Sisun Protosta

los myllis

Kuulin tuossa, että Sisun Protoa olisi tehty noin 10 kappaleen sarja porttaaliakseleilla. Oliskohan jollain tietoa onko huhussa perää ja jos on poikkeaako tekniikka muuten Protosta. Akselit olivat kuulemma Sisun omat????

28

10884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jani

      Mikä on porttaaliakseli?

      Kikki protot eli A-45:t mitä olen nähnyt (ja ajanut)on ollu tavallisilla napavälitteisillä akseleilla niin kuin maastokuorma-autot normaalisti lähes kaikki muutkin.

    • KB-45

      No onkos teilläkin tuo sisun maastomenijä (KB-45 tai A-45)?

    • Jummi

      protona nimenomaan A-45:sta? Tehtaan omassa
      kielessä protolla voidaan tarkoittaa myös
      ns. "Kevyt Masia" eli SA-110:ä (Masi kun on SA-150/130 riippuen vuosimallista). SA-110:ä tehtiin muutama "proto". Ko. mallissa on portaaliakselit, edessä kierrejouset ja levyjarrut. Autoista yksi lienee edelleenkin tehtaalla ja pari muuta oli ainakin aikoinaan
      IVO:lla.

      A-45:sta on tehty myös muutama peruskorjaus- prototyyppi about 10 vuotta sitten, joissa muistaakseni oli GM 6.5L V8 diesel ja automaattilaatikko.

      • los myllis

        Niin protolla tuota A/KB-45:sta, joista osa oli Leylandin koneella. Tampereellahan oli armeijan huutokaupassa syksyllä myynnissä yksi tuollainen GM:n diesel -versio.
        Tarkoitin juuri tuota "kevyt-masia", yksi kappale on Patrian pihassa, mutta ei ollut myynnissä. Museoidaan kuulemma joskus...Eli se mitä kerroit, jos pitää kutinsa, niin on turha odottaa, että porttaali -"kevytmasi" tulisi armeijan huutokauppaan myyntiin.


      • Jummi
        los myllis kirjoitti:

        Niin protolla tuota A/KB-45:sta, joista osa oli Leylandin koneella. Tampereellahan oli armeijan huutokaupassa syksyllä myynnissä yksi tuollainen GM:n diesel -versio.
        Tarkoitin juuri tuota "kevyt-masia", yksi kappale on Patrian pihassa, mutta ei ollut myynnissä. Museoidaan kuulemma joskus...Eli se mitä kerroit, jos pitää kutinsa, niin on turha odottaa, että porttaali -"kevytmasi" tulisi armeijan huutokauppaan myyntiin.

        Patria tuskin omaansa myy, mutta ne muut olis
        kiva jäljittää, koska ei noita montaa tehty.

        Tosiaan Patrialla on yksi, IVO:lla olis yksi tai kaksi (en tiedä onko enää, mutta 10v sitten oli), kuuleman mukaan YK-joukoilla oli Golanilla tai Libanonissa yksi (mihinkähän joutunut?) ja olisko puolustusvoimilla yksi tai kaksi... tai sitten nuo IVO:lla olevat on ex-SA-INT yksilöt...

        Lisäksi eri yksilöt saattavat olla eri moottoreilla ja lavakonstruktioilla...

        Tässä kaikki mitä olen aikoinaan kuullut...


      • los myllis
        Jummi kirjoitti:

        Patria tuskin omaansa myy, mutta ne muut olis
        kiva jäljittää, koska ei noita montaa tehty.

        Tosiaan Patrialla on yksi, IVO:lla olis yksi tai kaksi (en tiedä onko enää, mutta 10v sitten oli), kuuleman mukaan YK-joukoilla oli Golanilla tai Libanonissa yksi (mihinkähän joutunut?) ja olisko puolustusvoimilla yksi tai kaksi... tai sitten nuo IVO:lla olevat on ex-SA-INT yksilöt...

        Lisäksi eri yksilöt saattavat olla eri moottoreilla ja lavakonstruktioilla...

        Tässä kaikki mitä olen aikoinaan kuullut...

        Niinpä se selvisi. Autoja on tehty kokonaista 5 kpl:tta, 2 kpl IVO:lle, 1 kpl Patrialla, 1 kpl YK -joukoissa Golanilla ja 1 kpl on Kalkussa. IVO:n SA-110 ovat häipyneet kuin tuhka tuuleen (yritin selvittää niitä fortumin kautta), Patrian ja intin kappaleet odottavat entisöintiä ja Golanin kappale jätettiin sinne, kun suomalaiset poistuivat sieltä. Golanin versio oli itseasiassa YK:n, koska YK oli sen maksanut. Moottoreina oli Valmetin 411 ja yhdessä Deutsz eli todella alitehoinen. Maasto-ominaisuudet erinomaiset, mutta kuulemma hirveä ajaa maantiellä (hakee koko ajan). Nähtävästi etupään geometria oli mennyt pieleen. Eli ompi tyytyminen Protoon.


      • Nimetön
        los myllis kirjoitti:

        Niinpä se selvisi. Autoja on tehty kokonaista 5 kpl:tta, 2 kpl IVO:lle, 1 kpl Patrialla, 1 kpl YK -joukoissa Golanilla ja 1 kpl on Kalkussa. IVO:n SA-110 ovat häipyneet kuin tuhka tuuleen (yritin selvittää niitä fortumin kautta), Patrian ja intin kappaleet odottavat entisöintiä ja Golanin kappale jätettiin sinne, kun suomalaiset poistuivat sieltä. Golanin versio oli itseasiassa YK:n, koska YK oli sen maksanut. Moottoreina oli Valmetin 411 ja yhdessä Deutsz eli todella alitehoinen. Maasto-ominaisuudet erinomaiset, mutta kuulemma hirveä ajaa maantiellä (hakee koko ajan). Nähtävästi etupään geometria oli mennyt pieleen. Eli ompi tyytyminen Protoon.

        Näitä on tehty yhteensä 6 kappaletta. IVO:lle menneet olivat SA-150:siä eli normaaleja Maseja. Ensimmäinen proto-110 oli todellakin Patrian omistuksessa aina viime vuoden alkuun asti jolloin se luovutettiin Hämeen mobilisteille. Tässä ensimmäisessä oli myöskin kippi ja moottorina Deutzin 6-sylinterinen ilma-kuutonen. Olen joskus jopa istunut kyydissä kun sillä on viety mm. puita ja multaa. Sitten oli sa-int väreissä oleva kevyesti panssaroitu versio joka on vieläkin puolustusvoimilla eikä ole tulossa myyntiin. Kolme kappaletta UN-valkoisia versioita oli aikoinaan Golanilla ja niissä oli moottorina Valmetin 411, näiden nykyisestä olinpaikasta ei mitään hajua. Lounais-Suomen Sähkö Oy:llä oli sitten se viimeinen versio jossa oli mm. muistaakseni Nummen nosturi ja väriltään tämä oli sini-valkoinen. Se on edelleenkin rekisterissä ja nykyinen omistaja on muistaakseni Eltel Networks.


      • Eltsu2008
        Nimetön kirjoitti:

        Näitä on tehty yhteensä 6 kappaletta. IVO:lle menneet olivat SA-150:siä eli normaaleja Maseja. Ensimmäinen proto-110 oli todellakin Patrian omistuksessa aina viime vuoden alkuun asti jolloin se luovutettiin Hämeen mobilisteille. Tässä ensimmäisessä oli myöskin kippi ja moottorina Deutzin 6-sylinterinen ilma-kuutonen. Olen joskus jopa istunut kyydissä kun sillä on viety mm. puita ja multaa. Sitten oli sa-int väreissä oleva kevyesti panssaroitu versio joka on vieläkin puolustusvoimilla eikä ole tulossa myyntiin. Kolme kappaletta UN-valkoisia versioita oli aikoinaan Golanilla ja niissä oli moottorina Valmetin 411, näiden nykyisestä olinpaikasta ei mitään hajua. Lounais-Suomen Sähkö Oy:llä oli sitten se viimeinen versio jossa oli mm. muistaakseni Nummen nosturi ja väriltään tämä oli sini-valkoinen. Se on edelleenkin rekisterissä ja nykyinen omistaja on muistaakseni Eltel Networks.

        Tuo Lounais-Suomen Sähkön sa-110 on tosiaankin nykyään Eltel Networksin omistuksessa ja vielä ihan aktiivi käytössä, eikä näillä näkymin ole tulossa kaupan. Jollakinhan ne Fortumin muuntajat on vaikeimmista paikoistakin vaihdettava...


      • sisupastilli
        Nimetön kirjoitti:

        Näitä on tehty yhteensä 6 kappaletta. IVO:lle menneet olivat SA-150:siä eli normaaleja Maseja. Ensimmäinen proto-110 oli todellakin Patrian omistuksessa aina viime vuoden alkuun asti jolloin se luovutettiin Hämeen mobilisteille. Tässä ensimmäisessä oli myöskin kippi ja moottorina Deutzin 6-sylinterinen ilma-kuutonen. Olen joskus jopa istunut kyydissä kun sillä on viety mm. puita ja multaa. Sitten oli sa-int väreissä oleva kevyesti panssaroitu versio joka on vieläkin puolustusvoimilla eikä ole tulossa myyntiin. Kolme kappaletta UN-valkoisia versioita oli aikoinaan Golanilla ja niissä oli moottorina Valmetin 411, näiden nykyisestä olinpaikasta ei mitään hajua. Lounais-Suomen Sähkö Oy:llä oli sitten se viimeinen versio jossa oli mm. muistaakseni Nummen nosturi ja väriltään tämä oli sini-valkoinen. Se on edelleenkin rekisterissä ja nykyinen omistaja on muistaakseni Eltel Networks.

        http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/Sisu SA 110.jpg&imgrefurl=http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/2007/11/more-super-soaraway-sisu-pictures-that-trucks-got-real-guts-says-biglorryblog.html&usg=__PdPovQ0VwPtf0Yivj0TKcj9uAS0=&h=310&w=448&sz=51&hl=fi&start=1&um=1&tbnid=GNhSvEO-RcRNHM:&tbnh=88&tbnw=127&prev=/images?q=sisu sa-110&um=1&hl=fi&sa=N

        http://www.roadtransport.com/blogs/big-lorry-blog/Sisu SA 110.jpg


    • KB-45

      Vehje kiinnostaa todella paljon kun meillä on juuri tuo KB-45 vm.67 Leylandin 6,6l koneella. KB-45 "Proto" on siis A-45 edeltäjä. Entisöinti on menossa ja kesällä pitäisi olla liikenteessä.

      • los myllis

        Leylandin konerempassa tuli ilmi, että esim. venttiilit on Suomessa kiven alla. UK:stahan nuita saa halvalla,koska kone on ollut hyvinkin yleinen. Muita osiahan on hyvin saatavilla, Patrialla on varmaan uusia akseleitakin (hupaisaan hintaan varmaan), kun Raivaaja Sisun etuakseli on sama kuin Protossa.


      • Jummi
        los myllis kirjoitti:

        Leylandin konerempassa tuli ilmi, että esim. venttiilit on Suomessa kiven alla. UK:stahan nuita saa halvalla,koska kone on ollut hyvinkin yleinen. Muita osiahan on hyvin saatavilla, Patrialla on varmaan uusia akseleitakin (hupaisaan hintaan varmaan), kun Raivaaja Sisun etuakseli on sama kuin Protossa.

        tässä "uudessa protossa" eli sa-110:ssa (portaaliakseli), vanhan "proton" akselihan tietääkseni on ihan erilainen.


      • Nimetön
        los myllis kirjoitti:

        Leylandin konerempassa tuli ilmi, että esim. venttiilit on Suomessa kiven alla. UK:stahan nuita saa halvalla,koska kone on ollut hyvinkin yleinen. Muita osiahan on hyvin saatavilla, Patrialla on varmaan uusia akseleitakin (hupaisaan hintaan varmaan), kun Raivaaja Sisun etuakseli on sama kuin Protossa.

        Raisussa edessä portaali, A-45:ssä ei.


    • pojat

      Jumpe! Täällähän puhutaan mahtavia. Meikällä oli intissä proto kuitti pelinä. Oli kähee laite.

      • Tykkimies

        Taisivat muuten ainakin Kouvolassa saneerata -83-84 muutaman vanhan Proton Valmet 611 koneelle.


      • RUK 133

        Näillä Protoillahan alkaa olla jo historiaa. Pääsin "komentamaan" moista ajoneuvoa kesällä 1970 Haminan tienoilla. Tosin vain pelkääjän paikalta (ups. oppilaana), koska en ollut intissä automiehenä vaan enemmänkin radiopuolen porukoissa. K-autokortti oli taskussa jo tuolloin, mutta eipä siitäkään ollut apua kun kortti oli vain siviilisellainen.

        Ihan mukavastihan ne liikkuivat niin maantiellä kuin maastossakin.

        Riihimäellä kalustoa vietiin skuttaan 3-akselisilla venäläisillä ZILeillä. Bensakäyttöinen sivuventtiilikone. Tuollaisessa nätissä maantieajovaltaisessa käytössä kertoivat autojoukkueen pojat keskikulutuksen olevan 114 litraa satasella. Niinpä noihin ZILeihin asennettiin pikku hiljaa tilalle Perkinsin dieseleitä.


      • 1/02
        RUK 133 kirjoitti:

        Näillä Protoillahan alkaa olla jo historiaa. Pääsin "komentamaan" moista ajoneuvoa kesällä 1970 Haminan tienoilla. Tosin vain pelkääjän paikalta (ups. oppilaana), koska en ollut intissä automiehenä vaan enemmänkin radiopuolen porukoissa. K-autokortti oli taskussa jo tuolloin, mutta eipä siitäkään ollut apua kun kortti oli vain siviilisellainen.

        Ihan mukavastihan ne liikkuivat niin maantiellä kuin maastossakin.

        Riihimäellä kalustoa vietiin skuttaan 3-akselisilla venäläisillä ZILeillä. Bensakäyttöinen sivuventtiilikone. Tuollaisessa nätissä maantieajovaltaisessa käytössä kertoivat autojoukkueen pojat keskikulutuksen olevan 114 litraa satasella. Niinpä noihin ZILeihin asennettiin pikku hiljaa tilalle Perkinsin dieseleitä.

        Vekaralla ja muissakin varuskunnissa zilit ovat vielä kovassa käytössä. Yhtään diesel koneista ziliä en nähnyt viime vuonna suoritetun intin aikana. Kulutus on kova ja autojen saaminen läpi vuosittaisen katsastuksen vaatii kovaa työtä korjaamoilla.


      • 2/99
        1/02 kirjoitti:

        Vekaralla ja muissakin varuskunnissa zilit ovat vielä kovassa käytössä. Yhtään diesel koneista ziliä en nähnyt viime vuonna suoritetun intin aikana. Kulutus on kova ja autojen saaminen läpi vuosittaisen katsastuksen vaatii kovaa työtä korjaamoilla.

        Se mitään työtä vaadi, armeijahan katsastaa itse SA-kilpiset ajoneuvot. Vaatimustaso sen mukaan...


      • Matti 3/87

        Helkkarin tuttuja vehkeitä vuosien takaa Proto Sisut... Kukahan veivaa kuitti autojani SA-619 ja SA-1360 tällä hetkellä? Vieläköhän ratin keskiökupin alla on piilossa "kuittaukset" mopoille..."Bankut" oli myos rajuja vehkeitä ja "Nasut" bensa koneella...Nyt ne on varmaan dieselöity...Voi pojat niitä aikoja, kun sais takaisin...


      • 1/02
        2/99 kirjoitti:

        Se mitään työtä vaadi, armeijahan katsastaa itse SA-kilpiset ajoneuvot. Vaatimustaso sen mukaan...

        Armeijalla on omat katsastusinssit jotka on peruskoulutukseltaan aivan samoja kuin siviilipuolellakin. Nuo inssit sitten vuosittain katsastaa armeijan kilvissä olevia autoja. Vaatimuksista en tiedä että ovatko ne kuinka paljon alhaisemmat mutta kaikki välykset katsotaan, pakokaasumittaukset ja kaikki varusteet pitää olla kunnossa. Monessa katsastuksessa mukana olleena hylkäysprosentti zileillä on jotain 50% luokkaa ekalla kerralla. Hylkäyksen jälkeen ne ajetaan armeijan omiin korjaamoihin tai sitten ihan siviilikorjaamoille jonka jalkeen taas uudestaan katsastamaan joista hyvällä tuurilla pääsee sitten läpi. Eli kyllä niissä hommaa on.


      • los myllis
        1/02 kirjoitti:

        Armeijalla on omat katsastusinssit jotka on peruskoulutukseltaan aivan samoja kuin siviilipuolellakin. Nuo inssit sitten vuosittain katsastaa armeijan kilvissä olevia autoja. Vaatimuksista en tiedä että ovatko ne kuinka paljon alhaisemmat mutta kaikki välykset katsotaan, pakokaasumittaukset ja kaikki varusteet pitää olla kunnossa. Monessa katsastuksessa mukana olleena hylkäysprosentti zileillä on jotain 50% luokkaa ekalla kerralla. Hylkäyksen jälkeen ne ajetaan armeijan omiin korjaamoihin tai sitten ihan siviilikorjaamoille jonka jalkeen taas uudestaan katsastamaan joista hyvällä tuurilla pääsee sitten läpi. Eli kyllä niissä hommaa on.

        Ainakin siviilileimauksessa piti laittaa kiinni lokasuojat ja roiskeläpät. Ajovalot piti siirtää puskureista alas. Nuilla saa siviili-kilpiin. Leiman jälkeen ajovalot siirty orkkispaikalle, lokasuojat/roiskeläpät pois kun Masin renkaat ottaa metsässä lokasuojiin niin herkästi kiinni. Nehän on helppo laittaa kiinni jos on maantiematkaa.


      • Kuski
        1/02 kirjoitti:

        Armeijalla on omat katsastusinssit jotka on peruskoulutukseltaan aivan samoja kuin siviilipuolellakin. Nuo inssit sitten vuosittain katsastaa armeijan kilvissä olevia autoja. Vaatimuksista en tiedä että ovatko ne kuinka paljon alhaisemmat mutta kaikki välykset katsotaan, pakokaasumittaukset ja kaikki varusteet pitää olla kunnossa. Monessa katsastuksessa mukana olleena hylkäysprosentti zileillä on jotain 50% luokkaa ekalla kerralla. Hylkäyksen jälkeen ne ajetaan armeijan omiin korjaamoihin tai sitten ihan siviilikorjaamoille jonka jalkeen taas uudestaan katsastamaan joista hyvällä tuurilla pääsee sitten läpi. Eli kyllä niissä hommaa on.

        Näin esimerkiksi A-45:n jarrut mitattiin katsastuksessa eräässä pohjois-suomalaisessa varuskunnassa: ensiksi varusmiehet käskettiin kuumentamaan jarruja. Kuumajarruinen auto ajettiin dynamometrille, jossa ei ollut tulostusta, vaan lukema kirjattiin paperille. Mittauksen teki korjaamon asentaja, mies joka saattaisi itse joutua hommiin, jos tulos ei olisi hyväksyttävä. Niinpä villisti heiluvista viisareista pyöristettiin paperille sopiva, hyväksyttävä tulos. Katsastaja (PV:n ajoneuvotarkastaja) totesi tuloksen tästä lapusta varsinaisessa katsastuksessa.


      • 2/02

        oli mielenkiintoinen :) vaihteet menivät todella hyvin päälle, mutta koskaan vaan ei tiennyt mikä vaihde. Joissain protoissa oli ykkösvaihteen ja pakin päälle saaminen lähes mahdotonta. Muistan joskus sotaharjoituksessa "hälytyksen" sattuessa yritin varmaan 5 minuuttia saada pakkia...

        Kun proton sielunelämään paremmin tutustui, niin eipä ihmekään, ettei oikeata vaihdetta tahtonut löytyä. Matkalla vaihdekepistä vaihdelaatikkoon oli useita niveliä, joissa jokaisessa oli muutaman millin välys.. Vaihdekeppiä sai liikuttaa reilusti, ennen kuin vaihteistossa oli minkäänlaista havaittavaa liikettä.


    • Vänskävaari
    • Juha-59

      Olin Kaipr:ssa 1/-79 autokuskina,vanhana sain kuitille tuliterän rotosisun valmetin koneella.Niitä tuli 5 kpl. Kaikki muut vanhemmat oli leylandin koneella.Mukava muistella näin 34v. jälkeen.

      • Testikuski

        Eiköhän ihan eka "Masin" Proto ollut Helsingin AutoP:ssä testattavana jo kevättalvella 1964. Itsekin pääsin sitä varusmiehenä ajamaan Malmin ampumaradan maastossa Moottori näytti kyllä samanlaiselta 6-pyttyiseltä, kuin oli silloin Fordin Tradereissa Auto P:n korjaamolla testattiin mm. rungon kestävyyttä. Yhtä pyörää piti nostaa lattiatasosta 70 cm niin, ettei runkoon syntynyt pysyvää muodonmuutosta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      125
      6510
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      160
      4112
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3366
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      2924
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      283
      1916
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      34
      1606
    7. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1436
    8. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      14
      1413
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      174
      1399
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1386
    Aihe