AUTTAKAA!! tappajakoira??

piipero

okei.. mulla on n.5 vuotias keskikokoinen sekarotuinen koira. koiran entinen omistaja oli täyspäiväinen juoppo, joka ei koirasta pitänyt huolta.. ihmisiä kohtaan koira on todella ystävällinen mutta ongelma olisi tälläinen. hurtta pelkää toisia koiria aivan älyttömästi ja yrittä hyökätä kimppuun heti kun näkee.. mikä avuksi? toinen ongelma on hurja vetäminen. koira ei ilmeisesti ole aikaisemmassa kodissa mitään koulutusta saanut. sisällä tottelee hyvin, mutta ulkona on ihan sekopäinen, ei kuule eikä näe mitään. vetää niin että meinaa tukehtua ja ulkoiluttajalta olkapää sijoiltaan. kertokaa viisaammat ihmiset neuvoja.. ei ole koirallekkaan helppoa, kun pelkää ulkona kaikkea mahdollista..

19

2496

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TERAPIAAN !

      Koiraterapeutteja on olemassa. Osoitteitä löytyy netistä. Jotkut kavattajat ja kennelliittokin tietää nimiä. Ainakin Treella on yksi. Kysele sieltä. Se maksaa tietysti. Mikä rotu ? Minkälainen perhe sinulla on ? Miten asutte ? Vaatii aikaa, rahaa ja hermoja ja pitkäjänteisyyttä, mutta kovan työn tuloksena on yleensä ihan yhteiskuntakelpoinen koira. On hyvä, että koira on ihmisystävällinen, se helpottaa. Koira on saanut varmaaan jonkun negatiivisen kokemuksen kehitysvaiheessaan koirilta. Liekö juoppo ukko jopa lyönyt sitä? Sinulla on nyt hyvä esimerkki siitä, mitä voi saada ostaessaan aikuisen koiran. Taustoja ei välttämättä tiedä, ja /tai koko totuutta ei kerrota. Jos et ole valmis panostamaan 100 % koiran käytöksen muuttamiseen, lopeta se mieluummin, ennen kuin otat riskin, että joudut kalliisiin korvausmaksuihin. Se ei ole kiva juttu, mutta joskus on pakkotilanteita. Itse olen yhden koiran joutunut lopettamaan nuorella iällä. Kaikki mahdollinen tehtiin. Kasvatuslinjat olivat mitä olivat ja koko kenneli (sain myöhemmin tietää)! Kasvattaja sanoi vain, että vaihdetaan koira ! Minun koirani eivät lähde kiertoon. Ennemmin otan takkiini ja itken itkuni. Koirani oli salavihainen ja ei hyväksynyt lapsia. Puri ihmisiä, minulle oli uskollinen eikä isotellut. En voinut aina olla mukana. Se oli narttu schäfer. Tosi kaunis koira ja minulla oli paljon suunnitelmia sen varalle. Koulutin sitä ja vein koulutuskentällekkin. Opetin jäljestämistä ja aktivoin, lenkitin yms. Itse olen ottanut ainoastaan luovutusikäisiä pentuja. Minulla kaksi berniä, 10,5 v. ja 5 kk. IHANIA !!! Todella kansalaiskelpoisia molemmat tapaukset.

      • piipero

        niin kuin sanoin, koira on sekarotuinen..asun yksinään koiran kanssa. köyhällä opiskelijala ei ole varaa koiraterapeuttiin, ajattelin lähinnä jotain kotikonsteja... ja en ostanut koiraa, vaan sain sen, olisi muuten lopetettu. koiria minulla on ollut paljon ennenkin ja ymmärsin kyllä riskit.. jos jollain nyt olisi jotain muuta neuvoja, niin otan mielellään niitä vastaa. ei raaskisi arkaa koiraa lopettaa, kun muuten ihan terve..


      • sakuli
        piipero kirjoitti:

        niin kuin sanoin, koira on sekarotuinen..asun yksinään koiran kanssa. köyhällä opiskelijala ei ole varaa koiraterapeuttiin, ajattelin lähinnä jotain kotikonsteja... ja en ostanut koiraa, vaan sain sen, olisi muuten lopetettu. koiria minulla on ollut paljon ennenkin ja ymmärsin kyllä riskit.. jos jollain nyt olisi jotain muuta neuvoja, niin otan mielellään niitä vastaa. ei raaskisi arkaa koiraa lopettaa, kun muuten ihan terve..

        koirasi lienee kokenut kovia edellisen omistajan aikoina kenties se on jätetty yksin pitkiksikin ajoiksi kotiin ja kenties kapakan/kaupan edustalle jossa se on tullut kaltoin kohdelluksi.

        Arka koira tarvitsee rohkaisua ja tukea ohjaajaltaan, tee kaikki se mikä koirallesi tuntuu olevan kauhistus sille miellyttäväksi ja mukavaksi asiaksi, käytä sen lempilelua tai namipaloja,kun tiellä kohtaatte toisia koiria istuta koirasi tien pieleen ja kehu sitä kun se istuu nätisti juttele sille hiljaisella ja lempeällä äänellä ja osoita näin sille että ei ole mitään pelättävää,voit mennä ainakin alkuun kyykyllesi koiran viereen jolloin se saa turvaa sinusta ,silitä ja taputtele rauhoittavasti,kun koirasi meinaa alkaa reuhomaan kiinnitä sen huomio leluun tai namipalaan kun koirasi keskittyy sinuun ja on reuhaamatta kehu sitä ja anna sille jotakin mistä se pitää > siis se nami,makkarapala,lelu tms.
        Vaikeuta muitten koirien kohtaamista asteittain mutta älä kierrä muita koiria kun niitä tulee vastaan näin koira tajuaa ettei ole mitään mitä pelätä, jos alat kiertämään muita koiria se käsittää sen niin että sen pelko on ollut aiheellinen ja toisissa koirissa on jotakin varomista!

        Hihnassa vetäminen loppuu kun kokeilet seuraavaa metodia;
        Kun koira alkaa vetämään pysäytät sen ja käsket sen istua, kävely jatkuu mutta vain niin kauan kun remmi pysyy löysällä heti kun vetäminen alkaa istutat koiran uudestaan tätä toistat niin kauan että koira tajuaa ettei eteenpäin mennä jollei remmi ole löysällä näin myös koirasi tajuaa että SINÄ määräät kävelyn vauhdin ja suunnan ei se!!
        Kun koira kävelee rauhallisesti remmi löysällä voit palkita sen namilla jos pelkkä "HYVÄ" kehu ei riitä!!
        Nämä vievät aikaa ja vaivaasi mutta lopputulos palkitsee kyllä. Onnea :-)


      • piipero
        sakuli kirjoitti:

        koirasi lienee kokenut kovia edellisen omistajan aikoina kenties se on jätetty yksin pitkiksikin ajoiksi kotiin ja kenties kapakan/kaupan edustalle jossa se on tullut kaltoin kohdelluksi.

        Arka koira tarvitsee rohkaisua ja tukea ohjaajaltaan, tee kaikki se mikä koirallesi tuntuu olevan kauhistus sille miellyttäväksi ja mukavaksi asiaksi, käytä sen lempilelua tai namipaloja,kun tiellä kohtaatte toisia koiria istuta koirasi tien pieleen ja kehu sitä kun se istuu nätisti juttele sille hiljaisella ja lempeällä äänellä ja osoita näin sille että ei ole mitään pelättävää,voit mennä ainakin alkuun kyykyllesi koiran viereen jolloin se saa turvaa sinusta ,silitä ja taputtele rauhoittavasti,kun koirasi meinaa alkaa reuhomaan kiinnitä sen huomio leluun tai namipalaan kun koirasi keskittyy sinuun ja on reuhaamatta kehu sitä ja anna sille jotakin mistä se pitää > siis se nami,makkarapala,lelu tms.
        Vaikeuta muitten koirien kohtaamista asteittain mutta älä kierrä muita koiria kun niitä tulee vastaan näin koira tajuaa ettei ole mitään mitä pelätä, jos alat kiertämään muita koiria se käsittää sen niin että sen pelko on ollut aiheellinen ja toisissa koirissa on jotakin varomista!

        Hihnassa vetäminen loppuu kun kokeilet seuraavaa metodia;
        Kun koira alkaa vetämään pysäytät sen ja käsket sen istua, kävely jatkuu mutta vain niin kauan kun remmi pysyy löysällä heti kun vetäminen alkaa istutat koiran uudestaan tätä toistat niin kauan että koira tajuaa ettei eteenpäin mennä jollei remmi ole löysällä näin myös koirasi tajuaa että SINÄ määräät kävelyn vauhdin ja suunnan ei se!!
        Kun koira kävelee rauhallisesti remmi löysällä voit palkita sen namilla jos pelkkä "HYVÄ" kehu ei riitä!!
        Nämä vievät aikaa ja vaivaasi mutta lopputulos palkitsee kyllä. Onnea :-)

        kiitos sulle sakuli tosi paljon, täytyy kokeilla!!


      • TERAPIAAN
        piipero kirjoitti:

        niin kuin sanoin, koira on sekarotuinen..asun yksinään koiran kanssa. köyhällä opiskelijala ei ole varaa koiraterapeuttiin, ajattelin lähinnä jotain kotikonsteja... ja en ostanut koiraa, vaan sain sen, olisi muuten lopetettu. koiria minulla on ollut paljon ennenkin ja ymmärsin kyllä riskit.. jos jollain nyt olisi jotain muuta neuvoja, niin otan mielellään niitä vastaa. ei raaskisi arkaa koiraa lopettaa, kun muuten ihan terve..

        Lueppa KUMIKANA -nimisestä mailista koiran kouluttaminen. Siellä on "koirakoulu". Kirjoita etsintäsivulle tai google hakuun KUMIKANA tai suoraan koiran koulutus tai ww.koirat.com. Siellä on esim. miksi koira vetää, miksi koira räyhää, sisäsiisteys, ja kaikkea mahdollista. Ajattelisin itse, että koiraa pitää vähin erin totuttaa toisiin koiriin. Käske esim. koira istumaan ja YRITÄ rauhoittaa se paikalleen, kun muita koiria kulkee ohi ja palkitse koira kehuin, jos ja kun vihdoin muut saavat kulkea siltä rauhassa. Johtajan päättä kuinka suhtaudutaan toisiin koiriin, kehen tutustutaan lenkillä ja mitä asioita haistellaan ja miten kauan. Sama pätee ihmisiin. KUN LÄHDET LENKILLE, MENE ITSE AINA ENSIN OVESTA ULOS, SILLÄ TÄMÄ VAHVISTAA SINUN JOHTAJUUTTASI!! Opeta se ensin sisällä istumaan kiltisti ja ODOTTAMAAN, kunnes SINÄ haluat sen lähtevän ulos SINUN JÄLJESSÄSI. Sanoit, että sisällä tottelee hyvin. Voit myös alkaa vähitellen mennä paikkoihin, missä on muita koiria, KUNHAN ensin jotenkuten muut saavat olla rauhassa rähinältä.Luulen, että ongelmana on, kuten melkein aina ns. ongelmakoirien käytöksessä, johtajuusongelma, eli narun toisessa päässä. Koiralla henkisesti tosi vaikeaa, jos se kokee olevansa johtaja, tulee johtajuuspaineita. Tämä on kai perua edelliseltä omistajalta, jos koira jo 5 vuotias ja ent. omistaja juoppo. Yleensä juoppojen koirat vihaavat alkoholin hajuakin ja niitä on lyöty ja ne ovat ns. pelkopurijoita, olen kuullut. Luehan koirakoulusta JOHTAJUUDESTA.


      • minä
        piipero kirjoitti:

        kiitos sulle sakuli tosi paljon, täytyy kokeilla!!

        Ekku hankit kunnon luottamuksen siihen koiraan,jos sulla ei oo sitä vielä...
        Sitte sen jälkeen ku lähet sen kaas ulos ja jos se vetää,niin vetäset sen takasin,EI LIIAN KOVAA,ettei sen niskat mee nurin!!!
        Mutta ei haittaa vaikka se kaatuu selälleen...Oppii ainaki olemaan vetämättä...
        Ja jos siellä on TOKO=tottelevaisuus koulutus,niin mene toki sinne...Meillä päin ainakin oli ilmanen...
        Siellä tutustutat sen uusiin koiriin...
        Tsemppiä!!!


    • Kouluttaja

      vie se eläinlääkäriin viimeiselle matkalle eli sateenkaarisillalle.
      Siellä se voi viettää hyvää ja koiranarvoista elämää.

      • Koiramies

        Kouluttaja voi itse viedä itsensä viimeiselle matkalle. Jos koira vetää ja on arka, niin se pitäisi tappaa!? Miten joku voi ajatella noin ja kehtaa kirjotella vielä sairaita ajatuksiaan julkisesti. Onneksi muut on hyviä neuvoja.


    • OSOITE !

      Seuraava nettilinkki: koirakoulu Pevi Oy käyttäytymishäiriöitä, katsoppa täältä. Sitä ylläpitää Pertti Vilander ,puh. 09-286 028, mail-osoite: [email protected]

      PEVI OY:tä voit etsiä google-hausta tai etsi sivulta.

      Siellä on koirien ongelmakäyttäytymisestä.

      • Ewok

        http://www.multisoft.fi/koiraneuvola/

        Tässäpä linkki ko. Pevi-koiraneuvolaan. Siellä puhutaan järkeä eikä "musta tuntuu" -asenteella. Kannattaa kokeilla. Kyllä vanhempikin koira oppii, vähän hitaammin, mutta ajan ja kärsivällisyyden kanssa, kunhan metodit on hanskassa.


      • sakuli
        Ewok kirjoitti:

        http://www.multisoft.fi/koiraneuvola/

        Tässäpä linkki ko. Pevi-koiraneuvolaan. Siellä puhutaan järkeä eikä "musta tuntuu" -asenteella. Kannattaa kokeilla. Kyllä vanhempikin koira oppii, vähän hitaammin, mutta ajan ja kärsivällisyyden kanssa, kunhan metodit on hanskassa.

        olet oikeassa ettei MUTU:lla aina koira asioissa pärjää (tosin harvemmin muutoinkaan) mutta ei täällä tähänkään viestiketjuun tulleet vastaukset kaikki siltä pohjalta ole olleet!


      • Ewok
        sakuli kirjoitti:

        olet oikeassa ettei MUTU:lla aina koira asioissa pärjää (tosin harvemmin muutoinkaan) mutta ei täällä tähänkään viestiketjuun tulleet vastaukset kaikki siltä pohjalta ole olleet!

        En mää sitä tarkoittanutkaan, ihan hyviä neuvojahan tässä on ollut (paitsi se piikille vieminen)... mutta ihan vaan, kun välillä törmää erittäin tietäviin neuvoihin, jotka eivät kyllä yhtään pidä paikkaansa tai ole muuten toimivia, paatoksella kirjoitettuja ilman käytännön kokemusta ja huomioimatta sitä, että jokainen koira on yksilö käyttäytymiseltään ja oppimistavoiltaan. Muissa viestiketjuissa on paljonkin sellaisia, joten ihan siltä varalta sen mutu:n laitoin, ettei kysyjä nappaa jostain hyvältä kuulostavaa neuvoa, mikä ei sitten toimikaan.


      • Ewok
        Ewok kirjoitti:

        En mää sitä tarkoittanutkaan, ihan hyviä neuvojahan tässä on ollut (paitsi se piikille vieminen)... mutta ihan vaan, kun välillä törmää erittäin tietäviin neuvoihin, jotka eivät kyllä yhtään pidä paikkaansa tai ole muuten toimivia, paatoksella kirjoitettuja ilman käytännön kokemusta ja huomioimatta sitä, että jokainen koira on yksilö käyttäytymiseltään ja oppimistavoiltaan. Muissa viestiketjuissa on paljonkin sellaisia, joten ihan siltä varalta sen mutu:n laitoin, ettei kysyjä nappaa jostain hyvältä kuulostavaa neuvoa, mikä ei sitten toimikaan.

        Selvennykseksi vielä, että kun kyseessä on tuon ikäinen ja kokoinen ja ilmeisesti täysin kouluttamaton ja kaltoin kohdeltu koira, olisi heti alussa mielestäni viisainta näihin isompiin käyttäytymisongelmiin kysyä neuvoa asiantuntijalta. Kotioloissa suhteen luominen koiraan luottamuksen kautta on jokapäiväistä normaalia toimintaa, mutta mm. toisten koirien kohtaaminen on tässä tapauksessa sen verran iso ongelma, että itse vastaavassa tilanteessa kysyisin neuvoa koirakouluttajalta/terapeutilta enkä sokesti luottaisi omiin kykyihini, vaikka kokemusta on. Omat kun on olleet mukana kuvioissa pennusta asti, niin ongelmia ei ole päässyt syntymään. Aikuinen, kouluttamaton koira on ihan eri juttu.


      • sakuli
        Ewok kirjoitti:

        Selvennykseksi vielä, että kun kyseessä on tuon ikäinen ja kokoinen ja ilmeisesti täysin kouluttamaton ja kaltoin kohdeltu koira, olisi heti alussa mielestäni viisainta näihin isompiin käyttäytymisongelmiin kysyä neuvoa asiantuntijalta. Kotioloissa suhteen luominen koiraan luottamuksen kautta on jokapäiväistä normaalia toimintaa, mutta mm. toisten koirien kohtaaminen on tässä tapauksessa sen verran iso ongelma, että itse vastaavassa tilanteessa kysyisin neuvoa koirakouluttajalta/terapeutilta enkä sokesti luottaisi omiin kykyihini, vaikka kokemusta on. Omat kun on olleet mukana kuvioissa pennusta asti, niin ongelmia ei ole päässyt syntymään. Aikuinen, kouluttamaton koira on ihan eri juttu.

        minä nyt satun olemaan kouluttaja mutta en silti näkemättä koiraa itse tilanteessa ja muutoinkaan näkemättä sekä koiraa että ohjaajaa parempaa neuvoa osaa antaa :-)


    • Wes

      Menepä Helsingin kaupunginkirjaston www-sivulle http://www.helmet.fi . Siellä on hakukone. Klikkaa ensin kohtaa "Sanahaku". Sen jälkeen kirjoita kenttään "koiran koulutus" . Sain tällä tavalla 11 viitettä; kirjoja ja videoita. Jos et asu pk-seudulla, voit oman paikkakuntasi kirjastosta kysyä niitä kirjoja/videoita, tai oman kirjastosi kautta tilata H:gin kirjastosta nuo kirjat/videot itsellesi!

    • Linkki

      täältä löydät Sinua varmasti kiinnostavia apuvälineitä sun muuta! Jos et sitten ole jo sivulla käynyt?

      www.shetland.fi (kaikille koiran ja kissan omistajille!)

      ESIM. vetämiseen HALTI-panta koulutuspanta paketteja

    • Maantonkija

      Moikkelis! Olenpa vain yks koiravanhus jolla joskus oli samoja ongelmia ja emäntä pohti onkohan musta kunnon koiraksi lainkaan. Ja sehän oli kokeillut kaikki niin koti konstit että koulutuskentällä käymät niksit. Onneks se löysi isosta kaupungista kivan rauhallisen paikan jossa ei törmännyt koiriin eikä ihmisiin ... No kun mitään sellaisia ei ollut päätin käyttää sitä mitä en koko aikana ollut aiemmin käyttänyt nänääni. Kaivelin kuoppia, sillä paikassa oli paljon myyrän koloja ja olenkin nyt hyvä haistaan jos puutarhassa sellainen on. En ole mikään metsästyskoirarotu, mutta hyvän jälkikoiran musta ois saanut jos emäntä ois niin päättänyt. Joten iloisia hetkiä kuopankaivuille jos siis emäntäs löytää sulle sellaisen paikan.

    • höppänä

      Moikka! Jos ystävälläsi olisi koira (tai tutulla) voisit ensin yrittää totuttaa omaasi siihen ja sitä kautta muihin. Tärkeää on, että koirasi luottaa sinuun! Eli mieti millainen suhde sinulla itselläsi on koiraan. Ja siihen vetämiseen voisi auttaa valjaat, mutta vielä varmempi vaihtoehto on kuonopanta. Yritä saada koirasi hissukseen tottumaan muihin haukkuihin, äläkä yhtäkkiä vie sitä suuren koiralauman keskelle. Mutta älä tee hätäisesti liian suuria päätöksiä koirasi tulevaisuuden varalle. Onnea koissusi kanssa!

    • Maria

      Olen itsekin opiskelija, mutta sen verran välitän koirastani että jos tunnen kaipaavani ammattilaisten neuvoja, soitan ihmiselle joka voi minua auttaa ongelmassani. Voisit esimerkiksi tuttavaporukassasi kerätä "kolehdin" jonka kertoisit tulevan koirasi hyvinvoinnin tukemiseen. Tai mikset pyytäisi apua isovanhemmilta tai vanhemmiltasi? Yleensä heidän iässään sitä rahaa on jo hieman tuhlata perheenjäseniin ja tämähän on tärkeä asia sinulle joten he varmastikin ymmärtävät. Kerro heille hädästäsi ja pyydä rahaa vaikka lainaksi (maksat sitten kesällä takaisin kesätöistäsi). Yleensä koiraterapeutin käyminen maksaa noin 50 euroa per kerta, mutta kertoja varmaankin tarvitset useamman. Ammatti-ihminen kuitenkin osaa parhaiten auttaa sinua ongelmassasi.

      Tässä muutama koirakirja vinkki:

      http://www.terrieri.net/modules.php?name=Reviews
      http://www.naiaonline.org/body/articles/archives/resc95gc.htm
      http://www.dogproblems.com/
      http://www.uwsp.edu/psych/dog/lib-prob.htm
      http://www.gurney.co.uk/pads/rescue.htm
      http://www.canismajor.com/dog/srcresc.html
      http://www.zekes.com/~hotline/rescuedog.html
      http://canines.com/library/solutions/
      http://www.kerryblues.org/KB/KERRYBLUES.HTML
      http://www.dogtrainingbasics.com/The Art of Adopting a Shelter or Rescue Dog and Making it Work.htm
      http://www.siriusweb.com/AAD/traindex.html

      Kouluttajia löytyy tältä sivulta:

      http://www.koiraterapeutit.fi/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      123
      1875
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      193
      1488
    3. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1198
    4. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      45
      1172
    5. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      87
      1057
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      995
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      900
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      846
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      817
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      771
    Aihe