Uuteen ammattiin

mieli tekee

Nyt 37 vuotiaana on alkanut todella nuo toimistotyöt kyllästyttä. Viimeiset 10 vuotta IT-alalla on tuonut kyllä rahaa mutta... Työssä ei ole mitään mikä kiinnostaisi. Ja toisaalta rahaakaan ei ole niin paljon, että voisi kokonaaneläkkeelle heittäityä.

Alunperinkin jouduin/ajauduin alalle nimenomaan vain siksi, että siellä näytti saavan melko hyvän ansiotason. Mutta nyt alkaa olla mitta täysi. Suurin osa elämästä kuluu kuiten työnteossa ja työpaikalla joten ei liene kohtuuton ajatus, että tekisi sitä mistä pitää ja viihtyisi valitsemassaan ammatissa.

Sen verran olen tätä palstaa lukenut, ettei tulotaso ainakaan nouse, jos ilmoittamanne palkat pitävät kutinsa. No, mutta asunto on maksettu joten rahan takia en alaa olekaan vaihtamassa. Tekisi vaan mieli tehdä jotain ihan muuta.

Eläkeikään on vielä lähes kolme vuosikymmentä. Kertokaahan, onko tämän ikäisellä enää mahdollisuuksia työllistyä ja luoda minkäänlaista "uraa" merimiesammatissa. Varsinkin kun ottaa huomioon, että pitää tietysti ensin mennä kouluun penkille jolloin ensimmäinen työpaikka olisi vasta neljäkymppisenä kiikarissa.

8

2694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei se vaihtamalla

      parane, opiskele maanmittariksi, voit olla aina oikeassa, se antaa tyydytystä.

    • Painolastia

      Eikun kouluun, vaikkapa tässä järjestyksessä ja Raumalla on kiva olla... Itse olen aikoinaan ton koko putken siellä opiskellut. ROC

      KOTIMAANLIIKENTEEN KOULUTUKSET

      KULJETTAJA

      Saa päällikkönä kotimaanliikennealue I:n nimetyllä ja rajatulla alueella toimivassa aluksessa, jonka bruttovetoisuus on enintään 100.



      Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.



      Kuljettajankirjan saamiseksi vaaditaan:

      1) vähintään 18 vuoden ikä
      2) kuljettajan koulutus sekä
      3) meripalvelua kolme (3) kuukautta kansi- tai koneosastossa tai merenkulkulaitoksen harkinnan mukaan muuta vastaavaa palvelua.
      Lisäksi Merenkulkulaitos edellyttää, että hakija on suorittanut rajoitetun radiopuhelimenhoitajan tutkinnon sekä ensiapukoulutuksena SPR 1-kurssin.



      Koulutuksen pituus on noin 3,5 viikkoa ja se muodostuu seuraavista sisällöistä:
      Navigaatio, merimiestaito ja johtaminen, laivakonetekniikka, hätätilannekoulutus ja tutkakurssi.

      Koulutukseen hakeutuminen tapahtuu vapaamuotoisella hakemuksella, mihin mukaan on liitettävä kopioina seuraavat asiakirjat:

      1) merimieslääkärin antama todistus kelpoisuudesta kansipalveluun
      2) selvitys meripalvelusta



      Hakemukset:
      Rauman ammattiopiston Merenkulkualan yksikön aikuiskoulutukseen Suojantie 2 26100 Rauma.


      KOTIMAANLIIKENTEEN LAIVURI

      Saa toimia päällikkönä kotimaanliikenteen aluksessa, jonka bruttovetoisuus on alle 300. Liikennealueilla II ja III liikennöivän aluksen päälliköltä vaaditaan lisäksi 12 kuukauden meripalvelu perämiehenä tai päällikkönä.

      Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.



      Kotimaanliikenteen laivurinkirjan saamiseksi vaaditaan:

      1) vähintään 18 vuoden ikä
      2) laivurin koulutus sekä
      3) meripalvelua 16 kuukautta kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksella.


      Merenkulkulaitos voi hyväksyä kolmannessa kohdassa tarkoitetun meripalvelun sijasta harkintansa mukaan soveltuvan koulutuksen suorittaneelta kahdeksan kuukautta meripalvelua kotimaanliikenteessä tai sitä laajemmassa liikenteessä, mihin saa sisältyä enintään neljä kuukautta konepalvelua vastaavan liikenteen aluksessa. Lisäksi Merenkulkulaitos vaatii, että hakija on suorittanut rajoitetun radiopuhelimenhoitajan tutkinnon sekä ensiapukoulutuksena SPR 1-kurssin.


      Aluksen liikennealue edellyttää useassa tapauksessa päälliköltä ROC -tasoisen radioasemanhoitajan todistusta.



      Opinnot muodostuvat seuraavista sisällöistä:
      Navigaatio, merikuljetustekniikka, merimiestaito ja johtaminen, meriradio-oppi ja hätätilanne- ja terveydenhoitokoulutus.

      Hakemukset:
      Rauman ammattiopiston Merenkulkualan yksikön aikuiskoulutukseen Suojantie 2 26100 Rauma.


      KONEENHOITAJA

      Saa toimia konepäällikkönä kotimaanliikenteen aluksessa, jonka koneteho on alle 750 kW.


      Merenkulkijoiden pätevyyksistä säädetään asetuksessa aluksen miehityksestä, laivaväen pätevyydestä ja vahdinpidosta 1256 / 1997.



      Koneenhoitajankirjan saamiseksi vaaditaan:
      1.) vähintään 18 vuoden ikä
      2.) koneenhoitajan koulutus, sekä
      3.) työkokemusta 16 kuukautta, josta vähintään:
      a) kahdeksan kuukautta meripalvelua koneosastossa haettavan koneenhoitajankirjan mukaan vähintään 75 kW:n koneistolla varustetulla moottorialuksella tai höyryaluksella, jonka höyrykattiloiden teholuku on vähintään 7; tähän konepalveluun voidaan sisällyttää enintään neljä kuukautta palvelua kansiosastossa ja
      b) kahdeksan kuukautta konepajapalvelua konepajassa, jossa valmistetaan tai korjataan voimakoneita tai paineastioita, taikka telakalla tai voimalaitoksessa koneistojen tai putkistojen asennustehtävissä.



      Opinnot muodostuvat seuraavista sisällöistä:
      Laivakonetekniikka, sähkö- ja automaatiotekniikka, huolto- ja kunnossapito, merimiestaito ja johtaminen sekä hätätilanne- ja terveydenhuolto.

      Koulutukseen hakeutuminen tapahtuu vapaamuotoisella hakemuksella, jonka mukaan on liitettävä kopioina seuraavat asiakirjat:
      1.) Merimieslääkärin antama todistus kelpoisuudesta konepalveluun
      2.) Selvitys meripalvelusta

      Hakemukset:
      Rauman ammattiopiston Merenkulkualan yksikön aikuiskoulutukseen Suojantie 2 26100 Rauma.

    • Joopa joo...

      Konepuolella pärjää mainiosti vaikkei mistään mitään tiedäkkään, kunhan muistat haukkua täkkäreitä jotka ajaa sitä laivaa ja lastailee, mutta lastin takia ei laivoilla ajella vaan sen takia että naftasukat pääsee diivailemaan esim. nyt ei ajettas mihkää jollen ois putsannu separii...

      • olemaan ilta,

        Vedä sitä narua alaspäin.....ei ei, ei narua voi nostaa, ja sit kahvia ja munkkeja brykälle....niinkuin olis jo......


      • Mertsu
        olemaan ilta, kirjoitti:

        Vedä sitä narua alaspäin.....ei ei, ei narua voi nostaa, ja sit kahvia ja munkkeja brykälle....niinkuin olis jo......

        Prykalta ne käskyt tosipaikan tullen tulee eikä mistään helvetin mutterilaaksosta!!!


    • töihin

      vaan!

      Turussa voi opiskella eri joustavasti aikuisopintoina joka kansipuolelle tai koneeseen.

      kansi: kotimaanlaivuri kurssi -> vahtiperämies aikuisopintoina 2-3v -> merikapu jos innostaa 4v

      kone: koneenhoitajakurssi -> vahtikonemestari 2-3v -> merenkulun insinööri 4v.

      Kurssit (koneenhoitaja tai kotimaanlaivuri) pystyy suorittaa syksyn/kevään aikana, noin 13 vkloppua kumpainenkin.

      Tietty praktiikan hommaaminen voi olla aluks hankalaa, etenkin kotimaanlaivuriin/koneenhoitajaan, mut nois aikuislinjoilla ei tarvi välttämättä pätevyyskirjaa olla.

      Vahtikone / perämies tasolla sit menee vähintään se vuosi et saa pätevyyskirjat ulos.

      • merimieheksi

        Moi!

        Täysin suomenkielisenä / kankealla kouluruotsilla voin suositella hyvin Kakolanmäkeä.

        Itsekin IT-alalta otin lähdön 2006, kun rupesi korpeamaan alle 4-kymppisenä IT-ala. Kuulemma ei helpolla pääse merelläkään, mutta saapahan ainakin tehdä mitä oikeasti haluaa. Samoihin liksoihin on ihan turha uneksia...

        Aikuispuoli on ihan jees, jos sulla on lukion päästötodistus, saat sillä aika paljon hyvityksiä ainakin vahtiperämiesopiskeluissa (ammattiopiston puoli). Perustuu opiskelijan henkilökohtaistamislakiin viime vuodelta. Samalla voit kysyä myöhemmistä opiskeluista hyvityksiä, esim. tietotekniikan osalta, jos sulle on niitä kertynyt.

        Kannattaa soittaa ko. koulutusvastaavalle, minne haluat ja kysyä onko aloituspaikkoja jäljellä - valinnat on varmaan jo tehty, mutta aina muutama jättää tulematta syksyllä. kts. http://maritime.asiakkaat.sigmatic.fi/fi/contact/personnel

        Jos haluat tietää enemmän, meilaa mulle [email protected], niin kerron mielelläni lisää opiskelusta siellä.


    • 43v

      Hei,

      on olemassa monia tapoja pätevöityä meriammatteihin (joita on moneksi), itse olen hakeutumassa UKSA:aan (Isle of Wight, UK)mielessä superjahtihommat. Hyvämaineinen koulu jonka jälkeen hyvät työmahdollisuudet.

      http://www.uksa.org/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      295
      2183
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      210
      2099
    3. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      46
      1315
    4. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1251
    5. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      101
      1193
    6. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      82
      1191
    7. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

      Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      43
      1175
    8. Martina makkarankuori päällä

      Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1121
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1060
    10. Tykkäätkö kuinka

      Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      60
      954
    Aihe