Grynhilde ei valehtele, joku

muu kyllä.

Otetaanpa esimerkki nykylain mukaisesta tilanteesta, kuvitellaan että kyseessä on erittäin vaikeahoitoinen lapsi:

Lapsella siis jokin vaikea käytöshäiriö-diagnoosi, saanut jo kotonaan hoitotukea. Kuten laki sanoo, korkein hoitopalkkio voidaan tällaisessa tapauksessa kaksinkertaistaa, siis 725 e x 2 = 1450 e.

Leikitään nyt esimerkin vuoksi korkeimpien korvausten periaatteella, joten laitetaan kulukorvauskin 611:een euroon.

Lisäksi lapsilisä (jos on 1. lapsi) 100 e plus hoitotuki, jonka lapsi sai jo kotonaan 183 e.
SUMMA YHTEENSÄ 2344 e/kk.

Sijari saa tuon korvauksen, vaikka miehellä olisi vuorineuvoksen palkka kodin ulkopuolisesta työstä.

Laitetaan nyt vertailun vuoksi (ihan vain huvikseen) se summa, joka lapsi sai kotonaan, vaikka vanhempi olisi ollut minimipalkkaa saava, tt-rajalla elävä yh:
elatustuki lapsilisä hoitotuki
118 136 183 = 437 e/kk

SIJARIN kohdalla tulee 1.1.2007 alkaen 100:n euron korotus indeksikorotus.
BIO saa ruhtinaallisen 6 e/kk lisää ILMAN indeksikorotusta.

Aina löytyy sijareita, jotka saavat kirkumiskohtauksen, että EI VOI OLLA TOTTA! Mutta älkää bioille kirkuko, huutakaa vaikka liittoonne päin, että sijareiden korvaukset yhdenmukaistettaisiin kaikissa kunnissa. :)

28

3180

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • grynhilde

      hoitotuki on myös sen minimin 78,46e/kk.
      Sijoituksessa traumoja saaneen lapsen hoitotuki kotonaan on siis todella naurettava kun verrataan sitä sijaisperheiden saamiin etuuksin. Ihan pelottaa ne keinot, joita ahneet käyttävät jotta saisivat ko. tuet kaksinkertaisina!

      • ja sijareiden

        välillä!

        Omasta erityislapsestani sanon kyllä sen verran, että moni ei ymmärrä sitä, miten paljon enemmän hänestä voi lisäkustannuksiakin olla! Kaikki pitää itse kokea ennen kuin ymmärtää ja uskoo.

        Jo pelkästään kaverisuhteiden vaikeus ja kavereiden puute aiheuttaa sen, että lapsi kaipaa enemmän virikkeitä kodin ulkopuolelta kuin joku tavis. Lisäksi hänen kanssaan huonolla säällä jatkuva kotona oleminen on enemmän kuin hermoja koettelevaa kaikille osapuolille. Tiedän kyllä, mitä on elää vuosia tuollaisessa tilanteessa, kun pakolliset menot ovat enemmän kuin tulot. Uimahallissa ei jaksa jatkuvasti liota ja esim. teatteria rakastava lapsi kaipaa näytöksiin, joiden liput ovat sitä luokkaa, että yksi käynti matkoineen on vähintään 50 e. Lastensuojelun määrärahoista tai tt:a on silti aivan turha haaveillakaan.

        Mutta turha näitä on yrittää selittää sellaiselle, joka ei itse ole tätä kokenut ja nähnyt.


    • Yksi sossu

      Meidän kaupunki maksaa tuosta ilmoittamastasi summasta noin kolmanneksen korkeimmillaan, eli juuri näille vaikeimmin hoidettaville. Kulukorvaus on ilmoittamastasi noin puolet.

      Ja huomatkaa myös se erotus että vanhemmilla on elatusvastuu lapsesta, mutta sijaisvanhemmilla ei! Eli vanhemman oletetaan omista tuloistaan pistävän lapsen elatukseen, mutta sijaisvanhemmalla ei tätä velvollisuutta ole.

      Eikä 100e korotusta ole tulossa vuoden alusta...

      • alkuperäine

        kirjoittaja. Grynhilde jäi valheesta kiinni mutta yrittää vaan sitkeästi väittää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi eikä suostu tunnustamaan töppäystään. Jotkut luulee että yritän itkeä sijareille lisää rahaa mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä että ei ite oltais niinkuin poliitikot ja tallinkin herrat jotka valehtelee suut silmät täyteen ja varmaan itsekin uskoo omiin valheisiinsa.


      • Mitä ihmeen väliä

        sen on, mitä teidän kaupunki maksaa, koska laki mahdollistaa tuollaiset korvaukset jossain toisessa kunnassa!

        Jos teidän kunta on niin köyhä/pihi, että korvaukset ovat pienemmät, niin toisessa ne on myönnetty.

        On se nyt ihme tietoa tuosta satasen korotuksesta, koska olihan siitä lehtijuttuakin paljon silloin kun se myönnettiin.


      • lehtijutut aiheesta, mitä t...
        alkuperäine kirjoitti:

        kirjoittaja. Grynhilde jäi valheesta kiinni mutta yrittää vaan sitkeästi väittää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi eikä suostu tunnustamaan töppäystään. Jotkut luulee että yritän itkeä sijareille lisää rahaa mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä että ei ite oltais niinkuin poliitikot ja tallinkin herrat jotka valehtelee suut silmät täyteen ja varmaan itsekin uskoo omiin valheisiinsa.

        aiemmin nosteltiin. Vai onko korotus tullut jo? Joku mainitsi saavansa sen joulukuun alusta. Siitäkö tässä jauhetaan nyt, että tammikuussa ei koroteta, koska nousi heti kun laki tuli voimaan :)


      • ilman apua.
        lehtijutut aiheesta, mitä t... kirjoitti:

        aiemmin nosteltiin. Vai onko korotus tullut jo? Joku mainitsi saavansa sen joulukuun alusta. Siitäkö tässä jauhetaan nyt, että tammikuussa ei koroteta, koska nousi heti kun laki tuli voimaan :)

        "Moni köyhä jää ilman sosiaaliapua
        Julkaistu 02.10.2006, klo 07.25 (päivitetty 02.10.2006, klo 08.27)


        Kuva: Jyrki Lyytikkä / YLE

        Yhä useampi köyhä ei saa tarvitsemaansa sosiaaliapua. Vajaaseen tukeen tai sen puuttumiseen johtaa monesti suurten kuntien käytäntö, jossa anomuksen joutuu täyttämään kirjallisesti ilman virkailijan apua.



        Kuntien jatkuva säästäminen sosiaalipalveluissa on saanut Sosiaaliasiamies-yhdistyksen vaatimaan perusturvan takaavaa rikoslakia. Sillä rangaistaisiin päättäjiä, jotka esimerkiksi tahallaan varaavat kunnan sosiaalibudjettiin liian vähän rahaa.

        Sosiaalivirkailijan puheillepääsy on usein kohtuuttoman vaikeaa, varsinkin suurissa kaupungeissa. Omiin asioihin perehtynyttä ihmistä on vaikea saada edes puhelimeen.

        Helsingin sosiaaliasiamiehen selvitys siitä, mitä asiakkaat kertovat, näyttää sen, että tuiki tarpeellisia rahoja tai apua voi jäädä saamatta. Tämä on ajanut yhä isomman joukon leipäjonoihin.

        - Eräs asiakas toi esille puhelinkeskustelun aikana, ettei hän enää jaksaisi työstää toimeentulotukihakemuksia ikänsä vuoksi. Kotikäyntejä todettiin tehtävän vain muutossosiaalityön asiakkaiden luo. Eikä vanhuksilla ollut mahdollisuuksia muutossosiaalityön asiakkaiksi, kertoo Helsingin sosiaaliasiamies, maan sosiaaliasiamiesyhdistyksen puheenjohtaja Lilli Autti.

        Autti pohtii, että syvennetäänkö tällaisella tukikäytännöllä ihmisten köyhyyttä.

        - Kirjallisessa käsittelyssä useimmiten niitä ongelmia jää huomaamatta, Ja tietysti myös semmonen kiristynyt myöntämiskäytäntökin ohjaa siihen, että asikkaiden elämäntilanteet periaaatteessa ei parane, vaan ne voi syventyä. Sitä on toitotettu joka tuutista, että rahaa on vaikka kuinka paljon. Ikävä huomata, että silloin kun oli lama-aika niin ihmisten näihin ongelmiin ja perustarpeisiin pystyttyttiin vastaamaan paremmin, kun nyt kun ollaan paljon rikkaampia.

        Eduskunnan oikeusasiamies on useasti todennut, että jos virkamiehet tai poliittiset päättäjät tahallaan varaavat liian vähän rahaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon, he syyllistyvät perustuslain vastaiseen menettelyyn.

        Sosiaaliasiamies Lilli Autti sanoo, että nyt rikoslakiin olisi saatava ympäristörikoksen kaltainen nimeke: perusturvarikos.

        YLEn Radiouutiset "


      • alikanttiin
        ilman apua. kirjoitti:

        "Moni köyhä jää ilman sosiaaliapua
        Julkaistu 02.10.2006, klo 07.25 (päivitetty 02.10.2006, klo 08.27)


        Kuva: Jyrki Lyytikkä / YLE

        Yhä useampi köyhä ei saa tarvitsemaansa sosiaaliapua. Vajaaseen tukeen tai sen puuttumiseen johtaa monesti suurten kuntien käytäntö, jossa anomuksen joutuu täyttämään kirjallisesti ilman virkailijan apua.



        Kuntien jatkuva säästäminen sosiaalipalveluissa on saanut Sosiaaliasiamies-yhdistyksen vaatimaan perusturvan takaavaa rikoslakia. Sillä rangaistaisiin päättäjiä, jotka esimerkiksi tahallaan varaavat kunnan sosiaalibudjettiin liian vähän rahaa.

        Sosiaalivirkailijan puheillepääsy on usein kohtuuttoman vaikeaa, varsinkin suurissa kaupungeissa. Omiin asioihin perehtynyttä ihmistä on vaikea saada edes puhelimeen.

        Helsingin sosiaaliasiamiehen selvitys siitä, mitä asiakkaat kertovat, näyttää sen, että tuiki tarpeellisia rahoja tai apua voi jäädä saamatta. Tämä on ajanut yhä isomman joukon leipäjonoihin.

        - Eräs asiakas toi esille puhelinkeskustelun aikana, ettei hän enää jaksaisi työstää toimeentulotukihakemuksia ikänsä vuoksi. Kotikäyntejä todettiin tehtävän vain muutossosiaalityön asiakkaiden luo. Eikä vanhuksilla ollut mahdollisuuksia muutossosiaalityön asiakkaiksi, kertoo Helsingin sosiaaliasiamies, maan sosiaaliasiamiesyhdistyksen puheenjohtaja Lilli Autti.

        Autti pohtii, että syvennetäänkö tällaisella tukikäytännöllä ihmisten köyhyyttä.

        - Kirjallisessa käsittelyssä useimmiten niitä ongelmia jää huomaamatta, Ja tietysti myös semmonen kiristynyt myöntämiskäytäntökin ohjaa siihen, että asikkaiden elämäntilanteet periaaatteessa ei parane, vaan ne voi syventyä. Sitä on toitotettu joka tuutista, että rahaa on vaikka kuinka paljon. Ikävä huomata, että silloin kun oli lama-aika niin ihmisten näihin ongelmiin ja perustarpeisiin pystyttyttiin vastaamaan paremmin, kun nyt kun ollaan paljon rikkaampia.

        Eduskunnan oikeusasiamies on useasti todennut, että jos virkamiehet tai poliittiset päättäjät tahallaan varaavat liian vähän rahaa sosiaali- ja terveydenhuoltoon, he syyllistyvät perustuslain vastaiseen menettelyyn.

        Sosiaaliasiamies Lilli Autti sanoo, että nyt rikoslakiin olisi saatava ympäristörikoksen kaltainen nimeke: perusturvarikos.

        YLEn Radiouutiset "

        LIITE 1 § 301 / SOSLA 1.3.2006


        LASTENSUOJELUN OSTOPALVELUYKSIKÖIDEN HOITOVUOROKAUSIHINNAT VUONNA 2006

        YKSIKKÖ HINTA V. 2005 hoitovuorokausimaksu €/vrk (sijoitettuna 1.1.2005) HINTA V. 2006 hoitovuorokausimaksu €/vrk (sijoitettuna 1.1.2006)
        Lauste 149-164-238 (12) 179,60-381,10 (11)
        Pohjolakoti (Nuorten ystävät ry), Muhos 193-360 (7) 205-420 (8)
        Sylvia-koti 106 (8) 75,50-106 (6)
        Sos-Lapsikylä 110-220 (21) 125 (23)
        Keminmaan nuorisokoti 190 (2) 195 (1)
        Perhekoti tukiporras (Nuorten ystävät ry), Vammala 169 (1) 169 (1)
        Perhekoti, Mesikämmen 195 (1) 215 (1)
        Sampon Paja 175-240 (2) 180-215 (3)
        Viikari-koti 218,00 (3) 180-218 (3)
        Perhekoti, Matula 212 (4) 212 (3)
        Perhekoti Spinaakkeri 170 (2) 170 (2)
        Ojantakasen perhekoti 150 (3) 160 (2)
        Pisan Ilmaria-koti 303 (1) 336 (1)
        Katrinpalvelukoti 150 - 200 (5) 150-200 (2)
        Kiviholvin perhekoti 113,53 (1) --- (0)
        Lohirinteen perhekoti 183 (1) --- (0)
        Aamuruskokoti 230 (3) 237 (4)
        Ravani-koti 205 (1) 220 (1)
        Perhekoti Sarijanne 138-150 (3) 144-156 (2)
        Perhekoti Muhos-Leivola 151,37-168 (2) 168 (1)
        Pelastakaa Lapset/Suvilinna 175 (1) 209 (2)
        Anvolan perhekoti 150-170 (4) 170-280 (4)
        Mansikkamäen perhekoti 160 (1) 160 (1)
        Perhekoti Kotikartano 150 (1) 150 (1)
        Care Component Perhekoti Tuulensuoja 308,80 (1) 341 (2)
        Turun ensi- ja turvakoti ry Pinjan ensikoti aikuiset/ lapset 120 126 (äiti lapsi 252 tai raskaana oleva 252)
        Turun ensi- ja turvakoti ensikoti/aikuiset 115 115
        Turun ensi- ja turvakoti ensikoti/lapset 57,50 57,50
        Turun ensi- ja turvakoti ry Turvakoti/aikuiset 104 11 (omavastuu) 104 11 (omavastuu)
        Turun ensi- ja turvakoti ry Turvakoti/lapset 60 5,5 (omavastuu) 60 5,5 (omavastuu)
        Lastensuojelulaitos Tyyrpuuri 225 (1) 225 (1)
        Limingan koulutuskeskus 145-250-360 (3) 250 98 (jälkihuolto) (3)
        Perhekoti Amanda 190 (2) 198 (2)
        Harvialan koulukoti 179 (1) 184 (1)
        Lastensuojelulaitos Kyyhkyrinne 230 (1) 230 (1)
        Salon perhetukikeskus 220 (2) 228 (2)
        Pienkoti Villijoutsen Oy 255 (1) ---
        Kasvun yhteisöt Koivikko& Sairila Keltainen Talo 360 (1) 370 (2)
        Perhekoti Valo 200 (1) 210 (1)
        Etappi-ryhmä ry Nuorisokoti Nummela 270-310 (4) 270-310 (5)
        Sippolan koulukoti 175 (2) 167-380 (1)
        Aapeluskoti 206 (3) 218 (3)
        Rahahovin tavoitetihentymä 350 (1)
        Jyväskylän Hoitokoti Ankkuri 286 (1)
        Care Component Suvantopaikka 218 (2)
        Nuotta-projekti 102-115 (2)
        Sijaiskoti Mesikämmen 215 (1)
        Pienryhmäkoti Sateenkaari 185 (1)
        Turun NMKY 80 80 (4)


      • vääryyskirja
        alikanttiin kirjoitti:

        LIITE 1 § 301 / SOSLA 1.3.2006


        LASTENSUOJELUN OSTOPALVELUYKSIKÖIDEN HOITOVUOROKAUSIHINNAT VUONNA 2006

        YKSIKKÖ HINTA V. 2005 hoitovuorokausimaksu €/vrk (sijoitettuna 1.1.2005) HINTA V. 2006 hoitovuorokausimaksu €/vrk (sijoitettuna 1.1.2006)
        Lauste 149-164-238 (12) 179,60-381,10 (11)
        Pohjolakoti (Nuorten ystävät ry), Muhos 193-360 (7) 205-420 (8)
        Sylvia-koti 106 (8) 75,50-106 (6)
        Sos-Lapsikylä 110-220 (21) 125 (23)
        Keminmaan nuorisokoti 190 (2) 195 (1)
        Perhekoti tukiporras (Nuorten ystävät ry), Vammala 169 (1) 169 (1)
        Perhekoti, Mesikämmen 195 (1) 215 (1)
        Sampon Paja 175-240 (2) 180-215 (3)
        Viikari-koti 218,00 (3) 180-218 (3)
        Perhekoti, Matula 212 (4) 212 (3)
        Perhekoti Spinaakkeri 170 (2) 170 (2)
        Ojantakasen perhekoti 150 (3) 160 (2)
        Pisan Ilmaria-koti 303 (1) 336 (1)
        Katrinpalvelukoti 150 - 200 (5) 150-200 (2)
        Kiviholvin perhekoti 113,53 (1) --- (0)
        Lohirinteen perhekoti 183 (1) --- (0)
        Aamuruskokoti 230 (3) 237 (4)
        Ravani-koti 205 (1) 220 (1)
        Perhekoti Sarijanne 138-150 (3) 144-156 (2)
        Perhekoti Muhos-Leivola 151,37-168 (2) 168 (1)
        Pelastakaa Lapset/Suvilinna 175 (1) 209 (2)
        Anvolan perhekoti 150-170 (4) 170-280 (4)
        Mansikkamäen perhekoti 160 (1) 160 (1)
        Perhekoti Kotikartano 150 (1) 150 (1)
        Care Component Perhekoti Tuulensuoja 308,80 (1) 341 (2)
        Turun ensi- ja turvakoti ry Pinjan ensikoti aikuiset/ lapset 120 126 (äiti lapsi 252 tai raskaana oleva 252)
        Turun ensi- ja turvakoti ensikoti/aikuiset 115 115
        Turun ensi- ja turvakoti ensikoti/lapset 57,50 57,50
        Turun ensi- ja turvakoti ry Turvakoti/aikuiset 104 11 (omavastuu) 104 11 (omavastuu)
        Turun ensi- ja turvakoti ry Turvakoti/lapset 60 5,5 (omavastuu) 60 5,5 (omavastuu)
        Lastensuojelulaitos Tyyrpuuri 225 (1) 225 (1)
        Limingan koulutuskeskus 145-250-360 (3) 250 98 (jälkihuolto) (3)
        Perhekoti Amanda 190 (2) 198 (2)
        Harvialan koulukoti 179 (1) 184 (1)
        Lastensuojelulaitos Kyyhkyrinne 230 (1) 230 (1)
        Salon perhetukikeskus 220 (2) 228 (2)
        Pienkoti Villijoutsen Oy 255 (1) ---
        Kasvun yhteisöt Koivikko& Sairila Keltainen Talo 360 (1) 370 (2)
        Perhekoti Valo 200 (1) 210 (1)
        Etappi-ryhmä ry Nuorisokoti Nummela 270-310 (4) 270-310 (5)
        Sippolan koulukoti 175 (2) 167-380 (1)
        Aapeluskoti 206 (3) 218 (3)
        Rahahovin tavoitetihentymä 350 (1)
        Jyväskylän Hoitokoti Ankkuri 286 (1)
        Care Component Suvantopaikka 218 (2)
        Nuotta-projekti 102-115 (2)
        Sijaiskoti Mesikämmen 215 (1)
        Pienryhmäkoti Sateenkaari 185 (1)
        Turun NMKY 80 80 (4)

        Kela: Suomi on rikas ja julma maa
        « : elokuu 24, 2006, 20:27:30 20:27 »

        --------------------------------------------------------------------------------
        Suomalainen sosiaalipolitiikka on muuttunut Kelan tutkijoiden mukaan perusteellisesti parin viime vuosikymmenen aikana. Suomesta on tullut aiempaa rikkaampi ja julmempi maa.

        Toimeentuloturvaa ja sosiaalipalveluja heikennettiin laman aikana eli juuri silloin, kun olisi tarvittu enemmän tukea. Nyt lama on kaukana takana ja Suomi kilpailee kansainvälisissä kilpailuvertailussa ykkössijasta. Kuitenkin hyvinvoiva kansantalous tuottaa heikosti hyvinvointia kansalaisille. Talouspolitiikka ollut vauhdikasta, mutta sosiaalipolitiikka kitsasta.

        Kelan tutkijat Tuula Helne ja Markku Laatu ihmettelevät, miksi monien mielestä epätyydyttävä nykymeno ei herätä kansaa, poliitikkoja ja yhteiskuntatieteilijöitä voimakkaampiin mielenilmauksiin. He pyysivätkin joukkoa yhteiskuntatieteilijöitä osallistumaan vaihtoehtoisia näkökulmia tarjoavan kirjan tekoon. Heidän piti kuvata suomalaisen sosiaalipolitiikan suuria vääryyksiä ja pohtia, mitä niiden poistamiseksi voitaisiin tehdä.

        Kirjassa nostetaan esiin mm. syrjivä sosiaalityö, päihdehuollon ja alkoholipolitiikan "ilkeät" ongelmat, kotinsa vankeina asuvat vanhukset sekä vankien ja heidän läheistensä elämään liittyvät vaikeudet. Myös kotiäitiyden ongelmat, kiistanalaiset huostaanottopäätökset ja maatalouden rakennemuutoksen unohdetut sosiaaliset seuraukset nousevat esiin.

        Eriarvoisuudesta on tullut hyväksytympää

        Politiikka lupaa kansalaisille vauraampaa ja kilpailukykyisempää elämää. Vastineeksi ihmisiltä odotetaan yhä suurempia henkilökohtaisia ja sosiaalisia uhrauksia. Suomesta on tullut tutkijoiden mukaan rikkaampi ja julmempi maa, jossa ihmisistä otetaan enemmän irti ja jossa väestöryhmien välisestä eriarvoisuudesta on tullut aiempaa hyväksytympi, jopa tavoiteltava asia.

        Tuottamattomista huono-osaisista on tullut tutkijoiden mukaan entistä niukemman tuen ja tiukemman kontrollin kohteita. Hyvinvointivaltion katsotaan aiheuttavan kannustinloukkuja, riippuvuutta, tehottomuutta ja liikaa kuluja.

        Akatemiatutkija Raija Julkunen toteaa universaalin sosiaalipolitiikan murentuneen ja muuttuneen hiipien köyhyyspolitiikaksi, jossa jaetaan niukkoja köyhyyspaketteja. Hänen mielestään köyhyyden vastaista politiikkaa tarvitaan, mutta se ei voi olla vain tarveharkintaista tukea, vaan sen ytimenä on oltava perusturvaetuuksien riittävä taso.

        Syrjäytyneimpien vaikeinta saada palveluja

        Professori Mikko Mäntysaari on havainnut, että suomalaisessa yhteiskunnassa syrjäytyneimpien ihmisten on kaikkein vaikeinta saada sosiaalipalveluita. Sosiaalityöntekijät ovat saaneet paljon uudenlaisia, hyvää palvelua vaativia keskiluokkaisia asiakkaita, joilla on tukenaan juristeja ja muita asiantuntijoita. Samalla köyhät asiakkaat jäävät vähemmälle huomiolle.

        Sosiaalityön professori Leena Eräsaari pohtii, miten julkinen valta saataisiin vastuuseen palvelujen puuttumisesta. Kunnat eivät välitä häpeästä, jota eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnot niille tuottavat. Merkittävin julkisia palveluja koskeva vaatimus on oikeuksien valvominen. Jos palveluja ei saa, pitää kunnan ja valtion joutua vastuuseen.

        Sosiaalipolitiikan professori J. P. Roosin mielestä eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille valittaminenkin on hyödytöntä. Virkamiesten toimet on hyvin suojattu ja väärän kohtelun oikaisu on hidasta ja hankalaa. Kun asiat menevät Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, ne tulevat ainakin näkyviksi.

        Lähteet

        EOK viestintä / STT/ Iltalehti/ Kela


        Aihe:Kelan tutkijat ihmettelevät, miksi monien mielestä epätyydyttävä nykymeno ei herätä kansaa, poliitikkoja ja yhteiskuntatieteilijöitä voimakkaampiin mielenilmauksiin.


      • huonoille makseta?
        vääryyskirja kirjoitti:

        Kela: Suomi on rikas ja julma maa
        « : elokuu 24, 2006, 20:27:30 20:27 »

        --------------------------------------------------------------------------------
        Suomalainen sosiaalipolitiikka on muuttunut Kelan tutkijoiden mukaan perusteellisesti parin viime vuosikymmenen aikana. Suomesta on tullut aiempaa rikkaampi ja julmempi maa.

        Toimeentuloturvaa ja sosiaalipalveluja heikennettiin laman aikana eli juuri silloin, kun olisi tarvittu enemmän tukea. Nyt lama on kaukana takana ja Suomi kilpailee kansainvälisissä kilpailuvertailussa ykkössijasta. Kuitenkin hyvinvoiva kansantalous tuottaa heikosti hyvinvointia kansalaisille. Talouspolitiikka ollut vauhdikasta, mutta sosiaalipolitiikka kitsasta.

        Kelan tutkijat Tuula Helne ja Markku Laatu ihmettelevät, miksi monien mielestä epätyydyttävä nykymeno ei herätä kansaa, poliitikkoja ja yhteiskuntatieteilijöitä voimakkaampiin mielenilmauksiin. He pyysivätkin joukkoa yhteiskuntatieteilijöitä osallistumaan vaihtoehtoisia näkökulmia tarjoavan kirjan tekoon. Heidän piti kuvata suomalaisen sosiaalipolitiikan suuria vääryyksiä ja pohtia, mitä niiden poistamiseksi voitaisiin tehdä.

        Kirjassa nostetaan esiin mm. syrjivä sosiaalityö, päihdehuollon ja alkoholipolitiikan "ilkeät" ongelmat, kotinsa vankeina asuvat vanhukset sekä vankien ja heidän läheistensä elämään liittyvät vaikeudet. Myös kotiäitiyden ongelmat, kiistanalaiset huostaanottopäätökset ja maatalouden rakennemuutoksen unohdetut sosiaaliset seuraukset nousevat esiin.

        Eriarvoisuudesta on tullut hyväksytympää

        Politiikka lupaa kansalaisille vauraampaa ja kilpailukykyisempää elämää. Vastineeksi ihmisiltä odotetaan yhä suurempia henkilökohtaisia ja sosiaalisia uhrauksia. Suomesta on tullut tutkijoiden mukaan rikkaampi ja julmempi maa, jossa ihmisistä otetaan enemmän irti ja jossa väestöryhmien välisestä eriarvoisuudesta on tullut aiempaa hyväksytympi, jopa tavoiteltava asia.

        Tuottamattomista huono-osaisista on tullut tutkijoiden mukaan entistä niukemman tuen ja tiukemman kontrollin kohteita. Hyvinvointivaltion katsotaan aiheuttavan kannustinloukkuja, riippuvuutta, tehottomuutta ja liikaa kuluja.

        Akatemiatutkija Raija Julkunen toteaa universaalin sosiaalipolitiikan murentuneen ja muuttuneen hiipien köyhyyspolitiikaksi, jossa jaetaan niukkoja köyhyyspaketteja. Hänen mielestään köyhyyden vastaista politiikkaa tarvitaan, mutta se ei voi olla vain tarveharkintaista tukea, vaan sen ytimenä on oltava perusturvaetuuksien riittävä taso.

        Syrjäytyneimpien vaikeinta saada palveluja

        Professori Mikko Mäntysaari on havainnut, että suomalaisessa yhteiskunnassa syrjäytyneimpien ihmisten on kaikkein vaikeinta saada sosiaalipalveluita. Sosiaalityöntekijät ovat saaneet paljon uudenlaisia, hyvää palvelua vaativia keskiluokkaisia asiakkaita, joilla on tukenaan juristeja ja muita asiantuntijoita. Samalla köyhät asiakkaat jäävät vähemmälle huomiolle.

        Sosiaalityön professori Leena Eräsaari pohtii, miten julkinen valta saataisiin vastuuseen palvelujen puuttumisesta. Kunnat eivät välitä häpeästä, jota eduskunnan oikeusasiamiehen lausunnot niille tuottavat. Merkittävin julkisia palveluja koskeva vaatimus on oikeuksien valvominen. Jos palveluja ei saa, pitää kunnan ja valtion joutua vastuuseen.

        Sosiaalipolitiikan professori J. P. Roosin mielestä eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille valittaminenkin on hyödytöntä. Virkamiesten toimet on hyvin suojattu ja väärän kohtelun oikaisu on hidasta ja hankalaa. Kun asiat menevät Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen, ne tulevat ainakin näkyviksi.

        Lähteet

        EOK viestintä / STT/ Iltalehti/ Kela


        Aihe:Kelan tutkijat ihmettelevät, miksi monien mielestä epätyydyttävä nykymeno ei herätä kansaa, poliitikkoja ja yhteiskuntatieteilijöitä voimakkaampiin mielenilmauksiin.

        Sosiaali- ja terveyslautakunta
        Kokous 05.04.2005 / Pykälä 28

        --------------------------------------------------------------------------------


        Edellinen asia | Seuraava asia

        --------------------------------------------------------------------------------
        Sosiaali- ja terveyslautakunta § 28 05.04.2005

        Lastensuojelun sijaishuoltoprosessien kehittäminen - perhesijoitukset Imatralla

        234/04.042/2005

        SOTEL § 28

        Valmistelijat: sosiaalipalvelujohtaja Tiina Kirmanen, sosiaalisihteeri Anne Korhonen ja resurssijohtaja Jaana Utti

        Imatralaisia lapsia on tällä hetkellä sijoitettuna pitkäaikaisesti noin 70. Näistä perhesijoituksessa on 30 lasta ja heistä Imatralla neljä. Perhesijoitus on yleensä paras sijoitusvaihtoehto alle 10-vuotiaille lapsille. Sijaisperheet haluavat yleensä mieluummin pienen lapsen ja kun lapsi on sijoitusvaiheessa lähellä murrosikää eivät perheen tarjoamat voimavarat ole yleensä riittäviä vastaamaan lapsen tarpeita. Mitä pienempänä lapsi sijoitetaan perheeseen, sitä paremmat ovat sijoituksen onnistumisen mahdollisuudet, koska lapsi pystyy silloin rakentamaan kiintymyssuhteensa perheeseen. Useimmissa tapauksissa olisi parasta, että perhesijoitus olisi lähellä omaa kotia, jolloin pystytään turvaamaan lasten lähiverkosto, yhteys omaisiin ja lapselle tärkeisiin muihin henkilöihin. Lapsen ei omassa kunnassa tarvitse myöskään välttämättä vaihtaa koulua tai päiväkotia. Myös vanhempien on usein helpompi hyväksyä lapsen sijoitus lähelle koska yhteydenpito ja luonapito on helpompaa ja joustavampaa.

        Puhtaasti taloudellisesti ajateltuna omaan kuntaan sijoitus on edullisempaa: lapselle voidaan tarjota oman kunnan palveluita, lapsen tilanteen seuraaminen ja sijaisperheen tukeminen kuluttaa vähemmän sosiaalityöntekijöiden aikaa ja siten myös kustannuksia. Omalla paikkakunnalla voidaan sijaisperheille tarjota myös vertaistukea.

        Sijoitus omaan kuntaan mahdollistaa myös sosiaalityöntekijöiden tehokkaamman työskentelyn sijoituksen lopettamiseksi ja koko perheen kuntouttamiseksi.

        Perhesijoitus on ammatillisiin perhekoteihin ja lastensuojelulaitoksiin verrattuna huomattavan edullinen sijoitusmuoto. Ammatillisten perhekotien vuorokausihinnat vaihtelevat noin 120 € - 160 € välillä ja lastensuojelulaitosten 150 € - 200 € välillä, tehostettu hoito voi maksa jopa yli 300 €/vrk. Lisäksi muille paikkakunnille tehtyjen sijoitusten yhteydessä tulevat maksettavaksi vielä lapsen tarvitsemat muut palvelut ostopalveluina sijoituspaikkakunnalta.

        Tavoitteena on ostopalvelukustannusten saaminen kuriin. Imatralaiset huostaanotettavat lapset halutaan jatkossa sijoittaa pääasiassa omalle paikkakunnalle, joko uuteen lastenkoti Kerttulanrinteeseen (nuoret) tai sijaisperheisiin (lapset). Sijaisperheiden tukemista lisätään merkittävästi. Tavoitteena on perhesijoitusten suhteellisen osuuden kasvattaminen laitossijoituksiin verrattuna.

        Tarkoituksena on löytää riittävä määrä sijaisperheitä Imatralta niin, että jokaiselle lapselle löytyisi hänen tarpeitaan vastaava perhe. Tavoitteena on löytää 10 sijaisperhettä Imatralta.

        1. Hyvä koti imatralaislapselle Imatralla!


        Imatralaisten sijaisperheiden hoitopalkkion korottaminen kokopäiväisen sijaisvanhemmuuden mahdollistamiseksi.

        Nykytilanne: Tällä hetkellä sijaisperheen saama hoitopalkkio on sama riippumatta siitä hoitaako toinen sijaisvanhemmista lapsia kokopäiväisesti vai käykö hän ansiotyössä kodin ulkopuolella. Jaksamista ja sitoutumista vaativaan sijaisperhetyöhön lisää se, että toinen vanhemmista voi kokopäiväisesti keskittyä lasten hoitoon ja kasvattamiseen.
        Tällä hetkellä maksamme hoitopalkkiota lapsen iän mukaisesti kolmiportaisesti (339 €, 255 € ja 238 €). Hoitopalkkio laskee lapsen varttuessa. Kulukorvaus kasvaa (311 €, 350 €, 389 €, 426 €). Kulukorvaus on verotonta, hoitopalkkio veronalaista tuloa. Kulukorvauksen lisäksi perhe saa tällä hetkellä tukea yhteen lapsen harrastukseen sosiaalityöntekijän harkinnan mukaisesti ja myös lapsilisät ja mahdollinen Kelan maksama hoitotuki kanavoidaan perheelle.

        Kaupungin menot Imatralle sijoitettaessa ovat pienemmät, kuin muille paikkakunnille sijoitettaessa, voimme hyvin antaa tuon edun perheen hyväksi.

        Esitys: Muutetaan maksukäytäntöä imatralaisille sijaisperheille, kun toinen vanhemmista on kotona. Imatralainen sijaisperhe, jonka jompikumpi vanhemmista on kotona, saa 340 € /sijoitettu lapsi lisää hoitopalkkiota. Naapurikuntiin (Joutseno ja Ruokolahti) sijoitetun lapsen kustannuksen ovat myös hieman pienemmät, joten näihin kuntiin maksetaan 40 € /lapsi lisää hoitopalkkiota. Kulukorvaukset säilyvät ennallaan. Lapsilisä ja mahdollinen hoitotuki maksetaan edelleen suoraan sijaisperheelle.


        2. Sijaisperheen koti rauhoitetaan perheen omalle elämälle

        Nykytilanne: Biologiset vanhemmat ja muut läheiset tapaavat sijaisperheissä asuvia lapsia, monet säännöllisestikin. Joidenkin vanhempien ja lasten tapaamiset ovat ammattihenkilön valvomia tapaamisia. Tapaamiset voivat olla hankalia sijaisperheelle ja aiheuttaa kohtuutonta lisärasitusta, joskus myös yllättäviä tilanteita. Nämä tilanteet ovat ikäviä sekä sijaisperheelle että lapselle.
        Esitys: Kerttulanrinne pystyy tarjoamaan hyvät tilat ja henkilökunnan tapaamisten järjestämiseen, jolloin perheen rauha säilyy. Myös huoltosuunnitelmat ja muut vanhempien tukitapaamiset voidaan haluttaessa tehdä Kerttulanrinteessä. Kerttulanrinteestä tulee imatralaisen sijaisperheen, lapsen oman perheen ja lapsen turvallinen, pysyvä ja ammattitaitoinen tukipiste.


        3. Lomaoikeus

        Nykytilanne: Sijaisperheellä on lomaoikeus yhteen päivään kuukaudessa. Heidän pitää itse hankkia lapselle hoitaja, kaupunki maksaa lisäkulukorvauksen 20 €/vrk hoitajalle.
        Esitys: Ne perheet, jotka haluavat lomaoikeutta käyttää, mutta joilla ei ole lapselle hoitajaa, voivat saada lapsen Kerttulanrinteen vierashuoneeseen lomansa ajaksi. Perheiden lomaoikeutta laajennetaan perheen tarpeiden mukaan tarvittaessa.


        4. Ammattilaistuki murrosvaiheissa

        Lapsen sijoittuminen perheeseen on aina suuri murros. Sijaisperhetyössä sijaisvanhemmat kohtaavat väistämättä erilaisia haasteita, jotka liittyvät lapsen kasvuun ja kehitykseen, lapsen koulunkäyntiin, lapsen perheeseen, lapsen yhteydenpitoon perheeseen ja läheisiin jne. Imatralle perheille voidaan järjestää mm. perheohjaajan, Kasvatus- ja perheneuvolan, sosiaalityöntekijän ja kodinhoitajan palveluita erilaisissa murrostilanteissa.

        5. Sijaisperhekandidaattien valmennus

        Sijaisperhetyöstä kiinnostuneita etsitään lehti-ilmoituksella.
        Toteutetaan kesäkuussa viikonloppuleirinä Rantalinnassa. Koulutus kestää lauantai-aamusta sunnuntai-iltapäivään. Ammattitaitoiset luennoijat, sijaisperheenä jo toimineet ja oma henkilökuntamme puhuu, kertoo kokemuksia ja pohtii esille nousevia kysymyksiä. Yhteisen keskustelun ja iltaohjelmankin jälkeen joukosta muodostuu jatkossakin kokoontuva sijaisvanhempien ryhmä.

        Jatkossa perheille järjestetään säännöllisesti koulutusta sekä tuetaan vertaisryhmätoimintaa.

        Korvausten muuttuminen sijaisperheen näkökulmasta. Esimerkkisijaisperhe, perheeseen sijoitettu imatralaiset 2-vuotias ja 8-vuotias lapsi:

        Perheen saamat korvaukset kuukaudessa tällä hetkellä:


        Hoito-
        palkkio Kulu-
        korvaus Lapsi-
        lisä Yhteensä
        2-vuotias 339 311 110,50 760,50
        8-vuotias 255 350 100,00 705,00
        1465,00

        Lisäksi korvataan lasten yhden harrastuksen kustannuksia korkeintaan 350 € vuodessa maksettuja kuitteja vastaan. Perhe saa siis maksimissaan verotonta kulukorvausta (kulukorvaus, harrastusavustus ja lapsilisät) 929,50 € kuukaudessa sekä verollista hoitopalkkiota 594 € kuukaudessa.

        Esitys korvauksiksi kuukaudessa 1.5.2005 alkaen imatralaisille sijaisperheille:

        Hoito-palkkio Kulu-
        korvaus Hoitopalkkion imatralisä Lapsi-
        lisä Yhteensä
        2-vuotias 339 311 340 110,50 1100,50
        8-vuotias 255 350 340 100,00 1045,00
        2145,50


        Lisäksi perheelle maksetaan – jos lapsi harrastaa – lapsen harrastuskorvausta 350 €/vuosi. Perhe saa siis verotonta kulukorvausta (kulukorvaus, harrastusavustus ja lapsilisät) 929,50 € kuukaudessa sekä verollista hoitopalkkiota 1274 €/kk.

        Ammatillisessa perhekodissa näiden lasten asuminen maksaisi yhteensä noin 9000 € kuukaudessa (150 € X 30 vrk x 2 lasta).

        Kulukorvaus on tarkoitettu lapsen jokapäiväisten kulujen korvaamiseen ja erityismenoihin avustetaan harkinnalla erikseen. Kaikkien sijaisperheiden kohdalla noudatetaan 1.4.2005 alkaen seuraavaa käytäntöä lasten harrastusmenojen korvaamisessa. Jos sijaisperheessä asuva lapsi harrastaa jotakin, josta syntyy kustannuksia, perheelle avustetaan kulukorvausta 350 € vuodessa lapsen harrastuksista aiheutuvien kustannusten korvaamiseksi.

        Sosiaalipalvelujohtajan esitys (TK):

        Nostetaan sijaisperheiden hoitopalkkiota edellä olevan esityksen mukaisesti seuraavasti: Imatralaiselle sijaisperheelle, jonka ainakin toinen vanhemmista hoitaa lapsia/lasta kokopäiväisesti (ei ole ansiotyössä, kokopäiväinen yrittäjä eikä opiskelija) maksetaan ylimääräistä hoitopalkkiota 340 €/kk. Joutsenon kaupungin ja Ruokolahden kunnan alueella asuville sijaisperheille maksetaan ylimääräistä hoitopalkkiota 40 €/kk siinä tapauksessa, että ainakin toinen vanhemmista hoitaa lapsia/lasta kokopäiväisesti (ei ole ansiotyössä, kokopäiväinen yrittäjä eikä opiskelija). Järjestetään Imatralaisten sijaisperheiden muu tukeminen (lasten ja vanhempien tapaamiset Kerttulanrinteessä, lomaoikeuden varmistaminen, ammatillinen tuki murrosvaiheissa sekä valmennus ja koulutus) edellä esitetyn suunnitelman mukaisesti.

        Stj:n ehdotus (JE): Hyväksytään sosiaalipalvelujohtajan esitys.

        Päätös: Hyväksyttiin.

        __________________


      • HALVEMMAKSI!!!
        huonoille makseta? kirjoitti:

        Sosiaali- ja terveyslautakunta
        Kokous 05.04.2005 / Pykälä 28

        --------------------------------------------------------------------------------


        Edellinen asia | Seuraava asia

        --------------------------------------------------------------------------------
        Sosiaali- ja terveyslautakunta § 28 05.04.2005

        Lastensuojelun sijaishuoltoprosessien kehittäminen - perhesijoitukset Imatralla

        234/04.042/2005

        SOTEL § 28

        Valmistelijat: sosiaalipalvelujohtaja Tiina Kirmanen, sosiaalisihteeri Anne Korhonen ja resurssijohtaja Jaana Utti

        Imatralaisia lapsia on tällä hetkellä sijoitettuna pitkäaikaisesti noin 70. Näistä perhesijoituksessa on 30 lasta ja heistä Imatralla neljä. Perhesijoitus on yleensä paras sijoitusvaihtoehto alle 10-vuotiaille lapsille. Sijaisperheet haluavat yleensä mieluummin pienen lapsen ja kun lapsi on sijoitusvaiheessa lähellä murrosikää eivät perheen tarjoamat voimavarat ole yleensä riittäviä vastaamaan lapsen tarpeita. Mitä pienempänä lapsi sijoitetaan perheeseen, sitä paremmat ovat sijoituksen onnistumisen mahdollisuudet, koska lapsi pystyy silloin rakentamaan kiintymyssuhteensa perheeseen. Useimmissa tapauksissa olisi parasta, että perhesijoitus olisi lähellä omaa kotia, jolloin pystytään turvaamaan lasten lähiverkosto, yhteys omaisiin ja lapselle tärkeisiin muihin henkilöihin. Lapsen ei omassa kunnassa tarvitse myöskään välttämättä vaihtaa koulua tai päiväkotia. Myös vanhempien on usein helpompi hyväksyä lapsen sijoitus lähelle koska yhteydenpito ja luonapito on helpompaa ja joustavampaa.

        Puhtaasti taloudellisesti ajateltuna omaan kuntaan sijoitus on edullisempaa: lapselle voidaan tarjota oman kunnan palveluita, lapsen tilanteen seuraaminen ja sijaisperheen tukeminen kuluttaa vähemmän sosiaalityöntekijöiden aikaa ja siten myös kustannuksia. Omalla paikkakunnalla voidaan sijaisperheille tarjota myös vertaistukea.

        Sijoitus omaan kuntaan mahdollistaa myös sosiaalityöntekijöiden tehokkaamman työskentelyn sijoituksen lopettamiseksi ja koko perheen kuntouttamiseksi.

        Perhesijoitus on ammatillisiin perhekoteihin ja lastensuojelulaitoksiin verrattuna huomattavan edullinen sijoitusmuoto. Ammatillisten perhekotien vuorokausihinnat vaihtelevat noin 120 € - 160 € välillä ja lastensuojelulaitosten 150 € - 200 € välillä, tehostettu hoito voi maksa jopa yli 300 €/vrk. Lisäksi muille paikkakunnille tehtyjen sijoitusten yhteydessä tulevat maksettavaksi vielä lapsen tarvitsemat muut palvelut ostopalveluina sijoituspaikkakunnalta.

        Tavoitteena on ostopalvelukustannusten saaminen kuriin. Imatralaiset huostaanotettavat lapset halutaan jatkossa sijoittaa pääasiassa omalle paikkakunnalle, joko uuteen lastenkoti Kerttulanrinteeseen (nuoret) tai sijaisperheisiin (lapset). Sijaisperheiden tukemista lisätään merkittävästi. Tavoitteena on perhesijoitusten suhteellisen osuuden kasvattaminen laitossijoituksiin verrattuna.

        Tarkoituksena on löytää riittävä määrä sijaisperheitä Imatralta niin, että jokaiselle lapselle löytyisi hänen tarpeitaan vastaava perhe. Tavoitteena on löytää 10 sijaisperhettä Imatralta.

        1. Hyvä koti imatralaislapselle Imatralla!


        Imatralaisten sijaisperheiden hoitopalkkion korottaminen kokopäiväisen sijaisvanhemmuuden mahdollistamiseksi.

        Nykytilanne: Tällä hetkellä sijaisperheen saama hoitopalkkio on sama riippumatta siitä hoitaako toinen sijaisvanhemmista lapsia kokopäiväisesti vai käykö hän ansiotyössä kodin ulkopuolella. Jaksamista ja sitoutumista vaativaan sijaisperhetyöhön lisää se, että toinen vanhemmista voi kokopäiväisesti keskittyä lasten hoitoon ja kasvattamiseen.
        Tällä hetkellä maksamme hoitopalkkiota lapsen iän mukaisesti kolmiportaisesti (339 €, 255 € ja 238 €). Hoitopalkkio laskee lapsen varttuessa. Kulukorvaus kasvaa (311 €, 350 €, 389 €, 426 €). Kulukorvaus on verotonta, hoitopalkkio veronalaista tuloa. Kulukorvauksen lisäksi perhe saa tällä hetkellä tukea yhteen lapsen harrastukseen sosiaalityöntekijän harkinnan mukaisesti ja myös lapsilisät ja mahdollinen Kelan maksama hoitotuki kanavoidaan perheelle.

        Kaupungin menot Imatralle sijoitettaessa ovat pienemmät, kuin muille paikkakunnille sijoitettaessa, voimme hyvin antaa tuon edun perheen hyväksi.

        Esitys: Muutetaan maksukäytäntöä imatralaisille sijaisperheille, kun toinen vanhemmista on kotona. Imatralainen sijaisperhe, jonka jompikumpi vanhemmista on kotona, saa 340 € /sijoitettu lapsi lisää hoitopalkkiota. Naapurikuntiin (Joutseno ja Ruokolahti) sijoitetun lapsen kustannuksen ovat myös hieman pienemmät, joten näihin kuntiin maksetaan 40 € /lapsi lisää hoitopalkkiota. Kulukorvaukset säilyvät ennallaan. Lapsilisä ja mahdollinen hoitotuki maksetaan edelleen suoraan sijaisperheelle.


        2. Sijaisperheen koti rauhoitetaan perheen omalle elämälle

        Nykytilanne: Biologiset vanhemmat ja muut läheiset tapaavat sijaisperheissä asuvia lapsia, monet säännöllisestikin. Joidenkin vanhempien ja lasten tapaamiset ovat ammattihenkilön valvomia tapaamisia. Tapaamiset voivat olla hankalia sijaisperheelle ja aiheuttaa kohtuutonta lisärasitusta, joskus myös yllättäviä tilanteita. Nämä tilanteet ovat ikäviä sekä sijaisperheelle että lapselle.
        Esitys: Kerttulanrinne pystyy tarjoamaan hyvät tilat ja henkilökunnan tapaamisten järjestämiseen, jolloin perheen rauha säilyy. Myös huoltosuunnitelmat ja muut vanhempien tukitapaamiset voidaan haluttaessa tehdä Kerttulanrinteessä. Kerttulanrinteestä tulee imatralaisen sijaisperheen, lapsen oman perheen ja lapsen turvallinen, pysyvä ja ammattitaitoinen tukipiste.


        3. Lomaoikeus

        Nykytilanne: Sijaisperheellä on lomaoikeus yhteen päivään kuukaudessa. Heidän pitää itse hankkia lapselle hoitaja, kaupunki maksaa lisäkulukorvauksen 20 €/vrk hoitajalle.
        Esitys: Ne perheet, jotka haluavat lomaoikeutta käyttää, mutta joilla ei ole lapselle hoitajaa, voivat saada lapsen Kerttulanrinteen vierashuoneeseen lomansa ajaksi. Perheiden lomaoikeutta laajennetaan perheen tarpeiden mukaan tarvittaessa.


        4. Ammattilaistuki murrosvaiheissa

        Lapsen sijoittuminen perheeseen on aina suuri murros. Sijaisperhetyössä sijaisvanhemmat kohtaavat väistämättä erilaisia haasteita, jotka liittyvät lapsen kasvuun ja kehitykseen, lapsen koulunkäyntiin, lapsen perheeseen, lapsen yhteydenpitoon perheeseen ja läheisiin jne. Imatralle perheille voidaan järjestää mm. perheohjaajan, Kasvatus- ja perheneuvolan, sosiaalityöntekijän ja kodinhoitajan palveluita erilaisissa murrostilanteissa.

        5. Sijaisperhekandidaattien valmennus

        Sijaisperhetyöstä kiinnostuneita etsitään lehti-ilmoituksella.
        Toteutetaan kesäkuussa viikonloppuleirinä Rantalinnassa. Koulutus kestää lauantai-aamusta sunnuntai-iltapäivään. Ammattitaitoiset luennoijat, sijaisperheenä jo toimineet ja oma henkilökuntamme puhuu, kertoo kokemuksia ja pohtii esille nousevia kysymyksiä. Yhteisen keskustelun ja iltaohjelmankin jälkeen joukosta muodostuu jatkossakin kokoontuva sijaisvanhempien ryhmä.

        Jatkossa perheille järjestetään säännöllisesti koulutusta sekä tuetaan vertaisryhmätoimintaa.

        Korvausten muuttuminen sijaisperheen näkökulmasta. Esimerkkisijaisperhe, perheeseen sijoitettu imatralaiset 2-vuotias ja 8-vuotias lapsi:

        Perheen saamat korvaukset kuukaudessa tällä hetkellä:


        Hoito-
        palkkio Kulu-
        korvaus Lapsi-
        lisä Yhteensä
        2-vuotias 339 311 110,50 760,50
        8-vuotias 255 350 100,00 705,00
        1465,00

        Lisäksi korvataan lasten yhden harrastuksen kustannuksia korkeintaan 350 € vuodessa maksettuja kuitteja vastaan. Perhe saa siis maksimissaan verotonta kulukorvausta (kulukorvaus, harrastusavustus ja lapsilisät) 929,50 € kuukaudessa sekä verollista hoitopalkkiota 594 € kuukaudessa.

        Esitys korvauksiksi kuukaudessa 1.5.2005 alkaen imatralaisille sijaisperheille:

        Hoito-palkkio Kulu-
        korvaus Hoitopalkkion imatralisä Lapsi-
        lisä Yhteensä
        2-vuotias 339 311 340 110,50 1100,50
        8-vuotias 255 350 340 100,00 1045,00
        2145,50


        Lisäksi perheelle maksetaan – jos lapsi harrastaa – lapsen harrastuskorvausta 350 €/vuosi. Perhe saa siis verotonta kulukorvausta (kulukorvaus, harrastusavustus ja lapsilisät) 929,50 € kuukaudessa sekä verollista hoitopalkkiota 1274 €/kk.

        Ammatillisessa perhekodissa näiden lasten asuminen maksaisi yhteensä noin 9000 € kuukaudessa (150 € X 30 vrk x 2 lasta).

        Kulukorvaus on tarkoitettu lapsen jokapäiväisten kulujen korvaamiseen ja erityismenoihin avustetaan harkinnalla erikseen. Kaikkien sijaisperheiden kohdalla noudatetaan 1.4.2005 alkaen seuraavaa käytäntöä lasten harrastusmenojen korvaamisessa. Jos sijaisperheessä asuva lapsi harrastaa jotakin, josta syntyy kustannuksia, perheelle avustetaan kulukorvausta 350 € vuodessa lapsen harrastuksista aiheutuvien kustannusten korvaamiseksi.

        Sosiaalipalvelujohtajan esitys (TK):

        Nostetaan sijaisperheiden hoitopalkkiota edellä olevan esityksen mukaisesti seuraavasti: Imatralaiselle sijaisperheelle, jonka ainakin toinen vanhemmista hoitaa lapsia/lasta kokopäiväisesti (ei ole ansiotyössä, kokopäiväinen yrittäjä eikä opiskelija) maksetaan ylimääräistä hoitopalkkiota 340 €/kk. Joutsenon kaupungin ja Ruokolahden kunnan alueella asuville sijaisperheille maksetaan ylimääräistä hoitopalkkiota 40 €/kk siinä tapauksessa, että ainakin toinen vanhemmista hoitaa lapsia/lasta kokopäiväisesti (ei ole ansiotyössä, kokopäiväinen yrittäjä eikä opiskelija). Järjestetään Imatralaisten sijaisperheiden muu tukeminen (lasten ja vanhempien tapaamiset Kerttulanrinteessä, lomaoikeuden varmistaminen, ammatillinen tuki murrosvaiheissa sekä valmennus ja koulutus) edellä esitetyn suunnitelman mukaisesti.

        Stj:n ehdotus (JE): Hyväksytään sosiaalipalvelujohtajan esitys.

        Päätös: Hyväksyttiin.

        __________________

        Lainaus:

        "Kaupungin menot Imatralle sijoitettaessa ovat pienemmät, kuin muille paikkakunnille sijoitettaessa, voimme hyvin antaa tuon edun perheen hyväksi."

        Älkää surkimukset itkekö huonommuuttanne. Palkassa se näkyy :)


      • palstan
        alkuperäine kirjoitti:

        kirjoittaja. Grynhilde jäi valheesta kiinni mutta yrittää vaan sitkeästi väittää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi eikä suostu tunnustamaan töppäystään. Jotkut luulee että yritän itkeä sijareille lisää rahaa mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä että ei ite oltais niinkuin poliitikot ja tallinkin herrat jotka valehtelee suut silmät täyteen ja varmaan itsekin uskoo omiin valheisiinsa.

        psykopaatit joilla on tapana väittää kiveä kannoksi ja omaa väkivaltaista, eroon ja lasten tapaamisoikeudet sillä syyllä menettäneet rapakansalaiset. Luetun ymmärtäminen puuttuu ja koska ei ymmärrä, ei halua muidenkaan ymmärtävän.
        Et sinä "alkuperäine" mikälie nyt lapsille ole puhumassa vaan aikuisille joita ei niin vaan aivopestäkään. Ainaskaan noin surkealla ulosannilla.


      • grynhilde
        alkuperäine kirjoitti:

        kirjoittaja. Grynhilde jäi valheesta kiinni mutta yrittää vaan sitkeästi väittää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi eikä suostu tunnustamaan töppäystään. Jotkut luulee että yritän itkeä sijareille lisää rahaa mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä että ei ite oltais niinkuin poliitikot ja tallinkin herrat jotka valehtelee suut silmät täyteen ja varmaan itsekin uskoo omiin valheisiinsa.

        nyt esittää niitä linkkejä väitteidesi tueksi?


      • muuta ole
        grynhilde kirjoitti:

        nyt esittää niitä linkkejä väitteidesi tueksi?

        esittää kun oma typeryytensä. Lukekaas "peräsen alun" tekstejä, tunnistaa heti.


      • kaikkien puolesta:
        alkuperäine kirjoitti:

        kirjoittaja. Grynhilde jäi valheesta kiinni mutta yrittää vaan sitkeästi väittää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi eikä suostu tunnustamaan töppäystään. Jotkut luulee että yritän itkeä sijareille lisää rahaa mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä että ei ite oltais niinkuin poliitikot ja tallinkin herrat jotka valehtelee suut silmät täyteen ja varmaan itsekin uskoo omiin valheisiinsa.

        Sä olet ilmeisesti niitä tapauksia joihin verrattuna heiveröisinkin mummo on mies. Ei yhtään ihme että erotilastot on mitä on, ja täytyy sanoa että kun niitä suljetulle osastolle kuuluvia tapauksia säästösyistä potkittiinki kaduille pyörimään, näkyy se aina myös näissä neteissä.


      • ammattis tällä
        alkuperäine kirjoitti:

        kirjoittaja. Grynhilde jäi valheesta kiinni mutta yrittää vaan sitkeästi väittää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi eikä suostu tunnustamaan töppäystään. Jotkut luulee että yritän itkeä sijareille lisää rahaa mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä että ei ite oltais niinkuin poliitikot ja tallinkin herrat jotka valehtelee suut silmät täyteen ja varmaan itsekin uskoo omiin valheisiinsa.

        kertaa on?
        Taidat olla sama tapaus joka yritti vihjailla olevansa milloin mielisairaanhoitaja/sossu/poliisi ja mitäs niitä vielä oli?


      • alkuperäne
        alkuperäine kirjoitti:

        kirjoittaja. Grynhilde jäi valheesta kiinni mutta yrittää vaan sitkeästi väittää mustaa valkoiseksi ja valkoista mustaksi eikä suostu tunnustamaan töppäystään. Jotkut luulee että yritän itkeä sijareille lisää rahaa mutta siitä ei ole kysymys. Kysymys on siitä että ei ite oltais niinkuin poliitikot ja tallinkin herrat jotka valehtelee suut silmät täyteen ja varmaan itsekin uskoo omiin valheisiinsa.

        mut miun 'tiato' on omaperäne.


      • alkuperäine
        alkuperäne kirjoitti:

        mut miun 'tiato' on omaperäne.

        et jäi lääkkeet ottamati.


      • alkuperäine
        alkuperäine kirjoitti:

        et jäi lääkkeet ottamati.

        ne heti ettei enempää vispaa.


      • ja tämä on pakotettu

        antamaan lapsensa huostaan,
        jotta lapsi saisi ruokaa, lääkettäkin jne.
        Kotona olevaa lasta yhteiskunta ei voi auttaa.

        Mutta samainen lapsi huostaanotettuna
        tuo sijaisvanhemman tilille rahaa noin
        1000- 2400 euroon kuukaudessa.

        Onko jotain pielessä
        vai onko Suomessa lapsiperheiden asiat
        juuri niinkuin pitääkin.

        YK:ssakin asti ollaan
        todella huolestuneita suomalaisten heikompiosaisten lasten asemasta ..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • eristää
        ja tämä on pakotettu kirjoitti:

        antamaan lapsensa huostaan,
        jotta lapsi saisi ruokaa, lääkettäkin jne.
        Kotona olevaa lasta yhteiskunta ei voi auttaa.

        Mutta samainen lapsi huostaanotettuna
        tuo sijaisvanhemman tilille rahaa noin
        1000- 2400 euroon kuukaudessa.

        Onko jotain pielessä
        vai onko Suomessa lapsiperheiden asiat
        juuri niinkuin pitääkin.

        YK:ssakin asti ollaan
        todella huolestuneita suomalaisten heikompiosaisten lasten asemasta ..........!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        kätevästi vaikkapa naapuritaloon, oleellista on ettei ole omien sukulaisten kanssa tekemisissä, miltä tällaiset sossun päätökset haiskahtaa? no PAHALTA


      • se olen minä
        ammattis tällä kirjoitti:

        kertaa on?
        Taidat olla sama tapaus joka yritti vihjailla olevansa milloin mielisairaanhoitaja/sossu/poliisi ja mitäs niitä vielä oli?

        joka olen toiminut sossuna, paikallisvartijana, lastenkodin ohjaajana, mielenterveystoimiston sossuna...oliko sulla asiaa mulle?


      • lääkitys
        se olen minä kirjoitti:

        joka olen toiminut sossuna, paikallisvartijana, lastenkodin ohjaajana, mielenterveystoimiston sossuna...oliko sulla asiaa mulle?

        ei ole kohdallaan?


      • Väärtintekijät.
        eristää kirjoitti:

        kätevästi vaikkapa naapuritaloon, oleellista on ettei ole omien sukulaisten kanssa tekemisissä, miltä tällaiset sossun päätökset haiskahtaa? no PAHALTA

        Kela toinen vääryyskijan julkaisun yhteydessä tiedotusvälineen uutsoivat.

        Rikolliskopla hyvinvointivaltion huipulla, kuntapäättäjiä vaadiutaan tilille rikkomuksista.

        Kau Hirvansalo ottaa blogissaan kantaa erilaisiin yhteiskunnan epäkohtiin.

        http://hirvasnoro.blogspot.com/2008/10/toinen-vryyskirja-kertoo-miten.html
        ---


    • Kiitos ap

      Kiitos aloittjalle ja kaikille, jotka tekevät julkiseksi hämärät valtionkorvausjärjestelmät kunnille esim. lastensuojelukertoimen maksuperusteet, joita yliopistoihmisetkään eivät tunne tai ainakaan eivät halua uskoa. Raha on se (epä)Jumala, jota kumarretaan. Siis lyhtnäköinen kvartaalitalous yksin ls- yrittäjiä hyödyttävä ja lapset ja kansantalouden uhraava laskentamalli.
      Itse en kuulu kirkkoon mutta alan uskoa tuota itsensä prostitoitumisen pakkoa ja vaaraa kanssaihmisille. Tavattuani ls- alalla toimivia!

    • Lapsille oikeutta!

      Aloittaja on tehnyt loistavaa työtä ja on tismalleen oikeassa.
      Hän oli oikeassa myös siinä, että ketjuun tulee kitisemään sijaishoitajia "ei tuo pidä paikkaansa meidän kunnassa". Hittoako tuloerojanne täällä natisette, puhukaa liittonne ihmisille, kuten aloittaja ihan oikein siitäkin mainitsee.

      Perhehoitoliiton johtaja on tehnyt hirveän paljon hallaa lapsille, SEKÄ heidän vanhemmilleen levittämällä ja iskostamalla mm. urbaanilegendoiksi muodostuneita yleistyksiä huostaanottovanhemmista. Mutta oman liittonsa jäsenten eteen hän ei ole saanut aikaan edes korvausten yhdenmukaisuutta kaikissa kunnissa. Iljettävä akka kaiken kaikkiaan!

      Ketjun alkupuolella esiintyvä sossu-sönkkö kruunaakin koko ketjun horinoillaan.
      Kuinkahan monta yh-perhettä lastensuojelu on tuhonnut myös taloudellisesti kun LAITONKIN huostaanotto ryöstää perheeltä monia satoja euroja kuussa, jopa asumistuen usein, vaikka perheeseen jää asumaan vielä lapsi/lapsia?

      Vanhemmat kyllä erotetaan lapsesta hyvinkin laittomin ja perustein ja sen LISÄKSI heidät laitetaan maksumiehieksi kustannuksiin, joiden saamiseen lapsella olisi ollut oikeus ilman huostaanottoa. Eli kyllä valtio vanhempien elatusvelvollisuudesta huolen pitää, tosin rikollisin perustein karhuamalla heiltä kymmenkertaisia kustannuksia verrattuna siihen, että perheellä olisi käynyt onni matkassa ja lapselle olisi saatu perustuslain lupaamat palvelut ILMAN huostaanottoa. Kaiken huippu on, että ei niitä saada laittomilla huostaanotoillakaan toisin, kuin niiden suosijat valehtelevat.

      • Mädästä systeemistä

        Tuossa rikollisen yhteiskunnan yksi suuri mätäpaise onkin, että laittomalla huostaanotolla vanhemmilta kiristetään 10-kertaiset maksut verrattuna siihen, mitä laki niiden järjestämisestä sanoo. Lapsella olisi oikeus ilman huostaanottoa erikoissairaanhoidon tasoiseen kuntoutukseen, mutta kunnat säästävät, eikä sitä kotona asuvalle lapselle järjestetä.

        Kun erityislapsen vanhemmat väsyvät ja tehdään laiton huostaanotto, kun ensin lapsi on jätetty kaiken kuntoutuksen ulkopuolelle, niin kaiken huippu on sijoittaa hänet sijaisPERHEESEEN, jossa sijareiden vaatimus on olla vain tavallisia vanhempia!

        Sijareille kyllä rahaa irtoaa, toisin kuin ydinperheelle, mutta KUNTA SÄÄSTÄÄ velkomalla vanhemmilta kaiken mahdollisen, mitä heistä voi ikinä irti saada.
        Lisäksi erityislapsi leimataan huostaanotolla vanhempiensa vammauttamaksi, jolloin kansalaisten katse suunnataan pois yhteiskunnan lainrikkomuksesta eli järjestämättä jätetyistä peruspalveluista.

        Sijarit väsyvät erittäin vaikeahoitoisen lapsen kanssa (nyt on muotia sanoa haastavan) ihan samoin kuin omatkin vanhemmat ja niin lapsen kierrätys voi alkaa, siitä on surullisia esimerkkejä nytkin naapuripalstalla. Ja tästäkin Perhehoitoliiton puheenjohtaja on syyttänyt vain lasten vanhempia, mikä siis kääntää katseen pois siitä, miten yhteiskunta rikkoo lakeja ja palveluiden järjestämisvastuuta ydinperheitä kohtaan.


      • Vanhempien syyttäjät
        Mädästä systeemistä kirjoitti:

        Tuossa rikollisen yhteiskunnan yksi suuri mätäpaise onkin, että laittomalla huostaanotolla vanhemmilta kiristetään 10-kertaiset maksut verrattuna siihen, mitä laki niiden järjestämisestä sanoo. Lapsella olisi oikeus ilman huostaanottoa erikoissairaanhoidon tasoiseen kuntoutukseen, mutta kunnat säästävät, eikä sitä kotona asuvalle lapselle järjestetä.

        Kun erityislapsen vanhemmat väsyvät ja tehdään laiton huostaanotto, kun ensin lapsi on jätetty kaiken kuntoutuksen ulkopuolelle, niin kaiken huippu on sijoittaa hänet sijaisPERHEESEEN, jossa sijareiden vaatimus on olla vain tavallisia vanhempia!

        Sijareille kyllä rahaa irtoaa, toisin kuin ydinperheelle, mutta KUNTA SÄÄSTÄÄ velkomalla vanhemmilta kaiken mahdollisen, mitä heistä voi ikinä irti saada.
        Lisäksi erityislapsi leimataan huostaanotolla vanhempiensa vammauttamaksi, jolloin kansalaisten katse suunnataan pois yhteiskunnan lainrikkomuksesta eli järjestämättä jätetyistä peruspalveluista.

        Sijarit väsyvät erittäin vaikeahoitoisen lapsen kanssa (nyt on muotia sanoa haastavan) ihan samoin kuin omatkin vanhemmat ja niin lapsen kierrätys voi alkaa, siitä on surullisia esimerkkejä nytkin naapuripalstalla. Ja tästäkin Perhehoitoliiton puheenjohtaja on syyttänyt vain lasten vanhempia, mikä siis kääntää katseen pois siitä, miten yhteiskunta rikkoo lakeja ja palveluiden järjestämisvastuuta ydinperheitä kohtaan.

        Kaikista lasten ongelmista yleistäen vanhempia syyttämällä on poljettu erityislasten oikeutta saada LAKISÄÄTEISTÄ terveydenhuoltoa ja hyvätasoista perusopetusta, johon hyvästä kodista tulevilla erityislapsilla olisi täysi oikeus ilman huostaanottoa.

        Avain kaikkeen on huostaanotto.
        Sen jälkeen lapsen asian käsittely on
        - erittäin salaista
        - lapsen puheet menettävät täysin uskottavuutensa, samoin kuin vanhempien
        - huostaanotto antaa mahdollisuuden salata ja peittää kaikki ne törkeät lakien rikkomukset, joita yhteiskunta on perhettä vastaan tehnyt.

        Ja kaiken valehtelun, salailun ja peittelyn SYYNÄ on RAHA ja yksin RAHA.
        Todellisuudessa mitä tahansa laitonta huostaanottoa voitaisiin käsitellä julkisuudessa täysin ilman, että lapsen yksityisyyttä loukataan, mutta tätä on lainrikkojien niin mukava käyttää keppihevosena selitykseksi sille, että heidän laittomuutensa eivät vahingossakaan pääse vuotamaan päivänvaloon.

        Todellisuudessa vanhempia YLEISTÄEN kaikesta syyttävät osallistuvat itse tähän rikolliseen systeemiin, joka koko voimallaan iskee pahiten lastenoikeusrikkomuksiin ja niiden peittelyyn.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1730
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      72
      1349
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1288
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      188
      1223
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      163
      1061
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1053
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      902
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      876
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      836
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      804
    Aihe