TMI Kuralle...Onko OY mahdollinen?

-SS-

Lyhyestä virsi kaunis....

Minulla on toiminimi, jossa oli monenlaista toimintaa mm. rakennusalaa..

Rakennushommat loppui kuin seinään, ja nyt on vakuutus, ja veromaksut rästissä...ei juuri muita velkoajia..

Ytj.stä ennakkoperintätietoni on verottajan puolesta lopetettu...onko konkurssi mahdollinen??? Makselen niitä sovitusti ulosottoon kuitenkin...

Tämä muu toiminta, joka oli toimarin oheella saattaisi olla seuraava mahdollinen bisnes, joten onko minulla mahdollisuuksia perustaa osakeyhtiötä, jos tilanne on mikä on???
Luottotiedot on mennyt...

Ystävällisin terveisin -SS-

14

3300

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -SS-

Lisäisin vielä edelliseen, että mikäli tiedät faktatietoa asiasta, niin vastaa.
      Jos et ole varma, niin älä vastaa...
      Oy:tä kaavailen siksi, koska siinä olisi paremmin liiketoimintaa...

Harmittavaa, että rakennushommat ei ollut erillisellä Oy:llä, koska sitten ei näet ongelmia olisi..

Joten suoraan kysymykseen suora, ja faktaperäinen vastaus.
      Ei diipadaapaa... Lämpimät kiitokset jo valmiiksi!! :) -SS-

• johtajaaaa!

isojen poikien hoitaa pisnesten tekoa! Keskity vaikka apparin hommiin KÖYHÄ!

• _SS-
        johtajaaaa! kirjoitti:

isojen poikien hoitaa pisnesten tekoa! Keskity vaikka apparin hommiin KÖYHÄ!

Haha! Tätä juuri tarkoitin...

On se hyvä, että aikuisilla ihmisillä on vielä aikaa leikkiä... Onnea loppuelämään!

Asiallisia vastauksia edelleen odotellessa..

Ystävällisesti:

-SS-

• Konkurssiin

Erota Oy.stä tuon rakennusalan lohkoamalla osakkeista pois osan joka on rakennustoimintaa ja laita rakennustoiminta jäihin päivää aukenevaa odottamaan tai konkurssiin .

• jryjtyj

Perusta uusi osakeyhtiö jonka nimissä alat harjoittaa toimintaa. Lopeta toiminimi, jolloin sen velat tulevat sinun kontollesi, mutta se tuskin haittaa jos luottotiedot on jo muutenkin menneet. Jos toiminimellä on kalustoa niin ne voit lopetuksen yhteydessä myydä ja maksaa velkoja pois ennen kuin vouti vie vehkeet ja myy huonoon hintaan. OY on kuitenkin aloitettu uudelta pohjalta ja on puhdas vanhoista synneistä.

• --SS

Eli uuden osakeyhtiön voi perustaa, vaikka toimari olisikin kuralla ja luottotiedot mennyt?

Sille ei siis ole mitään esteitä?

Sen olen kuullut, että ulosotto saattaa pidättää osuutesi osakkeista,tai esim. osinkoja yms... joilla se maksaa henk. koht. rästejä, Mikä sinällään on minulle ok, koska tarkoitus onkin kuitata aiemmat pois ja jatkaa eteenpäin...
        Muutamasta tonnista on kuitenkin vain kyse...Tosin, olen tehnyt sopimuksen ulosoton kanssa, joten maksan sitä erissä pois, ja toki kuittaa sitten, kun saumaa siihen on...

ELI kertaalleen vielä: On henkilö A, jolla ei ole luottotiedot kunnossa, jolla on TMI, jonka on ajatellut lopettaa, ja YTJhin on jo ennakkoperintä rekisteristä poistettu
        Haluaisi perustaa Osakeyhtiön, jolla aloittaisi muuta yritystoimintaa, kuin TMI voimassa olleena...

Katselin osakeyhtiön ehtoja, joissa vaan lukee, että perustajia tarvii olla 2, joista toinen varamies, ja perustajalla ei saa olla liiketoiminta kieltoa...
        Yritys ei saa olla myöskään konkurssissa, eli tällä näkisin, että kyseessä tarkoitetaan lähinnä jotain muuta osakeyhtiötä, jolla ei olisi valtuuksia toimia... Sinälläänhän TMI ei voi mennä konkurssiin, koska kyseessä on yksityinen henkilö,vaikkakin henk. koht. talous menisikin kuralle?!?!

Oytä perustaessa ei vaadita, että luottotietojen tulisi olla kunnossa, ainakaan siinä ei sellasta mainita...

Jos tähän tulee joku este, niin entä sitten jos jotkut muut tahot perustaa yrityksen, ja ostan kyseisen yrityksen osakekannan itselleni, jolloin se siirtyy kokonaan minulle...Voiko joku estää minua ostamasta yritystä???

Korostan, että tarkoituksena jatkaa leivässä pysymistä, ja taloustilanne johti toimarin ikävään tilanteeseen, joka on lähinnä suhdanteista johtuva juttu...
        Velkaa jäi muutaman tuhatta euroa, ja olen tällähetkellä palkallisella töissä, ja tarkoitus kääntää takaisku voitoksi muulla toimialalla..

Jälleen kerran jos tiedät, niin vastaa ja faktatiedoin, jos et ole asiasta varma,
        Kiitokset silti viestin noteeraamisesta!
        -SS-

• hgfhdf
        --SS kirjoitti:

Eli uuden osakeyhtiön voi perustaa, vaikka toimari olisikin kuralla ja luottotiedot mennyt?

Sille ei siis ole mitään esteitä?

Sen olen kuullut, että ulosotto saattaa pidättää osuutesi osakkeista,tai esim. osinkoja yms... joilla se maksaa henk. koht. rästejä, Mikä sinällään on minulle ok, koska tarkoitus onkin kuitata aiemmat pois ja jatkaa eteenpäin...
        Muutamasta tonnista on kuitenkin vain kyse...Tosin, olen tehnyt sopimuksen ulosoton kanssa, joten maksan sitä erissä pois, ja toki kuittaa sitten, kun saumaa siihen on...

ELI kertaalleen vielä: On henkilö A, jolla ei ole luottotiedot kunnossa, jolla on TMI, jonka on ajatellut lopettaa, ja YTJhin on jo ennakkoperintä rekisteristä poistettu
        Haluaisi perustaa Osakeyhtiön, jolla aloittaisi muuta yritystoimintaa, kuin TMI voimassa olleena...

Katselin osakeyhtiön ehtoja, joissa vaan lukee, että perustajia tarvii olla 2, joista toinen varamies, ja perustajalla ei saa olla liiketoiminta kieltoa...
        Yritys ei saa olla myöskään konkurssissa, eli tällä näkisin, että kyseessä tarkoitetaan lähinnä jotain muuta osakeyhtiötä, jolla ei olisi valtuuksia toimia... Sinälläänhän TMI ei voi mennä konkurssiin, koska kyseessä on yksityinen henkilö,vaikkakin henk. koht. talous menisikin kuralle?!?!

Oytä perustaessa ei vaadita, että luottotietojen tulisi olla kunnossa, ainakaan siinä ei sellasta mainita...

Jos tähän tulee joku este, niin entä sitten jos jotkut muut tahot perustaa yrityksen, ja ostan kyseisen yrityksen osakekannan itselleni, jolloin se siirtyy kokonaan minulle...Voiko joku estää minua ostamasta yritystä???

Korostan, että tarkoituksena jatkaa leivässä pysymistä, ja taloustilanne johti toimarin ikävään tilanteeseen, joka on lähinnä suhdanteista johtuva juttu...
        Velkaa jäi muutaman tuhatta euroa, ja olen tällähetkellä palkallisella töissä, ja tarkoitus kääntää takaisku voitoksi muulla toimialalla..

Jälleen kerran jos tiedät, niin vastaa ja faktatiedoin, jos et ole asiasta varma,
        Kiitokset silti viestin noteeraamisesta!
        -SS-

Olen otse pyörittänyt oy:tä 16 vuotta ja velkaataakkaa -90 luvun lamasta 200.000 euroa, luototiedot myös tietysti menneenä. Ulosottoa ei ole kiinnostanut yritykseni pätkääkään. Olen tosi maksanut joka kuu 1/3 palkasta voutille, ja velat sain kesäkuussa maksettua loppuun.

Ainut ongelma yritystä perustaessa on uusi luottotietolaki. Sen mukaan uuden oy:n luottotiedot ovat yhtäkuin hallituksen jäsenten luottotiedot, joten punaiselle menee, jos itse olet hallituksessa.
        Tietysti verovelkaakaan ei saisi hallituksen jäsenellä olla, jotta pääsee ennakkoperintärekisteriin. Ilman sitä työn saanti voi olla kiven alla.

• lisää
        hgfhdf kirjoitti:

Olen otse pyörittänyt oy:tä 16 vuotta ja velkaataakkaa -90 luvun lamasta 200.000 euroa, luototiedot myös tietysti menneenä. Ulosottoa ei ole kiinnostanut yritykseni pätkääkään. Olen tosi maksanut joka kuu 1/3 palkasta voutille, ja velat sain kesäkuussa maksettua loppuun.

Ainut ongelma yritystä perustaessa on uusi luottotietolaki. Sen mukaan uuden oy:n luottotiedot ovat yhtäkuin hallituksen jäsenten luottotiedot, joten punaiselle menee, jos itse olet hallituksessa.
        Tietysti verovelkaakaan ei saisi hallituksen jäsenellä olla, jotta pääsee ennakkoperintärekisteriin. Ilman sitä työn saanti voi olla kiven alla.

Kiitos vastauksestasi!

Osakeyhtiön pääsääntöinen tarkoitus olisi aluksi vain laskuttaa tekemästäni työstä, ja 1-2 vuoden jälkeen yrityksen aloittamisesta siirtyisin säännölliseen palkan maksuun jos se taloudellisesti olisi suinkin mahdollista..Koko tänä aikana toimisin siis vielä palkkatöissä toisaalla (palkan maksu, kun rokottaa yritystä eniten)...
        Tuona aikana kerryttäisin yritykselle tuloja, sekä maksukykyä, ja jos rahaa kertyy järkevä määrä, niin saattaisin osinkoakin pienen osuuden itselleni ehkä myöntää...

Osakeyhtiölle ei ole tarkoitus ottaa lainaa/ velkaa mistään, eikä yrityksellä ole tarkoitus toimia alihankkijana muille esim. rakennusyrityksille, joissa kovin tiukat määräykset urakoitsijoilleen on....
        Tosin joudun kyllä laskuttamaan muutamia isompia yrityksia palveluistani, mutta ns."aliurakoitsijana" en heille kuitenkaan toimi, vaan työsarkani on sinällään täysin itsenäistä....Kyseinen yritys ei siis toimi rakennusalalla, vaan pääsääntöisesti myynti, sekä konsultointipuolella...
        Yrityksen toiminta olisi alkuun olla eräänlainen laskutus ja holding yritys toisinsanoen.

Ajatuksena vaikka näin, että 3-4 vuoden toiminnan jälkeen, maksaisin riittävän osingon, jotta kykenisin kattamaan aiemmat velat pois, ja sitä kautta saisin rästini hoitoon ja paremman katteen jatkoa ajatellen...Toki luottotiedoissani kyseinen merkintä vielä muutaman vuoden sen jälkeen näkyy...

Lisää palautetta, joilla on asiasta tietoa/ kokemusta!

Kiitokset! -SS-

• maija meikäläinen
        lisää kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi!

Osakeyhtiön pääsääntöinen tarkoitus olisi aluksi vain laskuttaa tekemästäni työstä, ja 1-2 vuoden jälkeen yrityksen aloittamisesta siirtyisin säännölliseen palkan maksuun jos se taloudellisesti olisi suinkin mahdollista..Koko tänä aikana toimisin siis vielä palkkatöissä toisaalla (palkan maksu, kun rokottaa yritystä eniten)...
        Tuona aikana kerryttäisin yritykselle tuloja, sekä maksukykyä, ja jos rahaa kertyy järkevä määrä, niin saattaisin osinkoakin pienen osuuden itselleni ehkä myöntää...

Osakeyhtiölle ei ole tarkoitus ottaa lainaa/ velkaa mistään, eikä yrityksellä ole tarkoitus toimia alihankkijana muille esim. rakennusyrityksille, joissa kovin tiukat määräykset urakoitsijoilleen on....
        Tosin joudun kyllä laskuttamaan muutamia isompia yrityksia palveluistani, mutta ns."aliurakoitsijana" en heille kuitenkaan toimi, vaan työsarkani on sinällään täysin itsenäistä....Kyseinen yritys ei siis toimi rakennusalalla, vaan pääsääntöisesti myynti, sekä konsultointipuolella...
        Yrityksen toiminta olisi alkuun olla eräänlainen laskutus ja holding yritys toisinsanoen.

Ajatuksena vaikka näin, että 3-4 vuoden toiminnan jälkeen, maksaisin riittävän osingon, jotta kykenisin kattamaan aiemmat velat pois, ja sitä kautta saisin rästini hoitoon ja paremman katteen jatkoa ajatellen...Toki luottotiedoissani kyseinen merkintä vielä muutaman vuoden sen jälkeen näkyy...

Lisää palautetta, joilla on asiasta tietoa/ kokemusta!

Kiitokset! -SS-

Olin itse yrittäjä (toiminimellä) Firmalla meni huonosti, veroja jäi rästiin. Minut poistettiin ennakkoperintärekisteristä. Tämä taas teki sen että luottoyhtiöt saivat tästä päätellä että minulla ongelmia verottajan kanssa=velkaa liikaa. Lopetin yritystoiminnan. Perustin vuoden päästä OY:n. Hö, menin pankkiin koska tarvittiin tili jonne maksan osakepääoman. En saanut, koska minulla luottotiedoissa merkintä. Siis oikeasti, ei kelpaa edes pankille asiakkaaksi tallentamaan rahaa! No yksi pankki suostui avaamaan perustettavalle osakeyhtiölle tilin ja rekisteröiminen eteni. Kaupparekisteriin merkittiin, mutta ennakkoperintärekisteriin OY ei pääse ennenkuin minä osakkaana olen maksanut vanhat verovelat pois. Että näin. Nyt sitten pyöritän OY:tä vuoden moitteettomasti (näin ollen pääsee ennakkoperintärekisteriin) ja maksan verottajalle 13% toiminnan tuotosta ennakonpidätystä.

• Björn
        maija meikäläinen kirjoitti:

Olin itse yrittäjä (toiminimellä) Firmalla meni huonosti, veroja jäi rästiin. Minut poistettiin ennakkoperintärekisteristä. Tämä taas teki sen että luottoyhtiöt saivat tästä päätellä että minulla ongelmia verottajan kanssa=velkaa liikaa. Lopetin yritystoiminnan. Perustin vuoden päästä OY:n. Hö, menin pankkiin koska tarvittiin tili jonne maksan osakepääoman. En saanut, koska minulla luottotiedoissa merkintä. Siis oikeasti, ei kelpaa edes pankille asiakkaaksi tallentamaan rahaa! No yksi pankki suostui avaamaan perustettavalle osakeyhtiölle tilin ja rekisteröiminen eteni. Kaupparekisteriin merkittiin, mutta ennakkoperintärekisteriin OY ei pääse ennenkuin minä osakkaana olen maksanut vanhat verovelat pois. Että näin. Nyt sitten pyöritän OY:tä vuoden moitteettomasti (näin ollen pääsee ennakkoperintärekisteriin) ja maksan verottajalle 13% toiminnan tuotosta ennakonpidätystä.

tästä. Voit omistaa osakkeita ihan huoletta. Itse tein näin. Ostin valmiin OY:n ja vaimoni ( entinen ) oli siinä hallituksen varsinainen jäsen. Enempää henkilöitä ei tarvi. Osakkeet oli minun omistuksessa alunpitäen eli olin ainoa osakkenomistaja. EPR ,pankkitili, puhelinliittymä, auto ( osamaksulla ) ym.ym oli hoidettu ja parin kuukauden päästä pidin ylimääräisen yhtiökokouksen jossa vaihdoin hallituksen. ( se on vain yksi paperi ) Tämän jälkeen yhtiössä ei ollut muita henkilöitä kuin minä. Ja homma pyöri. Ulos-ottoasiaa vielä. Kun teet OY:lle töitä, maksat siitä myös itsellesi palkkaa, josta vouti vie omansa. Mutta, jospa otatkin osan palkasta päivärahoina ja kilometri korvauksina? Ne on verotonta tuloa ja voit loistavasti kohentaa ansiotasoasi. Silloin vain oltava oma auto.

Jatka yrittämistä, aina löytyy joku ratkaisu.

• kiitollinen_
        Björn kirjoitti:

tästä. Voit omistaa osakkeita ihan huoletta. Itse tein näin. Ostin valmiin OY:n ja vaimoni ( entinen ) oli siinä hallituksen varsinainen jäsen. Enempää henkilöitä ei tarvi. Osakkeet oli minun omistuksessa alunpitäen eli olin ainoa osakkenomistaja. EPR ,pankkitili, puhelinliittymä, auto ( osamaksulla ) ym.ym oli hoidettu ja parin kuukauden päästä pidin ylimääräisen yhtiökokouksen jossa vaihdoin hallituksen. ( se on vain yksi paperi ) Tämän jälkeen yhtiössä ei ollut muita henkilöitä kuin minä. Ja homma pyöri. Ulos-ottoasiaa vielä. Kun teet OY:lle töitä, maksat siitä myös itsellesi palkkaa, josta vouti vie omansa. Mutta, jospa otatkin osan palkasta päivärahoina ja kilometri korvauksina? Ne on verotonta tuloa ja voit loistavasti kohentaa ansiotasoasi. Silloin vain oltava oma auto.

Jatka yrittämistä, aina löytyy joku ratkaisu.

En ole alkuperäinen kirjoittaja mutta mietin samaa ongelmaa, itselläni on henkilökohtainen luottotietomerkintä joka tosin vanhenee alkukesästä 2010. Olen perustamassa yritystä ja nyt mietinkin miten tän asian kanssa toimin. Kiitos sinulle neuvoista!

• YrittäjäSUomessa

Eli ensinnäkin jos luottotiedoissa on häikkää ja velkaa perässä, niin tämä EI ole este osakeyhtiön perustamiselle. Jos olet velkaa verottajalle, et välttämättä saa yritystäsi ennakonperintärekisteriin. Tämä voi haitata laskutuksessa jos laskutat työstä. Eli tällöin laskun maksajan (asiakkaasi) tulisi pidättää tästä ennakonpidätys ja tilittää se verottajalle puolestasi. Mikäli laskutat tavaraa, ei ole väliä oletko rekisterissä. Et kuitenkaan voi siis laskuttaa pelkkää taloa jos olet sen itse rakentanut, vaan tällöin siinä pitää eritellä työn osuus, ja siitä osuudesta pidätetään ennakonpidätys asiakkaasi toimesta. Kaikki ei kuitenkaan tarkista oletko rekisterissä joten... Mutta OY:n voi perustaa vaikka olisit kuinka kuralla.

Ulosotto ei vie firmaasi, ei ainakaan jos sillä ei ole mitään arvoa. Jos siellä on valtava omaisuus ja rahaa kuin rosvopäälliköllä niin tällöin he voivat ulosmitata osakkeesi ja myydä ne.

HUOMIOT! Sovi verottajan kanssa maksusuunnitelma veroista ennen kuin perustat OY:n. Tällöin pääset 99% varmuudella ennakonperistärekisteriin. Sovi ulosoton kanssa kuukausi maksusi ja pysy niissä, niin eivät kiinnostu yrityksestäsi.

Osakeyhtiössä omistaja / hallitus / mahdollinen toimitusjohtaja eivät ole vastuussa henkilökohtaisesti OY:n veloista ja veroista. Eli jos firma kaatuu, velat eivät tule perääsi vaan kuolevat firman mukana. POIKKEUKSENA tietenkin mahdolliset lainat jos olet niitä itse takaamassa.

Perustajia OY:ssä tulee olla YKSI. Lisäksi tarvitaan hallitusken varajäsen, joka on siis vain nimi. Tällä ihmisellä ei ole mitään oikeuksia toimia firman nimissä eikä hänellä ole valtaa. Se vain on tällainen =) Eli siinä voi olla vaikka puolisosi tiedot.

Perustaessa tarvitsee 2500 euroa osakepääomaan (minimi) sekä 360e perustamismaksua. Perustamismaksun menetät, mutta tämä 2500 euroa jää yrityksesi tilille. Se vain tarvitsee olla perustamisvaiheessa. Rahan voi myös vain kierrättää tilillä ja nostaa heti pois. Pitää olla vain kuitti että raha on firman tilille laitettu.

Pankki voi evätä tilinavauksen jos luottotiedoissa on häikkää. Jos näin käy, niin sitten menet vain toiseen pankkiin. Tähän on tulossa muutos, sillä kaikkien yritysten on saatava normaali tili (tili, VisaElectron ja nettitunnukset). Koskee myös yksityishenkilöitä.

HUOM! Yrityksen perustamispapereista ei sitten kannata maksaa satoja euroja. Netissä on firma joka tekee ne 20 eurolla, joka on mielestäni maksimihinta koska ne löytää netistä myös ilmaiseksi. Tilitoimistot ja lakitoimistot ottavat jopa 1000 euroa papereista, vaikka heillä on pohjat valmiina. Muuttavat sinne vain uuden firman tiedot ja taustahenkilöt. Työmäärä 20min.

• mari ja kari

mikä firma se olis kuka netissä sen 20 tekee? olisin kans kiinostunu siitä.
      mari

• Säästööööö

Ne voi nykyään täyttää itse netissä ilmaiseksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?

Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt
      Tanssii tähtien kanssa
      79
      1965
    2. Taas poistuu ABC, nyt Salossa

Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on
      Maailman menoa
      115
      1842
    3. Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen

Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-20123694
      Maailman menoa
      302
      1525
    4. Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä

Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä
      Maailman menoa
      250
      1429
    5. Millainen luonne sinä olet?

Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä
      Ikävä
      188
      1290
    6. Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen

kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.
      Ikävä
      45
      1157
    7. Mukavaa maanantai päivää

Hyvää huomenta. 🐺❄️⚜️☕🧡
      Ikävä
      213
      1099
    8. Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...

...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös
      Maailman menoa
      302
      1008
    9. Mitä kivaa sanoisit kaivatullesi?

Vai osaatko sanoa toisista mitään hyvää?
      Ikävä
      88
      986
    10. Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle

"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm
      Maailman menoa
      225
      968
    Aihe