Alkoholi+teini= Mitä?

Huolestunut ja pettynyt.

Eli asia on näin: Tyttäreni on 13vuotias, eli mielestäni vielä aika nuori. Hän jäi kiinni juomisesta. Hän sanoi menevänsä kaverilleen, minulla tuli hänelle asiaa, mutta hänen puhelimensa oli kiinni. Joten soitin hänen ystävälleen kotiin ja sain kuulla, että heidän olisi pitänyt olla muka meillä.

Olen aivan sanoin kuvailemattoman vihainen. Olen sanonut, etten sitä tule hyväksymään. Ainakaan kun hän on alaikäinen, tehköön 18-vuotiaana mitä lystää, jos tahtoo sitten vielä.

Mutta miksi hän meni juomaan perjantaina? Itse olin kotona, siinä uskossa, että tyttäreni olisi turvallisesti ystävällään. Ei kuitenkaan ollut.

Olen jutellut hänen kanssaan, ja hän myönsi sen. Ilmeisesti jo juonut useamman kerran, kiinni jäämättä. Tupakan polttoa ei ainakaan myöntänyt, mutta miten voin mennä takuuseen, ettei hän sitäkin polta? Miten voin saada selville, jos hän polttaa.

Tyttäreni on nyt kolme viikkoa arestissa, rahaa ei tipu. Luottamuskin meni aivan kokonaan.

Nyt kysyn, olinko liian ankara tai "lepsu". Miten voisin saada selville nyt kaiken, kuinka kauan on juonut/kuinka usein? Polttaako? Ja miksi tämä kaikki?

Täällä ilmeisesti käy teinejä, sekä muiden teini-ikäisten vanhempia. kertokaa omia kokemuksianne kyseisestä asiasta. Loppuun vielä, että minä eikä mieheni juoda eikä polteta. No juotua saattaa tulla joskus, mutta todella harvoin, eikä sekään mene känneihin.

33

6773

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jopo9

      Tästä on aivan identtinen aihe tällä ekalla sivulla toi vkl tapahtuu.

      Ja siis eihän lapsen juomista voi hyväksyä!
      Alkoholi on kielletty alaikäisiltä ja hallussapito alaikäisellä on rikos.

      Sekä suuriosa jotka aloittavat 13-vuotiaana säännöllisen juomisen alkoholisoituvat.

      Et siis missään tapauksessa tehnyt liian lepsusti.
      Ei kenenkään hyvän nuoren vanhemmat anna juoda ennenkuin on 18. (kannattaa huomauttaa siltikin, vaikka olisi 18). Juominen on kyllä 13-vuotiaalle 100% myrkkyä ja tuhoaa aivoja ja sisäelimiä tehokkaasti. Voin 90% todennäköisyydellä sanoa, että tyttösi on polttanut aina joskus, sillä nuorten alkoholi ja tupakka kulkevat käsikädessä.
      Moni kaverini jotka aloittivat juomisen 15-17-vuotiaana jäi koukkuun tupakkaan, siten että ensin poltti vain kännissä ja lopulta aina.

      Itse en olisi saanut alaikäisenä, eikä kaverinikaan juoda.

      Hanki tyttärellesi harrastuksia, niin viinat unohtuvat. Itselläni oli vaativa harrastus, niin en alkanut juoda/polttaa ja olen siitä ikuisesti iloinen. Itse join ensimmäiset alkoholinui täysi-ikäisenä ellei kirkkoviiniä lasketa. Moni ystäväni, jotka aloittivat ylä-asteella (n.14-vuotiaana) säännöllisen alkoholikäytön ja lähes kaikki heistä ovat alkoholisteja!

      Jos tyttäresi lupaa parantaa tapansa, eikä juoda ennen 18 ikää, niin kaikki ok. Ei se pari kertaa tapa.

      • ..kaikista (tai edes melkein kaikista) alle 18-vuotiaana maistaneista mitenkään voi tulla alkoholisteja..


      • jopo9
        marya kirjoitti:

        ..kaikista (tai edes melkein kaikista) alle 18-vuotiaana maistaneista mitenkään voi tulla alkoholisteja..

        En sanonut kaikista. Sanoin, että omassa tuttavapiirissäni näin.

        Ja on 13-vuotias sen verran nuori, että altistuu helposti alkoholin armoille, jos tulee tapa joka kuuluu joka vkl:ään.


      • ...........

        Toisaalta myös tulee mieleen omat nuoruuden ja yli 18-v. ajat. En tietenkään 13-vuotiaana juonut, mutta silloin tällöin alle 18-vuotiaana. Kummasti se kiinnostus lopahti 18 vuotta täytettyä tuohon alkoholiin. Mietin, että olisikohan juttu voinut mennä överiksi, jos silloin 18-vuotiaana - ilman rajoituksia ja paremmissa kyvyissä ostaa määrällisesti enemmän sitä juotavaa ja käydä baareissa - olisi tuo juominen ollut kiinnostava ja "hieno juttu". Myönnettävä on, että olen tyytyväinen siihen, ettei alkoholin kanssa ole ongelmia ja se kiinnostaa TODELLA vähän näin aikuisena, kuin että kokeilin sitä nuoruudessa (ei lapsuudessa).


      • Jtktkgk

        Ennemmin kyllä sanoisin että alkoholin hallussapito liian nuorena on rikkomus eikä rikos, koska siitä seuraa vaan pieni rikesakko (jos on väh. 15v vanha) eikä tule ilmeisesti merkintää kaiken maailman rikosrekistereihin niin että tuon saanti vaikeutuisi tulevaisuudessa.


    • ehkä asiasta ei kannattaisi tuon arestin jälkeen tehdä liian isoa numeroa. kyllähän kuitenkin lähes kaikki tuon ikäiset alkoholia maistelevat, pointtina on vain se, että kuka sitä osaa/oppii käyttämään kohtuudella ja "siististi". voin läheisistä kokemuksista sanoa sen verran, että jos lähtee sille linjalle, että soittelee (nyt itse tilanteen jälkeen siis) tytön kavereiden vanhemmille ym. ihmisille ilman akuuttia hätää --> udellakseen jne., pahentaa vain tytön kapinointia ja valehtelua. ja niitä valheita kyllä nuori keksii uskomattoman hyvin, vaikka kaikki ilmeiset huijauskeinot olisivatkin vanhempien tiedossa. tupakointikin on vähän sellainen juttu, että ei sitä oikeastaan pysty täysin estämään, jos nuori päättää polttaa. tietysti mielipiteensä voi tuoda julki, olla antamatta rahaa jne., mutta kokonaan ei estää voi. niin kuin ei oikein niitä alkoholikokeilujakaan..

      eli pointtini oli se, että arestin ym. loputtua ei kannattaisi aloittaa sitä (nuoren kyllä huomaamaa) kyttäys/vakoilulinjaa, vaan tuoda mielipiteensä juomisesta ym. selvästi esille ja katsoa sitten, mihin se riittää. ei nuorena tehtyihin kokeiluihin (niin kuin ehkä itsekin muistat) ole välttämättä mitään erityistä syytä, pelkkä uuden viehätys, kavereiden esimerkki ja kokeilunhalu riittävät. sitä ei kyllä varmaankaan kannata edes odottaa, että nuori maistelisi alkoholia seuraavan kerran vasta 18-vuotissynttäreillään. :) nuoren kaveripiirin tunteminen, avoin keskustelu sekä rauhallisena/kiihkoilematta pysyminen olisivat ehkä toimivia ratkaisuja.

      itsestäni sen verran, että omat vanhempani olivat aikanaan aika samanlaisia kuin tekin, eli kotona ei juuri juotu ja humalassa olemista pidettiin ihan kamalana, hirveänä ja nolonakin asiana. tämä ainakin omalla kohdallani vain yllytti kokeilemaan, kun tuo vanhempien asenne ärsytti yltiönegatiivisuudellaan. helpoin tapa kapinoida siinä tietyssä vaiheessa kun on se, minkä tietää vanhempia eniten ärsyttävän. hyvin tiukka linja sellaisen "örveltämisen" suhteen meilläkin oli, mutta vähän myöhemmin tuli myös hiljainen hyväksyntä sille, että otin sen muutaman siististi kavereiden kanssa ja kotiuduinkin vielä ajallaan..

      • aikuinen66

        Marya,

        Mielestäni huonoa kasvatusta, että annetaan 15-17-vuotiaan juoda!


      • miksihän se muutoin
        aikuinen66 kirjoitti:

        Marya,

        Mielestäni huonoa kasvatusta, että annetaan 15-17-vuotiaan juoda!

        olisi laissa RIKOS!Alaikäisen lapsen elimistö ei siedä alkoholia...Fakta on että alkoholin ostaminen/myynti on rikos...koskee myös alkoholin tarjoamista!Mitä myöhemmällä iällä nuori aikuinen alkoholia kokeilee..sen parempi.


      • 18v
        miksihän se muutoin kirjoitti:

        olisi laissa RIKOS!Alaikäisen lapsen elimistö ei siedä alkoholia...Fakta on että alkoholin ostaminen/myynti on rikos...koskee myös alkoholin tarjoamista!Mitä myöhemmällä iällä nuori aikuinen alkoholia kokeilee..sen parempi.

        Ei se 18 vuoden ikä ole mikään maaginen raja, että sen kun täyttää niin kestää alkoholi, päiväääkään alle ei. Kumpi teistä on parempi: Se, että saa alaikäisenä esim. juhlissa juoda lasillisen kuohuviiniä vanhempien valvoessa, samalla oppien että alkoholi ei kuulu jokapäiväiseen elämään, vai se, että 18 vuotta täyttäessään lyödään pullo kuoharia kouraan, sanotaan onneksi olkonn ja sitten päästetään täysi-ikäinen baariin vetämään pää täyteen, nyt kun ollaan aikuisia ja kestetään alkoholia?


    • amalia

      Siinäpä onkin haastetta vanhemmille. Pitäisi saada lapsen ymmärrettäväksi kantansa riittävän topakasti, mutta silti yrittää välttää provosoimasta lasta juomaan uhmallakin uudestaan. Siinä pitäisi osata luovia kultaista keskitietä eikä olla toisaalta liian jyrkkä, mutta saada kuitenkin lapsi ymmärtämään että ei hyväksy hänen käytöstään. Lisäksi tulisi aina muistaa mainita, että ei hyväksy käytöstä, mutta silti rakastaa lastaan kuten tähänkin asti. Totta on, että jos et pelaa korttejasi oikein, et voi mitenkään pitää lastasi erossa viinaksista. Itse join ensimmäisen kerran 14 vuotiaana eikä minusta tullut alkoholistia, sen sijaan kahdesta ystävättärestäni tuli, jotka olivat saman ikäisiä kanssani ja yhdessä ryypättiin. Vaikka antaisit minkälaiset kotiarestit, niin et voi juomista estää, koska koulusta et voi lasta ottaa pois. Minun sijaislapseni tyttö 14 v. Lintsasi 2 päivää koulusta ja oli kuulemma luokkakavereidensa luona ryyppäämässä jo aamusta, et ehti suunnilleen selvitä siiheks kun piti tulla kotiin koulusta. Minähän en tietenkään edes huomannut mitään, koska en voinut kuvitellakaan et noinkin voi tehdä. Käry kävi, kun oli yrittänyt väärentää nimeni poissaolotodistukseen. Et kyllä niillä keinoja on jos on kova halu. Omasta nuoruudestani muistan, et mentiin ripariporukan kanssa seurakunnan kesäkodille ryyppäämään, ettei vanhemmat osaisi epäillä mitään. Tietääkseni siitä porukasta ei ole kenestäkään tullut alkoholisteja ja ikää meillä kaikilla on jo lähempänä 60 kuin 50. On tosi surullista kun lapset alottavat aina vaan nuorempina, mut ne vaan tekee niin. Pitäisi yrittää pitää kotona ainakin ilmapiiri niin miellyttävänä, että lapsen ei ainakaan ahdistavan koti-ilmapiirin vuoksi tarvitsisi lähteä juomaan. Keskustele lapsesi kanssa asiallisesti alkoholin vaaroista, mitä kaikkea muuta ikävää voi tapahtua, kun ei ole tolkuissaan. Sitten on vielä sekin vaara, et jos lapsella ei ole omia juomia, niin ne voi juoda toisten pulloista ja niissä saattaa olla epäpuhdasta alkoholia ja pääsee vielä hengestään, niin kuin on tapahtunut. Eli halusit tai et, niin alkoholi on nyt tullut lapsesi elämään ja nyt olisi valistuksen paikka. Ei koskaan toisten pulloista, aina pitää pysyä omassa porukassa, kännykkä oltava päällä oli tilanne mikä tahansa, et vanhemmat voi rientää hätiin jos lapsi on pulassa jne. Yritä saada lapseesi luottamukselliset välit, niin, että uskaltaa kertoa sulle kaikki asiansa. Pidä pää kylmänä ja jalat maassa. Olet nyt tien haarassa, toivon että osaat valita oikean tien.

      • äijä55

        Minkä ikäisenä sallisit alkoholit lapsellesi?

        Joitko itsekin salaa alaikäisenä?


      • amalia
        äijä55 kirjoitti:

        Minkä ikäisenä sallisit alkoholit lapsellesi?

        Joitko itsekin salaa alaikäisenä?

        niin vastaan, että jos voisin päättää, niin en luultavasti SALLISI minkään ikäisenä, mut kun ne mokomat just tekee ne päätökset itse, ni siihen on vaan jotenkin yritettävä sopeutua ja yritettävä pelastaa, mitä pelastettavissa vielä on. Eli kun tiedän, et ei auta vaikka olisin kuinka ankara, niin yrittäisin edes saada juomiseen jotain tolkkua ja yrittäisin valistaa lasta kaikista juomiseen liittyvistä vaaroista ja seuraamuksista. Valitettavasti kyllä join salaa alaikäisenä niinkuin niin monet tuhannet muutkin nuoret silloin, ennen minua ja minun jälkeeni. Luultavasti myös isäni on jo juonut alaikäisenä, olihan hän ainakin jo sodassa 13 vuotiaana maataan puolustamassa. Tupakanpolton ainakin hän oli aloittanut jo 6 vuotiaana. Isäni on kohta 80 vuotias, et kyllä aina on osattu, mut ennen nuoret joivat ja polttivat todella salaa, ettei kukaan aikuinen saanut tietää. Nykyään mennään yleisille paikoille oikein esiintymään ja rehvastelemaan. Todellisesti vielä puolet porukasta on juuri ja juuri astunut korkin päälle. Siinä suhteessa ainoastaan nykynuoriso eroaa aikaisemmista sukupolvista. Alkaako vanhemmilla muisti pettää vai onko vaan niin valikoiva muisti? En tällä kuitenkaan tarkoita, et hyväksyisin nuorten alkoholinkäytön, etenkin kun nykyään tiedetään jo paljon enemmin alkoholin vaaroista. Haluan vaan sanoa, et älkää nyt kuitenkaan tuomitko nykynuoria liian jyrkästi, kun ei itse olla oltu sen parempia ja ettei ne nuorten kokeilut heistä vielä alkoholisteja tee. Kyllä siihen vaikuttaa, niin geeniperimät, kuin kotiolotkin ja tärkeimpänä nuoren itsetunto, jota ei saisi latistaa liialla haukkumisella ja syyttelyllä. Pitää myös osata ymmärtää, et me teemme kaikki virheitä ja töpeksimme, mut virheistään pitää ottaa opiksi eikä pidä enää toistaa samaa virhettä. Se on kaikki sitä kasvamista.


    • MaiLis

      Meillä olisi annettu kunnon remmikuritusta ja ainakin loppuvuosi arestia kunnon nuhde-/valistussaarna.

      • ..............

        ja mitähän se remmin antaminen olisi auttanut? Luultavasti lapsikulta hipsii varmasti uudelleen pois näköpiiristäsi heti, kun mahdollista.


      • juuri niin
        .............. kirjoitti:

        ja mitähän se remmin antaminen olisi auttanut? Luultavasti lapsikulta hipsii varmasti uudelleen pois näköpiiristäsi heti, kun mahdollista.

        ne alkoholistit on tähänkin asti kasvatettu. En tiedä ketään joka olisi lopettanut juomisen kokonaan kovan kurituksen pelossa. Päinvastastaisia tapauksia kylläkin lukuisia. Et siitä vaan kasvattamaan remmillä tulevaa alkoholistia.


      • fdtgrgrg
        juuri niin kirjoitti:

        ne alkoholistit on tähänkin asti kasvatettu. En tiedä ketään joka olisi lopettanut juomisen kokonaan kovan kurituksen pelossa. Päinvastastaisia tapauksia kylläkin lukuisia. Et siitä vaan kasvattamaan remmillä tulevaa alkoholistia.

        Omassa kaveripiirissä ainakin kaikki jotka on kerran kokeillut niin jatkavat sitä silloin täällöin.. =)

        Ollaan kaikki ~15 vuotiaita.. jotkut 14.

        Juodaan keskustassa, nurtseilla, yhelle kaverilla on
        usein kämppä tyhjänä eli käty, ja sinne jokainen tulee juomineen=) Kaikki kertoo että menee kaverille yöks. =) Yks meistä ostaa aina juomat, juomista koska jo 15-vuotiaana saa kaikkialta ostettua kaljaa ja tommosta=)

        Osa meistä mukaan lukien mä kerran jäätiin kiinni ku oltiin kaljat repussa hengaamassa yhen nuorisokahvilan eessä ja sit joku soitti sinne poliisit ni sit me jäätii just kiinni, kytät vaa soitti parentseille jne.

        Ja kaikki osaa näytellä selvää ku menee himaan. =)


      • äippeli7
        fdtgrgrg kirjoitti:

        Omassa kaveripiirissä ainakin kaikki jotka on kerran kokeillut niin jatkavat sitä silloin täällöin.. =)

        Ollaan kaikki ~15 vuotiaita.. jotkut 14.

        Juodaan keskustassa, nurtseilla, yhelle kaverilla on
        usein kämppä tyhjänä eli käty, ja sinne jokainen tulee juomineen=) Kaikki kertoo että menee kaverille yöks. =) Yks meistä ostaa aina juomat, juomista koska jo 15-vuotiaana saa kaikkialta ostettua kaljaa ja tommosta=)

        Osa meistä mukaan lukien mä kerran jäätiin kiinni ku oltiin kaljat repussa hengaamassa yhen nuorisokahvilan eessä ja sit joku soitti sinne poliisit ni sit me jäätii just kiinni, kytät vaa soitti parentseille jne.

        Ja kaikki osaa näytellä selvää ku menee himaan. =)

        Mitäs vanhemmat tykkäs?


      • Huolestunut ja pettynyt.
        äippeli7 kirjoitti:

        Mitäs vanhemmat tykkäs?

        Minulle on nyt sitten asiat alkaneet avautumaan, ei todellakaan ensimmäinen kerta ollut. Ihmettelen vain, että kuinka olenkaan näin sinisilmäinen aina ollutkaan. "kokeilut" kestäneet pian sellaisen vuoden ilmeisesti.

        Mietin koko aika, että kyllä sitä itsekkin salaa aikanaan join. Tosin en oikeasti kuin kokeillut, en siis juomalla juonnut.

        Olen edelleen pettynyt, huolestunut ja oikeastaan vihainenkin. Koko aika vain mietin, että olenko hänet huonosti kasvattanut.


      • 16-vuotias
        Huolestunut ja pettynyt. kirjoitti:

        Minulle on nyt sitten asiat alkaneet avautumaan, ei todellakaan ensimmäinen kerta ollut. Ihmettelen vain, että kuinka olenkaan näin sinisilmäinen aina ollutkaan. "kokeilut" kestäneet pian sellaisen vuoden ilmeisesti.

        Mietin koko aika, että kyllä sitä itsekkin salaa aikanaan join. Tosin en oikeasti kuin kokeillut, en siis juomalla juonnut.

        Olen edelleen pettynyt, huolestunut ja oikeastaan vihainenkin. Koko aika vain mietin, että olenko hänet huonosti kasvattanut.

        Jos nyt jo noin paljon alkoholia imee, niin millainenkohan on minun ikäisenäni?

        Itse en juo ja olen iloinen, sillä on niitä nopeampiakin tammamiskeinoja.

        Etkai vaan salli sinä 13-vuotiaan äiti 17-vuotiaankaan dokaamista?


    • Leena-

      Kolme viikkoa kotiarestia on liian vähän. Vaatisin tyttöä tekemään täydellisen selvityksen aiheesta ja kertomaan oman näkemyksensä siitä. ja visionsa tulevaisuudesta... Panostaisin myös tyttären järkeviin harrastuksiin; nuoret alkavat juomaan, koska heillä ei ole mitään tekemistä.

      Jos tapahtuma toistuu kerrankin - ottaisin yhteyttä ammattiauttajiin. 13-vuotias on tosiaan nuori, nippanappa edes teini.

    • mitään apua..

      Kyllä tyttäresi on tosiaan luottamuksen menettänyt ihan omaa syytään,ja hänen on se ítse hankittava takaisin.

      Ekaksi toimenpiteistä:ulkonaliikkumiskielto iltaisin ja viikonloppuisin! Jos haluaa esim.elokuviin niin luotettavan aikuisen kanssa. Viikkorahat pois!

      Ja sitten käytävä keskustelua alkoholin ja tupakan käytöstä.Olen varma että tyttösi polttaa,yleensä nämä kokeilut käy saman aikaisesti.(Tuli tässä mieleen yheltä toiselta palstalta 11-vuotiaan pojan sauhuttelut ja juopottelut..).Kerta kaikkiaan tyttösi sauhuttelu ja juopottelu on loputtava!!Hänellä on suuri riski tulla alkoholiongelmaiseksi myös aikuisena.

      Ottaisin sinuna yhteyttä hänen kavereidensa vanhempiin.Ja sitten myös ammattiapua,eli esim.perheneuvola. Kouluun voi olla yhteydessä,luokanvalvojaan ja terveydenhoitajaan.

      Ymmärrän järkytyksesi ja ahdistuksesi.Olen 3 lapsen äiti,vanhin 16-v onneks ei vielä tälläisia ongelmia ollut..Voimia sulle jaksaa käsitellä tämä asia,ja hyvää jatkoa perheellesi!

      • asdfasdfasdfasdfasdf

        Jos alaikäinen jää kiinni alkoholin juomisesta poliisille, poliisi tekee lastensuojeluilmoituksen. Yhdestä kerrasta ei seuraa mitään muuta kuin, että tieto ilmoituksesta jää sossun kirjoihin. Useista kerroista voi joutua sossun tarkkailun tai toimenpiteiden kohteeksi. Sitä ei voi suositella.


      • Mitähelvettiä

        NYt jumallauta kukkahattutäti hyppää jojoon noitten natsi vanhemmuusvinkkisiesi kanssa


    • Oona

      Nyt toimintaa; tytöltä pois rahat kuukausiksi; tyttö pysyy kotosalla; minnekään ei mennä (paitsi kouluun) kuin aikuisen kanssa. Lisäksi voisit ottaa yhteyttä alan asiantuntijoihin - heillä on omat ja hyödylliset niksinsä.

      • Vanhus112

        Eikä muuten kannata tytön antaa siinä 16-vuotiaanakaan.


    • vaan...

      oudolta, että vanhemmat vetää ihme hermoromahdukset jostain viinakokeiluista. Kai sitä hiukan voi mennä itseensä ja miettiä omia kokeilujaan. Useimmat on varmaan joskus maistelleet viinaksia, mutta melko hyvin on järki kuitenkin toiminut vai mitä? En hyväksy kännisiä teinejä kaupungilla, mutten myöskään ylidramatisoivaa suhtautumista alkoholiin. Olen kolmikymppinen ja nuoruudessani (jostain 12 vuotiaasta lähtien) sain kotona joskus tilkan alkoholia maistaa. Joskus sain sen "kauhean" viiniopullonkin synttärille, tais olla 17 v. Vanhemmat huolehti ajoissa diskoista kotiin ja kaupungilla hilluminen ei koskaan kiinnostanut. Ei alkoholikokeilut ketään tapa. Välittäkää lapsesistanne, tuntekaa he ja kohdelkaa heitä vuosi vuodelta vanhenevina ihmisinä.

    • Irma

      Jätä nyt hyvänen aika tyttäresi rauhaan ja anna hänen olla teini. Mikään ei ole rassaavampaa kuin tohottavat äidit...

      • wanha3809

        Sanoo 12-vuotias kovispoika?


    • koskaan

      ymmärtänyt, "Yö-kylää", olen sentään 4 murkun "ylilyönnit" läpi kahlannut.En remmiä heilutellut, enkä hurjemmin huutanutkaan, mitä joskus leijonan kitani avannut. Mukavia mukeloita Heistä siitä holimatta on kasvanut. Koti on koti ja nukkumapaikka lapselle, se on minun mielipiteeni.

    • 15 - årig flicka

      oikeesti en puhu suomee. oon suomen-ruotsalainen ni kirjoitan tän tektin ruotsiks. ymmärrät jos ymmärrät.
      jag har en kaveri som dricker alkohol nästan varje helg. hennes föräldrar får fast henne för att dricka då och då, sen har hon utegångsförbud i en vecka, en super hon igen.

      min point är att det hjälper inte att vara för sträng. ert barn blir bara irriterat och så. jag själv drack varje helg när jag var 14, mina föräldrar sa inget. sen efter en tid kom jag på att det inte var bra så jag slutade! utan hemarrest, utan att någon blev sur.

      var inte för sträng! det leder aldrig till något bra. du får bara en deprimerad tonåring, och alkoholintag blir bara intressantare och mer "exciting".

    • Ni.

      Alkoholi teini = teiniäiti

    • Teintyperästi

      Siis oikeesti teit tosi hyvin ku laitoit sen tuollainen arestiin ja ilman rahaa! Mä olen itse 15 ja viimeyönä kahden pojan kanssa oltiin juomassa. Mä join neljä kaljaa ja raakaa viinaa siihen päälle. Mä olin kamalassa kunnossa ja konttasin lattialla. Tää oli eka kerta kun join itteni känniin. Oon ennenkin maistanut kaljaa kaverin tölkistä muutaman hörpyn. Sain kuulla myöhemmin et ne jätkät oli alkanu lääppii mua ja kaikkee. En enää koskaan aijo koskea alkoholiin ja mä toivon että kaikki vanhemmat kieltäisi niitten lapsia juomasta ennen kun ne on 18. Ja mun kaveri porukassa kyllä poltetaan salaa että sun alkais haistaa sen vaatteita esim takkia tai vaikka hiuksia, koska niihin tarttuu tupakan haju parhaiten.

    • Juuukattellaa

      Itse olen 15 ja olen juonut viinaa ja muita alkoholituotteita humalahakuisesti, mutten mitenkään säännöllisesti. Itse en koe asiassa mitään ongelmaa. Kotona välillä tarjotaan viiniä ruoan kanssa mutta juomista ei pidetä hyvänä. Mielestäni tällainen asia tulisi selvittää vanhemman ja lapsen kesken eikä soitella puolta kylää ja anneta arestia. Sovitaan asia ja jos siitä vielä lipsutaan on asia jo täysin toisella tasolla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    7. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    8. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    9. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe