Löysin sotilaspassin

Rakkaan pois nukkuneen

Löysin tänään isoisäni sotilaspassin. 22.2.1917 syntynyt, 4.6.2005 pois nukkunut. Uudenmaan Rakuunarykmentin aliupseeri res.ylik.

Haavoittunut vakavasti 17.2.1940 Koirinojan taistelussa(Vorojenkivi). Ote sotilaspassista, ei papan puheista.

Jos kenelläkään tietoa ko. taistelusta, kertokaa.

16

1331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tiedän asiasta

      mutta sen tiedon antamisesta syytettäisiin heti
      sotahulluudesta kuten kaliperin-nimimerkillä kirjoittajaakin joten antaa heidän "asiantuntijain" selvittää.

      • Kaliiperin jutut

        Vuosia palstaa on hallinnut Kaliperin jutut,
        jotka eivät ole kiinnostaneet ketään.
        Tämähän on luettavissa tämän palstankin tiedostoista.
        Hänen tietonsakin aivan lähiseudustaan olivat olemattomia kun aikanaan yritin päästä keskusteluyhteyteen.
        Ystäviini kuuluu useita henkilöitä, jotka itse ja heidän läheisensä ovat toimineet tehtävissä
        ja ne ovat luettavissa kun etsitte dokumentteja.


      • muualla

        Sotahullut höpisköön muualla.
        Jos pidätte Kaliperin juttuja
        dokumentteina, joit ei edes asiantuntijain sovi epäillä
        niin esittäkää todellisia tosiasioita luulottelujenne sijaan.
        Kaliiperi ei esittänyt todellakaan mitään
        todellista tietoutta oman "korsun" ulkopuolelta.
        Ei ainakaan kukaan tukenut asiallisesti milloinkaan - päinvastaisia tietoja kosolti.


      • Kaliperin jutut
        Kaliiperin jutut kirjoitti:

        Vuosia palstaa on hallinnut Kaliperin jutut,
        jotka eivät ole kiinnostaneet ketään.
        Tämähän on luettavissa tämän palstankin tiedostoista.
        Hänen tietonsakin aivan lähiseudustaan olivat olemattomia kun aikanaan yritin päästä keskusteluyhteyteen.
        Ystäviini kuuluu useita henkilöitä, jotka itse ja heidän läheisensä ovat toimineet tehtävissä
        ja ne ovat luettavissa kun etsitte dokumentteja.

        ainakin minua. Olen kyllä aika uusi palstan lukija, en tiedä takavuosista.
        Nuo viimeaikaiset jutut olen lukenut mielenkiinnolla.
        Ikävää, kun Kaliperi ei enää kirjoita. Lähtikö matkoille, vai mikä tuli.


      • sotahullu,
        muualla kirjoitti:

        Sotahullut höpisköön muualla.
        Jos pidätte Kaliperin juttuja
        dokumentteina, joit ei edes asiantuntijain sovi epäillä
        niin esittäkää todellisia tosiasioita luulottelujenne sijaan.
        Kaliiperi ei esittänyt todellakaan mitään
        todellista tietoutta oman "korsun" ulkopuolelta.
        Ei ainakaan kukaan tukenut asiallisesti milloinkaan - päinvastaisia tietoja kosolti.

        jos sota-ajan tapahtumia uskaltaa muistella. Nyt kun niistä vihdoin uskaltaa puhua.
        Kyllä sitä oltiin kymmeniä vuosia niin, että niistä piti vaieta.
        Paljon meiltä on jäänyt tietoa saamatta, mitä nämä urheat maan pelastajat olisivat voineet kertoa.


      • potero
        muualla kirjoitti:

        Sotahullut höpisköön muualla.
        Jos pidätte Kaliperin juttuja
        dokumentteina, joit ei edes asiantuntijain sovi epäillä
        niin esittäkää todellisia tosiasioita luulottelujenne sijaan.
        Kaliiperi ei esittänyt todellakaan mitään
        todellista tietoutta oman "korsun" ulkopuolelta.
        Ei ainakaan kukaan tukenut asiallisesti milloinkaan - päinvastaisia tietoja kosolti.

        Älä pilkkaa kaliperia ja kaltaisiaan. Ei ole mitään sotahulluutta kirjoittaa ko asioista.Tarpeeksi on vaiettu.


      • Hevosmies
        muualla kirjoitti:

        Sotahullut höpisköön muualla.
        Jos pidätte Kaliperin juttuja
        dokumentteina, joit ei edes asiantuntijain sovi epäillä
        niin esittäkää todellisia tosiasioita luulottelujenne sijaan.
        Kaliiperi ei esittänyt todellakaan mitään
        todellista tietoutta oman "korsun" ulkopuolelta.
        Ei ainakaan kukaan tukenut asiallisesti milloinkaan - päinvastaisia tietoja kosolti.

        Näin myöhässä ilmoitan, että Kaliperin "jutut" pitävät täysin paikkansa ja niissä on erittäin paljon varmoja tosiasioita! Sattuneesta syystä olen joutunut käymään niitäkin läpi.


      • sota-ajan lapsi
        muualla kirjoitti:

        Sotahullut höpisköön muualla.
        Jos pidätte Kaliperin juttuja
        dokumentteina, joit ei edes asiantuntijain sovi epäillä
        niin esittäkää todellisia tosiasioita luulottelujenne sijaan.
        Kaliiperi ei esittänyt todellakaan mitään
        todellista tietoutta oman "korsun" ulkopuolelta.
        Ei ainakaan kukaan tukenut asiallisesti milloinkaan - päinvastaisia tietoja kosolti.

        Olitkohan vielä isän/isoisän kikkeleissä, kun sotaa käytiin? Oletko lukenut Kalle Päätalon Iijoki-sarjan? Pidätkö niitäkin luulotteluna?

        Anteeksi, että vedin vanhan kirjoituksen esiin, mutta yritin hakea juuri Kaliperin kirjoituksia, joissa hän varmasti kertoi omista kokemuksistaan, mutta tuo kaliperi johdatti vain ase tuntijoiden "suoviidakkoon".

        Käsittäkseni nimim. Kaliperi ei kirjoittele teinien palstoilla, joten pysy itsekkin, mihin kuulut.

        Nyt, kun sota-arkistot ovat avautuneet, ainakin osittain, niin saamme ehkä kuulla jonkinlaista totuutta näistä Talvi- ja jatkosodan tapahtumista.

        Isäni (synt.1906) kuoleman jälkeen löysin hänen sotapäiväkirjansa. Kyllä ne oli koskettavia merkintöjä. Koskaan hän ei puhunut sodasta lasten (minun) kuullen ja kielsi kaikkia sota kavereitaankin puhumasta juttujaan meidän lasten kuullen.

        Joskus aikuisena kyselin häneltä, onko hän itse ampunut ketään sodassa, niin hän vältteli kysymykseni vastauksella;"ainahan siellä joku joutui ampumaankin". Siis ei kieltänyt, eikä myöntänyt ja uskoin hänen "säästävän" lapsiaan kuulemasta, että hän on TODELLAKIN joutunut tappamaan ihmisiä säilyttääkseen oman henkensä.


    • veteraanin tytär

      Hei. Ymmärrän asiallisen halusi selvittää asioita.
      Älä välitä noista oudoista vastauksista. Mene vaikka www.google.fi ja pane sinne hakusanoiksi jompi kumpi noista taistelupaikoista. Molemmistaa löytyy siellä tietoja ja valokuviakin paikasta. Hyvää pääsiäistä.

    • jiuk

      Lue Lauri Immosen kirja "Unohdettujen Rintama"

    • 1a2b

      Lue Lauri Immosen kirja "Unohdettujen Rintama"

      • kirjan lukenut

        kertoi ja on kirjoittanut hyvin seikkaperäisesti
        vielä tapauksesta mutta jotkut ovat tekivät hänen kertomuksiaan keksityiksi.


    • reiskanetti

      minun Isäni haavoittui samana päivänä tykin kranaatin osuessa majoitusteltan viereen. Olen saanut
      kansallis-arkistosta isäni paperit ja kävin itse arkistossa tutkimassa sotapäiväkirjoja.
      Isäni palveli 8 Erillisessä pataljoonan kkk eli konekiväärikomppaniassa, mutta komppanian numero on
      nyt hakusissa.
      Arkiston sotapäiväkirjoja on luettavissa kansallis arkiston sivulta löytyvältä linkiltä, digi arkistot.
      voisin keskustella kanssasi, mutta tähän palstalle enhalua entaa yht.tietojani. miten menetellään.
      Talvisota historiakirjasta löydät noista mottitaisteluista paljon tietoa, sodan yleisestä kulusta,

    • Reiskanetti

      Minulla on jonkun verran tietoa, koska isäni haavoittui vorojenkiven taisteluissa 17.2.1940.
      Miten saisimme yhteyden, kun tähän ei voi liittää yhteystietoja.
      Lähetä tietosi tämän lehden toimitukseen: Kankaanpään Seutu, Linnankatu 1. 38700. Kankaanpää
      Sp osoite: [email protected]
      Laita viestiin ninimerkki, Talvisota Vorojenkivi.
      Otan yhteyttä välittömästi.

    • LilaKirsi

      Isäni,URR,haavoittui Vorojenkiven taistelussa talvisodassa

    • Per-kel

      Missä lie jossain piirongin laatikoss? Eikä oo väliä.- Äiti äsken täytti 90, saanut presidentiltäkin mitalin......Mä en sellast kaipaa.....Mulla ku ei oo hallitsijaa...olen oman onneni seppä !

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      28
      5143
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      307
      3756
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      36
      2860
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      37
      2789
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      147
      2275
    6. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      55
      2036
    7. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      122
      1930
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1614
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      5
      1546
    10. Sinulle, tahtoisin kertoa mitä

      ajattelen siitä. Ehkä olen väärässä, mutta minusta kuulostaa jonkin alulta, mutta ei kerro minkä. Se selvinnee myöhemmi
      Ikävä
      27
      1508
    Aihe