Hoitokulujen perimisestä...

MeMy

Kunnalta tuli kirje jossa pyydettiin toimittamaan tulo/menotiedot sijoitetun lapsen hoitokulujen perimistä varten. Ihmettelen... Miksi yht'äkkiä (lapsi sjoitettuna sijaiperheessä n. 2 vuotta) ? Mitkä seikat vaikuttavat maksun suuruuteen, kauanko maksua maksetaan jne. Kaikki tieto tulisi tarpeeseen.

21

1183

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mietintämyssy2

      Hetkonen, jos lapsesi on sijoitettuna eli huostaanotettuna ei sinun tulot liity milläänlailla tähän. Kunta on vastuussa sijoitetun lapsen hoitokuluista et sinä.

      • Ei aina sijoitus tarkoita huostaanottoa.


      • kuitenkin

        määräytyy omien ansiotulojen (tai pääomatulojen) mukaan. Esim. meiltä laskutettiin ns. asiakasmaksu lapsen sijoituksen ajalta. Tuntui todella epäoikeudenmukaiselta, mutta on kuulemma yleinen käytäntö. Itkettiin ikävää ja maksettiin....


      • Horse66

        Perheeltä sijaishuollon kustannuksista perittävät osuudet
        Asiakasmaksulain perusteella lastensuojelulain mukaisena sijaishuoltona järjestetystä perhehoidosta tai laitoshuollosta taikka asumispalveluista lapsen vanhemmilta perittävä maksu jaetaan heidän keskensä maksukyvyn mukaan.

        Vanhemmilta perittävässä maksuosuudessa voidaan huomioida:

        - maksukykyä arvioitaessa tuloja ja menoja voidaan arvioida yksinkertaisesti elatusmaksun määräytymisperusteilla
        - jos vanhempi on työtön, niin korvaukseksi voidaan periä ainoastaan lapsikorotukset työttömyyskorvauksista
        - jos vanhempi on töissä, niin maksua lapsen sijaishuollosta peritään ja laskelman pohjana voidaan käyttää elatusavun maksuperustetta
        - jos toinen vanhemmista on tuloton ja toinen esim. töissä, niin enemmän ansaitseva korvaa suuremman osuuden lapsen sijaishuollon kustannuksista (ja toinen esimerkiksi ei mitään).

        Asiakasmaksulain momentin perusteella lastensuojelulain mukaisena avohuollon tukitoimena, sijaishuoltona tai jälkihuoltona järjestetystä perhehoidosta, laitoshuollosta tai asumispalveluista lapsen tai nuoren tuloista perittävä maksu voi olla enintään 1 247,30 euroa kuukaudessa. Perittävä maksu ei saa kuitenkaan ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia .


        Lapsilta perittävissä maksuissa huomioidaan:

        - lapsen maksuosuudessa huomioidaan kaikki mahdolliset tulot, siis lapsilisät, elatusavut, perhe-eläkkeet, mutta myös esim. lapsen nimiin siirretyn omaisuuden tuotot (esim. pääomatulot). Kunta voi siis periä tai nostaa ko. tulot siltä ajalta, kun laitos- tai perhehoito kestää. Omaisuudet eivät ole kovin tavallisia, mutta on kuitenkin tilanteita, joissa lapselle on esim. perinnöllä siirtynyt vaikkapa osakkeita. Osakkeita ei siis tarvitse myydä, mutta niiden tuotto vaikuttaa maksuosuuteen
        - lapsen itsenäistymisvarat on otettava ensin huomioon, eli asiakasmaksua ei saa periä, ennen kuin lastensuojelulain mukaiset itsenäistymisvarat (vähintään 30 % asiakasmaksulain 14 §:n mukaisista tuloista, korvauksista ja saamisista) on saatu kerrytettyä. Lapsen etu tulee ennen kunnan etua. Jos lapsella ei ole sellaisia varoja, joista itsenäistymisvaroja (lapsilisää ei lasketa mukaan) voitaisiin kerryttää, ei voida myöskään periä lapselta asiakasmaksua. Tällöin lastensuojelulaki menee asiakasmaksulain ohi.

        Tekstin on laatinut:
        Verkkotoimitus


        http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasiki rja/tyoprosessi/sijaishuolto/kustannukset/#otsikko6


    • Horse66

      Sijaishuollon kustannukset
      Sijaishuollon kustannuksista vastaava kunta
      Sijaishuollon kustannukset perhehoidossa
      Sijaishuollon kustannukset perhekodissa ja laitoksessa
      Sijaishuollon kustannusten haasteet
      Lapsikohtaiset kustannukset/teoreettinen laskelma
      Perheeltä sijaishuollon kustannuksista perittävät osuudet

      Sijaishuollon kustannuksista vastaava kunta
      Lapsen hoidon kustannuksista sijaishuollon aikana vastaa sijoittajakunta eli se kunta, jossa lapsen sijaishuollon tarve on syntynyt. Käytännössä tämä on yleensä lapsen kotikunta.

      Se kunta, johon lapsi sijoitetaan, on oikeutettu saamaan sijoittajakunnalta korvauksen niistä palveluista, joita sijoitetulle lapselle on järjestetty. Samoin lapsen sijoituskunnan sairaanhoitopiirin on järjestettävä lapselle hänen tarvitsemansa erikoissairaanhoidon palvelut ja haettava kustannusten korvaamista lapsen sijoittajakunnan sairaanhoitopiiriltä.

      Sijoituskunnalla on velvollisuus järjestää avohuollon tukitoimena tai sijaishuoltoon sijoitetun taikka jälkihuollossa olevan lapsen perusopetus. Sijoitetun lapsen kotikunta on velvollinen maksamaan opetuksen järjestäjälle maksuosuuden, jonka laskemisesta säädetään opetus- ja kulttuuritoimen rahoituksesta annetussa laissa.


      Lastensuojelulain mukaan kunnan on sijaishuollon aikana turvattava ja mahdollistettava lapsen oikeus pitää yhteyttä hänelle läheisiin ihmisiin. Tämä voi merkitä mm. kustannusvastuuta, osana sijaishuollosta aiheutuvia kustannuksia, esimerkiksi lapsen vanhempien matkakustannuksista sijaishuoltopaikkaan tai yhteydenpidon toteuttamiseksi välttämättömien majoituskustannuksien korvaamista. Katso KHO:n ratkaisu huostaan otetun lapsen tapaamismenoista sekä lapsen vanhemman matkakustannuksista kunnan perheneuvolaan tästä.

      Lapselle tehtävästä asiakassuunnitelmasta tulisi ilmetä palvelut ja tukitoimet, joita on pidettävä sijaishuollosta aiheutuvina kustannuksina. Hallintokulujen tai muiden välillisten kustannusten ei voida katsoa kuuluvan sijaishuollosta aiheutuneisiin korvattaviin kustannuksiin. Korvausta laskettaessa on vähennyksenä otettava huomioon mahdollisesti asiakasmaksulain mukaan vanhemmilta tai lapselta perityt maksut. Jos maksuja ei ole peritty, laskennallista maksuosuutta ei voida vähentää.

      Sijaishuollon kustannukset perhehoidossa
      Perhehoidosta maksettava hoitopalkkio perustuu hoitoon käytettävään aikaan ja hoidon vaativuuteen . Perhehoitajille maksettavien hoitopalkkioiden määrää tulee perhehoitajalain mukaan tarkistaa kalenterivuosittain työntekijän eläkelain mukaisella palkkakertoimella. Vuodelle 2009 vahvistettu palkkakerroin on 1,192. Vuoden 2009 alusta hoitopalkkion vähimmäismäärä yhtä hoidettavaa lasta kohden on 336,41 euroa kalenterikuukaudessa (veronalainen).


      Jos perhehoidossa oleva lapsi vaatii runsaasti hoitoa tai huolenpitoa voidaan hoitopalkkio korottaa enintään kaksinkertaiseksi (Asetus perhehoitajalle maksettavasti palkkiosta ja korvauksesta 1§). Pääsääntöisesti sijaisperheessä asuvan alle 21–vuotiaan lapsen/ nuoren hoidosta maksetaan perhehoitajalle kokoaikainen hoitopalkkio. Hoitopalkkiota ei makseta perhehoitoon sijoitettua omaa alle 18-vuotiasta lastaan hoitavalle. Henkilö voi myös kieltäytyä hoitopalkkiosta.

      Perhehoidossa olevan henkilön hoidosta ja ylläpidosta aiheutuvista kustannuksista perhehoitajalle maksetaan todellisten kustannusten mukainen korvaus (kulukorvaus), joka on tällä hetkellä vähintään 375,08 euroa perhehoidossa olevaa henkilöä kohti kalenterikuukaudessa. Kulukorvaus voidaan erityisestä syystä maksaa myös säädettyä vähimmäismäärää pienempänä.

      Kulukorvauksen tarkoituksena on korvata perhehoidossa olevan henkilön ravinnosta, asumisesta, harrastuksista, henkilökohtaisista tarpeista ja muusta elatuksesta aiheutuvat tavanomaiset menot sekä ne tavanomaiset terveydenhuollon kustannukset, joita muun lainsäädännön nojalla ei korvata. Lisäksi kulukorvaus sisältää perhehoitoon sijoitetulle lapselle tai nuorelle hänen omaan käyttöönsä annettavat käyttövarat

      Kulukorvauksen lisäksi korvataan sellaiset perhehoidossa olevan henkilön yksilöllisistä tarpeista johtuvat terapian ja terveydenhuollon sekä alle 21-vuotiaan lapsen tai nuoren opinnoista aiheutuvat erityiset kustannukset, joita muun lainsäädännön nojalla ei korvata. Lisäksi voidaan tiettyyn rajaan saakka korvata perhehoidossa olevan henkilön lomanvietosta johtuvat ja erityisten harrastusten tai harrastusvälineiden aiheuttamat ja muut jatkuvaluonteiset tai kertakaikkiset erityiset kustannukset .

      Hoidon käynnistymisestä aiheutuvista tarpeellisista hankinnoista maksetaan käynnistymiskorvaus, joka kattaa huonekaluhankinnat, alkuvaiheen ansionmenetyksen jne. Käynnistymiskorvaus on 1.1.2009 lukien enintään 2663,76 euroa. Perhehoitajille maksettavia käynnistämiskorvauksia tulee perhehoitajalain mukaan tarkistaa kalenterivuosittain vuoden alusta elinkustannusindeksin edellisen vuoden lokakuun vuosimuutoksen mukaisesti.

      Sijaishuollon kustannukset perhekodissa ja laitoksessa
      Lastensuojelulaitoksissa hoidosta määräytyy maksu tavallisimmin vuorokausimaksun perusteella. Vuorokausimaksu vaihtelee suuresti eri laitoksissa ja hintahaarukka liikkuu useiden satojen eurojen välillä. Nykyisin melko tavallisesti hoitovuorokausimaksu on noin 150- 250 euroa. Erityishoitoa tarvitsevilla hoitovuorokauden hinta ylittää 300 euroa. Tavallisimmin tämä sisältää kaikki lapsen sijaishuollon hoidon kustannukset.

      Hoitomaksusta sovittaessa on tärkeää määritellä se, mitä hoitomaksu kattaa ja mitä ei. Paikkojen irtisanomisajoista sekä maksujen korottamisesta kannattaa myös sopia.Selkeä sopimus takaa sen, ettei sijaishuollosta tule sijoittavalle kunnalle yllättäviä lisäkustannuksia.

      Sijaishuollon kustannusten haasteet
      Kunnille lastensuojelusta aiheutuu merkittäviä kustannuksia ja sijaishuollon kustannukset ovat näistä suurin menoerä. Etenkin pienissä ja vähävaraisissa kunnissa lastensuojelun sijaishuollon kustannukset saattavat horjuttaa koko kunnan taloutta. Saattaa jopa käydä niin, että lapselle ei turvata riittävää oikeutta lastensuojelupalveluihin kunnan huonon taloudellisen tilanteen takia.

      Jossakin kunnissa lapsen huostaanottoon turvaudutaan vain äärimmäisen harvoin kalliiden kustannusten takia. Tämä uhkaa paikoin lasten ja perheiden hyvinvointia sekä oikeutta palveluihin. Kun lapsi tai nuori on lastensuojelun palvelujen tarpeessa, palvelut olisi aina järjestettävä lapsen tarpeen mukaan.

      Vaikka lastensuojelu saattaa olla vaikeasti hahmotettavaa ja ymmärrettävää toimintaa – niin kuntalaisille, asiakkaille, yhteistyötoimijoille kuin päättäjillekin – se on tullut näkyväksi kuntien päättäjille juuri rajusti kasvaneiden kustannusten johdosta. Etenkin lastensuojelun korjaavan ja siinä ammatillisen laitosmaisen hoidon ja erityispalvelujen asiakasmäärät ja kustannukset ovat kasvaneet suuresti. Osin tämä johtuu siitä, että perheiden ongelmat ovat vaikeutuneet ja sijoitettavat lapset ovat hyvin vaikeahoitoisia ja monella tapaa oireilevia.
      Yhden lapsen ammatillisen hoidon vuosikustannukset ovat nelinkertaiset verrattuna perhehoidon kustannuksiin. Avohuollon kustannukset puolestaan ovat noin kuudesosa perhehoidon kustannuksista.

      Yksiselitteistä lukua lastensuojelun kokonaiskustannuksista on vaikea antaa, sillä avohuollon tukitoimien ja ennaltaehkäisevän lastensuojelun kustannukset jakautuvat monen eri hallinnonalan kesken. Pelkästään sijaishuollon kustannuksiin kunnat käyttävät vuosittain yli 500 miljoonaa euroa. Lastensuojelumenot ovat nousseet koko 2000-luvun ajan. Jotta nouseva kustannuskehitys saataisiin pysähtymään, on kuntien panostettava aiempaa enemmän tavoitteelliseen ennaltaehkäisevään lastensuojeluun sekä tehokkaaseen avohuollon kuntouttavaan työhön.

      Tällä hetkellä kunnat tuottavat valtaosan avohuollon sekä ennaltaehkäisevän lastensuojelun palveluista itse tai yhteistyössä muiden kuntien kanssa. Sen sijaan kodin ulkopuolelle sijoitettujen lasten ja nuorten palveluista kunnat ostavat 2/3 muilta palveluntuottajilta, lähinnä yksityisten tai järjestöjen ylläpitämiltä lasten- ja nuorisokodeilta ja ammatillisilta perhekodeilta.

      Lapsikohtaiset kustannukset/teoreettinen laskelma
      vrk e / kk e / vuosi e
      avohuollon tukitoimet (8 e/vrk) 250 3.000
      sijaisperhehoito (50 e/vrk) 1.500 18.000
      ammatillinen hoito (200 e/vrk) 6.000 72 000

      Sijoitettujen lasten hoitokustannuksista syntyy Suomen kunnille yhden vuoden aikana noin 528 miljoonan euron kustannukset pelkästään lasten hoitovuorokausikustannukset mukaan laskien. Ei siis ole ihan sama minkälaista hoivaa lapsi saa.(Sirkka Rousu: LapsiArvi – arviointijärjestelmä lapsipolitiikan ja lastensuojelupalvelujen arviointiin. Suomen Kuntaliitto, tutkimus- ja kehittämisohjelma 2005- 2008).

      Viiden suurimman kaupungin selvitysten mukaan (Rousu & Holma 2004a, Lastensuojelun kustannustyöryhmä 1998) avohuollollisten palvelujen kustannukset muodostanevat noin 15% kunnan lastensuojelun kokonaiskustannuksista, kun asiakkaista kaksi kolmasosaa on avohuollon asiakkaina. Lastensuojelun palvelujärjestelmä näyttää olevan monella tavalla kriisissä (mm. Rousu 2005).

      Lastensuojelun suurten kustannusten tasausjärjestelmä on purettu ja se korvataan valtionosuusjärjestelmään liitettävällä kertoimella, joka perustuu lasten ja nuorten huostaanottojen lukumääriin kunnissa. Tiedot saadaan vuosittain THL: n tilastosta. Lue lisää valtionosuusjärjestelmästä Kuntaliiton sivuilta tästä.

      Perheeltä sijaishuollon kustannuksista perittävät osuudet
      Asiakasmaksulain perusteella lastensuojelulain mukaisena sijaishuoltona järjestetystä perhehoidosta tai laitoshuollosta taikka asumispalveluista lapsen vanhemmilta perittävä maksu jaetaan heidän keskensä maksukyvyn mukaan.

      Vanhemmilta perittävässä maksuosuudessa voidaan huomioida:

      - maksukykyä arvioitaessa tuloja ja menoja voidaan arvioida yksinkertaisesti elatusmaksun määräytymisperusteilla
      - jos vanhempi on työtön, niin korvaukseksi voidaan periä ainoastaan lapsikorotukset työttömyyskorvauksista
      - jos vanhempi on töissä, niin maksua lapsen sijaishuollosta peritään ja laskelman pohjana voidaan käyttää elatusavun maksuperustetta
      - jos toinen vanhemmista on tuloton ja toinen esim. töissä, niin enemmän ansaitseva korvaa suuremman osuuden lapsen sijaishuollon kustannuksista (ja toinen esimerkiksi ei mitään).

      Asiakasmaksulain momentin perusteella lastensuojelulain mukaisena avohuollon tukitoimena, sijaishuoltona tai jälkihuoltona järjestetystä perhehoidosta, laitoshuollosta tai asumispalveluista lapsen tai nuoren tuloista perittävä maksu voi olla enintään 1 247,30 euroa kuukaudessa. Perittävä maksu ei saa kuitenkaan ylittää palvelun tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia .


      Lapsilta perittävissä maksuissa huomioidaan:

      - lapsen maksuosuudessa huomioidaan kaikki mahdolliset tulot, siis lapsilisät, elatusavut, perhe-eläkkeet, mutta myös esim. lapsen nimiin siirretyn omaisuuden tuotot (esim. pääomatulot). Kunta voi siis periä tai nostaa ko. tulot siltä ajalta, kun laitos- tai perhehoito kestää. Omaisuudet eivät ole kovin tavallisia, mutta on kuitenkin tilanteita, joissa lapselle on esim. perinnöllä siirtynyt vaikkapa osakkeita. Osakkeita ei siis tarvitse myydä, mutta niiden tuotto vaikuttaa maksuosuuteen
      - lapsen itsenäistymisvarat on otettava ensin huomioon, eli asiakasmaksua ei saa periä, ennen kuin lastensuojelulain mukaiset itsenäistymisvarat (vähintään 30 % asiakasmaksulain 14 §:n mukaisista tuloista, korvauksista ja saamisista) on saatu kerrytettyä. Lapsen etu tulee ennen kunnan etua. Jos lapsella ei ole sellaisia varoja, joista itsenäistymisvaroja (lapsilisää ei lasketa mukaan) voitaisiin kerryttää, ei voida myöskään periä lapselta asiakasmaksua. Tällöin lastensuojelulaki menee asiakasmaksulain ohi.

      Tekstin on laatinut:
      Verkkotoimitus


      http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/lastensuojelunkasikirja/tyoprosessi/sijaishuolto/kustannukset/#otsikko6

    • Tässä ne erot kuntien välisissä käytännöissä taas tulevat esille. Lama puree teidänkin kunnassa...

      Maksu peritään vanhempien maksukyvyn mukaan, voi olla hyvinkin suuria vaihteluja. Mutta tuskinpa pystyvät perimään enempää kuin ulosottovirastokaan käteen jäävästä tulosta. Siis joka ihmisellä katsotaan olevan oikeus perustoimeentuloon, se koskee myös niitä vanhempia, joiden lapsi on sijoitettu. Eli keneltäkään ei voida periä enempää kuin hän itse välttämättömään elämiseensä tarvitsee. Perintä koskee koko sijoitusaikaa.

      Jos vanhemmilla on huomattavia säästöjä ja talletuksia, niitä voidaan myös vaatia korvaukseksi sijaishuollon ylläpidosta.

      • MeMy

        Kiitos asiallisista vastauksista! Yleinsä täällä saa kysyjä vain haukut niskaan...

        Niin, ilemisesti kunta on tosiaan herännyt rahapulaan ja perää siksi tälläisiä rahoja vai voiko olla sijaisvanhempien päähäpisto, mene ja tiedä. Meillä on sijaisvanhempien kanssa ollut suullinen sopimus, että autan tarvittaessa kaikissa hankinnoissa (luistimet, pyörät jnejne.). Raha on itsellä vähän tiukassa kun työstä irtisanottiin. Sain uuden työn, mutta palkka on pienempi ja kunta kyseli vuoden 2007 verotietoja jotka paljon suuremmat kun mitä nyt tulot.


      • mietintämyssy2
        MeMy kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista! Yleinsä täällä saa kysyjä vain haukut niskaan...

        Niin, ilemisesti kunta on tosiaan herännyt rahapulaan ja perää siksi tälläisiä rahoja vai voiko olla sijaisvanhempien päähäpisto, mene ja tiedä. Meillä on sijaisvanhempien kanssa ollut suullinen sopimus, että autan tarvittaessa kaikissa hankinnoissa (luistimet, pyörät jnejne.). Raha on itsellä vähän tiukassa kun työstä irtisanottiin. Sain uuden työn, mutta palkka on pienempi ja kunta kyseli vuoden 2007 verotietoja jotka paljon suuremmat kun mitä nyt tulot.

        Vie nykyinen palkkakuitti menoineen lisäksi ja vaadi että otetaan todelliset tulot huomioon.


      • MeMy
        mietintämyssy2 kirjoitti:

        Vie nykyinen palkkakuitti menoineen lisäksi ja vaadi että otetaan todelliset tulot huomioon.

        Täytyy yrittää selvittää tilanne palkkakuiteilla. Ennemmin maksaisin tosiaan suoraan perheelle rahan lapsen tarpeen mukaan enkä kunnalle. Ja onhan hän myös luonani joka kuukausi jolloin yritän mahdollisuuksien mukaan antaa taskurahaa jne.


      • Horse66
        MeMy kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista! Yleinsä täällä saa kysyjä vain haukut niskaan...

        Niin, ilemisesti kunta on tosiaan herännyt rahapulaan ja perää siksi tälläisiä rahoja vai voiko olla sijaisvanhempien päähäpisto, mene ja tiedä. Meillä on sijaisvanhempien kanssa ollut suullinen sopimus, että autan tarvittaessa kaikissa hankinnoissa (luistimet, pyörät jnejne.). Raha on itsellä vähän tiukassa kun työstä irtisanottiin. Sain uuden työn, mutta palkka on pienempi ja kunta kyseli vuoden 2007 verotietoja jotka paljon suuremmat kun mitä nyt tulot.

        "Lastensuojelulain mukaan kunnan on sijaishuollon aikana turvattava ja mahdollistettava lapsen oikeus pitää yhteyttä hänelle läheisiin ihmisiin. Tämä voi merkitä mm. kustannusvastuuta, osana sijaishuollosta aiheutuvia kustannuksia, esimerkiksi lapsen vanhempien matkakustannuksista sijaishuoltopaikkaan tai yhteydenpidon toteuttamiseksi välttämättömien majoituskustannuksien korvaamista."

        Sijari saa sossusta kuittia vastaan nämä tarvittavat joita lapsi/lapset tarvitsevat ja vaattee(luistimet, pyörät jnejne.).t.ym. Myös puhelinliittymä maksut on sijareiden huolehdittava..ei kuulu sinun noita maksaa!
        "kaikissa hankinnoissa (luistimet, pyörät jnejne.)."


      • MeMy kirjoitti:

        Kiitos asiallisista vastauksista! Yleinsä täällä saa kysyjä vain haukut niskaan...

        Niin, ilemisesti kunta on tosiaan herännyt rahapulaan ja perää siksi tälläisiä rahoja vai voiko olla sijaisvanhempien päähäpisto, mene ja tiedä. Meillä on sijaisvanhempien kanssa ollut suullinen sopimus, että autan tarvittaessa kaikissa hankinnoissa (luistimet, pyörät jnejne.). Raha on itsellä vähän tiukassa kun työstä irtisanottiin. Sain uuden työn, mutta palkka on pienempi ja kunta kyseli vuoden 2007 verotietoja jotka paljon suuremmat kun mitä nyt tulot.

        Se, että sait asiallisia vastauksia johtunee siitä, että täällä on ensimmäisen kerran yritetty siivota palstaa ulkopuolisista häiriköistä. Eivät siis palstalaiset ole kysyjien haukkujia olleet, vaan jotkut muut.


      • MeMy
        Horse66 kirjoitti:

        "Lastensuojelulain mukaan kunnan on sijaishuollon aikana turvattava ja mahdollistettava lapsen oikeus pitää yhteyttä hänelle läheisiin ihmisiin. Tämä voi merkitä mm. kustannusvastuuta, osana sijaishuollosta aiheutuvia kustannuksia, esimerkiksi lapsen vanhempien matkakustannuksista sijaishuoltopaikkaan tai yhteydenpidon toteuttamiseksi välttämättömien majoituskustannuksien korvaamista."

        Sijari saa sossusta kuittia vastaan nämä tarvittavat joita lapsi/lapset tarvitsevat ja vaattee(luistimet, pyörät jnejne.).t.ym. Myös puhelinliittymä maksut on sijareiden huolehdittava..ei kuulu sinun noita maksaa!
        "kaikissa hankinnoissa (luistimet, pyörät jnejne.)."

        Niin, sossuhan ne sijaisperheelle maksaa ja tästä aiheutuu nämä "hoitkulut" joihin minua nyt pyydetään osallistumaan. Piiri pieni pyörii :) ensin sossu maksetaan sijasperheelle, sitten minä sossulle, sitten sossu minulle jne. Onhan tällä ainakin työllistävä vaikutus jos ei muuta! Meillä on hyvät välit perheen kanssa ja siksi sopisin mielummin nämä asiat heidän kanssaa enkä makselisi tuonne sossuun mitään...


      • haukkuja
        MeMy kirjoitti:

        Niin, sossuhan ne sijaisperheelle maksaa ja tästä aiheutuu nämä "hoitkulut" joihin minua nyt pyydetään osallistumaan. Piiri pieni pyörii :) ensin sossu maksetaan sijasperheelle, sitten minä sossulle, sitten sossu minulle jne. Onhan tällä ainakin työllistävä vaikutus jos ei muuta! Meillä on hyvät välit perheen kanssa ja siksi sopisin mielummin nämä asiat heidän kanssaa enkä makselisi tuonne sossuun mitään...

        mutta eikö asiat ja varsinkin rahaliikenne tulisi hoitaa sossun kautta jos sossu on sijoituksen tekijä. Eri asia jos olet itse huostaanoton takana. Tai muuten sen puolesta jotenkin.

        Mutta joka tapauksessa kun olet halukas maksamaan sijaisperheelle, niin eikö sinun ole pitänyt olla tekemässä palvelusopimusta että olet tietoinen mistä maksat.

        Itse en maksa vastentahtoisesta huostaanotosta yhtään mitään. Olen ilmoittanut että hoidan lapseni itse. Myös siksi, että jos alkaisin maksaa niin se saatetettaisiin katsoa huostaanoton hyväksymisenä. En ota mitään riskejä sen suhteen, että saatan katsoa aina hamaan loppuun asti lapsiani silmiin. Minulla ei ole mitään hävettävää. Olen nyt häirikkö tällä palstalla, mutta mieluimmin niin, kuin vältellä omien lasteni silmiin katsomista. Minulla on vielä moraali tallella, enkä tarkoita ketään henkilökohtaisesti mutta kaikilla hyvilläkään esiintyjillä sitä ei valitettavasti ole. Olen biologinen äiti.


    • olenko tt tuella

      j akun kerroin että työmarkkinatuella ei sanonut mitään. jos olisin työssä tulisi lasku?lasku tuli siitäkin kun jouduin käymään pkl tutkimuksessa ambulanssilla oikein, lähetettiin haastatteluun jossa lääkäri totesi että kunnossa. ambulanssikyydistä ja pkl käynnistä lasku kotiin,kun kerroin sossulle häntä nauratti.

      • Vanamo10

        olen ollut väliin ihan kohtuupalkkaisessa työssäkin. Ja arvatkaa maksaisinko. En taatusti, sen jälkeen en tekisi enää päivääkään töitä ja saisivat repiä ulosotonkautta jotain, jos pystyisivät.

        Maksan kyllä lapsen elatuksen, sitten kun hän siirtyy kotiinsa, mutta en sijaishuoltoon taatusti rahojani anna.


      • MeMy
        Vanamo10 kirjoitti:

        olen ollut väliin ihan kohtuupalkkaisessa työssäkin. Ja arvatkaa maksaisinko. En taatusti, sen jälkeen en tekisi enää päivääkään töitä ja saisivat repiä ulosotonkautta jotain, jos pystyisivät.

        Maksan kyllä lapsen elatuksen, sitten kun hän siirtyy kotiinsa, mutta en sijaishuoltoon taatusti rahojani anna.

        Minäkin ihmettelen, että miksi nyt kun työssä olen ollut kokoajan ja aijemmin vielä parempi palkka. Itse en halua maksuhäiriöitä kun kerran olen sellaiset jo saanut hoidettua, joten jos lasku tulee, ei kai auta kun maksaa. Tänään lähti tulo/menotositteet sossuus... Saa nähdä millaiset maksut tulee. Lainaa on kyllä niin paljon, että luulisi että pieni lasku. Palkasta jää käteen vaivaiset 300€ lainojen, auton ym maksujen jälkeen.


      • loppumassa
        MeMy kirjoitti:

        Minäkin ihmettelen, että miksi nyt kun työssä olen ollut kokoajan ja aijemmin vielä parempi palkka. Itse en halua maksuhäiriöitä kun kerran olen sellaiset jo saanut hoidettua, joten jos lasku tulee, ei kai auta kun maksaa. Tänään lähti tulo/menotositteet sossuus... Saa nähdä millaiset maksut tulee. Lainaa on kyllä niin paljon, että luulisi että pieni lasku. Palkasta jää käteen vaivaiset 300€ lainojen, auton ym maksujen jälkeen.

        rahat taantuman ja laman takia ja koska hallitus on alentanut veroja, ehkä siksi alkavat laskuttaa huostamenot biovanhemmilta?
        Kysy syytä sossulta ja kerro sitten täällä, että saadaan tietää.


      • Vanamo10
        MeMy kirjoitti:

        Minäkin ihmettelen, että miksi nyt kun työssä olen ollut kokoajan ja aijemmin vielä parempi palkka. Itse en halua maksuhäiriöitä kun kerran olen sellaiset jo saanut hoidettua, joten jos lasku tulee, ei kai auta kun maksaa. Tänään lähti tulo/menotositteet sossuus... Saa nähdä millaiset maksut tulee. Lainaa on kyllä niin paljon, että luulisi että pieni lasku. Palkasta jää käteen vaivaiset 300€ lainojen, auton ym maksujen jälkeen.

        menoon rahaa sossusta. Ei tipu. Eivät ottaneet huomioon mitään velkoja, jos ne olisivat olleet ulosotossa, sitten olisi huomioitu. Sitten piti kituuttaa suurin piirtein nälkää nähden.

        Ehkä kuitenkin noissa huosta-asioissa ne velat huomioidaan.


      • Horse66
        Vanamo10 kirjoitti:

        menoon rahaa sossusta. Ei tipu. Eivät ottaneet huomioon mitään velkoja, jos ne olisivat olleet ulosotossa, sitten olisi huomioitu. Sitten piti kituuttaa suurin piirtein nälkää nähden.

        Ehkä kuitenkin noissa huosta-asioissa ne velat huomioidaan.

        ajattelee että sosiaalitoimenhan pitäisi ennalta ehkäistä asiakkaan velkaantumasta ja tukea taloudellisesti... niin tuossa tapauksessa näköjään pitää ensin velkaantua ennenkuin saa mitään tukea...

        Suorastaan älytöntä pelleilyä...sossun toimintana..


    • kuntakohtainen..

      Meni elarit, lapsilisä ja kunta ottaa pakasta vain huomioon BRUTTO tulot, jonka mukaan maksu määräytyy

      • rahapula

        maksatetaan kuntalaisilla. Ehkä se maksatus on jo alkanut. Tai sitten kunnassasi on aina tehty noin.
        Yritä hankkia kunnastasi vertaistukea, muita samassa tilanteessa, voitte yrittää vaikuttaa. Oikeustajun mukaan maksuun pitäisi vaikuttaa huostan laatu ja syyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      194
      1621
    2. RIP Lauri Paavola

      Kansalaisaktivisti ja freelance-journalisti Lauri Paavola on kuollut vain 31-vuotiaana. Hän tuli tunnetuksi hyvin kärjek
      Maailman menoa
      33
      1424
    3. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      321
      1228
    4. Jokohan se viimein myöntäisi

      Vai onko vielä jotain epäselvyyttä sen asian suhteen?
      Ikävä
      138
      1179
    5. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      120
      1085
    6. En pidä sinusta, en kirjoita viestejäni sinulle.

      Yritä nyt ymmärtää. En koskaan tule kiinnostumaan sinusta. Jätä minut rauhaan täällä.
      Ikävä
      93
      1065
    7. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      133
      1023
    8. Upea, kaunis ja menestynyt Martina menee onnellisesti naimisiin

      Mitäs palstan vihaajamönkeröt tähän? Kiehuttaako? Kaikki vain eivät ole kauniita ja menestyviä kuten Martina.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      234
      989
    9. Tiedätkö näen

      sinun pelisi hyvin kirkkaasti.
      Ikävä
      62
      969
    10. Asuntojen reaalihinnat alimmillaan 20 vuoteen

      Sääliksi käy niitä jotka pari vuotta sitten maksoivat itsensä kipeäksi. Kohta pankki ottaa asunnon haltuunsa ja huutok
      Maailman menoa
      89
      950
    Aihe