Edullisesti maantiepyörä

Mistä?!

Opiskelija tarvitsisi maantiepyörän. Suunnitelmissa olisi ajaa ainakin yli 60km ja reitti kulkee asfalttiteitä, reitin loppupuolella hieman myös hiekkateitä, mutta se on pientä :)
Ei kiinnosta tilata netistä, inter sport ja sportian sivut jo koluttu, siellä oli joko niukasti tai kalliita.
Hinta saisi olla 200-300 välillä, ei opiskelija budjetilla 1000 euron pyöriä osteta.
Maantiepyörän vaihteisto? Kannattaako 7-vaihteinen vai pitäisikö olla enemmänkin?

20

2631

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alkup. Maantiepyöräilijä

      Tuohon hintaan ei saa maantie-, eikä mitään muutakaan kelvollista, pyörää uutena. Saat tuohon hintaan joko melko uuden hinnat alkaen maantiepyörän tai vähän vanhemman keskinkertaisen fillarin. Suosittelen jälkimmäistä, jos vain löytyy sopiva.

      Fillareilehden palsta on ensimmäinen vaihtoehto. Sitten sellaiset maantiepyöräliikkeet, joilla on oma huolto, kannattaa koluta. Niissä on sekä vaihtopyöriä, että tietävät sellaisia, jotka ovat ostaneet heiltä uuden pyörän ja vanha on myynnissä. Myös paikalliset maantiepyöräilyseuraan kannattaa koluta. Aktiivipyöräilijöillä on aina varapyöriä" nurkissa, joista ainakin vaimo voisi haluta eroon.

      Halvimmat uudet maantiepyörät ovat tällä hetkellä vuotta noin 600-700€. Nishiki-kauppailta kannattaa kysellä, koska firman omistaja muuttui juuri. Tosin eivät hekään pääse uudessa pyörässä noin alas.

    • Pitkälle matkalle

      Jos ajaa pitkiä matkoja, soveltuuko siihen myös hybridi?
      Pääasiassa tulee ajettua 30-50km silloin kun lähtee ajamaan.
      Tähän asti menty vain city pyörällä, mutta korkeassa ylämäessä se ei niin hyvin sovellu ajoon, paitsi jos vauhti on kova ennen mäkeä ja vaihde ykkösellä.

      Vai mitkä muut pyörät maantiepyörän lisäksi olisivat hyviä?

      • alkup. Maantiepyöräilijä

        "...mitkä muut pyörät maantiepyörän lisäksi olisivat hyviä?"

        Kysymystä ei voi assetella noin. On olemassa laadullisesti hyviä ja huonoja sekä hyvin huonoja pyöriä. Viimeksimainituista käytetään halventavaa nimitystä markettipyörä.

        Sitten on erilaisia pyörän käyttötarkoituksia. Hyvä pyörä väärässä käyttötarkoituksessa ei ole toimiva valinta. Esimerkiksi maantiepyörä teknisesti vaikeassa maastossa ei toimi. Silti itse pyörä voi olla ihan hyvä. Vastaavasti maastopyörä asfaltilla ei ole kovin hyvä valinta.

        Vähän apuja valintaan:
        - kaupunkiin mummis tai citysinkula
        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=29
        - maantielle, lenkeille pääasiassa asfaltilla maantiepyörä
        http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1079
        - maastoon maastopyörä
        http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=1389
        - sekalaiseen ajoon poluilta asfaltille talveen crossari
        http://www.konaworld.com/09_jake_en.cfm
        - retkille retkipyörä
        http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=4&submenu=4_4&malli=mallit&id=touring_105_2009

        Sinun käytössäsi ensisijainen vaihtoehto on noilla tiedoilla maantiepyörä. Jos ajat myös talvisin, jolloin pyörään tulee saada lokarit ja nastat, katsele crossareita. Jos taas tarvitset lastauskapasiteettia, niin silloin retkipyörä on parasvaihtoehto.


      • a.p.
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        "...mitkä muut pyörät maantiepyörän lisäksi olisivat hyviä?"

        Kysymystä ei voi assetella noin. On olemassa laadullisesti hyviä ja huonoja sekä hyvin huonoja pyöriä. Viimeksimainituista käytetään halventavaa nimitystä markettipyörä.

        Sitten on erilaisia pyörän käyttötarkoituksia. Hyvä pyörä väärässä käyttötarkoituksessa ei ole toimiva valinta. Esimerkiksi maantiepyörä teknisesti vaikeassa maastossa ei toimi. Silti itse pyörä voi olla ihan hyvä. Vastaavasti maastopyörä asfaltilla ei ole kovin hyvä valinta.

        Vähän apuja valintaan:
        - kaupunkiin mummis tai citysinkula
        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=29
        - maantielle, lenkeille pääasiassa asfaltilla maantiepyörä
        http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1079
        - maastoon maastopyörä
        http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=1389
        - sekalaiseen ajoon poluilta asfaltille talveen crossari
        http://www.konaworld.com/09_jake_en.cfm
        - retkille retkipyörä
        http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=4&submenu=4_4&malli=mallit&id=touring_105_2009

        Sinun käytössäsi ensisijainen vaihtoehto on noilla tiedoilla maantiepyörä. Jos ajat myös talvisin, jolloin pyörään tulee saada lokarit ja nastat, katsele crossareita. Jos taas tarvitset lastauskapasiteettia, niin silloin retkipyörä on parasvaihtoehto.

        Ajan ainoastaan kun tiet eivät ole enää jäässä, eli keväästä syksyyn, niin pitkälle kun vaan voi.
        Aiemmin siis kommentoitiin että maantiepyörät maksaa paljonkin. Jaa a.. opiskelija budjetilla ei kovin kallista pyörää voi ostaa.
        Minkähän merkin edustajista siis löytyisi maantiepyörä, joka sopii pitkille matkoille, eli juuri tämä mainitsemasi "maantielle, lenkeille pääasiassa asfaltilla maantiepyörä" ?
        Olen selannut jo Gary Fisherin, Marvil, Focus, Kalkhoff, Marin ja Timeless.
        Miten muuten yleispyörä, meneekö sekin?
        Onko maantiepyöriä saatavana tarakalla vai ovatko kaikki ilman sitä?
        Ja miten sen vaihteiston kanssa, onko 21 liikaa vai onko 7-vaihteinenkin jo sopiva.
        No jaa, tämä riippunee taas ajajasta millaisesta tykkää.
        Olisi suunnitelmista ajaa tuossa heinäkuun loppupuolella pitkä matka, joten kiire alkaa pikkuhiljaa olla!


      • a.p.
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        "...mitkä muut pyörät maantiepyörän lisäksi olisivat hyviä?"

        Kysymystä ei voi assetella noin. On olemassa laadullisesti hyviä ja huonoja sekä hyvin huonoja pyöriä. Viimeksimainituista käytetään halventavaa nimitystä markettipyörä.

        Sitten on erilaisia pyörän käyttötarkoituksia. Hyvä pyörä väärässä käyttötarkoituksessa ei ole toimiva valinta. Esimerkiksi maantiepyörä teknisesti vaikeassa maastossa ei toimi. Silti itse pyörä voi olla ihan hyvä. Vastaavasti maastopyörä asfaltilla ei ole kovin hyvä valinta.

        Vähän apuja valintaan:
        - kaupunkiin mummis tai citysinkula
        http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kaupunki&id=29
        - maantielle, lenkeille pääasiassa asfaltilla maantiepyörä
        http://velosport.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=204&products_id=1079
        - maastoon maastopyörä
        http://www.bestbrakes.net/product_info.php?products_id=1389
        - sekalaiseen ajoon poluilta asfaltille talveen crossari
        http://www.konaworld.com/09_jake_en.cfm
        - retkille retkipyörä
        http://www.rosswheel.com/rossano/2006/index.php?page=malli&sex=m&menu=4&submenu=4_4&malli=mallit&id=touring_105_2009

        Sinun käytössäsi ensisijainen vaihtoehto on noilla tiedoilla maantiepyörä. Jos ajat myös talvisin, jolloin pyörään tulee saada lokarit ja nastat, katsele crossareita. Jos taas tarvitset lastauskapasiteettia, niin silloin retkipyörä on parasvaihtoehto.

        Kyseessä on nyt nainen! Eli, jos haluatte antaa vinkkejä ja laittaa noita linkkejä eri pyöristä, niin laittakaa sellaisia että siellä on myös kyseisistä malleista naisten pyörä.
        Ja hinta sais olla kyllä edullinen, ainakin alle 700. Niin no, kai nyt silläkin saa hyvän?!


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        a.p. kirjoitti:

        Ajan ainoastaan kun tiet eivät ole enää jäässä, eli keväästä syksyyn, niin pitkälle kun vaan voi.
        Aiemmin siis kommentoitiin että maantiepyörät maksaa paljonkin. Jaa a.. opiskelija budjetilla ei kovin kallista pyörää voi ostaa.
        Minkähän merkin edustajista siis löytyisi maantiepyörä, joka sopii pitkille matkoille, eli juuri tämä mainitsemasi "maantielle, lenkeille pääasiassa asfaltilla maantiepyörä" ?
        Olen selannut jo Gary Fisherin, Marvil, Focus, Kalkhoff, Marin ja Timeless.
        Miten muuten yleispyörä, meneekö sekin?
        Onko maantiepyöriä saatavana tarakalla vai ovatko kaikki ilman sitä?
        Ja miten sen vaihteiston kanssa, onko 21 liikaa vai onko 7-vaihteinenkin jo sopiva.
        No jaa, tämä riippunee taas ajajasta millaisesta tykkää.
        Olisi suunnitelmista ajaa tuossa heinäkuun loppupuolella pitkä matka, joten kiire alkaa pikkuhiljaa olla!

        Naisten mitoituksella maantiepyöriä on ainakin Bianchi, KONA, TREK ja Cannari. Tosin suurimmalle osalle naisista voidaan sovittaa miesten pyörä vaihtamalla satula ja stemmi. Eli mainitsemistasi merkeistä ainakin Focus tulee kyseeseen, samoin paljon muita Authorista OLMO:on.

        http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=829

        http://www.suomenurheilupyora.fi/product.php?loc_id=829

        http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/road/1_series/12wsd/

        http://gb.cannondale.com/bikes/09/ce/feminine_road.html

        Maantiepyörissä ei ole (yleensä) tavaratelineitä. Pikakiinitteisen telineen saa kaikkiin. Itse käytän sellaista työmatkalla, kun on paljon tavaraa mukana.

        http://www.topeak.com/products/Racks

        Minusta 27-30 vaihdetta on liikaa maantielle Suomessa. Sopiva on 18 tai 20. Eli kaksi eturatasta ja ysi tai kymppipakka mantievälityksin takana. Aivan uusimmissa on jo 11 lehteä takana. Kolmea eturatasta käytetän vain vuoristossa. Oletko lähdössä Alpeille?

        Suomesta puuttuu sellaisia pyörämalleja, jotka muualla ovat helpommin saatavissa, kuten audax-pyörä. Se on jotain maantiepyörän ja vanhan retkipyörän välimaastosta. Tarkoitettu todella pitkiin ajosuorituksiin. Niissä on usein mm. tavaratelineet. Jotkut pajat tekevät juuri sellaisen pyörän, kuin haluat. Saat esimerkiksi suoraan liikkkeestä vaikka lokarit maantiepyörään, jos niin haluat. Pyorahuolto.com on yksi niistä.

        http://www.pyorahuolto.com/list.php?type=maantie

        Aja vähintään yksi sellainen puolipitkä ennen tuota heinäkuista pitkää matkaa! Niin että tiedät miten pyörä toimii.


    • ex-fillaristi mies-81

      Maantiepyörä ei sitten toimi kaupungissa ajellessa juuri lainkaan. Omasta Tunturi F600:stani oli koko ajan kumit puhki, sitten kyllästyin ja ostin Schwalbe Blizzardit, jotka ovat pistosuojatut. Eivät kuitenkaan suojele lasinsiruilta, pikkukiviltä ja rotvallin reunoilta, eli eivät ole pistosuojatut kuitenkaan. Sileällä asfaltilla maantiepyörä toimii kyllä erinomaisesti.
      Hiekkatiellä et sitten voi ajaa ollenkaan maantiepyörällä. Kumit puhkeavat heti kuitenkin. Jos meinaat ajaa hiekkatietä ylipäätään yhtään niin valitset joko sen markettihybridin tai sitten ostat ihan rehellisen maastopyörän. Suosittelisin jälkimmäistä, koska maastopyörällä pääsee vähän mihin vain.

      Unohda se maantiepyörä, ihan oikeasti. Joku Tunturi T-310 retkipyöräkin palvelee hyvin jos meinaat oikeasti ajella hiekkatietä. Erehdyin itse ajamaan hiekkatietä ja heti oli kumit puhki. Että se siitä maantiepyörän käyttökelpoisuudesta missään muualla kuin motarin varrella.

      • alkup. Maantiepyöräilijä

        "Maantiepyörä ei sitten toimi kaupungissa ajellessa juuri lainkaan..."

        Täytyy näemmä vaihtaa työmatkatykki ;) Minä kun olen ajellut Helsingin keskustassa täysin tietämättä tästä ongelmasta. Viime vuonna oli 23mm tuubeilla vain 4 rengasrikkoa. Noistakin vain yksi keskustassa. Lauttasaaren nastat iskivät.

        Kavereilla meni muuten leveämpiä renkaita enemmän juuri Lauttasaaressa. Siellä ilmeisesti sepeliin sekoitetaan aina määrä prosentti nastoja :(

        Täytyy siten luopua maantiepyörän paremmasta ajoasennosta, jos se kerran ei sovelu kaupunkiin. Harmittaa, kun kahvoilta ajaen näkyvyyskin on parempi kuin suoratankoisessa.

        "...hiekkatiellä et sitten voi ajaa ollenkaan maantiepyörällä..."

        Vähintään täytyy muuttaa reittiä töihin. Täytyy tulevaisuudessa kiertää ne muutamat hiekkatieosuudet.


      • omalla päällä ajatteleva

        Itselläni Tunturi H300 "hybridi". Ajan sillä työmatkaa asfaltilla n. 60km edestakaisin. Ei ihan paras vaihtoehto siihen mutta toisaalta se on loistava soratiellä. Jos yhdellä pyörällä pitää pärjätä niin tällainen se minusta on. Asfalttikäytön runsaudesta johtuen on pyörä pikkuhiljaa kehittynyt maantiepyörän suuntaan: rengasvalinnalla ominaisuudet muuttuvat huomattavasti. Nyt en oikein tiedä pitäisikö Tunturi palauttaa alkuperäiseen asuunsa ja ostaa oikea maantiepyörä matka-ajoon. Tunturi on kuitenkin elementissään lapsi kyydissä ja talviajossa. Tuo F600 ei ole oikea maantiepyörä vaan ns. fitnesspyörä eli tiekäyttöön viritetty hybridi. Esim. Trekiltä löytyy ns. touringpyörä: maantiepyörään on laitettu hieman järeämmät renkaat ja tavaratelineet. Cyclocrosspyöräkin voisi olla hyvä kompromissi.


      • ex-fillaristi mies-81
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        "Maantiepyörä ei sitten toimi kaupungissa ajellessa juuri lainkaan..."

        Täytyy näemmä vaihtaa työmatkatykki ;) Minä kun olen ajellut Helsingin keskustassa täysin tietämättä tästä ongelmasta. Viime vuonna oli 23mm tuubeilla vain 4 rengasrikkoa. Noistakin vain yksi keskustassa. Lauttasaaren nastat iskivät.

        Kavereilla meni muuten leveämpiä renkaita enemmän juuri Lauttasaaressa. Siellä ilmeisesti sepeliin sekoitetaan aina määrä prosentti nastoja :(

        Täytyy siten luopua maantiepyörän paremmasta ajoasennosta, jos se kerran ei sovelu kaupunkiin. Harmittaa, kun kahvoilta ajaen näkyvyyskin on parempi kuin suoratankoisessa.

        "...hiekkatiellä et sitten voi ajaa ollenkaan maantiepyörällä..."

        Vähintään täytyy muuttaa reittiä töihin. Täytyy tulevaisuudessa kiertää ne muutamat hiekkatieosuudet.

        No voi vittu. Käskinkö saatana sinun vaihtaa yhtään mitään? Jos pyöräsi on kestänyt kaupungissa niin hyvä sinulle. Nejä rengasrikkoa on jo aika paljon muuten. Minäkin olen puhkonut F600:n kanssa tänä keväänä jo kahdet kumit. Se vain alkaa jossain vaiheessa kasvattaa kyrpää otsaan kun pitää vaihtaa ulkorengas ja sisäkumi samalla kertaa, muuten ei tule hyvä. Blizzardien kauppahinta ilman kaverialennusta on 70-80 euroa riippuu kaupasta ja sisäkumikin maksaa 7,80 euroa kipale.

        Jos menet hiekkatielle maantiepyörällä niin ihan oma asiasi. Minä puhkoin yhden kumin sillä lailla. Toisen kerran meni puhki sepeliin ja viimeksi puhkesi töyssyyn. Tuli snake bite. Jos meinaa hiekkatiella ajella kumejaan puhkomatta niin sitten pitää olla se markettihybridi tai maastopyörä. Maantiepyörällä se on ihan arpapeliä sattuuko joku terävä pikkukivi kohdalle. Jopokin on kaupungissa oikein hyvä kun etäisyydet ovat pieniä.

        Sekin huono puoli maantiepyörän kumeissa on, että niitä ei voi edes paikata. Kun sisäkumiin tulee reikä, se on kerralla entinen. Paikkaus ei kestä maantierenkaan sisäkumissa. Samalla se on ulkokumikin entinen koska siihen jää muuten reikä. Paikka sisäpuolella tekisi ikävän kyhmyn renkaaseen eikä se enää rullaisi kuin uusi. Siksi pitää vaihtaa koko satsi kerralla jos menee puhki.

        Siksi kaupunkiin sopii parhaiten joku maastopyörä tai leveärenkainen hybridi, samoin kuin hiekkatielle. Maantiepyörällä voi vetää sen 60-120 kilsaa matkaa motarin vartta, se kun on tasaista asfalttia.

        Ei siinä mitään. Tunturi F600 on muuten ihan helvetin hyvä ajettava, mutta kun saisi kumit kestämään. Lasinsirut, sepeli ja rotvallin reunat ovat maantiepyörän pahimmat viholliset. Joillakin saatanan nuijilla on vaan tapana viskoa kaljapullonsa katuun. Siitä pitäisi rangaista sähkötuolilla, koska sirut ovat eläinten ja pyöräilijöiden riesana kadulla.


      • maantiepyörän kumit
        ex-fillaristi mies-81 kirjoitti:

        No voi vittu. Käskinkö saatana sinun vaihtaa yhtään mitään? Jos pyöräsi on kestänyt kaupungissa niin hyvä sinulle. Nejä rengasrikkoa on jo aika paljon muuten. Minäkin olen puhkonut F600:n kanssa tänä keväänä jo kahdet kumit. Se vain alkaa jossain vaiheessa kasvattaa kyrpää otsaan kun pitää vaihtaa ulkorengas ja sisäkumi samalla kertaa, muuten ei tule hyvä. Blizzardien kauppahinta ilman kaverialennusta on 70-80 euroa riippuu kaupasta ja sisäkumikin maksaa 7,80 euroa kipale.

        Jos menet hiekkatielle maantiepyörällä niin ihan oma asiasi. Minä puhkoin yhden kumin sillä lailla. Toisen kerran meni puhki sepeliin ja viimeksi puhkesi töyssyyn. Tuli snake bite. Jos meinaa hiekkatiella ajella kumejaan puhkomatta niin sitten pitää olla se markettihybridi tai maastopyörä. Maantiepyörällä se on ihan arpapeliä sattuuko joku terävä pikkukivi kohdalle. Jopokin on kaupungissa oikein hyvä kun etäisyydet ovat pieniä.

        Sekin huono puoli maantiepyörän kumeissa on, että niitä ei voi edes paikata. Kun sisäkumiin tulee reikä, se on kerralla entinen. Paikkaus ei kestä maantierenkaan sisäkumissa. Samalla se on ulkokumikin entinen koska siihen jää muuten reikä. Paikka sisäpuolella tekisi ikävän kyhmyn renkaaseen eikä se enää rullaisi kuin uusi. Siksi pitää vaihtaa koko satsi kerralla jos menee puhki.

        Siksi kaupunkiin sopii parhaiten joku maastopyörä tai leveärenkainen hybridi, samoin kuin hiekkatielle. Maantiepyörällä voi vetää sen 60-120 kilsaa matkaa motarin vartta, se kun on tasaista asfalttia.

        Ei siinä mitään. Tunturi F600 on muuten ihan helvetin hyvä ajettava, mutta kun saisi kumit kestämään. Lasinsirut, sepeli ja rotvallin reunat ovat maantiepyörän pahimmat viholliset. Joillakin saatanan nuijilla on vaan tapana viskoa kaljapullonsa katuun. Siitä pitäisi rangaista sähkötuolilla, koska sirut ovat eläinten ja pyöräilijöiden riesana kadulla.

        kestä hiekkatietä. Valetta ! Minulla on kilometri hiekkatietä asfaltille joka kerta kun lähden lenkille. Koskaan ei ole hiekalla mennyt kumi puhki 10 vuoden aikana hiekkaosuudella. Muutenkin vain yksi rengasrikko 3 vuoden aikana maantiepyörässä ( ei siis tuubeja ) vaan avorenkaat. Ulkokumina Michelin Krylion Carbon ja sisurina Vittoria Light. Ainoa rengasrikko sattui kun rikottu kaljapullo tarttui Misukan kylkeen kiinni ja rikkoi koko päällysrenkaan. On ajettu Etelä-Suomen " tappajasepelissä " , hiekkateitä muutenkin kuin kotipolkua. Ei ongelmaa. Rotvallin reunaan ajettaessa saa kai kaikki renkaat rikki, kannattanee hommata vahvemmat lasit ettei ajele missä sattuu. ps. kilometrejä 3 vuoden aikana n 25 000 km.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        ex-fillaristi mies-81 kirjoitti:

        No voi vittu. Käskinkö saatana sinun vaihtaa yhtään mitään? Jos pyöräsi on kestänyt kaupungissa niin hyvä sinulle. Nejä rengasrikkoa on jo aika paljon muuten. Minäkin olen puhkonut F600:n kanssa tänä keväänä jo kahdet kumit. Se vain alkaa jossain vaiheessa kasvattaa kyrpää otsaan kun pitää vaihtaa ulkorengas ja sisäkumi samalla kertaa, muuten ei tule hyvä. Blizzardien kauppahinta ilman kaverialennusta on 70-80 euroa riippuu kaupasta ja sisäkumikin maksaa 7,80 euroa kipale.

        Jos menet hiekkatielle maantiepyörällä niin ihan oma asiasi. Minä puhkoin yhden kumin sillä lailla. Toisen kerran meni puhki sepeliin ja viimeksi puhkesi töyssyyn. Tuli snake bite. Jos meinaa hiekkatiella ajella kumejaan puhkomatta niin sitten pitää olla se markettihybridi tai maastopyörä. Maantiepyörällä se on ihan arpapeliä sattuuko joku terävä pikkukivi kohdalle. Jopokin on kaupungissa oikein hyvä kun etäisyydet ovat pieniä.

        Sekin huono puoli maantiepyörän kumeissa on, että niitä ei voi edes paikata. Kun sisäkumiin tulee reikä, se on kerralla entinen. Paikkaus ei kestä maantierenkaan sisäkumissa. Samalla se on ulkokumikin entinen koska siihen jää muuten reikä. Paikka sisäpuolella tekisi ikävän kyhmyn renkaaseen eikä se enää rullaisi kuin uusi. Siksi pitää vaihtaa koko satsi kerralla jos menee puhki.

        Siksi kaupunkiin sopii parhaiten joku maastopyörä tai leveärenkainen hybridi, samoin kuin hiekkatielle. Maantiepyörällä voi vetää sen 60-120 kilsaa matkaa motarin vartta, se kun on tasaista asfalttia.

        Ei siinä mitään. Tunturi F600 on muuten ihan helvetin hyvä ajettava, mutta kun saisi kumit kestämään. Lasinsirut, sepeli ja rotvallin reunat ovat maantiepyörän pahimmat viholliset. Joillakin saatanan nuijilla on vaan tapana viskoa kaljapullonsa katuun. Siitä pitäisi rangaista sähkötuolilla, koska sirut ovat eläinten ja pyöräilijöiden riesana kadulla.

        "...Se vain alkaa jossain vaiheessa kasvattaa kyrpää otsaan kun pitää vaihtaa ulkorengas ja sisäkumi samalla kertaa, muuten ei tule hyvä..."

        Vaihda pyörääsi vanteet, joille sopii tuubit. Itse käytän 23mm tai joskus 21mm tuubeja, eikä niidne kanssa ole ollenkaan noin paljon ongelmia. Parilla kympillä saa suomestakin renkaan, jos tilaisi Keski-Euroopasta, niin pääsisi halvemmalla.

        Pari tuubia meni alussa omaa tyhmyyttä ja osaamattomuuta. Yksi puhkesi nastaan ja yhden rikon syytä en ole keksinyt. Helppoa työmatkalla, kun rengasrikon sattuessa koko paetti vaihtuu minuutissa parissa.


      • että tuubi
        alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        "...Se vain alkaa jossain vaiheessa kasvattaa kyrpää otsaan kun pitää vaihtaa ulkorengas ja sisäkumi samalla kertaa, muuten ei tule hyvä..."

        Vaihda pyörääsi vanteet, joille sopii tuubit. Itse käytän 23mm tai joskus 21mm tuubeja, eikä niidne kanssa ole ollenkaan noin paljon ongelmia. Parilla kympillä saa suomestakin renkaan, jos tilaisi Keski-Euroopasta, niin pääsisi halvemmalla.

        Pari tuubia meni alussa omaa tyhmyyttä ja osaamattomuuta. Yksi puhkesi nastaan ja yhden rikon syytä en ole keksinyt. Helppoa työmatkalla, kun rengasrikon sattuessa koko paetti vaihtuu minuutissa parissa.

        on nopea ja muutenkin vaivaton vaihtaa tien päällä, mutta kokonaistaloudellisesti ajatellen tuubien käyttö on kallista etenkin jos käyttää vähänkin laadukkaampia tuubeja. Noilla 20-30 € tuubeilla ei kyllä viitsi ajella, ovat painavia ja kovia ajaa. Aikanaan 80-luvulla, jolloin tuubien käyttö oli maantiepyörissä (kilpapyörissä) erittäin yleistä, tuli näiden tuubien kanssa voimisteltua. Tien päällä sadekelissä kun puhkaisi tuubin ja joutui laittamaan uuden (vähän käytetyn ja valmiiksi liimassa olevan)tuubin alle, saattoi käydä niin, että tuubi alkoi märällä kulkemaan pitkittäissuunnassa vanteella ja aiheutti tuubiin patin venttiilin kohdalle. " Patin " vuoksi sai vähän väliä asentaa tuubia ojennukseen, eikä matkanteosta tullut oikein mitään. Vaivalloista. Avokumes pysyy paikallaan kelissä kuin kelissä vaikka sisäkumin vaihtaminen vähän hitaampaa onkin. Hyvä avokummi esim Michelin Pro Race 2/3 on niin hyvä ajaa, ettei tule hyvääkään tuubia ikävä. Ammattilaiset käyttävät paljon tuubia, mutta ihan turvallisuussyistä, koska vuorilla kun kummi posahtaa, saattaa olla henki kyseessä jos alla avokummit. Tuubi sentään pysyy päällä ja jonkinlainen ohjattavuus on olemassa.


      • a.p.
        ex-fillaristi mies-81 kirjoitti:

        No voi vittu. Käskinkö saatana sinun vaihtaa yhtään mitään? Jos pyöräsi on kestänyt kaupungissa niin hyvä sinulle. Nejä rengasrikkoa on jo aika paljon muuten. Minäkin olen puhkonut F600:n kanssa tänä keväänä jo kahdet kumit. Se vain alkaa jossain vaiheessa kasvattaa kyrpää otsaan kun pitää vaihtaa ulkorengas ja sisäkumi samalla kertaa, muuten ei tule hyvä. Blizzardien kauppahinta ilman kaverialennusta on 70-80 euroa riippuu kaupasta ja sisäkumikin maksaa 7,80 euroa kipale.

        Jos menet hiekkatielle maantiepyörällä niin ihan oma asiasi. Minä puhkoin yhden kumin sillä lailla. Toisen kerran meni puhki sepeliin ja viimeksi puhkesi töyssyyn. Tuli snake bite. Jos meinaa hiekkatiella ajella kumejaan puhkomatta niin sitten pitää olla se markettihybridi tai maastopyörä. Maantiepyörällä se on ihan arpapeliä sattuuko joku terävä pikkukivi kohdalle. Jopokin on kaupungissa oikein hyvä kun etäisyydet ovat pieniä.

        Sekin huono puoli maantiepyörän kumeissa on, että niitä ei voi edes paikata. Kun sisäkumiin tulee reikä, se on kerralla entinen. Paikkaus ei kestä maantierenkaan sisäkumissa. Samalla se on ulkokumikin entinen koska siihen jää muuten reikä. Paikka sisäpuolella tekisi ikävän kyhmyn renkaaseen eikä se enää rullaisi kuin uusi. Siksi pitää vaihtaa koko satsi kerralla jos menee puhki.

        Siksi kaupunkiin sopii parhaiten joku maastopyörä tai leveärenkainen hybridi, samoin kuin hiekkatielle. Maantiepyörällä voi vetää sen 60-120 kilsaa matkaa motarin vartta, se kun on tasaista asfalttia.

        Ei siinä mitään. Tunturi F600 on muuten ihan helvetin hyvä ajettava, mutta kun saisi kumit kestämään. Lasinsirut, sepeli ja rotvallin reunat ovat maantiepyörän pahimmat viholliset. Joillakin saatanan nuijilla on vaan tapana viskoa kaljapullonsa katuun. Siitä pitäisi rangaista sähkötuolilla, koska sirut ovat eläinten ja pyöräilijöiden riesana kadulla.

        Ehkä en tehnyt asiaa tarpeeksi selväksi.
        Eli, heinäkuussa suunnittelemani reitti lähtee kyllä kaupungista, sitten tulee asfaltti tiet, joita sitten on reitilläni suurimmaksi osaksi. Tulen ajamaan yhden paikkakunnan halki, mutta sivuavasti. Loppumatkasta, noin 12 kilometriä on hiekkateitä.
        Pidän siitä, että 1.vaihde saisi olla "löysä" eli ylämäet menevät rennosti eikä tarvitse olla aivan hapoilla kun on ajanut mäen päälle (ja niitä mäkiä tulee olemaan jonkun verran!!)
        Luettuani kommenttejanne tähän mennessä näyttäisi siis siltä, että kannattaa lähteä ostamaan hybridi.
        Ja miten olikaan liikkeen kanssa? Joku tuolla mainitsi että tavan marketista kannattaisi lähteä etsimään. Vai miten on tavallinen pyöräliike?


      • a.p. kirjoitti:

        Ehkä en tehnyt asiaa tarpeeksi selväksi.
        Eli, heinäkuussa suunnittelemani reitti lähtee kyllä kaupungista, sitten tulee asfaltti tiet, joita sitten on reitilläni suurimmaksi osaksi. Tulen ajamaan yhden paikkakunnan halki, mutta sivuavasti. Loppumatkasta, noin 12 kilometriä on hiekkateitä.
        Pidän siitä, että 1.vaihde saisi olla "löysä" eli ylämäet menevät rennosti eikä tarvitse olla aivan hapoilla kun on ajanut mäen päälle (ja niitä mäkiä tulee olemaan jonkun verran!!)
        Luettuani kommenttejanne tähän mennessä näyttäisi siis siltä, että kannattaa lähteä ostamaan hybridi.
        Ja miten olikaan liikkeen kanssa? Joku tuolla mainitsi että tavan marketista kannattaisi lähteä etsimään. Vai miten on tavallinen pyöräliike?

        Ohessa linkki fillarilehden testiin.
        http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2007/Hybridit.pdf
        Tekniikan maailmassa oli tämän vuoden puolella testi myös.
        Osta pyöräliikkeestä, niin saat opastusta pyörän valintaan.


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        ReiskaS kirjoitti:

        Ohessa linkki fillarilehden testiin.
        http://www.fillari-lehti.fi/perus/jutut/2007/Hybridit.pdf
        Tekniikan maailmassa oli tämän vuoden puolella testi myös.
        Osta pyöräliikkeestä, niin saat opastusta pyörän valintaan.

        Hyrbiidi on sekasikiö, joka ei toimi oikein missään. On olemassa montakin pyörätyyppiä, jotka ovat mainittuun käyttöön parempia: maantiepyörä, retkipyörä, audaxpyörä jne.


      • alkup. Maantiepyöräilijä kirjoitti:

        Hyrbiidi on sekasikiö, joka ei toimi oikein missään. On olemassa montakin pyörätyyppiä, jotka ovat mainittuun käyttöön parempia: maantiepyörä, retkipyörä, audaxpyörä jne.

        ja yleensäkin kapearenkainen pyörä toimii hyväpintaisella asfaltilla. Hunommalle pinnalle hybridi on mitä omiaan. Miksi olet joka helvetin välissä tuputtamassa maantiepyörää ihmisille, joiden käyttötarkoitukseen se on epäsopiva?


      • alkup. Maantiepyöräilijä
        ReiskaS kirjoitti:

        ja yleensäkin kapearenkainen pyörä toimii hyväpintaisella asfaltilla. Hunommalle pinnalle hybridi on mitä omiaan. Miksi olet joka helvetin välissä tuputtamassa maantiepyörää ihmisille, joiden käyttötarkoitukseen se on epäsopiva?

        Käyttötarkoituksestahan on juuri kyse. Alkuperäisen kysyjän tarkoittamaan käyttöön retki-, audax- tai maantiepyörä on oikea valinta. Retkipyörien saatavuus ei ole kovin hyvä Suomessa. Audaxpyöriä, joka voisi olla se nappivaihtoehto, ei täältä saa käytännössä olenkaan. Jäljelle jää joko pyörän teettäminen, ostamienn ulkomailta tai maantiepyörä. Naisten mallina maantiepyörä on noista saatavuudeltaan siis paras.


    • MikkeI

      opiskelijalle olisi enemmän käyttöä peruspyörällä/citypyörällä. Kyllä 60:n kilometrin ajo sujuu millä tahansa kunnossa olevalla pyörällä, mutta tarkoitikohan 600:n kilometrin retkeä. Tuohon kolmensadan euron budjettiin uusista pyöristä taitaa mahtua 3-vaihteinen Insera Evolution, mutta tarjouksia kannttaa katsella tarkkaan. Ehkä jo kuukauden kulutua varastoja aletaan liikeiden pyörävarastoja hiljalleen hiljalleen tyhjennellä. Monissa kessostaloissa harrastetaan nykyään myöskin pyrävarastojen siivoustalkoita, mutta en oikein tiedä, mikä sitten on niistä löydettyjen merkitsemättömien pyörien kulkureitti eteenpäin. Vaasassa käydessäni kuukausi sitten oli esim. Viertolan pyöräliikkeen pihalla tarjouksessa Specialized Globe - kaunis cityhybridi hintaan 299:-, tosin vain Altus takavahíhtajalla.
      Kyllä tuohon matkaan riittää 7-vaihteinen ja mielestäni jopa kolmivaihteinenkin peli ja toimintavarmoja ja vähemmän huolto- ja säätötöitä kaipaavat yksivaihteiset kulkupelit. Jos retkellä on lastia kovasti, niin suurimmat ylämäet voi taluttaa ylös.
      Ylennsä käytetytistä ja kunnostetuista parhaat pelit viedään jo keväällä, mutta saattaa niitä kesän mittaan liikkeisiin ilmaantua.

    • MikkeI

      opiskelijalle olisi enemmän käyttöä peruspyörällä/citypyörällä. Kyllä 60:n kilometrin ajo sujuu millä tahansa kunnossa olevalla pyörällä, mutta tarkoitikohan 600:n kilometrin retkeä. Tuohon kolmensadan euron budjettiin uusista pyöristä taitaa mahtua 3-vaihteinen Insera Evolution, mutta tarjouksia kannttaa katsella tarkkaan. Ehkä jo kuukauden kulutua varastoja aletaan liikeiden pyörävarastoja hiljalleen hiljalleen tyhjennellä. Monissa kessostaloissa harrastetaan nykyään myöskin pyrävarastojen siivoustalkoita, mutta en oikein tiedä, mikä sitten on niistä löydettyjen merkitsemättömien pyörien kulkureitti eteenpäin. Vaasassa käydessäni kuukausi sitten oli esim. Viertolan pyöräliikkeen pihalla tarjouksessa Specialized Globe - kaunis cityhybridi hintaan 299:-, tosin vain Altus takavahíhtajalla.
      Kyllä tuohon matkaan riittää 7-vaihteinen ja mielestäni jopa kolmivaihteinenkin peli ja toimintavarmoja ja vähemmän huolto- ja säätötöitä kaipaavat yksivaihteiset kulkupelit. Jos retkellä on lastia kovasti, niin suurimmat ylämäet voi taluttaa ylös.
      Ylennsä käytetytistä ja kunnostetuista parhaat pelit viedään jo keväällä, mutta saattaa niitä kesän mittaan liikkeisiin ilmaantua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      258
      2386
    2. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      2085
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      100
      1805
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      115
      1639
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      175
      1203
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      65
      1190
    7. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      117
      1048
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      65
      1042
    9. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      60
      1036
    10. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      33
      1033
    Aihe