PINNOJEN VAIHTO

tee-se-itse

Onnistuuko kolmen irronneen polkupyörän pinnan vaihto kotikonstein vai pitääkö se teetättää korjaajalla? Entä onko pinnojen hinnoista mitään käryä? En ole aikaisemmin paljon mitään korjaillut.

20

18978

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikonstein

      Jos tietää mitä tekee ja omaa sopivat työkalut. Pinnat kustantaa n.1€ kpl.

      • Kartsa

        Voi onnistua tai tuloksena täysin kiero pyörä

        Olin pentuna töissä pienkonekorjaamolla ja pinnojen uusiminen ja vanteen oikaisu ei ollut mitään helpointa hommaa, ja en usko asioiden siitä muuttuneen

        Uudet pinnat paikoilleen ja vanne tasapainoitukseen eli akselista kiinni vaikkapa ruuvipenkkiin, ja pyörimään, liitua vanteen sivuun siten että se osuu jos vanne heittää

        sen mukaan kiristämään uusia pinnoja, ei toki liikaa, jos vanne alunperin suora vanhoja pinnoja ei muutella mutta uusia kiristetään merkkien mukaan

        en oppinut tuota päivässä.. joten onnea

        Kartsa


      • ovat halpoja
        Kartsa kirjoitti:

        Voi onnistua tai tuloksena täysin kiero pyörä

        Olin pentuna töissä pienkonekorjaamolla ja pinnojen uusiminen ja vanteen oikaisu ei ollut mitään helpointa hommaa, ja en usko asioiden siitä muuttuneen

        Uudet pinnat paikoilleen ja vanne tasapainoitukseen eli akselista kiinni vaikkapa ruuvipenkkiin, ja pyörimään, liitua vanteen sivuun siten että se osuu jos vanne heittää

        sen mukaan kiristämään uusia pinnoja, ei toki liikaa, jos vanne alunperin suora vanhoja pinnoja ei muutella mutta uusia kiristetään merkkien mukaan

        en oppinut tuota päivässä.. joten onnea

        Kartsa

        mutta tosiaan tuo työ pitää saada tehdyksi kunnolla ettei tule ongelmia jatkossa.

        Ei kovin suuri homma ja nyt voisi vielä olla nopeata teettää jossain korjaamossakin ennen kevätsesonkia!


    • Spouk
    • Pinna palaa
    • matson11

      Tässä ohje maastopyörän takarengas

      http://www.youtube.com/watch?feature=fvwp&NR=1&v=LCH8V62q_oM

      • pinna kireällä

        Saman linkin takaa löytyy muitakin tavispyöräilijän korjausohjeita.

        Ehkä tavispyöräilijän tavaramerkki ei ole teräsvanteet, vaikka eihän se menoa haittaa, kun homman idea ei ole gramman viilauksessa. Liikkuva pyörä on usein kuntopyörää mielekkäämpi vaihtoehto :)


    • Yufenau

      Vanhalla Narkive palstalla oli Timo Nokin ja Tapion mainio ohje miten ketjuratttaan puoleisia pinnoja on helppo vaihtaa . Vanhassa Tunturin retkipyöräsä kun on se ketjuja vastaa oleva levy.
      Viilataan pää koukkumaiseksi!
      Lujuus ei nähdäkseni ratkaisevasti laske.
      Ristauksessa kanattaa tehdä niin että sorminkin näpelöi ja säätää "sopivaan" tiukuuteen, ajaa jJnkin aikaa ja kas kummaa -heittoa ei olekaan.
      Jos vähän onkin niin voi tietty loputtomasti iteroida...

    • Bafang

      Kyllähän se sitten niin menee, että kiekko otetaan pois polkupyörästä. Takapakka ja puolien suojalevy irroitetaan suosiolla eikä käytetä mitään kepulikonsteja puolia viilaamalla :) Puolien kireys on jo aivan pielessä jos kolme on jo omia aikojaan katkennut. Nämä vaihtamalla ja jotenkin tiukattuna mutu tuntumaan jatkuu sama laulu taas ja taas vaihdetaan puolia :) Kiekko pitää rihdata ja KAIKKI puolat säätää oikeaan kireyteen. Ei sen kummempaa....

      • Väärin.menee

        Älä jauha daiju skeidaa!


      • NiinSinullaMeneekin

        Oleppa sinä hiljaa, kun sinua fiksummat kertovat miten asiat ovat.


      • juha_123456

        Se viilaaminen sopii johonkin erämaaretkelle, jossa menee puola poikki ja työkaluista puuttuu osa. Viila kuitenkin mukana :) Kotioloissa se rataspakan avaaminen on niitä helpompia hommia. Jos ei sitä saa auki, niin voi jäädä rihtaus myös vaillinaiseksi. Kierrepakka saattaa olla tiukassa, mutta luulen ettei niitä kiekkoja yhtä paljoa enää rihtailla. Avattaviksi nekin on tehty.

        Kireysmittari on hyvä apuväline vasta-alkajalle rihtauksessa. Oma nuottikorva ei soinnista kerro yhtä hyvin kireyttä.


    • Mitensenottaa

      Jos et välttämättä halua oman "pinnasi" kiristyvän opetellessa niin vie pajalle. Opetellessani aikoinaan sain kireälle sekä pyörän pinnat, että omani. Toki minä sitten opin pistämään koko mankelin tuhannen p:n päreiksi ja kasaamaankin, mutta nykyisin en viitsi itse vääntää vaan vien sen sepälle. Ei se niin kamalan kallista ole.

      • voi.sinua

        Jos ei osaa, niin ei vaan osaa. Ei se ison häpeän paikka ole, jos et koko kylälle kerro.


      • Mitensenottaa
        voi.sinua kirjoitti:

        Jos ei osaa, niin ei vaan osaa. Ei se ison häpeän paikka ole, jos et koko kylälle kerro.

        Mitä takapotkunen sepität?
        Olin fillarihuollossa töissä jo silloin kun sinä vielä lapoit vaipastasi paskaa suuhusi ja perheenne ainoan huonekalun eli osto- ja myyntliikkeestä velaksi hankitun sohvan päätyyn.
        Joko olet itse oppinut pyyhkimään vai vieläkö tarvitset äippää siihenkin hommaan?


      • ihme_vaahtoamista
        Mitensenottaa kirjoitti:

        Mitä takapotkunen sepität?
        Olin fillarihuollossa töissä jo silloin kun sinä vielä lapoit vaipastasi paskaa suuhusi ja perheenne ainoan huonekalun eli osto- ja myyntliikkeestä velaksi hankitun sohvan päätyyn.
        Joko olet itse oppinut pyyhkimään vai vieläkö tarvitset äippää siihenkin hommaan?

        Oisko kannattanut hankkia se pyöräilykypärä jo ENNEN ensimmäistä päänkolhimisonnettomuutta?


    • Ip68

      Jos joudut kysymään neuvoa täältä ei se sinulta onnistu.
      Jos kolme pinnaa poikki on vanne jo aika kiero , et voi tehdä enää mitään tuhoakaan enää

    • ei.raketti.tiedettä

      Katkenneita pinnoja voi korjata aika helposti. Joko kolvaamalla tai hitsaamalla liität katkenneen pinnan osaset takaisin yhteen. Jos välistä puuttuu pätkä, niin ota jostain varaosapyörästä sopiva pätkä pinnaa ja hitsaa/kolvaa se jatkeeksi.

    • Anonyymi

      Pinnat voi pujottaa helpohkosti paikalleen ja ilmat laskettuaan pois renkaasta, sen voi kiristää ihan hyvin siirtämällä rengasta ja vannenauhaa toisella meisselillä ja toisella kiristää pinnaa.
      Järkeä käyttämällä kiristää pinnoja aina sen mukaan, minne se lieppaa eniten ja minne vähiten. YouTubesta löytyy todella hyviä videoita sitä varten. Onnistuu kaikilta kunhan vain ei pelkää ryhtyä työhön.
      Eikä tarvitse oikeastaan edes erikoistyökalujakaan, vaan ihan tavallisilla vehkeillä, kuten pienillä pihdeillä, talttapää meisselillä tms.

      • Anonyymi

        Ihan aina tuo ei onnistu. Joskus kasettipakka täytyy irrottaa jos vetopuolelta takakiekosta on pinna katkennut. Levyjarrut aiheuttaa vielä omat ongelmansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1508
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      40
      782
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      679
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      676
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe