Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. Niinpä.+Kirkon+resurssit+ovat+rajalliset.+Eikä+mediassakaan+ole+loputtomasti+tilaa.++Mitä+enemmän+yhtä+asiaa+pidetään+esillä,+sitä+enemmän+muut+asiat+jäävät+pimentoon.+Siinä+jää+moni+todella+arvokas+ja+tärkeä+asia+unohduksiin.+Perästä+kuuluu.+Näillä+mennään.
  2. Haluaisin+tuoda+asiaan+uuden+näkökulman,+vaikka+Raamatusta+ei+löydykään+mitään+positiivista.Raamatussa+Jeesus+parantaa+sokeana+syntyneen+miehen.+Opetuslapset+kysyvät,+minkä+vuoksi+mies+on+syntynyt+sokeana?+Jeesus+vastaa:+"Niin+on+tapahtunut,+jotta+Jumalan+teot+tulisivat+hänessä+julki."+(+Joh.+9+)Olisipa+hieno+ja+kertakaikkisen+mahtavaa,+jos+enemmistö+homoista+ja+lesboista+tulisi+Jeesuksen+parantamiksi.+He+olisivat+uskossa,+eläisivät+selibaatissa+Jumalan+antamin+voimin,+ja+julistaisivat+Herran+sanaa+seurakunnissa,+kirkoissa,+lehdissä,+televisioissa+ja+somessa:+"+Katsokaa.+Minä+synnyin+homoseksuaaliseksi+ja+nyt+minä+uskon+Jeesukseen.+Olen+katunut+syntejäni,+muuttanut+mieleni,+kääntynyt+ja+tehnyt+parannusta.+Minä+elän,+en+minä+vaan+Jeesus+Kristus+minussa.+Olen+saanut+yllin+kyllin+armoa+ja+ylitsevuotavan+rakkauden."Ja+sitten+loppuhuipennus:+"+Jos+kerran+minä,+joka+synnyin+homoseksuaaliksi,+pystyin+syntymään+uudelleen+ylhäältä+ja+muuttamaan+koko+elämäni+ja+koko+identiteettini,+niin+kuinka+paljon+helpompaa+tämän+kaiken+pitäisi+olla+teille!+Te+tekopyhät+heterot,+jotka+että+pidä+avioliittoa+ja+puolisoanne+missään+kunniassa.+Te+otatte+eron,+te+petätte+puolisoanne,+te+kohtelette+rakkaitanne+väärin,+ja+kaikkea+muutakin+pahaa+te+teette.+Ja+kuitenkin+teidät+on+vihitty+kirkossa+ja+olette+saaneet+Jumalan+siunauksen,+jotain+mitä+minunlaiset+eivät+voi+koskaan+saada.+Hävetkää!+Tehkää+parannus+ja+tajutkaa+kuinka+suuren+lahjan+Jumala+on+teille+avioliitossa,+perheessä+ja+lapsissa+antanut+ja+kuinka+suuren+vääryyden+te+teette,+kun+heitätte+sen+kaiken+hukkaan!"Eikö+tällainen+olisi+aika+hieno+juttu?+Selibaatissa+eläviä+homoja+ja+lesboja+Jumalan+puhemiehinä+ja+täysin+oikean+asian+puolesta,+täysin+Raamatun+sanan+ja+Jeesuksen+opetusten+mukaisesti.+Minun+mielestä+tämä+olisi+kertakaikkisen+mahtavaa.+Minä+ainakin+kuuntelisin+aivan+mielelläni+tällaista+saarnaa+ja+arvostaisin+kovasti+myös+saarnaajaa+itseään.
  3. Aloitus+on+väärässä+paikassa+tai+sitten+hieman+huono.+Luterilaisuus-palstan+kontekstissa+aloittajan+kysymys+johtaa+tietenkin+siihen,+että+Raamatusta+alkaa+löytymään+Karman+lakia+tukevia+yksittäisiä+jakeita.+Raamatun+maailmankuva+ja+luterilaisuus+pitäisi+olla+se+lähtökohta+ja+Karman+lakia+tulisi+tarkastella+Raamatun+sanan+kautta,+ei+toisin+päin.Raamatussa+ei+ole+jälleensyntymisoppia.+Ihmisellä+on+vain+yksi+elämä.+Miten+sen+elää,++mihin+ja+miten+uskoo,+vaikuttaa+siihen,+pääseekö+taivaaseen+vai+joutuuko+Helvettiin.+Ihmisellä+ei+ole+mahdollisuutta+enää+kuoleman+jälkeen+parantaa+tapojaan,+kuten+Karman+laki+opettaa.Hyvät+teot+eivät+vie+ihmistä+pelastukseen.+Ihmisen+voi+pelastaa+vain+usko+Jeesukseen.+Usko+Jeesukseen+tosin+synnyttää+rakkautta+Jumalaa+ja+lähimmäistä+kohtaan,+mutta+se+ei+ole+ihmisen+ansiota,+vaan+vain+Jumalan+lahjaa.+Tosin+kaikki+uskossa+tehdyt+Jumalan+tahdon+mukaiset+hyvät+teot+saavat+palkkion+taivaassa,+mutta+sekin+on+vain+Jumalan+armon+seurausta.+Pahat+teot+eivät+vie+ihmistä+kadotukseen.+Jumalan+armo+on+niitä+suurempi.+Jo+pelkkä+armon+käsite+sotii+Karman+lakia+vastaan.+Ajatus,+että+ihminen+saa+kaikki+pahat+tekonsa+anteeksi+ilman+rangaistusta+ja+pääsee+taivaaseen+pelkästä+uskosta,+on+Karman+lain+vastakohta.Karman+lakia+ei+tulisi+opettaa+kouluissa+kristinuskon+sijaan,+mutta+voi+sitä+opettaa+osana+yleissivistystä+ja+muistaakseni+meidänkin+kouluissa+siitä+kerrottiin+uskonnon+tunnilla.+Kunhan+vain+muistetaan+muistuttaa,+että+karman+laki+ei+ole+totta,+vaan+vain+harhaoppi.+Kouluissa+pitäisi+opettaa+enemmän+perinteistä+tervettä+kristinuskoa.+Suomi+on+sivistyneenä+länsimaisena+hyvinvointivaltiona+rakennettu+luterilaisen+kristinuskon+perustalle.+Suomi+on+niin+täysin+luterilaisuuden+vaikutuksen+kyllästämä,+että+jopa+suomalaiset+ateistit+ovat+"luterilaisia+ateisteja".+(+Kts.+esim.+Suomen+Kuvalehti,+Uusi+Suomi,+Kirkko+ja+kaupunki+ja+tieteenpaivat.fi+)+Varsinkin+näinä+outoina+aikoina+-+sortavan+tasa-arvon+ja+tuomitsevan+suvaitsevaisuuden+päivinä+-+ihmiset+tarvitsevat+asiallista+tietoa+omista+juuristaan,+sen+kristillisen+kulttuurin+perusteista,+joka+mahdollistaa+todellisen+tasa-arvon,+ihmisoikeudet+ja+vapauden.
  4. Kiitos+kommentistasi.+Eikö+se+ole+itsestäänselvää?+Sateenkaaren+värit+ovat+kannanotto+seksuaalivähemmistöjen+oikeuksien+puolesta+tavalla,+joka+ei+sulje+pois+sitä,+että+samalla+kannatetaan+kristinuskon+vastaisia+ajatuksia+homoseksuaalisten+tekojen+synnittömyydestä+ja+kirkkovihmisvaatimuksista.Ei+minulla+ole+mitään+sateenkaaria+vastaan+sääilmiöinä+ja+muistutuksina+Noan+kertomuksesta.+Se+muistutus+ei+kuitenkaan+pidä+sisällään+vain+rauhaa,+vaan+se+muistuttaa+myös+siitä,+että+Jumala+tuhosi+melkein+koko+ihmiskunnan+ja+säästi+vain+ne,+jotka+tekivät+Jumalan+tahdon.+Tämä+on+kova+ja+ehkä+jopa+julma+sanoma,+mutta+se+on+tarkoitettu+opetukseksi+ja+varoitukseksi.Jumalan+ja+ihmisten+välinen+sopu+koskee+siis+vain+tiettyjä+ihmisiä.+Sopu+ei+automaattisesti+laajene+esim.+nykyajan++homomyönteisiin+liberaaleihin+ja+suvaitsevaisiin+naispappeihin.
  5. Pride-hartaudessa+korostettiin+paljon,+että+ihmisen+tulisi+saada+olla+oma+itsensä.+Se+jäi+päähän+yhtenä+päällimmäisenä+sanomana.+Tämä+on+hassua,+koska+yksi+ihmisten+kipeä+peruskysymys+on+kautta+historian+ollut:+"Kuka+minä+olen?+Millainen+minä+olen?+Mikä+on+todellinen+minuusteni?"jne.++Kysymys+on+aiheellinen+erityisesti+murrosiässä,+mutta+myös+myöhemmin,+sillä+ihmisen+minuus+ei+ole+mikään+pysyvä+asia,+vaan+se+voi+muuttua+ajan+kanssa+paljonkin.+Ihmisen+minuus+on+altis+kaikenlaisille+traumoille+ja+mielenterveyden+heittelyille,+ulkoisille+ja+sisäisile+tapahtumille,+joille+ihminen+ei+välttämättä+voi+mitään.Mutta+nyt+sitten+vihdoinkin+on+keksitty,+että+on+olemassa+yksi+ikuinen+ja+muuttumaton+minuus.+Se+on+homo-identiteetti.+Ja+se+on+nimenomaan+vain+homo-identiteetti,+koska+esim.+Setan+sivuilla+todetaan,+että+seksuaalinen+suuntaus+voi+muuttua+iän+mukana+-+mutta+esimerkeikkenä+annetaan+vain+heterosta+homoksi+muuttuminen.+Tällaisen+vaikutelman+hartaudesta+sain.+Mutta+voi+olla,+että+olen+väärässä.On+tietysti+ongelmallista+homomyönteiselle+maailmankuvalle,+jos+ihmisen+minuus+olisikin+niin+joustava+ja+muutoskykyinen,+että+jopa+homo-identiteetti+voisi+muuttua+joksikin+muuksi.+Kuitenkin+Jeesus+sanoi,+että+kukaan+ei+voi+päästä+Jumalan+valtakuntaan+ilman,+että+hän+syntyy+uudestaan+ylhäältä.+Tämän+jo+luulisi+kyseenalaistavan+oman+identiteetin+muuttumattomuutta,+ainakin+jos+on+kristitty+ja+uskoo+Jeesukseen.Paavali+sanoi,+viitaten+mm.+miesten+kanssa+makaaviin+miehiin:+"Tällaisia+jotkut+teistä+olivat+ennen,+mutta+nyt+teidät+on+pesty+puhtaiksi+ja+tehty+pyhiksi+ja+vanhurskaiksi+Herran+Jeesuksen+Kristuksen+nimessä+ja+Jumalamme+Hengen+voimasta."+(+1.Kor.6:11+)Jumalan+Hengen+voimalla+voi+siis+muutos+olla+mahdollista.+Huomattava+on,+että+Paavali+sanoo,+että+"teidän+on+pesty+puhtaaksi".+Ilmeisesti+ihminen+on+ollut+likainen,+eihän+puhdasta+tarvitse+pestä.+Ja+"tehty+pyhiksi"+viittaa,+että+on+oltu+epäpyhiä.+"Tehty+vanhurskaaksi"+implikoi,+että+ihminen+on+ollut+syntinen+Jumalan+silmissä.+Tämä+kaikki+kyseenalaistaa+Pride-hartauden+sanoman+homoidentiteetin+pysyvyydesta+ja+sen+hyväksymisen+tärkeydestä.+Tuntuu+oudolta,+että+tällaista+sanomaa+julistetaan+Tuomiokirkossa.+Sellainen+sanoma+ei+ole+koko+totuus.+Tai+näin+ainakin+itse+näen+asian.