paperipussin rapistelu).
        Pelottaa vaan, että kuulo lähtee toisestakin korvasta.


    • pero

      Minulla sama juttu, diagnoosi äkillinen kuulonmenetys. Heräsin tosiaan marraskuussa 2005 ja huomasin, että en kuule toisella korvalla mitään ja että se kohisee.

      Lähdin saman tien terveyskeskukseen, josta minut passitettiin korvaklinikalle. Siellä tehtiin tutkimuksia ja määrättiin kortisoonikuuri 2 viikoksi ja tehtiin kuulokokeet, käytännössä toisessa korvassa puheääntä ei kuulu.

      Eivät suostuneet tekemään sen kummempia kokeita. Halusin varmistaa vielä ettei ole kasvainta tms. ja kaheuduin yksityisen lääkriaseman kautta magneettikuvauksiin, kaikki ok.

      Eikä kuulo ole vieläkään palannut. Jännä että kukaan ei tunnu asiasta mitään tietävän.

    • mosssssseeee

      en kuule vasemmlla korvalla

    • cocita

      Hei!
      Mä synnytin 27.5, heti seuraavana päivänä vasen korvassa kuulo meni kokonaan.Lääkärit eivät tietää miks kävi näin,kuulemma ei oo mitään hoito,mua huimasi viikon verran.Tinnitus on jatkunut 7kk samoin kuuroutuminen.

      • Kuulopuolipotilas

        Minullakin kävi niin että flunssan yhteydessä lähti kuulo vasemmasta korvasta. Ensin luulin että korva on perinteisesti tukossa töhnistä ja että se pitää puhkaista, näin luuli myös työterveyslääkäri. Oliskin puhkaissut korvan seuraavalla käynnillä...

        Onneksi älysin mennä oikealle korvalääkärille etteivät päässeet työterveydessä pahempaa vahinkoa päässeet tekemään. Korvalääkäri totesi että kuulo on mennyt ja määräsi kuulokokeisiin. Siellä paljastui että puhealueen alapuolelle on tippunut.

        Kohta on mennyt 3kk korvapuolena. Kävin kuulopolilla vasta testeissä ja mitään kasvaimia ei onneksi ollut. Totesivat että tilanne tulee jäämään todennäköisesti näin ja että onhan sinulla onneksi toinen korva vielä. Kuukauden sisällä tulee kuulemma yleensä kuntoon jos on tullakseen.

        Tinnutus ja suhina rassaa jos sitä alkaa ajattelemaan, mutta eiköhän sen kanssa opi elämään, pakkohan se on. Asioiden tekeminen ja puuhailu vie ajatukset pois tinnutuksesta. Eikä sovi alkaa pelkämään toista korvaa. Se on aika epätodennäköistä että siitä kuulo lähtisi, kun ei ole menieren tautiakaan (ja siinäkinhän on 50%:n todennäköisyys että kahden vuoden sisällä menee, eli ei mene siinäkään aina).

        Toivossa on silti hyvä elää, joillakin on kuulemma palannut useiden kuukausienkin jälkeenkin kuulo...

        Mietin vielä josko kävisi kokeilemassa akupunktiota...

        Vaikka asia on erittäin tympeä niin ei tämä maailmanloppu ole. Elämässä on paljon haasteita ja mukavia asioita jäljellä. Ja sitäpaitsi harvalla tässä maailmassa on täydellinen terveys.


      • Nimetön
        Kuulopuolipotilas kirjoitti:

        Minullakin kävi niin että flunssan yhteydessä lähti kuulo vasemmasta korvasta. Ensin luulin että korva on perinteisesti tukossa töhnistä ja että se pitää puhkaista, näin luuli myös työterveyslääkäri. Oliskin puhkaissut korvan seuraavalla käynnillä...

        Onneksi älysin mennä oikealle korvalääkärille etteivät päässeet työterveydessä pahempaa vahinkoa päässeet tekemään. Korvalääkäri totesi että kuulo on mennyt ja määräsi kuulokokeisiin. Siellä paljastui että puhealueen alapuolelle on tippunut.

        Kohta on mennyt 3kk korvapuolena. Kävin kuulopolilla vasta testeissä ja mitään kasvaimia ei onneksi ollut. Totesivat että tilanne tulee jäämään todennäköisesti näin ja että onhan sinulla onneksi toinen korva vielä. Kuukauden sisällä tulee kuulemma yleensä kuntoon jos on tullakseen.

        Tinnutus ja suhina rassaa jos sitä alkaa ajattelemaan, mutta eiköhän sen kanssa opi elämään, pakkohan se on. Asioiden tekeminen ja puuhailu vie ajatukset pois tinnutuksesta. Eikä sovi alkaa pelkämään toista korvaa. Se on aika epätodennäköistä että siitä kuulo lähtisi, kun ei ole menieren tautiakaan (ja siinäkinhän on 50%:n todennäköisyys että kahden vuoden sisällä menee, eli ei mene siinäkään aina).

        Toivossa on silti hyvä elää, joillakin on kuulemma palannut useiden kuukausienkin jälkeenkin kuulo...

        Mietin vielä josko kävisi kokeilemassa akupunktiota...

        Vaikka asia on erittäin tympeä niin ei tämä maailmanloppu ole. Elämässä on paljon haasteita ja mukavia asioita jäljellä. Ja sitäpaitsi harvalla tässä maailmassa on täydellinen terveys.

        Minulla katosi kuulo kokonaan toisesta korvasta ja saman korvan tasapainoaisti lakkasi toimimasta. Samalla alkoi voimakas tinnitus kuurossa korvassa. Lääkäri totesi diagnoosiksi Sudden Deafness. Mahdollisesti jokin virus tai flunssa on aiheuttanut kuulon menetyksen? Syytä ei varmaankaan saada selville koskaan. Alkuun puoikuurona oleminen on hankalaa, kun ei pysty paikantamaan ääniä ja kaikki äänet tuntuvat tulevan yhtenä pötkönä. Mutta päivä kerrallaan elellään ja ootellaan, josko se kuulo palaisi tähän kuroon korvaan. Oishan se helepompi elellä, kun molemmilla korvilla kuulisi. Ei sitä ennen aatellut, miltä tuntuis olla kuuro! Nyt kun kuulo on mennyt, huomaa miten tärkeä aisti se kuuloaisti onkaan. Nauttikaa kuulosta, kellä kuulo on vielä tallella ja tsemppiä muille puolikuuroille!


      • äkilliseen
        Nimetön kirjoitti:

        Minulla katosi kuulo kokonaan toisesta korvasta ja saman korvan tasapainoaisti lakkasi toimimasta. Samalla alkoi voimakas tinnitus kuurossa korvassa. Lääkäri totesi diagnoosiksi Sudden Deafness. Mahdollisesti jokin virus tai flunssa on aiheuttanut kuulon menetyksen? Syytä ei varmaankaan saada selville koskaan. Alkuun puoikuurona oleminen on hankalaa, kun ei pysty paikantamaan ääniä ja kaikki äänet tuntuvat tulevan yhtenä pötkönä. Mutta päivä kerrallaan elellään ja ootellaan, josko se kuulo palaisi tähän kuroon korvaan. Oishan se helepompi elellä, kun molemmilla korvilla kuulisi. Ei sitä ennen aatellut, miltä tuntuis olla kuuro! Nyt kun kuulo on mennyt, huomaa miten tärkeä aisti se kuuloaisti onkaan. Nauttikaa kuulosta, kellä kuulo on vielä tallella ja tsemppiä muille puolikuuroille!

        kuulonmenetykseen.
        Ihan ihmeellistä on, miten huonosti Suomessa on tämä vaiva hoidettu.

        Minulla on ollut äkillinen kuulonalenema kolme kertaa eri vuosina parikymmentä vuotta sitten.
        Se hoidettiin carbogeenihengityksellä TYKSissä Turussa. Aina kuulo palautui 5 päivän sairaalahoidon aikana.
        Muutin hiljakkoin kauas Turusta ja kuuloni meni kovan flunssan yhteydessä.
        Mitään apua en täällä saanut, vaikka hakeuduin erikoislääkärin hoitoonkin. En osannut vaatia lähetettä oikeaan hoitopaikkaan, kun luulin, että kysymys ei ollut normaalista äkillisestä kuulonalenemasta, vaan flunssan aiheuttamasta.

        Eivät täällä ottaneet todesta, että sellaisesta hoidosta olisi apua.
        Kuulolaitteen sitten sain, ilman sitä en kuule muuta kuin kovalla äänellä huudettua puhetta.

        Kyllä harmittaa, sillä se hoito ei auta, jos ehtii kulua enemmän kuin viikko kuulon menetyksestä.


      • toispuoleinen
        Nimetön kirjoitti:

        Minulla katosi kuulo kokonaan toisesta korvasta ja saman korvan tasapainoaisti lakkasi toimimasta. Samalla alkoi voimakas tinnitus kuurossa korvassa. Lääkäri totesi diagnoosiksi Sudden Deafness. Mahdollisesti jokin virus tai flunssa on aiheuttanut kuulon menetyksen? Syytä ei varmaankaan saada selville koskaan. Alkuun puoikuurona oleminen on hankalaa, kun ei pysty paikantamaan ääniä ja kaikki äänet tuntuvat tulevan yhtenä pötkönä. Mutta päivä kerrallaan elellään ja ootellaan, josko se kuulo palaisi tähän kuroon korvaan. Oishan se helepompi elellä, kun molemmilla korvilla kuulisi. Ei sitä ennen aatellut, miltä tuntuis olla kuuro! Nyt kun kuulo on mennyt, huomaa miten tärkeä aisti se kuuloaisti onkaan. Nauttikaa kuulosta, kellä kuulo on vielä tallella ja tsemppiä muille puolikuuroille!

        Nyt on tutkittu kattavasti pää (CT/MRI), veret ja likvornneste ja syytä kuulonmenetykseen ei ole löytynyt. Kuulo palasi hiukan cawthorne-cookseyn liikehoidon avulla, mutta puhetta en kuule toisella korvalla. On turvauduttava kuulolaitteen apuun jossakin vaiheessa. Mutta elämää on jatkettava toispuoleisella kuulollakin.


      • Apua saanut
        toispuoleinen kirjoitti:

        Nyt on tutkittu kattavasti pää (CT/MRI), veret ja likvornneste ja syytä kuulonmenetykseen ei ole löytynyt. Kuulo palasi hiukan cawthorne-cookseyn liikehoidon avulla, mutta puhetta en kuule toisella korvalla. On turvauduttava kuulolaitteen apuun jossakin vaiheessa. Mutta elämää on jatkettava toispuoleisella kuulollakin.

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?


      • Tarkkakorva
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        Itselläni alkoi toinen korva suhisemaan ilman syytä. Luulin flunssaksi, mutta työterveyshoitaja totesi, ettei korva punota. Onneksi työterveyslääkärillä oli kokemusta asiasta ja passitti minut Helsinkiin korvapolille. Sain myös kortisoonia hoidoksi ja se tehosi. Tosin korvaan jäi kovien äänien arkuus, mutta kuulo palautunut täysin normaaliksi. Jälkikontrollilääkäri totesi minua harvinaisen onnekkaaksi. Ja lukemani perusteella taidan ollakin.

        Äkillisen kuulonmenetyksen voi aiheutta kuulemma myös stressi. Ja 90 % tapauksista ei koskaan saada selville mikä vaivan aiheutti. Mutta avainsana hoidolle on nopeus!

        Tsemppiä kaikille!


      • joneturku
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        Moi
        Saitko kortisoonin heti kuulon hävittyä.


      • Pihlajatar
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        Hei,

        sairaalaan joutuessani minut laitettiin saman tien juurikin tuollaiselle kuurille, mutta omaa kuuloani se ei palauttanut, eli toisilla auttaa, toisilla ei.


      • half deaf
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        Olen saanut kortisonia kuulonmenetykseen mutta kuulo ei palautunut. Nyt on kulunut yli puoli vuotta toisen korvan kuulonmenetyksestä mutta puhekuuloa en ole saanut takaisin, vaikka olen kokeillut kahta erilaista kuulolaitetta. Syy äkilliseen kuulonmenetykseen jäi tuntemattomaksi.


      • Kuulonsa menettänyt
        Pihlajatar kirjoitti:

        Hei,

        sairaalaan joutuessani minut laitettiin saman tien juurikin tuollaiselle kuurille, mutta omaa kuuloani se ei palauttanut, eli toisilla auttaa, toisilla ei.

        Hei, minä menetin oikeasta korvasta kuulon äkillisesti tällä viikolla. Ensin se aleni jonkin verran, mutta eilisessä kuulokäyrässä oikea korva todettiin käytännössä kuuroksi. Minulle annettiin pari yhteystietoa ylipainehappiohoitoon, josta saattaa olla apua. Onko kenelläkään kokemusta tästä hoidosta?


      • carillo7

        käy koittamassa otsoniterapiaa,suonen sisäinen toimenpide jossa verta otetaan n.400ml otsonoidaan se ja pruutataan takas verenkiertoon parantaa verenkiertoo ja voi näin ollen auttaa.jyväskylässä on tällä hetkellä ainoa klinikka jossa toimenpide suoritetaan.googlaa sana otsoniterapia klinikka jyväskylä,sieltä löytyy tietoo...


      • cocita
        Kuulonsa menettänyt kirjoitti:

        Hei, minä menetin oikeasta korvasta kuulon äkillisesti tällä viikolla. Ensin se aleni jonkin verran, mutta eilisessä kuulokäyrässä oikea korva todettiin käytännössä kuuroksi. Minulle annettiin pari yhteystietoa ylipainehappiohoitoon, josta saattaa olla apua. Onko kenelläkään kokemusta tästä hoidosta?

        Hei
        Kävin 15 kerta ylipainehappihoidossa,mutta se ei auttanut lainkaan.Kävin USA:han hoitamaan korva,harmi olin myöhässä,lääkäreiden mukaan Suomessa hoidetaan väärin äkillinen kuulomentyksen,harmi että en ollut muualla kun korva kuuroutui.Edelleenkin en kuule vasemmassa korvassa ja tinnitus jatkuu


      • Kuulonsa takaisin saanut
        cocita kirjoitti:

        Hei
        Kävin 15 kerta ylipainehappihoidossa,mutta se ei auttanut lainkaan.Kävin USA:han hoitamaan korva,harmi olin myöhässä,lääkäreiden mukaan Suomessa hoidetaan väärin äkillinen kuulomentyksen,harmi että en ollut muualla kun korva kuuroutui.Edelleenkin en kuule vasemmassa korvassa ja tinnitus jatkuu

        "Kuulonsa menettänyt" vastailee. Aloitin happihoidon muutaman päivän sisällä kuulon menetyksestä ja hoidossa 15 kertaa. Minulla hoito tepsi. Eilen oli viimeinen kerta ja tänään olin hyksin kontrollissa. Kuuroutuneessa korvassani on nyt normaali kuulo:)


      • cocita
        Kuulonsa takaisin saanut kirjoitti:

        "Kuulonsa menettänyt" vastailee. Aloitin happihoidon muutaman päivän sisällä kuulon menetyksestä ja hoidossa 15 kertaa. Minulla hoito tepsi. Eilen oli viimeinen kerta ja tänään olin hyksin kontrollissa. Kuuroutuneessa korvassani on nyt normaali kuulo:)

        Hei!
        IHANAA!TOSI HIENOA!
        Mulla aloitettiin hoidon tosi myöhään,korva kuuroutui 28.3 aloitettiin ylipainehappihoidon vasta heinäkuussa,sen takia ehkä se ei auttanut.Aion kyllä valittaa kun lääkärit eivät aina ottaa asiat vakavissaan,vaikka ei tää auttaa enää yhtään ...


      • Korvapuoli
        carillo7 kirjoitti:

        käy koittamassa otsoniterapiaa,suonen sisäinen toimenpide jossa verta otetaan n.400ml otsonoidaan se ja pruutataan takas verenkiertoon parantaa verenkiertoo ja voi näin ollen auttaa.jyväskylässä on tällä hetkellä ainoa klinikka jossa toimenpide suoritetaan.googlaa sana otsoniterapia klinikka jyväskylä,sieltä löytyy tietoo...

        Menetin itse kuulon noin viikko sitten oikeasta korvasta. Kortisoonihoito aloitettiin heti, mutta mitään hyötyä siitä ei ainakaan vielä ole havaittavissa. Oikea korva siis täysin pois pelistä.

        Onko teillä muilla kuulonne äkillisesti menettäneillä kokemusta lentokoneella matkustamisesta kuulonmenetyksen jälkeen? Aloin itse pohdiskelemaan miten paineenvaihtelu vaikuttaa kuuroon korvaan :/


      • aimotapsa
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        sama lääkitys ei apua!Ehkä eri syistä!


      • half deaf
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        Minulle annettiin vastaava kortisonihoito toisen korvan äkilliseen kuuroutumiseen, mutta mitään vastetta hoidolle en saanut. Korva on ollut jo puolitoista vuotta kuurona ja voimakas suhiseva tinitus häiritsee jatkuvasti. Onneksi tasapainoaisti toimii ainakin päivänvalossa jollakin tavalla, öisin on ongelmia kuitenkin tasapainon kanssa. Lentokoneessa yli kymmenen kilometrin korkeudessa kuulo palautuu osittain ja se tuntuu aina hyvältä!


      • IT-Kokki
        half deaf kirjoitti:

        Minulle annettiin vastaava kortisonihoito toisen korvan äkilliseen kuuroutumiseen, mutta mitään vastetta hoidolle en saanut. Korva on ollut jo puolitoista vuotta kuurona ja voimakas suhiseva tinitus häiritsee jatkuvasti. Onneksi tasapainoaisti toimii ainakin päivänvalossa jollakin tavalla, öisin on ongelmia kuitenkin tasapainon kanssa. Lentokoneessa yli kymmenen kilometrin korkeudessa kuulo palautuu osittain ja se tuntuu aina hyvältä!

        Jos korvasi reagoivat positiivisesti paineenvaihteluun lentokoneessa, saattaa ylipainehappihoidosta olla jotain hyötyä sinulle.

        Lentokoneen matkustamoon lisätään painetta, koska ikkunoiden ulkopuolella paine on liian pieni. Lisäksi matkustamoon lisätään happea, koska sitäkään ei ole muuten tarpeeksi.

        Ylipainehappihoidossa suuri paine ja hapetus kyllästävät ihmisen elimistön hapella maksimaalisella tavalla. Soita happihoitoa tarjoaviin klinikoihin ja kysele asiasta lisää.


      • Anonyymi
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        Minulla viikon kuluttua oik korvan kuuroutumisesta (sudden deafness - diagnoosi) aloitettiin kortisoni 64 mg 5 vrk ja 32 mg 5 vrk, mutta kuulo ei palautunut. Nyt kulunut yli kuukausi, mutta jollakulla on kuulo palautunut jopa kahdenkin vuoden jälkeen...


      • Anonyymi
        toispuoleinen kirjoitti:

        Nyt on tutkittu kattavasti pää (CT/MRI), veret ja likvornneste ja syytä kuulonmenetykseen ei ole löytynyt. Kuulo palasi hiukan cawthorne-cookseyn liikehoidon avulla, mutta puhetta en kuule toisella korvalla. On turvauduttava kuulolaitteen apuun jossakin vaiheessa. Mutta elämää on jatkettava toispuoleisella kuulollakin.

        Minulta meni kuulo toisesta korvasta ja kun hakeuduin lääkäriin niin, siellä selvisi, että olen elänyt niin pitkään, että enää ei tälläsiä, kalliita tutkimuksia vaativia tutkimuksia mulle tehdä, mistä selviäisi s, miten korvaani tulisi hoitaa. että kärsi - kärsu kirkkaimman kruunun saat! Tätä on suomalainen sama-arvoisuus todellisuus. ei vanhoja hoideta, minä olen todste kuurone korvineni.


      • Anonyymi
        Apua saanut kirjoitti:

        Minulla on kolmatta kertaa hoidettu Sudden Deafnessiä kortisonilla. Joka kerta kuulo on palautunut. Kuuri on raju; 3pv 60mg, 3pv 40mg, 3pv 20mg ja 3pv 10mg.

        Eikö muille ole tätä ikinä ehdotettu?

        Minulla yhdessä yössä oikea korva kuuroitui (diagnoosia alempana sitaateissa) ja tosiaan Prednisolon -kuuri, joka alkoi 60 mg:n voimalla. Sain alkuun vain videovastaanoton ja korvatipat, vasta seuraavalla viikolla tajusin itse (10 pvää kuulonmenetyksestä), että tässä on jotain muuta, kun ei kuule. Sain korvalääkärille ajan noin 140 km päähän just joulun alla ja tosiaankin äkillinen kuulonmenetys oikeassa korvassa eikä mikään korvatulehdus.
        Nyt tilanne se, että 12 vkoa mennyt. 4 vkoa sitten pää kuvattiin, ei kasvaimia ja kuulokeskus mittasi korvaan 45 db aleneman + kuulokojejonoon.
        Tänään 3.3.2023 tuntuu painetta korvassa, mutta viimeisen viikon aikana väitän tapatuneen kuulon osittaista palautumista. Uskallankin kertoa toivosta, joka voi tulla viikkojen päästä. Varmasti saan uuden kuulokäyrän, kun ehkä huhtikuussa sovitellaan laitetta. Tsemppiä kaikille ja terveille vinkkinä, että jos kuulo alenee äkillisesti -> saman vuorokauden aikana sellaiselle lääkärille, joka voi poissulkea sisäkorvaongelman, josta tässä on kyse.
        Ja se tausta:
        ” 61-vuotias mies, jolla vasemman korvan kuulo ollut jo aikaisemmin huonohko. Oikean korvan kanssa kuitenkin tullut hyvin toimeen.
        Joulun alla 22 oikean korvan kuulo äkillisesti heikkeni, ja korvalääkäri määrännyt potilaalle Prednisolon-kuurin. Kuulo ei ole kuitenkaan täysin korjaantunut. Selvästi arkielämässä ongelmia kuulemisen kanssa.
        Häly samassa ympäristössä vaikeutta saada puheesta selvää. Ei tinnitusta, eikä spontaanisti tuo ilmi huimausvaivaa.
        Subjektiivisesti ei ole kokenut Prednisolon-kuurin jälkeen kuulon oikeaan korvaan palautuneen.
        Lapsuudessa tai aikuisiällä ei otiitteja.
        :::: Keskustellaan pitkään tilanteesta. Indikaatiot kuulolaite kuitenkin täyttyvät, ja laitetaan potilas nyt kojesovitusjonoon.”


    • aimotapsa

      minulta meni kuulo ja tasapainohermo silmänräpäyksessä,sairastan selkärankareumaa,hoitona 600mg 3vrk tiputuksessa sairaalassa!toivottasti auttais!

    • d(-_-)b

      Menetin kuuloni myös yhtäkkiä ilman syytä, diagnoosi äkillinen kuulonmenetys. Kuuloni lähti toisesta korvasta kokonaan 2kHz ylöspäin. Hoitona kortisonipiikit korvaan tärykalvon läpi sekä kortisonitablettikuuri. Nopeasti aloitetun hoidon (36h) ja nuoren ikäni asiosta kuuloni on alkanut selväsi palautumaan. Korkeat äänet ovat edelleen kateissa, mutta puhelimessa pystyn jo puhumaan. Tapahtuneesta on nyt aikaa n 3 viikkoa...

      • Noekoe

        Kerron hiukan omista kokemuksistani akillisen kuuroutumisen kanssa, jos niista vaikka olisi apua. Vasen korvani kuuroutui 90% kun olin 17-vuotias, siis viisi vuotta sitten. Olin koulussa ja kesken oppitunnin kaikki aani "imeytyi" korvastani, korva meni tunnottomaksi, enka kuullut yhtikas mitaan. Lahdin silta seisomalta ja paniikissa, Diacoriin tutun korvalaakarin vastaanotolle. Diagnoosi, sudden deafness, 90% kuuroutuminen. Edes paakallo ei reagoinut normaalisti resonoiviin taajuuksiin, eli koko vasen puoli oli mennyt taysin turraksi. Mitaan muita oireita ei ollut, ei huimausta tai paansarkya. Korva humisi ja oli tunnoton. Laakarini kertoi minulle mahdollisista hoidoista ja kehotti minua lahtemaan HYKSin korvaklinikalle, jotta kunta ohjaisi minut kalliisiin jatkohoitoihin. Laakarini tiesi kunnan lahettavan joitakuita akillisesta kuulonmenetyksesta karsivia potilaita mm. ylipainehappihoitoon. Korvaklinikalla sain kouraani penisilliinikuurin ja kehotuksen valttaa urheilua kahden viikon ajan. Kerroin, etta isallani on ollut mm. hyvanlaatuinen sylkirauhaskasvain, ja etta lisatutkimukset olisivat siten valttamattomia. Kunnan asenne tuli kuitenkin hyvin selvaksi, mitaan lisatutkimuksia ei tehtaisi, ja ylipainehappihoidon suhteen todettiin, etta kunta ei sita kayta hoitona tahan vaivaan.

        Takaisin yksityiselle, aivojen taydelliset viipalekuvaukset, kaikki mahdolliset naytteenotot tulehdusten varalta jne. Laakarini lahetti minut ylipainehappihoitoon (15x90min), ja kolme paivaa kuuroutumisesta olin ensimmaisessa hoidossa. Aivoista ei loydetty mitaan kuuroutumista mahdollisesti aiheuttavaa. Laakarit kuitenkin painottivat, etta sisakorvaa ei kunnolla pystyta tutkimaan, joten mahdollisuus on olemassa, etta ongelma on sielta lahtoisin. Syiksi ehdotettiin verenkierron hairiota (esim. akillinen hapenpuute tietyssa osassa aivoja) tai hermostollista hairiota. Tulehdus oli suljettu pois, silla naytteissa ei ollut mitaan normaalista poikkeavaa. Sain ylipainehappihoitoa 3 viikon ajan, ja tana aikana ehdin tormata perati kahteen kunnan (HKI) lahettamaan potilaaseen, joilla oli tasmalleen sama vaiva kuin minulla, mutta ikaa huomattavasti enemman. Kunta siis toimii tassa asiassa melko lailla vaihtelevasti.. Kuulo parani hoidon aikana tietyilla taajuuksilla 5db luokkaa, eli ei siis kaytannossa ollenkaan, mutta kuitenkin parannusta oikeaan suuntaan. Rajaytykset kotikatumme tietyomaalla eivat saaneet korvaa edes sarisemaan. Kokeilimme myos muita hoitokeinoja, jotka voisivat edistaa kehon hyvinvointia. Kavin osteopaatilla ja myos normaalihieronnassa/vyohyketerapiassa kerran viikossa.
        Jatkuu..


      • Noekoe
        Noekoe kirjoitti:

        Kerron hiukan omista kokemuksistani akillisen kuuroutumisen kanssa, jos niista vaikka olisi apua. Vasen korvani kuuroutui 90% kun olin 17-vuotias, siis viisi vuotta sitten. Olin koulussa ja kesken oppitunnin kaikki aani "imeytyi" korvastani, korva meni tunnottomaksi, enka kuullut yhtikas mitaan. Lahdin silta seisomalta ja paniikissa, Diacoriin tutun korvalaakarin vastaanotolle. Diagnoosi, sudden deafness, 90% kuuroutuminen. Edes paakallo ei reagoinut normaalisti resonoiviin taajuuksiin, eli koko vasen puoli oli mennyt taysin turraksi. Mitaan muita oireita ei ollut, ei huimausta tai paansarkya. Korva humisi ja oli tunnoton. Laakarini kertoi minulle mahdollisista hoidoista ja kehotti minua lahtemaan HYKSin korvaklinikalle, jotta kunta ohjaisi minut kalliisiin jatkohoitoihin. Laakarini tiesi kunnan lahettavan joitakuita akillisesta kuulonmenetyksesta karsivia potilaita mm. ylipainehappihoitoon. Korvaklinikalla sain kouraani penisilliinikuurin ja kehotuksen valttaa urheilua kahden viikon ajan. Kerroin, etta isallani on ollut mm. hyvanlaatuinen sylkirauhaskasvain, ja etta lisatutkimukset olisivat siten valttamattomia. Kunnan asenne tuli kuitenkin hyvin selvaksi, mitaan lisatutkimuksia ei tehtaisi, ja ylipainehappihoidon suhteen todettiin, etta kunta ei sita kayta hoitona tahan vaivaan.

        Takaisin yksityiselle, aivojen taydelliset viipalekuvaukset, kaikki mahdolliset naytteenotot tulehdusten varalta jne. Laakarini lahetti minut ylipainehappihoitoon (15x90min), ja kolme paivaa kuuroutumisesta olin ensimmaisessa hoidossa. Aivoista ei loydetty mitaan kuuroutumista mahdollisesti aiheuttavaa. Laakarit kuitenkin painottivat, etta sisakorvaa ei kunnolla pystyta tutkimaan, joten mahdollisuus on olemassa, etta ongelma on sielta lahtoisin. Syiksi ehdotettiin verenkierron hairiota (esim. akillinen hapenpuute tietyssa osassa aivoja) tai hermostollista hairiota. Tulehdus oli suljettu pois, silla naytteissa ei ollut mitaan normaalista poikkeavaa. Sain ylipainehappihoitoa 3 viikon ajan, ja tana aikana ehdin tormata perati kahteen kunnan (HKI) lahettamaan potilaaseen, joilla oli tasmalleen sama vaiva kuin minulla, mutta ikaa huomattavasti enemman. Kunta siis toimii tassa asiassa melko lailla vaihtelevasti.. Kuulo parani hoidon aikana tietyilla taajuuksilla 5db luokkaa, eli ei siis kaytannossa ollenkaan, mutta kuitenkin parannusta oikeaan suuntaan. Rajaytykset kotikatumme tietyomaalla eivat saaneet korvaa edes sarisemaan. Kokeilimme myos muita hoitokeinoja, jotka voisivat edistaa kehon hyvinvointia. Kavin osteopaatilla ja myos normaalihieronnassa/vyohyketerapiassa kerran viikossa.
        Jatkuu..

        Olin todella masentunut ja seuraavat 6 kuukautta menivatkin aika lailla hiljaselona. Koulussa en kaynyt muutamaan kuukauteen, koska en saanut puheesta mitaan selvaa edes oppitunneilla. Kaikuvissa tiloissa ei mitaan mahista, ja keskustelut enemman kuin yhden ihmisen kanssa osoittautuivat mahdottomiksi. Musiikki kuulosti todella vaaralta ja laakari oli muutenkin kehottanut olemaan soittamatta (olen viulisti/pianisti). Yhdesta kuulevasta korvasta ei ollut juuri mitaan iloa, silla mika tahansa suhina, humina, kaiku tai taustaaani teki aanimaisemasta yhta puuroa. Puoli vuotta kuuroutumisesta korva osoitti ensimmaisen kerran elon merkkeja (ja voi sita RIEMUA!). Tietyomaan ohittaessani kalloni resonoi kuurolla puolella kun traktorin kauhasta kipattiin jotain kivenlohkareita kuormalavalle. Kuukauden kuluttua siita korvani sarisi kovasta melusta (siis niin kovasta, etta piti peittaa toinen korva, koska muuten sattuisi). Korva ei kuitenkaan viela varsinaisesti kuullut, ainoastaan reagoi koviin aaniin. Vahitellen korva alkoi kuulemaan uudelleen, aluksi kovat aanet saattoivat kuulua piipityksena, huminana, sarinana tai muutoin "vaarin" kuuroutuneessa korvassa (en tarkoita siis tinnitusta, vaan nimenomaan korvan reaktiota ulkopuolelta tuleviin aaniin). Tuntui silta, kuin korva "opettelisi" kuulemaan uudestaan. Kuulotesteissa todettiin parannusta seka matalilla, etta korkeilla taajuuksilla, mutta puhetaajuudet (=keskit.) olivat edelleen yhta huonot. Keskusteleminen oli edelleen melko lailla mahdotonta, mutta korva sentaan reagoi edes joihinkin taajuuksiin, aihetta iloon siis oli. Muutamien kuukausien aikana korva alkoi vahitellen kuulemaan oikeammalla tavalla, tosin puolen vuoden ajan vasen korvani kuuli aanet eri savelkorkeudella, yhta savelaskelta alempana (ei siis musiikkia vielakaan, liian jarkyn kuuloista). Korvista kuului siis pitkan aikaa erilainen aani. Reilun vuoden kuluttua parannusta kuulossa (kuulotestien perusteella) ei enaa tapahtut, ja kuulossani on puhetaajuuksilla pysyva (tai no, se nahdaan..) kuulonalenema. Korvassa on myos tinnitusta ajoittain, mutta olen oppinut sulkemaan sen pois mielestani.

        Rohkaisevaa tassa on se, etta aivot ovat niin nerokas systeemi, etta toinen korva oppii kompensoimaan huonompaansa, mikali huonommassa on edes jotain eloa. Arkielamassa en enaa huomaa korvien kuulotason eroa. Valilla tuleekin pelastyttya sita, miten vahan ja huonosti kuulee, jos koittaa puhua puhelimessa luuri huonommalla korvalla. Aanet tulevat kuitenkin samalta savelkorkeudelta (vasen korva "virittyi" vahitellen) ja aanet kuulostavat samalta molemmissa korvissa. Vasen korvani on kuitenkin edelleen herkka tietyille aanille. Viulun- ja pianonsoittoa olen kuitenkin saanut jatkaa, onneksi. Ahdistusta aiheuttavat ajoittain tapahtuvat aanen "imeytymiset" molemmissa korvissa, samanlainen tuntemus kuin kuuroutuessa, mutta ilman kuuroutumista. Laakarit vakuuttavat, etta todennakoisyys korvan kuuroutumiseen toistamiseen on pieni, mutta epatodennakoisyydetkin kuitenkin osuvat aina jonkun kohdalle, joten koitan olla ajattelematta koko asiaa.
        Lentokoneella matkustin ensimmaisen kerran vasta kaksi vuotta kuuroutumisesta. Mitaan ei tapahtunut ja paineentasaus sujui ongelmitta.

        Ylipainehappihoidosta.. Koska minulla koko korva tuntui kuolleen kuuroutumisen myota, paineentasaus oli vaikeaa. Tarykalvo tuntui jamahtaneen paikoilleen ja koko alueella oli puutumisen tunnetta. Hillittomalla tyolla ja uurastuksella sain tarykalvon liikahtamaan aina edes vahasen, ja kivuliaat poksahdukset paineistuksen aikana kuuluivat jopa muidenkin korviin. Muuten hoito oli ongelmaton ja mukava. Itsellani oli aina todella virkistynyt olo hoidon jalkeen, vaikka aikamoisessa sumussa tuli korvan takia kuljettuakin.. Voi vain arvailla, kuinka paljon ylipainehappihoidolla oli tekemista kuulon asteittaisen paranemisen kanssa. Joka tapauksessa, hyva etta menin ja kaikki mahdollinen tehtiin. Hoito oli kuitenkin kallis ja vakuutusyhtioista sen verran, etta ainakaan meikalaisen kohdalla hoitoa ei korvattu. Ja muistutuksena siis, etta hoidossa oli samaan aikaan kunnan lahettamia sudden deafness-potilaita..

        Kovasti tsemppia ja voimia teille, joilla tila on tuore. Ei ole kivaa. Vaivasta tiedetaan niin vahan, etta laaketiede ei oikein tuo rohkaisua. Etenkin sisakorvaperaiset kuuroutumiset ovat niin mystista sorttia, etta on vahan mita laakarit voivat tehda, joka auttaisi varmuudella (penisilliinikuurit sun muut maarataan siksi, etta ne SAATTAVAT auttaa).

        Kuulo voi kuitenkin myos palautua, ainakin osittain kuten omalla kohdallani, ja se voi tapahtua merkittavalla viiveella.


      • Noekoe
        Noekoe kirjoitti:

        Olin todella masentunut ja seuraavat 6 kuukautta menivatkin aika lailla hiljaselona. Koulussa en kaynyt muutamaan kuukauteen, koska en saanut puheesta mitaan selvaa edes oppitunneilla. Kaikuvissa tiloissa ei mitaan mahista, ja keskustelut enemman kuin yhden ihmisen kanssa osoittautuivat mahdottomiksi. Musiikki kuulosti todella vaaralta ja laakari oli muutenkin kehottanut olemaan soittamatta (olen viulisti/pianisti). Yhdesta kuulevasta korvasta ei ollut juuri mitaan iloa, silla mika tahansa suhina, humina, kaiku tai taustaaani teki aanimaisemasta yhta puuroa. Puoli vuotta kuuroutumisesta korva osoitti ensimmaisen kerran elon merkkeja (ja voi sita RIEMUA!). Tietyomaan ohittaessani kalloni resonoi kuurolla puolella kun traktorin kauhasta kipattiin jotain kivenlohkareita kuormalavalle. Kuukauden kuluttua siita korvani sarisi kovasta melusta (siis niin kovasta, etta piti peittaa toinen korva, koska muuten sattuisi). Korva ei kuitenkaan viela varsinaisesti kuullut, ainoastaan reagoi koviin aaniin. Vahitellen korva alkoi kuulemaan uudelleen, aluksi kovat aanet saattoivat kuulua piipityksena, huminana, sarinana tai muutoin "vaarin" kuuroutuneessa korvassa (en tarkoita siis tinnitusta, vaan nimenomaan korvan reaktiota ulkopuolelta tuleviin aaniin). Tuntui silta, kuin korva "opettelisi" kuulemaan uudestaan. Kuulotesteissa todettiin parannusta seka matalilla, etta korkeilla taajuuksilla, mutta puhetaajuudet (=keskit.) olivat edelleen yhta huonot. Keskusteleminen oli edelleen melko lailla mahdotonta, mutta korva sentaan reagoi edes joihinkin taajuuksiin, aihetta iloon siis oli. Muutamien kuukausien aikana korva alkoi vahitellen kuulemaan oikeammalla tavalla, tosin puolen vuoden ajan vasen korvani kuuli aanet eri savelkorkeudella, yhta savelaskelta alempana (ei siis musiikkia vielakaan, liian jarkyn kuuloista). Korvista kuului siis pitkan aikaa erilainen aani. Reilun vuoden kuluttua parannusta kuulossa (kuulotestien perusteella) ei enaa tapahtut, ja kuulossani on puhetaajuuksilla pysyva (tai no, se nahdaan..) kuulonalenema. Korvassa on myos tinnitusta ajoittain, mutta olen oppinut sulkemaan sen pois mielestani.

        Rohkaisevaa tassa on se, etta aivot ovat niin nerokas systeemi, etta toinen korva oppii kompensoimaan huonompaansa, mikali huonommassa on edes jotain eloa. Arkielamassa en enaa huomaa korvien kuulotason eroa. Valilla tuleekin pelastyttya sita, miten vahan ja huonosti kuulee, jos koittaa puhua puhelimessa luuri huonommalla korvalla. Aanet tulevat kuitenkin samalta savelkorkeudelta (vasen korva "virittyi" vahitellen) ja aanet kuulostavat samalta molemmissa korvissa. Vasen korvani on kuitenkin edelleen herkka tietyille aanille. Viulun- ja pianonsoittoa olen kuitenkin saanut jatkaa, onneksi. Ahdistusta aiheuttavat ajoittain tapahtuvat aanen "imeytymiset" molemmissa korvissa, samanlainen tuntemus kuin kuuroutuessa, mutta ilman kuuroutumista. Laakarit vakuuttavat, etta todennakoisyys korvan kuuroutumiseen toistamiseen on pieni, mutta epatodennakoisyydetkin kuitenkin osuvat aina jonkun kohdalle, joten koitan olla ajattelematta koko asiaa.
        Lentokoneella matkustin ensimmaisen kerran vasta kaksi vuotta kuuroutumisesta. Mitaan ei tapahtunut ja paineentasaus sujui ongelmitta.

        Ylipainehappihoidosta.. Koska minulla koko korva tuntui kuolleen kuuroutumisen myota, paineentasaus oli vaikeaa. Tarykalvo tuntui jamahtaneen paikoilleen ja koko alueella oli puutumisen tunnetta. Hillittomalla tyolla ja uurastuksella sain tarykalvon liikahtamaan aina edes vahasen, ja kivuliaat poksahdukset paineistuksen aikana kuuluivat jopa muidenkin korviin. Muuten hoito oli ongelmaton ja mukava. Itsellani oli aina todella virkistynyt olo hoidon jalkeen, vaikka aikamoisessa sumussa tuli korvan takia kuljettuakin.. Voi vain arvailla, kuinka paljon ylipainehappihoidolla oli tekemista kuulon asteittaisen paranemisen kanssa. Joka tapauksessa, hyva etta menin ja kaikki mahdollinen tehtiin. Hoito oli kuitenkin kallis ja vakuutusyhtioista sen verran, etta ainakaan meikalaisen kohdalla hoitoa ei korvattu. Ja muistutuksena siis, etta hoidossa oli samaan aikaan kunnan lahettamia sudden deafness-potilaita..

        Kovasti tsemppia ja voimia teille, joilla tila on tuore. Ei ole kivaa. Vaivasta tiedetaan niin vahan, etta laaketiede ei oikein tuo rohkaisua. Etenkin sisakorvaperaiset kuuroutumiset ovat niin mystista sorttia, etta on vahan mita laakarit voivat tehda, joka auttaisi varmuudella (penisilliinikuurit sun muut maarataan siksi, etta ne SAATTAVAT auttaa).

        Kuulo voi kuitenkin myos palautua, ainakin osittain kuten omalla kohdallani, ja se voi tapahtua merkittavalla viiveella.

        Tarkoitin kortisonia, en penisilliinia. Ajatusvirhe! :)


      • 77
        Noekoe kirjoitti:

        Tarkoitin kortisonia, en penisilliinia. Ajatusvirhe! :)

        Onko teille kenellekään suosisiteltu kuulolaitetta. Itselläni meni kuulo hetkessä täysin ja on palautunut sinne n.50db, eli puheääntä en kuule kuin huudettaessa ja kännykälllä pystyn puhumaan jos oikein pinnistelen. Itselläni ensimmäinen kaupungin kontrolli kohta tulossa ja yksityinen lääkärini, jolla olen käynyt hbo-hoidoissa pyysi minua ehdottamaan kuulolaitetta käyttöön, sillä epäilee ettei kuuloni enää tästä parane:(. Samalla siitä saattaisi olla apua myös tinnituksen hoitoon. Onko teillä muilla käytössä, joilla kuulo edes vähän palautunut? Onko ollut hyötyä?


      • ange=lina
        77 kirjoitti:

        Onko teille kenellekään suosisiteltu kuulolaitetta. Itselläni meni kuulo hetkessä täysin ja on palautunut sinne n.50db, eli puheääntä en kuule kuin huudettaessa ja kännykälllä pystyn puhumaan jos oikein pinnistelen. Itselläni ensimmäinen kaupungin kontrolli kohta tulossa ja yksityinen lääkärini, jolla olen käynyt hbo-hoidoissa pyysi minua ehdottamaan kuulolaitetta käyttöön, sillä epäilee ettei kuuloni enää tästä parane:(. Samalla siitä saattaisi olla apua myös tinnituksen hoitoon. Onko teillä muilla käytössä, joilla kuulo edes vähän palautunut? Onko ollut hyötyä?

        Hei .Minäkin aloin äkillisesti kuuroutua 04. Vasen korva yhdes yössä ja sitten perään toinen. Sain kuulolaitteet aika pian työn takia mutta minulle ne ovat helvetilliset. Ne aiheuttavat niin suuren kivun korvaani ja poskiini etten pidä niitä kuin koulussa ääripakosta. (uudelleenkoulutus)
        Hoitajat sanovat ettei ne aiheuta kipua mutta kyllä vaan aiheuttaa.Siis minulle ainakin johtuneeko sitten mistä syystä siihen ei tietoa.
        Happihoidosta mainittiin minulle silloin mutta ei sen sanottu olevan noinkin auttava joten en osannut hakeutua sellaiseen. Sääli. Minä menetin musiikin,laulun ja paljon muutakin kuulon myötä ja olen välillä katkera. Toisaalta sain myös jotakin sellaista jota en olisi saanut ilman menetystä...eli hinta oli kova mutta olen onnellinen.
        Minullakin huutaa toinen korva nyt jo 6v sama sävel(luojan kiitos) ja yötä päivää. Nyt on ollut pahenemista ja etsin syitä ja vielä kerran aion etsiä myös apua. Kerronpa teille sitten josko sitä saan .Peukut pystyyn!!!! Opiskelen viittomakieltä ja huulilta lukua sillä eteneminen on ollut nyt nopeaa jotta ehdin ennemmin. Tulen kuulemma kuuroutumaan ja jos en löydä mitä etsin niin niin käy,

        Kaikille kuitenkin iloa elämään.Tinnituksen kans oppii elään kun on pakko.Ja jos jotain menettää niin jotain saa.


    • Ebenpuu

      Itsekin heräsin niin, että vasen korva oli kuin lukossa ja huomasin kuulon alenneen siitä. Noin viikon kuluessa paineen ja lukkiutuneisuuden tunne kuitenkin lähti, mutta kuulo ei palannut ja korva alkoi soida.
      Kävin lääkärillä, joka epäili tinnitystä, mutta ohjasi kuulotutkimuksiin kun sanoin, että olen huomannut kuulon alenneen. Tutkimuksissa todettiin, etten kuule vasemmalla korvalla juuri lainkaan korkeita taajuuksia ja ylilääkäri totesi kärsimäni influenssan jälkitaudin vaurioittaneen korvan hermoja ja täten tuhonneen osittain kuuloa. Hän totesi myös, ettei kuulo tulee koskaan palaamaan samalle tasolle kuin mitä se oli ennen, muttei myöskään laskemaan. Oikealle korvalle ei tule käymääb myöskään mitään. Sain kuitenkin lähetteen pään magneettikuvauksiin mahdollisen hyvänlaatuisen korvakasvaimen varalta, mutta lääkäri sanoi sen olevan hyvin epätodennäköinen.

    • Mirkkuzz

      Heräsin tänään aamuyöllä siihen, että vasen korva piippaili ja tuntui tukkoiselta. Ajattelin, että kyllä se siitä varmaan häviää aamuun mennessä, mutta niinpä vain kävi että korva on ja pysyi tukossa. Kävin iltapäivällä terkalla, joka vielä pyysi lääkärinkin varmistamaan ettei korvassa ole mitään näkyvää.

      Korva siis tuntuu siltä, kuin se olisi pumpulin sisällä ja kevyt paineentunne, kipua ei ole. Kuulen silläkin korvalla kohtalaisen normaalisti sen "pumpulin" läpi, ainoa erotus terveeseen korvaan on fiilis tunnottomuudesta ja tukkoisuudesta vasemmalla puolella.

      Terkalla tuomio oli, että korvassa ei näy mitään mikä fyysisesti estäisi kuulemisen ja korvakäytävä oli puhdas, mutta vähän kostea. Painetestissä korva reagoi normaalisti. Puhaltelu nenästä kiinni pitäen ei tee mitään, "kuuro" korva raksahtaa siinä missä tervekin korva. Kun availen leukoja, niin vasemmalta kuuluu raksumisen lisäksi suhahtelua.

      Ohjeeksi sain hakea apteekista tuiki tavallista Nasolinia tms. ja suihkia sitä vasemman puolen sieraimeen. Lääkäri epäili, että minulla olisi jokin syvempi reitti poskiontelon ja korvan välissä tukossa/turvoksissa, mutta tiedäpä sitten. Palailen myöhemmin kertomaan mitä on tapahtunut.

    • Vengeance

      Erään äkillisen kuulonmenetyksen tositarina, kohtalotovereille varoituksen sanaseksi...

      Nuori työssäkäyvä, harvinaisen perussairauden omaava henkilö meni knk-erikoislääkärin vastaanotolle oireinaan flunssa, huimaus ja kuulonalenema. Hoitona annettiin tärykalvon puhkaisu, nenäpolyypin poisto, viikko sairauslomaa ja ilman lääkitystä kotihoitoon.

      Potilaan kuulo hävisi parissa vrk:ssa tyystin. Päiystyksen harjoittelijalääkäri oli neuvoton ja käski ottaa yhteyttä korvapoliin. Yllämainittu erikoislääkäri otti tapauksen päivän viimeisenä sisään, ja perussairauden tiedossaolosta huolimatta passitti kotiin sairastamaan tavallisen lääkemääräyksen kanssa.

      Seuraavan viikon kontrollissa saatiin huomata lääkärin erehtyneen rankasti.
      Hän ei ollut konsultoinut omalääkäriä, eikä perussairauden asiantuntijaa, vaan hoitanut potilasta ensin väärällä diagnoosilla, ja oikean diagnoosin havaittuaan väärällä lääkityksellä viikon ajan, jolloin jotain olisi vielä ollut tehtävissä. Uusi ohje oli hätätiputukseen osastolle useaksi vuorokaudeksi, mutta tässä vaiheessa tämä oikea hoito oli jo niin myöhässä, ettei toivottua vaikutusta enää saavutettu.

      Jatkossa ko. lääkäri pesi kätensä tapauksesta, eikä suostunut tapaamaan potilasta,
      eikä ottamaan yhteyttä vastaavia tapauksia onnistuneesti hoitaneisiin ulkomaisiin kollegoihin. Sairauslomien jatkot hän kirjoitti näkemättä potilasta, ja käski osoittamaan kysymykset yliopistolliseen sairaalaan.

      Tällä tavoin alan "ammattilaiset" tuhosivat viikossa nuoren ihmisen elämän täysin, lähes kokonaan kuuroutuneeksi työkyvyttömyyseläkeläiseksi. Tapauksesta on kulunut vuosi, eikä kukaan ole ottanut vastuuta.
      Mitä me tästä opimme?
      -Kyseenalaista kaikki. Kaiva itse tietoa vaikka kiven alta. Googlekin on kaveri, herra tohtori ei ole!

    • pettynytpotilas

      Hei!
      Minulle kävi samoin ja oli melkoinen taistelu ennenkuin sain lääkärin tajuamaan että lähetti magneettikuvaan jouduin hommaaman lääkärille siirron helpompiin tehtäviin kun sanoi minulle ei sitä kaikkea tarvi kuulla vaikka työni edellytti hyvää kuuloa, siellä selvisi akustikus neurinooma eli hyvänlaatuinen kuulohermo kasvain 12 tunnin leikkaus toinen korva mykkä kun en ajoissa saanut hoitoa. Kannattaa vaatia magneettikuva varmuuden vuoksi on niitä muitakin vaivoja mutta varmistaa.

    • Kuuro13

      Itse olen 13 vuotias ja sain äkillisen kuulonmenetyksen jota ei ole juuri koskaan tullut minun ikäisille. olen käynyt kuulokokeissa jne diagnoosi lääkäriltä oli jos 40 tai yli niin ei mitään kuin kuulotaite musta kun olen nuori niin kuulo voi ehkä palautua. :(

    • Anonyymi

      kuulo lähti pari vuotta sitten toisesta korvasta yllättäen aamulla pamauttamalla korvan lukkoon ja jäljelle jäi vain kova humina. Kortisonit sain, tasapaino lähti siinä samalla mutta palautui ehkä parissa viikossa mutta vieläkin se on huono. Hieman kuulo parantunut mutta tehdasmainen kohina on ikuinen vieras tässä päässä, kuulolaite on aivan hanurista mutta joskus jaksan sitäkin käyttää.
      Tsemppiä ihmiset, kyllä tän kans elää mutta ei se kivaa ole. Keskustellessa joudun aina hälytilanteissa kysymään monta kertaa että mitä, tai sitten vaan nyökyttelen enkä kuule puoliakaan mitä toiset sanoo. Toivon että stressillä ei ollut tämän kanssa mitään tekemistä, tuolloin olin pahassa työtilanteessa stressinkourissa mutta nykyään puolikuuro työtön. Ei tässä elämässä järkeä ole.

    • Anonyymi

      Oikea korva on ilmeisesti vaikkua täynnä, ei ole kotona välineitä millä saisi huuhdeltua. Miten kiireellä pitäisi käydä työterveyshoitajalla tai terveyskeskuksessa huuhteluttamassa korva kun yön jäljiltä se on aamulla jonkinaikaa niin tukossa että en kuule sillä hyvin?

      Tarjosin tukossa olevalle korvalle jo bassotehostettua Gigi Dagostinon Lamour Toujours biisiä niin lujaa kuin läppäristä lähti (kuulokkeilla) muttei jytkekään saanut korvaa aukeamaan :D

      https://www.youtube.com/watch?v=O1paqjmCJGI

    • Anonyymi

      Minulla katosi myös kuulo vasemmasta korvasta tammikuussa. Ensiksi luulin korvan olevan vain tukossa ja menin työterveyteen korvanhuuhteluun. Sain sieltä jotain tippoja koska korva punoitti. Oli ilmeisesti ärtynyt kun olin yrittänyt itse puhdistaa sitä. Käytin tippoja noin viisi päivää mutta kuulo ei palautunut.
      Päätin lähteä uudestaan työterveyteen ja silloin pääsin suoraan korvalääkärille ja kuulotestiin. Vasen korva oli käytännössä kuuro, jotain matalia ääniä kuulin testissä. Työterveydestä passitettiin Tyksiin päivystykseen, jossa aloitettiin kortisonikuuri isolla annoksella noin 10 päiväksi. Lisäksi tarjosivat mahdollisuutta kortisoni-injeltioihin. Päätin kokeilla injektiohoitoa ja sitä annettiin kolmena päivänä peräkkäin.
      Aluksi hoidoista ei tuntunut olevan mitään apua ja olin valmistautunut elämään korvapuolena. Kuitenkin noin kahden viikon kuluttua kuulo alkoi vähitellen palautua ja lopulta palautui lähes samalle tasolle kuin terve korva. Kuulostestissä alenema on havaittavissa, mutta ei onneksi arkielämässä.

    • Anonyymi

      ihan sama homma myös tasapaino meni huonoksi vähäksi aikaa. korvalla ei kuule mitään ja se soi koko ajan

    • Anonyymi

      Itse jäin kiinni joku 30vuotiaana huono kuulo,työpaikka terveyslääkärillä.leikatiin molempien korvien kuuloluut,jotka kasvaneet yhteen ja laitetin sinne muovia metalia,jotta ei udeleen luudu kiinni.Hetkelistä kuulemista kuitenkin joita vuosia.Ihminen totuu huonoon kuulonsa.Ei tiedä ettei kuule kaikia sanoja lauseesta.Kuulee osan muodostaa niistä lauseen eli puhutut sanat.Jotka voivat olla täysin eri kuin puhujan.Jotain leikauksia taas. Taas kultiin.mutta kuinka kauan? En tiedä.Oneksi joku puolituttu tartui siihen mitä oikein kuulin.Olen nykyisin 2 kuulokojeen käyttäjä.Ihmiset ei ymmärrä tarvitse silti kasvot kun minulle puhutaan.Joku lekuri monista sanoi.Minulla on sisäkorvan rappeutuma tauti.Voi olla alkanut jo syntymästä ja lopulta kuuroudun kokonaan,ilman aika janaa koska? Ei ennustetta.

    • Anonyymi

      Heräsin toukokuussa 2020, ja ihmettelin miksi tuntui kuin vasemmassa korvassani olisi vettä.
      Kuulo heikkeni vasemmalla puolella pitkin päivää ja olo tuntui huteralta kunnes iltapäivällä kaikki alkoi pyöriä ja oksensin koko illan enkä pysynyt ilman apua pystyssä.
      Kaksi päivää myöhemmin diagnosoitiin äkillinen kuulonmenetys, tuolloin kuulo oli alentunut 35%. Lääkitystä en saanut, koska korona-aikaan kortisonipohjaisia lääkkeitä vältetään. Tasapainohäiriöstä kärsin lähes kaksi viikkoa.
      Tinnitusta on ollut 24/7, mutta viime viikolla se on hieman rauhoittunut ja luulen että kuulo on samalla hieman palautunut.
      Jotkut satunnaiset äänet sattuvat ja kuuluvat lähes kestämättömön kovina vasemmalla puolella.
      Jälkitarkastukseen pääsen kuukauden päästä, lähes 1,5 vuotta diagnoosin jälkeen.

    • Anonyymi

      Täällä kohtalotoveri.
      Sain koronarokotteen tehosteesta korkean kuumeen n. 6vkoa sitten ja samassa yhteydessä huomasin vasemman korvani olevan kuulumaton. Ajattelin, että aiemminkin ollut vahatulppa olisi syynä ja varasin ajan korvahuuhteluun. Korva huuhdeltiin, mutta kuulo ei palautunut.
      Tk-lääkäri tutki korvat ja kun mitään ei näkynyt, neuvoi odottelemaan viikon ja jos tilanne jatkuu, tulemaan uusiksi näytille… Eli menetettiin kallisarvoista aikaa :( Päädyin kuitenkin päivystykseen, josta vihdoin sain 2 vkoa kuulonmenetyksestä lähetteen korvapolille. Kuulo huomattavasti alentunut, muttei täysin kuuro.
      Diagnoosi äkillinen kuulonmenetys ja 10 pvän suuriannoksinen kortisonikuuri. Tästä ei mitään apua.
      Alkuun korvassa paineentunnetta, mikä poistui. Nyt 5-6vkon jälkeen alkoi tinnitus. Pidin alkuun hyvänä merkkinä, mutta nyt en tiedä… Onko kellään tinnitus ollut merkki kuulon parantumisesta? Vai pikemminkin päinvastoin, että tila on pysyvä…?
      Kuuloluut kuvannetaan, jos kontrollissa kuulossa ei parantumista.
      Välillä sitä katkeroituu ja miettii, olisiko jotain ollut tehtävissä, jos olisi heti otettu vakavasti ja lähetetty jatkohoitoon. Saati jos ei olisi ottanut rokotetta…

    • Anonyymi

      Yleensä sanotaan että pitää heti lähteä päivystykseen kun tulee äkillinen kuulonmenetys, itse en sitä tiennyt ja sain tiukan palautteen kuulonhoitajalta.

    • Anonyymi

      Minulla alkoi kuulonmenetys 4vk sitten, kortisonihoito aloitettiin 6. Päivänä, mikä tuntuu palauttaneen kuulon lähes normaaliksi. Mutta se tiinnitus vai jatkuu ja jatkuu. Onko täällä kellään tinnitus kadonnut tai edes lieventynyt? Kauanko siinä meni? Semmoinen jatkuva sirinä, kuin sähköjännite korvassa, tekee hulluksi!

      • Anonyymi

        Kun olisikin kadonnut :( Joskus se toki voi kadota olen kuullut vaikkakin jos korva on melun vahingoittama voi herkästi tulla uudelleen


      • Anonyymi

        Moi, itselläni alkoi viime keskiviikkoaamu miltein puolikuurona. Alkuun kuvittelin, että oikea korvani oli tukkeutunut korvavaikusta yöllisten nappikuuloikkeiden ja audiokirjan kanssa nukahtamisen johdosta. Kuulo heikkeni pitkin päivää, ja taustalle alkoi nousta myös koventuvaa tinnitystä. Kun korva ei auennut kotikonstein (Remo-Wax ja vesiruutta) kahden päivän kuluessa menin perjantai aamuna työterveyteen jossa korvat putsattiin vaikusta, mutta kuulo ei korjaantunut. Todettiin kuuloraudalla että oikea korva lähes kuuro. Kuulotestiä ei saatu tehtyä kun ei ollut laitteita. Sain kuitenkin jo perjantai päivälle kortionikuurin ja ajan kuulokokeeseen alkavan viikon maanantaille.

        Viikonloppuna alkoi kuulo onneksi jo pikkuisen näyttää elonmerkkejä. Aloin erottaa bassotaajuuksien lisäksi myös jotain korkeampia sekä keskialueen taajuuksia vaikkakin todella paljon hiljaisemmin. Korva tuntui olevan täysin ”tukossa”. Tänään maanantaina sain kuulotestin tulokset ja kuoppahan sieltä löytyi. Käppyrässä 750 (hz) - 6k (hz) alueella alentumaa noin 30db. Mitähän lie ollut alkujaan? Nyt kuitenkin toiveikkaana että kuulo palautuisi pikuhiljaa takaisin. Tinnitys edelleen päällä ja paineentuntu alkanut helpottaa korvakäytävässä. Erikoista ja pelottavaa kyllä tämmöinen. Ikää itselläni mittarissa 44v ja kovahko työtahti ja alkokin välillä maistunut :) tsemppiä kohtalo tovereille!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moi, itselläni alkoi viime keskiviikkoaamu miltein puolikuurona. Alkuun kuvittelin, että oikea korvani oli tukkeutunut korvavaikusta yöllisten nappikuuloikkeiden ja audiokirjan kanssa nukahtamisen johdosta. Kuulo heikkeni pitkin päivää, ja taustalle alkoi nousta myös koventuvaa tinnitystä. Kun korva ei auennut kotikonstein (Remo-Wax ja vesiruutta) kahden päivän kuluessa menin perjantai aamuna työterveyteen jossa korvat putsattiin vaikusta, mutta kuulo ei korjaantunut. Todettiin kuuloraudalla että oikea korva lähes kuuro. Kuulotestiä ei saatu tehtyä kun ei ollut laitteita. Sain kuitenkin jo perjantai päivälle kortionikuurin ja ajan kuulokokeeseen alkavan viikon maanantaille.

        Viikonloppuna alkoi kuulo onneksi jo pikkuisen näyttää elonmerkkejä. Aloin erottaa bassotaajuuksien lisäksi myös jotain korkeampia sekä keskialueen taajuuksia vaikkakin todella paljon hiljaisemmin. Korva tuntui olevan täysin ”tukossa”. Tänään maanantaina sain kuulotestin tulokset ja kuoppahan sieltä löytyi. Käppyrässä 750 (hz) - 6k (hz) alueella alentumaa noin 30db. Mitähän lie ollut alkujaan? Nyt kuitenkin toiveikkaana että kuulo palautuisi pikuhiljaa takaisin. Tinnitys edelleen päällä ja paineentuntu alkanut helpottaa korvakäytävässä. Erikoista ja pelottavaa kyllä tämmöinen. Ikää itselläni mittarissa 44v ja kovahko työtahti ja alkokin välillä maistunut :) tsemppiä kohtalo tovereille!

        Onpa ikävää. Toivotan jaksamista!

        Minulla vain tinni mutta senkin kanssa hankalaa!


    • Anonyymi

      Lääkäri puhdisti korvat valtavalla paineella eikä sitä ole ennen tehty, molemmista korvista meni kuulo vasen korva kuulee heikosti, huimaa nyt kovasti!!
      Valitin sitä heti lääkärille, että en kuule mitään, hän ei vastannut siihen.
      Nyt kyllä tein valituksen ja menee aikaa, ennenkuin lääkäri vastaa!!
      Korvani ei ollut kipeä vaan leuassa ja syömisessä vaivaa, kun hain apua, olen 81-vuotta ja nyt meni kunto todella huonoksi, pelottaa pysyä pystyssä!!

    • Anonyymi

      Toistan tämän, jos jollekin hyötyä:
      Minulla yhdessä yössä oikea korva kuuroitui yön aikana 11.12.2022 (diagnoosia alempana sitaateissa). Päivystykseen soitin ja vastaaja kertoi (Jyväskylä), että saan vastasoiton muutaman vuorokauden päästä - en jäänyt odottelemaan. Varasin samana päivänä Terveystalolta (Oulu) videovastaanoton korvalääkäriltä, joka tulkitsi vaivani korvaköytävän tulehdukseksi ja määräsi korvatipat, vasta seuraavalla viikolla tajusin itse (10 pvää kuulonmenetyksestä), että tässä on jotain muuta, kun ei kuule. Sain sitten korvalääkärille ajan noin 140 km päähän (Kuopio) just joulun alla (22.12.22) ja tosiaankin äkillinen kuulonmenetys oikeassa korvassa eikä mikään korvatulehdus. Aloitettiin heti eli viiveellä Prednisolon -kuuri, joka alkoi 60 mg:n voimalla.
      Nyt tilanne se, että 12 vkoa mennyt. 4 vkoa sitten (helmikuun alku) pää kuvattiin, ei kasvaimia ja kuulokeskus mittasi korvaan 45 db aleneman + kuulokojejonoon.
      Tänään 3.3.2023 tuntuu painetta korvassa, mutta viimeisen viikon aikana väitän tapatuneen kuulon osittaista palautumista. Uskallankin kertoa toivosta, joka voi tulla näin viikkojen päästä. Varmasti saan uuden kuulokäyrän, kun ehkä huhtikuussa sovitellaan kuulolaitetta. Tsemppiä kaikille ja terveille vinkkinä, että jos kuulo alenee äkillisesti -> saman vuorokauden aikana sellaiselle lääkärille, joka voi poissulkea sisäkorvaongelman, josta tässä on kyse.
      Ja se tausta lääkärin kirjoittamana:
      ” 61-vuotias mies, jolla vasemman korvan kuulo ollut jo aikaisemmin huonohko. Oikean korvan kanssa kuitenkin tullut hyvin toimeen.
      Joulun alla 22 oikean korvan kuulo äkillisesti heikkeni, ja korvalääkäri määrännyt potilaalle Prednisolon-kuurin. Kuulo ei ole kuitenkaan täysin korjaantunut. Selvästi arkielämässä ongelmia kuulemisen kanssa.
      Häly samassa ympäristössä vaikeutta saada puheesta selvää. Ei tinnitusta, eikä spontaanisti tuo ilmi huimausvaivaa.
      Subjektiivisesti ei ole kokenut Prednisolon-kuurin jälkeen kuulon oikeaan korvaan palautuneen.
      Lapsuudessa tai aikuisiällä ei otiitteja.
      :::: Keskustellaan pitkään tilanteesta. Indikaatiot kuulolaite kuitenkin täyttyvät, ja laitetaan potilas nyt kojesovitusjonoon.”

      • Anonyymi

        Minulla korvalääkäri diagnosoi vasemman sisäkorvan häiriön 15 kuukautta sitten, 4 päivää oireiden ilmaantumisesta. Hoito 7 vuorokauden Prednisolkuuri tabletteina. Ei vaikutusta, ei myöskään haittavaikutuksia. Äkillinen kuulonmenetys. Seuranta kuulokokeet ja korvalääkärin vastaanotto ensimmäisen puolen vuoden aikana 3 kertaa sekä pään magneettikuvaus, josta ei syytä löytynyt. 4. kuulokoe ja korvalääkärin vastaanotto oli 14 kuukautta diagnoosin jälkeen. Koko aikana ei minkäänlaista muutosta, onneksi ei myöskään oikean korvan kuulon heikkenemään. Korvalääkärin mukaan kuulolaitteesta ei olisi apua. Tinnitus, onneksi lievä, on koko ajan. Ajoittain paineen tuntua. Kuukausi sitten oli tuo viimeinen seurantakäynti ja lääkäri totesi tilanteen olevan pysyvä (koska kuulo ei tässä ajassa ole palautunut).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3757
    2. 208
      3039
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1475
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      175
      1380
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1334
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe