Ei Kauhava

Eija K-K

Alla lehtikirjoitukseni Pohjalaiseen. Muuten ihan hyvin julkaistu, mutta sana Kauhava on loppuun muutettu.
Kirjoitan aina Ylihärmä koska olen Ylihärmäläinen, en Kauhavalainen.
Pohjalainenkin voisi uskoa kirjoittajan asuinpaikaksi sen mitä ko.kirjoittaja ilmoittaa.
Onko Ylihärmä lakannut olemasta?

---------------------------------------------------------------------------------------------


Kauhava ei tunne maaseudun työntekijää

torstai 14.01.2010

Maaseutu- ja lomatoimi siirtyi Kortesjärvelle viime vuoden alussa. Viikoittainen kiinteä palvelupiste on Kauhavalla, Alahärmässä ja Ylihärmässä. Lomituspalveluista Kauhavan kaupungin tiedotussivuilla löytyy kuitenkin outo kohta. Siellä sanotaan, että 2010 Ylihärmä siirtyy lomituspalveluista pois Lapualta ja liittyy Kortesjärven palveluihin. Sivuilta ei löydy tietoa milloin siirtyminen tapahtuu, siellä on vain vuosiluku.

Lomituspalveluita Ylihärmässä haluava saa siis ensin soittaa Kortesjärvelle tai Kauhavalle ja kysyä mihin nyt voi ottaa yhteyttä lomituspalveluissa.

Näin leväperäinen meille suomalaisille ruoan ja muutkin hyödykkeet tuottavien ihmisten kohtelu on käsittämätöntä. Ylihärmäläiset maatilojen omistajat, joilla ei ole tarkempaa tietoa vuoden 2010 siirtymisajankohdasta, velvoitetaan nykyisellä periaatteella kuluttamaan rahaa puhelinsoittoihin. Oletettavasti ns. päättäjät tietävät ajankohdan ja sen kuinka helppo se on lisätä kaupungin tiedotussivuille.

Uusi Kauhava on muutenkin unohtanut maatalouden ja maanviljelijät. Rahaa riittää ns. kanta Kauhavan remontointiin ym. olemattomaan, mutta menneen vuoden aikana en lukenut yhtäkään ilmoitusta, joka olisi koskenut maanviljelijöitä tai heidän tukemistaan. Maanviljelys ja karjatuotanto ovat kuitenkin koko Uuden Kauhavan voimavara.

Ilman maaseutua ja maaseudun elinkeinoa Kauhavalla ei ole tulevaisuutta. Tulevaisuuden luomiseen ei riitä elokuvakaupunki tai muu humpuuki. Tulevaisuuden luovat kanta Kauhavan maanviljelijät ja karjankasvattajat.

Eija Kiviharju-Ketola Kauhava

26

939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olekkaan

      enää maanviljelijöitä?

      • ....................

        ..populismia ekk:lta. Mistä lähtien kunnat on maanviljelijöitä tukeneet? Pieneksi opetukseksi: Maatalouden eu-tuet maksetaan eu:n kassasta ja osa kotimaisista varoista,ei siinä mitään kunnallisia tukemisia ole -ei missään päin suomea.Satun meinaan itsekin olemaan sivutoiminen maajussi,enkä kyllä ole huomannut,että uusi kauhava mitenkään minua sorsii.


    • mkyk

      Hehee, vai morkattiin sua kauhavalaiseksi, voi ressukkaa.

      • Ylihärmän Mestari

        Kauhavalaiseksi ei ikinä muutu! Jokainen joka on Ylihärmässä syntynyt omaa tuon kannan. Ikuisesti!


      • Ylihärmän Mestari kirjoitti:

        Kauhavalaiseksi ei ikinä muutu! Jokainen joka on Ylihärmässä syntynyt omaa tuon kannan. Ikuisesti!

        Eiks Eija ole vasta kuitenkin muuttanut kirjansa Ylihärmään ja syntynyt muistaakseni jossain Kankaanpäässä?


    • maanviljelijäui

      eiköhän se sitten tarkoita sitä, että soitetaan sinne Kortesjärven palvelupisteeseen.
      Onhan se ihan ymmärrettävää, että saman kunnan asukkaat kuuluvat samoihin lomituspalveluihin.
      Eikö tämä nyt ole kuitenkin ihan pikkuasia, ei niitä puheluita niin paljoa tule, että jos sen kerran soittaa vahingossa ensin väärään paikkaan niin tuskinpa kenenkään talous siihen kaatuu.
      Ja useinhan näitä tiedotteita viljelijöille ja karjatiloille tulee ihan muita väyliä pitkin kuin Kauhavan nettisivuilta.

    • oinoin

      Ylihärmä ei katoa mihinkään, mutta jos lehdessä on se linja, että asuinpaikaksi merkitään aina se kunta/kaupunki, missä kirjoittaja asuu, niin silloinhan lehdessä on toimittu aivan oikein.

      Ajelin tänään Ylihärmässä ja komealtahan siellä näyttää. Katuvalot oli perille asti ja leveä tie. Keskustassa oli kauppa hyvillä palveluilla. Koulu ja kirjasto mallikelpoiset. Kylpyläkin ja teollisuutta. Miksi pilata mainetta moisella rutinalla..

      • ohikulkija_

        Aika tarkoitushakuinen näkemys Ylihärmästä. Satunnaisena ohikulkijana olen pannut merkille, että samanlainen mitättömyys se on kuin kaikki ympäröivät paikkakunnatkin. Kaikissa on kirkko, kauppa ja leveä tie. Tietenkin Ylihärmässä on on merkityssisältöjä niille, jotka ovat siellä syntyneet tai jostain syystä siellä asuvat, mutta muuten ei juuri mitään. Hesarin tämänpäiväisessä numerossa se oli luokiteltu ympäristöineen taantuvaksi osaksi Suomea. Siitä kannattaa lähteä, ettei totuus unohdu.


      • todellisuus paha
        ohikulkija_ kirjoitti:

        Aika tarkoitushakuinen näkemys Ylihärmästä. Satunnaisena ohikulkijana olen pannut merkille, että samanlainen mitättömyys se on kuin kaikki ympäröivät paikkakunnatkin. Kaikissa on kirkko, kauppa ja leveä tie. Tietenkin Ylihärmässä on on merkityssisältöjä niille, jotka ovat siellä syntyneet tai jostain syystä siellä asuvat, mutta muuten ei juuri mitään. Hesarin tämänpäiväisessä numerossa se oli luokiteltu ympäristöineen taantuvaksi osaksi Suomea. Siitä kannattaa lähteä, ettei totuus unohdu.

        Kirjoitat asiaa ja piste.


      • Ilkeä olo

        Jokinasteinen kunnioitus pitäisi sentään kaikessa olla. Jos on kuin pakkosiirtolaisuuteen siirrytty Härmistä kauhavalaisiksi, niin voisi sentään vielä kirjoittaa ja puhua ylihärmälaisistä Ylihärmässä ja alahärmäläisistä Alahärmässä asuvina. Sekaannusta pelkästä Kauhava-nimestä ainoastaan tulee joka asiassa.


    • perva

      www.kauhava.fi --> Yhteystiedot --> Asiointi -->

      Kortesjärven kunnanvirasto, maatalous- ja lomatoimi
      Jääkärintie 80, 62420 Kortesjärvi, palvelupisteen puh (06) 2412 9400, fax (06) 2412 9499

      tai

      Puhelinvaihde (06) 2412 900 --> pyydä vaihteenhoitajaa yhdistämään maatalous- ja lomatoimeen.

      On kyllä leväperäistä kohtelua. Joutuu pari kertaa eri linkkejä klikkaamaan tai soittamaan puhelinvahteeseen ja mahdollisesti jonottamaan, että saa yhteyden maatalous- ja lomatoimeen. On kyllä oiken kunnollista maaseudun työntekijän alistamista.

      Ja sanos nyt hyvä Eija K-K, että miten Kauhavan veronmaksajien pitäisi tukea maataloutta ja maanviljelijöitä?

      Ei voi kuin ihmetellä, että Pohjalainen julkaisee näin ala-arvoisen kirjoituksen.

      Eija K-K:lle vielä tiedoksi, että Ylihärmä kuntana tosiaankin on lakannut olemasta. Samalla tavalla kuin Kortesjärvi ja Alahärmä ja kymmenet muut pikku kunnat kuntaliitosten myötä ympäri Suomea.

      • nappiin

        Liitoksessa oli järkeä ja sillassa on järkeä, mutta liitoksen nimi olisi pitänyt olla HÄRMÄ.


      • MÄ VAAN
        nappiin kirjoitti:

        Liitoksessa oli järkeä ja sillassa on järkeä, mutta liitoksen nimi olisi pitänyt olla HÄRMÄ.

        KYLLÄ! Kaksi Härmää liittyi yhteen ja muutenkin Suomalaiset pitää itseään Härmäläisinä .... tässä tehtiin kyllä moka.


    • entäs nyt
      • Kanta kauhavalaanen

        Kyllä ehdottomasti uuden kunnan nimeksi olisi pitänyt laittaa HÄRMÄ. ja piste
        Moon sitä miältä ja muut on mun kans samaa miältä


      • Ja piste.
        Kanta kauhavalaanen kirjoitti:

        Kyllä ehdottomasti uuden kunnan nimeksi olisi pitänyt laittaa HÄRMÄ. ja piste
        Moon sitä miältä ja muut on mun kans samaa miältä

        Olen muuten kanssasi samaa mieltä. Nimeksi olisi pitänyt tulla Härmä tai Härmänmaa. Taitaa olla siellä kepulilandiassa mielikuvituksesta puutetta. Näkyyhän se kaikessa muussakin touhussa.

        Voisikohan sen vielä muuttaa?


      • Espoo=Espoo

        Helesinki on iso, mutta jokaasella oma osoote. Ei voi lähialuehet käyttää Helesinkin osootetta.Eija K-K on oikeas siinä, että ulokopuolisille on hankalaa tavoottaa henkilöä jos paikkakunta väärin.Saman nimisiä ihimisiä asuu isolla alueella palajon. selevitä oikia, jos paikkakunta on väärä.


      • Yksi pettynyt
        Ja piste. kirjoitti:

        Olen muuten kanssasi samaa mieltä. Nimeksi olisi pitänyt tulla Härmä tai Härmänmaa. Taitaa olla siellä kepulilandiassa mielikuvituksesta puutetta. Näkyyhän se kaikessa muussakin touhussa.

        Voisikohan sen vielä muuttaa?

        Olen samaa mieltä että nimi olisi pitänyt olla Härmä. Ottaa koko liitos päähän. Nytkin Ylihärmän keskustan tiet on rosoiset ja huonot ajaa eikä putsata kuntoon kuten joskus ennen. Ei enää piitata kuin Kauhavan keskustan asioista, mutta kun päättäjät eivät tajua sitä että koko kaupungin imago vaikuttaa matkalaisiin. Niitä käy muuallakin kuin Kauhavan keskustassa ja rohkenen väittää että Alahärmässä ja Ylihärmässä eniten (Powe Parkissa ym. ja Härmän kuntokeskuksessa). Raunioittakaa vaan nämä paikat niin ei se kaupungille ainakaan plussaa ole.
        Olen nyt vuoden seurannut tätä touhua ja hullumpaan suuntaan kokoajan mennään. Kyllä se Liinamaan ennustus pois muuttavista toteutuu moninkertaisesti.
        Hakolasta piti tulla keskus, näkis vaan, se oli niitä hyviä lupauksia mitä luvattiin, me ei kylläkään uskottu ja nyt nähdään että oltiin oikeassa kun ei uskottu (ei Hakolan alueelle ole mitään suunnitelmia).
        Tällä saadaan nyt aikaan se että nuoret lähtee eikä takaisin tule, mutta kun vanhemmatkin lähtee, minä myös.
        Olen asunut Ylihärmässä yli 20 vuotta, mutta nyt Ylihärmä on "raiskattu" ja muutamme perheemme kanssa sinne mistä aikoinani muutin nuorena tänne.
        Paha on olla Ylihärmän puolesta, mutta säilyy parempi muisto kun muuttaa pois sillä eikös sitä sanota että poissa silmistä poissa mielestä.
        HERÄTKÄÄ PÄÄTTÄJÄT ENNENKUIN ON TODELLA MYÖHÄISTÄ!


      • Pettynyt.
        Yksi pettynyt kirjoitti:

        Olen samaa mieltä että nimi olisi pitänyt olla Härmä. Ottaa koko liitos päähän. Nytkin Ylihärmän keskustan tiet on rosoiset ja huonot ajaa eikä putsata kuntoon kuten joskus ennen. Ei enää piitata kuin Kauhavan keskustan asioista, mutta kun päättäjät eivät tajua sitä että koko kaupungin imago vaikuttaa matkalaisiin. Niitä käy muuallakin kuin Kauhavan keskustassa ja rohkenen väittää että Alahärmässä ja Ylihärmässä eniten (Powe Parkissa ym. ja Härmän kuntokeskuksessa). Raunioittakaa vaan nämä paikat niin ei se kaupungille ainakaan plussaa ole.
        Olen nyt vuoden seurannut tätä touhua ja hullumpaan suuntaan kokoajan mennään. Kyllä se Liinamaan ennustus pois muuttavista toteutuu moninkertaisesti.
        Hakolasta piti tulla keskus, näkis vaan, se oli niitä hyviä lupauksia mitä luvattiin, me ei kylläkään uskottu ja nyt nähdään että oltiin oikeassa kun ei uskottu (ei Hakolan alueelle ole mitään suunnitelmia).
        Tällä saadaan nyt aikaan se että nuoret lähtee eikä takaisin tule, mutta kun vanhemmatkin lähtee, minä myös.
        Olen asunut Ylihärmässä yli 20 vuotta, mutta nyt Ylihärmä on "raiskattu" ja muutamme perheemme kanssa sinne mistä aikoinani muutin nuorena tänne.
        Paha on olla Ylihärmän puolesta, mutta säilyy parempi muisto kun muuttaa pois sillä eikös sitä sanota että poissa silmistä poissa mielestä.
        HERÄTKÄÄ PÄÄTTÄJÄT ENNENKUIN ON TODELLA MYÖHÄISTÄ!

        Pessimistiset näkymäsi koskevat koko maaseutua. Päättäjillä on ollut riittävästi aikaa "herätä", mutta taitaa ymmärryksessä ja mielikuvituksessa olla puutetta kun nykytilaan on päädytty. On kuviteltu, että markettilaatikko pellolla ja rivitalo pellon reunassa, sekä leveä tie ja viemäri riittää. Suurimmalle osalle Suomen kansalaisista maaseutu on enää mummola ja muisto menneisyydestä, johon palaaminen tuottaa vuosi vuodelta yhä suuremmaan pettymyksn.


      • 6+20

        Joo on siinä kans kunnallispoliitikko kun ei tiedä missä mennään, kyselee että mikä maa mikä valuutta !!


    • uikuttamaan

      Aikamoinen hörhö on tämäkin ekk

    • "naapurinnaapuri"

      Maaseututoimelta tuli ainakin minulle sähköpostilla kutsu viljelyn suunnitteluiltaan yrkkärille jossa on asiantuntijoita luennoimassa, sama tiedoitus on muuten edellisessä komiat-lehdessäkin joten suosittelen sinulle eija että otat asioista selvää ennenkö alat munaamaan itseäsi.
      P.S maaseututoimelta tulee usein sähköpostitiedoituksia ajankohtaisista asioista.

      • munaamista

        munaamista on tapahtunu? Selekeät asiat on selekeitä. Viljelyillat? Ei tainnu kuulua eijan kirjoitukseen, taisi olla isoommista asioosta kysymys.Jokos kauhavan sivuulta löytyy oikiat tierot?


      • kapitalisti1
        munaamista kirjoitti:

        munaamista on tapahtunu? Selekeät asiat on selekeitä. Viljelyillat? Ei tainnu kuulua eijan kirjoitukseen, taisi olla isoommista asioosta kysymys.Jokos kauhavan sivuulta löytyy oikiat tierot?

        kopio eijan kirjoituksesta:
        mutta menneen vuoden aikana en lukenut yhtäkään ilmoitusta, joka olisi koskenut maanviljelijöitä tai heidän tukemistaan

        munasit ittekki, tokihan nämä asiat voi jättää lukematta niin silloin niitä ei voi nähdä


      • kauhavalla osa 50
        kapitalisti1 kirjoitti:

        kopio eijan kirjoituksesta:
        mutta menneen vuoden aikana en lukenut yhtäkään ilmoitusta, joka olisi koskenut maanviljelijöitä tai heidän tukemistaan

        munasit ittekki, tokihan nämä asiat voi jättää lukematta niin silloin niitä ei voi nähdä

        on komiatleheres yleisökirjotuus. avoimuus kun ei tuu kuntalaasille asiat tietohon, mitääs se on?


    • Hämmästyttää ainakin pari asiaa kirjoituksessa ja lukuisat asiat ei enää hämmästytä ollenkaan. Sinä kuitenkin laitoit ton hajatelman itse tänne, niin miksi et sitten korjannut tuonne Ylihärmää, jos kerran se on niin tärkeä?

      Kerrot olevasi aina Kankaan kylästä, mutta miksi et sitten käyttänyt voimassaolevaa paikan nimeä, sillä Ylihärmän kuntahan on lopettanut toimintansa, eikä sitä ole, mutta Kankaan kylä on edelleen kartalla?

      Koet olevasi syvästi ylihärmäläinen, mutta muistaakseni olet vielä 2008 keväällä ollut Kauhajoen kunnanhallituksessa ja kirjat on näin ollen siirtynyt vasta sen jälkeen Kauhavalle. Miten sinulle on siltikin näin voimakas kotiseuturakkaus muodostunut kun kuitenkin olet jo elämää nähnyt nainen ja olet elänyt suurimaksi osaksi muualla aikuisikäsi? Tämä kiinnostaisi varmasti päättäjiäkin, sillä olisi hyvä saada nopeasti sitoutettua uudet asukkaat kaupunkiin ja mikäs sen parempi kuin järisyttävän suuri kotiseuturakkaus..

      Kerro joku elävä esimerkki miten muualla tuetaan maanviljelystä? Kerro esimerkki vaikka "Kankaan amerikasta" eli Lapuan kaupunkista esimerkki, että miten siellä mahdetaan tukea maanviljelystä?

      Yrittäisit oikeasti keksiä jotakin jutun juurta, eikä vain aina tehdä tikusta asiaa. Vielä jonakin päivänä sinä oikeasti voisit osua kunnon epäkohtaan, mutta ei sua silloin ota kukaan vakavasti kun tälläiset häröilyt on vienyt maineesi. Tosin eipä sitä enää voi korjata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      180
      1827
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1344
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      67
      908
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      808
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe