Vapaa kuvaus

Olen syntinen, kurja ja erehtyväinen ihminen. Onneksi kyse ei olekaan minusta, vaan Jumalasta, Jeesuksesta, Pyhästä Hengestä ja Raamatun sanan terveestä opista.

Aloituksia

1

Kommenttia

2424

1. Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Olen+pahoillani,+että+ilmaisin+itseäni+hiukan+epäselvästi.+En+suinkaan+tarkoittanut,+että+haluaisin+olla+pappi+ja+kieltäytyä+pappina+ollessani+eronneiden+vihkimisen.+Yritin+vain+sanoa,+että+eronneiden+vihkiminen+on+Raamatun+sanan+valossa+sen+verran+ongelmallinen+asia,+että+itse+olisin+valmis+hyväksymään+sen,+jos+evlut-kirkko+päättäisi+olla+vihkimättä+eronneita.Jos+kirkko+tekisin+näin,+silloin+olisi+myös+helpompi+perustella+miksi+samaa+sukupuolta+olevien+parien+kirkkovihkimiset+eivät+ole+mahdollisia.+Nykyinen+käytäntö+(+eronneiden+vihkiminen+)+on+hiukan+tekopyhä+ja+epätasa-arvoinen.+Tässä+asiassa+olen+samaa+mieltä+monien+suvaitsevaisten+kanssa.
  2. "+Kyse+oli+siitä+että+väitit+ettei+homoilla+olisi+mahdollisuutta+mennä+naimisiin.+Ja+heillä+on+ollut+jo+jonkin+aikaa+se+mahdollisuus,+tosin+vain+siviilivihkimyksellä+maistraatissa.+Mutta+siellä+solmitaan+ihan+sama+avioliito+kuin+heterotkin+maistraatissa+voivat+solmia."Kiitos+kaunis+kommentistasi.+No,+se+nimimerkki+"selviäiskö.asia"+pahoitteli+sitä,+kun+en+taida+oikein+seurata+aikaani.+Minä+olen+sitä+mieltä,+että+minä+seuraan+aikaani.+Voimme+toki+keskustella+asiasta+tarkemmin+heti,+kun+joku+vain+määrittelee+sen+"aikansa+seuraamisen"+jotenkin.+(+Tosin+itselläni+alkaa+kohta+aika+loppumaan.+On+muuta+tekemistä.+Mutta+noin+teoriassa+olen+valmis+keskustelemaan.+)"Ei,+kuten+ei+lukemattomista+muistakaan+oikeuksista+joista+me+kaikki+nyt+nautimme.+Ei+muuten+edes+kirkkovihkimyksestä+heteroille.+Se+on+aika+lailla+nuorempaa+perua+kuin+Raamattu."Miehen+ja+naisen+välisen+avioliiton+kirkkovihkiminen+ei+ole+Raamatun+sanan+vastainen.+Itse+vihkiminen+rituaalina+on+toki+muutoksille+altis,+ei+kiveen+hakattu.+Mutta+avioliiton+pohjana+käytetty+Raamatun+sana+ei+ole+muuttunut.+Se+on+niin+sanotusti+"kiveen+hakattu"."Kyse+oli+oikeuksista+ja+mahdollisuuksista+ja+homoilla+on+siis+sekä+oikeus+että+mahdollisuus+avioliittoon,+perheeseen+ja+lapsiin."Maallisessa+mielessä+asia+on+juuri+noin.+Eikä+minulla+sinänsä+ole+mitään+sitä+vastaan,+jos+joku+sanoo+noin."Kysysisin+että+pitääkö+sinusta+meidän+kaikille+yhteisen+yhteiskuntamme+lakien+ja+käytäntöjen+olla+Raamatun+mukaisia+vaikka+yhteiskuntaamme+kuulu+paljon+ihmisiä+jotka+eivät+kirkkoon+kuulu+tai+pidä+Raamattua+ohjenuoranaan?+"Evlut-kirkkoon+kuuluu+vielä+noin+70+%:a+ihmisistä.+Lisäksi+meillä+on+demokratia,+uskonnonvapaus+ja+mielipiteenvapaus.+Kyllä+nämä+kaikki+yhteensä+puhuvat+sen+puolesta,+että+kristityilläkin+on+oikeus+yhteiskunnalliseen+ja+poliittiseen+vaikuttamiseen.+Enkä+uskalla+edes+ehdottaa,+että+sinä+haluaisit+rajata+kenenkään+yhteiskunnallisia+oikeuksia.+Olethan+järkevä+oloinen+ihminen+ja+kirjoitat+asialliseen+sävyyn.
  3. Kiitos+kaunis+kommentistasi.+Hyvä+kun+kysyt+tarkennuksia.+En+aina+ehkä+ilmaise+itseäni+tarpeeksi+selvästi.+Kyllä+minä+jossain+mielessä+ajattelen,+että+evlut-kirkko+on+juuri+minun+kirkkoni.+Ajattelen+myös,+että+ne+ihmiset,+jotka+vaativat+samaa+sukupuolta+olevien+kirkkovihkimisiä+eivät+ole+aivan+tajunneet,+mitä+vaatimuksesta+seuraa.+Raamattu+on+mielestäni+hyvin+yksiselitteinen+tässä+asiassa:+synnit+saa+anteeksi+vain+jos+katuu.+Jos+kirkko+omaksuu+kannan,+että+homojen+ei+tarvitse+katua+homouden+syntiään,+ja+sen+perusteella+suostuu+vihkimään+samaa+sukupuolta+olevia+pareja,+kirkko+toimii+Jumalan+tahdon+vastaisesti+hyvin+keskeisessä+kristinuskon+peruspilarissa.+Sellainen+kirkko+todennäköisesti+menettää+Jumalan+silmissä+oikeutensa+toimia+Jumalan+nimissä+missään+muussakaan+asiassa.En+tiedä,+kuulostaako+tämä+loukaavalta+tai+järkyttävältä+joidenkin+mielestä.+Kehoittaisin+kaikkia+(+niin+ateisteja,+suvaitsevaisia+kuin+homouden+hyväksyviä+uskovaisiakin+)++näkemään+asian+hyvän+puolen.+Homotkin+voivat+pelastua,+jos+vain+katuvat.+Jumala+itse+on+myös+luvannut+auttaa+jokaista+uskoon+tullutta+hänen+hengellisellä+taipaleellaan.+Hän+antaa+uskon+ja+kyvyn+rakastaa,+kuin+myös+voiman+vastustaa+kiusauksia.+Jeesuskin+sanoi:+"Minun+ikeeni+on+hyvä+kantaa+ja+minun+kuormani+on+kevyt."+Varmasti+tämä+pätee+jokaiseen+ihmiseen.+Mutta+ensin+on+kaduttava.+Olen+pahoillani,+jos+saan+pelastuksen+kuulostamaan+epätasa-arvoiselta+ja+sortavalta,+mutta+jos+näin+tapahtuu,+älkää+syyttäkö+siitä+Jumalaa,+vaan+syyttäkää+minua.+Minä+kyllä+kestän+haukut.+Olen+ehkä+joskus+puhunutkin+hiukan+ajattelemattomasti+ja+vähättelevään+sävyyn,+joten+pieni+kritiikki+voi+olla+paikallaan.+Mutta+älkää+hyvä+ihmiset+ajatelko,+että+Jumala+on+paha+tai+epäoikeudenmukainen.+Sillä+se+ei+ole+totta.
  4. Selitys+sille,+miksi+Jeesus+ei+sanonut+homoista+mitään+on+yksinkertainen.+Sen+ajan+Israelissa+ihmiset+olivat+juutalaisia.+Koko+Tooran+luettiin+ääneen+temppeleissä+läpi+kerran+vuodessa.+Tooraa+opetettiin+lapsillekin,+erityisesti+pojille.+Jeesus+oli+siis+30-vuotiaana+kuullut+3.Mooseksen+luvun+18+homoseksikiellon+arviolta+noin+18+kertaa,+ainakin.+Jeesus+tulkisi+monia+Vanhan+Testamentin+käskyjä+tuoreella+tavalla,+useimmiten+tiukensa+ja+tarkensi.+Mutta+hän+ei+kommentoinut+homokieltoa.+Ironisesti+siis+juuri+se,+että+Jeesus+ei+homoista+puhunut+mitään,+tarkoittaakin+että+Hänen+mielestään+homoseksin+kieltävä+laki+ei+kaivannut+minkäänlaista+uudelleen+tulkintaa.++Se+käsky+oli+ihan+hyvä+sellaisenaan.+On+siis+aivan+järkevää+olettaa,+että+Jeesus+oli+samaa+mieltä+kuin+Mooses+tässä+asiassa.+(+Ja+tietenkin+Jeesus+on+kristinuskon+mukaan+myös+Jumala,+joten+olisi+pikkuisen+hassua+väittää,+että+Jeesus+toimi+vain+ihmisten+tiedon+varassa.+)Jos+hän+jotenkin+olisi+tiukentanut+homoudesta+annettua+kuolemanrangaistusta,+hän+olisi+ehkä+sanonut:+"+Jokainen+mies,+joka+katsoo+toista+miestä+himoiten,+on+tehnyt+kauhistuksen+sydämessään+ja+rikkonut+Jumalan+käskyn.+Heidän+verensä+on+heidän+päällään+ja+he+saavat+sen+rangaistuksen+joka+heille+kuuluukin."Homoseksikielto+oli+myös+koko+juutalaisen+kansan+tiedossa.+Jos+Jeesus+olisi+sanonut:+"+On+kirjoitettu,+älä+makaa+miehen+kanssa+niin+kuin+naisen+kanssa+maataan",+kansa+olisi+ihmetellyt,+miksi+Jeesus+kertoo+ikiaikaisia+itsestäänselvyyksiä.+Itse+asiassa,+tuli+nyt+mieleen,+että+homouden+syntisyys+on+voinut+olla+niin+itsestäänselvä+asia+myös+Raamatun+kirjoittajille,+että+he+ovat+voineet+jättää+sen+turhana+yksityiskohtana+pois.+Eihän+se+tärkeä+asia+Raamatussa+olekaan,+eikä+mitenkään+keskeinen+asia+kristityillekään.+Ainoastaan+homot+itse+ja+liberaalit+teologit+(+joista+suurin+osa+on+juuri+homoja+)+ovat+nostaneet+asiasta+ison+kohun.+Meille+muille+asia+on+herttaisen+yhdentekevä.+Siis+niin+kauan+aikaa,+kun+ei+aleta+vaatimaan+homojen+vihkimisiä+kirkoissa.
  5. "+Sinulla+vastustuksen+kohde+on+ihmisten+arvot.+Toisin+sanoen+uskot,+että+setalaisilla+(heistä+aloitin+tekstini)+pitää+olla+samat+arvot+kuin+sinulla.+Tuskinpa+tarkoitat+ytimeen+asti+noin,+koska+setalaisilla+jo+Suomessa+on+monia+arvoja,+Sen+verran+muualta+tänne+on+tullut+eriaista+väkeä.+"Kiitos+kommentistasi.+En+vastusta+automaattisesti+kaikkia+niitä+arvoja,+jotka+eroavat+omistani.+Olen+ehkä+jopa+hiukan+monikulttuurisuuden+kannattaja.+Esim.+suhteessa+evlut+kirkkoon+olisi+hyvä+kompromissi,+jos+kirkko+vain+saisi+olla+sitä+mitä+aina+ennenkin,+eli+terveen+Raamatun+sanaan+perustuvan+opin+levittäjä+ja+kristillisen+kulttuurin+ylläpitäjä.+Samaa+sukupuolta+olevien+vihkiminen+on+liian+suuri+muutos.+Käsittääkseni+mikään+ei+estä+suvaitsevaisia+ja+liberaaleja+perustamasta+omaa+kirkkoaan.+Kannatustakin+pitäisi+olla+ihan+tarpeeksi.+Kai+nyt+jostain+löytyy+tarvittavat+20+ihmistä+perustamaan+oma+rekisteröity+uskonnollinen+yhdyskunta.+Miksi+pitää+tuhota+toisten+kirkko,+kun+voisi+hoitaa+homman+sivistyneemmin?+Perustakaa+oma+kirkko+ja+antakaa+minun+pitää+omani.+Se+olisi+juuri+sitä+toisten+arvostusta+ja+monikulttuurisuutta.+Ja+se+olisi+ihan+reiluakin.+Ihmiset+voisivat+itse+päättää+haluavatko+kuuluu+suoraselkäiseen,+hiukan+konservatiiviseen+evlut-kirkkoon,+vai+haluavatko+liittyä+ultra-liberaalin+anarkofeministivihertävään+sateenkaari-kirkkoon.+Vielä+ainakaan+en+ole+kuullut+mitään+sen+suuntaistakaan+olevan+vireillä.+Viesti+on+selvä:+Seta+haluaa+nimenomaan+hajoittaa+evlut-kirkon+pieniin+osiin,+ja+ajaa+kaikki+heitä+kritisoivat+konservatiivit+pieniin+yksityisiin+raamattupiireihin,+pois+julkisesta+tilasta,+loukkaamasta+vähemmistöjen+fiiliksiä.+Kukaan+ei+välitä+miltä+Jeesuksesta+tuntuu.+Jeesus+itkee+ja+Hänellä+on+paha+mieli,+kun+syntiset+tieten+tahtoen+haluvat+mennä+pikajunalla+kadotukseen.+:(