Kantosiipialus Tehi?

Mikä oli kantosiipialus Tehin kohtalo?Onko se romutettu vai myyty synnyinmaahansa.Milloin lakkasi liikenne?
Ilmianna
Jaa

58 Vastausta


Tuolla se on Päijänteellä aina vastaan tullut, ilman siipiä nykyään.
En muista milloin siitä riisuttiin siivet.
Laituri on Vääksyn kanavan pohjoispäässä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Tehi poistui Päijänteeltä viitisen vuotta sitten. Liikennöi jossain satakunnassa, oliskohan järven nimi Pyhäjärvi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Even keel kirjoitti:
Tehi poistui Päijänteeltä viitisen vuotta sitten. Liikennöi jossain satakunnassa, oliskohan järven nimi Pyhäjärvi
Kantosiipialus Tehi löytyy tätänykyä Tuusniemeltä, jossa risteilee Juojärvellä MS Suvi-Tuuli nimisenä,
lainaus:
"Ms SUVI-TUULI

Vesibussi, rekisteröity 70 hengelle. Sopiva mm. bussiryhmille sekä kokousten ja seurojen pitoon. Tarvittavat kokouslaitteet. Alus on 27 m pitkä, 5,5 m leveä, syväys 1,5 m ja teho 300 hp. Entinen kantosiipialus. TEHI alumiinirunko."
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Täällä engl.kiel. juttu (sivulla 15): http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2002_2.pdf

(Sentyyppinen pdf-tiedosto, ettei copypastaaminen onnistunut).

Reilut 10 vuotta sitten kantosiivet poistettu ja italialaisen CRM-koneen (1.050 hv / 33 kn) tilalle asennettu Volvo Penta (250 hv / 12 kn). Matkustajamäärä nostettu 64 => 80 henk. Myöhemmässä vaiheessa ruorihytti uusittu ("alkuperäisiin linjoihin sopimattomaksi").

Ajaa lounas- ja päivällisristeilyjä vuoropäivin Lahti-Heinola ja Heinola-Vuolenkoski. Myös charteria.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Suvi-tuuli risteilee nykyään Porvoossa, kesä 2017
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muistaakseni 20 vuotta sitten lähti siivet. Taisi olla neukkujen tekemä ja koneet oli aina epäkunnossa. Yksi kone ei jaksanut nostaa venettä kantosiiville ja se toinen oli aina rikki. Neukuthan käytti näitä paljon joilla mutta laatu oli "Ladan laatu".
Ilmianna
Jaa
Tänne Kymijoen reitille (Keitele-Päijänne) tuotiin toinenkin (kirkkaan punainen) kantosiipialus, se kulki siipien päällä. Helvetinmoinen savupilvi siitä jäi ja kovaa se meni. Paska sekin oli, rikki aina. En ole sitä nähnyt tällä vuosituhannella. Kotisatama oli ehkä Äänekoski. Minulla on siitä pätkiä videolla, vaihteet kolisee ja sitten se sammuu, siihen se jäi, musta savuverho ympärillä. Tämä joskus Laukaan satamassa 90-luvun lopulla. Missä alus nyt on?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 VASTAUSTA:
Tästäkin yksilöstä lienee juttua dokumentissa
http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2002_2.pdf (sivu 14).

Virossa neukkuaikoina nimellä Raketa 314 palvellut peli on tullut Suomeen 1993 ja saanut täällä nimen Raketa. Omistajanvaihdos 1995 (Suvetar Oy), nimenvaihdos => Suvijet. Uusi omistajanvaihdos nimen muuttumatta 1997; samalla kuitenkin koneen vaihto (neuvostopadan tilalle venäläinen!). Uudella omistajalla Päijänteellä/Keiteleellä vuoteen 2000.

Vuonna 2001 jälleen omistajanvaihdos ja tästä eteenpäin nimenä Rosetta. Ravintola- ja elokuvateatterikäytössä. Ei tietoa kotisatamasta eikä siitä, onko kantosiivet poistettu.

Luulen nähneeni juuri tämän yksilön Tallinnan lähellä Piritassa ennen sen tuontia Suomeen 1993. Mahtoikohan Piritan "Kippari Kallena" tunnetulla laivuri/liikemies Kaarlo Lintulalla olla näppinsä pelissä???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Raketa kirjoitti:
Tästäkin yksilöstä lienee juttua dokumentissa
http://www.classicfastferries.com/cff/pdf/cff_2002_2.pdf (sivu 14).

Virossa neukkuaikoina nimellä Raketa 314 palvellut peli on tullut Suomeen 1993 ja saanut täällä nimen Raketa. Omistajanvaihdos 1995 (Suvetar Oy), nimenvaihdos => Suvijet. Uusi omistajanvaihdos nimen muuttumatta 1997; samalla kuitenkin koneen vaihto (neuvostopadan tilalle venäläinen!). Uudella omistajalla Päijänteellä/Keiteleellä vuoteen 2000.

Vuonna 2001 jälleen omistajanvaihdos ja tästä eteenpäin nimenä Rosetta. Ravintola- ja elokuvateatterikäytössä. Ei tietoa kotisatamasta eikä siitä, onko kantosiivet poistettu.

Luulen nähneeni juuri tämän yksilön Tallinnan lähellä Piritassa ennen sen tuontia Suomeen 1993. Mahtoikohan Piritan "Kippari Kallena" tunnetulla laivuri/liikemies Kaarlo Lintulalla olla näppinsä pelissä???
Pari viikkoa sitten Etelä-Suomen Sanomissa oli juttu jostakin kantosiipialuksesta, joka aloittaa risteilyt Vesijärvellä ja Päijänteellä kesällä 2004. Kotisataman on Lahti. Mielestäni aluksen nimi on Rosetta, en tosin ole varma.
Alus toimii kantosiivillä, joka on mielestäni hienoa, ettei alkuperäistä konstruktiota ole lähdettä muuttamaan.
ONNEA YRITYKSELLE!!!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Bella 8000 kirjoitti:
Pari viikkoa sitten Etelä-Suomen Sanomissa oli juttu jostakin kantosiipialuksesta, joka aloittaa risteilyt Vesijärvellä ja Päijänteellä kesällä 2004. Kotisataman on Lahti. Mielestäni aluksen nimi on Rosetta, en tosin ole varma.
Alus toimii kantosiivillä, joka on mielestäni hienoa, ettei alkuperäistä konstruktiota ole lähdettä muuttamaan.
ONNEA YRITYKSELLE!!!
Sama peli on kyseessä... Rosetta.

Toivotaan että nousee siivilleen, kun vaikuttaa vähän alitehoiselta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
NÄKEMÄSI JA VIDEOITU VANHA PUNAINEN KANTOSIIPI OLI "SUVIJET" NYKYÄÄN UUDISTETTU ROSETTA LAHDEN MATKUSTAJASATAMASSA. ALUS ON TÄYDELLISESTI UUSITTU KONEENA V 12 MAN . ALU KULKEE UPEASTI SIIVILLÄÄN ! MATKANOPEUS LASTISSA 30 SOLMUA. RISTEILYT KOKO PÄIJÄNTEEN ALUEELLA . TERVEISIN JORMA 050 3888032
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kippari kirjoitti:
NÄKEMÄSI JA VIDEOITU VANHA PUNAINEN KANTOSIIPI OLI "SUVIJET" NYKYÄÄN UUDISTETTU ROSETTA LAHDEN MATKUSTAJASATAMASSA. ALUS ON TÄYDELLISESTI UUSITTU KONEENA V 12 MAN . ALU KULKEE UPEASTI SIIVILLÄÄN ! MATKANOPEUS LASTISSA 30 SOLMUA. RISTEILYT KOKO PÄIJÄNTEEN ALUEELLA . TERVEISIN JORMA 050 3888032
http://ru.wikipedia.org/wiki/Ракета_(теплоход)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tehin sisaralus on nykyään "roxette"; ajelee charter reissuja. Muutti kesällä Lahdesta Vääksyyn "Tehin laituriin"
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tehi ajaa nykyään Vääksystä käsin tilauskeikkaa ja ainakin pari vuotta sitten ajoi vielä reittiä Vääksy-Heinola.

Tehoa ei enää ole ja keulasta on siipi poistettu (takana se vielä on).
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Pakko oli kirjoittaa munkin tuosta tehistä kun muistin mummon kertoman tarinan että he olivat menossa 5 vuoden ajan risteilemään tehillä mutta se oli aina rikki joten risteily jäi väliin mutta taulu tehistä kiikku seinälläni muistona tästä kulkupelistä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Arppa kirjoitti:
Pakko oli kirjoittaa munkin tuosta tehistä kun muistin mummon kertoman tarinan että he olivat menossa 5 vuoden ajan risteilemään tehillä mutta se oli aina rikki joten risteily jäi väliin mutta taulu tehistä kiikku seinälläni muistona tästä kulkupelistä
mummojen marinat ei aina pidä kutiansa - itse olin täkkärinä paikanpäällä eikä jääty laituriin viimeisen 5 vuoden aikana kertaakaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Raumalla ilmestyvä sanomalehti Länsi-Suomi uutisoi 17.01.-04 ilmestyneessä numerossaan kyseisestä aiheesta,

Vesibussi Pyhäjärvelle
Kokemäkeläisyrittäjä Asko Salminen tuo Pyhäjärvelle viimeistään juhannukseksi kuuluisan Tehin.Tehi rakennettiin kaantosiipialukseksi, mutta Pyhäjärvellä se liikennöi ilman siipiä. Vesibussin kotisatamaksi tulee Kauttuan Raumanmöljä.Aluksella ajetaan sekä tilausliikennettä, että risteilyjä.Tehi on vielä Vääksyssä, jossa sitä ennen Pyhäjärvelle tuontia muokataan.Siihen rakennetaan muun muassa uusi ajohytti.Tehin alkuperäinen ajohytti oli takaosassa, mutta uusi hytti tulee keulaan.Tehi on 27 metriä pitkä ja viisi metriä leveä, se ottaa 84 matkustajaa.Aluksessa on baari, mutta vielä ei ole päätetty haetaanko alukselle anniskeluoikeuksia.

Elikkä sinä se lyhykäisyydessään!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Kuulin Häme radiosta , että Tehi siirtyy liikennöimään Turun saaristoon vielä viime vuonna liikennöi Vääksystä-Heinolaan , ym risteilyjä. Vuonna -96 tapasin eukkoni Tehillä , silloin juhannus-risteilyllä Padasjoela.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tuo Tehi paatti löytyy jo Kauttualta "Raumanmöljästä" jonne se parkkeerattu laituriin. Jonkun näköinen ohjaushytti on siellä katolla lähempänä perää kuin keulaa.

Onko Tehi rakennettu puusta vai? On siinä kestämistä... On se parempi kuin rauta... on kokemusta kun rauta väsyy. Ja ennen oli miehet rautaa laivat puuta hiio hoi hiio hoi.

Nyt on TEHI puuta ja miehet edelleen rautaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kävin vähän kurkkimassa Tehin ikkunan takaa, mutta ei vaikuttanut yhtään kantosiipialukselta.
Ilmianna
Jaa
Viimeinen kesä, jolloin Tehi ajoi siivillään oli 1982, ja siirtyi huutokaupassa yksityiselle yritykselle 1983. TEhi oli Lahden ja Jyväskylän kaupunkien omistaman matkailuryityksen alus. Toiminta päättyi kaupunkien päätettyä jättää antamatta matkailuavustusta yhtiölle. Aluksen neuvostovalmisteiset koneet eivät pysyneet ehjänä riittämättömän huollon, ja puutteellisen konekohtaisen koulutuksen vuoksi. Alukseen vaihdettiin italialaisvalmisteinen moottori, ja samalla huolehdittiin konemiehistön asianmukaisesta koulutuksesta. Viimeisen 5 siivellisen purjehduskauden aikana ei jäänyt konevian takia yhtään vuoroa ajamatta ja kansaivälisen markkinoinnin ansioista käyttöaste oli kiitettävä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
7 VASTAUSTA:
Olisi muuten kiva kuulla siitä Keiteleen-Päijänteen aluksesta tietoa. Onko kenelläkään mitään havaintoja?

Tehistä muistan kerrotun koneessa (neuvostokoneessa siis) olleen jäähdytysongelmia Päijänteen lämpimien vesien vuoksi. Ilmeisesti Venäjän joet ovat kylmempiä? Samoin muistan pikkukillinä Tehillä matkustaneena kerrotun että 64-paikkaisen Tehin matkustajamäärä rajoitettiin 58:aan painosyistä.

Googlettamalla löytyy mielenkiintoisia sivustoja mm. hakusanalla hydrofoil tai russian hydrofoil. Tehin tyyppihän on Raketa. Samoin kannattaa aloittaa selailu www.hydrofoils.org

Ja näitä aluksiahan valmistetaan tai ainakin kaupitellaan Venäjällä edelleen. Samoin voisi kuvitella että tuollaisen saisi aika edullisesti sieltä käytettynä...

Tuollaisen koneen polttoaineenkulutus on muuten helppo laskea; noin 200 g/hevosvoimatunti ja 1000 hv kone jolla on ajettava täysillä jotta alus pysyisi siivillään; tulos on parisataa kiloa eli noin 250 litraa löpöä tunnissa.

Tartossa ajaa Emajõen "risteilyjä" ilmeisesti Polesye-luokan kantosiipialus. Laituripaikka on joen rannassa markkinatorin kupeessa. Samoin Turkin Marmariksesta ajetaan Rodokselle mahdollisesti Kometa-tyyppisillä aluksilla (myös suomalaisten matkatoimistojen retkiohjelmassa).

Toivottavasti keskustelu ja tietojenkeruu (ja -jako) jatkuu.
B.Virtanen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
B.Virtanen kirjoitti:
Olisi muuten kiva kuulla siitä Keiteleen-Päijänteen aluksesta tietoa. Onko kenelläkään mitään havaintoja?

Tehistä muistan kerrotun koneessa (neuvostokoneessa siis) olleen jäähdytysongelmia Päijänteen lämpimien vesien vuoksi. Ilmeisesti Venäjän joet ovat kylmempiä? Samoin muistan pikkukillinä Tehillä matkustaneena kerrotun että 64-paikkaisen Tehin matkustajamäärä rajoitettiin 58:aan painosyistä.

Googlettamalla löytyy mielenkiintoisia sivustoja mm. hakusanalla hydrofoil tai russian hydrofoil. Tehin tyyppihän on Raketa. Samoin kannattaa aloittaa selailu www.hydrofoils.org

Ja näitä aluksiahan valmistetaan tai ainakin kaupitellaan Venäjällä edelleen. Samoin voisi kuvitella että tuollaisen saisi aika edullisesti sieltä käytettynä...

Tuollaisen koneen polttoaineenkulutus on muuten helppo laskea; noin 200 g/hevosvoimatunti ja 1000 hv kone jolla on ajettava täysillä jotta alus pysyisi siivillään; tulos on parisataa kiloa eli noin 250 litraa löpöä tunnissa.

Tartossa ajaa Emajõen "risteilyjä" ilmeisesti Polesye-luokan kantosiipialus. Laituripaikka on joen rannassa markkinatorin kupeessa. Samoin Turkin Marmariksesta ajetaan Rodokselle mahdollisesti Kometa-tyyppisillä aluksilla (myös suomalaisten matkatoimistojen retkiohjelmassa).

Toivottavasti keskustelu ja tietojenkeruu (ja -jako) jatkuu.
B.Virtanen
Lisää tietoa suvijetistä ja historiasta saat seaman@netti.fi Paras nopeus suvijetillä oli 43 solmua gps mitattuna puolella tankilla ja tehoa otin koneesta noin 1380hv Kone oli tuolloin lievästi kiristetty.Lohko oli alkuperäinen m50 sarjan mylly ja tehoa oli noin 1100 neliventtiili tekniikka ja kaks kansi nokkaa V12.Samalla koneella otettu tehoa irti aikoinaan 34oo hv superbaar järjestelmällä.mutta siitä sit lisää jos kiinnostaa.....
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kyllä tosia puhut , tunnen tuon Konepäälikön ( Ylimoottorikonemestari ) , olen seilannut hänenkanssa .
Myös silloisen Kipparin kanssa .
Minulle tarjottiin Konepäälikön paikkaa tuohon 1963 . Kesät Konepäälikkönä ja talvet Ammattikoiulun opettajana .
Löksin rakentamaam Rautaruukkia Raaheen.
" Ei tarvii olla Insinööri kun sotkee asiat "
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
B.Virtanen kirjoitti:
Olisi muuten kiva kuulla siitä Keiteleen-Päijänteen aluksesta tietoa. Onko kenelläkään mitään havaintoja?

Tehistä muistan kerrotun koneessa (neuvostokoneessa siis) olleen jäähdytysongelmia Päijänteen lämpimien vesien vuoksi. Ilmeisesti Venäjän joet ovat kylmempiä? Samoin muistan pikkukillinä Tehillä matkustaneena kerrotun että 64-paikkaisen Tehin matkustajamäärä rajoitettiin 58:aan painosyistä.

Googlettamalla löytyy mielenkiintoisia sivustoja mm. hakusanalla hydrofoil tai russian hydrofoil. Tehin tyyppihän on Raketa. Samoin kannattaa aloittaa selailu www.hydrofoils.org

Ja näitä aluksiahan valmistetaan tai ainakin kaupitellaan Venäjällä edelleen. Samoin voisi kuvitella että tuollaisen saisi aika edullisesti sieltä käytettynä...

Tuollaisen koneen polttoaineenkulutus on muuten helppo laskea; noin 200 g/hevosvoimatunti ja 1000 hv kone jolla on ajettava täysillä jotta alus pysyisi siivillään; tulos on parisataa kiloa eli noin 250 litraa löpöä tunnissa.

Tartossa ajaa Emajõen "risteilyjä" ilmeisesti Polesye-luokan kantosiipialus. Laituripaikka on joen rannassa markkinatorin kupeessa. Samoin Turkin Marmariksesta ajetaan Rodokselle mahdollisesti Kometa-tyyppisillä aluksilla (myös suomalaisten matkatoimistojen retkiohjelmassa).

Toivottavasti keskustelu ja tietojenkeruu (ja -jako) jatkuu.
B.Virtanen
Olen seilannut Tehissä olleen Kipparinkassa v 1983 , hän oli Nesteellä Yliperämiehenä.
Hänen kertoman mukaan silloin oli Konepäälikkönä Ylimoottorikonemestari jonka kanssa minä seilasin Nilssenillä 1962 .
Olikose jo aikaisemmin minulle tarjoutui myös Konepäälikönpalkka ( Kesä seilaten ja talvella Ammattikoulun opettajana )
Tuo Konepäälikkö oli mahdollisemman huono , niin Kipparikin minulle kertoi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KoivistonKippari kirjoitti:
Olen seilannut Tehissä olleen Kipparinkassa v 1983 , hän oli Nesteellä Yliperämiehenä.
Hänen kertoman mukaan silloin oli Konepäälikkönä Ylimoottorikonemestari jonka kanssa minä seilasin Nilssenillä 1962 .
Olikose jo aikaisemmin minulle tarjoutui myös Konepäälikönpalkka ( Kesä seilaten ja talvella Ammattikoulun opettajana )
Tuo Konepäälikkö oli mahdollisemman huono , niin Kipparikin minulle kertoi.
Ja minäkin olin kerran samassa sateessa Kekkosen kanssa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uootappas kirjoitti:
Ja minäkin olin kerran samassa sateessa Kekkosen kanssa.
Sinäse uskallat puhua nimillä . Satun tuntemaa tuolloisen Kipparin ja Konepäälikön ( Selannut molempien kanssa ) Tosin eri laivoissa , Konepäälikkö on jo kuollut , Ylimoottorikonemestari Anttalainen , Helsinki.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
KoivistonKippari kirjoitti:
Olen seilannut Tehissä olleen Kipparinkassa v 1983 , hän oli Nesteellä Yliperämiehenä.
Hänen kertoman mukaan silloin oli Konepäälikkönä Ylimoottorikonemestari jonka kanssa minä seilasin Nilssenillä 1962 .
Olikose jo aikaisemmin minulle tarjoutui myös Konepäälikönpalkka ( Kesä seilaten ja talvella Ammattikoulun opettajana )
Tuo Konepäälikkö oli mahdollisemman huono , niin Kipparikin minulle kertoi.
Olis hienoo kuulla enemmän Tehistä!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Entinen Kantosiipialus TEHI on nyt Tuusniemen Satamassa. Sen omistaa Juovesi Oy/ Eino Räsänen.
Siinä on tehty tänä syksynä 2009 korjausta ja maalausta. Sen nimi on Suvi-Tuuli. Se aloittaa 2010 Luostariristeily Juojärvellä välillä Tuusniemi-Uuden Valamon Luostari
Kirjoitti 15.10.2009
Valto Holopainen
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Hienoa! Täältä tullaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eino Räsänen ei enää omista Juovesi Oy:tä
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
keiteleellä nähty uusi kantosiipialus entistä hienonpi ja nopeempi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
Kyseinen alus on Suvi express.Ja on jo uudempaa tekniikkaa kuin Tehi tai Suvijet.
Käy katsomassa asiasta jotakin www.bj-40.com/suviexpress
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
werzu kirjoitti:
Kyseinen alus on Suvi express.Ja on jo uudempaa tekniikkaa kuin Tehi tai Suvijet.
Käy katsomassa asiasta jotakin www.bj-40.com/suviexpress
vitun ruma vaikka tehiin verrattuna.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
esteetikko. kirjoitti:
vitun ruma vaikka tehiin verrattuna.
tuolla sivulla. Kuvattu ainoastaa paatin kyljestä veden roiskintaa ja helvetinmoista tuulen kohinaa, eikä pätkääkään itse aluksesta sisältä tai muualta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vanhat Koneet lehdessä oli juttua Raketa-kantosiipialuksesta. Kävivät testaamassa Rosettaa Päijänteellä ja jutussa muistelmtiin myös Tehiä.

http://www.vanhatkoneet.fi/204/risteilyraketti-–-raketa-kantosiipialus
Ilmianna
Jaa
Tehi on Asko Salmisella Kokemäenjoella. http://www.sydansatakunta.fi/cs/Satellite/Uutiset/1194620087229/artikkeli/m s suvi-tuulen myyntiajatukset vaihtuivat laivan modernisointiin.html
Ilmianna
Jaa
Totuus kantosiipialuas Tehistä
Olin kipparina Tehissä alusta alkaen 5 ensimmäistä kesää. Syy ensimmäisen kesän konevikoihin ja myöhästymisiin oli Neuvostoliitossa mutkalle ajettu potkurin akseli, jonka aiheuttama tärinä aiheutti kaikki viat kunnes se katkesi ja uuden saantiin meni 2 viikkoa ja maine. Vikaa ei osattu epäillä koska mukana oli alkuun 2 neuvostoliittolaista asiantuntijaa. Moottorreille annettu takuu oli ainoastaan 450 t. sitten vaihto ja ensimmäsen kesän aikataulut olivat 1300 tuntia , oli jettava moottorit loppuun noin 700 tuntia ne kestivät. Kolme kesää näillä moottoreilla ajettiin sitten vaihdettiin ilialaisiin, ei pitänyt olla ongelmia, kahden viikon ajon jälkeen pamahti, tuli moottorin vaihto, tehtaan kokoonpanossa vika. Tehi kulki 2 edestakaista matkaa päivittäin välillä Jyväskylä-Lahti, yhdensuuntainen matka oli noin 3 t. 15 min.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Tosimurheelta säästynyt. ( Lahti oli tuttu paikka , jouduin
jäämään sinne kesäkuussa 1944 )
Tuosta selvisin , pääsin jo Juhanukseksi Paimioon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Jyväskylä-Lahti linjalla
nopein ajoaika 2h51min
keskinopeudella 33 solmua

Suvi Express
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Kukas sinä olet olen ollut ajamassa konetta jo kolmena kesänö kyseisessä aluksessa.Nopein matka Jyväkylästä Vääksyyn on 1h59min ja sulutus noin 15min ylös.Lahdes olemme hyvällä keliillä noin 20min kuluttua.
Terveisin:Konetta ajava henkilö. Jos haluat kysyä joakin Kantosiipimtkailusta niin lähetä postia. werzu@nic.fi
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lahden satamassa on Rosetta kuivilla, joka on myynnissä. Ehkä tilauspurjehdus ei kannattanut.
Ilmianna
Jaa
Minulle tarjottiin , Konepäälikkyyttä tuohon ( 61 -62 )
Talveksi Ammattikoulun opettajaksi Lahteen.
Olipa mulla tuulria kun en lähtenyt.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin, olet siis sitä mieltä, että sinullakin peukalo keskellä kämmentä. Et olisi kyennyt pitämään koneistoa kunnossa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kylläkin tunsin , henkilön joka oli Konepäälikkönä.
( Olen seilannut hänen alaisuudessa )
M/T Passad 05.11.62. -16.04..63 , jote hän oli
Tehissä sen jälkeen..
T/T Jurmossa oli myös Yliperämiehenä mies joka
oli Päälikkönä Tehissä samaan aikaan.
Joten tunsin molemmat " Pääliköt "

Miten olisin itse pärjännyt ( 32 v ) olisi ollut , minun
" Waterloo " Oneksi en sortunut tuohon.
Vaan jatkoin " Valkosen laivan Konepäälikkönä "
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin, on hyvä tuntea taitonsa.

Joku toinen taitavampi ja osaavampi olisi pistänyt paikat kuntoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Merimieskuvia . net
Siellä M/T Jurmo :
Jurmo 4 33 kuvaa
siinä " Försti" on tuo Tehin Päälikkö

Olin Jurmossa tuolloin , kone ykkösen
Ilmianna
Jaa
Vikaeerasin 1992 kesällä Rodoksen ja Marmariksen välillä kantosiipialuksen kipparia kuukauden verran. Neukkutekoa ja meno oli kovaa niin kauan kuin koneet kesti. Blackouteja tuli kerran viikossa. Olin hermoromahduksen partaalla, kun matkustajat kävi melkein käsiksi. Voi taivas mitä ryminää ja kolinaa se piti kun akseli oli varmaan ässällä ja nostin sitä liukuun. Vieläkin näen painajaisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
olikos tehin originaalikone paineilmakäynnisteinen ? jotain 70-80 luvun vaihteessa isäni osti puimakoneeseen 7,5 kw sähkömoottorin ja mukana tuli ihmeellinen kompura ja 4 tai 5 40 litraista "kaasupulloa". isäni myi kompuran ja pullot sitten muistaakseni timo kuljulle. isäni 81v ei muista kyseistä asiaa enään. minuakin kiinnosti silloin "muut kuin kompressorit". tehi kyydissä en ole ollut mutta tekniikka on aina kiinnostanut.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
On siis Porvoossa nyt, juuri haettiin ilmoituksella jotain matkustamohenkilökuntaa. Alus on ehtinyt olla vähän siellä ja täällä, ei kai ole toiminta ollut missään kannattavaa. Ehkä noilla loputtomilla uusilla toiminnan aloituksilla/yrittäjillä lypsetään jotkut avustukset pois ja ajetaan kesä tai kaksi ja sitten sama jossain toisessa paikassa.
Ilmianna
Jaa
Kiitos teille kaikille, jotka olette yli kymmenen vuoden aikana vastanneet tähän ketjuun. Löysin oman ikivanhan kommenttini aivan vahingossa.

Hienoa lukea Tehin käyttökokemuksista, kiitos.

Edelleen Suomessa liikkuu ainakin se Keiteleen Polesje-luokan kantosiipialus. Toki on Tehiä huomattavasti pienempi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Turun saaristossa oli yhdellä lomakylän pitäjällä liki kolmekymmentä vuotta sitten venetaksikäytössä noin 10- metrinen kantosiipivene. En ole itse liikkunut tuon koommin alueella eli en tiedä kauanko tämä oli ajossa tai onko edelleen tms. Minkä kokoinen tuo Polesje- luokka mahdollisesti oli?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei ole enää Keiteleellä tuo Suviexpress alus vaan Kolin maisemissa tänäkesänä 2017 aloittanut liikennöinnin
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2016 on aloittanut......
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kolillaon kirjoitti:
Ei ole enää Keiteleellä tuo Suviexpress alus vaan Kolin maisemissa tänäkesänä 2017 aloittanut liikennöinnin
Mitä sekoilet, entinen kantosiipialus Tehi, nykyinen Suvituuli, tekee risteilyjä Porvoossa! Teki ainakin vielä tänään!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
kolillaon kirjoitti:
Ei ole enää Keiteleellä tuo Suviexpress alus vaan Kolin maisemissa tänäkesänä 2017 aloittanut liikennöinnin
Siis joku Suviexpress ja Suvituuli ovat kaksi eri asiaa! Aloittaja kysyy entisestä Tehi- kantosiipialuksesta, joka myöhemmin liikkui Suvituuli- nimisenä! Lue ihminen hyvä sivun aloitus ja muutkin kommentit ennen kuin ryntäät tietämään!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kantosiipialus Tehi?

Mikä oli kantosiipialus Tehin kohtalo?Onko se romutettu vai myyty synnyinmaahansa.Milloin lakkasi liikenne?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta