Kerrostaloon soveltuva koirarotu etsinnässä!

Yachada

Elikkäs, asun kerrostalossa ja olen miettimässä soveltuvaa koirarotua :) Ehtoja olisi:
- Helppohoitoinen turkki
- Aloitelijalle sopiva
- Kerrostaloon sopiva (= ei herkkähaukkuinen)
- Säkäkorkeus mielellään alle 55cm
- Ainakin suht. helppo kouluttaa

Ajattelin ainakin kokeilla joko tokoa tai agilityä, mutta rodun ei silti tarvitse olla mikään "tämän kanssa pärjäät hyvin kisoissa", koska ajattelin ihan harraste mielessä!

41

8767

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • savahava

      Pieni mutta niin viisas!

    • Hukka-Musti

      Kyllä yleensä koira kuin koira kasvaa kerrostalossa hiljaiseksi. Kun koira pennusta saakka kasvaa äänten ja ihmisten keskellä, niin ei se viitsi aikuisena yhtäkkiä ruveta niihin haukunnalla turhia kommunikoimaan. Tunnen, tai ainakin olen tavannut, kerrostalossa asuvia suomenpystäreitä ja kerrostalossa asuvan kaukkarin. Sosiaalisiksi ja hiljaisiksi ovat kasvaneet ympäristön johdosta.

      Olisiko sopiva rotuvalinta jokin seuraavista:

      Kooikerhondje: http://www.kooikerhondje.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=129&Itemid=27&lang=fi

      Tanskalais-ruotsalainen pihakoira: http://www.pihakoirat.net/rotu.html

      Buhund: http://buhundyhdistys.net/buhund.php

      Borderterrieri: http://www.borderi.fi/sivu/sopiiko rotu sinulle

      Irlanninterrieri: http://www.irlanninterrieri.fi/rotutietoa.html

      Nämä vaikuttavat ainakin noudattavan kriteereitäsi täydellisesti. Ne ovat ihmisrakkaita, miellyttämisenhaluisia, sosiaalisia, aktiivisia, oikean kokoisia ja turkiltaan suhteellisen helppohoitoisia. Hyviä valintoja myös aloittelijoille:-)

      • Yachada

        Kiitos molemmille ehdotuksista! Havannankoira on varmasti ihana luonteeltaan, mutta turkki vaikuttaa ulkopuolisesti kovin työläältä :( Hukka-Mustin ehdotuksista kiinnostus levisi lähinnä pihakoiran ja buhundin puolelle, buhund oikeastaan alkoi kiinnostaa toden teolla! En ole tästä rodusta kuullutkaan :) Viellä lisää ehdotuksia vain tulemaan. Terriereistä en ole hirveän kiinnostunut, koska suurin osa vaatii nyppimistä yms. Trimmaamista joka ei oikein innosta!


      • upeita otuksia!
        Yachada kirjoitti:

        Kiitos molemmille ehdotuksista! Havannankoira on varmasti ihana luonteeltaan, mutta turkki vaikuttaa ulkopuolisesti kovin työläältä :( Hukka-Mustin ehdotuksista kiinnostus levisi lähinnä pihakoiran ja buhundin puolelle, buhund oikeastaan alkoi kiinnostaa toden teolla! En ole tästä rodusta kuullutkaan :) Viellä lisää ehdotuksia vain tulemaan. Terriereistä en ole hirveän kiinnostunut, koska suurin osa vaatii nyppimistä yms. Trimmaamista joka ei oikein innosta!

        Miten olisi mudi http://personal.inet.fi/koti/mudi/


      • wwwui
        upeita otuksia! kirjoitti:

        Miten olisi mudi http://personal.inet.fi/koti/mudi/

        jos et halua tosissaan harrastaa.Spanielit jos haluat harrastaa, joudut kyllä vähän saksimaan.Noutajat on mukavia jos liikut paljon.


      • Hukka-Musti
        wwwui kirjoitti:

        jos et halua tosissaan harrastaa.Spanielit jos haluat harrastaa, joudut kyllä vähän saksimaan.Noutajat on mukavia jos liikut paljon.

        Mutta liikunnallisempina noutajat ovat terveempiakin. Liikuntahan on osa terveyttä:-)


      • Yachada
        Hukka-Musti kirjoitti:

        Mutta liikunnallisempina noutajat ovat terveempiakin. Liikuntahan on osa terveyttä:-)

        Mudi ei oikein iskenyt ja kävimpä tässä yhden buhund kasvattajan sivulla lukemassa rodusta ja siellä kerrottiin buhundin olevan haukkuherkkä (alkuperäisessä käyttötarkoituksessa käytti haukkumista apuvälineenä) joten buhundkaan ei taida olla se sopiva rotu(?). Tiibetinspanieli kuullostaa ja näyttää ihan mukavalta rodulta, mutta sen kanssa ei tieten voi tehdä juoksulenkkejä (vaikka ei koiran mukaan ottaminen juoksulenkeille mikään pakollinen juttu minulle ole) ja haluaisin ehkä vähän enemmän omistajaansa miellyttävän rodun. Tipsu kyllä tulee harkintaan! Noutajat kyllä kiinnostavat, etenkin labradorinnoutaja ja novascotiannoutaja. Kumpi soveltuisi paremmin kerrostaloon? Olen myös katsellut lk collieta ja shetlanninlammaskoiraa, onko kellään kokemusta kyseisistä roduista, jos on niin pystyisittekö suosittelemaan kerrostaloon? Tykkään liikkua ja juoksulenkeillekkin innostun välillä, päivässä tulisi tehtyä yleensä ainakin yksi kunnon pitkä lenkki ja esim. jotain aivojumppaa voisin keksiä sisätiloissa ulkoilun lisäksi! Lisää rotuja vain kehiin :)


      • Hukka-Musti
        Yachada kirjoitti:

        Mudi ei oikein iskenyt ja kävimpä tässä yhden buhund kasvattajan sivulla lukemassa rodusta ja siellä kerrottiin buhundin olevan haukkuherkkä (alkuperäisessä käyttötarkoituksessa käytti haukkumista apuvälineenä) joten buhundkaan ei taida olla se sopiva rotu(?). Tiibetinspanieli kuullostaa ja näyttää ihan mukavalta rodulta, mutta sen kanssa ei tieten voi tehdä juoksulenkkejä (vaikka ei koiran mukaan ottaminen juoksulenkeille mikään pakollinen juttu minulle ole) ja haluaisin ehkä vähän enemmän omistajaansa miellyttävän rodun. Tipsu kyllä tulee harkintaan! Noutajat kyllä kiinnostavat, etenkin labradorinnoutaja ja novascotiannoutaja. Kumpi soveltuisi paremmin kerrostaloon? Olen myös katsellut lk collieta ja shetlanninlammaskoiraa, onko kellään kokemusta kyseisistä roduista, jos on niin pystyisittekö suosittelemaan kerrostaloon? Tykkään liikkua ja juoksulenkeillekkin innostun välillä, päivässä tulisi tehtyä yleensä ainakin yksi kunnon pitkä lenkki ja esim. jotain aivojumppaa voisin keksiä sisätiloissa ulkoilun lisäksi! Lisää rotuja vain kehiin :)

        Minulle tuo tuli yllätyksenä, että buhundia ei kasvattaja suosittele kerrostaloon sen takia, että se on haukkuherkkä. Itse olen tavannut buhundin rivitalossa, eikä haukkunut ihmisille. Toki maalla koirista kasvaa helposti haukkuherkkiä, kun maisema on niin rauhallinen ja hiljainen, että koira reagoi siellä hyvinkin helposti ihmisiin ja ääniin. Kerrostalossa näihin koira tottuu, mutta kasvattaja ei ollut tainnut ajatella asiaa niin.

        Kuinkas olisi appenzellinpaimenkoira: http://sennenkoirat.net/site/appenzellinpaimenkoira Ja sitten tuli mieleen myös stabyhoun : http://fi.wikipedia.org/wiki/Stabyhoun


      • mieti tarkemmin
        Yachada kirjoitti:

        Mudi ei oikein iskenyt ja kävimpä tässä yhden buhund kasvattajan sivulla lukemassa rodusta ja siellä kerrottiin buhundin olevan haukkuherkkä (alkuperäisessä käyttötarkoituksessa käytti haukkumista apuvälineenä) joten buhundkaan ei taida olla se sopiva rotu(?). Tiibetinspanieli kuullostaa ja näyttää ihan mukavalta rodulta, mutta sen kanssa ei tieten voi tehdä juoksulenkkejä (vaikka ei koiran mukaan ottaminen juoksulenkeille mikään pakollinen juttu minulle ole) ja haluaisin ehkä vähän enemmän omistajaansa miellyttävän rodun. Tipsu kyllä tulee harkintaan! Noutajat kyllä kiinnostavat, etenkin labradorinnoutaja ja novascotiannoutaja. Kumpi soveltuisi paremmin kerrostaloon? Olen myös katsellut lk collieta ja shetlanninlammaskoiraa, onko kellään kokemusta kyseisistä roduista, jos on niin pystyisittekö suosittelemaan kerrostaloon? Tykkään liikkua ja juoksulenkeillekkin innostun välillä, päivässä tulisi tehtyä yleensä ainakin yksi kunnon pitkä lenkki ja esim. jotain aivojumppaa voisin keksiä sisätiloissa ulkoilun lisäksi! Lisää rotuja vain kehiin :)

        ja sä haluat helppohoitoisen turkin olevan koiralla, et ei tää oo nyt hyvä rotu


    • koirakuisk.

      Tulee mieleen mm. kääpiöpinseri jolla tosin joskus ilmenee herkkähaukkuisuutta, mutta koulutuksella ja sosiaalistamisella on tässä osansa - en ole vielä räkyttäviä kääkkiä kohdannut. Rodussa on myös särmää, itsepäisyyttä ja sitkeyttä löytyy mutta ei sen kummempaa. Hölkkälenkeille ja tokoon, agilityyn kääkkä käy oivasti. Eloisa pakkaus ja sosiaalinen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Kääpiöpinseri

      Kuuluisa haukkumattomuudestaan (muunlaista ääntelyä löytyy, mutta ylipäätään haukkumaton tapaus) on basenji, tämä veikeä ja omapäinen otus. Basenji ei välttämättä ole kaikkein sosiaalisin koira mitä tulee muiden koirien kanssa olemiseen ja niiden otteet leikissä ovat usein alkukantaisen rajuhkoja, mutta koulutuksella ja sosiaalistamisella taas osansa. Ihan ollaan oltu meksikaanon kanssa samaan aikaan puistossa http://fi.wikipedia.org/wiki/Basenji useamman basenjin kanssa ja ookoota oli. Basenji on vireä kuin vieteriukko ja hölkälle lähtee varmasti mielissään. Haastava mutta oikein jännä. Koulutettavuus haastavampaa, ei hirveästi miellyttämisenhalua. Mutta yhtään ongelmallista basenjia en ole vielä kohdannut.

      Suloinen, ketterä, kevytliikkeinen, sopeutuvainen ja väliin ujo mutta vauhtiin päästessään leikkisä on viehkeä italianvinttikoira. http://fi.wikipedia.org/wiki/Italianvinttikoira Tässä koirassa toteutuisivat aika hyvin nuo listan kohdat. Hölkälle lähtee kivasti ja agilityyn. Talvella vaatii takin ylle.

      Mietit novascotiannoutajaa ja labbista - näistä tuo novascotiannoutaja on sopusuhtaisamman rakenteinen ja kestää paremmin hölkkälenkkejä, labbiksilla on taipumusta lonkkavikoihin ja liikalihavuuteen, ovat tosin mukavia luonteiltaan.

      • Yachada

        Kiitos ehdotuksistanne :) Hukka-Mustin ehdotuksista tuo stabuhoun alkoi kiinnostaa, onko turkki trimmattava tai muuten vaikea hoitoinen? Ei ainakaan näyttäisi, mutta mistään en löytänyt vastausta kysymykseeni, kun selailin rotu yhdistyksen sivuja. Tuntui aika peruskoiralta ja ulkonäkö on kyllä aivan ihastuttava, tulee varmasti harkintaan jos turkkikaan ei vaadi harjausta kummempaa hoitoa!
        Koirankuisk. ehdotuksista kääpiöpinseri kuullosti ihan mukavalta, mutta mietityttää haukkuherkkyys, vaikka tämähän on koulutus kysymys...
        Basenji ei oikein innosta, tutuilla on parikin kappaletta näitä ja ihan mukaviahan nuo, mutta haluaisin pystyä pitämään koiraa välillä myös irrallaan (välillä pääsisi vanhempieni luona metsässä ravaamaan) eikä rotu muutenkaan tunnu omalta luonteeltaan.
        Italiaanoa olenkin katsellut, vaikutti niin passelilta kerrostaloon ja pieni koko helpottaisi paikasta toiseen kulkemista! Miten whippet:ti eroaa italianvinttikoirasta, muuten kuin kooltaan? Suurempi koko kun miellyttäisi ehkä enemmän.
        Novascotiannoutajakin tuntuu ihan mukavalta rodulta, pitääkin tutustua tähänkin rotuun paremmin!


      • Hukka-Musti
        Yachada kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksistanne :) Hukka-Mustin ehdotuksista tuo stabuhoun alkoi kiinnostaa, onko turkki trimmattava tai muuten vaikea hoitoinen? Ei ainakaan näyttäisi, mutta mistään en löytänyt vastausta kysymykseeni, kun selailin rotu yhdistyksen sivuja. Tuntui aika peruskoiralta ja ulkonäkö on kyllä aivan ihastuttava, tulee varmasti harkintaan jos turkkikaan ei vaadi harjausta kummempaa hoitoa!
        Koirankuisk. ehdotuksista kääpiöpinseri kuullosti ihan mukavalta, mutta mietityttää haukkuherkkyys, vaikka tämähän on koulutus kysymys...
        Basenji ei oikein innosta, tutuilla on parikin kappaletta näitä ja ihan mukaviahan nuo, mutta haluaisin pystyä pitämään koiraa välillä myös irrallaan (välillä pääsisi vanhempieni luona metsässä ravaamaan) eikä rotu muutenkaan tunnu omalta luonteeltaan.
        Italiaanoa olenkin katsellut, vaikutti niin passelilta kerrostaloon ja pieni koko helpottaisi paikasta toiseen kulkemista! Miten whippet:ti eroaa italianvinttikoirasta, muuten kuin kooltaan? Suurempi koko kun miellyttäisi ehkä enemmän.
        Novascotiannoutajakin tuntuu ihan mukavalta rodulta, pitääkin tutustua tähänkin rotuun paremmin!

        Täälläkin kerrotaan hyvin stabyhounista, jopa turkin hoidosta: http://en.wikipedia.org/wiki/Stabyhoun, http://www.dogbreedinfo.com/stabyhoun.htm Ei kuulemma tarvitse trimmata.

        Mitä jos vilkaisette vielä pitkäkarvaista hollanninpaimenkoiraa (hollanninpaimenkoira Eng. hollandse herder): http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6f/Hollandse_herder_langhaar.jpg, http://fi.wikipedia.org/wiki/Pitkäkarvainen_hollanninpaimenkoira, http://nl.wikipedia.org/wiki/Hollandse_herder


      • koirakuisk.
        Yachada kirjoitti:

        Kiitos ehdotuksistanne :) Hukka-Mustin ehdotuksista tuo stabuhoun alkoi kiinnostaa, onko turkki trimmattava tai muuten vaikea hoitoinen? Ei ainakaan näyttäisi, mutta mistään en löytänyt vastausta kysymykseeni, kun selailin rotu yhdistyksen sivuja. Tuntui aika peruskoiralta ja ulkonäkö on kyllä aivan ihastuttava, tulee varmasti harkintaan jos turkkikaan ei vaadi harjausta kummempaa hoitoa!
        Koirankuisk. ehdotuksista kääpiöpinseri kuullosti ihan mukavalta, mutta mietityttää haukkuherkkyys, vaikka tämähän on koulutus kysymys...
        Basenji ei oikein innosta, tutuilla on parikin kappaletta näitä ja ihan mukaviahan nuo, mutta haluaisin pystyä pitämään koiraa välillä myös irrallaan (välillä pääsisi vanhempieni luona metsässä ravaamaan) eikä rotu muutenkaan tunnu omalta luonteeltaan.
        Italiaanoa olenkin katsellut, vaikutti niin passelilta kerrostaloon ja pieni koko helpottaisi paikasta toiseen kulkemista! Miten whippet:ti eroaa italianvinttikoirasta, muuten kuin kooltaan? Suurempi koko kun miellyttäisi ehkä enemmän.
        Novascotiannoutajakin tuntuu ihan mukavalta rodulta, pitääkin tutustua tähänkin rotuun paremmin!

        Kysyit miten whippet eroaa itikasta, muuten kuin kooltaan. Vaikutelmieni perusteella sanoisin, että itikka on noista leikkisämpi ja hieman omapäisempi, whippetti on säyseämpi ja jotenkin tasaisempi kuin itikka. Molemmat ovat kyllä hyvin rauhanomaisia koiria ja sopeutuvaisia, aggressio puuttuu melko täysin, herttaisia.

        Ja sitten tuo aiemman ehdottama havannankoira ja muutkin sen tyyppiset koirat, kuten löwchen, coton de tulear voisvat olla mainioita kavereita. Turkinhoito ei ole hankalaa, kun ihan oikeasti vaan suhtaudut turkkiin ihan normisti kuin tukkaan ihmisellä ja saksin leikkaat turkin lyhyeksi, niin helppohoitoiseksi käy. Tietty jos haluaa, voi käydä trimmauttamassa koiraa, mutta ei tämä ole mikään pakollisuus, aivan yhtä hyvin luontuu asia kotona.


      • Hukka-Musti
        koirakuisk. kirjoitti:

        Kysyit miten whippet eroaa itikasta, muuten kuin kooltaan. Vaikutelmieni perusteella sanoisin, että itikka on noista leikkisämpi ja hieman omapäisempi, whippetti on säyseämpi ja jotenkin tasaisempi kuin itikka. Molemmat ovat kyllä hyvin rauhanomaisia koiria ja sopeutuvaisia, aggressio puuttuu melko täysin, herttaisia.

        Ja sitten tuo aiemman ehdottama havannankoira ja muutkin sen tyyppiset koirat, kuten löwchen, coton de tulear voisvat olla mainioita kavereita. Turkinhoito ei ole hankalaa, kun ihan oikeasti vaan suhtaudut turkkiin ihan normisti kuin tukkaan ihmisellä ja saksin leikkaat turkin lyhyeksi, niin helppohoitoiseksi käy. Tietty jos haluaa, voi käydä trimmauttamassa koiraa, mutta ei tämä ole mikään pakollisuus, aivan yhtä hyvin luontuu asia kotona.

        Minun mielestäni monet vinttikoirat ovat luonteiltaan kuin samat rodut eri kokoisissa pakkauksissa, kuten italianvinttikoira, whippet, englanninvinttikoira, skotlanninhirvikoira ja irlanninsusikoira. Nämä kaikki ovat vallan toistensa laisia lemmenpesiä, jotka rakastavat lapsia, ovat ystävällisiä, sosiaalisia ja hiljaisia, viihtyvät toisten koirien seurassa sekä soipvat aloittelijoille ja kerroataloihin ja tarvitsevat paljon liikuntaa.


    • turkkia ei kammata
    • 1+1

      hyvä lenkkikaveri vaikka juoksuun

    • Tuuli....

      Kääpiösnautseri on kaikin tavoin juuri sopiva koira, paitsi että on trimmattava rotu.
      Koko max 35 cm, paino 4-8 kg. Iloinen, älykäs, liikunnallinen, uskollinen omalle perheelle. Vaatii koulutusta jonkin verran, koska on hieman tempperamenttinen ja omapäinen. Aivan ihana koira, tulee toimeen kissan kanssa, ainakin meillä. Kääpiösnautsereissa on jonkin verran luonne eroja, meidän käppänä narttu on pirteä ja innoissaan kaikenlaisesta liikunnasta, mutta esim. sisar on laiska liikkumaan.
      Suhtautuu varautuneesti vieraisiin ihmisiin, muttei ole vihainen (eri asia). Ärheltenee toisille koirille (ei kuitenkaan kaikille), ehkä menossa jokin murrosvaihe meillä (1v 7 kk) ja liittyy ehkä perheen puolustamiseen.
      Asumme kerrostalossa, eikä naapuri ole pahemmin väittänyt että koira olisi haukkunut päivällä, vaikka joutuu olemaan yksin kissan kanssa.

      • Yachada

        Hoslu näytti mukavalta, mutta tuntuu minulle ehkä jo liian aktiiviselta :) Ystävälläni on kääpiösnautseri, ja hulvaton tapaus onkin, mutta turkki on minulle liian vaativa, enkä aina viitsisi viedä trimmaajalle :( Lagottokaan ei oikein innostanut, mutta vinttarit (italiaano ja whippet) tulee kyllä listalle! Ja lisäksi alkoi kiinnostaa tuo havaneesi, kun luin että joihinkin pentueisiin saattaa syntä myös lyhytkarvaisia rodun edustajia (varmasti aika harvinaisia tapauksia, mutta olen valmis odottamaan haluamaani koiraa)! Ja olisin kyllä valmis lyhentämään pitkäkarvaisen koiran turkkia, mutta esim. nyppiminen ei innosta. Onko havaneesit kovin herkkä haukkuisia? Luonne vaikuttaa kyllä todella mahtavalta :)


      • tulevaisuudessa,,,
        Yachada kirjoitti:

        Hoslu näytti mukavalta, mutta tuntuu minulle ehkä jo liian aktiiviselta :) Ystävälläni on kääpiösnautseri, ja hulvaton tapaus onkin, mutta turkki on minulle liian vaativa, enkä aina viitsisi viedä trimmaajalle :( Lagottokaan ei oikein innostanut, mutta vinttarit (italiaano ja whippet) tulee kyllä listalle! Ja lisäksi alkoi kiinnostaa tuo havaneesi, kun luin että joihinkin pentueisiin saattaa syntä myös lyhytkarvaisia rodun edustajia (varmasti aika harvinaisia tapauksia, mutta olen valmis odottamaan haluamaani koiraa)! Ja olisin kyllä valmis lyhentämään pitkäkarvaisen koiran turkkia, mutta esim. nyppiminen ei innosta. Onko havaneesit kovin herkkä haukkuisia? Luonne vaikuttaa kyllä todella mahtavalta :)

        Tutustu myös whippetin kokoiseen cirnecoon. Sopii kerrostaloon ja juoksulenkille. Turkki on lyhyt ja helppohoitoinen. Olen itse rakastunut sen ulkonäköön ja isoihin korviin ja ystävälliseen mukavaan luonteeseen täysin ja tavattuani sellaisen luonnossa, varmistui, että se on minun seuraava rotuni!


      • Yachada
        tulevaisuudessa,,, kirjoitti:

        Tutustu myös whippetin kokoiseen cirnecoon. Sopii kerrostaloon ja juoksulenkille. Turkki on lyhyt ja helppohoitoinen. Olen itse rakastunut sen ulkonäköön ja isoihin korviin ja ystävälliseen mukavaan luonteeseen täysin ja tavattuani sellaisen luonnossa, varmistui, että se on minun seuraava rotuni!

        Tarkoitatko cirneco del etnaa?? Googletin ja löysin ihan mukavasti tietoa rodusta, empä ole ennen kuullutkaan :O Mutta aivan ihanan näköinen ja luonnekkin kuullosti kivalta! Miten tämän metsästyvietin kanssa, sammuuko metsästys into saaliin kadottua näköpiiristä, kuten useimmilla (ellei peräti kaikilla?) vinttareilla? Kuullosti muuten todella hyvin kriteereihini sopivalta rodulta :)


      • Yachada
        Yachada kirjoitti:

        Tarkoitatko cirneco del etnaa?? Googletin ja löysin ihan mukavasti tietoa rodusta, empä ole ennen kuullutkaan :O Mutta aivan ihanan näköinen ja luonnekkin kuullosti kivalta! Miten tämän metsästyvietin kanssa, sammuuko metsästys into saaliin kadottua näköpiiristä, kuten useimmilla (ellei peräti kaikilla?) vinttareilla? Kuullosti muuten todella hyvin kriteereihini sopivalta rodulta :)

        Ompas keskustelu tippunut :O Mutta niin, osaisiko joku vastata edellisiin kysymyksiini? Ja onko cirnecot herkkä haukkuisia? Olen tällä hetkellä kiinostunut seuraavista roduista: cirneco dell'etne, stabyhoun, bichon havannese, ja näistä roduista olisi kiva kuulla lisää. Esim. miten tuon havannan turkki, onko se helppo leikata lyhyeen ns. kotitrimmiin?


      • tiibetinterriereinen
        Yachada kirjoitti:

        Ompas keskustelu tippunut :O Mutta niin, osaisiko joku vastata edellisiin kysymyksiini? Ja onko cirnecot herkkä haukkuisia? Olen tällä hetkellä kiinostunut seuraavista roduista: cirneco dell'etne, stabyhoun, bichon havannese, ja näistä roduista olisi kiva kuulla lisää. Esim. miten tuon havannan turkki, onko se helppo leikata lyhyeen ns. kotitrimmiin?

        Minä en oikein näe kovin järkeväksi leikata koiran turkkia maastokuntoon, jos sen turkin on rodunomaisesti oltava pitkää ja vaativahoitoista. Tuollainen koira on ruman näköinen ja antaa häpäisevän kuvan omistajan viitseliäisyydestä ja viisaudesta.

        Jos haluaa koiralleen lyhyen turkin, niin kannattaa valita lyhytturkkinen rotu.

        Ainakin minun mielipiteen mukaan koira olisi hyvä pitää rotuisensa näköisenä, niin muut ihmiset katsovat omistajan viitseliäänä ja reippaana.

        Itselläni on tiibetinterrieri ja hoidan sen turkkia juuri niin kuin näyttelykoiran. Jos haluaisin lyhytturkkisemman koiran, hankkisin lyhytturkkisen rodun. Koira on kaunis rotuisensa näköisenä.

        Kyllä niitä rotuja on sen verran valikoitavina, että löydät vaikka ns. lyhytturkkisen bichon havannesen.

        Onnea jatkoon:-)


    • koirakuisk.

      Yachada, havannankoirien omistajien kokemuksia löytyy seurakoirten puolelta ainakin ja sitten haulla.

      Nopeasti kiteytettynä turkinhoidosta sieltä: voi leikata lyhyeksi, jos koira tosiaan lemmikkinä eikä näyttelykoirana. Puoltavia kommentteja tästä: helpompi pitää turkki kunnossa, koira itse ei suivaannu turkin lyhytmallisuudesta vaan päinvastoin voi olla sillekin kätevämpää kun ei kaikki moska tartu mukaan lenkeillä pitkään karvaan eikä kakkaraidat jää heilumaan taakse. Vastustavia kommentteja : edellinen kirjoittaja esitti näitä.

      Lyhytturkkisena turkki vaatii myös pesua n. kuukauden välein, jotkut sanovat että kahden viikon välein, toiset että pidempi aikaväli siedättää turkin itse asiassa parempaan kuntoon vähän kuin ihmistukan rasvoittumisen/hoidon kanssa.

      Havannoja syntyy myös kuulemma lyhytturkkisina, vähemmässä määrin, mutta kuitenkin. Kasvattaja osaa sitten sanoa pentueen kohdalla.

      Tässä linkki myös cottoniin http://www.hauva.com/node/1088, kannattaa lukea lukijoiden viestit, niissä mm. eräs omistaja kertoo kuinka vie cottonin trimmaajalle kolmisen kertaa vuodessa ja joka kerran jälkeen koira oikein ilostuu. Turkin pesu samaa kuin havannalla. Cottonikin olisi energinen koira ja sen kanssa voi myös harrastella tokoa ja agilitya.

      Bichoneitten omistajat, teitä kaivattaisiin täällä myös. Minuakin kiinnostaisi tietää enemmän ihan yleisvertailun tasolla cottonin, löwchenin, shih tsun, havannan eri rotupiirteistä ja hoidoista.

      Trimmattua shih tsua voi muuten pienemmässä määrin seurailla Häät haltuun-ohjelmasta, jossa Janen shih tzu vaikuttaa.

      • Yachada

        Kiva kuulla taas erillaisia mielipiteitä :) Itse olen kyllä lyhytkarvaisen turkin kannalla, mutta jos koira on muuten melkein täydellinen (luonteeltaan yms.), mutta sillä on pitkä turkki, jonka voi leikata lyhyemmäksi, niin miksipä ei? Ja voihan sitä aluksi käyttää vaikka ammatti trimmaajalla katsomassa miten sen saisi siististi leikattua(?). Tutuilla on shih tsu ja sillä on lyhyeksi ajeltu turkki. Suloinen otus onkin, mutta kovin itsenäinen. Itse haluaisin jonkun vähän enemmän seuraa kaipaavan rodun. Ompas tuttava piirissä näitä koirarotuja paljon, kun yhdeltä löytyy cottonikin x') Hauska veikko, mutta turkki taitaa olla viellä vaikeampi, kuin bichoneilla :'(


    • mä.,.,.

      on shih tzu. ei haukuu juuri ollenkaan muutakuin imuroinnille. turkki on vaativa mut itse trimmaan koiran se on kiltti ja suloinen ja sovletuu hyvin aloittelijoille.

    • Pomeranian

      Pomeranian. Pomeranian on pieni koira. Paino 2-2,5 kg. Säkäkorkeus 20 cm. Pomeranian on aktiivinen ja eloisa seurakoira, joka sopii hyvin kerrostaloon. Pommi on helppo kouluttaa, ja sen kanssa voi harrastaa tokoa ja agilityä. Turkki on helppohoitoinen. Se harjataan pari kertaa viikossa.

    • Carita

      Cavalier kingcharlesinspanieli. Se on lempeä ja hiljainen rotu. Sopii hyvin kerrostaloon. Helppo kouluttaa. Turkki harjataan pari kertaa kuukaudessa. Sen kanssa voi harrastaa tokoa ja agilityä. Cavalier sopii lemmikiksi kaikenikäisille, lapsista vanhuksiin.

    • gfhghghgjhgjgj

      Kettuterrierit..sopii moneen harrastamiseen. Ja agiltyssa tullut kivoja tuloksia.

      Sopii aloittelijallekin joka on aktiivinen..rotu on kiltti, avoin, leikkisä, hauska, utelias, osallistuva,terhakka ja aktiivinen. Näyttelylinjaiset varsinkin sopii erittäin hyvin harrastuskoiriksi ekaksi koiriksi. Mutta käyttiksetkin menee joita itselläni ollut.

      Kooltaan n.38-39cm

      Motivoituu helpolla ja on suht helppo kouluttaa. Omaani käytin tokossa ja agilityssa. Ja ihan harrastemielessä mutta rodun piirissä on myös toko ja agilityvalioitakin. Helposti opetettavissa vapaanaoloon molemmat koirani pysyy hyvin vapaana.

      Olen pitänyt kerrostalossa ei ole haukkuvaaa sorttia. Olen omannut jo kaksi, toisen ostin teininä ekaksi koirakseni ja toisen aikuisena. Molemmat tasapainoisia ja tulleet aina muiden koirienkin kanssa toimeen eli hyvin sosiaalisia..väite ettei tule muiden koirien kanssa toimeen on myytti minusta. Koulutuskysymys. Ja omani menneet hyvin laumoissa.

      Sileäkarvaisella äärihelppo turkki wash and go.
      Itse kuitenkin päädyin karkeakarvaiseen kettuterrieriin ja senkin turkki on helppo minusta. Eli 2-3krt trimmaukseen ja muun ajan koiran turkkia ei tarvi harjata paljoakaan sillä ei takkuunnu eikä likaannu helpolla karkea turkki niin ei lika tartu.

      Harvemmin koira trimmautetaan kuin itse käy kampaajalla :)

      Trimmauksen voi itsekin opetella. Mutta itse en pidä työläänä turkin ajoittaista hoitoa ja minusta karkkareista tulee ihanan nallemaisia ennen trimmiä. Eli en trimmaa usein vaan sitten kun on ns.kypsä turkki ja pitkä. Kotikoiran ei tarvitse näyttää koko ajan näyttelykoiralta. Nypinnän ansiosta värit säilyy joskus näkee harmaita kiharia kettiksiä ja niiltä on leikattu turkki jolloin se muuttuu elottomaksi ja rumaksi.

      Ja plussaa huusholli pysyy karvattomana.

      Tutustumisen arvoinen rotu..ja kriittinen saa olla ja tutustua ihan itse..rodulla on vielä hieman epäkiitollinen maine joka ei pidä paikkansa..ja luullaan että olisi ärhäkkä niin ei pidä paikkaansa ja luullaan ettei tule toimeen muiden koirien kanssa ei pidä paikkaansa, ja jotkut luulee että puhdas metsästyskoira..nykyään kettuterrieritkin on muuntuneet ihan muuhun kuin metsästämiseen. Ja parsonin ja jackrusselin tyyppinen joka sopii seurakoiraksikin..

      • gfhghghgjhgjgj

        Lisään olikin näköjään vanha aloitus..no kettuterrieri infoa tuli kuitenkin jos vaikka miettii sen hankkimista. :)


    • Yorkshirenterrieri

      Yorkshirenterrieri. Se on älykäs pieni koira. Säkäkorkeus 20-25 cm. Paino enintään 3,1 kg. Ei ole herkkähaukkuinen. Sopii kerrostaloon. Turkki on helppohoitoinen. Se harjataan pari kertaa viikossa, ja pestään kerran viikossa. Jos ei halua käydä näyttelyissä, voi turkin leikata lyhyemmäksi, jolloin se on vielä helppohoitoisempi.

      Yorkki on helppo kouluttaa, ja se sopii hyvin tokoon ja agilityyn. Kylmällä säällä ulkoillessa yorkshirenterrieri tarvitsee takin päälle. Yorkshirenterrieri sopii joillekin allergisille, koska sillä ei ole pohjavillaa.

    • Husky:)

      Sanoisin että Siperianhusky. Meillä asustaa nimittäin täällä rivitalossa huskypoika, tosi hiljainen kaveri mutta joskus innostuu juttelemaan omalla huskymaisella tavalla(ei hauku)... Turkki on tosi helppohoitoinen, itseasiassa se ei vaadi hoitoa juuri ollenkaan. Mutta karvanlähtö...joka on 2 kertaa vuodessa, on tosi, tosi runsasta... eli kannattaa varautua että karvan lähtöaikaan koiran karvoja joka puolella. Ja sopii todellakin lenkkikaveriksi jouksulenkille, huskyn täytyy saada juosta, rekikoira-alkuperästä johtuen. Semmoinen olisi huskylle parasta jos se saisi esim. vetää pulkkaa talvella, niin että vetohalu tyyntyy, muuten saattaa vetää hihnassa, ja voimaa löytyy... Huskyt on tosi lapsirakkaita, sopii lapsiperheeseenkin. Sisätilalla ei ole väliä, ulkonahan se juoksee. Ovat tosi älykkäitä, eli saatavat oppia avaamaan oven...(kuten täälllä kävi) mutta ulko ovi on (ainakin vielä) pysynyt kiinni. Huskyt ovat keskikokoisia/suurehkoja, 50-60cm. Ne ovat yleensä suht helposti koulutettavissa. Kaiken lisäksi huskyt ovat erittäin kauniita koiria:) Toivottavasti löydät sen unelmiesi rodun, husky on vain ehdotus, mutta luulisin sen sopivan sinulle.

      • Husky:)

        Ja sanoisin että meille aiemmin harkittu Shiba sopii myös oikein hyvin ensimmäiseks koiraksi ja kerrostaloon, senkin turkki on helppohoitoinen ja sekin todella aktiivinen koira, eli hyvää lenkkiseuraa:) Keskikokoinen, säkä 35-45cm.

        Wikipediasta voi lukea lisää jos kiinnostaa:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Shiba

        Ja tässä vielä huskystä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Siperianhusky


      • Husky:)
        Husky:) kirjoitti:

        Ja sanoisin että meille aiemmin harkittu Shiba sopii myös oikein hyvin ensimmäiseks koiraksi ja kerrostaloon, senkin turkki on helppohoitoinen ja sekin todella aktiivinen koira, eli hyvää lenkkiseuraa:) Keskikokoinen, säkä 35-45cm.

        Wikipediasta voi lukea lisää jos kiinnostaa:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Shiba

        Ja tässä vielä huskystä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Siperianhusky

        Ja lisäksi että molemmat sopivat oikein hyvin agilityyn:)


    • Bostoninterrieri

      Bostoninterrieri. Nimestään huolimatta bostoninterrieri ei ole terrieri, vaan se on sukua bulldogeille ja mastiffeille. Säkäkorkeus 35-38 cm, paino 7-11,5 kg. Bostoninterrieri on monipuolinen rotu, joka sopii niin kaupunkiin kerrostaloon kuin maaseudullekin. Bostonin kanssa voi harrastaa agilityä, tokoa, pelastusetsintää ja näyttelyitä.

      Bostoninterrieri on miellyttämisenhaluinen ja helppo kouluttaa, joten se on ihanteellinen rotu aloittelijalle. Bostoni on lapsirakas ja sopii hyvin myös lapsiperheisiin.

      Turkki on helppohoitoinen. Se pyyhitään säämiskällä silloin tällöin. Bostoninterrieri tykkää liikunnasta ja jaksaa lenkkeillä paljon, mutta tyytyy myös lyhyempiin lenkkeihin. Kylmällä säällä ulkoillessa se tarvitsee takin. Bostoninterrieri on melko terve rotu. Sillä esiintyy polvilumpion sijoiltaanmenoa ja silmätulehduksia.

    • Japanese chin

      Japanese chin. Japanese chin on hiljainen koira, joten se sopii erinomaisesti kerrostaloon. Se on pieni ja suloinen rotu. Luonteeltaan se on kiltti ja seurallinen. Se on helppo kouluttaa ja on sopiva rotu ensimmäiseksi koiraksi.

      Japanese chinin sanotaan olevan kissamainen koira. Sillä on joitakin kissamaisia tapoja, kuten naaman peseminen etutassuilla. Tykkää liikunnasta, mutta tyytyy myös lyhyempiin lenkkeihin. Japanese chin pysyy omistajansa läheisyydessä, tällä rodulla ei ole taipumusta karata omille teilleen.

      Turkki on helppohoitoinen, se ei takkuunnu helposti. Harjataan silloin tällöin. Japanese chin ei kuulu terveimpiin koirarotuihin, mutta ei sairaimpiinkaan. Rodulla esiintyy polvilumpioluksaatiota ja sydänvikoja. Suuret ja ulkonevat silmät ovat alttiita tapaturmille.

      Japanese chinin kanssa voi harrastaa agilityä ja tokoa. Se viihtyy kuitenkin erinomaisesti myös pelkkänä kotikoirana ilman harrastuksia, koska sen alkuperäinenkin käyttötarkoitus oli seurakoirana oleminen. Sallitut värit ovat mustavalkoinen ja punavalkoinen, joista mustavalkoinen on hieman yleisempi.

    • teeeeeeeeeee

      Posliinikoira kirjahyllyyn. Tai shihu, jos osaat peukalo-etusormiotteen niskasta..

    • Anonyymi

      Kannattaa ottaa joku spanieli

    • Anonyymi

      Pölykoira sohvan alle.

    • Anonyymi

      Kerrostaloon sopii mikä tahansa rotu. Suosiotaan ovat kasvattaneet isokokoiset rodut, tämä on suoraa tilastoa. Ehkä kuitenkin ensimmäiseksi koiraksi kannattaa ottaa dobermanni tai husky, ne ovat sopivan kokoisia ja helppoa. Jos valinta osoittautuu vääräksi voi koiran aina vaihtaa toiseen rotuun. Koirayhdistyksen vaihtopoolissa on tälläkin hetkellä useita vaihdokkaita, Jos tuli huti vaihtoon vain, lopulta onnistuu hakeminen. Toki silloin voi huomata ettei enää haluakaan koiraa vaan jotakin muuta, Kannattaa kuitenkin kokeilla vaihtopoolia, suht terveitä koiria.

      • Anonyymi

        Tiibetiläinen jodlaajakoira tuo kerrostaloon mukavasti elämän tuntua ja rikkoo epämiellyttävän hiljaisuuden varsinkin hiljaisuuden aikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiibetiläinen jodlaajakoira tuo kerrostaloon mukavasti elämän tuntua ja rikkoo epämiellyttävän hiljaisuuden varsinkin hiljaisuuden aikaan.

        Eikö siitä saa ääninappulasta ääntä hiljemmalle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      57
      877
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe