Kotiapulaisen palkka

Kotiavun tarpeesa

Ihan mielenkiinnosta kysyisin, että minkälaisia palkkoja olette maksaneet kotiapulaiselle, mikäli teillä sellaisia on ollut? Olemme kihlattuni kanssa hakeneet apulaista ja ehdokkaita on ollut, ainoa vaan, että heidän palkkatoivomuksensa ovat olleet 10€/h ja siitä ylöspäin, puhtaana käteen! Monet ovat ehdottaneet 12€/h, yksi jopa 25€ verollisena! Hulluinta on, että vain harvalla ehdokkaalla on edes minkäänlaista alan koulutusta, useimmat ovat jopa yksinhuoltajia, jotka toisivat lapset mukanaan... :(

Mielestäni edellä mainitun suuruinen palkka kotisiivouksesta alkaa jo olla sellainen, että varmaan jokainen tekisi sitä ainakin lisätienistinä mikäli niin paljon saisi.

Olisin erittäin kiitollinen kotisiivousten realistisista hinnoista.

Ps. Mikäli joku tämän viestin lukijoista olisi kiinnostunut kotisiivouksesta (sisältäen mm. tiskaamista, imurointia ja pyykkien ripustamista) 2 kertaa viikossa n. 2-4 h/kerta, mielellään alle 10€/h, niin haku on edelleen voimassa.

Työ sopii erityisesti naispuolisille eläkeläisille, opiskelijoille, työttömille tai kotiäideille ym. Toivomuksena olisi, että töihin tullaan yksin, ts. mahdolliset lapset ja miehet jäisivät kotiin. Alan koulutus ei ole välttämättömyys. Työ alkaisi niin pian kuin mahdollista. Asumme Helsingissä, tarkemmin sanottuna melko keskustassa.

52

14317

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kotiavun tarpeesa

      Työ tulisi olemaan iltatyötä, sillä olemme päivisin poissa, eikä meillä ole antaa ylimääräistä kotiavainta.

    • kotitalousvähennyksestä

      Ihan ilmaista työvoimaa et tule saamaan...mieti itse, millä summalla olisit valmis töihin? 5 euroa/tunti?? Ja tästä vielä verot pois?
      Jos haluat vain pientä apua, mieti onko tuttavapiirissäsi ketään sopivaa tyttöä tai poikaa, jolle haluat antaa taskurahaa. Ymmärsin että et halua maksaa veroja (?), eli haet pimeää työvoimaa??
      Jos halua taas kunnollisen työntekijän, palkkaat kotisiivousfirmasta (jolla Y-tunnus jne) kunnollisen työntekijän. Luottamus on tässä aina avainsana, eli ehkä olisi hyvä teettää se yksi avain lisää, näin työ voidaan hoitaa pvällä kun olette itse poissa, se on kaikille helpomaa.
      Siivooja saa tehdä työnsä ilman että kyttäät ja juokset perässä ja kotiin tullessa on siistiä.
      Muista myös, että ole oikeutettu kotitalpusvähennykseen, eli todelliset palkkakustannukset eivät päätä huimaa.
      Jos taas et halua tai luota vieraaseen ihmiseen, etkä halua myöskään maksaa palkkaa, MIETI MIKSI?
      Miksi sitten edes odotat laatua ja rehellisyyttä, jos et ole siitä valmis mitään maksamaan.
      Ehkä löydät sen kiinalaisen halpistyöntekijän joka tekee kaiken nöyrästi 2 euroa tunnissa, ehkä...

      • Kotiavun tarpeesa

        Kyllä olen tietoinen mainitsemistasi tekijöistä, mutta ensinnäkin asumme vuokralla ja vuokraisäntä tuskin pitäisi siitä, että teetättäisimme ylimääräisiä avaimia hänen omistamaansa asuntoon. Toiseksi palkka, jota olimme ajatelleet maksaa, olisi 8€/h eli paremmin, kuin moni siivooja verollisena saa, mutta vaikka olemme tiedottaneet myös tästä halukkaille, eivät he ole tarjoustamme hyväksyneet. Kolmanneksi rahatilanteemme on tällä hetkellä tiukempi, kuin ensi vuonna, jolloin vähennykset huomioitaisiin jne....


      • haloo1
        Kotiavun tarpeesa kirjoitti:

        Kyllä olen tietoinen mainitsemistasi tekijöistä, mutta ensinnäkin asumme vuokralla ja vuokraisäntä tuskin pitäisi siitä, että teetättäisimme ylimääräisiä avaimia hänen omistamaansa asuntoon. Toiseksi palkka, jota olimme ajatelleet maksaa, olisi 8€/h eli paremmin, kuin moni siivooja verollisena saa, mutta vaikka olemme tiedottaneet myös tästä halukkaille, eivät he ole tarjoustamme hyväksyneet. Kolmanneksi rahatilanteemme on tällä hetkellä tiukempi, kuin ensi vuonna, jolloin vähennykset huomioitaisiin jne....

        Kotitalousvähennys voidaan huomioida vaikka välittömästi - eli saat käteen kuussa. Eli ei tarvitse odottaa vuotta.
        palkkaa vaan reilusti y-tunnnuksinen yritys ja teetä se avain.
        Yrityksellä tulee olla nyös se vastuuvakuutus.
        Vuokralla olo ei ole este avaimen teettämiseen.
        Mikä ihmeen hyypiö oikein olet???


      • Hilppa
        Kotiavun tarpeesa kirjoitti:

        Kyllä olen tietoinen mainitsemistasi tekijöistä, mutta ensinnäkin asumme vuokralla ja vuokraisäntä tuskin pitäisi siitä, että teetättäisimme ylimääräisiä avaimia hänen omistamaansa asuntoon. Toiseksi palkka, jota olimme ajatelleet maksaa, olisi 8€/h eli paremmin, kuin moni siivooja verollisena saa, mutta vaikka olemme tiedottaneet myös tästä halukkaille, eivät he ole tarjoustamme hyväksyneet. Kolmanneksi rahatilanteemme on tällä hetkellä tiukempi, kuin ensi vuonna, jolloin vähennykset huomioitaisiin jne....

        Kun vuokraat asunnon omaan käyttöösi, sinulla on oikeus teettää sinne vaikka sata avainta. Jos vuokraisäntä ei tykkää että asunnossa käy vieraita, ei ehkä kannattaisi silloin vuokrata asuntoa. Käytännössä vuokraus antaa vuokralaiselle samat oikeudet kuin omistajallekkin asumisen suhteen. Vasta asunnon kunnostuksessa on omistajalla asiaan sanomista.


      • Vuokraemäntä
        Hilppa kirjoitti:

        Kun vuokraat asunnon omaan käyttöösi, sinulla on oikeus teettää sinne vaikka sata avainta. Jos vuokraisäntä ei tykkää että asunnossa käy vieraita, ei ehkä kannattaisi silloin vuokrata asuntoa. Käytännössä vuokraus antaa vuokralaiselle samat oikeudet kuin omistajallekkin asumisen suhteen. Vasta asunnon kunnostuksessa on omistajalla asiaan sanomista.

        Eihän nykyisiä avaimia kuka vaan voi teettää, vaan täytyy olla avainkortti, jolla itsekin saan lisäavaimia teetettyä tarvittaessa. Käänny siis puoleeni, tehdään lisäavain, kuittaat sen ja palautat vuokrasuhteen päättyessä. Vaivanpalkaksi riitttää avaimen teettämiskorvaus.


    • poljetaan!

      Herää jo,tekisitkö itse ko.työt tuolla "palkalla"?Ihan suututtaa,kun siivooja/kotiapulainen ei saisi koskaan ansaita niitä vähiä ropojaan.Kannattaa tehdä ne kotityöt itse!

      • Kotiavun tarpeesa

        Mikäli sinäkin työskentelisit 8-16 viitenä päivänä viikossa, ilta-opiskelisit 3 iltana viikossa 16-21 ja tekisit opinnäytetyötä korkeakouluun, taitaisit sinäkin olla kotiavun tarpeessa. Meillä ei siis kerta kaikkiaan ole aikaa tehdä kotitöitämme itse.


      • Hilppa

        Se viesti meni näin: Jos et halua maksaa siivoojalle kunnon palkkaa, niin tee itse. Vaikka olisi miten tarvetta siivoojalle, et sitä nälkäpalkalla saa.


      • Sweppi
        Kotiavun tarpeesa kirjoitti:

        Mikäli sinäkin työskentelisit 8-16 viitenä päivänä viikossa, ilta-opiskelisit 3 iltana viikossa 16-21 ja tekisit opinnäytetyötä korkeakouluun, taitaisit sinäkin olla kotiavun tarpeessa. Meillä ei siis kerta kaikkiaan ole aikaa tehdä kotitöitämme itse.

        Korkeakoulua käyvä ei edes osaa suomen kieltä, huh.
        Niimpä po. niinpä!


      • Kotiavun tarpeessa
        Sweppi kirjoitti:

        Korkeakoulua käyvä ei edes osaa suomen kieltä, huh.
        Niimpä po. niinpä!

        sen verran, että äidinkielini on ruotsi. Suomenruotsalaiseksi puhun ainakin omasta mielestäni kyllä harvinaisen hyvin suomea. Mitenköhän hyvin sinä taidat toisen kotimaisen kielen...? Rohkenen epäillä, ettet ainakaan yhtä hyvin kuin minä suomen...


      • Sweppi
        Kotiavun tarpeessa kirjoitti:

        sen verran, että äidinkielini on ruotsi. Suomenruotsalaiseksi puhun ainakin omasta mielestäni kyllä harvinaisen hyvin suomea. Mitenköhän hyvin sinä taidat toisen kotimaisen kielen...? Rohkenen epäillä, ettet ainakaan yhtä hyvin kuin minä suomen...

        Det kan du alltid göra. Jag talar ganska bra svenska.


      • Kotiavun tarpeessa
        Sweppi kirjoitti:

        Det kan du alltid göra. Jag talar ganska bra svenska.

        Ja, det tvivlar jag faktiskt om. Vem som helst kan skriva en rad eller två på ett främmande språk, men kan du skriva t.ex. en novell på svenska med högst fem srkivfel och kan du böja orden rätt? Det tror inte jag...


      • työläisyys
        Kotiavun tarpeesa kirjoitti:

        Mikäli sinäkin työskentelisit 8-16 viitenä päivänä viikossa, ilta-opiskelisit 3 iltana viikossa 16-21 ja tekisit opinnäytetyötä korkeakouluun, taitaisit sinäkin olla kotiavun tarpeessa. Meillä ei siis kerta kaikkiaan ole aikaa tehdä kotitöitämme itse.

        Sitten ostatte luotettavaa palvelua yritykseltä, ossa on osaavia ihmisiä, vastuuvakuutukset kunnossa.
        Itse teen kaukana kehäkolmosesta, palkkaduunina 11 euroa tunti- miinus kaikki palkasta vähennettävät pakolliset. Työnantajani veloittaa lähemmäs kolmekymppiä tunti. Mutta hänen kulujaan ovat palkkani lisäksi...
        -väline-, ja pesuainekulut. Auton kulut. Työterveyshuollon kulut, omat vakuutuksensa, minun vakuutukseni, vastuuvakuutus. Markkinointi-, ja yhteydenpitokulut asiakkaiden suuntaan. Laskutuksen kulut, kirjanpitokulut, toimistotarvikkeiden kulut/ohjelmistot/tietsikka,tulostin...
        Ja muita kuluja, alvi sisältyy tuntiveloitukseen, joka on vain käymässä yrittäjän tilillä- tilittää valtiolle.
        Eläkevakuutus on myös iso prosentuaalinen menoerä. Työnantajani on... Kiva. Mutta ihmetellä täytyy miten ihmiset jaksavat kaikkien menoerien paineessa, jos taas toinen puoli eli potentiaali asiakastaho haluaa hinnat niin alas, ettei kannata.
        Eikö tuo kaupassakin jo näy mikä on euron arvo? Pitäisikö ihmisten tehdä ilmaiseksi että yrittäjä voi myydä pikkurahalla joka kattaa ne muut kuin palkkakulut ja jää viivan alle muutama euro tunnille.
        Viksut ihmiset- ottakaa ensin selvää ja laskekaa. Miettikää asiaa niin että saatte joko riskisiivouksen tai oikean siivouksen.


    • mänöö

      28€ alv kyttäyslisä 10€.

      • pyykit kuivix

        Eiköhän se ole jokaisen oma asia mihin haluaa rahansa sioittaa. Eli jos haluaa palkata kotiapua niin miksi ei,sitä vartenhan on palveluita tarjolla jotka sen tekevät.Ihan sama jos tuomittais valmiin leivän osto kaupasta kun itsekkin voi leipoa.
        Ei sinun tarvitse kenellekkään perustella että miksi. Voisi ne rahan huonomminkin käyttää.
        Toivottavasti löydät hyvän ja luotettavan työntekijän kotiisi.
        T: koteja siivonnut


    • Täältä pesee

      Pimeän työvoiman käyttö on rikollista. Sinun on maksettava lakisääteiset kulut sen 8€:n päälle. Pistä yhteystietosi kiitos?

      • sivusta seurannut.

        Rikollisuudesta ja pimeän työvoiman käytöstä sen verran, että oltiin minutkin 6 vuotta sitten palkattu 2 000 MARKAN KUUKAUSIPALKALLA tekemään 6h/päivä 5 kertaa viikossa latenhoitajan/kotiapulaisen työtä, eikä kukaan sanonut/tehnyt asialle mitään. Veroja työstä ei maksettu, eikä muita ylimääräisiä kuluja. Olin tuolloin vielä alaikäinen.

        Vaikka hinnat eurojen myötä ovatkin nousseet, kuulostaa kirjoituksen aloittaneen tarjous mielestäni hemmetin hyvältä, varsinkin kun ottaa huomioon, että monet yritykset maksavat alle 8?/h verollisena.


    • olet vastuussa

      Mitä sitten JOS tapahtuu joku onnettomuuss... pyykkikoneesta vedet lattialle, kuumaa vettä sattuu keittiössä iholle ja tulee palovamma, pölynimuristä sähköisku?
      Jos olet palkannut sen pimeän työntekijän, varmasti saat myös syytteen ja maksat itkien oikeudenkäynti/sairaala/korvausmaksuja.
      Jos teetät työn rehellisellä yrityksellä jolla Y-tunnus, heillä on omasta puolestaan vakuutus työntekijöilleen.

      Joopa-joo- ei tietenkään satu koskaan ikinä mitään tuollaista - ei ainakaan meillä.
      Mutta JOS sattuu .... kukaan ei tunne sympatiaa sinua kohtaan.

    • joka toinen viikko

      Käyn joka toinen viikko siivoamassa eräässä perheessä. Omakotitalo: olohuone, ruokailutila, keittiö, kaksi pienehköä makuuhuonetta, sauna, pesuhuone sekä pukuhuonetilat. Huoneisto on siisti, kahden aikuisen koti. Hienoja mattoja, joista vain pienimmät viedään ulos. Imuroin, pyyhin kostealla, joskus on ikkunanpesua tms. Saan 10 E /h. Minulta menee pelkkään siivoukseen noin 2 h. Ikkunan / saunan pesut tekevät sitten lisätunteja. Alle 10 E en lähtisi siivoamaan minkäänlaiseen paikkaan. Vaikka saan sen puhtaana käteen on matkat vielä vähennettävä tuosta summasta pois. Se tekee 4.40E per / siivouskerta. Ihmettelen tuosta ilmoituksestasi miksi tarvitset siivojaa kaksi kertaa viikossa? Kaksi aikuista ihmistä jotka ovat suurimman osan päivästä muualla kuin kodissa, kuka siellä sotkee niin paljon, että kotiapulaista tarvitaan kaksi kertaa viikossa. Jos itse olisin vastaavanlaisessa tilanteessa en ottaisi kuin kerran tai joka toinen viikko pidemmällä tuntimäärällä. Niin kiirettä ei kenelläkään ole ettei kerkiäisi omia asteitaan pestä joka päivä. Niitä kun ei tarvitse kasata tiskipöydälle monen päivän satsia vaan pesisi heti ruokailun jälkeen pois. Kerran viikossa jos käy siivooja joka on vaikka 4-5h , hän kerkiää oikein järjestäen laittaa pyykin koneeseen, ja sinä aikana, kun pyykkinkone pyörii, imuroida, pestä lattiat, sekä pestä myöskin ne astiat jotka pöydällä on odottamassa. Pyykin ripustamiseen ei mene montaan minuuttia. Miksi sitten itse teen siivoustyötä ja vielä pimeästi? Ihan omaksi ilokseni. Olen hoitoalalla vuorotyössä ja yövuorojen jälkeen tulee monta vapaapäivää. Yksin olijan aika tahtoo niinä päivinä käydä pitkaksi, siksi käyn siivoamasa. On kiva tehdä välillä muutakin kuin hoitotyötä ja saahan siitä muutaman euron vaikka kahvipaketin ostoon. Jos minun pitäisi tehdä verokortille, en tekisi tuntiakaan. Maksan aivan tarpeeksi palkastani veroa, lisäksi kiiteistöveroa sekä aikoinaan myöskin perintöveroa. Että veroja on kyllä maksettu aivan riittämiin. Tämä on minun ratkaisuni.Toisen paikankin voisin ottaa jos sopiva sattuisi kohdalle. Ps. avaimen voi tiettää se ei todellakaan ole ongelma.

      • Kotiavun tarpeessa

        Kaksi keraa viikossa siksi, että täytyyhän meidän syödä päivittäin, ts. tiskiä kertyy kahdesti viikossa aikamoinen läjä. Myös lattiat pölyyntyvät, vaikkei niillä kukaan kävelisikään ja samoin vaatteet likaantuvat, vaikkemme kotona olisikaan. Mikä tässä niin ihmeellistä on? Mielestäni ei mitään.

        Tiskeistä puhuttaessa ruokailuvälineet ja mukit lautaset eivät tietenkään ole ainoat, sillä täytyyhän meidän keittää perunoita ja paistaa pannulla tai vaihtoehtoisesti laittaa uunissa. Myös nämä ruoanlaittoon tarvittavat kattilat ym. on näet pestävä.

        Jos ottaisimme kotiapulaisen vain kerraksi viikossa, olisimme ilman astioita, kulkisimme likaisissa vaatteissa ja eläisimme pölyn ym. keskellä...

        Avaimen hankkimisesta sen verran, että koska hektinen tilanteemme ja kotiavun tarve kestää alle kaksi kuukautta ja olemme muuttamassa pois nykyisestä asunnosta vuoden sisällä, emme näe tarvetta teetättää ylimääräistä avainta.


      • Kotiavun tarpeessa

        Niitä harvoja minuutteja, joita hädin tuskin voi kutsua vapaa-ajaksi, ei kertakaikkiaan 8 tuntisen 5 krt viikossa tapahtuvan työssäkäymisen, kolmesti viikossa tapahtuvan 21:teen kestävän iltaopiskelun, opinnäytetyön sekä koulutöiden jälkeen jaksa käyttää kotitöiden tekemiseen, etenkään, kun nekään hädin tuskin riittäisivät.


      • Melina49
        Kotiavun tarpeessa kirjoitti:

        Kaksi keraa viikossa siksi, että täytyyhän meidän syödä päivittäin, ts. tiskiä kertyy kahdesti viikossa aikamoinen läjä. Myös lattiat pölyyntyvät, vaikkei niillä kukaan kävelisikään ja samoin vaatteet likaantuvat, vaikkemme kotona olisikaan. Mikä tässä niin ihmeellistä on? Mielestäni ei mitään.

        Tiskeistä puhuttaessa ruokailuvälineet ja mukit lautaset eivät tietenkään ole ainoat, sillä täytyyhän meidän keittää perunoita ja paistaa pannulla tai vaihtoehtoisesti laittaa uunissa. Myös nämä ruoanlaittoon tarvittavat kattilat ym. on näet pestävä.

        Jos ottaisimme kotiapulaisen vain kerraksi viikossa, olisimme ilman astioita, kulkisimme likaisissa vaatteissa ja eläisimme pölyn ym. keskellä...

        Avaimen hankkimisesta sen verran, että koska hektinen tilanteemme ja kotiavun tarve kestää alle kaksi kuukautta ja olemme muuttamassa pois nykyisestä asunnosta vuoden sisällä, emme näe tarvetta teetättää ylimääräistä avainta.

        ettei asunnossa ole astianpesukonetta? Kyllä nykyään melkein jokaisessa vuokra-asunnossakin on sellainen. Onpa teillä tosi niukastri astioita, jos kaikki kipot ja kupit likaantuvat viikossa. Alatko vielä klo 21 jälkeen tekemään päivän pääateriaa?

        Samoin miten usein vaihdatte vaatteita? Joka päivä monta kertaako? Ja missä välissä, jos vielä olet useita iltojakin poissa.
        No niin tai jokainen taaplaa tyylillään.
        Ei se yksi avain mikään niin suuri menoerä ole ja siksi toisekseen, on paljon helpompi siivota, kun jaloissa ei pyöri "ylimääräisiä" ihmisiä.

        Niin tai näin, kyllä mä ilomielin itse maksaisin 2 tunnin työstä 20 euroa. Siinä ajassa jo paljon ehtii siivota eikä ole mitenkään kohtuuton palkkapyyntö. Ajattele -matkoihinkin menee rahaa ja etenkin aikaa, jos ei nyt ihan naapurissa asu.


      • Kotiavun tarpeessa
        Melina49 kirjoitti:

        ettei asunnossa ole astianpesukonetta? Kyllä nykyään melkein jokaisessa vuokra-asunnossakin on sellainen. Onpa teillä tosi niukastri astioita, jos kaikki kipot ja kupit likaantuvat viikossa. Alatko vielä klo 21 jälkeen tekemään päivän pääateriaa?

        Samoin miten usein vaihdatte vaatteita? Joka päivä monta kertaako? Ja missä välissä, jos vielä olet useita iltojakin poissa.
        No niin tai jokainen taaplaa tyylillään.
        Ei se yksi avain mikään niin suuri menoerä ole ja siksi toisekseen, on paljon helpompi siivota, kun jaloissa ei pyöri "ylimääräisiä" ihmisiä.

        Niin tai näin, kyllä mä ilomielin itse maksaisin 2 tunnin työstä 20 euroa. Siinä ajassa jo paljon ehtii siivota eikä ole mitenkään kohtuuton palkkapyyntö. Ajattele -matkoihinkin menee rahaa ja etenkin aikaa, jos ei nyt ihan naapurissa asu.

        Asumme 35 neliössä, eikä huoneistossamme ole astianpesukoneelle tilaa. Myös tiskialtaamme on sen verran pieni, ettei siihen paljoa astioita mahdu. Tälläkin hetkellä meillä on puolet hellanpäällisestäkin täynnä astioita. Ja kyllä, meillä on niukasti astioita, minkä vuoksi tiskata tulisi usein.

        Päivän pääateriaa en tietenkään tee minä, vaan kihlattuni lukujensa lomassa.

        Vaatteita emme vaihda sen useammin kuin te muutkaan.

        En ole missään vaiheessa tarkoittanutkaan, että kotiapumme tulisi kymmenien kilometrejen päästä, luulisi viiden kilometrinkin säteeltä löytyvän ehdokkaita, jopa kehden kilometrin. Näin ollen työntekijän ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä matkoista, vaan hänelle olisi kuukausikortti, ellei hän jopa asuisi kävelymatkan päässä.

        On se kumma, että kun lapsiperhe on halukas ottamaan kotiapulaisen, ovat kaikki niin ymmärtäväisiä, mutta kun lapseton pariskunta haluaa, niin pidetään niin hulluna että. Lisäksi syyllistetään siitä, että joku on halukas tarjoamaan työtä.


      • ihmettelemistä
        Kotiavun tarpeessa kirjoitti:

        Asumme 35 neliössä, eikä huoneistossamme ole astianpesukoneelle tilaa. Myös tiskialtaamme on sen verran pieni, ettei siihen paljoa astioita mahdu. Tälläkin hetkellä meillä on puolet hellanpäällisestäkin täynnä astioita. Ja kyllä, meillä on niukasti astioita, minkä vuoksi tiskata tulisi usein.

        Päivän pääateriaa en tietenkään tee minä, vaan kihlattuni lukujensa lomassa.

        Vaatteita emme vaihda sen useammin kuin te muutkaan.

        En ole missään vaiheessa tarkoittanutkaan, että kotiapumme tulisi kymmenien kilometrejen päästä, luulisi viiden kilometrinkin säteeltä löytyvän ehdokkaita, jopa kehden kilometrin. Näin ollen työntekijän ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä matkoista, vaan hänelle olisi kuukausikortti, ellei hän jopa asuisi kävelymatkan päässä.

        On se kumma, että kun lapsiperhe on halukas ottamaan kotiapulaisen, ovat kaikki niin ymmärtäväisiä, mutta kun lapseton pariskunta haluaa, niin pidetään niin hulluna että. Lisäksi syyllistetään siitä, että joku on halukas tarjoamaan työtä.

        työn tarjoamisessa - kyllä rahalla saa paikat puhtaaksi jos itse ei ehdi tai viitsi..
        Kysymys onkin siitä tavasta, jota työtä tarjoat -pimeästi..
        Eli haluat puhdasta jälkeä, mutta et missän nimessä ota vastuuta työntekijästä.
        Ja koska olet epävarma, haluat olla paikalla siivottaessa, mikä taas vaikeuttaa tätä työntekijän työsuoritusta - vanhan ajan piika-meininkiä.
        Työntekijäsi ei ole vakuutettu, ei kerry eläkettä, etkä sinäkään saa veromarkoistasi mitään takaisin kun pimeästi maksat.
        Jos työntekijäsi sairastuu, rikkoo jotain, vahingoittuu työtä tehdessä tai työmatkalla niin olette molemmat omillanne.
        Joko olet hyvin hyvin nuori ja haluat brassailla kotiavulla tai sitten olet yksinkertaisesti tympeän pihi - mutta ainakin tuo viimeksimainittu asia tulee kolahtamaan omaan nilkkaan.


      • sivusta seurannut
        ihmettelemistä kirjoitti:

        työn tarjoamisessa - kyllä rahalla saa paikat puhtaaksi jos itse ei ehdi tai viitsi..
        Kysymys onkin siitä tavasta, jota työtä tarjoat -pimeästi..
        Eli haluat puhdasta jälkeä, mutta et missän nimessä ota vastuuta työntekijästä.
        Ja koska olet epävarma, haluat olla paikalla siivottaessa, mikä taas vaikeuttaa tätä työntekijän työsuoritusta - vanhan ajan piika-meininkiä.
        Työntekijäsi ei ole vakuutettu, ei kerry eläkettä, etkä sinäkään saa veromarkoistasi mitään takaisin kun pimeästi maksat.
        Jos työntekijäsi sairastuu, rikkoo jotain, vahingoittuu työtä tehdessä tai työmatkalla niin olette molemmat omillanne.
        Joko olet hyvin hyvin nuori ja haluat brassailla kotiavulla tai sitten olet yksinkertaisesti tympeän pihi - mutta ainakin tuo viimeksimainittu asia tulee kolahtamaan omaan nilkkaan.

        Palkkausmahdollisuus menee hieman käsikädessä tulojen kanssa. On selvää, että henkilö, joka tienaa esim. 4000e/kk, pystyy maksamaan huomattavasti parempaa palkkaa, kuin henkilö, joka tienaa alle 2000e jne...


      • Yhdeksän euroa/tunti
        Kotiavun tarpeessa kirjoitti:

        Asumme 35 neliössä, eikä huoneistossamme ole astianpesukoneelle tilaa. Myös tiskialtaamme on sen verran pieni, ettei siihen paljoa astioita mahdu. Tälläkin hetkellä meillä on puolet hellanpäällisestäkin täynnä astioita. Ja kyllä, meillä on niukasti astioita, minkä vuoksi tiskata tulisi usein.

        Päivän pääateriaa en tietenkään tee minä, vaan kihlattuni lukujensa lomassa.

        Vaatteita emme vaihda sen useammin kuin te muutkaan.

        En ole missään vaiheessa tarkoittanutkaan, että kotiapumme tulisi kymmenien kilometrejen päästä, luulisi viiden kilometrinkin säteeltä löytyvän ehdokkaita, jopa kehden kilometrin. Näin ollen työntekijän ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä matkoista, vaan hänelle olisi kuukausikortti, ellei hän jopa asuisi kävelymatkan päässä.

        On se kumma, että kun lapsiperhe on halukas ottamaan kotiapulaisen, ovat kaikki niin ymmärtäväisiä, mutta kun lapseton pariskunta haluaa, niin pidetään niin hulluna että. Lisäksi syyllistetään siitä, että joku on halukas tarjoamaan työtä.

        Olen tarjonnut työtäni, vastausta en ole saanut.
        Ei ole kuukausikorttia, kuljen matkat polkupyörällä.
        Mutta yleensä nämä avustajien tarvitsijat ovat sellaisia, että puhuvat vain lämpimikseen.

        Minulle on ihan sama, onko työn lailliset edut voimassa nimellisesti, kun ne eivät käytännössä kuitenkaan ole, tai sitten ei lainkaan.


      • Kahdeksan euroa per tunti
        Yhdeksän euroa/tunti kirjoitti:

        Olen tarjonnut työtäni, vastausta en ole saanut.
        Ei ole kuukausikorttia, kuljen matkat polkupyörällä.
        Mutta yleensä nämä avustajien tarvitsijat ovat sellaisia, että puhuvat vain lämpimikseen.

        Minulle on ihan sama, onko työn lailliset edut voimassa nimellisesti, kun ne eivät käytännössä kuitenkaan ole, tai sitten ei lainkaan.

        Luin viestin jossa palkkatarjous oli annettuna.

        m i i n a l i k k u @ y a h o o. com


      • yritäjä pl
        Kotiavun tarpeessa kirjoitti:

        Asumme 35 neliössä, eikä huoneistossamme ole astianpesukoneelle tilaa. Myös tiskialtaamme on sen verran pieni, ettei siihen paljoa astioita mahdu. Tälläkin hetkellä meillä on puolet hellanpäällisestäkin täynnä astioita. Ja kyllä, meillä on niukasti astioita, minkä vuoksi tiskata tulisi usein.

        Päivän pääateriaa en tietenkään tee minä, vaan kihlattuni lukujensa lomassa.

        Vaatteita emme vaihda sen useammin kuin te muutkaan.

        En ole missään vaiheessa tarkoittanutkaan, että kotiapumme tulisi kymmenien kilometrejen päästä, luulisi viiden kilometrinkin säteeltä löytyvän ehdokkaita, jopa kehden kilometrin. Näin ollen työntekijän ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä matkoista, vaan hänelle olisi kuukausikortti, ellei hän jopa asuisi kävelymatkan päässä.

        On se kumma, että kun lapsiperhe on halukas ottamaan kotiapulaisen, ovat kaikki niin ymmärtäväisiä, mutta kun lapseton pariskunta haluaa, niin pidetään niin hulluna että. Lisäksi syyllistetään siitä, että joku on halukas tarjoamaan työtä.

        hei!
        Ymmärrän kyllä että et jaksa tehdä koti töitä! Mutta sitä en miksi haluat tehdä kaiken rikolisella tavalla??????
        Työaikin on outo kai tiedät että ilta siivouksesta joutuu korvaamaan myös ilta lisän. Kotitalous vähennys tulee samoihin hintooihin kun tuo sinun maksasi palkka. Kun tajoot pimeetä työtä riski on myös tekijällä siksi siitä pyydetään korkeampaa palkkaa. Mitä oikein opiskelet kun et näistä riskeitä tiedä? Lisäksi lapsiperheet eivät teetä PIMEETÄ työtä vaan maksavat rehellisesti palkat sivukuluineen.
        T: yrittäjä pl


      • sivusta seurannut
        yritäjä pl kirjoitti:

        hei!
        Ymmärrän kyllä että et jaksa tehdä koti töitä! Mutta sitä en miksi haluat tehdä kaiken rikolisella tavalla??????
        Työaikin on outo kai tiedät että ilta siivouksesta joutuu korvaamaan myös ilta lisän. Kotitalous vähennys tulee samoihin hintooihin kun tuo sinun maksasi palkka. Kun tajoot pimeetä työtä riski on myös tekijällä siksi siitä pyydetään korkeampaa palkkaa. Mitä oikein opiskelet kun et näistä riskeitä tiedä? Lisäksi lapsiperheet eivät teetä PIMEETÄ työtä vaan maksavat rehellisesti palkat sivukuluineen.
        T: yrittäjä pl

        sen verran, että itse ainakin olin nimenomaan LAPSIperheessä siivoamassa, PIMEÄNÄ ja ALIPALKATTUNA!

        "lapsiperheet eivät teetä PIMEETÄ työtä vaan maksavat rehellisesti palkat sivukuluineen". Joopa


      • yrittäjä pl
        sivusta seurannut kirjoitti:

        sen verran, että itse ainakin olin nimenomaan LAPSIperheessä siivoamassa, PIMEÄNÄ ja ALIPALKATTUNA!

        "lapsiperheet eivät teetä PIMEETÄ työtä vaan maksavat rehellisesti palkat sivukuluineen". Joopa

        Hei!
        Jos teet pimeetä työtä miten meinaat perjätä kun pääset eläkkeelle? Itse olen ollut työ elämässä n. 25 vuotta ennen yrittäjäksi ryhtymistä enkö suostunut tekemään pimeetätyötä koska sillon minulla ei olisi ollut vakuutusta eikä olisi kertynyt eläkettä. Mieti kannataako jatkaa noin ja sitten jos jäät kiinni siinä on aika kovat sakot muiden maksujen lisäksi.

        T: yrittäjä pl


      • sivusta seurannut
        yrittäjä pl kirjoitti:

        Hei!
        Jos teet pimeetä työtä miten meinaat perjätä kun pääset eläkkeelle? Itse olen ollut työ elämässä n. 25 vuotta ennen yrittäjäksi ryhtymistä enkö suostunut tekemään pimeetätyötä koska sillon minulla ei olisi ollut vakuutusta eikä olisi kertynyt eläkettä. Mieti kannataako jatkaa noin ja sitten jos jäät kiinni siinä on aika kovat sakot muiden maksujen lisäksi.

        T: yrittäjä pl

        kotiapulaisen hommia koko työikäänsä painaa? Tänä päivänä ei kukaan. Tein sitä yhden kesän ja voisin kuvitella tekeväni eläkkeellä lisäansiona tai jos olisin työtön. Eläkerahat tienataan tietenkin tavallisessa veronalaisessa työpaikassa.


      • ihmeellistä
        Kotiavun tarpeessa kirjoitti:

        Asumme 35 neliössä, eikä huoneistossamme ole astianpesukoneelle tilaa. Myös tiskialtaamme on sen verran pieni, ettei siihen paljoa astioita mahdu. Tälläkin hetkellä meillä on puolet hellanpäällisestäkin täynnä astioita. Ja kyllä, meillä on niukasti astioita, minkä vuoksi tiskata tulisi usein.

        Päivän pääateriaa en tietenkään tee minä, vaan kihlattuni lukujensa lomassa.

        Vaatteita emme vaihda sen useammin kuin te muutkaan.

        En ole missään vaiheessa tarkoittanutkaan, että kotiapumme tulisi kymmenien kilometrejen päästä, luulisi viiden kilometrinkin säteeltä löytyvän ehdokkaita, jopa kehden kilometrin. Näin ollen työntekijän ei tarvitsisi maksaa ylimääräistä matkoista, vaan hänelle olisi kuukausikortti, ellei hän jopa asuisi kävelymatkan päässä.

        On se kumma, että kun lapsiperhe on halukas ottamaan kotiapulaisen, ovat kaikki niin ymmärtäväisiä, mutta kun lapseton pariskunta haluaa, niin pidetään niin hulluna että. Lisäksi syyllistetään siitä, että joku on halukas tarjoamaan työtä.

        En voi muuta ku ihmetellä, on sulla aikaa tänne kirjoittaa, mut ei ole pestää astioita tai pestää pyykkiä. Ja kaiken lisäksi haluat että se tuleva kotiapulainen siivoa siellä teidän läsnäolleessa? On se helvetin mukava ku joka kyttää olan yli.
        Sä oot helvetin snobi, et halua liata käsiäsi, luulet itsestäs liikoja!
        Toivottavasti sun mieskään ei täläistä kauan katso, vaan potkase sut vittuun sieltä, et saisit sit itse hakea sitä kotiapulaisen paikka 8e/h


    • Kotiavustajakurssin suoritt...

      Olen kotiavustajakurssin käynyt.
      Pistä sähköpostia tulemaan.
      m i i n a l i k k u @ y a h o o . c o m

    • ei voi kuin nauraa

      Mitä enemmän tätä kotiapulaiskirjoitusta lukee, sitä enemmän alkaa naurattaa. Tulee jotenkin sellainen tunne, että joku "bimpo" on kirjoittanut koko jutun tarvitsematta koko siivousapua. On niin monta asiaa jotka saavat huvittuneena miettimään:
      - aluksi luulin, että asunto on joku iso kaksio tai kolmio jossa todella olisi siivoamista, mutta 35 neliön asunto, no siinä sitä siivoamista on kaksi kertaa viikossa vähimmillään 4h enimmillään 6-8h aikaa ainakin olisi
      - morsmaikko tekee työtä, opiskelee ym joten ei voi edes kuvitella tarttuvansa vaikka imurin varteen pari kertaa viikossa, ei edes lauantaina tai sunnuntaina, jolloin voisi kantaa kortensa kekoon
      - sulhaspoika sitten tekee päivän pääaterian ja kasaa kattiloita ja pannuja pitkin hellanpäällistä (ps. ihmettelen missä sitä ruokaa niinä päivinä valmistetaan, kun hella on asteita täynnä, ai niin onhan se uuni jossa voi paistaa)
      sulhasmiehelle sanoisin, että korjaa jälkesi, itse en huolisi sellaista kokkia huusholliini joka ei korjaaa jälkiään
      kattilat ja pannut huuhdotaan heti ruuanvalmistuksen jälkeen,se ei ole mikään ongelma, en itse ilkeäisi jättää siivoojallekaan muutaman päivän kuivuneita kattilankoppuroita
      - hellanpäällinen ja tiskiallas on täynnä astioita, mutta kuitenkin niitä on niukasti??
      - vaatteitakin vaihdetaan joskus, mutta ei osata laittaa likaisa suoran koneeseen ja kone pyörimään, morsmaikku laittaisi aamulla ennen töihin lähtemistä pyykit pyörimään ja sulhasmies, kun on kotona olisi hyvää liikuntaa lukujen lomassa nousta pois kirjan äärestä ja ripustaa pyykki kuivumaan siinä voisi samalla hieman venytellä ja taas lukeminen maistuisi
      - missäköhän olette ilmoitelleet ennen tätä, kun koko suku on tulossa mukaan siivoamaan (lapset/ukot)?
      - jos joku siivoaa 10e:lla, niin siitäkin menee matkakulut (jos ei asu kävely- tai pyörämatkan päässä), vai luulitko, että matkakortin saa ilmaiseksi hkl:tä apua mitä ajattelumaailmaa
      - teille on tarjottu siivousapua alle 10 ekun, miksi ei ole kiinnostanut?
      - olen kuullut, että on uusavuttomia ihmisiä, jos tämä siivoojan etsintänne on todellakin tosi, niin teissä kyllä löytyy se tuplasti
      - mitenköhän aikanaan tulette pärjäämään, kun tulee muutama lapsi sekaan sekoittamaan pakkaa, no ehkä luette niin hyvään ammattiin, että voitte palkata seitsemäksi päiväksi kokopäiväisen kotiapulaisen, mutta voin kertoa, ettei häntäkään saa ilmaiseksi

      • Annelli

        Samoja asioita ihmettelen minäkin. Miten voi kämppä olla siivottomassa kunnossa, jos toinen puoliso käy siellä vain lähinnä nukkumassa? Toinenkin puoliso ilmeisesti viettää päivänsä muualla kuin asunnossa, koska siivous pitäisi tapahtua ilta-aikaan avaimen puutteen vuoksi. Silti pitäisi siivota 2 kertaa viikossa, yksiötä?


      • Annelli
        Annelli kirjoitti:

        Samoja asioita ihmettelen minäkin. Miten voi kämppä olla siivottomassa kunnossa, jos toinen puoliso käy siellä vain lähinnä nukkumassa? Toinenkin puoliso ilmeisesti viettää päivänsä muualla kuin asunnossa, koska siivous pitäisi tapahtua ilta-aikaan avaimen puutteen vuoksi. Silti pitäisi siivota 2 kertaa viikossa, yksiötä?

        Pikku vinkki vielä: siivoojan voi kyllä jättää päiväksi touhuamaan ilman avainta, kun sopii tuloajan ennen kuin itse lähtee töihin...Toimiii ainakin meillä.(Meillä käy siis siivoja kerran viikossa ja on lähes koko päivän. Siivottavana lapsiperheen 232 neliöinen omakotitalo)


      • Kotiavun tarpeesa

        Lauantait ja sunnuntait menevät kyllä opinnäytetyötä ja muita koulutehtäviä tehtäessä.

        Astioita todellakin on niukasti, tai ainakin niukemmin kuin useimmilla pariskunnilla. Juuri sen verran, että ne riittävät kyllä täyttämään tiskialtaan ym, mutta sitten ne ovatkin kaikki siinä. Juuri tämän vuoksi tiskaus on suoritettava kahdesti viikossa, kerran viikossa jos meillä tiskattaisiin, niin ei käyttäisimme toisen puolikkaan viikosta likaisia astioita.

        Missä vaiheessa olen sanonut, ettemme pyykinpesukonetta täyttäisi? Vaatteet laitamme aina suoraan koneeseen (mikäli väri on oikea).

        Voisinhan minä laittaa koneen päälle töihin lähtiessäni, ainoa vaan, että kihlattuni lähtee opiskelemaan pian minun jälkeeni, jolloin kone pyörisi itsekseen ja saattaisi tulla ties mitkä vesivahingot.

        En ole väittänyt, että matkakortti ilmainen olisi, mutta uskoisin useimpien kuitenkin lataavan sen muutenkin, ei ainoastaan meille tuloa varten.

        Asuntojen koon suhteen päähäsi on pahemman kerran pinttynyt sama, kuin useimmille muillekin, jopa itselleni, kunnes muutin pieneen asuntoon: isosta asunnosta löytyy useimmiten mm. astianpesukone, mitä ei pieneen asuntoon mahdu, lisäksi isommassa asunnossa ei ole pakko siivota heti, ellei millään ehdi. Tästä minulla on omakohtaistakin kokemusta, sillä lapsuutenikoti oli 240 neliöä, ja siellä oli hyvin tilaa elää, vaikka tavaroita olisikin ollut levällään, nykyisessä asunnossa jo pelkästään pyykinkuivaustelineet vievät karhunosan elintilasta.

        Huomaa, ettet sinä ainakaan ole eläessäsi kiirettä nähnyt, minkä vuoksi tuletkin putoamaan todella korkealta, ainakin mikäli suinkaan olet työikäinen. Tänä päivänä työuupumus ja kiire ovat nimittäin hyvin yleisiä ilmiöitä, harvalla niin kiireistä on kuin minulla, mutta kuitenkin. Sinulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä todellinen väsyminen on.

        Tänäänkin tulin 8:ksi töihin, olen töissä 15.45:teen, 16:00:ksi kouluun ja 21.00 kotiin. Heti opinnäytetyötä tekemään ja huomenna taas 8:ksi töihin....


      • Hilppa

        Unohdit että se on suomenruotsalainen. Pitäähän niiden saada joku suomalainen juntti nälkäpalkalla siivoomaan.


      • kyse on vain oikeudenmukais...
        Kotiavun tarpeesa kirjoitti:

        Lauantait ja sunnuntait menevät kyllä opinnäytetyötä ja muita koulutehtäviä tehtäessä.

        Astioita todellakin on niukasti, tai ainakin niukemmin kuin useimmilla pariskunnilla. Juuri sen verran, että ne riittävät kyllä täyttämään tiskialtaan ym, mutta sitten ne ovatkin kaikki siinä. Juuri tämän vuoksi tiskaus on suoritettava kahdesti viikossa, kerran viikossa jos meillä tiskattaisiin, niin ei käyttäisimme toisen puolikkaan viikosta likaisia astioita.

        Missä vaiheessa olen sanonut, ettemme pyykinpesukonetta täyttäisi? Vaatteet laitamme aina suoraan koneeseen (mikäli väri on oikea).

        Voisinhan minä laittaa koneen päälle töihin lähtiessäni, ainoa vaan, että kihlattuni lähtee opiskelemaan pian minun jälkeeni, jolloin kone pyörisi itsekseen ja saattaisi tulla ties mitkä vesivahingot.

        En ole väittänyt, että matkakortti ilmainen olisi, mutta uskoisin useimpien kuitenkin lataavan sen muutenkin, ei ainoastaan meille tuloa varten.

        Asuntojen koon suhteen päähäsi on pahemman kerran pinttynyt sama, kuin useimmille muillekin, jopa itselleni, kunnes muutin pieneen asuntoon: isosta asunnosta löytyy useimmiten mm. astianpesukone, mitä ei pieneen asuntoon mahdu, lisäksi isommassa asunnossa ei ole pakko siivota heti, ellei millään ehdi. Tästä minulla on omakohtaistakin kokemusta, sillä lapsuutenikoti oli 240 neliöä, ja siellä oli hyvin tilaa elää, vaikka tavaroita olisikin ollut levällään, nykyisessä asunnossa jo pelkästään pyykinkuivaustelineet vievät karhunosan elintilasta.

        Huomaa, ettet sinä ainakaan ole eläessäsi kiirettä nähnyt, minkä vuoksi tuletkin putoamaan todella korkealta, ainakin mikäli suinkaan olet työikäinen. Tänä päivänä työuupumus ja kiire ovat nimittäin hyvin yleisiä ilmiöitä, harvalla niin kiireistä on kuin minulla, mutta kuitenkin. Sinulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä todellinen väsyminen on.

        Tänäänkin tulin 8:ksi töihin, olen töissä 15.45:teen, 16:00:ksi kouluun ja 21.00 kotiin. Heti opinnäytetyötä tekemään ja huomenna taas 8:ksi töihin....

        Turhaan nyt hikeennyt. Kysehän on vain tavastasi suhtautua kotiapuun/siivoojaan. Hyvä jos haluat jonkun auttamaan arkipvän kiireissä, ei siinä mitään, niin mekin teemme (2 aikuista ja koira).
        Mutta tavassasi on se kritiikki. Haluat ylläpitää mustaa työvoimaa ja polkea palkkoja, et ole valmis maksamaan palkkaa, silti pitäisi saada laatua. Siinä ristiriita.
        Palkkaa luotettavasta firmasta ja laillisesta se kotiapusi ja ota se kerran vkossa, 3-4 tuntia. Se riittää, jos firma on ammattitaitoinen ja asiansa osaava. Vaikka KE pvä, ehtii siivota, pestä pyykit ja tiskata ja vaikka tehdä vähän ruokaa pakkaseen ja käydä kaupassa. Näin kotisi on siisti taas vähäksi aikaa ja vkonloppuna ehditte ehkä itse tehdä jotain tai jättää suosilla taas seuraavaan ke-pvään.

        Kotiapu maksaa: Palvelun hinta on 28,67€/tunti, sis 22% alvin. Hyödyntämällä 60% verovähennyksen hinta on todellisuudessa 11,47€/tunti, 100€ omavastuuosuuden jälkeen. Vkossa tekee siis (4x 11,47 = 45,88€).
        Kotitalousvähennyksen voi tehdä useampi henkilö taloutta kohden. Pariskuntana esim veromme kevenevät 4600€ (verovähennys max 2300€/vuosi/hlö, omavastuu 100€/hlö).

        Kun vähän mietit, se rehellinen ja ammattitaitoinen saattaa jopa tulla halvemmaksi!
        Ei pelkoa ettei voisi luottaa, eikö olisi kivampaa tulla siivottuun kotiin töitten ja koulun jälkeen, kun olla samalla illalla kotona kun toinen siivoaa ja häiritsee sinua?

        Mutta jos edelleen et löydä sukulaistyttöä ilmaiseksi töihin 2x vkossa x 8€ tunti matkakulut, mieti uudelleen. Et varmasti itsekkään menisi vieraaseen kotiin ilmaiseksi, vai menisitkö?


      • Annelli
        Hilppa kirjoitti:

        Unohdit että se on suomenruotsalainen. Pitäähän niiden saada joku suomalainen juntti nälkäpalkalla siivoomaan.

        Ja minulle jäi epäselväksi se, miksei siivooja voi saapua paikalle esim. 7.30 tai milloin asunnosta ollaan poistumassa töihin ym. Luuisi jo 35 neliön kopissa häiritsevän iltaisin kun joku imuroi. Päiväaikaan varmaan löytää paremmin työntekijöitä, koska useimmat haluavat tehdä työnsä normaaleina työaikoina.


      • Annelli
        Annelli kirjoitti:

        Ja minulle jäi epäselväksi se, miksei siivooja voi saapua paikalle esim. 7.30 tai milloin asunnosta ollaan poistumassa töihin ym. Luuisi jo 35 neliön kopissa häiritsevän iltaisin kun joku imuroi. Päiväaikaan varmaan löytää paremmin työntekijöitä, koska useimmat haluavat tehdä työnsä normaaleina työaikoina.

        On paljon muitakin keinoja välttää kotityöt, kuin palkata joku kotiinsa tekemään niitä. Kiireisenä lapsiperheenä käytämme paljon seuraavia:

        - Syömme paljon ravintoloissa: ei kaupassakäyntiä, kokkaamista, tiskiä, sotkua keittiössä eikä ruokailuhuoneessa. Kahville menemme usein kahvilaan, kotona emme useinkaan kahvia keittele.

        - Pesulapalvelut; pyykit, varsinkin liinavaatteet pesulaan ja sieltä mankeloituna kaappiin.

        - Meillä käy tosin siivoojakin kerran viikossa, mutta mikäli meillä ei olisi lapsia, pärjäisimme loistavasti ilmankin kaupallisia palveluita käyttäen.

        Koska asutte Helsingin keskustassa, ei palveluista ainakaan ole puutetta. Opiskelijakortilla saa kai jotain alennuksiakin. Onhan se kivampi asua pienessä asunnossa, missä ei ruoka ja ruuanjätteet käryä


      • edelleenkin naurattaa
        Kotiavun tarpeesa kirjoitti:

        Lauantait ja sunnuntait menevät kyllä opinnäytetyötä ja muita koulutehtäviä tehtäessä.

        Astioita todellakin on niukasti, tai ainakin niukemmin kuin useimmilla pariskunnilla. Juuri sen verran, että ne riittävät kyllä täyttämään tiskialtaan ym, mutta sitten ne ovatkin kaikki siinä. Juuri tämän vuoksi tiskaus on suoritettava kahdesti viikossa, kerran viikossa jos meillä tiskattaisiin, niin ei käyttäisimme toisen puolikkaan viikosta likaisia astioita.

        Missä vaiheessa olen sanonut, ettemme pyykinpesukonetta täyttäisi? Vaatteet laitamme aina suoraan koneeseen (mikäli väri on oikea).

        Voisinhan minä laittaa koneen päälle töihin lähtiessäni, ainoa vaan, että kihlattuni lähtee opiskelemaan pian minun jälkeeni, jolloin kone pyörisi itsekseen ja saattaisi tulla ties mitkä vesivahingot.

        En ole väittänyt, että matkakortti ilmainen olisi, mutta uskoisin useimpien kuitenkin lataavan sen muutenkin, ei ainoastaan meille tuloa varten.

        Asuntojen koon suhteen päähäsi on pahemman kerran pinttynyt sama, kuin useimmille muillekin, jopa itselleni, kunnes muutin pieneen asuntoon: isosta asunnosta löytyy useimmiten mm. astianpesukone, mitä ei pieneen asuntoon mahdu, lisäksi isommassa asunnossa ei ole pakko siivota heti, ellei millään ehdi. Tästä minulla on omakohtaistakin kokemusta, sillä lapsuutenikoti oli 240 neliöä, ja siellä oli hyvin tilaa elää, vaikka tavaroita olisikin ollut levällään, nykyisessä asunnossa jo pelkästään pyykinkuivaustelineet vievät karhunosan elintilasta.

        Huomaa, ettet sinä ainakaan ole eläessäsi kiirettä nähnyt, minkä vuoksi tuletkin putoamaan todella korkealta, ainakin mikäli suinkaan olet työikäinen. Tänä päivänä työuupumus ja kiire ovat nimittäin hyvin yleisiä ilmiöitä, harvalla niin kiireistä on kuin minulla, mutta kuitenkin. Sinulla ei ole aavistustakaan siitä, mitä todellinen väsyminen on.

        Tänäänkin tulin 8:ksi töihin, olen töissä 15.45:teen, 16:00:ksi kouluun ja 21.00 kotiin. Heti opinnäytetyötä tekemään ja huomenna taas 8:ksi töihin....

        On todella virkistävää lukea tätä keskustelupalstaa. En tiedä onko minulla hieman outo huumorintaju, mutta väkisinkin vetää suupieliä hymyyn, kun tätä keskustelua seuraa. Ikävä kyllä syysloma loppuu ja tämä: korkealta putoava ( henkisesti vai miten?) , työikäinenkö?, no eiköhän 50 ole, v69 työelämään lähtenyt, ei kiirettä nähnyt: no 3 lasta kasvattanut töiden lomassa,12vuotta isossa maalaistalossa miniänä, kaiken muun maalaistaloon kuuluvan lisäksi noin 200neliön talon siivoukset, leipomiset, ruuanlaitot, ei kiirettä ollut, mutta joutua piti. Näiden vuosien jälkeen 9 vuotta kaksivuorotyötä, edelleenkin perhe huollettavana. Yksinhuoltajaksi v97, (tosin enää yksi lapsi, muut omillaan). Hyvä itsetunto, luottamus omiin kykyihin ja halu oppia uutta, joten vielä 46 vuotiaana opiskelu uuteen ammattiin, muutto pääkautunkiseudulle työn perään. Mutta nyt ei ole kiirettä, kun työmaa taas loman jälkeen kutsuu ei siellä ole kuin 22 mielenterveysvanhusta odottamassa, että kerkiäisi jokaisen luona käymään, joidenkin pyllyä pyyhkimään, toisille vaippoja vaihtamaan, hieman kaiken tämän keskellä vielä kuuntelemaan mitä ihmeellisempiä juuttuja mieleltään sairastuneen vanhuksen suusta. Se on todella hyvä, ettei kiirettä ole, mutta edelleenkin joutua pitää. Yksi asia on todella mukavaa, kun ei ole tiennyt mitä todellinen väsyminen on. Ei edes silloin, kun valvoi aikoinaan yöllä pienen lapsen kanssa, viideltä kuitenkin ylös nousten, että navettaan kerkisi. Tai nyt, kun esim. yksinään yökkönä valvoo niiden 22 vanhuksen yöunta monta yötä peräkkäin, ei väsytä ei sitten yhtään. Kuitenkaan työuupumista ei vielä ole tullut, vasta 37 vuotta työelämässä, eläkeikään vielä kymmenen vuotta, voihan se vielä iskeä, mutta se on sen ajan ongelma, ei murehdita sitä mitä vielä ei ole.
        Sinun ongelmasi on kuitenkin edelleen sen puoli-ilmaisen piikasiivoojan saaminen. Kirjoitit muistaakseni jossakin jutussa ettette tarvitse tätä puoli-ilmaista apulaista kuin muutaman kuukauen. Tällä tavalla netissä asiaa vatvoen saattaa käydä niin, että nuo kuukaudet menevät ja hups ette enää tarvitsekaan koko ihmistä. Säästyy rahaa, kotityöt tulee tehtyä, sillä pakkohan teidän on itse ne tehdä, kun ette ketään raaski palkata. Teinä minä ostaisin kertakäyttö astioita, käyttäisin vain 1-2 kattilaa ja yhtä paistinpannua, säästyisi tiskipöytä kuormituselta. Kattila pannut heti pesuun ja kertakäyttö astiat roskiin. Yksi ongelma saattaisi kuitenkin tulla, kuka veis roskat?


    • kajahtanut

      Varmaan on vaikea ymmärtää että kotisiivouskin on työtä,sitä tehdään syystä että halutaan rahaa.
      Suosittelenkin että etsitte ihmisen jolla on halua harrastaa siivousta.

      Jos asiaa mietit,ja toivottavasti ymmärrät ettei pimeän työvoiman käyttö ole sallittua!
      Mistä siis löytää työntekijä joka lähtisi alle 10e matkustamaan omalla kustannuksella jonkun kotiin siivoamaan,paikasta maksettaisiin 20e kerta kahden tunnin työstä joka viikko,hetkinen..
      Okay,siitähän tulee 80euroa kuukaudessa,vähennetään matkakulut ja verot..jippii siitähän jää vajaa 50e kuukaudessa.
      Hieno homma,mutta mistähän sellaisen löytäisi,toki pitäisi olla tunnollinen ja tehdä työnsä ammattimaisesti.
      Jospa rupeatte itse tekemään bisnestä miehenne kanssa siivoamalla muiden koteja vaikka 9e/tunti.

      Järkevästi.
      Ainoa pelastuksenne on löytää iltaopiskelia,joka asuu aivan naapurissa,jolla on pieni veroprosentti .
      Silloin joku 15euroa/tunti olisi sopiva korvaus menetetystä vapaa ajasta.
      Toinen vaihtoehtonne on ottaa yhteyttä yrityksiin jotka tarjoavat kotisiivouspalveluita,vaikka tuntihinta onkin 25e-30e tunnilta voitte hakea miehenne kanssa teille kuuluvaa kotitalous verovähennys oikeutta,ja kappas vaan.lopulta kotisiivous ei maksakkaan paljon mitään.
      Saatte ammattitekijän jolle maksetaan asianmukaisesti tehdystä työstä.

      • ingrid Tötterström

        Asun 19m2 yksiössä keskustassa,tarvitsisin kotiapua siivousten sekä muiden kotiaskareiden osalta.
        Olen valmis maksamaan 7,50e/h.
        Tarvitsisin siivousapua 2 x viikossa,työt tulisi tehdä rivakasti,ammattitaidolla ja hyvin koska en voi maksaa kuin puolesta tunnista käyntikerta.
        En voi antaa avainta koska asun myös vuokralla,siivous ajankohta olisi tiistai ja perjantai,päästän siivoojan sisälle klo.06.15.,ja siivoojan täytyisi olla valmis klo.06.45. koska silloin haluan lukea aamun lehden rauhassa.
        Siivoja ei saa haista,hänellä täytyy olla asianmukaiset vaatteet ja muutenkin hänen tulee puhutella minua kunnioittavasti koska maksanhan hänen palkkansa ja vielä omista rahoistani.
        Olisin myös kiitollinen jos siivooja veisi viikottain pullot kauppaan ja toisi rahat minulle aina seuraavalla kerralla.
        Siivoojalla täytyisi olla jonkinlainen vakuutus vahinkojen varalle,koska itse asun vuokralla enkä ole ottanut kotivakuutusta.
        Olen etsinyt kotiapua kohta vuoden,mutta ei vaan ole löytynyt.
        Ihmettelen suuresti miksi ei työt kelpaa.
        Jospa tätä kautta saisin itselleni vihdoin kotiavun.


      • ingrid Tötterström.
        ingrid Tötterström kirjoitti:

        Asun 19m2 yksiössä keskustassa,tarvitsisin kotiapua siivousten sekä muiden kotiaskareiden osalta.
        Olen valmis maksamaan 7,50e/h.
        Tarvitsisin siivousapua 2 x viikossa,työt tulisi tehdä rivakasti,ammattitaidolla ja hyvin koska en voi maksaa kuin puolesta tunnista käyntikerta.
        En voi antaa avainta koska asun myös vuokralla,siivous ajankohta olisi tiistai ja perjantai,päästän siivoojan sisälle klo.06.15.,ja siivoojan täytyisi olla valmis klo.06.45. koska silloin haluan lukea aamun lehden rauhassa.
        Siivoja ei saa haista,hänellä täytyy olla asianmukaiset vaatteet ja muutenkin hänen tulee puhutella minua kunnioittavasti koska maksanhan hänen palkkansa ja vielä omista rahoistani.
        Olisin myös kiitollinen jos siivooja veisi viikottain pullot kauppaan ja toisi rahat minulle aina seuraavalla kerralla.
        Siivoojalla täytyisi olla jonkinlainen vakuutus vahinkojen varalle,koska itse asun vuokralla enkä ole ottanut kotivakuutusta.
        Olen etsinyt kotiapua kohta vuoden,mutta ei vaan ole löytynyt.
        Ihmettelen suuresti miksi ei työt kelpaa.
        Jospa tätä kautta saisin itselleni vihdoin kotiavun.

        Haluan vielä lisätä etten halua mitään kokematonta !!
        Sisarellani oli sellainen kokemus kotisiivoojasta joka kävi kerran viikossa(maanantaisin) siivoamassa,ja kun kerran kävin perjantaina hänen luonaan oli sisareni Siv aivan vihainen ja näytti mm. hänen kylpyhuonettaan,siellä oli paha haju sekä buduaari aivan karvoissa ,wc-pytty oli sisäpuolelta aiva kurassa,tosin sisarellani oli ollut alkuviikosta vatsatautia.
        Odotan innolla vastauksia.


      • Annelli
        ingrid Tötterström. kirjoitti:

        Haluan vielä lisätä etten halua mitään kokematonta !!
        Sisarellani oli sellainen kokemus kotisiivoojasta joka kävi kerran viikossa(maanantaisin) siivoamassa,ja kun kerran kävin perjantaina hänen luonaan oli sisareni Siv aivan vihainen ja näytti mm. hänen kylpyhuonettaan,siellä oli paha haju sekä buduaari aivan karvoissa ,wc-pytty oli sisäpuolelta aiva kurassa,tosin sisarellani oli ollut alkuviikosta vatsatautia.
        Odotan innolla vastauksia.

        Kiitos Ingrid, tämäkin päivä näyttää valoisalta ansiostasi. Ihanaa, että joku jaksaa ilostuttaa muita!


      • kaislahameet
        Annelli kirjoitti:

        Kiitos Ingrid, tämäkin päivä näyttää valoisalta ansiostasi. Ihanaa, että joku jaksaa ilostuttaa muita!

        Kyllä varmaan löytyy työvoima Ingridille,menen vaikka itse auttamaan niin mielenkiintoinen tarjouksesi oli ettei rahalla väliä..


    • tst_tst

      testi

    • Neito1234

      Mitä te täällä ulisette? Kotiapulainen on herrojen herkkua. Jos ei ole varaa ottaa kotiapulaista 10e/h niin sitten ei varmaan kannata ottaa ollenkaa. Normaali tavis-suomalaisperhe pärjää ihan ilmankin. Ja mitä siivoojien palkkaan tulee niin kyllä nekin pyörivät 9 euron tuntumassa.

      Itselleni kotiapulaisessa tärkeämpää on luotettavuus ja ahkeruus. Se että päästän jonkun ihmisen hengailemaan päiväksi kotiini, tarkoittaa että hänen pitää pitää sitä kuin omaansa, oikeasti tehdä hommat, ei saa rikkoa mitään eikä varastaa. Mitä vähemmän maksat, sitä huonomman lopputuloksen saat.

    • !!!!!!!!!!!!!1111111

      Pyytäkää äiskä siivoomaan.

      Pullamössöt! :))

    • Töitäolisitarjolla

      Palkkaisin mielelläni kotiapulaisen tänne länsi-rannikolle. Jos sellaisen löytäisi jostakin. Tekemään kodin perustyöt lähinnä.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      390
      3877
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      135
      2710
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      129
      1877
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1320
    5. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      51
      1202
    6. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      172
      1199
    7. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      74
      1180
    8. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      64
      1125
    9. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      51
      952
    10. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      291
      940
    Aihe