Tulikohan valittua AIVAN väärä ala?

ahdistunut opiskelija

Opiskelen tällä hetkellä toista vuotta hotelli- ja ravintola-alaa ammattikorkeakoulussa ja nyt viimeisen vuoden aikana olen alkanut ahdistua koko alasta. Se ei todellakaan ole oma alani, mutten haluaisi/kehtaisi lopettaakaan enää tässä vaiheessa, sillä koulua on jäljellä enää vuosi puoli vuotta opinnäytetyötä varten. Sitä paitsi suunnitelmissa olisi ostaa heti oma asunto, kun saan vakituisen työpaikan ja jos nyt keskeyttäisin koulun ja alkaisin opiskella uutta alaa, siirtyisi asuntohankkeeni ainakin 3 vuotta! :( Mietin koko ajan, miksi ihmeessä valitsin hotelli- ja ravintola-alan, sillä en todellakaan halua mitään kolmivuorotyötä. Haluan joskus perustaa mieheni kanssa perheen, eikä suunnitelmiimme käy mitenkään se, että minä työskentelen kaiket yöt tupakan savuisissa baareissa tms. ja olen poissa kaikki joulut, uudet vuodet, lasten syntymäpäivät, vuosipäivämme ym. ym. Olen todella ahdistunut! Kertokaa hyvät ihmiset, onko hotelli- ja ravintola-alalla MITÄÄN työtä, mikä ei ole kolmivuorotyötä. Haluaisin aivan perusduunia 8:sta neljään, viikonloput (ainakin sunnuntai) vapaita sekä muut pyhäpäivät. Taitaa olla liikaa vaadittu tällä alalla? Entä mikä koulutus vaaditaan esim. huonekaluliikkeen myyjältä tai muulta myyjältä? Onnistuisikohan oppisopimuksella oppiminen jossain yrityksessä ja miten on palkan laita oppisopimustyössä? Toivottavasti joku osaa auttaa minua! Kiitos avusta jo etukäteen.

28

13219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olla joo

      hieman hankalaa toi 8-16 paikka tällä alalla ;)
      no ehköpä joku henkilöstöravintola, ehkä

      no toisaalta mun entisellä duunipaikalla oli kokousvastaava joka teki ma-pe aamuvuoroo ja melkein kaikki illat ja vloput vapaalla.. samoin nykysellä duunipaikalla on toi kokousvastaaja joka tekee melkein pelkkää aamua ;)

      tsemppiä sulle

    • sekaannu tähän paskaan

      Jos olet vasta puolivuotta sitten aloittanut ja edessä on vielä puolitoista vuotta ja jo nyt ahdistaa niin perkeleesti, niin kehoittaisin todellakin vaihtamaan vaikka kaupan alalle - tai ihan mihin muualle tahansa. Ja kiireen vilkkaa.

      Ravintola-ala on mennyt Suomessa aivan perseelleen. Vuokrafirmat rehottaa ja ammattitaitoista väkeä ei tahdo löytyä, koska ketään ei kiinnosta piikoa huonolla palkalla aamusta iltaan. Aasian poikaa ja viron Inestä ja venäjän Sergeitä löytyy yhä enemmän. Hankalaa välillä, koska suomenkielentaito on mitä on.

      Alan liitto on polkenut paikallaan jo vuosikymmeniä, ja tulee tekemään edelleenkin. Koska ala on pääosin naisvoittoista, eivät palkat tule koskaan nousemaankaan edes siedettävälle tasolle. TES:n palkalla ei edes tahdo elää pk-seudulla ja ilta-/yölisät ovat vitsi jo sinällään.
      Kiire ja kuormitus lisääntynyt vuosi vuodelta ja joka paikasta yritetään temppuilemalla säästää henkilöstökustannuksissa.

      Jos todellakin haluat viettää rakkaittesi seurassa pitkät pyhät ja edes välillä olla kotona iltaisin, niin usko vaan - tämä homma ei ole sinua varten. Toisaalta on olemassa noita henkilöstöravintoloita, mutta en todellakaan suosittele; samaa paskan mättöä vuodesta toiseen kärttyisille marisijoille, joille ei mikään tunnu kelpaavan. Ja niissä ne palkat vasta huonoja ovatkin. Parhaimmassa tapauksessa siivoat, tiskaat ja kokkaat pomona ollessasi. Ainoa hyvä puoli on, että useimmiten aukioloajat sidottu pitkälle eri virastojen aikoihin, eli viikonloput ja juhlapyhät vapaata. Mutta ei kai sitä pyhälläkään hengellä elä?

      Itse olen ollut alalla, hmmm, sanotaan kauan, ja niistäkin suurimman osan merellä, mutta on todella ollut shokki huomata miten toivottomaan tilaan koko ala on ajautunut. Siis nyt puhutaan maatyöstä, jos nyt merihommissa yhtään paremmin.

      Itsellä menossa perinpohjainen alanvaihto ja vielä ihan kivalla liksalla. Vihdoinkin!

      Oletko muuten koskaan ajatellut, miksei pahemmin näy eläkeikää lähenteleviä ravintola-alan ihmisiä? Siis muutamia poikkeuksia lukuunottamatta.
      Siksi, että vaan hullu suostuu sellaiseen orjatyöhön loppuiäkseen muutamalla lantilla. Kyllä kroppa antaa periksi ennemmin tai myöhemmin ja tervettä päivää ei tahdo nähdä, kun on ensin ikänsä rääkätty kaikenmaailman räkälöissä.

      Jos sulla laps pieni on yhtään itsekunnioitusta, niin äkkiä muualle. Älä edes kuse ravintola-alaan päin. Se on elämäs suurin vikatikki.

      Tämä tulee nyt rehellisestä sydämestä, sillä olen nähnyt, ja paljon.

      Kyselit oppisopimuksista. Ainakin suurimmilla kauppaketjuilla on omat koulutusohjelmansa, joilla kouluttavat esimiehiksi. Katselepas netistä. Ehkä siinä olisi jotain sinulle, vaikka onhan siinäkin osittain vuorotyötä - mutta liekö esimiestasolla.

    • mä vaan

      lounasravintoloissa on säädylliset työajat. viikonloput vapaat, yks vuoro työ.
      toisaalta, miks kuvittelet että aina joudut olemaan töissä kun on jotain? kyllä vaput ja tämmöset joutuukin useimmiten olla mutta pystyt kyllä vaikuttamaan aika paljon omiin työvuoroihin.
      ja kesällä ravintolat muuttuukin savuttomiksi
      joten sekään ei ole mikään syy jättää väliin.

      harva fyysinen ala on nykyään semmoinen ettet joudu olemaan la-su töissä (etenkin jos asiakaspalvelua haluat kokeilla)

      joten jos ei lounasravintola kiinnosta niin silloin se on toimistotyö tai ylipäätänsä istuma työ tietokoneen äärellä. ja voisin melkein vannoa että se on psyykkisesti raskaampi ku ravintola työ.. riippuu tietty ihmisestä...

      mulla oli aikoinaan ihan samat fiilikset mutta enään en IKINÄ vaihtais alaa..

      mutta mä tykkään olla viikonloppuisin töissä, etenkin ku olen tuntipalkkalainen niin sunnuntait on hyviä rahapäiviä, iltavuorot jees ku saa nukkua pidempään ja kerkee asioita hoitamaan..
      vapaata on silloin kun muut on töissä( kiva etenkin silloin ku tahtoo esim shoppailemaan ja ei ole muita liikenteessä...)

      työ on raskaampaa mitä koulussa annetaan ymmärtää mutta se on myös loogisempaa mitä koulus kuvitellaan..

      palkka on perseestä ja sillä ei herroiksi eletä ja vakituisia työntekijöitä on harvassa.. jos haluat vaki duunin, parempaa palkkaa niin vaihda alaa..

      jos taas halaut hauskan työn niin pysy alalla.. tämä on kutsumus ammatti!

      ainiin, tuli mieleen tästä sun kommentista :

      "eikä suunnitelmiimme käy mitenkään se, että minä työskentelen kaiket yöt tupakan savuisissa baareissa tms."

      harkitsetko baarihommia??? hae ny sit edes ruokaravintolaan mis on paremmat työajat..(yleensä ne auki 11-24) ku baarit taas täysin yöpainotteisia.

      miteti tarkkaan ennen ku päätät lopettaa...

    • tänne_vaan

      Moi
      Jos luet alaa ammattikorkeassa niin olethan luonnollisesti tähtäämässä esimies tehtäviin.

      Varsinkin hotellipuolelta löytyy paljonkin paikkoja joiden työaika on 8-16 ja viikonloput vapaat. Kaikki myyntihommat, revenue ammatit ja lähes kaikki muut päällikkötason paikat lukuunottamatta ravintola- ja vastaanoton töitä.

      Suoraan koulun jälkeen kannattaa miettiä mikä työ alalla kiinnostaa ja alkaa tähtäämään siihen tosissaan. Yleensä kuvio menee siten että ensin vastaanottoon sieltä myyntiin ja sitten päällikkötasolle tai vastaavasti ravintolassa ensiksi tarjoillaan sitten hoviksi ja sen jälkeen ehkä myyntiin tai ravintolapäälliköksi.
      Suosittelen hakeutumaan isoon taloon niin mahdollisuuksia on paljon.

      Ala on oikeasti kiinnostava ja töitä löytyy joten tervetuloa vaan hommiin.

      • ksdjkdhj

        olen ollut henkilöstöravintolassa duunissa kokkina 10 vuotta ja hyvin viihtynyt! me laitetaan ruokaa 1000-1500 henkilölle päivässä. vuorot yleensä alkaa 7.00 ja loppuu 14.30 tai tuntia myöhemmin, riippuu kiireestä.viikonloput vapaat.meidän ruokalassa ei tupakoida, sekin on plussaa =)

        että ei ravintola-ala aina ole sellaista miksi sitä kuvailit!


      • ahdistunut opiskelija
        ksdjkdhj kirjoitti:

        olen ollut henkilöstöravintolassa duunissa kokkina 10 vuotta ja hyvin viihtynyt! me laitetaan ruokaa 1000-1500 henkilölle päivässä. vuorot yleensä alkaa 7.00 ja loppuu 14.30 tai tuntia myöhemmin, riippuu kiireestä.viikonloput vapaat.meidän ruokalassa ei tupakoida, sekin on plussaa =)

        että ei ravintola-ala aina ole sellaista miksi sitä kuvailit!

        Tuo henkilöstöravintolassa työskentely on käynyt myös mielessäni ainoana vaihtoehtona alallani. Kuinka löysit sellaisen paikan aikoinaan? Luulisi niiden (varsinkin vakipaikkojen) olevan kiven alla. Minkä tyyppisessä henkilöstöravintolassa työskentelet? Minkä ammattialan henkilöitä siellä käy syömässä? Itseäni kiinnostaisi kovasti työskennellä lasten parissa, esim. päiväkodissa ja oman alani voisin yhdistää siihen olemalla päiväkodin kokki. Tosin useasti ruuat päiväkoteihin tulee kunnalta tai kouluilta.. Koulun keittäjä en halua olla. "Terveyskeskuskokin" hommaa voisin harkita. Olen niin rajoittunut oman alani työtehtävien suhteen, joten helpointa lienee rohkeasti vain alan vaihdos.


      • lillullli
        ahdistunut opiskelija kirjoitti:

        Tuo henkilöstöravintolassa työskentely on käynyt myös mielessäni ainoana vaihtoehtona alallani. Kuinka löysit sellaisen paikan aikoinaan? Luulisi niiden (varsinkin vakipaikkojen) olevan kiven alla. Minkä tyyppisessä henkilöstöravintolassa työskentelet? Minkä ammattialan henkilöitä siellä käy syömässä? Itseäni kiinnostaisi kovasti työskennellä lasten parissa, esim. päiväkodissa ja oman alani voisin yhdistää siihen olemalla päiväkodin kokki. Tosin useasti ruuat päiväkoteihin tulee kunnalta tai kouluilta.. Koulun keittäjä en halua olla. "Terveyskeskuskokin" hommaa voisin harkita. Olen niin rajoittunut oman alani työtehtävien suhteen, joten helpointa lienee rohkeasti vain alan vaihdos.

        sentään! Ei luulisi, että oikeasti opiskelet AMK tutkintoa etkä tuon vertaa hot- ja rav. alasta tiedä. Suomessa on henkilöstöravintoloita pilvin pimein, käy katsomassa esim Fazer Amica, Sodexho, Antell Catering, Palmia sivuilla ja valitse duunipaikkasi. Ravintola-ala on siis paljon muutakin kuin BAARItyötä, on kokousta ja kongressia, on henkilöstöravintolaa, ala carte-ravintolaa, tilausravintolaa yms. lisäksi taustatyöt juuri niinkuin joku mainitsi, myynti suunnittelu yms.

        Kehoitan kyllä sinua vahvasti miettimään alan vaihtoa, tunnut olevan täysi tumpelo, ne eivät kyllä alallamme pärjää.


      • lillullli
        lillullli kirjoitti:

        sentään! Ei luulisi, että oikeasti opiskelet AMK tutkintoa etkä tuon vertaa hot- ja rav. alasta tiedä. Suomessa on henkilöstöravintoloita pilvin pimein, käy katsomassa esim Fazer Amica, Sodexho, Antell Catering, Palmia sivuilla ja valitse duunipaikkasi. Ravintola-ala on siis paljon muutakin kuin BAARItyötä, on kokousta ja kongressia, on henkilöstöravintolaa, ala carte-ravintolaa, tilausravintolaa yms. lisäksi taustatyöt juuri niinkuin joku mainitsi, myynti suunnittelu yms.

        Kehoitan kyllä sinua vahvasti miettimään alan vaihtoa, tunnut olevan täysi tumpelo, ne eivät kyllä alallamme pärjää.

        mainita tälle AMK-opiskelijalle, että hotelli- ja ravintola-alan työsopimus on jatkuva KAKSIvuoro sopimus, ei KOLMIVUORO. Pääsääntöisestä Yötyöstä on alallamme oma säädöstönsä.


      • ahdistunut opiskelija
        lillullli kirjoitti:

        mainita tälle AMK-opiskelijalle, että hotelli- ja ravintola-alan työsopimus on jatkuva KAKSIvuoro sopimus, ei KOLMIVUORO. Pääsääntöisestä Yötyöstä on alallamme oma säädöstönsä.

        Tiedetään Sodexhot ja Fazer Amicat yms., mutta saa kai sitä tiedustella toisen työpaikkaa jos niin huvittaa. Kaikki eivät kävele noin vain hakemaan työpaikkaa. Sitä paitsi, toki alamme on muutakin kuin baarityöskentelyä. Se nyt oli vain karkea esimerkki, jonka uskoin ja luulin kaikkien tajuavan.


      • noilla liksoilla
        ahdistunut opiskelija kirjoitti:

        Tiedetään Sodexhot ja Fazer Amicat yms., mutta saa kai sitä tiedustella toisen työpaikkaa jos niin huvittaa. Kaikki eivät kävele noin vain hakemaan työpaikkaa. Sitä paitsi, toki alamme on muutakin kuin baarityöskentelyä. Se nyt oli vain karkea esimerkki, jonka uskoin ja luulin kaikkien tajuavan.

        Onhan niillä paikkoja ok, mutta helvetin kiirettä joka päivä. Kuka sitä jaksaa vuodesta toiseen?
        Lisäksi siivoat ja tiskaat kaupan päälle - ehei pojjaat ja tytöt, ei vetele semmoinen peli.

        Hyvä jos 1400 €/kk saat käteen. Kuka sillä elää..
        Kannattaisi lukea artikkeli 12.04.07 Helsingin Sanomista, jossa käsiteltiin alan työvoimapulaa.


      • köökkerska
        ahdistunut opiskelija kirjoitti:

        Tuo henkilöstöravintolassa työskentely on käynyt myös mielessäni ainoana vaihtoehtona alallani. Kuinka löysit sellaisen paikan aikoinaan? Luulisi niiden (varsinkin vakipaikkojen) olevan kiven alla. Minkä tyyppisessä henkilöstöravintolassa työskentelet? Minkä ammattialan henkilöitä siellä käy syömässä? Itseäni kiinnostaisi kovasti työskennellä lasten parissa, esim. päiväkodissa ja oman alani voisin yhdistää siihen olemalla päiväkodin kokki. Tosin useasti ruuat päiväkoteihin tulee kunnalta tai kouluilta.. Koulun keittäjä en halua olla. "Terveyskeskuskokin" hommaa voisin harkita. Olen niin rajoittunut oman alani työtehtävien suhteen, joten helpointa lienee rohkeasti vain alan vaihdos.

        ..sillä on minkä alan toimipiste on kyseessä ?? Sapuskan vääntö on sapuskan vääntöä,lounas on lounasta, varsinkin kun ketjut noita hlöstöravintoloita nykyisin pyörittää, niin ruokalistatkin on aika samankaltaiset eri paikoissa!!
        En todella ymmärrä, mikä ero mielestäsi on "terveyskeskuskokilla" sen kummemmin kuin muissakaan paikoissa, kyseistä nimikettä en ole ikinä kuullut, korkeintaan voisit tarkoittaa "dieettikokkia", eli erityisruokavalioita?? Suurtalous se terv.keskuskin on... Mutta erit.ruokiakin täytyy pystyä valmistamaan melkeinpä paikassa kuin paikassa...
        Eipä näyttäisi työllistymisesi kauhean varmalta, jos nyt jo alat NOIN tarkkaan valkkaamaan, missä haluaisit olla, varsinkaan kun et tunnu älyävän alasta pätkän vertaa....


      • kokki
        noilla liksoilla kirjoitti:

        Onhan niillä paikkoja ok, mutta helvetin kiirettä joka päivä. Kuka sitä jaksaa vuodesta toiseen?
        Lisäksi siivoat ja tiskaat kaupan päälle - ehei pojjaat ja tytöt, ei vetele semmoinen peli.

        Hyvä jos 1400 €/kk saat käteen. Kuka sillä elää..
        Kannattaisi lukea artikkeli 12.04.07 Helsingin Sanomista, jossa käsiteltiin alan työvoimapulaa.

        Jos olet oikeasti AMMATTITAITOINEN kokki, pääset hyvään ja laadukkaseen paikkaan töihin niin kyllä on palkkakin hyvä. Riipuuu ihan itsestään, kuinka paljon tekee töitä sen eteen että etenee urallaan.


    • AMK?

      Opiskeletko oikeasti edes koko alaa? Luulisi että amk-pohjaisella koulutuksella tähdätään perusastetta ylemmälle, eli pois noista tupakansavuisista ravintoloista. Tosin, eipä niitäkään kohta ole, uuden tupakkalain myötä...

    • h.h

      Älä ihmeessä keskeytä tuon asian takia koulua, jos et sitten muutenkin koe olevasi väärällä alalla. Varsinkin täällä pääkaupunkiseudulla löytyy kyllä vaikka minkälaista ja minkä tasoista hotelli ja ravitsemisalaan liittyvää ns päivätyötä. Meillähän on täällä "stadissa" vakava työvoimapula - varsinkin kunnollisista ja ammattitaitoisista työntekijöistä. Ehkei kuitenkaan heti alkuun työhaastattelussa kannata alkaa esittämään monen monia "vaatimuksia" työnantajalle, sillä silloin et anna todellakaan vakuttaavaa kuvaa itsestäsi. Mutta kyllä päivätyötäkin löytyy jos vain itse muutoin olet valmis joustamaan siitä mitä "ehdottomasti" haluat tehdä.

      • paskalla liksalla

        "Vakava työvoimapula"...just ja joo...jos itsensä alehintaan haluu myydä. Haistakoon pitkät paskat palkkoineen.

        Mä olen kyllä sitä mieltä, että ketjun aloittajan kannattaisi ehdottomasti vaihtaa alaa, jos nyt jo tökkii.


      • ..............................
        paskalla liksalla kirjoitti:

        "Vakava työvoimapula"...just ja joo...jos itsensä alehintaan haluu myydä. Haistakoon pitkät paskat palkkoineen.

        Mä olen kyllä sitä mieltä, että ketjun aloittajan kannattaisi ehdottomasti vaihtaa alaa, jos nyt jo tökkii.

        Jos jo ajatuksena kauhistuttaa noin paljon mahdolliset poissaolot perhe-elämästä, savuiset baarit ym., niin ei ehkäpä kannata lähteä tuolle alalle. Palkka on työn raskauteen nähden melko huono ja alalla on usein vittumaista porukkaa, etenkin naisilla voi hankalaa keittiössä jatkuvien "vitsien" takia (miehet tällä alalla usein kusipäitä) eikä ne työajatkaan mene niin monessa paikassa 8-16. Vuoden opiskelin alaa olin työharjoittelussa ja sitten riitti. Sain aivan tarpeeksi hyvän käsityksen siitä, että minusta ei tähän työhön ole.


      • ..............................
        .............................. kirjoitti:

        Jos jo ajatuksena kauhistuttaa noin paljon mahdolliset poissaolot perhe-elämästä, savuiset baarit ym., niin ei ehkäpä kannata lähteä tuolle alalle. Palkka on työn raskauteen nähden melko huono ja alalla on usein vittumaista porukkaa, etenkin naisilla voi hankalaa keittiössä jatkuvien "vitsien" takia (miehet tällä alalla usein kusipäitä) eikä ne työajatkaan mene niin monessa paikassa 8-16. Vuoden opiskelin alaa olin työharjoittelussa ja sitten riitti. Sain aivan tarpeeksi hyvän käsityksen siitä, että minusta ei tähän työhön ole.

        Yleinen vapaapäivä ravintola-alalla on maanantai, viikonloput tehdään duunia. Olen tosi yllättynyt, ettet tästä tiennyt. Voi myös ottaa tiukille katsella kuinka "hyvämaineinen" ravintolakin palkkaa alaikäisiä tyttöjä blokkareiksi ym., säännökset kun ovat toista ja käytäntö toista...


      • opiskelija.
        .............................. kirjoitti:

        Yleinen vapaapäivä ravintola-alalla on maanantai, viikonloput tehdään duunia. Olen tosi yllättynyt, ettet tästä tiennyt. Voi myös ottaa tiukille katsella kuinka "hyvämaineinen" ravintolakin palkkaa alaikäisiä tyttöjä blokkareiksi ym., säännökset kun ovat toista ja käytäntö toista...

        Ihmetyttää aivan suunnattomasti kuinka tyhmänä te minua pidätte. :( Totta kai tiedän, että hotelli- ja ravintola-alalla viikonloput ja kaikki pyhät tehdään töitä, mutta on niitä sellaisiakin paikkoja, missä työajat on about 8-16 ja viikonloput vapaita. En tietenkään valitse työpaikkaani työaikojen perusteella, mutta jos vaan voin valita, pyrinkö töihin henkilöstöravintolaan, jossa työajat useimmiten ovat noin 8-16 ja vkl vapaita VAI ravintolaan, mikä on auki suunnilleen kellon ympäri, muuten sama työnkuva kuin tuossa henkilöstöraflassakin, niin arvatkaapa kumman valitsen?? No tuon henkilöstöravintolan ehdottomasti! Se siitä. Turha tänne suomi24:n keskustelupalstoille on mitään kirjoittaa, kun on näköjään niin aggresssiivista porukkaa liikkeellä. Tulipahan sekin nyt huomattua.


      • Kukas se otti nokkiinsa?
        opiskelija. kirjoitti:

        Ihmetyttää aivan suunnattomasti kuinka tyhmänä te minua pidätte. :( Totta kai tiedän, että hotelli- ja ravintola-alalla viikonloput ja kaikki pyhät tehdään töitä, mutta on niitä sellaisiakin paikkoja, missä työajat on about 8-16 ja viikonloput vapaita. En tietenkään valitse työpaikkaani työaikojen perusteella, mutta jos vaan voin valita, pyrinkö töihin henkilöstöravintolaan, jossa työajat useimmiten ovat noin 8-16 ja vkl vapaita VAI ravintolaan, mikä on auki suunnilleen kellon ympäri, muuten sama työnkuva kuin tuossa henkilöstöraflassakin, niin arvatkaapa kumman valitsen?? No tuon henkilöstöravintolan ehdottomasti! Se siitä. Turha tänne suomi24:n keskustelupalstoille on mitään kirjoittaa, kun on näköjään niin aggresssiivista porukkaa liikkeellä. Tulipahan sekin nyt huomattua.

        Sulle nyt on tullut vastauksia puolesta ja vastaan, mutta ainoa joka vetää hernepellot kärsäänsä olet sinä itse!

        Unohda koko juttu. Ei sinusta noin herkkänahkaisena prinsessana olisi missään nimessä ollutkaan alalle.


      • Sitten
        Kukas se otti nokkiinsa? kirjoitti:

        Sulle nyt on tullut vastauksia puolesta ja vastaan, mutta ainoa joka vetää hernepellot kärsäänsä olet sinä itse!

        Unohda koko juttu. Ei sinusta noin herkkänahkaisena prinsessana olisi missään nimessä ollutkaan alalle.

        Kyselet? Oma kysymyksesi antoi kyllä tarpeeksi vastausta siihen että olet väärällä alalla. Ja kun sen joku nyt sitten totesi niin loukkaannuit. Jos ei teidän suunnitelmiinne käy että työskentelet tupakansavuisissa baareissa, niin ÄLÄ sitten työskentele! Tuntuu kovasti olevan työnteko joillekin vaikeata. Oisko parempi että alat nyt kesken koulun vääntämään niitä lapsia niin ei tarvitse sitä työelämää tässä kesken kaiken kokea? Katsoisit sitten myöhemmin että mikä ala kiinnostaa enemmän ja sopisi siihen elämäntilanteeseen paremmin? Tosin sitten varmaan löytyy siltäkin alalta jotain rajoittavia tekijöitä...heh!


      • köökkerska
        opiskelija. kirjoitti:

        Ihmetyttää aivan suunnattomasti kuinka tyhmänä te minua pidätte. :( Totta kai tiedän, että hotelli- ja ravintola-alalla viikonloput ja kaikki pyhät tehdään töitä, mutta on niitä sellaisiakin paikkoja, missä työajat on about 8-16 ja viikonloput vapaita. En tietenkään valitse työpaikkaani työaikojen perusteella, mutta jos vaan voin valita, pyrinkö töihin henkilöstöravintolaan, jossa työajat useimmiten ovat noin 8-16 ja vkl vapaita VAI ravintolaan, mikä on auki suunnilleen kellon ympäri, muuten sama työnkuva kuin tuossa henkilöstöraflassakin, niin arvatkaapa kumman valitsen?? No tuon henkilöstöravintolan ehdottomasti! Se siitä. Turha tänne suomi24:n keskustelupalstoille on mitään kirjoittaa, kun on näköjään niin aggresssiivista porukkaa liikkeellä. Tulipahan sekin nyt huomattua.

        Ja taas annoit melkoisesti aihetta kritisoinnille kirjoitteluasi kohtaan!! Kyseinen heittosi "samasta työnkuvasta" ravintolan ja henk.ravintolan välillä kertoo vaihteeksi täydellisestä tietämättömyydestäsi alaa kohtaan... mietitkö yleensä etukäteen opiskelujasi aloittaessasi, mihin olet pääsi työntämässä...
        Etkö luule, että kaikki ravintolakokit haluaisivat ja olisivat valinneet juuri työaikojen perusteella helpomman homman, eli henk.ravintolan, jos kyse olisi prikulleen samasta duunista?? Mietippä taas....


      • henkilöstöravintolan kokki -75
        köökkerska kirjoitti:

        Ja taas annoit melkoisesti aihetta kritisoinnille kirjoitteluasi kohtaan!! Kyseinen heittosi "samasta työnkuvasta" ravintolan ja henk.ravintolan välillä kertoo vaihteeksi täydellisestä tietämättömyydestäsi alaa kohtaan... mietitkö yleensä etukäteen opiskelujasi aloittaessasi, mihin olet pääsi työntämässä...
        Etkö luule, että kaikki ravintolakokit haluaisivat ja olisivat valinneet juuri työaikojen perusteella helpomman homman, eli henk.ravintolan, jos kyse olisi prikulleen samasta duunista?? Mietippä taas....

        Kyllä todellakin taitaa olla aikas aggressiivista porukkaa täällä, kuten tuo opiskelija mainitsi. Itse olen sitä mieltä, että tervetuloa alalle. Kyllä niitäkin paikkoja löytyy, missä työajat ja perhe-elämä voidaan sovittaa yhteen. Itse olen ollut henkilöstöravintolan kokkina melkein 10 vuotta ja kolmen lapsen hoito ym. perhe-elämä hoituu siinä samassa aivan hyvin. Työpäivät klo 8-16 ja viikonloput vapaata, samoin pyhät. Palkka nyt ei ole mitään päätä huimaavaa, mutta miehen palkka mukaan luettuna tulemme ihan hyvin toimeen eikä joka asiasta todellakaan tarvitse tinkiä rahan takia, vaikka palkka ei niin mahtava olekaan minulla eikä miehellänikään. Onnea uravalinnassasi, äläkä kuuntele noiden alikehittyneiden, elämäänsä kyrpiintyneiden teinien urputuksia! =) Ja nyt jos itse saan tästä kommentista paskaa niskaani, niin turha vaiva. En aio vastata yhteenkään kommenttiin, eivätkä paskapuheenne hetkauta minua millään lailla. =D tuskimpa edes tulen niitä lukemaan, kun ei tämä suomi24:n keskustelupalsta kuulu vakio nettiosoitteihini. adios!


      • lillullli
        henkilöstöravintolan kokki -75 kirjoitti:

        Kyllä todellakin taitaa olla aikas aggressiivista porukkaa täällä, kuten tuo opiskelija mainitsi. Itse olen sitä mieltä, että tervetuloa alalle. Kyllä niitäkin paikkoja löytyy, missä työajat ja perhe-elämä voidaan sovittaa yhteen. Itse olen ollut henkilöstöravintolan kokkina melkein 10 vuotta ja kolmen lapsen hoito ym. perhe-elämä hoituu siinä samassa aivan hyvin. Työpäivät klo 8-16 ja viikonloput vapaata, samoin pyhät. Palkka nyt ei ole mitään päätä huimaavaa, mutta miehen palkka mukaan luettuna tulemme ihan hyvin toimeen eikä joka asiasta todellakaan tarvitse tinkiä rahan takia, vaikka palkka ei niin mahtava olekaan minulla eikä miehellänikään. Onnea uravalinnassasi, äläkä kuuntele noiden alikehittyneiden, elämäänsä kyrpiintyneiden teinien urputuksia! =) Ja nyt jos itse saan tästä kommentista paskaa niskaani, niin turha vaiva. En aio vastata yhteenkään kommenttiin, eivätkä paskapuheenne hetkauta minua millään lailla. =D tuskimpa edes tulen niitä lukemaan, kun ei tämä suomi24:n keskustelupalsta kuulu vakio nettiosoitteihini. adios!

        on nimenomaan tämän alan ehdoton valttikortti; löytyy niitä henksuravintoloitakin eri profiileilla ja niiden sisällä kokin/tarjoilijan töitä jos jonkinnäköisillä toimenkuvilla. Mutta AMK opiskelija kyllä tähtää opinnoissaan esimieheksi, perusammattihan opitaan ammattikoulussa. Periaatteessa on aivan sama minkä tyyppistä ravitsemisliikettä johtaa, ei se pomo/esimies siellä kuitenkaan tiskin takana kaikkea aikaansa vietä.

        Kyllä alkuperäisen kirjoituksista sain sellaisen kuvan, ettei opiskele alaa ensinnäkään eikä ainakaan AMK:ssa. Ja jos kuitenkin näin tekee niin hyvää päivää vain...


      • tarjoilija -82
        lillullli kirjoitti:

        on nimenomaan tämän alan ehdoton valttikortti; löytyy niitä henksuravintoloitakin eri profiileilla ja niiden sisällä kokin/tarjoilijan töitä jos jonkinnäköisillä toimenkuvilla. Mutta AMK opiskelija kyllä tähtää opinnoissaan esimieheksi, perusammattihan opitaan ammattikoulussa. Periaatteessa on aivan sama minkä tyyppistä ravitsemisliikettä johtaa, ei se pomo/esimies siellä kuitenkaan tiskin takana kaikkea aikaansa vietä.

        Kyllä alkuperäisen kirjoituksista sain sellaisen kuvan, ettei opiskele alaa ensinnäkään eikä ainakaan AMK:ssa. Ja jos kuitenkin näin tekee niin hyvää päivää vain...

        Oon tässä lueskellut teidän kinasteluja ja noista sun kirjotuksista taas saa sen kuvan (varsinkin viimeisestä), että et pystyisi tekemään päivääkää työtä paikassa, jossa joutuisit joskus JOPA tiskaamaan. Toki AMK:ssa tähdätään esimiesasemaan, mutta hei haloo, kuka pääsee heti koulusta lähdettyään esimiehen pallille? Eiköhän se matka sinne ala ihan perusduunilla, mihin saattaa joskus kuulua jopa tuo niinkin paska homma kuin tiskaus yms.


      • Make78
        tarjoilija -82 kirjoitti:

        Oon tässä lueskellut teidän kinasteluja ja noista sun kirjotuksista taas saa sen kuvan (varsinkin viimeisestä), että et pystyisi tekemään päivääkää työtä paikassa, jossa joutuisit joskus JOPA tiskaamaan. Toki AMK:ssa tähdätään esimiesasemaan, mutta hei haloo, kuka pääsee heti koulusta lähdettyään esimiehen pallille? Eiköhän se matka sinne ala ihan perusduunilla, mihin saattaa joskus kuulua jopa tuo niinkin paska homma kuin tiskaus yms.

        Vaihda ihmeessä alaa. Itse kävin tuota amispohjaista hotelli-,ravintola-alan koulua 1.5v ajan, aivan pe*seestä. Palkat on mitä on, 1500e/kk lisät kun valmistut.

        Sopivia ammatteja voisi sinulle olla hmmmm.. Parturi-Kampaaja, pepe Åhmanin arvostettu koulu kestää 12kk ja sitten kyllä löytyy töitä, pikkasein eri arvostus kuin jollain ABC-hiuskoululla. Tokihan tuo maksaa, mutta opintojen jälkeen ei paha maksaa pois.

        Toinen voisi olla oppisopimuksella silmälasimyyjä/optikko. Ensimmäinen kestää n.vuoden ja palkkaus siellä 1700e/kk provikat. Myyjän koulutus ei kauaa kestä tosiaan ja sit olet pätevä vaikka mihin liikkeeseen myyjäksi. Kannattaa myös tiedustella jostain likkeistä suoraan oppisopparia.

        Aivan turha tehdä sitä hommaa mistä ei pidä. Raha ei ole tässä maailmassa tärkein tekijä. Itsekin teen semmosia hommia mistä pidän, toki ei niistä tienaa niin kauheasti, mutta onpahan ainakin mieluista. Ikinä ei ole liian myöhäistä vaihtaa alaa. Suosittelen jotain vuoden pituista koulutusta johonkin alalle. Sitten onnistuu se asuntolaina miehen kanssa ja perhe =)


      • ......
        .............................. kirjoitti:

        Yleinen vapaapäivä ravintola-alalla on maanantai, viikonloput tehdään duunia. Olen tosi yllättynyt, ettet tästä tiennyt. Voi myös ottaa tiukille katsella kuinka "hyvämaineinen" ravintolakin palkkaa alaikäisiä tyttöjä blokkareiksi ym., säännökset kun ovat toista ja käytäntö toista...

        Ja mitähän pahaa siinä on jos ravintolassa on alaikäisiä PLOKKAREITA töissä? Itsekin olen ollut plokkarina, tosin en ala-ikäisenä. Tottakai ala-ikäisiä saa palkata plokkariksi, eihän ne viinaa anniskele. Vaikka kyllähän ala-ikäisetkin saa anniskella viinaa esim. opiskelijat työharjoittelussa.

        Nyt se sitten selvisi miksi ne eräät vanhemmat kurttunaamatarjoilijat olivat aina niin ilkeitä meille plokkareille ja muutenkin tympääntyneen näköisiä edellisessä työpaikassani... He eivät kai voineet sietää että ravintolassa on heistä nuorempia ja nätimpiä naisia töissä. ;) Heh heh... No vitsi vitsi. :)


    • Valmistuva kokki

      kyllähän meidän alalta löytyy myös pelkästään päivätyötä.

      Tässä muutama vaihtoehto:

      1. Menet töihin paikkaan joka on pelkästään lounaspaikka (yleensä lounaspaikat ovat vain ma - pe 8h päivässä.)Tietenkin voi olla ehkä hankalaa löytää sellaista heti, riippuu missä asuu.

      2. Menet henkilöstövuokraus firmaan töihin, jolloin saat suurin piirtein itse päättää milloin teet töitä ja missä. Jolloin pystyt myös hyvin itse kontroilloimaan milloin työskentelet.

      Menet töihin johonkin sodexholle tai amicalle ja menet juuri lounaspaikkaan töihin yms.

      Kyllähän alalta sellaistakin työtä löytyy, se pitää vain löytää.

    • ex-restonomiopiskelija

      Ymmärrän, että sinua ahdistaa tuo tilanne koska olen itsekin ollut melko samanlaisessa tilanteessa kanssasi. Kävin itse vuoden verran ammattikorkeakoulussa opiskelemassa restonomi-linjalla. Talvella paikka alkoi ahdistaa, ja mietin tulisinko koskaan viihtymään tai jaksamaan tällaisella alalla kovinkaan pitkään. Kävin lukion ja tuona aikana kiinnostuin erittäin paljon ruoasta ja ravitsemuksesta yleensäkin. Ala tuntui ainoalta vaihtoehdolta ja siksi sille hakeuduin. Niin hölmö ja innostunut kun olin, en ajatellut ollenkaan vastaisinko oikeasti alan vaatimuksia. Vasta nyt olen huomannut, miten paljon säännölliset tyäajat ja vapaat viikonloput sekä pyhät minulle merkitsevät. Työt ovat varmaan ainakin alussa "hanttihommia", sillä kukapa palkkaisi vastavalmistunutta ja kokematonta restonomia suoraan esimiestehtäviin? Olen listannut alan plussia ja miinuksia, ja niitä miinuksia tuntuu olevan rutkasti enemmän. Alalla ei todellakaan pärjää, jos asenne ei ole kohdallaan ja jos pää ei kiirettä kestä. Haluan itse jonkin säännöllisen työpaikan, jossa työajat ovat aamusta sinne iltapäivään ja jossa saan viettää viikonloput ja pyhät työpaikan ulkopuolella. Päätös lopettamiseen oli kuitenkin vaikea, sillä ravitsemus on asia, joka minua kaikkein eniten kiinnostaa. Tiedän kuitenkin, että tein oikean päätöksen lopettaessani sillä uskon ettei minusta olisi tälle alalle kovin pitkäksi aikaa. Jaksamista sinulle !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      63
      2121
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      178
      1678
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1302
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1218
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      158
      1182
    6. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      48
      889
    7. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      41
      877
    8. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      58
      730
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      54
      702
    10. Oletko joskus pieni ja haavoittuva

      vai oletko aina vahva, miltä aina vaikutat? Nainen, oletko koskaan väsynyt ja haavoilla? Yritätkö silti pitää julkisivua
      Ikävä
      51
      658
    Aihe