mistä RST putkea

pks seudulla?

tarkoitus olisi hitsailla vähän kaiteita ja tähän tarvisin veneeseen sopivaa 25mm putkea. ilmeisesti RST. rautakaupassa ei taida olla kuin rautatankoja, joten onko jotain ehdotuksia mistä kysyä? googletin kyllä jo muutaman firman ja laitoin mailia. tuntuu vaan, että nämä putiikit eivät ole kiinnostuneita myymään pariametriä putkea, koska yhtään vastausta ei ole tullut.

kertokaa siis joku liike joka haluaa tehdä kauppaa tavistenkin kanssa. kiitos

31

18623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole hyvä

      Ihan tavalline nrst putki ei ole hyvä koska siihen tulee ruosteläiskiä. Osta kiiltohehkutettu tai peilihiottua niin niillä pärjää. Maritimista varmaan saa mutta vain Maritim hintaan.

    • vesijohtoliikkeet

      myyvät HST putkia, joka on ainut oikea meriveneen kaiteiksi. Sitä saa kiiltävänä, hiottuna ja käsittelemättömänä. Siihen saa myös valmiit mutkat ja T haarat sekä ristikot.

      • kaiteet

        käytä hitsaukseen myös haponkestäviä puikkoja tai mig lankaa.


    • siihen tarkoitukseen

      näytti olevan Espoon Bauhausin venetarvikeosastolla, mutta putket eivät olleet kovin pitkiä (alle 2-metrisiä). Olivat valmiiksi kiillotettuja. Hintaa en muista.

      • hinnat on

        pilvissä , älä sinne eksy..


      • koitan bh:ta ensin

        mitta voi olla jopa riittävä, joten pitänee tarkistaa tilanne bauhaussista ensin ja katsoa jos sieltä saa tarvittavat osat.


      • teräslaatu
        koitan bh:ta ensin kirjoitti:

        mitta voi olla jopa riittävä, joten pitänee tarkistaa tilanne bauhaussista ensin ja katsoa jos sieltä saa tarvittavat osat.

        Bauhausin putket taisivat yllättäen olla A2 eli rst eikä A4 eli hst? Kannattaa tarkistaa! Tavallinen rst ei tosiaan ole suositeltavaa.

        Maritimin katalogissa 25 mm kiillotettu AISI 316 eli hst maksaa 29,80 per metri, ja myyvät liikkeissä metreittäin. Kallista? Elämä on.


    • rösbö

      Semmonen firma kun Vanpipe ainakin myy. Itse kun oon noita askarrellut niin teen nykyään 26,9mm (3/4")halkaisijan putkesta. Sitä käytetään teollisuudessa enemmän ja helpompi saada - ja sitä paitsi ainakin tikkaissa aavistuksen mukavampi jalalle kun on paksumpi. Firmat myy yleensä vain täysinä kankina joka on yleensä 6m ja mun mielestä silloin metrihinta jää alle kympin, vertaa sitä sitten maritimiin tai bauhaussiin...

      • rösbö

        Vaikka olis ihan sitä "perus"-happosta putkea niin sitten kun hapottaa saumat (että saa hitsin kirkkaaksi)niin kun hapottaa koko putken ja hieroo pehmeällä karhunkielellä niin tulle hyvän näköinen (ei tarvii olla kaupan kiillotettua putkea)MUISTAA vain kumihanskat ja mielellään suojalasit. Ja pensseli jolla hapottaa ei tavallinen jossa on tää pelti "hiuksien" ympärillä, happo "sulattaa sen pellin ja sen sinkkipinnan ja jää helposti tummia tahroja putkeen. Niitä on olemassa täys muovisia pensseleitä..


      • älä mölö

        Miksi tarjoat 3/4" putkea kun kaveri hakee 25mm,stä? 3/4" putkeen ei käy esim. ankkurikelat joita on myytävänä, siis 25mm putkea hakusessa!


    • rst

      hei!

      minulla olisi kaupan 4 salkoa 20mm neliö ja 1 salko 40 huonekaluhiottua rst putkea.lisäksi erikokoisia ja vahvuisia rst levyjä

      -rst

      • ruostuu merellä

        hst on ainoa oikea, myös ruuveissa (A4)


      • Kaiteentekijä
        ruostuu merellä kirjoitti:

        hst on ainoa oikea, myös ruuveissa (A4)

        Vanha aihe, mutta pakko kommentoida, kun osui eteen. Ei ruostumaton kaide ruostu Suomen vähäsuolaissa vesissä, jos ruostuu niin silloin on tekijässä vika.
        Ne kaiteet pitää vaan tehdä oikein, eli ei ainuttakaan mustaa työkalua lähellekkään, ei pyörittelyä metallinpuruisella pajapöydällä, ei hitsausta mustilla lisäaineilla jne. Yksinkin mustan teräksen aiheuttama naarmu aloittaa ruotumisen ja samantekee teräsharjan sivallus.
        Olen noita kaiteita paljon tehnyt ja aina rst-putkesta, hitsannut ja kiillottanut kirkkaiksi, eikä yksikään kaide ole ikinä merellä ruostunut. Toki olen kaiteita tehnyt ajan kanssa ja oikeilla välineillä, eikä niistä erota saumojakaan. Harva harrastaja tähtää moiseen jälkeen, mutta kun tehdään oikein, niin eipä ruostu mihinkään.
        Ohimennen voinen kertoa, että suomessa tehdään myös kaupallisiin veneisiin kaiteita ruostumattomasta


      • reelinki 1
        Kaiteentekijä kirjoitti:

        Vanha aihe, mutta pakko kommentoida, kun osui eteen. Ei ruostumaton kaide ruostu Suomen vähäsuolaissa vesissä, jos ruostuu niin silloin on tekijässä vika.
        Ne kaiteet pitää vaan tehdä oikein, eli ei ainuttakaan mustaa työkalua lähellekkään, ei pyörittelyä metallinpuruisella pajapöydällä, ei hitsausta mustilla lisäaineilla jne. Yksinkin mustan teräksen aiheuttama naarmu aloittaa ruotumisen ja samantekee teräsharjan sivallus.
        Olen noita kaiteita paljon tehnyt ja aina rst-putkesta, hitsannut ja kiillottanut kirkkaiksi, eikä yksikään kaide ole ikinä merellä ruostunut. Toki olen kaiteita tehnyt ajan kanssa ja oikeilla välineillä, eikä niistä erota saumojakaan. Harva harrastaja tähtää moiseen jälkeen, mutta kun tehdään oikein, niin eipä ruostu mihinkään.
        Ohimennen voinen kertoa, että suomessa tehdään myös kaupallisiin veneisiin kaiteita ruostumattomasta

        Mikähän veneveistämö Suomessa kelpuuttaisi RST- kaiteet veneeseensä? Yli 10 vuotta olen työkseni näitä urakoinut, kymmenien veistämöiden kanssa yhteistyössä, eikä todellakaan siellä käytetä RST:tä.Aisi 31l pitää olla, niin ei ruostu jon saumat on hyvin tehty.


      • Kaiteentekijä
        reelinki 1 kirjoitti:

        Mikähän veneveistämö Suomessa kelpuuttaisi RST- kaiteet veneeseensä? Yli 10 vuotta olen työkseni näitä urakoinut, kymmenien veistämöiden kanssa yhteistyössä, eikä todellakaan siellä käytetä RST:tä.Aisi 31l pitää olla, niin ei ruostu jon saumat on hyvin tehty.

        Voidaan lyödä vaikka vetoa, pistä sähköpostiosoitteesi, niin minä voin luetella sinulle venemerkkejä, joihin olen ITSE tehnyt kaiteita RUOSTUMATTOMASTA teräksestä.
        Saumat on luonnollisesti tehty asianmukaisesti ja kaiteet on ollut kiilloitettuja, eikä ne mihinkään ole ruostuneet.. Nyt kun olet noin kaikkitietävä, niin perustelehhan väitettäsi miksi kaiteet pitää olla haponkestävää ja missä olosuhteissa ruostumaton teräs ruostuu kaidekäytössä, nyt puhutaan siis suomen vesiolosuhteista, jossa on suolapitoisuus huomattavasti vähemmän kuin valtamerillä. Luokkaa 6-7% vs valtamerien 35%.

        Ruostomattomia teräslaatujakin kun on useita ja niidenkin laatu heittelee, mikäli sattuu ostamaan halvalla hyvää Kiinalaista paskaa.

        Tiedän että haponkestävä teräs sisältää molybdeenia muutaman prosentin ja että molybdeeni parantaa pistesyöpymiskestävyyttä, joka taas johtuu kloridista, joka on suolaa ja jota on merivedessä, Suomessa vähemmin, Maailmalla enemmän ja järvessä ei yhtään..

        Ihan miten vaan, mutta lienee tekijälläkin vaikutuksensa. Haponkestävällä teräksellä onnistuu monet, ruostumattomalla harvemmat..
        Jokainen voi ihan itse tehdä testin, kiilloittaa pätkän ruostumatonta putkee ja liottaa merivedessä, vielä parempi jos liottaa järvivedessä. Näettepä sitten miten ruostuu. :D


      • 0/00
        Kaiteentekijä kirjoitti:

        Voidaan lyödä vaikka vetoa, pistä sähköpostiosoitteesi, niin minä voin luetella sinulle venemerkkejä, joihin olen ITSE tehnyt kaiteita RUOSTUMATTOMASTA teräksestä.
        Saumat on luonnollisesti tehty asianmukaisesti ja kaiteet on ollut kiilloitettuja, eikä ne mihinkään ole ruostuneet.. Nyt kun olet noin kaikkitietävä, niin perustelehhan väitettäsi miksi kaiteet pitää olla haponkestävää ja missä olosuhteissa ruostumaton teräs ruostuu kaidekäytössä, nyt puhutaan siis suomen vesiolosuhteista, jossa on suolapitoisuus huomattavasti vähemmän kuin valtamerillä. Luokkaa 6-7% vs valtamerien 35%.

        Ruostomattomia teräslaatujakin kun on useita ja niidenkin laatu heittelee, mikäli sattuu ostamaan halvalla hyvää Kiinalaista paskaa.

        Tiedän että haponkestävä teräs sisältää molybdeenia muutaman prosentin ja että molybdeeni parantaa pistesyöpymiskestävyyttä, joka taas johtuu kloridista, joka on suolaa ja jota on merivedessä, Suomessa vähemmin, Maailmalla enemmän ja järvessä ei yhtään..

        Ihan miten vaan, mutta lienee tekijälläkin vaikutuksensa. Haponkestävällä teräksellä onnistuu monet, ruostumattomalla harvemmat..
        Jokainen voi ihan itse tehdä testin, kiilloittaa pätkän ruostumatonta putkee ja liottaa merivedessä, vielä parempi jos liottaa järvivedessä. Näettepä sitten miten ruostuu. :D

        Taisi tulla merkkivirhe tuohon suolapitoisuuteen,numerot kyllä oikein mutta ei prosentteja vaan promilleja.


      • pikku veto
        Kaiteentekijä kirjoitti:

        Voidaan lyödä vaikka vetoa, pistä sähköpostiosoitteesi, niin minä voin luetella sinulle venemerkkejä, joihin olen ITSE tehnyt kaiteita RUOSTUMATTOMASTA teräksestä.
        Saumat on luonnollisesti tehty asianmukaisesti ja kaiteet on ollut kiilloitettuja, eikä ne mihinkään ole ruostuneet.. Nyt kun olet noin kaikkitietävä, niin perustelehhan väitettäsi miksi kaiteet pitää olla haponkestävää ja missä olosuhteissa ruostumaton teräs ruostuu kaidekäytössä, nyt puhutaan siis suomen vesiolosuhteista, jossa on suolapitoisuus huomattavasti vähemmän kuin valtamerillä. Luokkaa 6-7% vs valtamerien 35%.

        Ruostomattomia teräslaatujakin kun on useita ja niidenkin laatu heittelee, mikäli sattuu ostamaan halvalla hyvää Kiinalaista paskaa.

        Tiedän että haponkestävä teräs sisältää molybdeenia muutaman prosentin ja että molybdeeni parantaa pistesyöpymiskestävyyttä, joka taas johtuu kloridista, joka on suolaa ja jota on merivedessä, Suomessa vähemmin, Maailmalla enemmän ja järvessä ei yhtään..

        Ihan miten vaan, mutta lienee tekijälläkin vaikutuksensa. Haponkestävällä teräksellä onnistuu monet, ruostumattomalla harvemmat..
        Jokainen voi ihan itse tehdä testin, kiilloittaa pätkän ruostumatonta putkee ja liottaa merivedessä, vielä parempi jos liottaa järvivedessä. Näettepä sitten miten ruostuu. :D

        Kuules kaidetimpuri,
        suurin osa Suossa valmistetuista veneistä menee vientiin ja suolasille vesille ja siksi kaiteet valmistetaan happosesta.
        Happosta kannattaa käyttää myös Suomessa, sillä sen valinnan jälkeen asiaan ei tarvitse enää palata, eikä tarvitse miettiä kestääköhän se nyt ja onpa hyvin kestänyt jo kaksi vuotta. Vieläköhän se on hyvä ensivuonna? Toivotaan, koska olihan se niin arvokas..
        Tekee kerralla kunnolla kunnon materiaalista, niin se on siinä. Piste.
        Sinä saat toki ammattimiehenä työntää rosteria mihin lystää.


      • Iso veto
        pikku veto kirjoitti:

        Kuules kaidetimpuri,
        suurin osa Suossa valmistetuista veneistä menee vientiin ja suolasille vesille ja siksi kaiteet valmistetaan happosesta.
        Happosta kannattaa käyttää myös Suomessa, sillä sen valinnan jälkeen asiaan ei tarvitse enää palata, eikä tarvitse miettiä kestääköhän se nyt ja onpa hyvin kestänyt jo kaksi vuotta. Vieläköhän se on hyvä ensivuonna? Toivotaan, koska olihan se niin arvokas..
        Tekee kerralla kunnolla kunnon materiaalista, niin se on siinä. Piste.
        Sinä saat toki ammattimiehenä työntää rosteria mihin lystää.

        Kyllä noita veneitä varmaan tehdään ihan pajalla, tuskin Suossa.. :D.

        Jos kunnolla tehdään, niin siihen löytyy kyllä paramipiakin materiaaleja korroosiokestävyydeltään, mutta ikävä kyllä hinta pompsahtaa melkoisasti.


    • Myyhän starkki

      Mene starkkiin, niillä on putkea, tankoa, palkkia....

    • Tässä yksi

      Jos pelkkä RST kelpaa, niin http://www.retkeilysaaret.fi oikeanlaidan mainoksen liikkeestä varmaan saa. Tosin itse teetäsin suoraan tarvitsemani osat.

    • Kaiteilija

      Olemme hakeneet Kuopiossa happoputket romuliikkeestä.
      On halpaa ja pätkiivät halutunpituiseksi.
      Putket ovat ulkona plaanilla ei missään Starkin sisävarastossa.
      Tein veneeseeni uudet kaiteet. Helsingissä oli aikoinaan
      Tattarisuolla vastaavia Köyhien Stokkia.
      Taitaa siellä olla kuitenkin nykyisin uusituontantoa asumiseen.

      • Aasi Asiakas

        Kävin itse tattiksella. Putkea ei ollut ollenkaan ja myyjät tai mitä omistajia olivatkaan olivat asenteella "vittu eti putkes mulkku". Vaikka sattuisi löytymään, niin ei pysty menemään uudestaan tolla palvelulla.


    • Kapteeni Suomi

      Tuusulan Sulan teollisuusalueelta Kimet nimisestä firmasta ja kallista oli ,tosin pajln halvempaa kuin
      venetarvikeliikkeiden putket.
      ja työstövaiheessa älä käytä rälläkkää ,viilaa, rautasahaa yms. mustan raudan työstöön tarkoitettuja
      työvälinenitä.kuten täällä joku jo mainitsikin!

      • Harrasteseppä

        Pajakallio Forssassa (www.pajakallio.fi) myy noita kaikkia. Ainakin tilauksesta saa mitä vaan.


      • bustermies
        Harrasteseppä kirjoitti:

        Pajakallio Forssassa (www.pajakallio.fi) myy noita kaikkia. Ainakin tilauksesta saa mitä vaan.

        Matsomix metalli on tosi fiksu ratkaisu venejuttuihin. Tekevät kyllä rosterista ja hapokkaasta mitä toiset ei osaa tai halua. Saa vaikka uisteluveneen täydellisen varustelun ja tekevät kai mihin vaan veneisiin mitä metallista tarvitsee, itse hitsautin busterin ratkennutta alumiinia ja hienoa oli jälki. Löyty sivu kun äsken vilkasin(www.matsomix.com)


      • fontti
        bustermies kirjoitti:

        Matsomix metalli on tosi fiksu ratkaisu venejuttuihin. Tekevät kyllä rosterista ja hapokkaasta mitä toiset ei osaa tai halua. Saa vaikka uisteluveneen täydellisen varustelun ja tekevät kai mihin vaan veneisiin mitä metallista tarvitsee, itse hitsautin busterin ratkennutta alumiinia ja hienoa oli jälki. Löyty sivu kun äsken vilkasin(www.matsomix.com)

        Teen tarv. paikanpäällä rosteritöitä ym. metallitöitä.
        Kysele lisää: [email protected]


    • MattiMii

      Helsingissä tattarisuolla on ainakin sellainen firma kuin teräsmyynti timo lehtimäki. Niiltä saa suoraan varastosta vaikka metrin pätkän tai sitten ne tilaa sen ja muutaman päivän kestää. Eikä ole edes kovin kallista..

    • Rosteriterveisin

      Tattarisulta löytyy happosta kamaa joka lähtöön.

    • moe12

      kannatta soittaa Karotek Oy:n ja kysyä omistajia. Eivät myy yksityisile mutta harrasaa veneilyä niin ymmärräystä saattaa löytyä. Sieltä löytyi rst ja hst putkea yms ja vaikka mitä ja ymmrräystä. Suosittelen. En pettynyty

    • RST/HST

      Suomen Stahl Oy Espoon Juvanmalmilla. www.suomen-stahl.fi

    • Kaidemiäs

      Itse hommasin kaikki nurmijärveltä, oikein kohtuu hintaan ja valmiiksi sahattuna paloiksi.
      Firma on Esko Valtee Oy

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1585
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1147
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1047
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      582
      1015
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      930
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      912
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      796
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      710
    Aihe