Niskat jumissa ja jatkuva huimaus

somebody09

Moikka. Oon todella epätoivoinen. Mulla on paniikkihäiriö ja on ollut jatkuva huimaus nyt monta vuotta.
Olen nyt vasta tajunnut, ettei se johdukaan vain paniikkihäiriöstä.
Menin lääkäriin. Totesi, että niska ja hartiat aivan jumissa. Sain lähetteen fysioterapiaan.
Ehdin käydä muutaman kerran ennen kesälomia.
Ei ehtinyt auttaa mitään.
Nyt todella tuskaista kun huimaaminen ei lopu hetkeksikään.
Olen pohtinut, voiko paniikkihäiriönikin johtua vain niskoistani??
En jaksa enää fyysisesti enkä henkisestikään.
Masentaa kun ei voi elää.
Yritän tehdä jumppaliikkeitä jne, mut ei auta.
Ketään kohtalotovereita?

12

3118

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paniikkihäiriö voi todellakin aiheuttaa huimausta
      ja niskojen jumitusta.
      koska olet koko ajan jännittyneessä tilassa.
      jolloin koko kroppasi on jännittynyt.
      pyydä lääkäri kirjoittamaan jotain lihasrelaxanttia
      esim dolania,tai sirdaludia,
      ja hierontaan ois hyvä mennä.

    • uivapanikoitsija

      uinnin jälkeen kyynärvarsi seinää vasten ja kunnon venytys, kyllä pitää itse hoitaa itseä, oli paniikkia tai ei.

    • apuasulle

      Älä välitä tosta ekasta viestistä, todella typerää käytöstä.
      Koeta rentoutua, stressi pahentaa tilannetta. Tee jotain mistä pidät ja mikä rauhoittaa, mulla esim. käsityöt, kävely, ristikoiden teko. Kuuntele klassista musiikkia, esim. Ylen ykköseltä.
      Katsele netistä rauhoittavia sadunomaisia kuvia, vaikka täältä: http://www.feebleminds-gifs.com/free-pictures.html
      Venyttele rauhallisesti aamuin illoin, käy lenkillä kolme kertaa viikossa. Tsemppiä :)

    • tavek

      Sanoisin, että niskat jumissa, ennemminkin kuin paniikkihäriö.
      Etsi joku hieroja lähistöltä, ja kokeilemaan. Vaikka siitä joutuu jonkin verran maksamaan..kyllä kannattaa.
      Jos on hyvinkin jumissa, ei siinä jumppa enää auta. Voi toki helpottaa.
      Itse olen joutunut hakemaan relaksannteja,ja hierontaa fysioterapiaa. Enää ei pääse samaan pisteeseen.. liikuntaa ja hierontaa.

    • kofeiinitietäjä

      Lopeta kofeiinin käyttö täydellisesti, niin pääset oireistasi hyvin nopeasti.

    • fqfq

      Mulla auttoi samaan vaivaan sertralin 50mg aamulla ja Rivatril 1 mg illalla. Kokeile! Auttoi kahdessa päivässä.

    • Kohtalotoveri

      Mulla on ollut aivan samanlaisia oireita eli niskat aivan jumissa, huimausta, epätodellista oloa ym. Ja minulla siis on myös paniikkihäiriö. Itse olin erittäin masentunut vaivani takia, kun tuntui, että niskavaivani hallitsi koko elämääni. Hieronta on säännöllinen osa elämääni tälläkin hetkellä, eli käyn hierojalla kaksi kertaa kuukaudessa. Aluksi neuvoisin sinua ottamaan hierontoja hyvinkin tiiviiseen tahtiin, eli kaksikin kertaa viikossa, kunnes olotila muuttuu paremmaksi.

      Ja itselläni tilanne oli jo niin paha, että kaikki energiani meni siihen, kun murehdin niskojani. Se tietenkin ylläpiti pahaa oloani ja se taas jumitti niskojani entisestään. Kauhea stressi päällä koko ajan siis. Eli toisinaan käy niin, että ajatukset alkaa kulkemaan yhtä rinkiä, eikä omin avuin tunnu pääsevän niistä eroon. Menin sitten lääkärille, joka määräsi mulle Stesolid-nimistä rauhoittavaa lääkettä. Se rauhoitti mieltä ja myös relaksoi lihaksia. Yritin kyllä syödä kaikenmaailman masennuslääkkeitäkin, mutta ne ei sopineet mulle ollenkaan (kauheat sivuvaikutukset). Otin pienen määrän Stesolidia päivittäin, kunnes pääsin pahimman yli. Ja lääke kyllä auttoi mua pääsemään eroon niskojeni alituisesta murehtimisesta. Toi lääke on tarkoitettu vain lyhytaikaiseen käyttöön ja tällä hetkellä en syö kyseistä lääkettä päivittäin. Toisinaan on päiviä, jolloin ahdistus puskee enemmän päälle ja silloin otan pienen määrän lääkettä oloa helpottamaan.

      Näiden lisäksi käyn myös kognitiivisessa psykoterapiassa, jossa opetellaan uusia ajattelumalleja. Tarkoituksena on oppia ajattelemaan toisella tavalla, jotta ahdistus vähenisi.

      Toivottavasti näistä vinkeistä on apua sinulle. Uskallan sanoa, että sä selviät tästä kyllä. Vaikeina hetkinä tuntuu, kuin seinä olisi vastassa, mutta apua löytyy!!!! Mä voin luvata näin, koska olen itse käynyt todella pohjalla ja kuitenkin noussut sieltä! Eli hierojalle pikimmiten ja lääkäriltä varaamaan aikaa ja hakemaan lääkettä ahdistukseen. Ahdistus saa aikaan niskojen jumiutumisen ja kun niskat on jumissa niin ahdistus lisääntyy. Sun ei tarvitse yrittää kärsiä ongelmasta, kun siihen on lääkkeitäkin, millä sitä voi hoitaa. Jaksamista!!

    • Terv.keskuslääkäri

      ... selittää mikä on "jumissa" ? Lääketiede kun ei tunne tuollaista ilmaisua. Eikä mitään jumeja muutenkaan.

      • myös lääkäri yksit.

        Täysin totta, ja huomionarvoista on se, että lääkärinä itsekin toimin niin, ettei yhteiskunnan verovaroja tuhlata olemattomiin "sairauksiin". Pyydän myös potilasta, joka hakee lähetettä hierojalle tai fysikaaliseen, perustelemaan, mikä on JUMISSA. Enkä kirjoita sellaisista mitään lähetteitä. Velvollisuuteni on paitsi hoitaa parhaalla katsomallani tavalla potilaita, myös säästää yhteiskunnan verovaroja. Jos katson aiheelliseksi, voin kirjoitaa lähetteen OMT-terapeutille, mutta en millekään puoskareille.


      • ...........
        myös lääkäri yksit. kirjoitti:

        Täysin totta, ja huomionarvoista on se, että lääkärinä itsekin toimin niin, ettei yhteiskunnan verovaroja tuhlata olemattomiin "sairauksiin". Pyydän myös potilasta, joka hakee lähetettä hierojalle tai fysikaaliseen, perustelemaan, mikä on JUMISSA. Enkä kirjoita sellaisista mitään lähetteitä. Velvollisuuteni on paitsi hoitaa parhaalla katsomallani tavalla potilaita, myös säästää yhteiskunnan verovaroja. Jos katson aiheelliseksi, voin kirjoitaa lähetteen OMT-terapeutille, mutta en millekään puoskareille.

        Jos ei ikinä kosketa potilasta ei voikkaan käsittää "jumia" (huono sana , myönnetään).
        Itse kosketan viittäkymmentä ihmistä viikossa ja eron lihastonuksessa (jännittyneisyydessä) huomaa ihan helposti, jos väittää toisin se kertoo vain ammattitaidottomuudesta. Hieronnalla saa avun "jumitukseen", mutta jos jännitys on aiheutettu vuosien huonolla istumisella (esim.), niin ei se kyllä lähde kahdella hieronnalla, sorry. Jos hoitojen jälkeen palaat vanhoihin tapoihin (esim. huonot istumatavat) ongelmat uusiutuvat, sorry.
        Tuo lihasten jumittaminen on vain lihaksen ylirasittuneisuutta, eli samaan lihakseen tai lihasryhmään kohdistuu rasitusta uudestaan ja uudestaan ilman että lihas ehtisi kunnolla palautua. Vuosiloma auttaa moneen vaivaan, myös lihasten ylirasitukseen;)

        Sitten vielä! Kyllä, useimmat asiakkaat aiheuttavat vaivansa itse.

        En kerkee!
        En jaksa!
        Noh, kyllä mä käyn "silloin tällöin"!
        No, duunii vaan on niin paljon!
        En mä tykkää käydä salilla!
        Mulla on kolme lasta!'
        No, ku selkä on ollu tollane, niin en oo viittiny mittään tehä!
        Etc!

        Tuki- ja liikuntaelimistö ON TEHTY KÄYTETTÄVÄKSI!
        Liikkukaa, se kannattaa, uskokaa pois;)

        Teksti on sitten yleistystä, mutta näin se menee 90% kerroista, sorry;)


    • töpönen

      Huomasitko, meille paniikkihäiriön omaaville on oma osio mielenterveysotsikon alla. Minulla jumissa olevat niskat pahentaa oireilua. Käy joogassa tai vain venyttely ja rentoutus tunneilla jumpassa. syö lisä magnesium ja sinkki. Voimia sulle!

    • koettu

      yläselän hartia/niska lihakset jumiutuneet ja näin ollen ei veri pääse kiertämään kunnolla.
      Tulee huimausta sekä saattaa tulla myös oksettavaa/kuristavaa oloa.
      Käy hierojalla 2 kertaa viikossa 1 kk ajan. Hieronnan pitää olla venyttävää ja sellaista että se irroittaa lihakset. Yksi hyväksi todettu on sellaiset pysähtyvät iskut esim.nyrkkeilysäkkiin lyöminen, jolloin lihakseen tulee pieni "pakkoliike" isku.
      Tämän hierontajakson jälkeen säännöllistä venyttelemistä ja lihaskunnon kohotusta.
      On myös hyvä käyttää alussa vaikka buranaa tulehdus kipulääkkeenä tai lihasta rentouttavaa, jotta et jännittäisi koko ajan lihaksiasi vaan ne voisivat rentoutua.
      Lihaksistosta johtuu ajatukset ja "masennus" (itse koettu) Tsemppiä....

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2429
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      180
      1557
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1113
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1109
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      977
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe