Venevakuutus

Weijola

Olen ottamassa elämäni ensimmäistä venevakuutusta ja huomasin ettei se olekaan kovinkaan simppeli juttu, vai onko? Olen ottanut tarjouksen muutamasta "perinteisestä vakuutusyhtiöstä". Kuitenkin niissä kaikissa on inhottavasti kirjattu vakuutusehtoihin tuulirajaksi yli 15 m/s keskituuli, joka on mielestäni tosi kova raja. Otin myös tarjouksen veneisiin erikoistuneesta Alandiasta, jonka ehdoista puuttuu tuuliraja kokonaan, mutta toisaalta vakuutuksen hinta on lähes tupla verrattuna tuulirajallisiin tarjouksiin. Onko tietoa löytyykö muita yhtiöitä, joilta tuuliraja puuttuu? Onko kokemuksia onko vakuutusehto 15m/s keskituuli aiheuttanut ongelmia? Mitä muuta kannattaisi painottaa vakuutusta ottaessa?

7

8497

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsbmw

Oon vakuuttanut muiden veneet eli oman veneen vauriot hoidan itse. Jos vene on järeärakenteinen niin kyllä se selviää ja maksut ovat selvästi edullisempia.

Vakuutus ei turvaa vesilläliikkumista, korvaapa vain paatin vauriot eli huolehtii lainanantajan oikeuksista. Kallis, uusi ja ensivuosien paatti on kaskokamaa. Vähänpä onnettomuuksia purjeveneille kaikenkaikkiaan sattuu, kölivaurioita... (mutta se taas on osin paatin rakenteiden vika).

• vakuutustapaus

keskituulen määrittely todellakin on aiheuttanut ongelmia; ukkospuuskassa tuuli saattaa olla yli 20 m/s mutta muutaman mailin päässä olevalla sääasemalla mitataan 3 m/s.

Toisekseen, joitakin aikoja sitten kokemukseni erään vakuutusyhtiön ilmoittamista keskituulesta oli
      a) valheellinen
      b) mitattu väärästä paikasta

Edes heidän ilmoittamallaan sääasemalla ei vahinkopäivänä oltu mitattu heidän väittämiään lukemia.

Ongelmia, vaivaa ja kustannuksia tästä tietysti syntyy kun ensin maksat veneen korjauksen itse ja sitten hakea asiantuntijalausuntoja jonka jälkeen tapausta pitää käsitellä erilaisissa lautakunnissa. Kyllä ne rahat sieltä sitten loppujen lopuksi vuoden kahden kuluessa tulee.

Itse olen päätynyt erääseen ahvenanmaalaiseen vakuutusyhtiöön, hinta oli jopa edullisempi kuin eräällä tuulirajayhtiöllä.

• KW1

Korvausta en ole onneksi joutunut hakemaan, mutta palvelu toimii muissa asioissa ja hinta pikkasen halvempi kuin muut. Ikävähennykset myös pienemmätkuin muilla, eli todennäköisesti kannattaa jos on yli 5v vene, muuten ei.

• Vakuutettu

15m/s on todella kova keskituuli. Vahingot syntyvät usein äkillisissä tuulenpuuskissa, joita ei ole osannut odottaa. Kun 15m/s keskituulet tulevat suomenlahdelle on suuri osa veneistä jo telakoituna.

Itse otin muista syistä vakuutuksen Alandiasta, enkä ole koskaan tarvinnut hakea korvauksia. Alennus vahingottomista vuosista tulee alennettuna omavastuuna, joten kannattaa ottaa tavallista korkeampi omavastuu. Muutenkin on aikaavievää asioida pikkuvahingoista vakuutusyhtiön kanssa.

Alandialla on pieni mutta asiantunteva ja palveleva organisaatio, jolta saa neuvoja kaikkiin vakutuksiin liittyvissä kysymyksissä. Soita ja kysy heiltä eri vaihtoehtoja.

• Albin

Otin veneeseeni vakuutuksen perinteisestä vakuutusyhtiöstä. Nyt luettuani tekstisi aloin tutkia omia vakuutusehtoja ja niissä ei ainakaan ole tuulurajaa. Vakuutuksen hintakin on edullinen.

• Osku

Jotta vakuutus yleensäkään korvaa vahingon, täytyy kyseessä olla ulkoinen, äkillinen ja ennalta arvaamaton syy. Esimerkiksi 6 m/s tuuli tuskin on tällainen. Eli jokin tuuliraja on aina käytännössä olemassa. Tuo 15 m/s on yleisesti sovellettu ja useimpien yhtiöiden ehtoihin painettu.

• Vesillä turvallisesti

Kun otatte venevakuutuksen niin olkaa todella tarkkana vakuutusehtojen kanssa ja varsinkin jos asioitte IF-vakuutusyhtiön venevakuutusten kanssa.

Ko. vakuutusyhtiö on todella kiero ja pyrkii viimeiseen asti välttämään vahingon korvaamisen. Itseltäni katkesi veneestä masto sisävesillä ja vaikka keskituuli tapahtumapaikalla olikin n. 15 m/s sekunnissa niin vakutuusyhtiö oli ottanut jostain mittauspisteestä kaukaa vahinkopaikasta lukeman 6 m/s!! Ja tähän tietoon ne nyt luottaa kuin kiveen. Mikä parasta niin ko. mittauspiste on perustettu 1.5.1991 ja tähän päivään mennessä 15 m/s keskituuli on mittauspisteessä ylittynyt vain ja ainoastaan 3 kertaa! Taitaa olla vakuutusyhtiölle edullinen mittauspiste...

Lisäksi olen tapauksen tiimoilta kuullut kuinka IF:n vakuutusmiehet pyrkivät kieroilemaan ja sopimaan asioista asiakkaan selän takana siten, että asiakas saisi mahdollisimman vähän korvausta vahingostaan. Näistä syistä johtuen meidän asiamme on etenemässä oikeusasteisiin ja toivon todella ettei kenenkään muun veneilijän tarvitse kokea tätä kädenvääntöä vakuutusyhtiön kanssa!

Itse en enään koskaan käytä IF-vakuutusyhtiötä ja suosittelen että jos joku on ko. yhtiön asiakkaana niin tarkistakaa vakuutusehdot! On olemassa monia yrityksiä jotka vakuuttavat veneitä ja kaiken huipuksi IF oli vertailussa kaikkein kallein!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      119
      5089
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3628
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1484
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      21
      1307
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1282
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1188
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1107
    Aihe