Veneen pohjan pesu noston yhteydessä?

Taiga11

Syksyä pukkaa ja pitäisi veneen nostoa miettiä...

Miten porukat puhdistaa veneen pohjan levästä ja muusta kesän aikana kertyneestä mönjästä? Itselläni ei tietysti ole painepesuria tai makeaa vettä helposti saatavilla... Onko olemassa yrityksiä, jotka tulee pesemään pesemään pohjan pk-seudulla (5-metriselle daycruiserille)?

22

9410

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pesusta

      Tänä syksynä käytin itse ensimmäisen kerran oksaalihappo pitoista pesuainetta (Navecare). Lika valuu pois muutaman minuutin vaikuttamisen jälkeen jonka jälkeen huuhtelu vedellä. Kannattaa huuhdella myös mahdollista alla olevaa traileria koska saattaa syövyttää sen pintaa. Pesuaineet olivat keväällä Kipparin testissä ja kaksi ainetta taisi erottua joukosta (Hempel ja Navecare), hinnat 16-19€ pullo.

      En kyllä lähtisi maksamaan pesusta mutta hankalaa tietysti jos huuhteluvettä ei ole saatavilla.

    • pepusieni

      Ota jalka kauniiseen käteen ja kävele venerantasi tai muun seuran ilmoitustaululle. Luultavasti löytyy useammankin pesijän mainokset.

    • solenoidi

      Kun paatti on ylhäällä vetelen petkeleellä irtopaskan niin hyvin kuin vain on mahdollista pois. Jo noston alkuvaiheessa olen laittanut puolitetun 200 litran tynnyrin alle tulet ja siinä pesuvesi lämpiää. Puut, tynnyrin ja pesuveden roudaan paikalle peräkärryllä. 20 litran betoniämpäriin teen tuhdin seoksen kloriittia lämmintävettä. Karkealla lyhytpiikkisellä ja varrellisella juuriharjalla hankaamaan voimakkaasti niin jo lähtee. Lopuksi huuhtelu pelkällä vedellä.
      Näin tein ennen, mutta painepesuri on nykyään halpa kapine ja virtaa saa agrekaatista jos tolppaa ei ole. Jos omaa kaattia ei ole voi sellaisen edullisesti vuokrata vuorokaudeksi rakennuskonevuokraamosta. Painepesuri tarvitsee vettäkin huomattavasti vähemmän kuin käsinpesu.

    • -Mika-

      Tai harjalla/vedellä. Merisatamassa kiertelee syksyllä veneiden noston aikaan pari, kolme porukkaa, joilla on pakussa polttomoottorikäyttöinen painepesuri ja kuution vesisäiliö. Ottavat pari kympppiä veneen pohjan ja kylkien pesusta. Jos nosto menee kovin myöhäiseksi, niin oma pesuri ja parin kymmenen litran vesikannu auton takakonttiin ja pesen itse niiden avulla. Pitkävartinen pehmeä lattiaharja -tyyppinen harja pahimpien kohtien hinkkaamiseen auttaa myös kummasti. Mitään kummempia aineita en ole tainnut käyttää, korkeintaan tilkka fairia vesilinjan rasvakerroksen poistoon.

      • 8+20

        Kyllä se apteekista ostettu oxaalihappo helpottaa pesua. Ei tartte harjata. Hyvät veneenpesuaineet sisältävät nimenomaan tätä ainetta, mutta litrahinta kymmenkertaistuu.


      • mickke
        8+20 kirjoitti:

        Kyllä se apteekista ostettu oxaalihappo helpottaa pesua. Ei tartte harjata. Hyvät veneenpesuaineet sisältävät nimenomaan tätä ainetta, mutta litrahinta kymmenkertaistuu.

        Kiiti
        hyvä vinkki


      • -Mika-
        8+20 kirjoitti:

        Kyllä se apteekista ostettu oxaalihappo helpottaa pesua. Ei tartte harjata. Hyvät veneenpesuaineet sisältävät nimenomaan tätä ainetta, mutta litrahinta kymmenkertaistuu.

        Oletko käyttänyt sitä myös pohjaan? Siis myrkkymaaliin? Itse olen sillä pessyt lähinnä tummentumia gelcoatista. Siihen aivan ylittämätön aine.


    • Taiga11

      Näistä kiertävistä pesuporukoista kuulee aina huhua, mutta olisko jollain tarkempaa tietoa esim yhteystietoja Helsingin alueelta?

      • tax inspector

        olla kuititionta homma ja siksi yhteystietoja vaikea saada. Ilmoitustauluilla ja aidoissa on venepaikoilla yhteystietoja, mutta viikonloppuisin kaverit pörrää nostoautojen perässä, eli suunnista sinne missä veneitä nostellaan nostureilla, siellä on myös pesupalveluita.


    • bavaria 42

      tiedän ainakin yhden alan yrityksen Vantaan Painepesu oy.
      pesee hyvin ja tulee paikalle kun sovit ajan täs on nro 0400 313690

    • Nainen ruorissa :)

      yritin tulkita viestiketjua, mutta hiukan jäi epävarma olo... ELI - voiko tuolla laimennetulla oksaalihappo liuoksella puhistaa ( sumuttaa huuhdeella) myös myrkkymaalittoman lasikuituisen veneen pohjan??

      • mutta ...

        Esim Motonetista saa valmista kamaa (Starbrite Hull Cleaner), joka on oksaalihappoa, mutta aika sikahintaista. Sen ohjeissa sanotaan, että mitään kovaa harjaamista ei kuitenkaan samalla suositella. Anna siis sen kemiallisen reaktion vaikuttaa äläkä suotta kuuraa samalla; aineen levitys sienellä jai sumutinpullolla riittää. Kokeile pienelle alueelle, niin huomaat miten se aine pelittää.

        Itse olen kuitenkin huomannut, että kylmässä aine ei toimi, ts. se reaktio ei oikein lähde käyntiin. n. 5 on ainakin ihan liian kylmää. Olenkin parina kesänä vaan painepesurilla ja harjalla ottanut sen mikä suosiolla irtoaa, ja sitten kevään lämmössä putsannut oksaalihapolla puhtaaksi, jos jäi nosto myöhäiseen ts. kylmille keleille.

        Oksaalihapolla on myös ikävä tapa syövyttää trailerin sinkkipintaa. Joskus kokeilin ruiskuttaa ensin painepesurin avulla emäksistä pesuliuosta traileriin ennen kuin aloin laittaa oksaalihappoa veneen pohjaan. Sitten huuhtelin veneen pohjan painepesurilla ja myös tietysti trailerin.


      • mutta...
        mutta ... kirjoitti:

        Esim Motonetista saa valmista kamaa (Starbrite Hull Cleaner), joka on oksaalihappoa, mutta aika sikahintaista. Sen ohjeissa sanotaan, että mitään kovaa harjaamista ei kuitenkaan samalla suositella. Anna siis sen kemiallisen reaktion vaikuttaa äläkä suotta kuuraa samalla; aineen levitys sienellä jai sumutinpullolla riittää. Kokeile pienelle alueelle, niin huomaat miten se aine pelittää.

        Itse olen kuitenkin huomannut, että kylmässä aine ei toimi, ts. se reaktio ei oikein lähde käyntiin. n. 5 on ainakin ihan liian kylmää. Olenkin parina kesänä vaan painepesurilla ja harjalla ottanut sen mikä suosiolla irtoaa, ja sitten kevään lämmössä putsannut oksaalihapolla puhtaaksi, jos jäi nosto myöhäiseen ts. kylmille keleille.

        Oksaalihapolla on myös ikävä tapa syövyttää trailerin sinkkipintaa. Joskus kokeilin ruiskuttaa ensin painepesurin avulla emäksistä pesuliuosta traileriin ennen kuin aloin laittaa oksaalihappoa veneen pohjaan. Sitten huuhtelin veneen pohjan painepesurilla ja myös tietysti trailerin.

        ei parina kesänä vaan syksynä


      • Nainen ruorissa :)
        mutta ... kirjoitti:

        Esim Motonetista saa valmista kamaa (Starbrite Hull Cleaner), joka on oksaalihappoa, mutta aika sikahintaista. Sen ohjeissa sanotaan, että mitään kovaa harjaamista ei kuitenkaan samalla suositella. Anna siis sen kemiallisen reaktion vaikuttaa äläkä suotta kuuraa samalla; aineen levitys sienellä jai sumutinpullolla riittää. Kokeile pienelle alueelle, niin huomaat miten se aine pelittää.

        Itse olen kuitenkin huomannut, että kylmässä aine ei toimi, ts. se reaktio ei oikein lähde käyntiin. n. 5 on ainakin ihan liian kylmää. Olenkin parina kesänä vaan painepesurilla ja harjalla ottanut sen mikä suosiolla irtoaa, ja sitten kevään lämmössä putsannut oksaalihapolla puhtaaksi, jos jäi nosto myöhäiseen ts. kylmille keleille.

        Oksaalihapolla on myös ikävä tapa syövyttää trailerin sinkkipintaa. Joskus kokeilin ruiskuttaa ensin painepesurin avulla emäksistä pesuliuosta traileriin ennen kuin aloin laittaa oksaalihappoa veneen pohjaan. Sitten huuhtelin veneen pohjan painepesurilla ja myös tietysti trailerin.

        .. ja vahvisti minua, ehkä tämä oksaalihappolitkutus jää kevääseen koska vene vielä nyt vedessä ja nyt on tärkeintä saada se ylös ennen riitettä, enemmät mömmöt pois ja sitten keväällä uudella innolla.... kun talvisäilö ei ole lämpimässä... hyvää syksyä ja uusia laineita odotellen. kiitos


      • mutta ...
        Nainen ruorissa :) kirjoitti:

        .. ja vahvisti minua, ehkä tämä oksaalihappolitkutus jää kevääseen koska vene vielä nyt vedessä ja nyt on tärkeintä saada se ylös ennen riitettä, enemmät mömmöt pois ja sitten keväällä uudella innolla.... kun talvisäilö ei ole lämpimässä... hyvää syksyä ja uusia laineita odotellen. kiitos

        tosin vielä sellainen varaus, että jos pohjaan on kiinnittynyt näkkiä, niin siihen tuo oksaalihappo ei oikein pure, vaikka kaiken muun vitivalkoiseksi näppärästi putsaakin. Näkkiin puolestaan puree suolahappopohjainen kama, esim Starbrite EZ-OFF
        http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-7612
        (sitten kun reaktio näkinkuorien kalkin kanssa alkaa, niin se reaktiosta leviävä kaasu on tosi pistävää ja käy hengitykseen ulkotiloissakin, kokemusta on = jos moista ainetta joudut käyttämään, niin varo silmiä ja hommaa esim tällainen naamari:
        http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.axl/?ObjectPath=/Shops/Suojalaite/Products/3M4255)

        Ja tuo näkinpoistoaine on siis yhtä sikahintainen kuin se Hull Cleaner:
        http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-7595

        Juu, ja itse olen vääntäny nykyään veneeni pois trailerilta pukeille ennen kuin alan noiden happopohjaisten aineiden kanssa pelaamaan - ihan vaan persaukisena trailerin sinkitystä säästääkseni.


      • Nainen ruorissa
        mutta ... kirjoitti:

        tosin vielä sellainen varaus, että jos pohjaan on kiinnittynyt näkkiä, niin siihen tuo oksaalihappo ei oikein pure, vaikka kaiken muun vitivalkoiseksi näppärästi putsaakin. Näkkiin puolestaan puree suolahappopohjainen kama, esim Starbrite EZ-OFF
        http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-7612
        (sitten kun reaktio näkinkuorien kalkin kanssa alkaa, niin se reaktiosta leviävä kaasu on tosi pistävää ja käy hengitykseen ulkotiloissakin, kokemusta on = jos moista ainetta joudut käyttämään, niin varo silmiä ja hommaa esim tällainen naamari:
        http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.axl/?ObjectPath=/Shops/Suojalaite/Products/3M4255)

        Ja tuo näkinpoistoaine on siis yhtä sikahintainen kuin se Hull Cleaner:
        http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-7595

        Juu, ja itse olen vääntäny nykyään veneeni pois trailerilta pukeille ennen kuin alan noiden happopohjaisten aineiden kanssa pelaamaan - ihan vaan persaukisena trailerin sinkitystä säästääkseni.

        .. ei ole kokemusta tai muistikuvaa aiemmilta vuosilta onko noita näkkei ollut... Kiitti vielä ja huomenna hommiin siis !


      • ex-cleaner
        Nainen ruorissa kirjoitti:

        .. ei ole kokemusta tai muistikuvaa aiemmilta vuosilta onko noita näkkei ollut... Kiitti vielä ja huomenna hommiin siis !

        on ja järvessä ei. Eli näkki on suolaisen veden haastae.


      • oksaali ossi
        mutta ... kirjoitti:

        tosin vielä sellainen varaus, että jos pohjaan on kiinnittynyt näkkiä, niin siihen tuo oksaalihappo ei oikein pure, vaikka kaiken muun vitivalkoiseksi näppärästi putsaakin. Näkkiin puolestaan puree suolahappopohjainen kama, esim Starbrite EZ-OFF
        http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-7612
        (sitten kun reaktio näkinkuorien kalkin kanssa alkaa, niin se reaktiosta leviävä kaasu on tosi pistävää ja käy hengitykseen ulkotiloissakin, kokemusta on = jos moista ainetta joudut käyttämään, niin varo silmiä ja hommaa esim tällainen naamari:
        http://kauppa.suojalaite.fi/epages/Suojalaite.axl/?ObjectPath=/Shops/Suojalaite/Products/3M4255)

        Ja tuo näkinpoistoaine on siis yhtä sikahintainen kuin se Hull Cleaner:
        http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-7595

        Juu, ja itse olen vääntäny nykyään veneeni pois trailerilta pukeille ennen kuin alan noiden happopohjaisten aineiden kanssa pelaamaan - ihan vaan persaukisena trailerin sinkitystä säästääkseni.

        marine cleanilla lähtee näkkikin aikahyvin pois, mutta sehän ei olekkaan oksaalihappo. eikä ole hinnan kiroissa.


    • kippari4

      marine clean on kaikkein parasta pohjan puhdistusainetta. lika katoaa itsestään levityksen jälkeen myös vesirajasta. huonopuoli on ettei sovi alumiiniveneille

      • marine2

        Täältä myös ääni marine cleanille. ollaan käytetty sitä yli kymmenen vuotta . levitys,odotus ,huuhtelu painepesurilla niin pohja puhdas sekä vesiraja kiiltävän vitivalkoinen. vene meressä siis.
        samalla aineella muuten lähtee aluvanteet täysin puhtaaksi ja kiiltäväksi


    • Matador 8000XR
    • NoToMarineClean

      Ostin viikonloppuna Marine Cleanin. Oli isot odotukset, että toimisi edes jotenkuten valkoiseen pulpettiveneeseeni, jossa peräpäässä pakokaasusta johtuvat mustat rajat (vaikka olen koettanut kesken kauttakin ihan perusaineilla pitää puhtaana)

      PETTYMYS!!!!

      Annoin aineen vaikuttaa ohjeiden mukaisesti ja tein välihuuhtelut todella hyvällä painepesurilla.

      EI MITÄÄN VAIKUTUSTA Marine Cleanilla. Aivan samat rajat. Tuli vain hitonmoinen homma kun oli vielä pakko pestä ja vahata vene tämän jälkeen, ettei pinttyisi rumia jälkiä. AInoastaan pilasi kaikki muoviset saranat ym. ym. jotka jäivät valkopilkullisiksi. No tämä oli toki oma vika.

      En voi ainakaan suositella ainetta oikein mihinkään, koska kyljetkin olivat aivan samanlaiset kuin ennen käsittelyä. Hukkaan meni rahat, kun ei ollut halvin aine ja teetti paljon lisätyötä. Mihin Marine Cleania sitten pitäisi käyttää?!? Kai nyt muillakin samoja kokemuksia`???

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Yritin nainen

      Kaikkeni ettei meidän välille syntyisi mitään. Tiesin jo hyvin alussa että sinä olet minun heikko kohta. Lopulta kuitenk
      Ikävä
      90
      1768
    2. Miksi et voi

      Soittaa tai laittaa viestiä
      Ikävä
      118
      1482
    3. Käärijä jättäytyy pois illan viisufinaalista

      https://www.is.fi/viihde/art-2000010420075.html Voi voi sentään! Kuka nyt Suomen pisteet jakaa. Tosi pölvästiä käytöstä
      Maailman menoa
      110
      995
    4. Iso ikävä sinua nainen

      Aina vain, ei helpota millään. Ainoa varma helpotus olisi se et oltais yhdessä. Mutta se ei sinulle sovi.
      Ikävä
      31
      966
    5. Mistä tykkäät

      Erityisesti kaivattusi olemuksessa
      Ikävä
      45
      832
    6. Kaikkien Vuosien Äitien Äiti

      Huomenna aamulla MTV:ssä vaihteeksi taas linssiluteet Martina ja isällään asuva tytär Vicotria ylistämässä toisiaan . Ai
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      718
    7. Nainen, joskus päivällä kun tulet mieleen

      Olen puuhailemassa jotakin, yhtäkkiä ajattelen sinua, että olisit minun ja pääsisin iloitsemaan läsnäolostani, silloin k
      Ikävä
      30
      691
    8. Nainen, monta kertaa epäilin sinua

      ja koit sen syytöksinä ja ehkä jonkinlaisena vihan tai antipatian osoituksena, etten esim. sietänyt sinua tai oletin sin
      Ikävä
      51
      691
    9. Tunnustan nyt

      Tykkään katsella sua😍
      Ikävä
      32
      666
    10. Hyvää yötä

      Naiselle, joka ikävöi. 🩷
      Ikävä
      25
      623
    Aihe