omakustanteesta...

sanataiteilija

Tunteeko kukaan esim. Pilot-kustannus Oyn kaltaisia kustantamoja jotka painavat omakustanteita? Kaavailen hyvin pientä noin sadan kappaleen painosta noin 200 sivuisesta kirjasta ja haluaisin kuulla onko kellään kokemuksia yrityksistä ja osaisiko kukaan kenties kertoa jotakin hinnoista.

6

1758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antero_heikkila

      Pilot tekee ns. puolikustanteita, joista on kerrottu ainakin tuossa blogissa:

      http://kirjoittajablogi.blogspot.com/

      En ole käyttänyt Pilotin palveluita. Jotkut ovat kuullemma tyytyväisiä, jotkut eivät.

      Noin yleisesti ottaen Pilotille naureskellaan, eihän se ole "oikea" kustantaja. Ratkaise itse.

    • lo_siento

      vaan "tarvepainate".

      Pilotilla on luonnollisesti rima alempana kuin ns. oikeilla kustantamoilla, koska kirjailija tai kirjan toimittaja osallistuu kustantamiseen taloudellisesti. Jotta saisi teoksensa tarvepainatteena ulos, täytyy käsikirjoituksen olla jollain tasolla hyvä. Mikä tahansa sonta ei Pilotillakaan mene läpi.

      Omakustanteen kohdalla varsinaista rimaa ei liene ole, mutta tuskinpa kustantamo omaa logoaan haluaa liata.

    • Rimoille naurava

      Omakustanne ei ole häpeä. Omakustanne voi olla huomattavasti parempi kuin ylistettyjen kustantajien kustantama kirja.

      Hyvin moni taitava kirjoittaja tuottaa omakustanteita (oman kustannusyhtiön kautta) jo pelkästään taloudellisista syistä.

      Suomessa kustannuspolitiikka on äärettömän kankeata, sattumanvaraista ja toisinaan sisäsiittoistakin. Niin on myös kirjojen jakelu kustantajan hoitamana.

      Omakustanteen valmistaminen ei niin kovin kallis projekti ole. Suurista taloista mm. Gummerus ajoittain painaa omakustanteita erinomaisen edullisin hinnoin.

      Kyllä tekstin laatu ratkaisee, ei se onko kyseessä omakustanne vai kustantajalta hiukan tutunkauppaa läpi lipsahtanut raakile.

      Suuret kustannustalot ovat myös hämmästyttävän konservatiivisia; ne eivät haista ajan tuulia, siis eivät ymmärrä kysyntää, vaan tarjoavat jotain vanhaa loppun kaluttua aihepiiriä ja esitystapaa.

      Monelle kirjoittajalle toki on kynnyskysymys että juuri hänen tekstinsä julkaisee "oikea kustantaja".

      Toisaalta, jos kirjoittajalla on jotain todellista sanottavaa lukijalle, lienee tärkeämpää se että kirja todella leviää kansan käsiin. Parhaiten se ei tapahdu perinteisetn kustannusyhtiöiden kautta.

      Rohkeutta olla itsenäinen!

      Pekka

    • scarabaeus

      Tämän päivän Hesarissa on Suvi Aholan
      hyvä juttu omakustanteista.

      Omakustanteet ovat varmaankin yleistymässä enenevässä määrin. Kirjoittajat ovat irrottautumassa entisistä totutuista
      kaavoista ja itsenäistymässä.
      Ehkä.
      Mielestäni hyvä asia. Niinhän muutkin taiteilijat yleensäkin nykyisin ovat "oman itsensä herroja" enemmän kuin menneinä aikoina.

      ITSE on aina ITSE.

    • laserilla

      Olen julkaissut omakustanteena kaksi kirjaa, toinen värillinen. Värilaserilla sen tulostaminen tarvittavia määriä oli helppo juttu. Liimasidonta on myös helppoa, ja toimii hyvin - sivut eivät ole putoilleet kahden vuoden kovan käytön jälkeen.

      Kannet painatin painotalossa (ei siis kustantamo, vaan kirjojen painamiseen erikoistuva yritys), mutta kun nyt jälkeenpäin ajattelen, senkin olisi voinut tehdä itse ja säästää rahaa. Tarvitset myös giljotiinin, jolla tasaat kirjojen reunat sitomisen jälkeen, ellet löydä paikkaa, joka tekee sen.

      Itse kustantamalla, itse tekemällä voi kontrolloida koko projektin, yksityiskohtineen, ja mahdollinen voitto jää omaan pussiin. Internetin kautta voi helposti markkinoida pienikin omakustantaja. Monet bestsellerikirjailijat aloittivat omakustantajina. Monet jäävät omakustantajiksi omasta valinnastaan. Siitä voi tulla osa-aikainen tai jopa kokoaikainenkin ura, ja on vielä antoisampaa kuin olla pelkästään julkaistu kirjailija.

    • evisx

      Taidan olla pari vuotta myöhässä vastaukseni kanssa.
      Siniplaneetta ( www.siniplaneetta.fi ) kysy sieltä omaksutanteen teosta! Edullinen ja tunnollinen. Sappinen on vanha rock-mies.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5135
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3227
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1837
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1665
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1375
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1296
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1277
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    Aihe