Laiturisähkö Helsinkiläisissä seuroissa

Hei,

Löytyykö Helsingistä pursiseuraa, jossa laiturisähkön käyttöä ei olisi rajoitettu mitenkään, ts. laiturimaksun hinnalla saisi pitää roikat kiinni jatkuvasti esim. jääkaapin ja muiden käyttöä helpottamaan?
Ilmianna
Jaa

37 Vastausta


No jos meet vierassatamaan niin ainakin vuorokauden saat mellastaa.
Ilmianna
Jaa
Eli tekis mieli asua veneessä. No kysy seuralta jos saat muutaman satkun lisämaksulla pitää piuhat kiinni. Tosin itse panostaisin asunnon hankintaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Ei löydy.
Jos haluat pitää piuhat kiinni ET VOI kuulua veneseuraan.
Olet itsekäs muutkin tarvii sähköä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
24 kirjoitti:
Ei löydy.
Jos haluat pitää piuhat kiinni ET VOI kuulua veneseuraan.
Olet itsekäs muutkin tarvii sähköä.
Miksi on itsekäs jos seura on alimitoittanut sähköjakelun?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfg kirjoitti:
Miksi on itsekäs jos seura on alimitoittanut sähköjakelun?
No siksi on itsekäs että on ylimitoittanut veneen sähköntarpeen..?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfg kirjoitti:
Miksi on itsekäs jos seura on alimitoittanut sähköjakelun?
voi olla ihan seurasta riippumattomia tekijöitä, sähkölaitoskaan ei pysty ihan joka paikkaan toimittamaan kuin rajallisen määrän ampeereita.

Meidän seurassa ei käsittääkseni puututa latausvirran ottoon, mutta jatkuvaa 230V laitteiden käyttöä ei katsota hyvällä. Siis jos olisi vaikkapa jokin 2000W sähkölämmitin, niin sitä ei saisi pitää jatkuvasti puhaltamassa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
38 kirjoitti:
voi olla ihan seurasta riippumattomia tekijöitä, sähkölaitoskaan ei pysty ihan joka paikkaan toimittamaan kuin rajallisen määrän ampeereita.

Meidän seurassa ei käsittääkseni puututa latausvirran ottoon, mutta jatkuvaa 230V laitteiden käyttöä ei katsota hyvällä. Siis jos olisi vaikkapa jokin 2000W sähkölämmitin, niin sitä ei saisi pitää jatkuvasti puhaltamassa.
Sähköä vain akkujen lataukseen ei muuhun.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
38 kirjoitti:
voi olla ihan seurasta riippumattomia tekijöitä, sähkölaitoskaan ei pysty ihan joka paikkaan toimittamaan kuin rajallisen määrän ampeereita.

Meidän seurassa ei käsittääkseni puututa latausvirran ottoon, mutta jatkuvaa 230V laitteiden käyttöä ei katsota hyvällä. Siis jos olisi vaikkapa jokin 2000W sähkölämmitin, niin sitä ei saisi pitää jatkuvasti puhaltamassa.
Lauttakaa sen kokoiset sulakkeet että sitä sähköä ei käytetä liikaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfg kirjoitti:
Lauttakaa sen kokoiset sulakkeet että sitä sähköä ei käytetä liikaa.
Ei me mitään ydinvoimaakaan tarvita, kun sähköä kerran tulee töpselistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ei maksumieheksi kirjoitti:
Sähköä vain akkujen lataukseen ei muuhun.
"Sähköä vain akkujen lataukseen ei muuhun"

... sähköähän kuluu vähemmän jos sillä ladataan akku, mistä otetaan invertterin kautta 220 volttia..?

Plusenergiavene on siis keksitty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sähkö mies kirjoitti:
"Sähköä vain akkujen lataukseen ei muuhun"

... sähköähän kuluu vähemmän jos sillä ladataan akku, mistä otetaan invertterin kautta 220 volttia..?

Plusenergiavene on siis keksitty.
??

Älä nyt hyvä mies invertteriä osta. Sillä nyt et ainakaan saa energiaa tyhjästä ilmestymään.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
ootko vaihtamassa HSSltä jonnekin muualle? Jos olet, älä tule meidän seuraan. Kysymys perustuu viestistäsi ilmenevään asenteeseen: kaikki mulle, ei mitään muille
Ilmianna
Jaa
Onhan se aika vaihtaa seuraa jos ei es sähköä ole tarjolla.
Meillä kuuluu jokaiseen venepaikkaan sähkö/vesi -tolppa josta saa molempia minkä jaksaa imeä.
Vesi on ilmaista ja sähköä lasketaan mittarin läpi.
Sulake on 16A

Jos ei seura nyt ole missään ulkosaaristossa niin kyllä sinne sähköä saa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
18 VASTAUSTA:
...mikä siis on seurasi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pelle, mikään ei ole ilmaista. Kyllä sinä kulutuksestasi maksat, sekä vedestä että sähköstä. Ellet varasta?
Niin, mikäs se sinun seurasi olikaan?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ilmaista ei ole kirjoitti:
pelle, mikään ei ole ilmaista. Kyllä sinä kulutuksestasi maksat, sekä vedestä että sähköstä. Ellet varasta?
Niin, mikäs se sinun seurasi olikaan?
Vesi nyt sattuu kuulumaan venepaikkaan, sähköstä maksetaan kulutuksen mukaan.
Sanotaanko näin, seurassani ei ole muita suomalaisia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kunnonseura. kirjoitti:
Vesi nyt sattuu kuulumaan venepaikkaan, sähköstä maksetaan kulutuksen mukaan.
Sanotaanko näin, seurassani ei ole muita suomalaisia.
Joku haluaa taas vertailla omenia ja appelsiineja. Uskallanpa veikata, että joudut myös maksamaan paikastasi ja seurajäsenyydestäsi enemmän kuin sen 200-400 euroa, mitä venepaikka ja jäsenmaksu yhteensä täkäläisissä seuroissa maksavat per vuosi. (Itse maksan 35-jalkaisen veneen venepaikasta sähköineen, vesineen, katsastuksineen sekä jäsenmaksua yhteensä hiukan päälle 400. Ja sähkön suhteen sama sääntö, jonka muutkin ovat maininneet eli suoraa 230-kulutusta saa olla vain lyhytaikaisesti esim. veneen imurointiin mutta ei esim. jääkaapin tai lämmityksen käyttöön.)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
29 kirjoitti:
Joku haluaa taas vertailla omenia ja appelsiineja. Uskallanpa veikata, että joudut myös maksamaan paikastasi ja seurajäsenyydestäsi enemmän kuin sen 200-400 euroa, mitä venepaikka ja jäsenmaksu yhteensä täkäläisissä seuroissa maksavat per vuosi. (Itse maksan 35-jalkaisen veneen venepaikasta sähköineen, vesineen, katsastuksineen sekä jäsenmaksua yhteensä hiukan päälle 400. Ja sähkön suhteen sama sääntö, jonka muutkin ovat maininneet eli suoraa 230-kulutusta saa olla vain lyhytaikaisesti esim. veneen imurointiin mutta ei esim. jääkaapin tai lämmityksen käyttöön.)
Miksi monissa moottoriveneissä on sähköt kiinni kotisatamassa jatkuvasti?
Onko siellä jääkaappi koko kesän päällä?
Akut kuitenkin latautuisivat nopeasti ajon aikana.
Itsellä purjevene, jossa aurinkopaneeli ja akut lähes aina täynnä, kun hieman tulee myös moottoriajoa lähtiessä/saapuessa.
Ei tarvetta pitää maasähköä kuin oikeastaan vain kesälomalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
19+4 kirjoitti:
Miksi monissa moottoriveneissä on sähköt kiinni kotisatamassa jatkuvasti?
Onko siellä jääkaappi koko kesän päällä?
Akut kuitenkin latautuisivat nopeasti ajon aikana.
Itsellä purjevene, jossa aurinkopaneeli ja akut lähes aina täynnä, kun hieman tulee myös moottoriajoa lähtiessä/saapuessa.
Ei tarvetta pitää maasähköä kuin oikeastaan vain kesälomalla.
Miksi ei olisi jääkaappi aina päällä? Tuollainen nykyaikainen jääkaappi, esim. Waeco, vaatii tehoa 45-50W ja käy ehkä neljänneksen ajasta. Yhden kWh kuluttamiseen menee siis reilut kolme päivää ja jos vene vain kelluisi koko kauden satamassa, menisi sähköä huimaavien 5-6 euron edestä.

En minä ainakaan tykkää tyhjentää venettä ruoasta ja kylmistä juomista aina kotisatamaan palatessa. Venehän on toinen koti, siellä vietetään aikaa viikollakin myös kesäloman ulkopuolella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
30 kirjoitti:
Miksi ei olisi jääkaappi aina päällä? Tuollainen nykyaikainen jääkaappi, esim. Waeco, vaatii tehoa 45-50W ja käy ehkä neljänneksen ajasta. Yhden kWh kuluttamiseen menee siis reilut kolme päivää ja jos vene vain kelluisi koko kauden satamassa, menisi sähköä huimaavien 5-6 euron edestä.

En minä ainakaan tykkää tyhjentää venettä ruoasta ja kylmistä juomista aina kotisatamaan palatessa. Venehän on toinen koti, siellä vietetään aikaa viikollakin myös kesäloman ulkopuolella.
No eikös aurinkokenno hoitaisi tuon ihan ilmatteeksi (asennuksen jälkeen) ja missä vaan vene onkin?

Kompurakaapit on tätä päivää eikä ne välttämättä maasähköjä tarvitse.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kunnonseura. kirjoitti:
Vesi nyt sattuu kuulumaan venepaikkaan, sähköstä maksetaan kulutuksen mukaan.
Sanotaanko näin, seurassani ei ole muita suomalaisia.
...mikä siis on tämä Helsingissä sijaitseva seurasi? Haluaisin löytää seuran, jota aloituksessani peräänkuulutin.

Och det går även på svenska, ei tämä nyt ole mikään kieliviisastelukysymys.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Aattelinvaa kirjoitti:
No eikös aurinkokenno hoitaisi tuon ihan ilmatteeksi (asennuksen jälkeen) ja missä vaan vene onkin?

Kompurakaapit on tätä päivää eikä ne välttämättä maasähköjä tarvitse.
se. Vaan kun ei kaikilla ole pakottavaa tarvetta moiseen. Ja kun joka tapauksessa maksaa seuralle sähköstäkin jotain, niin miksei sitten käyttäisikin?

Itselläni on purkkari, on ollut myös moottorivene. Aina joskus olen harkinnut aurinkopaneelia, mutta sitten todennut, ettei toistaiseksi ole käyttöä. Purkkarissani ei ole oikein hyvää paikkaakaan sellaiselle, kun en halua mitään tolppaa viritellä. Ja jos joskus viritän, niin mieluummin ehkä tuuligenun laitan siihen.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sähjöä kirjoitti:
...mikä siis on tämä Helsingissä sijaitseva seurasi? Haluaisin löytää seuran, jota aloituksessani peräänkuulutin.

Och det går även på svenska, ei tämä nyt ole mikään kieliviisastelukysymys.
kysehän oli vain yleensä seurojen laadusta ja keskustelun rönsyilystä
Luulisin että helsingistä nyt varmaan löytyy seura jossa veneeseen saa sähköä.
Mikäs se on se joku satama josta saa osakkeita ostaa 8000€ hintaan taisivat jossain mainostaa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kunnonseura. kirjoitti:
kysehän oli vain yleensä seurojen laadusta ja keskustelun rönsyilystä
Luulisin että helsingistä nyt varmaan löytyy seura jossa veneeseen saa sähköä.
Mikäs se on se joku satama josta saa osakkeita ostaa 8000€ hintaan taisivat jossain mainostaa?
No, ainakaan Newport (nopea google-haku "venepaikkaosake 8000") ei ole hakemani satama. Hinta on kaukana kohtuullisesta (sähköstä voi maksaa erikseen muttei sentään tonneja vaan kulutuksen mukaan).

Lisäksi pitäisi olla satama jonne pääsee purjeveneellä ja Helsingin alueella.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sähjöä kirjoitti:
No, ainakaan Newport (nopea google-haku "venepaikkaosake 8000") ei ole hakemani satama. Hinta on kaukana kohtuullisesta (sähköstä voi maksaa erikseen muttei sentään tonneja vaan kulutuksen mukaan).

Lisäksi pitäisi olla satama jonne pääsee purjeveneellä ja Helsingin alueella.
Olisko aihetta jollekin perustaa marina jossa olis palvelut ja taso kohdallaan?
Tai jonkun seuran pikkaisen investoida laatuun.
Puhutaan kuitenkin suomen pääkaupungista.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sähjöä kirjoitti:
No, ainakaan Newport (nopea google-haku "venepaikkaosake 8000") ei ole hakemani satama. Hinta on kaukana kohtuullisesta (sähköstä voi maksaa erikseen muttei sentään tonneja vaan kulutuksen mukaan).

Lisäksi pitäisi olla satama jonne pääsee purjeveneellä ja Helsingin alueella.
Eikös se ole siinä het helsingin ja espoon rajalla, keilaniemessä?
Sinnekö ei pääse purjeveneellä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfg kirjoitti:
Eikös se ole siinä het helsingin ja espoon rajalla, keilaniemessä?
Sinnekö ei pääse purjeveneellä?
Näin on:

http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.168884,24.839745&spn=0.015712,0.055747&t=h&z=15

Luulisi tosiaan, että Helsingissä olisi järjestetty tällainenkin mahdollisuus. Katajanokalla taisi olla mutta nyt sitten on hommattu uusi isäntä vierassatamaan erivapauksia karsimaan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sdfg kirjoitti:
Eikös se ole siinä het helsingin ja espoon rajalla, keilaniemessä?
Sinnekö ei pääse purjeveneellä?
sattunut huomaamaan, että siinä on edessä silta?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Sähjöä kirjoitti:
Näin on:

http://maps.google.fi/?ie=UTF8&ll=60.168884,24.839745&spn=0.015712,0.055747&t=h&z=15

Luulisi tosiaan, että Helsingissä olisi järjestetty tällainenkin mahdollisuus. Katajanokalla taisi olla mutta nyt sitten on hommattu uusi isäntä vierassatamaan erivapauksia karsimaan.
Missä rajoitetaan sähkön käyttöä?
Oletko kysynyt suoraan seuroista?
Mitä seuroja olet selvittänyt?
Paljonko oikeasti sähköä tarvitsisit? Latauskäyttöhän voi olla jatkuvaa...

En ole omassa seurassani huomannut erityisiä rajoituksia. Sääntöjä en suoraan muista. Ei niitä töpseleitä kukaan ole irtikään nykinyt. Veneessä ei saa asua, sen muistan säännöistä. Itse olen minimoinut maasähkön käytön mm. galvaanisen korroosion pelossa ja turvallisuussyistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
6 kirjoitti:
sattunut huomaamaan, että siinä on edessä silta?
Niin taitaa olla, vaan kun en hoksannut katsella kun viimeksi helsingissä kävin, ja kun en ole niin asiaa ajatellutkaan kun ei ole Newportiin ollut asiaakaan.
Ai niin kaikki ei asu helsingissä :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
stadin kundi kirjoitti:
Missä rajoitetaan sähkön käyttöä?
Oletko kysynyt suoraan seuroista?
Mitä seuroja olet selvittänyt?
Paljonko oikeasti sähköä tarvitsisit? Latauskäyttöhän voi olla jatkuvaa...

En ole omassa seurassani huomannut erityisiä rajoituksia. Sääntöjä en suoraan muista. Ei niitä töpseleitä kukaan ole irtikään nykinyt. Veneessä ei saa asua, sen muistan säännöistä. Itse olen minimoinut maasähkön käytön mm. galvaanisen korroosion pelossa ja turvallisuussyistä.
Kyllä sähkön käyttö on yleisesti rajattua akkujen lataukseen ja huoltoon. Jatkuvastihan ei akkujakaan tule ladata kun eivät siitä ainakaan parane (varmaankin selitys nykyakkujen nopealle syklille?). Sähkölämmitys on tietenkin kielletty ja se on perusteltua.

Vaan jos veneessä on muita sähköä tarvitsevia vermeitä, ei johtoja yleensä saa olla kiinni. Löytyisiköhän poikkeusseuraa?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Ei jatkuvalle sähkölle! Vaikka kulutusta ei olisi yhtään, niin maasähköjohtoa ei kannata pitää kiinni pitkää aikaa. Vuotosähkökorroosion riski on sen verran suuri, ja se saattaa kohdistua myös naapuriveneeseen, että sähköön menevä raha on pienin murhe.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Mikä ihmeen vuotosähkökorroosio? Laatuveneen maasähköjärjestelmä on rakennettu kelluvaksi, täysin irrallaan veneen metalliosista. Ja itsekin käytän maasähköä usein, en kuitenkaan paljoa. Kun tulen saaresta tai muilta retkiltäni, on akkuja käytetty paljon, eikä ne tunnin paluumatkalla ehdi latautua joten kytken maasähköihin. Samoin jätän jääkaappiin ruoat koska lähden parin päivän päästä uudestaan enkä tykkää pilaantuneesta ruoasta enkä lämpimästä kaljasta. Tuskin kokonaisuudessa tekee eroa käytänkö jääkaappia 220-sähköllä vai akuilla...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
volttiampeeritunti kirjoitti:
Mikä ihmeen vuotosähkökorroosio? Laatuveneen maasähköjärjestelmä on rakennettu kelluvaksi, täysin irrallaan veneen metalliosista. Ja itsekin käytän maasähköä usein, en kuitenkaan paljoa. Kun tulen saaresta tai muilta retkiltäni, on akkuja käytetty paljon, eikä ne tunnin paluumatkalla ehdi latautua joten kytken maasähköihin. Samoin jätän jääkaappiin ruoat koska lähden parin päivän päästä uudestaan enkä tykkää pilaantuneesta ruoasta enkä lämpimästä kaljasta. Tuskin kokonaisuudessa tekee eroa käytänkö jääkaappia 220-sähköllä vai akuilla...
Siis hetkinen, onko Helsingissä joku sähköpula? Käyhän satamissa jonkin verran sentään ulkomaisiakin matkaveneitä, jotka ovat tottuneet jatkuvaan maasähköön muualla maailmalla, ja tietysti asuvat veneessään kuten kuka tahansa matkaveneilijä matkansa aikana. Ylivoimaisesti useimmiten ulkomailla satamissa on maasähkö, joka kuuluu laituripaikan hintaan ja sähköä saa käyttää täysin rajattomasti. Joissain harvoissa paikoissa sähköstä pitää maksaa erikseen kulutuksen mukaan. Lämpimissä maissa moni vähänkin hienompi vene pitää ilmastointia päällä (jääkaapin ja pakastimen ynnä muiden vehkeiden lisäksi) koko ajan satamassa ollessa, eikä kukaan ole koskaan tullut urputtamaan maasähkön käytöstä. Kokemukseni mukaan jatkuva maasähkö on täysin yleinen käytäntö ainakin Suomen ulkopuolella, Suomessa olen maksanut kulutuksen mukaan muttei kukaan ole rajoittanut käyttöä mitenkään. Luonnonsatamissa ja merellä ollaan sitten aurinkopaneelien, tuulivoiman ja generaattorien varassa, jolloin yleensä joutuu kuitenkin vähän tarkkailemaan akkujen tilaa ja säästelemään joskus sähkönkäyttöä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sähköä paattiin kirjoitti:
Siis hetkinen, onko Helsingissä joku sähköpula? Käyhän satamissa jonkin verran sentään ulkomaisiakin matkaveneitä, jotka ovat tottuneet jatkuvaan maasähköön muualla maailmalla, ja tietysti asuvat veneessään kuten kuka tahansa matkaveneilijä matkansa aikana. Ylivoimaisesti useimmiten ulkomailla satamissa on maasähkö, joka kuuluu laituripaikan hintaan ja sähköä saa käyttää täysin rajattomasti. Joissain harvoissa paikoissa sähköstä pitää maksaa erikseen kulutuksen mukaan. Lämpimissä maissa moni vähänkin hienompi vene pitää ilmastointia päällä (jääkaapin ja pakastimen ynnä muiden vehkeiden lisäksi) koko ajan satamassa ollessa, eikä kukaan ole koskaan tullut urputtamaan maasähkön käytöstä. Kokemukseni mukaan jatkuva maasähkö on täysin yleinen käytäntö ainakin Suomen ulkopuolella, Suomessa olen maksanut kulutuksen mukaan muttei kukaan ole rajoittanut käyttöä mitenkään. Luonnonsatamissa ja merellä ollaan sitten aurinkopaneelien, tuulivoiman ja generaattorien varassa, jolloin yleensä joutuu kuitenkin vähän tarkkailemaan akkujen tilaa ja säästelemään joskus sähkönkäyttöä.
Aika estoittahan sähköä saa vierassatamissa käyttää Suomessakin mutta se sisältyy n. kympin kustannuksiin/yö.

Sen sijaan pursiseuran laitureissa vastaava 24-7 menettely johtaisi melkoisiin sähkölaskuihin mikäli kukaan ei jaksaisi tyhjätä jääkaappiaan.

Kompurakaappi toimii aurinkokennollakin joten satsaus tekniikkaan kannattaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
volttiampeeritunti kirjoitti:
Mikä ihmeen vuotosähkökorroosio? Laatuveneen maasähköjärjestelmä on rakennettu kelluvaksi, täysin irrallaan veneen metalliosista. Ja itsekin käytän maasähköä usein, en kuitenkaan paljoa. Kun tulen saaresta tai muilta retkiltäni, on akkuja käytetty paljon, eikä ne tunnin paluumatkalla ehdi latautua joten kytken maasähköihin. Samoin jätän jääkaappiin ruoat koska lähden parin päivän päästä uudestaan enkä tykkää pilaantuneesta ruoasta enkä lämpimästä kaljasta. Tuskin kokonaisuudessa tekee eroa käytänkö jääkaappia 220-sähköllä vai akuilla...
Et mitenkään käytä 230 kärjestelmää 12 voltin järjestelmään?
Et lataa akkuja maasähköllä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
sähköä paattiin kirjoitti:
Siis hetkinen, onko Helsingissä joku sähköpula? Käyhän satamissa jonkin verran sentään ulkomaisiakin matkaveneitä, jotka ovat tottuneet jatkuvaan maasähköön muualla maailmalla, ja tietysti asuvat veneessään kuten kuka tahansa matkaveneilijä matkansa aikana. Ylivoimaisesti useimmiten ulkomailla satamissa on maasähkö, joka kuuluu laituripaikan hintaan ja sähköä saa käyttää täysin rajattomasti. Joissain harvoissa paikoissa sähköstä pitää maksaa erikseen kulutuksen mukaan. Lämpimissä maissa moni vähänkin hienompi vene pitää ilmastointia päällä (jääkaapin ja pakastimen ynnä muiden vehkeiden lisäksi) koko ajan satamassa ollessa, eikä kukaan ole koskaan tullut urputtamaan maasähkön käytöstä. Kokemukseni mukaan jatkuva maasähkö on täysin yleinen käytäntö ainakin Suomen ulkopuolella, Suomessa olen maksanut kulutuksen mukaan muttei kukaan ole rajoittanut käyttöä mitenkään. Luonnonsatamissa ja merellä ollaan sitten aurinkopaneelien, tuulivoiman ja generaattorien varassa, jolloin yleensä joutuu kuitenkin vähän tarkkailemaan akkujen tilaa ja säästelemään joskus sähkönkäyttöä.
erityyppisiä satamia keskenään. Alkuperäinen kysyjä puhui seuroista. Niiden kotisatamissa voi olla helposti 150-200 venepaikkaa tai enemmänkin. Vierassatamissa taas yleensä ennemminkin 20-40.

Seurasatamassa on paljon muutakin kuluttajaa: kaikenlaista sähkötyökalua telakalla ja työpajoissa, mahdollisen seuraravintolan kylmiöt ja ilmastointi yms. Monet seurasatamista on vähän "eksoottisissa" paikoissa, ts. kapasiteetti voi aidosti olla rajallinen. Kyllähän vaikkapa Pohjoisrantaan ampeereita löytyy, mutta entäs vaikkapa Särkälle?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Laiturisähkö Helsinkiläisissä seuroissa

Hei,

Löytyykö Helsingistä pursiseuraa, jossa laiturisähkön käyttöä ei olisi rajoitettu mitenkään, ts. laiturimaksun hinnalla saisi pitää roikat kiinni jatkuvasti esim. jääkaapin ja muiden käyttöä helpottamaan?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta