Etsimme kipparia charter-veneelle

Charter-purjehdus

Etsimme yrityksemme charter-veneelle kipparia. Veneemme on laadukas, yli 50 jalkainen purjevene ja toiminta-alueenamme Suomen saaristo ja Itämeren lähialueet. Toimintamme painottuu Turkuun ja Helsinkiin. Asiakaskuntamme koostuu lähinnä yritysasiakkaista ja veneemme liikkuu noin 100 päivää touko-syyskuun aikana.

Veneemme kuljettamiseen vaaditaan kansainvälinen vuokraveneen kuljettajan tutkinto. Vahvan purjehduskokemuksen lisäksi kipparillamme tulee ehdottomasti olla asiakaspalveluhenkisyyttä, sanavalmiutta asiakkaiden opastamiseen ja viihdyttämiseen sekä valmiuksia tehdä muutakin kuin purjehtia. Kipparin toimenkuvaan kuuluvat myös purjehduksiin liittyvistä käytännön asioista huolehtiminen ja veneen pienimuotoiset huoltotoimenpiteet. Sitoutumista koko kesäksi emme odota, koska meillä on useampia kippareita.

Mikäli olet kiinnostunut tehtävästä, laita pikaisesti lyhyt kuvaus itsestäsi osoitteeseen [email protected], niin otamme yhteyttä.

Terveisin Tero

22

6211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaa

      haasteelista. Voitko vielä täsmentää mitä tarkoitat kansainvälisellä vuokraveneen kuljettajan tutkinnolla.
      Merikapteeni tai perämies tulee lähinnä mieleen ammattimerenkulun puolelta. Mitkään huvivene tai kotimaiset vuokavene paperit ei todellakaan riitä nykyisten määräysten mukaan.
      Onko näin?

    • kandee etsiä!

      Varmaan löytyy joku kölinsä liian pienllä prikalla kiinnittänyt ja tiputtanut bava-seilori tai skandinsa mädättänyt kippari, jonka vaimo ei suostu enää astumaan kaukaloon, vaan lähtee mieluusti hyväkuntoiseen charterveneeseen piiaksi. Sanavalmiutta löytyy ja kielitaitoa, moni kuulemma puhuu jo kiinaakin. Puuttuvat paperit tilataan kiinasta 1/7 suomalaisten papereiden hinnasta ja niillä saa kuskata joka dzonkkia, mikä Aurajoelle mahtuu.

    • höpömies

      Älä kuule tuu tänne paskaa jauhamaan. Jos sulla olis 5-kytjalkainen vene, niin et sä täällä tollasia kirjoittelis vaan sulla olis raukalla sen verran rahaa että laittaisi ammattilehteen ilmon.

      Vitun aasi! Luuleksä että tollaisella jutulla saa naisia? Persenaama!

      • tampereella

        taas huono päivä, jäitkö aamulla jo haitarinyssen kyydistä, herättikö pomo pukukopista, eikö maitokaupasta myyty laskuun kepua, oliko vaimo lähtenyt napurin äijän kanssa Ilveksen peliin? Oliko viimeinen niitti, että jollain turkulaisella on 50 jalkanen botski? Eihän tollaista hei kenenkään hermo kestä.


    • täällä olisi

      Täällä olisi vitun iso vene. My matkapursi. Tulisitko kipparoimaan sitä sillä sun "kansainvälinen vuokraveneen kuljettajan tutkintolappusella".

      Perkeleen pösilö, ennen kuin alat isojen miesten juttuihin ja puhut SUURIA, ota selvää ensin mistä edes kirjoitat.

    • Captain C

      Mine ole captain Ghang Hung Hong ja minulle ole myös kuvassa näkyy miehistö. Me tullaa sun alukse miehistö 1/7 osa palkka. Me puhu hyvi soome, olla tehty paljo bisnes soomi purjehtia kanssa, monta köli ja purje jo myyty 1/7 hinta.
      Me tuoda mukaa pari dzonki, siellä kysyntä asuntovene mine kuule. Me myy se 1/7 bava hinta.
      http://www.sharkhunters.com/china9211.JPG

    • kuparinruskea
      • vuokravene

        Onpas taas kasaantunut apukoulun kasvatteja paljon samaan paikkaan.

        Anteeksi on pakko kysyä mikä ongelma tässä alkuperäisessä kysymyksessä oli ?

        Kuulostaa kohtuullisen luonnolliselta että charter -veneseen halutaan keikkakippareita, joilla on paperit kunnossa. ?

        50ft ei nyt ole kuitenkaan ihan hirveän iso vene.

        Jotta venettä voi kuljettaa rahaa vastaan, pitää kipparilla olla vuokraveneen kuljettajan pätevyyskirja.
        Vaikka venettä ajaisi ilmaiseksi, ja tämä tapahtuu ajankohtana jolloin joku matkustajista tai miehistöstä saa palkkaa, on se vuokravenetoimintaa.
        Eli esim. työkavereiden kesken ei voi veneillä työaikana, ilman että kipparilla on vaadittava pätevyys.
        (Siis laki sanoo näin.)


        VUOKRAVENEEN KULJETTAJAN TODISTUKSEN VAATIMUKSET:
        -vähintään 18-vuoden ikä
        -Saaristonavigointitutkinto (käytännössä alle 10 vuotta vanha)
        -Rannikkoavigointitutkinto (käytännössä alle 10 vuotta vanha)
        -Eansiapu I, alle 3 vuotta vanha (SPR tms.)
        -Ajokortti, tai lääkärintodistus ajokorttia varten (eli selvitys terveydentilasta)
        -Vuokraveneen kuljettajan tutkinnon suoritus (kansalais/työväenopistot)
        -Veneen käsittelytodistus jostain isosta veneestä, esim. yli 30 jalkaisesta. Vaihtoehtoisesti osallistuminen veneenkäsittelykurssille ja sen suorittaminen.


      • käsittelytodistuksen saa
        vuokravene kirjoitti:

        Onpas taas kasaantunut apukoulun kasvatteja paljon samaan paikkaan.

        Anteeksi on pakko kysyä mikä ongelma tässä alkuperäisessä kysymyksessä oli ?

        Kuulostaa kohtuullisen luonnolliselta että charter -veneseen halutaan keikkakippareita, joilla on paperit kunnossa. ?

        50ft ei nyt ole kuitenkaan ihan hirveän iso vene.

        Jotta venettä voi kuljettaa rahaa vastaan, pitää kipparilla olla vuokraveneen kuljettajan pätevyyskirja.
        Vaikka venettä ajaisi ilmaiseksi, ja tämä tapahtuu ajankohtana jolloin joku matkustajista tai miehistöstä saa palkkaa, on se vuokravenetoimintaa.
        Eli esim. työkavereiden kesken ei voi veneillä työaikana, ilman että kipparilla on vaadittava pätevyys.
        (Siis laki sanoo näin.)


        VUOKRAVENEEN KULJETTAJAN TODISTUKSEN VAATIMUKSET:
        -vähintään 18-vuoden ikä
        -Saaristonavigointitutkinto (käytännössä alle 10 vuotta vanha)
        -Rannikkoavigointitutkinto (käytännössä alle 10 vuotta vanha)
        -Eansiapu I, alle 3 vuotta vanha (SPR tms.)
        -Ajokortti, tai lääkärintodistus ajokorttia varten (eli selvitys terveydentilasta)
        -Vuokraveneen kuljettajan tutkinnon suoritus (kansalais/työväenopistot)
        -Veneen käsittelytodistus jostain isosta veneestä, esim. yli 30 jalkaisesta. Vaihtoehtoisesti osallistuminen veneenkäsittelykurssille ja sen suorittaminen.

        Kukahan tuollaisen paperin kirjoittaa ja millaisen manööverin jälkeen? Pitääkö peruuttaa spinnulla Aurajokea ja heittää vauhdissa ankuuri Förin kannelle?


      • vuokravenekippari
        vuokravene kirjoitti:

        Onpas taas kasaantunut apukoulun kasvatteja paljon samaan paikkaan.

        Anteeksi on pakko kysyä mikä ongelma tässä alkuperäisessä kysymyksessä oli ?

        Kuulostaa kohtuullisen luonnolliselta että charter -veneseen halutaan keikkakippareita, joilla on paperit kunnossa. ?

        50ft ei nyt ole kuitenkaan ihan hirveän iso vene.

        Jotta venettä voi kuljettaa rahaa vastaan, pitää kipparilla olla vuokraveneen kuljettajan pätevyyskirja.
        Vaikka venettä ajaisi ilmaiseksi, ja tämä tapahtuu ajankohtana jolloin joku matkustajista tai miehistöstä saa palkkaa, on se vuokravenetoimintaa.
        Eli esim. työkavereiden kesken ei voi veneillä työaikana, ilman että kipparilla on vaadittava pätevyys.
        (Siis laki sanoo näin.)


        VUOKRAVENEEN KULJETTAJAN TODISTUKSEN VAATIMUKSET:
        -vähintään 18-vuoden ikä
        -Saaristonavigointitutkinto (käytännössä alle 10 vuotta vanha)
        -Rannikkoavigointitutkinto (käytännössä alle 10 vuotta vanha)
        -Eansiapu I, alle 3 vuotta vanha (SPR tms.)
        -Ajokortti, tai lääkärintodistus ajokorttia varten (eli selvitys terveydentilasta)
        -Vuokraveneen kuljettajan tutkinnon suoritus (kansalais/työväenopistot)
        -Veneen käsittelytodistus jostain isosta veneestä, esim. yli 30 jalkaisesta. Vaihtoehtoisesti osallistuminen veneenkäsittelykurssille ja sen suorittaminen.

        Nimimerkille vuokravene:
        Sun vastaus oli oikea ja asiallinen. Se näissä puheenvuoroissa ei ole vielä täsmällisesti ollut esillä, että MKL:n antama vuokraveneen kuljettajan todistus on vain Suomen vesiä varten. Mahtaako mikään instanssi antaa kansainvälistä vuokraveneen kuljettajan todistusta? Enpä usko. Jos suomalaisella vuokraveneeksi katsastetulla aluksella tehdään esimerkiksi matka Tallinnaan, kippari jolla on vuokraveneen kuljettajan todistus, voi saada matkakohtaisen MKL:n pätevyystodistuksen. Tämä lienee tarpeen kenties toisen maan viranomaisia, vakuutusta tms. varten.En ole tätä koskaan hakenut, mutta tällaisen tiedon olen saanut.

        Muuten: Täytyyhän alemmuuskompleksisilla olla jokin purkutie. Tämän keskustelufoorumin päätarkoitus näyttää olevan toimia terapeuttisena henkireikänä niille, joilta puuttuu ... Kansantaloudellisestihan tämä on hyvin halpa tapa hoitaa syrjäytyneitä. Purjehtijoilla voisi olla jokin
        suljettu foorumi niin kuin esimerkiksi SF-Caravan yhdistyksen jäsenillä.


      • osastollekko haikaat
        vuokravenekippari kirjoitti:

        Nimimerkille vuokravene:
        Sun vastaus oli oikea ja asiallinen. Se näissä puheenvuoroissa ei ole vielä täsmällisesti ollut esillä, että MKL:n antama vuokraveneen kuljettajan todistus on vain Suomen vesiä varten. Mahtaako mikään instanssi antaa kansainvälistä vuokraveneen kuljettajan todistusta? Enpä usko. Jos suomalaisella vuokraveneeksi katsastetulla aluksella tehdään esimerkiksi matka Tallinnaan, kippari jolla on vuokraveneen kuljettajan todistus, voi saada matkakohtaisen MKL:n pätevyystodistuksen. Tämä lienee tarpeen kenties toisen maan viranomaisia, vakuutusta tms. varten.En ole tätä koskaan hakenut, mutta tällaisen tiedon olen saanut.

        Muuten: Täytyyhän alemmuuskompleksisilla olla jokin purkutie. Tämän keskustelufoorumin päätarkoitus näyttää olevan toimia terapeuttisena henkireikänä niille, joilta puuttuu ... Kansantaloudellisestihan tämä on hyvin halpa tapa hoitaa syrjäytyneitä. Purjehtijoilla voisi olla jokin
        suljettu foorumi niin kuin esimerkiksi SF-Caravan yhdistyksen jäsenillä.

        Onhan noita sisäpiiriläisten sivuja, siellä vaan ei keskustelu kulje, kun kukaan ei jaksa sitä tekopyhää narinaa seurata. Terve menoa vaan sinne valittaan miten hirveetä on kun kaikki kirjoittelee tänne mitä sattuu. Sittenhän voitte yhdessä ruotia slaisilla sivuilla miten kamalaa se on kun toiset kirjoittelee herjaa. Siinä menee duunipäivä pilalle kun joutuu niitä lukemaan. Kyllä ei pidä mennä sellaisille sivuille, mutta pitää joskus salaa kuitenkin, että voi sitten taas kirjoittaa minkälaista asioiden rääpimistä sielllä on eikä saa asiallista vastausta vaikka esittää kuinka typerän kysymyksen. Siellähän voidaan nimettömänä neuovakkin mitä sattuu ja mistäs sen sitten tietää jos neuvo onkin väärä ja tekee itse virheeen. Miten sen semmoisen nimettömän neuvojan voi haastaa oikeuteen, eihän sitä voi erottaa edes purjehtijaliitosta tai seurasta kun ei tiedä sen nimeä. Hui kamala jos sellainen poskensoittaja tulee kesällä vierassatamassa kylkeen kiinni. Miten sitä voi suhtautua siihen kun ei tiedä varmaksi onko se se nimetön vai se toinen nimetön joka kirjoitti niitä juttuja.
        Ei sitä voi ymmärtää miten tuommoinen herjan lukeminen voi jotain kiinnostaa ei siellä asiallisilla sivuilla tuollaista. Viimekuussakin joku kirjoitti sinne ihan asiallisen viestin ja ajattelin sille ensikuussa vastata tietysti asiallisesti.Toissavuonna oli kyllä hyvä keskustelu kun matti ja teppo lähetti samasta asiasta viestin molemmat, kyllä sitä seurattiin mielenkiinnolla. Voi antaa niin kamalaa.


      • Tutkinnon läpäissyt
        käsittelytodistuksen saa kirjoitti:

        Kukahan tuollaisen paperin kirjoittaa ja millaisen manööverin jälkeen? Pitääkö peruuttaa spinnulla Aurajokea ja heittää vauhdissa ankuuri Förin kannelle?

        Ennen ajokoetta täytetään hakemus lomakkeelle. Oheisessa linkissä kuva hakemuslomakkeesta.
        http://www.hattijahunen.com/kuvat/finlander.jpg


    • perseestä

      Ihan tosissaanko olet? Jos olet, niin tuollaisen jutun jauhamonen tuskin luo uskottavuutta.

      Kyseessä on varmaan Bavaria 36 joka on ostettu 100% rahoituksella ilman kässäriä, ja nyt sitä ollaan niin helvetin suurta varustamoa että tarvitaan oikein palkkakippareita. Auttaisko asiaan jos vaikka itse opettelisit seilaamaan?

      Ja mikä helvetin "kansainvälinen vuokraveneen kuljettajan tutkinto". Ei tollasta jumalauta ole, vaan jos menet kv. vesille niin se vaatii lähtökohtaisesti AINA in. perämiehen kirjan. Poikkeuksia saattaa olla (dispanssi) mutta nekin on kortilla nykyisin ja siihenkin vaaditaan min. lauvurin kirja.

      Niin että opettele termistö, lait ja asetukset ym. ja leiki sen jälkeen sitten vasta varustamoa.

      Olet jätkä perseestä.

      • ja ystävällistä porukkaa

        nämä virtuaalipurjehtijat. Kaveri on todennäköisesti aivan asiallisella asialla. Virhe on vaan siinä, että sekoitti vahingossa kahden lupakirjan termejä. Vuokraveneen kuljettajan lupakirja ei ole kansainvälinen ellei siihen ano rajoitettua poikkeuslupaa. Huviveneen kuljettajan lupakirja tuntee kansainvälisyyden, mutta silloin ei ole kysymys ansiotoiminnasta.

        Toinen virhe on tämän foorumin valinta asian esille ottamiseksi. Täällä on valtaosin juuri sellaista porukkaa kuin kirjoitukset tässäkin viestiketjussa hyvin osoittavat.

        No sellaista se on. Jokainen voi purkaa tarpeitaan yleisellä palstalla ja näinhän se kohta antaa saman kuvan kuin yleinen vessa, joka odottaa siivousta holtittoman virtsailun, ulostelun ja muun taiteilun jäljiltä.


      • tietävä--
        ja ystävällistä porukkaa kirjoitti:

        nämä virtuaalipurjehtijat. Kaveri on todennäköisesti aivan asiallisella asialla. Virhe on vaan siinä, että sekoitti vahingossa kahden lupakirjan termejä. Vuokraveneen kuljettajan lupakirja ei ole kansainvälinen ellei siihen ano rajoitettua poikkeuslupaa. Huviveneen kuljettajan lupakirja tuntee kansainvälisyyden, mutta silloin ei ole kysymys ansiotoiminnasta.

        Toinen virhe on tämän foorumin valinta asian esille ottamiseksi. Täällä on valtaosin juuri sellaista porukkaa kuin kirjoitukset tässäkin viestiketjussa hyvin osoittavat.

        No sellaista se on. Jokainen voi purkaa tarpeitaan yleisellä palstalla ja näinhän se kohta antaa saman kuvan kuin yleinen vessa, joka odottaa siivousta holtittoman virtsailun, ulostelun ja muun taiteilun jäljiltä.

        "Vuokraveneen kuljettajan lupakirja ei ole kansainvälinen ellei siihen ano rajoitettua poikkeuslupaa"

        Pitää nyt korjata sinua joka korjaat muita. Vuokraveneenkuljettajan lupaan ei saa poikkeusta, vaan jokaiseen reissuun erikseen on haettava erillisoikeus, eli dispanssi.

        Kirjoittamastasi saa sen käsityksen, että vuokraveneen pahviin voisi hakea jotakin laajennusta/poikkeusta, joka ei ole mahdollinen. Itse lupaan siis ei tule mitään laajennusta.

        Ja toiseksi, kyseessä ei ole KIRJA, vaan pienin mahdollinen KIRJA jonka MKL myöntää, on kuljettajan kirja. Tämä meillä käytössä oleva vuokraveneenkuljettajan lupa on vain "taksikortti", ja LUPA ei varsinainen KIRJA (joka taas on ammattikirja).


      • Sböögi
        tietävä-- kirjoitti:

        "Vuokraveneen kuljettajan lupakirja ei ole kansainvälinen ellei siihen ano rajoitettua poikkeuslupaa"

        Pitää nyt korjata sinua joka korjaat muita. Vuokraveneenkuljettajan lupaan ei saa poikkeusta, vaan jokaiseen reissuun erikseen on haettava erillisoikeus, eli dispanssi.

        Kirjoittamastasi saa sen käsityksen, että vuokraveneen pahviin voisi hakea jotakin laajennusta/poikkeusta, joka ei ole mahdollinen. Itse lupaan siis ei tule mitään laajennusta.

        Ja toiseksi, kyseessä ei ole KIRJA, vaan pienin mahdollinen KIRJA jonka MKL myöntää, on kuljettajan kirja. Tämä meillä käytössä oleva vuokraveneenkuljettajan lupa on vain "taksikortti", ja LUPA ei varsinainen KIRJA (joka taas on ammattikirja).

        Ja pikkuisen sitten ihan asiaa, joka löytyy MKL:n sivuilta:Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja
        4.1.2007 10:30 (Päivitetty: 9.1.2007)

        Merenkulkulaitoksen määräykset (Dnro 1831/30/2003) kansainvälisestä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjasta tulivat voimaan vuoden 2004 alusta. Merenkulkulaitos myöntää huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat muun muassa veneilyjärjestöjen antamien koulutustodistusten perusteella.

        Säännöt asettavat veneilyjärjestöille ja niiden koulutustoiminnalle entistä tarkempia vaatimuksia. Järjestöjen on esimerkiksi otettava käyttöön koulutuksen laatujärjestelmä, joka on arvioitava säännöllisin väliajoin. Vain laatujärjestelmää käyttävät veneilyjärjestöt voivat myöntää todistuksia, joiden perusteella saa kansainvälisen pätevyyskirjan.

        Veneilyjärjestöt antavat koulutusta

        Vuoden 2004 alusta voimaantulleet määräykset tarkoittivat veneilyjärjestöjen koulutuksen ja todistuksenannon merkityksen kasvamista pätevyyskirjan myöntämisen perusteena. Uudistus lisäsi siten veneilyjärjestöille asetettuja vaatimuksia sekä edellytti laatujärjestelmien luomista ja hyväksymistä.

        Vuoden 2004 aikana useissa veneilyjärjestöissä luotiinkin laatujärjestelmä, jotta niillä olisi mahdollisuus antaa pätevyyskirjan myöntämiseksi vaadittavaa koulutusta. Merenkulkulaitos arvioi kolmen veneilyjärjestön ja yhden oppilaitoksen laatujärjestelmän ja kaikki hyväksyttiin.

        Veneilyjärjestöjen tarjoaman koulutuksen lisäksi teoriaosaamisen voi osoittaa esimerkiksi erikseen määritellyillä tutkinnoilla. Merenkulkulaitos tarjoaa myös mahdollisuuden suorittaa teoriatentti.

        Haettaessa kokonaan uutta pätevyyskirjaa

        Pätevyyskirjan saamiseksi hakijan on toimitettava Merenkulkulaitoksen Meriturvallisuustoiminnon alueelliselle tarkastusyksikölle vapaamuotoinen hakemus, josta tulee selvitä seuraavat asiat:

        hakijan nimi ja osoite
        hakijan syntymäaika ja -paikka
        haetaanko lupaa moottori- vai/ja purjevenettä varten (vaaditaan vastaava käytännön taito)
        Hakemukseen liitettävät asiakirjat

        a) kopio voimassa olevasta ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta lääkärintodistuksesta

        b) kopio Merenkulkulaitoksen hyväksymän veneilyjärjestön antamasta koulutustodistuksesta, josta ilmenee Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission päätöslauselman No. 40 (1998) vaatimusten täyttyminen

        tai

        kopio Suomen Navigaatioliiton myöntämästä rannikkolaivurin todistuksesta. Navigaatioliiton myöntämä saaristolaivurintodistus voidaan myös hyväksyä suorittamalla täydentävä koe virta-, sorto- ja vuorovesilaskelmista

        tai

        muu todistus vastaavasta navigoinnin teoriatason osaamisesta (v. 1983 kesäkuun jälkeen hankittu)


        c) SPR:n EA1 kurssitodistus tai vastaava (korkeintaan 3 vuotta vanha)

        d) todistus riittävästä käytännön veneilytaidoista (todistuksesta on käytävä ilmi, ovatko taidot riittävät moottori- vai/ja purjeveneelle)

        e) hakijan passivalokuva (1 kpl)

        Kohdassa b) mainittuja muita todistuksia ovat esimerkiksi:

        sotilasveneen kuljettajankirja
        venepäällikkötutkinto (SVEL)
        meripartiolaisten kipparikurssin todistus
        merenkulku-upseeri
        veneenkuljettajan koulutus (Merisotakoulu)
        Keski-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskuksen kurssitodistus
        kuljettajan pätevyyskirja tai muu ylempi, ammattimaiseen merenkulkuun tarkoitettu, kansipäällystön pätevyyskirja
        Mikäli hakijalla ei ole mitään todistusta teoriaosaamisestaan, hänelle pidetään tentti alueellisessa tarkastusyksikössä. Hyväksytty tenttisuoritus rinnastetaan kohtaan b.

        Merenkulkulaitoksen hyväksymän veneilyjärjestön koulutustodistukseen voidaan liittää myös järjestön antama vahvistus kohtien c) ja d) vaatimusten täyttämisestä.

        Mikäli hakija haluaa pätevyyskirjaan myös "I" eli sisävesikelpoisuuden, on hakijan erikseen todistettava, että hänellä on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (eli CEVNI-säännöt).

        Ennen 1.1.2004 myönnetyt kv. huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat pysyvät edelleen voimassa, mutta niiden kelpoisuutta ulkomailla ei voida taata. Vanhat pätevyyskirjat vaihdetaan uusiin ilman lisätutkintoja.

        Vanhan pätevyyskirjan vaihtaminen uuteen

        Hakemuksesta on ilmettävä edellä kohdissa 1, 2 ja 3 mainitut asiat sekä seuraavat liitteet:

        kopio vanhasta pätevyyskirjasta
        passikuva (1 kpl)
        todistus terveydentilasta (= kopio voimassa olevasta ajokortista tai ajokorttiin vaadittavasta lääkärintodistuksesta)
        Hakijaa suositellaan myös päivittämään ensiaputaidot!

        1.1.2004 jälkeen myönnettävät kansainvälisen huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat ovat voimassa siihen asti kunnes haltija täyttää 70 vuotta. Tämän jälkeen haltijan on uudelleen todistettava, että hän omaa riittävän näkö- ja kuulokyvyn, saadakseen pätevyyskirjansa uusittua.

        Merenkulkulaitos on 10.12.2003 antanut määräykset kansainvälisestä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjasta tiedotuslehdessä 8/2003.

        Kansainvälinen huviveneenkuljettajan pätevyyskirja myönnetään vain 18 vuotta täyttäneelle. Kuljettajankirjan hinta on 88 €

        Hakemukset

        Hakemus toimitetaan Merenkulkulaitoksen alueelliselle tarkastusyksikölle:

        Suomenlahden tarkastusyksikkö
        Porkkalankatu 5 PL 171, 00181 HELSINKI
        puh. 0204 48 4100

        Saaristomeren tarkastusyksikkö
        Uudenmaankatu 14 PL 209, 20101 TURKU
        puh. 0204 48 6150

        Pohjanlahden tarkastusyksikkö
        Pitkäkatu 34 C PL 20, 65101 VAASA
        puh. 0204 48 70

        Järvi-Suomen tarkastusyksikkö
        Olavinkatu 60 B 34 57100 SAVONLINNA
        puh. 0204 48 3853


      • myös............
        Sböögi kirjoitti:

        Ja pikkuisen sitten ihan asiaa, joka löytyy MKL:n sivuilta:Kansainvälinen huviveneen kuljettajan pätevyyskirja
        4.1.2007 10:30 (Päivitetty: 9.1.2007)

        Merenkulkulaitoksen määräykset (Dnro 1831/30/2003) kansainvälisestä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjasta tulivat voimaan vuoden 2004 alusta. Merenkulkulaitos myöntää huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat muun muassa veneilyjärjestöjen antamien koulutustodistusten perusteella.

        Säännöt asettavat veneilyjärjestöille ja niiden koulutustoiminnalle entistä tarkempia vaatimuksia. Järjestöjen on esimerkiksi otettava käyttöön koulutuksen laatujärjestelmä, joka on arvioitava säännöllisin väliajoin. Vain laatujärjestelmää käyttävät veneilyjärjestöt voivat myöntää todistuksia, joiden perusteella saa kansainvälisen pätevyyskirjan.

        Veneilyjärjestöt antavat koulutusta

        Vuoden 2004 alusta voimaantulleet määräykset tarkoittivat veneilyjärjestöjen koulutuksen ja todistuksenannon merkityksen kasvamista pätevyyskirjan myöntämisen perusteena. Uudistus lisäsi siten veneilyjärjestöille asetettuja vaatimuksia sekä edellytti laatujärjestelmien luomista ja hyväksymistä.

        Vuoden 2004 aikana useissa veneilyjärjestöissä luotiinkin laatujärjestelmä, jotta niillä olisi mahdollisuus antaa pätevyyskirjan myöntämiseksi vaadittavaa koulutusta. Merenkulkulaitos arvioi kolmen veneilyjärjestön ja yhden oppilaitoksen laatujärjestelmän ja kaikki hyväksyttiin.

        Veneilyjärjestöjen tarjoaman koulutuksen lisäksi teoriaosaamisen voi osoittaa esimerkiksi erikseen määritellyillä tutkinnoilla. Merenkulkulaitos tarjoaa myös mahdollisuuden suorittaa teoriatentti.

        Haettaessa kokonaan uutta pätevyyskirjaa

        Pätevyyskirjan saamiseksi hakijan on toimitettava Merenkulkulaitoksen Meriturvallisuustoiminnon alueelliselle tarkastusyksikölle vapaamuotoinen hakemus, josta tulee selvitä seuraavat asiat:

        hakijan nimi ja osoite
        hakijan syntymäaika ja -paikka
        haetaanko lupaa moottori- vai/ja purjevenettä varten (vaaditaan vastaava käytännön taito)
        Hakemukseen liitettävät asiakirjat

        a) kopio voimassa olevasta ajokortista tai ajokortin saamiseksi vaadittavasta lääkärintodistuksesta

        b) kopio Merenkulkulaitoksen hyväksymän veneilyjärjestön antamasta koulutustodistuksesta, josta ilmenee Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission päätöslauselman No. 40 (1998) vaatimusten täyttyminen

        tai

        kopio Suomen Navigaatioliiton myöntämästä rannikkolaivurin todistuksesta. Navigaatioliiton myöntämä saaristolaivurintodistus voidaan myös hyväksyä suorittamalla täydentävä koe virta-, sorto- ja vuorovesilaskelmista

        tai

        muu todistus vastaavasta navigoinnin teoriatason osaamisesta (v. 1983 kesäkuun jälkeen hankittu)


        c) SPR:n EA1 kurssitodistus tai vastaava (korkeintaan 3 vuotta vanha)

        d) todistus riittävästä käytännön veneilytaidoista (todistuksesta on käytävä ilmi, ovatko taidot riittävät moottori- vai/ja purjeveneelle)

        e) hakijan passivalokuva (1 kpl)

        Kohdassa b) mainittuja muita todistuksia ovat esimerkiksi:

        sotilasveneen kuljettajankirja
        venepäällikkötutkinto (SVEL)
        meripartiolaisten kipparikurssin todistus
        merenkulku-upseeri
        veneenkuljettajan koulutus (Merisotakoulu)
        Keski-Uudenmaan aikuiskoulutuskeskuksen kurssitodistus
        kuljettajan pätevyyskirja tai muu ylempi, ammattimaiseen merenkulkuun tarkoitettu, kansipäällystön pätevyyskirja
        Mikäli hakijalla ei ole mitään todistusta teoriaosaamisestaan, hänelle pidetään tentti alueellisessa tarkastusyksikössä. Hyväksytty tenttisuoritus rinnastetaan kohtaan b.

        Merenkulkulaitoksen hyväksymän veneilyjärjestön koulutustodistukseen voidaan liittää myös järjestön antama vahvistus kohtien c) ja d) vaatimusten täyttämisestä.

        Mikäli hakija haluaa pätevyyskirjaan myös "I" eli sisävesikelpoisuuden, on hakijan erikseen todistettava, että hänellä on riittävät tiedot Euroopan sisävesien liikennesäännöksistä (eli CEVNI-säännöt).

        Ennen 1.1.2004 myönnetyt kv. huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat pysyvät edelleen voimassa, mutta niiden kelpoisuutta ulkomailla ei voida taata. Vanhat pätevyyskirjat vaihdetaan uusiin ilman lisätutkintoja.

        Vanhan pätevyyskirjan vaihtaminen uuteen

        Hakemuksesta on ilmettävä edellä kohdissa 1, 2 ja 3 mainitut asiat sekä seuraavat liitteet:

        kopio vanhasta pätevyyskirjasta
        passikuva (1 kpl)
        todistus terveydentilasta (= kopio voimassa olevasta ajokortista tai ajokorttiin vaadittavasta lääkärintodistuksesta)
        Hakijaa suositellaan myös päivittämään ensiaputaidot!

        1.1.2004 jälkeen myönnettävät kansainvälisen huviveneen kuljettajan pätevyyskirjat ovat voimassa siihen asti kunnes haltija täyttää 70 vuotta. Tämän jälkeen haltijan on uudelleen todistettava, että hän omaa riittävän näkö- ja kuulokyvyn, saadakseen pätevyyskirjansa uusittua.

        Merenkulkulaitos on 10.12.2003 antanut määräykset kansainvälisestä huviveneen kuljettajan pätevyyskirjasta tiedotuslehdessä 8/2003.

        Kansainvälinen huviveneenkuljettajan pätevyyskirja myönnetään vain 18 vuotta täyttäneelle. Kuljettajankirjan hinta on 88 €

        Hakemukset

        Hakemus toimitetaan Merenkulkulaitoksen alueelliselle tarkastusyksikölle:

        Suomenlahden tarkastusyksikkö
        Porkkalankatu 5 PL 171, 00181 HELSINKI
        puh. 0204 48 4100

        Saaristomeren tarkastusyksikkö
        Uudenmaankatu 14 PL 209, 20101 TURKU
        puh. 0204 48 6150

        Pohjanlahden tarkastusyksikkö
        Pitkäkatu 34 C PL 20, 65101 VAASA
        puh. 0204 48 70

        Järvi-Suomen tarkastusyksikkö
        Olavinkatu 60 B 34 57100 SAVONLINNA
        puh. 0204 48 3853

        ...kansainvälisesti vuokraveneenkuljettajan kirjasta. Olisi kiva siitäkin löytää ihan oikeaa leikattua faktaa. Pliis, anna ny!


      • hyvä kun korjasit
        tietävä-- kirjoitti:

        "Vuokraveneen kuljettajan lupakirja ei ole kansainvälinen ellei siihen ano rajoitettua poikkeuslupaa"

        Pitää nyt korjata sinua joka korjaat muita. Vuokraveneenkuljettajan lupaan ei saa poikkeusta, vaan jokaiseen reissuun erikseen on haettava erillisoikeus, eli dispanssi.

        Kirjoittamastasi saa sen käsityksen, että vuokraveneen pahviin voisi hakea jotakin laajennusta/poikkeusta, joka ei ole mahdollinen. Itse lupaan siis ei tule mitään laajennusta.

        Ja toiseksi, kyseessä ei ole KIRJA, vaan pienin mahdollinen KIRJA jonka MKL myöntää, on kuljettajan kirja. Tämä meillä käytössä oleva vuokraveneenkuljettajan lupa on vain "taksikortti", ja LUPA ei varsinainen KIRJA (joka taas on ammattikirja).

        oikein hävettää tämmöinen hutilointi ja tiedonpuute. Tuommoisesta olis ala-asteellakin mennyt koepinnat. Tämä merenkulku on tarkkaa puuhaa. Paperit pitää olla kunnossa, miehen ei niin tarkkaa ole.


      • sböögi
        myös............ kirjoitti:

        ...kansainvälisesti vuokraveneenkuljettajan kirjasta. Olisi kiva siitäkin löytää ihan oikeaa leikattua faktaa. Pliis, anna ny!

        Asia menee näin: merenkulkulaitos vahvistaa alusten miehityksen ja leikkasin tuohon STAF:in sivuilta purjealuksen nimeltä Midnight Sun "päällystön" pätevyysvaatimukset. Totta on, että sellaista pätevyyvkirjaa kuin kansainvälinen vuokraveneekuljettajankirja ei ole olemassa, vaan se on kahden pätevyyskirjan yhdistelmä, nimittäin vuokraveenkuljettajankirjan sekä kansainvälinen huviveneekuljettajnkirjan.Sinällään hirvittää ajatus, että joku purjehdustaidoton vahtiperämies voi toimia purjealluksen päällikkönä, mutta näin se nyt vaan on. Näin se homma etenee oikeassa maailmassa:


        TULE MUKAAN SAIL TRAINING -ALUSTEN RUNKOMIEHISTÖÖN

        Suomen Purjelaivasäätiö hakee alustensa vastuulliseen päällystöön merenkulun ammattilaisia ja kokeneita purjehtijoita.

        Suomen Purjelaivasäätiö tehtävänä on edistää koulutuksellisin ja kasvatuksellisin keinoin nuorison itsetunnon, yhteistyökyvyn ja vastuuntunnon kehittymistä. Merellisissä olosuhteissa purjelaiva toimii hyväksi havaittuna välineenä tarjoten nuorille ja varttuneemillekin kasvattavia elämyksiä.

        Jos olet kiinnostunut vapaaehtoisesta nuorisotyöstä, tulet hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja sinulla on tehtävän edellyttämä ammatillinen pätevyys sekä omaat terveet elämäntavat, olet tervetullut joukkoomme.

        Alusten miehitysvaatimukset:

        Kuunari Helena
        MKL:n miehitystodistuksessa edellytetään kahta vahtiperämiestä, sekä kahta kansimiestä. Jollakin tulee olla moottorikoneenhoitajan kirja. Kaikilta edellytetään purjehduskokemusta.

        Midnight Sun
        Miehitystodistus edellyttää kahta vahtiperämiestä ja purjehduskokemusta. Vaihtoehtoisesti kipparilla ja perämiehellä tulee olla laaja kokemus valtameripurjehduksesta, vuokraveneenkuljettajan kirja ja kansainvälinen huviveneen kuljettajan kirja sekä EA 1.

        Näin pääset mukaan toimintaan:

        Päällystö
        Jos olet suorittanut Sotatieteiden kandidaatin (tai sitä edeltävän) tutkinnon laivastolinjalta tai sinulla on voimassa oleva vahtiperämiehen kirja ja omaat purjehduskokemusta, niin ilmoittaudu Purjelaivasäätiön toimistoon. Jos aikasi sallii, niin osallistuminen kevään tai syksyn huoltojaksolle tutustuttaa sinut alukseen nopeasti. Ensin toimit perämiehenä nuoriso- tai charterpurjehduksella, ja kokemusta hankittuasi voit siirtyä aluksen päälliköksi.

        Koneenhoitaja
        Jos omaat vähintään moottorikoneenhoitajankirjan ja kansimiehen pätevyyskirjan sekä sinulla on purjehduskokemusta, olet tervetullut kuunari Helenalle koneenhoitaja-kansimieheksi.

        Kansimies
        Kuunari Helenan kansimiehiltä vaaditaan vähintään vahtimiehen tai kansimiehen kirjaa ja kuuden kuukauden purjehduskokemusta, josta osan tulee olla valtameripurjehdusta.

        TULE MUKAAN SAIL TRAINING -ALUSTEN RUNKOMIEHISTÖÖN

        Suomen Purjelaivasäätiö hakee alustensa vastuulliseen päällystöön merenkulun ammattilaisia ja kokeneita purjehtijoita.

        Suomen Purjelaivasäätiö tehtävänä on edistää koulutuksellisin ja kasvatuksellisin keinoin nuorison itsetunnon, yhteistyökyvyn ja vastuuntunnon kehittymistä. Merellisissä olosuhteissa purjelaiva toimii hyväksi havaittuna välineenä tarjoten nuorille ja varttuneemillekin kasvattavia elämyksiä.

        Jos olet kiinnostunut vapaaehtoisesta nuorisotyöstä, tulet hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja sinulla on tehtävän edellyttämä ammatillinen pätevyys sekä omaat terveet elämäntavat, olet tervetullut joukkoomme.

        Alusten miehitysvaatimukset:

        Kuunari Helena
        MKL:n miehitystodistuksessa edellytetään kahta vahtiperämiestä, sekä kahta kansimiestä. Jollakin tulee olla moottorikoneenhoitajan kirja. Kaikilta edellytetään purjehduskokemusta.

        Midnight Sun
        Miehitystodistus edellyttää kahta vahtiperämiestä ja purjehduskokemusta. Vaihtoehtoisesti kipparilla ja perämiehellä tulee olla laaja kokemus valtameripurjehduksesta, vuokraveneenkuljettajan kirja ja kansainvälinen huviveneen kuljettajan kirja sekä EA 1.

        Näin pääset mukaan toimintaan:

        Päällystö
        Jos olet suorittanut Sotatieteiden kandidaatin (tai sitä edeltävän) tutkinnon laivastolinjalta tai sinulla on voimassa oleva vahtiperämiehen kirja ja omaat purjehduskokemusta, niin ilmoittaudu Purjelaivasäätiön toimistoon. Jos aikasi sallii, niin osallistuminen kevään tai syksyn huoltojaksolle tutustuttaa sinut alukseen nopeasti. Ensin toimit perämiehenä nuoriso- tai charterpurjehduksella, ja kokemusta hankittuasi voit siirtyä aluksen päälliköksi.

        Koneenhoitaja
        Jos omaat vähintään moottorikoneenhoitajankirjan ja kansimiehen pätevyyskirjan sekä sinulla on purjehduskokemusta, olet tervetullut kuunari Helenalle koneenhoitaja-kansimieheksi.

        Kansimies
        Kuunari Helenan kansimiehiltä vaaditaan vähintään vahtimiehen tai kansimiehen kirjaa ja kuuden kuukauden purjehduskokemusta, josta osan tulee olla valtameripurjehdusta.


      • rauhallisesti.
        sböögi kirjoitti:

        Asia menee näin: merenkulkulaitos vahvistaa alusten miehityksen ja leikkasin tuohon STAF:in sivuilta purjealuksen nimeltä Midnight Sun "päällystön" pätevyysvaatimukset. Totta on, että sellaista pätevyyvkirjaa kuin kansainvälinen vuokraveneekuljettajankirja ei ole olemassa, vaan se on kahden pätevyyskirjan yhdistelmä, nimittäin vuokraveenkuljettajankirjan sekä kansainvälinen huviveneekuljettajnkirjan.Sinällään hirvittää ajatus, että joku purjehdustaidoton vahtiperämies voi toimia purjealluksen päällikkönä, mutta näin se nyt vaan on. Näin se homma etenee oikeassa maailmassa:


        TULE MUKAAN SAIL TRAINING -ALUSTEN RUNKOMIEHISTÖÖN

        Suomen Purjelaivasäätiö hakee alustensa vastuulliseen päällystöön merenkulun ammattilaisia ja kokeneita purjehtijoita.

        Suomen Purjelaivasäätiö tehtävänä on edistää koulutuksellisin ja kasvatuksellisin keinoin nuorison itsetunnon, yhteistyökyvyn ja vastuuntunnon kehittymistä. Merellisissä olosuhteissa purjelaiva toimii hyväksi havaittuna välineenä tarjoten nuorille ja varttuneemillekin kasvattavia elämyksiä.

        Jos olet kiinnostunut vapaaehtoisesta nuorisotyöstä, tulet hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja sinulla on tehtävän edellyttämä ammatillinen pätevyys sekä omaat terveet elämäntavat, olet tervetullut joukkoomme.

        Alusten miehitysvaatimukset:

        Kuunari Helena
        MKL:n miehitystodistuksessa edellytetään kahta vahtiperämiestä, sekä kahta kansimiestä. Jollakin tulee olla moottorikoneenhoitajan kirja. Kaikilta edellytetään purjehduskokemusta.

        Midnight Sun
        Miehitystodistus edellyttää kahta vahtiperämiestä ja purjehduskokemusta. Vaihtoehtoisesti kipparilla ja perämiehellä tulee olla laaja kokemus valtameripurjehduksesta, vuokraveneenkuljettajan kirja ja kansainvälinen huviveneen kuljettajan kirja sekä EA 1.

        Näin pääset mukaan toimintaan:

        Päällystö
        Jos olet suorittanut Sotatieteiden kandidaatin (tai sitä edeltävän) tutkinnon laivastolinjalta tai sinulla on voimassa oleva vahtiperämiehen kirja ja omaat purjehduskokemusta, niin ilmoittaudu Purjelaivasäätiön toimistoon. Jos aikasi sallii, niin osallistuminen kevään tai syksyn huoltojaksolle tutustuttaa sinut alukseen nopeasti. Ensin toimit perämiehenä nuoriso- tai charterpurjehduksella, ja kokemusta hankittuasi voit siirtyä aluksen päälliköksi.

        Koneenhoitaja
        Jos omaat vähintään moottorikoneenhoitajankirjan ja kansimiehen pätevyyskirjan sekä sinulla on purjehduskokemusta, olet tervetullut kuunari Helenalle koneenhoitaja-kansimieheksi.

        Kansimies
        Kuunari Helenan kansimiehiltä vaaditaan vähintään vahtimiehen tai kansimiehen kirjaa ja kuuden kuukauden purjehduskokemusta, josta osan tulee olla valtameripurjehdusta.

        TULE MUKAAN SAIL TRAINING -ALUSTEN RUNKOMIEHISTÖÖN

        Suomen Purjelaivasäätiö hakee alustensa vastuulliseen päällystöön merenkulun ammattilaisia ja kokeneita purjehtijoita.

        Suomen Purjelaivasäätiö tehtävänä on edistää koulutuksellisin ja kasvatuksellisin keinoin nuorison itsetunnon, yhteistyökyvyn ja vastuuntunnon kehittymistä. Merellisissä olosuhteissa purjelaiva toimii hyväksi havaittuna välineenä tarjoten nuorille ja varttuneemillekin kasvattavia elämyksiä.

        Jos olet kiinnostunut vapaaehtoisesta nuorisotyöstä, tulet hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa ja sinulla on tehtävän edellyttämä ammatillinen pätevyys sekä omaat terveet elämäntavat, olet tervetullut joukkoomme.

        Alusten miehitysvaatimukset:

        Kuunari Helena
        MKL:n miehitystodistuksessa edellytetään kahta vahtiperämiestä, sekä kahta kansimiestä. Jollakin tulee olla moottorikoneenhoitajan kirja. Kaikilta edellytetään purjehduskokemusta.

        Midnight Sun
        Miehitystodistus edellyttää kahta vahtiperämiestä ja purjehduskokemusta. Vaihtoehtoisesti kipparilla ja perämiehellä tulee olla laaja kokemus valtameripurjehduksesta, vuokraveneenkuljettajan kirja ja kansainvälinen huviveneen kuljettajan kirja sekä EA 1.

        Näin pääset mukaan toimintaan:

        Päällystö
        Jos olet suorittanut Sotatieteiden kandidaatin (tai sitä edeltävän) tutkinnon laivastolinjalta tai sinulla on voimassa oleva vahtiperämiehen kirja ja omaat purjehduskokemusta, niin ilmoittaudu Purjelaivasäätiön toimistoon. Jos aikasi sallii, niin osallistuminen kevään tai syksyn huoltojaksolle tutustuttaa sinut alukseen nopeasti. Ensin toimit perämiehenä nuoriso- tai charterpurjehduksella, ja kokemusta hankittuasi voit siirtyä aluksen päälliköksi.

        Koneenhoitaja
        Jos omaat vähintään moottorikoneenhoitajankirjan ja kansimiehen pätevyyskirjan sekä sinulla on purjehduskokemusta, olet tervetullut kuunari Helenalle koneenhoitaja-kansimieheksi.

        Kansimies
        Kuunari Helenan kansimiehiltä vaaditaan vähintään vahtimiehen tai kansimiehen kirjaa ja kuuden kuukauden purjehduskokemusta, josta osan tulee olla valtameripurjehdusta.

        Relaa nyt vähän, ja tässä pelissä ei kannata tuosa tuota Purjelaivasäätiötä mukaan keskusteluun, koska sen toimet ovat laivastaiset. Mutta palaan siihen, ensin kommentoin varsinaistaa siaa:

        >>> Totta on, että sellaista pätevyyvkirjaa kuin kansainvälinen vuokraveneekuljettajankirja ei ole olemassa, vaan se on kahden pätevyyskirjan yhdistelmä, nimittäin vuokraveenkuljettajankirjan sekä kansainvälinen huviveneekuljettajnkirjan.

        -- Täsmällisesti se menee niin, että pohjaksi vaaditaan aina kcv huviveneenlupakirja normaalisti nykyää laivurinkirja jossa saa erillioikeuden tiettyyn rettiin tiettynä aikana. Kyse ei siis ole minkään yhdistelmästä, vaan ihan yksikertaisesri ERILINEN lupa toimia. Ei nyt rtässä uveta tekemään MKL:lle uusia kirjoja tai laajennuksia :)

        Nuo on STAFF:n omiin aluskiin sovellettuja juttuja, joita KAIKKIA ei voi pitää yleispätevinä, erityisesti tarkoitan tällä nyt ulkomaanpurjehduksia joissa on mukana henkilöitä jotka maksaa matkansa. MKL arvioi joka tilanteen AINA erikseen, eikä jonkun tietyn varustamon tai veneen pohjalta.

        Sitten laittomuuksiin:

        STAFF myy matkoja jotka kuuluvat valmismatkojen piiriin, eivätkä he kuulu Kuluttajaviraston valmismatkarekisteriin, eivätkä ole maksaneet lain vaatimaa takuusummaa Kuluttajavirastoon.

        Toiinta siis rangaistavaa, mutta jostakin syystä äijjät vaan painaa..... ja tekee bisnestä vaikka se on laitonta.

        AIna kun on kyseessä yli 24h kestävä matka tai jossa on ns. yönyli tilanne taikka majoitus, lukeutuu valmismatkojen piiriin ja lakiin.

        Mutta kaikki vaan ei lakia noudata.


    • Mosku------------

      Mikäs vene teillä sitten on, jos sopii kysyä?

      • ...............

        ..osamaksu-Bavaria olla hoppa-terppa koettaa tehdä pisnistä, vähän niin kuin turhapuro.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      239
      2095
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      153
      1355
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      52
      1246
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    10. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      639
    Aihe