Helkama HMGE 1000 mikroaaltouunimme hajosi täysin yllättäen. Ei erikoisia ääniä, ei valoa, ei savua.
Uunin näyttö toimii, sisävalo palaa ja uuni surisee kun sen käynnistää. Huono puoli on se että uuniin laitettu ruoka ei enää lämpene (mikroaaltokuumennuksella).
Uunin grillivastus kuitenkin toimii normaalisti. Olisiko esimerkiksi magnetronille menevä sähköjohto voinut irrota tms? Tuskin magnetronille olisi omaa sulaketta?
Tiedän kyllä että tilannetta helpottaa laitteen aukaisu. Laite on "integroitu" hyllystöön eli sitä ei noin vain nosteta alas.
Vinkkejä otetaan kiitollisena vastaan. Tietäisi edes vähän että mitä vikaa voisi lähteä hakemaan...
Mikroaaltouuni hajosi
27
13782
Vastaukset
- hajonnut?
Kun ei tiedä vehkeesi ikää eikä muuta niin tuo on lähin arvio ja se on vaikea korjata.Itsellä oli samanlainen tapaus. Parempi ostaa uusi laite.
- Pate1971
Hyvä tarkennus tuo kysymyksesi. Laitteen ikä on neljä vuotta ja se on ollut normaalissa kotikäytössä.
Oma kokemus on että mikroaaltouunit ovat olleet varsin kestäviä. Kyseinen laite oli vieläpä kalliimmasta päästä, harmi kun se hajosi noinkin äkkiä :-( - sulkumekanismi
Pate1971 kirjoitti:
Hyvä tarkennus tuo kysymyksesi. Laitteen ikä on neljä vuotta ja se on ollut normaalissa kotikäytössä.
Oma kokemus on että mikroaaltouunit ovat olleet varsin kestäviä. Kyseinen laite oli vieläpä kalliimmasta päästä, harmi kun se hajosi noinkin äkkiä :-(Minulla suuluukun lukitus varmennus aiheutti tällaisen vian. Korjaantui ihan säätämällä. Kyseessä oli tosin halpis mikro, mutta uusi.
- Pate1971
sulkumekanismi kirjoitti:
Minulla suuluukun lukitus varmennus aiheutti tällaisen vian. Korjaantui ihan säätämällä. Kyseessä oli tosin halpis mikro, mutta uusi.
Olen itsekin kuullut että kiukutteleva luukun lukitusvalvonta voi estää uunin toiminnan. Omassa uunissa kuitenkin grillivastus vielä toimii, onko oven lukitusvalvonta tosiaan vain mikroaaltopuolelle?
- jos ei tiedä
Pate1971 kirjoitti:
Olen itsekin kuullut että kiukutteleva luukun lukitusvalvonta voi estää uunin toiminnan. Omassa uunissa kuitenkin grillivastus vielä toimii, onko oven lukitusvalvonta tosiaan vain mikroaaltopuolelle?
inä en ole varma, mutta vastaan kuitenkin. On sellainen muistikuva, että jossain grillausohjeessa olisi neuvottu pitämään uunin suuluukkua hiukan raollaan. Jos näin olisi, niin varmistusmekanismi olisi eriytetty. Kuten sanoin, en tiedä.
- joshuaa
yleensä on oma sulake, usein sellainen johdossa oleva sulakepesä. Toinen mikä kannattaa tarkistaa on suurjännitediodi ja kondensaattori. Näiden lisäksi onkin vain muuntaja ja magnetroni ja ne ovat niin kalliita, ettei niiden vaihto yleensä kannata. Yleensä joku varmistuskytkin pimentää mikron kokonaan, eikä vain lämmitystä. Jokatapauksessa, jos jotain aikoo tehdä mikro on kiskottava kalusteista pois ja kuori avattava > ammattimiehen homma.
- Sähkömies68
Sähkö- ja elektroniikka-alan määräyksiä: Mikä työ katsotaan sähkötyöksi ?
Sähkötyöllä tarkoitetaan sähkölaitteen korjaus- ja huoltotöitä sekä sähkölaitteiston rakennus-, korjaus- ja huoltotöitä. Sähkötyöksi ei katsota sähkölaitteen ja -laitteiston purkutyötä, jos laite tai laitteisto on tehty luotettavasti ja asianmukaisesti jännitteettömäksi.
------------------------------------------------
Eli töpselin kun otat irti niin voit aivan vapaasti ja hyvällä omallatunnolla ottaa laitten alas ja avata sen. Ammattilaisen onkin sitten hyvä jatkaa siitä eteenpäin :-) Mutta turha maksaa sähkärille siitä että hän irrottaa laitteen kaapistosta yms. Kunhan ei itse riko mitään ;-) - Vanha konkari
Sähkömies68 kirjoitti:
Sähkö- ja elektroniikka-alan määräyksiä: Mikä työ katsotaan sähkötyöksi ?
Sähkötyöllä tarkoitetaan sähkölaitteen korjaus- ja huoltotöitä sekä sähkölaitteiston rakennus-, korjaus- ja huoltotöitä. Sähkötyöksi ei katsota sähkölaitteen ja -laitteiston purkutyötä, jos laite tai laitteisto on tehty luotettavasti ja asianmukaisesti jännitteettömäksi.
------------------------------------------------
Eli töpselin kun otat irti niin voit aivan vapaasti ja hyvällä omallatunnolla ottaa laitten alas ja avata sen. Ammattilaisen onkin sitten hyvä jatkaa siitä eteenpäin :-) Mutta turha maksaa sähkärille siitä että hän irrottaa laitteen kaapistosta yms. Kunhan ei itse riko mitään ;-)Yleisin vika Mikrouuneissa on muuntajan ensiöpuolen sulakkeen palaminen ja ehkä toiseksi yleisin on huono kosketus magnetronin hehkujännitteen sisäänmenossa. Muita yleisiä vikoja ovat magnetronin käyttöjännitteen tasasuuntausdiodin-, tai suodatuskondensaattorin vikaantuminen, jotka kumpikin aiheuttavat myös sen sulakkeen palamisen. Ehkä sitten olisivat vuorossa turvakytkimet, magnetron ja itse muuntaja.
Älä missään nimessä mittaile laitetta virrallisena, ellet ole ammattilainen. Virrat ja jännitteet ovat tappavan korkeita. - sanoisin vinkkinä...!
Vanha konkari kirjoitti:
Yleisin vika Mikrouuneissa on muuntajan ensiöpuolen sulakkeen palaminen ja ehkä toiseksi yleisin on huono kosketus magnetronin hehkujännitteen sisäänmenossa. Muita yleisiä vikoja ovat magnetronin käyttöjännitteen tasasuuntausdiodin-, tai suodatuskondensaattorin vikaantuminen, jotka kumpikin aiheuttavat myös sen sulakkeen palamisen. Ehkä sitten olisivat vuorossa turvakytkimet, magnetron ja itse muuntaja.
Älä missään nimessä mittaile laitetta virrallisena, ellet ole ammattilainen. Virrat ja jännitteet ovat tappavan korkeita.Jos romutus on ainoa eteen tuleva vaihtoehto niin tiedoksesi että magnetronista saat erittäin voimakkaita kestomagneetteja jos sattuisit jossakin tarvitsemaan...!
- Vanha konkari
sanoisin vinkkinä...! kirjoitti:
Jos romutus on ainoa eteen tuleva vaihtoehto niin tiedoksesi että magnetronista saat erittäin voimakkaita kestomagneetteja jos sattuisit jossakin tarvitsemaan...!
Eipä taida yhdestäkään nykyajan magnetronista enää löytyä kestomagneettia. Sen sijaan käyttökelpoisia hyvin voimakkaita magneetteja löytyy tietokoneen kovalevystä. Itse olen laittanut sellaisia mm. komeron liukuovien väliin. Ovet lukittuvat mukavasti paikoilleen ilman asettelua.
- Pate1971
Vanha konkari kirjoitti:
Yleisin vika Mikrouuneissa on muuntajan ensiöpuolen sulakkeen palaminen ja ehkä toiseksi yleisin on huono kosketus magnetronin hehkujännitteen sisäänmenossa. Muita yleisiä vikoja ovat magnetronin käyttöjännitteen tasasuuntausdiodin-, tai suodatuskondensaattorin vikaantuminen, jotka kumpikin aiheuttavat myös sen sulakkeen palamisen. Ehkä sitten olisivat vuorossa turvakytkimet, magnetron ja itse muuntaja.
Älä missään nimessä mittaile laitetta virrallisena, ellet ole ammattilainen. Virrat ja jännitteet ovat tappavan korkeita.Kyllä Vanha Konkari tiesi mitä sieltä on rikki. Sulake (5 kV 0,7 A) oli palanut:
http://koti.mbnet.fi/~patrick/MAU/
Sulake oli paikallisessa sähköliikkeessä tilaustavaraa, olisi sen tosin voinut löytää suoraan jonkin huoltoliikkeen hyllystäkin. No, helpompi tilata se yhdestä paikasta eikä soitella ympäri kaupunkia. Varsinkin kun kotona on vielä toinen, toimiva mikroaaltouuni niin korjauksella ei ole hoppu.
Voihan tietysti olla että uusi sulake palaa samoin tein. Jos siis vika on jossain muualla kuin sulakkeessa. Siksipä tilasinkin sulakkeita kaksin kappalein. Jos ensimmäinen sulake palaa napsahtamalla niin sitten on syytä ihan oikeasti alkaa etsiä sitä vikaa.
Pitää samalla vaimentaa uunin piipperi, se piipittää niin kovaa että naapurit kuulee. Ajattelin vetää piipperiin silikonimassaa tai muuta sopivaa massaa (Sikaflex?), eiköhän se sillä hiljene.
Kiitoksia vielä kerran Vanhalle Konkarille (ja muillekin vastanneille). - sulo sulake
Pate1971 kirjoitti:
Kyllä Vanha Konkari tiesi mitä sieltä on rikki. Sulake (5 kV 0,7 A) oli palanut:
Sulake oli paikallisessa sähköliikkeessä tilaustavaraa, olisi sen tosin voinut löytää suoraan jonkin huoltoliikkeen hyllystäkin. No, helpompi tilata se yhdestä paikasta eikä soitella ympäri kaupunkia. Varsinkin kun kotona on vielä toinen, toimiva mikroaaltouuni niin korjauksella ei ole hoppu.
Voihan tietysti olla että uusi sulake palaa samoin tein. Jos siis vika on jossain muualla kuin sulakkeessa. Siksipä tilasinkin sulakkeita kaksin kappalein. Jos ensimmäinen sulake palaa napsahtamalla niin sitten on syytä ihan oikeasti alkaa etsiä sitä vikaa.
Pitää samalla vaimentaa uunin piipperi, se piipittää niin kovaa että naapurit kuulee. Ajattelin vetää piipperiin silikonimassaa tai muuta sopivaa massaa (Sikaflex?), eiköhän se sillä hiljene.
Kiitoksia vielä kerran Vanhalle Konkarille (ja muillekin vastanneille).hajosi ihan samalla tavalla. Vuoden ja 3 kuukautta se suunnilleen toimi. Sitten yhtenä kauniina aamuna ,ei enää kahvimunkki lämmennytkään, vaikka valo palaa ,ja hurina kuuluu. Sulake löyty muuntajasta, mutta, jos sen poistaa koko uuni pimenee. Pitää vielä etsiä ,jos sieltä löytys toinen sulake. Eipä tuo ovikello, "pingpong" UPO paljon maksanutkaan, mutta silti ihmetyttää miten edellinen LG kesti, jopa väärinkäyttöä: Poikamaisuuksissaan sinne laitteiin kaalimadon raato, cd-levyjä jne. Lisäksi pussinsulkija meni pakastemarjojen mukana monasti, ihan tahattomastikin, ja silti se uuni toimi vuosia moitteetta.
- Konkari vm.1949
Vanha konkari kirjoitti:
Eipä taida yhdestäkään nykyajan magnetronista enää löytyä kestomagneettia. Sen sijaan käyttökelpoisia hyvin voimakkaita magneetteja löytyy tietokoneen kovalevystä. Itse olen laittanut sellaisia mm. komeron liukuovien väliin. Ovet lukittuvat mukavasti paikoilleen ilman asettelua.
"Eipä taida yhdestäkään nykyajan magnetronista enää löytyä kestomagneettia."
Uunimagnetronissa on nimenomaan kestomagneetit, kaksi kappaletta donitsin muotoisia. Enpä ole kyllä magneetittomia sellaisia missään nähnyt. - bjbljbölbölbj
Pate1971 kirjoitti:
Kyllä Vanha Konkari tiesi mitä sieltä on rikki. Sulake (5 kV 0,7 A) oli palanut:
Kiitoksia vielä kerran Vanhalle Konkarille (ja muillekin vastanneille).Olipa hienoa että netistä löytyi juttu tästä mikrosta Helkama HMGE 1000. Ostin mikron 2004 syksyllä ja siitä asti toiminut moitteetta, lampun olen yhden kerran vaihtanut. No nyt sitten lakkasi lämmittämästä ja sieltähän se kyseinen sulake löytyi rikkinäisenä :D
Lähellä oli että en uutta mikroa lähtenyt jo ostamaan. Tämä mikro pesee tyylikkyydellään nykypäivän mikrot mennentullen ja v2004 oli selkeästi aikaansa edellä muita. Tyylikäs rst-mikro selkeällä lcd näytöllä ja 900/1000w teholla. - Savun hälvettyä...
Konkari vm.1949 kirjoitti:
"Eipä taida yhdestäkään nykyajan magnetronista enää löytyä kestomagneettia."
Uunimagnetronissa on nimenomaan kestomagneetit, kaksi kappaletta donitsin muotoisia. Enpä ole kyllä magneetittomia sellaisia missään nähnyt....ja muuntajasta saa tehtyä kaikkea mukavaa. Netissä on mm pistehitsin teko-ohjeita. Saattaa olla, että tulee pienitehoinen pistehitsi mutta kuitenkin.
- Lexis99999999
Löytyneee puh. 09-4778440 postitus noin 7ekua sulake 7€ :) (oma ydin uuni maksoi 150 joten aikka halpa)
- sulo sulake
Yllättäen löytyi täsmälleen samanlainen sulake. Oli vaan sulake, suojakoteloineen pantu piiloon, semmosen potikan alle, että etsimällä sai etsiä ,ennen kun löyty.
- Tekniikan kandi
Helkama HM800S noin 5 vuotta vanha. Toiminut kuin unelma ja muuton jälkeen päätti sanoa toimintansa irti. Kaikki toimi paitsi lämmitys.
Onneksi löysin tämän keskustelun. Ei mennyt kauaa, kun uuni oli auki ja sulake löytyi rikkinäisenä. Asun Berghällin vieressä ja polkaisin sinne. Hinta sulakkeella 6,70 € tilaustavarana. Toivotaan että vika jää itselläkin tuohon sulakkeeseen ja muuta ei ole rikki.
Kiitos kaikille jotka olette tänne kirjoittaneet. Säästätte ihmisiltä paljon aikaa ja rahaa!
Voisin harkita tuota Pate1971 piipperin hiljentämistä. On tosiaan ärsyttävin ääni ikinä!
- Lämpenee...
Ikää siis 24 vuotta. On vaan niin ruma, ettei oikein sovi nykykeittiöön ja malliltaan korkea. Jäi eläkkeelle pari vuotta sitten. :)
Aikamoista kulutuselektroniikkaa nuo nykyuunit, mutta kuluttajat ovat tähän tottuneet. - ol63
mistä löytäis helkama mikrouunin lautasen pyöritysmoottorin hme 2750
- ol63
Helkama HME 2750 takuu kyllä 36 kk hajos 40kk aika tarkkoja noi kestoajaan
laskiat
- Nuijamato
kunnon magetronille on jopa keraaminen sulake, paikasta ei tietoo.
kaikille kodin härveleille vaadittava 2-3 vuoden takuu.
helkama on laatumerkki, mutta siinä näit madein intiakiinakorea....etc- veijo
uudetkin hajoo, helkama taitaa olla samoja kinuskeita kun muutkin, mun phipips yli 10v mut on parempi 900w malli, 10v oli jokapäiväistä käyttöö nyt vähäisempää mutta käytössä ja on kokeiltu metalli esineet ja ex ihminen sai idean pakastepatonki mikrossa... no edelleen toimii hyvin.
- Ranskan Rapea
veijo kirjoitti:
uudetkin hajoo, helkama taitaa olla samoja kinuskeita kun muutkin, mun phipips yli 10v mut on parempi 900w malli, 10v oli jokapäiväistä käyttöö nyt vähäisempää mutta käytössä ja on kokeiltu metalli esineet ja ex ihminen sai idean pakastepatonki mikrossa... no edelleen toimii hyvin.
Reilusti enemmän kuin 20 v vanha Moulinex toimii yhä vaan...
- pete2
Kertokaahan minun mikro lähtee huriseen, mutta kestää jonkun aikaa että lähtee lämpiämään, jos heti lämmittää lisää niin toimii normaalisti, olisikohan konkat hajonnut.
- poks pam
sulakkeen palamiseen on aina jokin syy, eli se ei ole vika vaan seuraus.
voit valmiastautua uuteen kärähtämiseen.- Pete 2
En tiedä vastasitko minulle, mutta minun mikrossa ei ole sulaketta palanut! Vaan ongelma on ettei mikro lähde heti lämmittämään täydellä teholla vaan surisee vähän aikaa ja sitten ääni kovenee ja toimii.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1286978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631624284Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen523426Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4903054Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2892038Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361703Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201601- 911543
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1751451Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151406