Vapaa kuvaus

Ihminen on juuri niin onnellinen kuin päättää olla.
— Abraham Lincoln

- meren äärellä asustava hitaasti askeltava persoona

- lähipiirin 'rakastama' anarkisti

Hokema: kevväämmällä

Aloituksia

132

Kommenttia

1626

1. Samaa mieltä olen.
  2. Saezin mukaan on länsimaissa eriarvoisuuden kasvu ollut historiallisen suurta jo 44 vuoden ajan.

”Sitä ennen länsimaiset valtiot ja niiden talousjärjestelmä jakoi varallisuuden kasvun varsin siististi. Luulimme, että olemme ratkaisseet [eriarvoisuuden] ongelman. Valitettavasti tuo aika ei jatkunut.”

"Saezin mukaan erityisesti kahden henkilön, Yhdysvaltain presidentti Ronald Reaganin ja Britannian pääministeri Margaret Thatcherin henkilökohtaista merkitystä ei tule aliarvioida."

”Heille on annettava ansio siitä, että he todella muuttivat ajattelua markkinamyönteiseksi. Sellaiseksi uskoksi, että jos rikkaat hyötyvät, niin kaikki voittavat.”

"REAGANIN kaudella Yhdysvalloissa käynnistettiin suuri verouudistus, joka käynnisti valtavan verokilpailun kaikkialla maailmassa.

Kun ennen yritysverot olivat 50 prosentin tuntumassa, ne laskivat jopa 15–25 prosentin tuntumaan, veroparatiiseista puhumattakaan.

Ja kun todella rikkaat saavat suurimmat tulonsa suuryritysten voitoista, lisääntyneet voitot päätyivät paljolti heidän taskuihinsa, Saez arvioi.

Thatcher oli puolestaan keskeinen vaikuttaja siinä neoliberalistisessa poliittisessa ajattelussa, jossa hyvinvointivaltion kokoa ja verotuksen roolia haluttiin aktiivisesti vähentää. Aate kasvoi kansainväliseksi liikkeeksi."

”Eniten muutos näkyi englanninkielisissä maissa, mutta myös Pohjoismaat muuttuivat paljon.”

Teknologiamiljardöörit ovat Saezin mukaan ääriesimerkki tämän muutoksen voimasta.

"Sääntelyn vapautuessa he pystyivät valtaamaan markkinoita ilman valvontaa. ”Ja kun progressiivista verotusta ei ollut, mikään ei jarruttanut varallisuuden kasvua.”

ERIARVOISUUDEN kasvun toivottiin lisäävän talouskasvua niin, että rikkaiden vauraus valuisi lopulta myös köyhien iloksi.

Niin ei käynyt."
  3. Saan sen rahan minkä ansaitsen ja olen erittäin tyytyväinen: Lämmin vuokrayksiö, halpa pulpettivene rannassa, kohtuumäärä ystäviä. Vaikka terveys onkin mikä on, elän täysipainoista ja hyvää elämää, toki terveyden asettamilla reunaehdoilla.

Olen ruuhkavuosinani saanut kokea myös kasaantuvan mammonan kurimuksen, mammonan, jonka haaliminen perustui minulla osin myös ulkoparlamentaariseen toimintaan ja ihan kaikista menneistä puuhistani en ole ylpeä.

Pohjimmiltaan meillä ihmisillä on vain oma mielentilamme, rakkaimmat kanssaihmisemme, ja -ainakin minulla-, nyt jo seesteinen hötkyilemätön ja autuas vaellus elämässä, elämässä, jonka koen lahjana ja josta olen syvästi kiitollinen. Peukutus sille tuntemattomalle joka ylläpitää kaikkeutta. Yksikään suuri maailmanuskonto ei osaa häntä, heitä, sitä tai itseään totuudellisesti kuvata, ehkäpä sanat eivät riitä, mutta kaiketi nuo uskomuspohjaiset riitit tukevat niihin uskovien elämää ja kaikista suurista maailmanuskonnoista löytyy pohjimmiltaan keskeisenä teemana pyrkimys hyvään. Minulle "jumaluus" on koko luomakunnassa, myös meissä ihmisissä, eli ihminenkin on luoja. Jos ihminen lajina elää liian paljon itseään vastaan, Äiti maa, mikä on oman sielummekin kantava elementti, poistaa tämän lajin haitakkeena. Jos vislailemme täällä vielä tuhannen tai miljoonien vuosien päästä, on se oleva perua lajimme järkeistymiselle.

Sotia ei voiteta sotimalla vaan sopimalla ja länsimainen hyvinvointiyhteiskunta lienee parasta mitä ihmispeikko on saavuttanut, mutta kaikkine vikoineen se on vasta alkusiemen Homo Humanuksen esiinmarssille Telluksen pelastajana.

Pierkää ja kärsikää, tai no, yhtä hyvin voitte oivaltaa, että elämänmeno meillä tällä omalla maallamme on kuiteskin aikas mallikasta, kunhan emme anna liikaa valtaa väärästölle kuten orporiikkahyhhyhpolitiikalle. Kansa äänestää ja sen mukaan edetään, demokratian hengessä.