Hesan slangissa turkkilaisia sanoja

Operetin kummitus

Mistäpä muualtakaan sana "dille" olisi tullut kuin turkista. Siellä se tosin lausutaan joteensakin "dili" tai "dilli" (suunnilleen 1 1/2 ällää). Mutta miten "dorka" on tullut merkitsemään Hesassa dorkaa? Kumma juttu.

Jos pysytään nimittelyasioissa, "inek", "esek" tai "domus" ovat kai olleet hesalaisille liian maalaisia sanoja omaksuttaviksi.

7

2049

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Op. kumm.

"Dilli" tarkoittaakin suulasta. Se selittää lauseen (kirjoitan kuten lausutaan): Bala-bala, dilli inek! Siis suunnilleen: Hölö-hölö, suulas lehmä! Kaunista mutta totta. Ei se mitään, kyllä sadan vuoden takaiset hesalaiset ovat hekin voineet ymmärtää dilli-sanan merkitsevän dilleä.

• Dork on amerikan kieltä, tarkoittaen typerystä. Sanalla _ei_ ilmeisesti ole etymologisia yhtymäkohtia venäjän kielen sanaan durak (дурак), joka tarkoittaa myös tyhmyriä tai hölmöä.

• Op. kumm.

Eikös amerikan kielen sana "dork" tarkoita pikemminkin emotionaalisesti kuin kognitiivisesti vajaata ihmistä, kusipäätä?

• Löytävinäni

Suomenkielisessä Urbaanissa sanakirjassa esitetään tällaista:

”etymologia venäjän sanasta "durak" = hullu, hölmö”

http://urbaanisanakirja.com/word/dorka/

Amerikankieliselle dork-sanalle löytyy ulkomaankielisestä diktionariosta selityksiä riittämiin:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=dork

Mitä stadin slangin dorka-sanaan tulee, niin minun korvissani se kuulostaa parhaalta, kun siiinä tavallisen r:n tilalla lausutaan Jöřn Donneřin ř.

• Löytävinäni kirjoitti:

Suomenkielisessä Urbaanissa sanakirjassa esitetään tällaista:

”etymologia venäjän sanasta "durak" = hullu, hölmö”

http://urbaanisanakirja.com/word/dorka/

Amerikankieliselle dork-sanalle löytyy ulkomaankielisestä diktionariosta selityksiä riittämiin:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=dork

Mitä stadin slangin dorka-sanaan tulee, niin minun korvissani se kuulostaa parhaalta, kun siiinä tavallisen r:n tilalla lausutaan Jöřn Donneřin ř.

Itse varoisin siteeraamasta mitään netin urbaaneja sanakirjoja missään vakavissa yhteyksissä. Ne ovat nettiyhteisön vapaasti kokoamia eli yleisesti perseestä.

• Löytävinäni
        Kollimaattori kirjoitti:

Itse varoisin siteeraamasta mitään netin urbaaneja sanakirjoja missään vakavissa yhteyksissä. Ne ovat nettiyhteisön vapaasti kokoamia eli yleisesti perseestä.

Näillä palstoilla noita sopinee hyvinkin siteerata. Ainakin minä siirrän vaihteen vapaalle tälle ”tiedepalstalle” tullessani.

Viihdettä, viihdettä!

• Agmont

Dille on muodostunut sanasta delirium (delirium tremens = juoppohulluus).

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miika Elamo kuoli

En tiedä kuka on mutta oli kuollut pariisi
      Maailman menoa
      168
      17959
    2. Haloo hallitus ! Millä eväillä rakennetaan oikeasti kaikille hyvinvointia ?

Maailman onnellisimmalla kansalla ei ole toivoa näköpiirissä. Moni suomalainen tuntee toivottomuutta. Tuoreen Sukupolvi
      Salo
      116
      11986
    3. Miika elomo

Miika elomo meni naimisiin 4.2 Maria aution kanssa. Onko tämä sama Maria Autio joka seurusteli Jare brandin kans ja meni
      Turku
      39
      8507
    4. Hyvää huomenta miehelle

Tähän ihan lähelle. Turhaa se on kai tänne kirjoittaa. Et sinä taida täällä kauheasti aikaasi kuluttaa, tai sitten et va
      Ikävä
      33
      4911
    5. Mitä haluaisit sanoa

Kaivatullesi nyt
      Ikävä
      146
      1565
    6. Mietitkö koskaan

Suodaanko meille enää mahdollisuutta kohtaamiseen....?
      Ikävä
      92
      1323
    7. Kuinka löytää uusi rakas rinnalle yli 60 vuotiaana naisena? Avuksi Tinder vai mikä?

Kaikki tahtoo rakastaa iästä riippumatta. Kysymys kuuluukin, mistä löytää miehiä, kun ikää alkaa olla mittarissa: harras
      Miten mies isketään?
      29
      1003
    8. Matteuksen sanoma: TEOT PELASTAVAT

Matteuksen evankeliumin otsakkeeksi sopisi TEOT PELASTAVAT. Matteus poikkeaa muista evankeliumeista radikaalisti ja päät
      Luterilaisuus
      448
      974
    9. Jos joutuisit

Kaivattusi kanssa jumiutuneeseen hissiin niin miten menisi?
      Ikävä
      89
      971
    10. MTV: Erika Vikman paljastaa pitkäksi venähtäneestä juhlimisesta UMK-voiton jälkeen: "En mä..."

Onnea UMK-voitosta, Erika Vikman! ICH KOMME! Ja tsemppiä toukokuiseen Euroviisu-mittelöön Sveitsissä. Lue Erikan juhlai
      Suomalaiset julkkikset
      42
      928
    Aihe