Löytyykö selkeitä kudontaohjeita kangaspuille?

Maritta

Yrittelin etsiä netistä ohjeita, millä saisin kankaan rakennettua alusta alkaen (loimen vetäminen, poljinten sidonta, miten sidontaohjetta luetaan, jne), mutten löytänyt kuin kuvia ilman tekstiä.

Kirjastosta löysin erilaisia ohjeita mattojen kutomiseksi kuvineen, mutta niistäkin puuttuivat ne yksinkertaiset ohjeet kutomiseen pääsemiseksi. Vuosien väli harrastuksessa tahtoo unohduttaa perusasioita.
Löytyykö täältä ohjeita? Kiitos avusta:)

4

5019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kristiina

      suosittelisin kirjastoa ja/tai kirjakauppaa. Kirjastoista löytyy joitakin oppikirjoja ja "Kankaanrakentajan opas : Mallikerta-lehden kudontakurssi" jossa voisi olla selventävää tekstiä kuvineen. "Kankaankutojan sidosoppi-kirja" (Otava) voi löytyä hyvin varustetuista kirjakaupoista. Sitten on vielä oppikirja rakentamisen perusteista, mutta en millään muista kirjan virallista nimeä. Kysy kirjastonhoitajaltasi käsi- ja taideteollisuus oppilaitosten kudonnan oppikirjoja, saattaa löytyäkin. Onnea etsinnälle.

      • Maritta

        Löysin kirjakaupasta Kankaankutojan ammattitekniikka -nimisen oppikirjan käsi- ja taideteollisuus alan laitoksille. Sikahinta 100:n sivun kirjasesta (25 euroa), mutta sieltä löytyi juuri ne asiat, joita olin ollut vailla laittaessani mattolointa puiden kasaamisesta alkaen. Välillä olin viisi vuotta kutomatta ja monta asiaa oli unohtunut ja piti selvittää ilman opasta. Tämä riittää loppuiäkseni, joten eiköhän se hinta siinä tasaannu. Ensi kerralla on helpompaa ja nyt voin varmistella, onko asiat tehty oikein.


    • "kankuri"

      Paikkakunnallani on käsityöneuvonta-asema, josta olen monet kerrat saanut apua.Olen soittanut, käynyt paikan päällä ja he tulevat myös pyydettäessä kotiin rakentamaan kangasta. uskoisin että sen kerran nähtyäsi osaat jo seur. kerralla itse.Kysyvä ei muuten tieltä eksy.

      • Maritta

        Kirjoitin eilen tänne pitkän jutun, mutta on näköjään häipynyt jonnekin!

        Alkuopit on aikanaan saatu kansalaisopistosta, mutta tuppaavat unohtumaan, kun on kutomiskertojen välillä jopa viisi vuotta kangaspuut kasattuna paloiksi nurkkaan.

        Kiinnostaisi kuulla kokemuksianne erilaisista sidonnoista mattoja kudottaessa. Onko jotain juttuja, mitä pitäisi huomioida hyvän tuloksen saamiseksi? Tekeekö jokin sidonta maton painoon eroja verrattuna toiseen?

        Sain valmiiksi maton, jossa käytin narua toisena kuteena. Siitä tuli mukavan kevyt (pituutta 4 metriä) käsinpuisteluun. Onko kokemuksia tämäntyyppisistä matoista? Sidoin palttinaripsinä aivan "oman pääni mukaan" eli en ollut varma, oliko se sidonta oikea, löysin eräästä kirjasta sidontamallin. Jälkeenpäin kuulin kutojaystävältäni, että se oli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2042
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      165
      1582
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      153
      1521
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1338
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1270
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      275
      1105
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      129
      1019
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1012
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      993
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      52
      828
    Aihe